Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4153
Den 19. september sendte Finansdepartementet ut et forslag til endring i skatteforvaltningsforskriften. Denne endringen vil, hvis vedtatt, gi Skatteetaten direkte tilgang til våre kontoopplysninger. Dette betyr at de kan se hvilke kontoer og bankkort vi har, saldoen på våre konti, samt transaksjonshistorikken vår for de siste ti årene. Dette gir i praksis Skatteetaten innsikt i hvor vi befinner oss og hva vi bruker pengene våre på.

Selv om skattemyndighetene allerede har rett til å innhente denne informasjonen fra bankene, krever den eksisterende prosessen at de formelt ber banken om disse opplysningene. Med den foreslåtte endringen vil det ikke lenger være noen manuell kontroll fra bankens side. Dette fjerner et viktig steg som kan fungere som en sikkerhetsventil.

Da denne tekniske løsningen ble introdusert, ble det estimert at direkte oppslag kunne øke antall forespørsler om kontoopplysninger fra politiet fra 15.000 til 50.000 årlig. Det er grunn til å tro at Skatteetaten vil oppleve en tilsvarende økning i antall forespørsler.

Det som også er verdt å merke seg, er at Justisdepartementets Lovavdeling har uttalt at politiet ikke kan benytte denne løsningen basert på straffeprosessloven § 210. Dette fordi en slik ordning kan være et betydelig inngrep i vårt privatliv i henhold til Grunnloven § 102 og EMK artikkel 8, med økt risiko for misbruk.

Så, hvor komfortable er vi med denne potensielle informasjonsflyten? Og bør Skatteetaten også følge den nåværende prosedyren, slik som politiet?

Leserinnlegg på Rett24.no: https://rett24.no/articles/er-det-gr...kkontoene-dine

Lovavdelings uttalelse: https://www.regjeringen.no/no/dokume...jon/id2937085/

Høringsnotat: https://www.regjeringen.no/contentas...at-2793657.pdf
Selvfølgelig er ikke det greit, det jeg finner meget skremmende er at de har allerede kommet frem tim at Politiet IKKE har lov til dette, hva gjør Skatteetaten så spesiell at det ikke gjelder for de??

Ja, jeg forstår at Skatteetaten ikke kommer under straffeprosessloven § 210

Men burde de gjort det? Å bruke retten på personvern og grunnloven for at Politiet ikke får lov men kaste vekk den samme grunnen å la SE få tilgang virker jo veldig spesielt

Lovavdelingen viste til at ordningen vil kunne utgjøre et betydelig inngrep i retten til respekt for privatlivet etter Grunnloven § 102 og EMK artikkel 8, og at automatisert tilgang til opplysninger gir en særlig risiko for misbruk.

Skatteetaten kommer vel uansett under EMK selv? Har ikke studert lover og regler men ville jo tro det?
Nei tvilsomt-hva blir neste-spørre om ukepenger fra kontoen?
Har vi noe valg? Blir ikke dette bare tredd ned over hodene våre?
Dette er jeg, og sikkert de fleste på dette forumet imot.
For meg personlig ville det ikke gitt noen konsekvenser, men en slik inngripen i personlivet er jeg allikevel imot. Dette er slikt man hovedsakelig finner i diktaturer. Og vi har allerede nok med lover som bryter ned vårt demokrati og presser oss lenger mot å bli et diktatur. Eller å ha lover man ikke finner i et ekte demokrati.
Dette er altså informasjon som bankene allerede har. Nå skal Skatteetaten automatisk få tilgang til de samme opplysningene. Det må fremdeles være hjemmel i lov for at politiet skal hente ut informasjonen.

Jeg ser ikke problemet umiddelbart. Kan Skatteetaten ha noe automatisk flagging ved enkelte transaksjoner?
Synes det er mer og mer ubehagelig å ha/bruke penger, all den tid man er kriminell til man beviser det motsatte.
AMLR (pengevask-direktivene) og forslag som dette er altfor inngripende.
Sitat av reklame Vis innlegg
Dette er altså informasjon som bankene allerede har. Nå skal Skatteetaten automatisk få tilgang til de samme opplysningene. Det må fremdeles være hjemmel i lov for at politiet skal hente ut informasjonen.

Jeg ser ikke problemet umiddelbart. Kan Skatteetaten ha noe automatisk flagging ved enkelte transaksjoner?
Vis hele sitatet...
Utenlandstransaksjoner over visse summer per måned er vel en gjetning på noe som kan flagges for sjekk?
Hva om noen ulydig bruker vel mye per måned på harryhandel. Er det vanntette skudd mellom tolletat og skattetaten?

Nå kanskje det er såne sjekker allerede-men det kan jeg gjette er på relativt store summer-som bankene selv skal rapportere. Da kan jeg ikke annet en å gjette at etatene er nysgjerrige og på de som handler for litt mindre summer.
Sitat av reklame Vis innlegg
Dette er altså informasjon som bankene allerede har. Nå skal Skatteetaten automatisk få tilgang til de samme opplysningene. Det må fremdeles være hjemmel i lov for at politiet skal hente ut informasjonen.

Jeg ser ikke problemet umiddelbart. Kan Skatteetaten ha noe automatisk flagging ved enkelte transaksjoner?
Vis hele sitatet...

Jeg kjenner jeg kjenner på at jeg må ha en litt annen oppfatning av myndigheter. "Må ha lov til"/ "Må ha hjemmel" / "Skal kun brukes til X" er såvidt jeg ser det verdiløst, fordi det overskrides og ignoreres til det kjedsommelige. Når ble sist en politibetjent/mester/justisminister fengslet for å ha noen ulovlig på glattcelle?

Om et lovbrudd aldri straffes er det i praksis lov.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Jeg kjenner jeg kjenner på at jeg må ha en litt annen oppfatning av myndigheter. "Må ha lov til"/ "Må ha hjemmel" / "Skal kun brukes til X" er såvidt jeg ser det verdiløst, fordi det overskrides og ignoreres til det kjedsommelige. Når ble sist en politibetjent/mester/justisminister fengslet for å ha noen ulovlig på glattcelle?

Om et lovbrudd aldri straffes er det i praksis lov.
Vis hele sitatet...
Jeg utelukker ikke at det du nevner skjer, men ser ikke relevansen til dette lovendringsforslaget. Dette må jo handle om det prinsipielle mer enn det praktiske. Tenker du at siden Skatteetaten nå får tilgang til disse opplysningene vil det medføre en økning i økonomisk kriminalitet?
Sist endret av reklame; 21. oktober 2023 kl. 19:48.
Nav gjør jo dette hele tiden med folk som søker økonomisk sosialhjelp, der kreves det jo at man leverer kontoutskrift fra siste 3mnd og slik har det vært lenge selvom de egentlig ikke har lov til det.

Mange offentlige instanser som gjør ting de egentlig ikke skal eller burde, men folk flest lar det skje uten å bry seg.
Det er litt som dette med lagring av data og andre ting med alle som mener det er helt ok at noen snoker i privatlivet ditt bare fordi de "ikke har noe å skjule".
Sitat av Bjarnebetjent Vis innlegg
Nav gjør jo dette hele tiden med folk som søker økonomisk sosialhjelp, der kreves det jo at man leverer kontoutskrift fra siste 3mnd og slik har det vært lenge selvom de egentlig ikke har lov til det.

Mange offentlige instanser som gjør ting de egentlig ikke skal eller burde, men folk flest lar det skje uten å bry seg.
Det er litt som dette med lagring av data og andre ting med alle som mener det er helt ok at noen snoker i privatlivet ditt bare fordi de "ikke har noe å skjule".
Vis hele sitatet...
Nav kan kreve kontoutskrift ja, men den er for å bevise at man er blakk altså saldo er null eller nært null. Man kan uten problemer stryke over alle overføringer/betalinger, uten at de kan si noe på det. De er som regel ikke klar over det selv. Personvernet teller sterkt, selv om man må innom sosialen i en kjip situasjon så står det sterkt og man skal ikke strippes for verdighet, selv om enkelte kontorer/saksbehandlere oppfører seg sånn.
Det gjelder å kjenne sine rettigheter å benytte dem. Ellers er de vekk en dag.

En sakte utfasing av kontanter + fri tilgang til bankkonti = total kontroll.

Dritglad for at jeg er dyktig på å være fattig
Du har selvfølgelig helt rett i at det er mulig å stryke ut ting på utskriften, begynner å bli noen år siden jeg leverte en slik søknad om det selv så det hadde jeg faktisk glemt.

