Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3665
hei alle sammen, som den ille dystlektikkern jeg er så hår jeg en lesehastighet som en 7-klassing.(litt kjedelig ettersom jeg er voksen)
jeg ønsker da å lese raskere og få med meg mer(og huske mer)
som mange andre dystlektikkere så er det også syns problemer innvolvert og jeg har litt dårlig sammsyn så jeg hopper ofte over noen linjer når jeg leser noe, og da blir det for kluss.(jeg hopper ikke over linjer med vilje så klart)

noen som kan dele triks og efraringer med meg?

finns det dataprogrammer som trener opp dette?

andre øvelser og ting som kan være til hjelp for meg?


mvh xhacktly
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Tja ikke lett å si. Jeg har alltid opp gjennom tiden vært den raskeste i klassen til å lese. Jeg har bare laget en teknikk som går ut på at jeg kjenner igjen noen bokstaver, eller "former" i ordene, som gjør at jeg vet hva ordet er uten å egentlig lese det. Dermed kan jeg fint skumlese en full A4 siden på bare noen sekunder, og alikevel få med meg det meste av innholdet.
Nja, les, mye! Finnes forøvrig diverse hjelpemidler, men har ingen erfaring med dem selv. Sjekk ut f.eks eyeQ - Speed Reading Software. Ellers så er det en god del bøker om dette her, bare til å google.
Ett triks er å trene seg til å plassere øynene på det andre ordet i linja i stedet for på det første.
Når du gjør det så slipper du å flytte blikket siden når du ser på det første ordet så ser du på margen i "lesefeltet".
Sist endret av Rodwelt; 26. april 2010 kl. 00:11.
Gjest
Trådstarter
Sitat av djxfade Vis innlegg
Tja ikke lett å si. Jeg har alltid opp gjennom tiden vært den raskeste i klassen til å lese. Jeg har bare laget en teknikk som går ut på at jeg kjenner igjen noen bokstaver, eller "former" i ordene, som gjør at jeg vet hva ordet er uten å egentlig lese det. Dermed kan jeg fint skumlese en full A4 siden på bare noen sekunder, og alikevel få med meg det meste av innholdet.
Vis hele sitatet...

hmm intressant. nei for meg er det motsatt, det hender når jeg skal lese fort at jeg gjetter på ordene ,og da blir de fort til noe annet.

Sitat av Rodwelt Vis innlegg
Ett triks er å trene seg til å plassere øynene på det andre ordet i linja i stedet for på det første.
Når du gjør det så slipper du å flytte blikket siden når du ser på det første ordet så ser du på margen i "lesefeltet".
Vis hele sitatet...
hmm ja dette har jeg aldre tenkt på før men det blir jo som en slags skummlesning.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Kan jo teste denne:
http://www.readingsoft.com/


Den benchmarken lese hastigheten din. Du kan jo bruke den, for å så prøve å slå rekorden.
Jeg hadde en eldre lærer som leste noe fantastisk fort. Han sa at du må fokusere BARE på teksten, ikke fokuser på det hvite utenfor teksten. Bare se på teksen, og jeg leste faktisk mye raskere.

Var vist en som var før meg, dessverre
Sist endret av Vegardino; 26. april 2010 kl. 00:30.
kanskje lese litt oftere enn det du gjør, jeg mener at man burde trent litt mer. vet ikke helt, jeg er heller ikke god til å lese fort.
Det kan godt hende at det er samsynet ditt som gjør dette. Jeg har selv en tilstand der øynene "står for langt ut", altså at jeg må anstrenge meg en del for å samle dem og kunne lese. Dette fører til mye hodepine, jeg hopper over linjer og leser mindre effektivt.
MEN det finnes optikere som driver med samsynstrening, og dette hjelper masse. Jeg fikk bedre balanse, mer effektiv lesing og ble mindre bilsyk av synstrening! Det eneste som kreves er at du må gå inn for det, for det er en del øvelser, og disse må gjøres HVER dag. Så du må ville det. Synstrening hjelper for mange ting, og det er flere optikere rundt i landet som driver med det. Noen øyeleger har slengt seg på trenden, men de fleste øyeleger gidder ikke bry seg med sånt.

Jeg jobber i optikerforretning selv, og kan helt sikkert sette deg i kontakt med en optiker som driver med synstrening. Så kan du få en utredning, kanskje noen øvelser, som jeg er veldig sikker på vil hjelpe deg! Send meg PM med hvor du holder til i landet om du er interessert

mer info (det beste jeg fant, er på jobb og kan ikke sitte og google så lenge): http://www.z-optikk.no/newweb/synstrening.asp og http://www.trainyoureyes.com/
Sist endret av Catnip; 26. april 2010 kl. 09:32.
God trening for å lese fortere er å bruke en guide (finger eller penn bør fungere) som du bruker for å følge teksten. Da er det viktig å begynne litt inn på teksten som andre har fortalt her slik at man ikke leser margen. Etterhvert kan du presse deg til å bevege guiden raskere og i tillegg prøve uten guide etter en stund. Anbefaler forøvrig denne nettsiden som omtaler emnet: http://www.hurtiglesing.no/
Gjest
Trådstarter
Sitat av charsullah Vis innlegg
kanskje lese litt oftere enn det du gjør, jeg mener at man burde trent litt mer. vet ikke helt, jeg er heller ikke god til å lese fort.
Vis hele sitatet...
jeg leser masse hver dag så det er ikke det det står på. er jo en del her på nff

Sitat av Catnip Vis innlegg
Det kan godt hende at det er samsynet ditt som gjør dette. Jeg har selv en tilstand der øynene "står for langt ut", altså at jeg må anstrenge meg en del for å samle dem og kunne lese. Dette fører til mye hodepine, jeg hopper over linjer og leser mindre effektivt.
MEN det finnes optikere som driver med samsynstrening, og dette hjelper masse. Jeg fikk bedre balanse, mer effektiv lesing og ble mindre bilsyk av synstrening! Det eneste som kreves er at du må gå inn for det, for det er en del øvelser, og disse må gjøres HVER dag. Så du må ville det. Synstrening hjelper for mange ting, og det er flere optikere rundt i landet som driver med det. Noen øyeleger har slengt seg på trenden, men de fleste øyeleger gidder ikke bry seg med sånt.

Jeg jobber i optikerforretning selv, og kan helt sikkert sette deg i kontakt med en optiker som driver med synstrening. Så kan du få en utredning, kanskje noen øvelser, som jeg er veldig sikker på vil hjelpe deg! Send meg PM med hvor du holder til i landet om du er interessert

mer info (det beste jeg fant, er på jobb og kan ikke sitte og google så lenge): http://www.z-optikk.no/newweb/synstrening.asp og http://www.trainyoureyes.com/
Vis hele sitatet...

ja jeg har gått til en ekspert i oslo (som driver specsaveri i oslo bak den amrikanske ambasaden.) og jeg har drevet hundrevis av timer med forskjellige treningsøvelser og mye annet rart. men etterhvert som jeg har blitt voksen så har jeg ikke hatt tid til 2 timer hver dag med syns og lese trening. :S
så jeg kan med hånden på hjerte si at jeg har trent mye for å bli bedre til å lese og kontollere sammsynset osv. og det har hjulpet mye.

så det jeg lurer på er om dere har flere gode tips og annbefalinger og efaringer i forbindelse med å lese fortere og få med seg det man leser.(takk til dere som har kommet med annbefalinger evig takknemlig!

så blir jeg evig takk nevmlig. (jeg føler at jeg har prøvd det meste til ingen elller lite nytte..
Sitat av djxfade Vis innlegg
Tja ikke lett å si. Jeg har alltid opp gjennom tiden vært den raskeste i klassen til å lese. Jeg har bare laget en teknikk som går ut på at jeg kjenner igjen noen bokstaver, eller "former" i ordene, som gjør at jeg vet hva ordet er uten å egentlig lese det. Dermed kan jeg fint skumlese en full A4 siden på bare noen sekunder, og alikevel få med meg det meste av innholdet.
Vis hele sitatet...
Det er sånn de fleste leser. Du staver deg ikke gjennom ordet, du gjenkjenner formen på ordet. Sammenhengen det står i, første og siste bokstav, lengden på ordet, dobbeltkonsonanter, vokaler også videre er det du ser, ikke hver enkelt bokstav i rekkefølge. Jeg tipper at du ganske enkelt vil lese denne setningen, selv om det ser ut som jibberish:

Hivs du sakl lkee med ferfrieldgoe mesneenkr så må du hskue å bukre bklsettsyse.

Kanskje du må tyde enkelte ord, men stort sett så regner jeg med at du ikke har noe problem. Et bedre eksempel er kanskje dette avsnittet:

Arocdnicg to rsceearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn’t mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer are in the rghit pcale. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit pobelrm. Tihs is buseace the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.
Du kan jo prøve Reasy en add-on til firefox som skal hjelpe deg med å lese raskere på nett.
Du kan jo skumlese ved å lese viktige ord i en setning for å så sette det sammen i hodet selv. Det gjør jeg og det går fort
Sitat av Inpact Vis innlegg
Du kan jo skumlese ved å lese viktige ord i en setning for å så sette det sammen i hodet selv. Det gjør jeg og det går fort
Vis hele sitatet...
Du skumlese viktige ord setning sette sammen. Går fort.

Leser du slik?
Sist endret av Gamgee; 26. april 2010 kl. 20:39.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Etterhvert som jeg leste mer, lærte jeg meg å bare se på setningen fort, og få med meg innholdet. Så bare les mye!
Gjest
Trådstarter
Sitat av ViceR Vis innlegg
Etterhvert som jeg leste mer, lærte jeg meg å bare se på setningen fort, og få med meg innholdet. Så bare les mye!
Vis hele sitatet...
-.-...ja noen har kansje lett for det, men jeg regner ikke med at du er dystlekktikker. jeg har lest mye. jeg sitter jo på cyberspace og leser nesten 24-7..så problemet er ikke det at jeg leser for lite.
Sist endret av random40348; 26. april 2010 kl. 20:47.
Sitat av commie Vis innlegg
Det er sånn de fleste leser. Du staver deg ikke gjennom ordet, du gjenkjenner formen på ordet. Sammenhengen det står i, første og siste bokstav, lengden på ordet, dobbeltkonsonanter, vokaler også videre er det du ser, ikke hver enkelt bokstav i rekkefølge. [/i]
Vis hele sitatet...
Bingo!

Poenget er at man leser utrolig mye raskere hvis man gjennkjenner ordet som helhet og ikke som enkeltbokstaver. Det finnes flere måter å trene opp dette på. En ting jeg vil anbefale deg, og som jeg bruker med de av mine elever som har lese- og skrivevansker er frekvensordlister. Dette er en liste med de 500 vanligste ordene. Disse ordene er så essensielle i språket vårt at man vil kunne lese 90% av en norsk dagsavis hvis man kan disse.

Her er listen med de 500 avanliste ordene. De er litt dårlig organisert. Skal se om jeg kan finne frem noe lettere senere...

http://kh.hd.uib.no/tactweb/rel-kum.txt

Lykke til. Du kan øke lesehastigheten noe enormt ved å pugglese denne listen!
jeg er selv dyslektikker og det jeg pleier og gjøre da jeg leser på nett vertfall er at jeg markerer hele teksten og drar på en måte markeringen etter der jeg er i setningen. hvis du skjønner hva jeg mener det hjelper meg vertfal med og følge med på at jeg ikke hopper over ord og at jeg ikke hopper over linjer. det har hjulpet meg
Gjest
Trådstarter
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Bingo!

