Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  301 43036
Jeg svarte som en kommentar, ikke fordi jeg var uenig med deg.
Jeg er for legalisering ganske enkelt fordi dette er den eneste måten de kriminelle kan tape "krigen".

Men jeg er i mot mye av det som blir skrevet om legalisering fordi det blir fyrt løs med så mye idiotiske meninger at jeg for første gang tenker at en legalisering ikke vil være sunt pga av stoffets åpenbare negative påvirkningskraft på enkelte folk. Jeg vet egentlig ikke hva som avler disse merkelige argumentene. Kanskje enkelte grubler over dette litt for mye fordi de konstant tenker på en rus de ikke har tilgjengelig?

Siden jeg får mine behov dekket så har jeg slått meg til ro med tingenes tilstand.
Til dere som trenger Cannabis som medisin; Husk at dere fult lovlig kan kontakte lege / psykiater i Nederland og få resept på medisinsk Marihuana og ta med for 1 mnd av gangen hjem til Norge. Vanlig dosering er ca 4-5 gram pr. dag (120-150 gram per tur / mnd)

De fleste som gjør dette går på grønt i tollen, men tollmyndighetene annbefaler å gå på rødt og deklarere medisinen. Dette for å unngå misforståelser.

Det er desverre litt dyrt, bare på apoteket kommer det på ca 8800,- nok. for 130 gram.
----------------------------------------------------------------------------

Og ja, klart det er mange freaks som ikke vil ha legalisering. De tjener jo ganske så gode kr på forbudet
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Er man i mot en legalisering vil jeg si at det er det samme som om korn og havre hadde blitt forbudt. Cannabis/hamp kommer fra naturen, samme gjøre korn og havre. Eneste forskjellen mellom korn og cannabis er at alle mennesker har reseptorer for cannabis i hodet. Så med andre ord så er vi lagd for å motta/bruke/misbruke(?) den planta. Er nok en grunn til at cannabisen ikke har blitt legalisert enda. Man kan ikke ta patent på noe som vokser vilt i naturen, der av sativex..
Vis hele sitatet...
Vell.. Dette mener jeg er et litt blåøyd argument for legalisering. Grunnen til at vi har disse reseptorene i hjernen er at vi utvikler canabinole stoffer på egenhånd. Dette fungerer som en stressdemper etter vi f.eks har hatt panikk. At THC, CBN og CBD fungerer så godt på disse reseptorene er rent tilfeldig. Det er ikke slik at planten produserer dette for at mennesker skal bruke det.
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Til dere som trenger Cannabis som medisin; Husk at dere fult lovlig kan kontakte lege / psykiater i Nederland og få resept på medisinsk Marihuana og ta med for 1 mnd av gangen hjem til Norge. Vanlig dosering er ca 4-5 gram pr. dag (120-150 gram per tur / mnd)

De fleste som gjør dette går på grønt i tollen, men tollmyndighetene annbefaler å gå på rødt og deklarere medisinen. Dette for å unngå misforståelser.

Det er desverre litt dyrt, bare på apoteket kommer det på ca 8800,- nok. for 130 gram.
Vis hele sitatet...
Hm... leste om en fyr som fikk medisinsk marihuana pga. ADHD (jeg har selv ADHD, og Ritalin har ikke gitt noe særlig virkning), vurderer å ta meg en tur til Amster og se an muligheten.
Sitat av spykose Vis innlegg
Hm... leste om en fyr som fikk medisinsk marihuana pga. ADHD (jeg har selv ADHD, og Ritalin har ikke gitt noe særlig virkning), vurderer å ta meg en tur til Amster og se an muligheten.
Vis hele sitatet...
Kanskje heller se an muligheten før du drar til Amster?
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Kanskje heller se an muligheten før du drar til Amster?
Vis hele sitatet...
Kan jo hende jeg får kalde føtter når jeg har ankommet Amsterdam vettu :P

Og btw, sorry, jeg er sånn passe stein for øyeblikket
Jeg forstår rett og slett ikke noen av argumentene for at cannabis skal holdes illegalt. Har hørt de fleste gjennom årene og ingen av de er logiske - utenom en venn som får hodepine hvis han lukter cannabisrøyk. Men dette er et spesielt tilfelle og jeg tror at hvis det blir holdt sånn som alkohol (det er jo ulovlig å drikke på gaten) så blir dette likevel ikke et problem.

Har lest alle innleggene her og for å se om noen kom opp med noe jeg ikke har lest før men det var der (nesten selvsagt) ikke.

Selv har røyker jeg ikke akkurat nu, men har i mange år - prøvde først når jeg var 15 og røykte vær dag, nesten helle dagen fra jeg var 17 eller 18 helt inntil jeg var 37. Nu for tiden røyker jeg veldig sjeldent men den eneste grunnen for dette er at jeg har nylig flyttet og gidder ikke å prøve å få tak i det her. I Rogaland hadde jeg en veldig god kontakt som jeg var kompiser med og alt han selger er dyrket med god norsk kuskit. Men jeg vet at hvis jeg ikke bare faller over en slik dealer her, så blir det mest sannsynlig at jeg kjøper fra folk som er dypt inn i narkomiljøet og sånne folk har jeg rett og slett blitt for gammel til å gidde å ha med å gjøre.

Det er veldig synd syns jeg siden jeg er utrolig glad i rusen, jobber hardt som siv. ing og ellers er relativt oppegående selv om jeg har tatt meg et blås eller 5. Men jeg liker og å ta meg en øl, så det får vel holde for nu. Med mindre jeg har en grunn for å ta meg en kjøre tur ned kysten selvsagt eller jeg finner noen her.

Alt dette vil ikke si at jeg ikke får tak i det hvis jeg absolutt ville. