Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 872
Noen guroer/nerder her inne med peiling om CNC maskiner?

Hva bør jeg tenke over når det gjelder valg av en slik maskin, ferdigheter, egenskaper, bygge kvalitet og deler?

Noen fordeler med å kjøpe en CNC ferdig bygget, kontra dele byggesett?, bortsett fra at prisen er vel lavere om man byggeren slik selv.

Har du erfaringer og tips å komme med, er jeg takknemlig ved å lese ditt svar!
Det kommer veldig an på hva du har tenkt å bruke den til.

Du får relativt rimelige byggesett. Problemer med disse er at de ikke er solide nok, som vil føre til unøyaktigheter og vibrasjoner. For svak motor er også gjenganger. Liten arbeidsflate. Men for enkle små prosjekt som tynne plexiplater eller 6-10mm mdf er det sikker greit. Kan fint frese tykkere materialer også, men da snakker vi fort timevis med fresing pr gjenstand.

Du kan designe og bygge en selv, men skal det bli noe ut av det blir prisen ca det samme som å kjøpe en god fres fra Kina. Skal du designe selv så må du regne godt over 100 timer i planlegging, tegning, innkjøp, kalibrering, justering, kalibrering, justering, kalibrering ....... kalibrering, oppgraderinger, kalibrering, justering osv osv.

Jeg vil anbefale arbeidsflate på minimum 1220x1220 hvis du skal frese plater som mdf osv, da disse kommer i 1220x2440 størrelser.

En bekjent kjøpte billig sett, solgte det og designet egen, solgte den og kjøpte en fra Kina som var helsveiset. Han sier at han angrer på at han ikke bare kjøpte en skikkelig fres først som sist..

Edit:
Ser at jeg sporet litt av på hva du faktisk spurte om. Men konklusjonen min er: kjøp ferdig bygd.
Sist endret av Stone1; 23. april 2020 kl. 05:49.
Trådstarter
99 3
Ja, jeg unngikk (med hensikt ) at jeg ikke opplyste bruksområdet.
Før jeg tar bruksområdet, jeg kunne bla opp en ca 5k for en slik maskin. Den må sikkert inn i moms&tollsystemet, fra Kina, selv om jeg "avtaler en grei export TAX VAT. verdi.

Spørsmålet blir til hva kan være av god kvalitet, fra Kina? Har fra 2012 handlet fra eBay og kjenner godt til tilfeller der kvaliteten "Topp kvalitet" i annonse tekster, blir til brukbar kvalitet når varen passerer toll union grensen.

Mitt behov: Jeg hadde ikke tenkt å legge meg på sponplate størrelse. I utgangspunktet er primær område kretskort produksjon til eget DIY formål. Jeg vet at jeg også i fremtiden vil kunne ha behov for enten utfresing av bokstavstørrelser opp til 600mmX350m størrelse, men om dette kan la seg gjøre med kniv ombytte fra fres til kniv for skjæring i vinyl dekaler, ville en slik mulighet vært helt topp. For dekaler snakker jeg om rene bokstaver, slik man ser på vindufasader, montert på kjøretøy etc. etc.

Noen her som har erfaringer med akseptabel kvalitet i ferdig CNC maskin fra Kina?