Poenget er at man leser utrolig mye raskere hvis man gjennkjenner ordet som helhet og ikke som enkeltbokstaver. Det finnes flere måter å trene opp dette på. En ting jeg vil anbefale deg, og som jeg bruker med de av mine elever som har lese- og skrivevansker er frekvensordlister. Dette er en liste med de 500 vanligste ordene. Disse ordene er så essensielle i språket vårt at man vil kunne lese 90% av en norsk dagsavis hvis man kan disse.

Her er listen med de 500 avanliste ordene. De er litt dårlig organisert. Skal se om jeg kan finne frem noe lettere senere...

http://kh.hd.uib.no/tactweb/rel-kum.txt

Lykke til. Du kan øke lesehastigheten noe enormt ved å pugglese denne listen!
Vis hele sitatet...
wow ! nice:P takk og bukker.
Les flere bøker da blir det lettere å kjenne igjen ord.
Gjest
Trådstarter
Sitat av elirdir Vis innlegg
jeg er selv dyslektikker og det jeg pleier og gjøre da jeg leser på nett vertfall er at jeg markerer hele teksten og drar på en måte markeringen etter der jeg er i setningen. hvis du skjønner hva jeg mener det hjelper meg vertfal med og følge med på at jeg ikke hopper over ord og at jeg ikke hopper over linjer. det har hjulpet meg
Vis hele sitatet...
ja godt tips. jeg gjør det samme selv.
nummer 317 på listen må vel være feil?
317 mdash
Da har jeg gjort det enklere. Her er 20 lister med 50 ord i hver liste. Ta en liste i uken og les den så fort du kan. Bruk 5-10 minutter hver dag i 20 uker og du vil garantert merke stor forbedring... De er litt barnslige, men jeg har laget dem til 9-10åringer

http://www.filedropper.com/frekvensord
Sist endret av Halalgeir; 26. april 2010 kl. 21:13.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Du skumlese viktige ord setning sette sammen. Går fort.

Leser du slik?
Vis hele sitatet...
Japp, Det gjør jeg.

Blir sånn :

Hei, mitt navn er Inpact.
Jeg gikk på studieteknikk kurs i regi av VO oslo (nå fokus). Der lærte kort fortalt følgende om temaet:

Når du leser så leser du et og et ord, det vil si at øye ditt stopper opp for hvert ord i setningen. Dette tar mye lenger tid enn om du klarer å flyte igjennom teksten.
Derfor når du leser, bruk en blyant eller en finger eller no, og sett spissen bak, under eller på siden, alt ettersom hva du liker best. Før så denne blyanten bortover linjen, litt fortere enn det du er vant til å lese, og holdt et jevnt tempo. Du skal da få øye til å følge blyanten, og få med seg ordene i sidesynet. Øk hastigheten etterhvert.
Som tidligere nevnt i tråden, begynt på andre ordet i linjen, ikke det første. Sidesyntes skal sørge for at du får med deg det første. De som er ekstreme hopper over mange ord i starten av hver linje, og mange ord på slutten! (ja de ser nærmest bare på linjen! :O )
Jeg klarte etter 5min trening å lese (med bruk av blyant) 150% så fort som hva jeg gjorde uten blyant, og fikk fremdeles med meg alt jeg lese!
(Jeg vet ikke hvor godt dette fungerer på de som har dystleksi)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå kan jeg virkelig avslutte denne posten en gang for alle.
Pageturner.no har utviklet et leseprogram som øker lesehastigheten din. Den lærer deg å lese sånn man egentlig skal lese, og ikke ett og ett ord. Jeg har selv gått fra 177ord i minuttet til over 300
Treningsprogrammet er objektivt testet av SINTEF.