Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1426
I've been talking to this American girl all night, trying to explain to her how to pronounce certain Norwegian letters. I thought this may come in handy in here:

Ø - Like when you say: "Ehmmm" The sound you start to pronounce "Ehm" with. So I could basically type: "øøøø" instead of "ehmm". The sound Bevis (Or Butthead) says all the time.

Æ - Like when "gangsters" say "Ai'ght" as in "All right". The "ai" sound. No, SCREAM!! The sound of your scream is most likely to be a(n) "Æ"

Å - Like in "ohhh" [Amazed/Stunned]


Feel very free to add to this list. I will add some common phrases and words with their respectively pronounciation later on. Words/Phrases will also be added on request.
Uhm...

Ø is like in 'Uhm...', or 'Ugly'. Or maybe these are more 'Agly'? Hmm....
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Æ - Like in "bad" or "fast".

Ø - Like in "but" or "ugly".

Å - Like in "all" or "dawn".

They are all common sounds in English.
Opprinnelig postet av GreyWanderer
Æ - Like in "bad" or "fast".
Vis hele sitatet...
Note: Only in _American_ english is "Fast" pronouced with an "Æ" sound. In British, Australian english etc., "fast" is pronounced like a long Norwegian "a", like "faaast"


Ø - Like in "but" or "ugly".
Vis hele sitatet...
Actually, pronouncing the "u" in "but" and "ugly" as an "ø" sound is a typical mistake made by Norwegians. They're pronounced like a Norwegian "a", like "batt" and "agli"

"ø" is more like in english "sir" or "flirt"
Sist endret av n2696118; 12. juni 2002 kl. 19:45.
Opprinnelig postet av n2696118
Note: Only in _American_ english is "Fast" pronouced with an "Æ" sound. In British, Australian english etc., "fast" is pronounced like a long Norwegian "a", like "faaast"
Vis hele sitatet...
But he was talking an American girl, so I assumed she spoke American English.

Actually, pronouncing the "u" in "but" and "ugly" as an "ø" sound is a typical mistake made by Norwegians. They're pronounced like a Norwegian "a", like "batt" and "agli"
Vis hele sitatet...
Of course, you're right. I didn't think about this when I wrote it. Is the ø-sound really used in English?
Opprinnelig postet av GreyWanderer
Of course, you're right. I didn't think about this when I wrote it. Is the ø-sound really used in English?
Vis hele sitatet...
Earth...
w00t?? Rareste Jeg noen sinne har hørt..hva er pointet med hele greia??
Better than thou.
How bout; FUCK IT. Old thread.
okei....la ikke merke til det..sorry
btw r33l, only English here, right?
engelsk er et stygt spåk. skal ha mitt livs siste engelsktime i morgen.
engelsk er et stygt spåk. skal ha mitt livs siste engelsktime i morgen
Vis hele sitatet...
Hørt makan til tull, Engelsk er etter min mening det beste språket. Og da tenker jeg på gramatikk og ordforåd. Hadde JEG bestemt alle nasjoner hatt Engelsk som morsmål
Engelsk er noe herk, prat arabisk !
retningspels
AnaMorph0s|s's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Aces-HigH

Hørt makan til tull, Engelsk er etter min mening det beste språket. Og da tenker jeg på gramatikk og ordforåd. Hadde JEG bestemt alle nasjoner hatt Engelsk som morsmål
Vis hele sitatet...
Samma her, så hadde vi sluppet så mye kommunikasjonssvikt her i verden. Flere ganger må man bruke engelske ord for å klare å uttrykke seg slik man vil, norsken strekker ikke alltid til. Men det er ikke alltid engelsk strekker til heller:

"Punk music is... it's in my fucking bonemarrow... I can't express it,
this is just the poverty of language."
-Brett Gurewitz

Opprinnelig postet av Aces-HigH

Hørt makan til tull, Engelsk er etter min mening det beste språket. Og da tenker jeg på gramatikk og ordforåd. Hadde JEG bestemt alle nasjoner hatt Engelsk som morsmål
Vis hele sitatet...
Jeg foretrekker engelsk selv, men det tror jeg er mer fordi det er det språket jeg kan best etter norsk, og at det brukes mye på internett og i filmer osv. Engelsk er greit, men det har mange rare regler og unntak, så du kan vel ikke akkurat kalle det det beste språket.
Alt er vanskelig hvis man ikke kan det