Er faktisk ikke så lenge siden ett familiemedlem ikke fikk betalt i matbutikken grunnet personen kun hadde kontanter og det bare var selvbetjent og kortkasse, heldigvis var neste i køen snill nok til å betale og fikk kontantene. Helt utrolig at slikt kan skje, men som du sier så er det sakte utfasing.
Sist endret av Bjarnebetjent; 22. oktober 2023 kl. 03:25.
Jeg tror AI spiller en stor rolle i forslaget.
Direkte tilgang til kontoopplysninger kan effektivisere skattemyndighetenes arbeid.
AI kan brukes til å identifisere komplekse transaksjonsmønstre som kan være vanskelige for mennesker å oppdage.
Altså scanning av hele befolkningens pengebruk ved hjelp av AI.

jeg tror att dette kommer om forslaget går igjennom.
Komplekse transaskjonsmønstre? Som at man bruker penger på daytrading og treffer veldig bra?

Trur at denne gangen vil de vite mer om hvermansen. Om han faktisk får in litt svart for at han vasker noen hus på si under året.
Og setter det på banken.
mange bekker små.

Og går vel å bruke ai til det å.
Sist endret av sinsenkrysset; 22. oktober 2023 kl. 21:09.
Hver eneste transaksjon hvor norske kroner konverteres til andre valutaer har i flere tiår allerede vært lagret i Valutaregisteret hvor selv privatpersoner kan få innsyn, så jeg ser ikke helt hvorfor dette skal være problematisk. Bankene/finansinstitusjonene har i årevis klaget over at de rapporterer inn millioner av transaksjoner til økokrim som kun har ressurser til å se over noen få promille.. De har klaget så mye at de har opprettet egne podcaster med Økokrimsjefen som gjest og de kommer ingen vei..
mente ikke daytrading nei.

mente att den finner mønster i kontoaktivitet
uvanlig store uttak
hvordan ulike kontoer er koblet til hverandre
beløp, tid, geografisk lokasjon
mønstre som korresponderer med svindel osv
alt som ville vært svært tidkrevende for et menneske å gjøre.
Så vi kan lene oss tilbake i sofaen og puste ut for at AI og ikke mennesker gjør snokingen?

Vel. Nei
Vi går mot en overvåkingsstat. Og nede i EU banker chat-control som det så fint heter på dørene.
Det er nok nå.
Sitat av Bjarnebetjent Vis innlegg
Du har selvfølgelig helt rett i at det er mulig å stryke ut ting på utskriften, begynner å bli noen år siden jeg leverte en slik søknad om det selv så det hadde jeg faktisk glemt.

Er faktisk ikke så lenge siden ett familiemedlem ikke fikk betalt i matbutikken grunnet personen kun hadde kontanter og det bare var selvbetjent og kortkasse, heldigvis var neste i køen snill nok til å betale og fikk kontantene. Helt utrolig at slikt kan skje, men som du sier så er det sakte utfasing.
Vis hele sitatet...
det verste er at dette er jo strengt talt ikke lov. Alle som tar imot betaling i Norge er pliktet til å ta imot kontanter om kunden vil dette så lenge det ikke er til veldig stor ulempe for butikken. Men det skjer jo ingenting med de som nekter!

https://www.abcnyheter.no/amp/penger...imot-kontanter
Dette handler jo ikke om å ta noen som vasker penger, daytrader, eller bytter den siste "virkelige" representasjon mot digitale tokens. Kjenner det smaker litt sånn av CBDC og total kontroll som nevt. Statistisk sentralbyrå har for lenge siden fått lov til å lagre alle kvitteringene fra transaaskjsoner gjort i betalingsterminalene. (Tro personlig dette handler om nok ett ledd nærmere det å kunne ta pengene rett ut av kontoene våre. Hadde man vært ett rasshøl, kunne man nesten latt seg imponere av noe slik. Får du fartsbot langs veien (blitz!) bot? Staten vil kunne ha det trekt fra kontoene før det har kjerra har rullet 120 meter nedover veien. svuuupp! Borte fra konto. (ikke for å nevne at pumpen ikke vil ta kortet på neste bensin eller ladestasjon.
-Fordi? At ens sosiale kredittscore akkurat fikk den siste smekken hos "fotografen" lenger opp i veien... -Og de 0.15 poengene som gjorde at man ikke stupte hodet først ned klassetrappen og nå ikke lenger moralsk kunne vedkjennes av det samme gode selskap som for ett veistykke siden var ens like. Slikt smitter, og det ved asossiasjon. Det skulle tatt seg ut!? Man er jo bare noen poenger unna sel -å ikke kunne reise på ferie, ta inn på hotell eller forlate fylket. xD

(Jeg beklager, vet jeg legger vel tjukt på med malingen her, men tror det trengs. Playbooken har de brukt før i noen hundre år, og de har 'tima og tilrettelagt det meste. -Dette skjer jo ikke i dag, eller i morgen: men at vi er på vei mot nevte scenario?
(Wake up and smell the kå-fi). (?) -just saying.

