Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1215
Spiller det stor rolle om jeg skyter opp et shell som har tjukke vegger?
(Tykkelsen jeg har på et hjemmelagd papprør er ca.1cm, men pappen er ikke laget for å bli hard, med andre ord, pappen bøyes om jeg kniper på den litt hardt)

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg har planer om å fyre opp en sylinderisk papphylse fylt med tigertail stjerner. Vil stjernene bli kastet utover like normalt som ved tynnere vegger?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Det kommer an på tykkelsen/styrken på endeskivene du bruker.
En sylinderbombe ryker minste motstands vei (som alt annet) så det beste er å få lik styrke hele veien.
Du har forsåvidt en takknemlig stjerne i TT, den tenner nesten uansett hvor hard breaken er, og den gjør seg godt som både hard rund break, og som horsetail.
Lykke til, prøving og evt. feiling er litt av moroa!
Trådstarter
Sitat av Bang Vis innlegg
Det kommer an på tykkelsen/styrken på endeskivene du bruker.
En sylinderbombe ryker minste motstands vei (som alt annet) så det beste er å få lik styrke hele veien.
Du har forsåvidt en takknemlig stjerne i TT, den tenner nesten uansett hvor hard breaken er, og den gjør seg godt som både hard rund break, og som horsetail.
Vis hele sitatet...

Jeg mener endepluggene er ca. 0,3-0,4 mm tykke. Uansett, om endepluggene er det eneste som blir skudt ut vil ikke det ha så mye å si tenker jeg. Jeg tror vil få en slags palme-effekt , hvor stjernene blir skudt ut av hylsen i hver sin vei.
Sitat av Bang Vis innlegg
Lykke til, prøving og evt. feiling er litt av moroa!
Vis hele sitatet...
Så sant så sant, feiling er en del av morroa! Skøt forøvrig opp et shell i gårnatt med samme diameter som på innsiden av et takrennerør. (Brukte ikke et takrennerør som morter nei) Shellet gikk respektabelt fint opp, og nådde en høyde på ca. 40meter, men det var for svak break og det endte med en gigantisk gnistresky på himmelen. Jeg må også bruke lenger delay fordi shellet hadde potensiell til å gå mye høyere.
Eneste dumme er at filmkamera gikk tom for strøm på vei ut til oppskytningstedet, og jeg fikk ikke filmet.

Jeg skal fyre opp 2stk 2"sylindershells i løpet av uken/helgen, og 1stk 3"shell(er usikker på størrelsen foreløbig) Og da skal jeg få filmet hele greien!
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Hvis jeg lager sylinderbomber, så bruker jeg som regel godt tapetserte dopapirhylser, med endeplugger av papp fra pappesker. Endepluggene tapetseres også veldig godt med kraftpapir og trelim. Selv er jeg egentlig ikke noen stor fan av sylinderbomber da breaken har en tendens til å bli litt usymmetrisk, men symetrien har vel ikke så mye å si på de første luftbombene man lager. Hva skal du bruke til break?

Lykke til foresten!
Trådstarter
Jeg har ikke god break for øyeblikket, så jeg må bruke godt BP. Har møllet sammen kull i timesvis, og deretter kull og svovel i en time, og til slutt kno3,kull og svovel. BP-et mitt går av med et veldig raskt fjoff når det ligger helt fritt, og om jeg bare bretter et ark rundt ca. 3-4 gram, kommer det et lite poppsmell, på samme nivå som en knallpistol.
Hva anbefaler du meg å bruke? Raptor-Rub?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Whistle mix kombinert med BP på riskall eller gressfrø, vil jeg anbefale. Du kan også bruke flash kombinert med BP, men flash er såpass kraftig at du kan risikere å pulverisere stjernene når de skytes ut. De kan også bli "blåst" ut. Men du kan godt bruke BP på de første shellene dine. Det gjorde jeg. Så når du får lært deg dette med timing o.l, da kan du begynne å tenke på symmetri, break o.s.v.