(sorry klarte ikke å dy meg, kommentere uten all malinga neste gang
Vel det starter kanskje der, med skatteetaten som har full tilgang til øyeblikksinformasjon. Men så går det nok bare en kort stund også er det andre etater som finner ut at også de trenger den samme tilgangen. Så har Nav full tilgang. Og da trenger naturligvis også politiet full tilgang, også har vi det gående. Også får syke folk avslag på feks uføretrygd fordi nav kan si at de har hatt for dårlig kosthold, eller en ensom turist ryker inn for sexkjøp på horehus i utlandet, eller for å ha kjøpt seg alternative greier i en coffee shop.

Veldig skeptisk til dette. Og en må jo lure på hva det er de egentlig ønsker den type tilgang til. Bare for ett års tid tilbake var det jo et ønske om at staten fikk full tilgang til kvitteringen din i butikkene.

Dette går for langt og må stoppes. Før vi får sukk for oss, kommer det "fornuftige" forklaringer for hvorfor også private selskaper trenger tilgang til slike opplysninger også.
Sist endret av _abc_; 23. oktober 2023 kl. 09:22.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvordan ble det med denne saken?Innført?
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Hvorfor ikke?
Det er staten Norge vi snakker ikke en eller annen creep som sitter på gutterommet og stalker hva dere kjøper

Pluss at dette gjør det også vanskeligere for folk å kjøpe ulovlige ting, noe jeg er helt ærlig for
Hva pokker skal en person med 20 butterfly kniver
morkakespisende
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Fordi:

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
En sakte utfasing av kontanter + fri tilgang til bankkonti = total kontroll.
Vis hele sitatet...
Sitat av magnet Vis innlegg
scanning av hele befolkningens pengebruk ved hjelp av AI.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jesus Christ Vis innlegg
dette handler om nok ett ledd nærmere det å kunne ta pengene rett ut av kontoene våre.
Vis hele sitatet...
Sitat av _abc_ Vis innlegg
så går det nok bare en kort stund også er det andre etater som finner ut at også de trenger den samme tilgangen. Så har Nav full tilgang. Og da trenger naturligvis også politiet full tilgang
Vis hele sitatet...

Det er viktig å huske at vi stammer fra huleboere og at det å engang bruke valuta er noe vi gjør som en slags avtale under høflighet, etter min mening.

Jeg anbefaler alle å lese boken "Vi" av Jevgenij Zamjatin, om ikke 1984 og Vidunderlige Nye Verden var tilfredsstillende.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Hvorfor ikke?
Det er staten Norge vi snakker ikke en eller annen creep som sitter på gutterommet og stalker hva dere kjøper

Pluss at dette gjør det også vanskeligere for folk å kjøpe ulovlige ting, noe jeg er helt ærlig for
Hva pokker skal en person med 20 butterfly kniver
Vis hele sitatet...

Får du kvittering på alt du har kjøpt rett i nettbanken din? Jeg gjør ikke det. Det de skal vite er om din skattemelding matcher kontoene dine. De skal kunne samle inn nok på deg så de kan finne noe å ta deg på hvis du skulle gjort eller sagt noe Staten ikke vil du skal si eller gjøre. Fordi det er et steg frem til på veien til kommunisme. EU planlegger visstnok noe når det kommer til kontanter og digital valuta, sakte men sikkert går vi mot kommunisme.

Typisk nordmenn, akter ikke stå mot politikere før det er altfor seint. I 30 år kunne folk motvirket dagens kraftmarked for eksempel. Men ikke før etter kablene faktisk åpner og man så resultatene da skal vi kritisere.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Jeg tror ikke du vet hva ekte kommunisme egentlig er

Og staten kommer ikke til å bryte privatliv sånn som du forklarer det, da det bryter med Menneskerettighets lovene

Dette er rene konspirasjons teorier 420Master
Sist endret av 1Rapper; 2. januar 2024 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det må jo bli konspirasjonsteorier fra hvermansens ståsted helt frem til man eventuelt får rest-krav fra skatteetaten siden man ikke har innsyn i når og hvem på etaten som gjør innsyn.

Men ikke fått klart for meg om det er innført-var jo høringsforslag så det kanskje skal debatteres i stortinget utover våren?
Sist endret av sinsenkrysset; 2. januar 2024 kl. 11:32.
Skatteetaten har uansett fri tilgang til alle bankkonti i SWIFT/BIC systemet.
Det er ikke like lett tilgjengelig derav ønsket om det nye systemet. Ellers ville det vel ikke vært noen vits med dette forslaget..
Sitat av 420master Vis innlegg
Får du kvittering på alt du har kjøpt rett i nettbanken din? Jeg gjør ikke det. Det de skal vite er om din skattemelding matcher kontoene dine. De skal kunne samle inn nok på deg så de kan finne noe å ta deg på hvis du skulle gjort eller sagt noe Staten ikke vil du skal si eller gjøre. Fordi det er et steg frem til på veien til kommunisme. EU planlegger visstnok noe når det kommer til kontanter og digital valuta, sakte men sikkert går vi mot kommunisme.

Typisk nordmenn, akter ikke stå mot politikere før det er altfor seint. I 30 år kunne folk motvirket dagens kraftmarked for eksempel. Men ikke før etter kablene faktisk åpner og man så resultatene da skal vi kritisere.
Vis hele sitatet...
Nå blir dette llitt off, men siden du nevner veien til kommunisme ,kraftmarkedet og strømdebatten i samme innlegg så er ønskene om "gratis" strøm veldig kommunistisk.

For moro skyld søkte jeg litt på dette og fant at NKP's partiprogram om Strøm er jo rett og slett en oppsummering av alt det mange ønsker seg og ja jeg har fulgt en del med på strømdebatten, ønsker egentlig ikke å gå noe mer inn på det enn å påpeke akkurat dette.

https://www.nkp.no/stroem.6579958-570474.html

Med "gratis" så mener jeg den typiske argumentasjonen mot kostpris for norsk vannkraft hvor investeringene var nedbetalt for 50 år siden.
Sist endret av Dough; 2. januar 2024 kl. 12:30.
morkakespisende
1Rapper, hvis jeg kan tilføye noe; staten som vi kjenner den i dag ville sannsynligvis ikke krenket privatliv uten grunn.

Tenk at diktaturet i teorien kun er én valgperiode unna. Selvfølgelig, helt ekstrem tanke, men en helt ekstrem tanke det er bedre å ha enn å mangle på sikt. Hvis vi plutselig skulle trekke en ekte diktator fra kortstokken vil vi alle være jævla glade for hvert eneste lille sandkorn av privatliv vi har klart å beholde.

Litt skummelt å se denne mangelen på fryktrespons i en ung mann med Tupac-avatar. Dog, jeg kan skjønne hvorfor du skriver det du gjør, om du i sann Machiavelli-ånd har tenkt til å bli politiker i fremtiden. Food for thought.
Hvis det fører til at jeg får igjen mer på skatten er de hjertelig velkomne. Skal sende de passord og pin. Jeg er lett å kjøpe.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Sitat av supranaut Vis innlegg
1Rapper, hvis jeg kan tilføye noe; staten som vi kjenner den i dag ville sannsynligvis ikke krenket privatliv uten grunn.

Tenk at diktaturet i teorien kun er én valgperiode unna. Selvfølgelig, helt ekstrem tanke, men en helt ekstrem tanke det er bedre å ha enn å mangle på sikt. Hvis vi plutselig skulle trekke en ekte diktator fra kortstokken vil vi alle være jævla glade for hvert eneste lille sandkorn av privatliv vi har klart å beholde.

Litt skummelt å se denne mangelen på fryktrespons i en ung mann med Tupac-avatar. Dog, jeg kan skjønne hvorfor du skriver det du gjør, om du i sann Machiavelli-ånd har tenkt til å bli politiker i fremtiden. Food for thought.
Vis hele sitatet...

Jeg liker å se på meg selv mer som Tupac når han var i sitt Machiavelli stadiet, når han releasa Me Against the World

Jeg er ikke Tupac men er mektig inspirert av han

Men jeg tror nok han hadde blitt overgitt hvis han hadde sett hvordan denne verdenen har gått, sånn som med denne tråden
Kommunsime og shit
Folk som ikke engang vet hva kommunisme egentlig er engang

Forresten Norge er et Sosialistisk Demokrati og det er så nærme jeg makter å la norge komme til Kommunsime
Sist endret av 1Rapper; 2. januar 2024 kl. 18:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
trodde de allerede hadde den muligheten? for meg spiller det ingen rolle fordi jeg er en fattiglus og det er helt greit for meg at skatteetaten ser hvor fattig jeg er så de kan synes synd på meg. hvis det sitter en gjeng der på kontoret og ler av hvor fattig jeg er blir jeg nok litt krenka da.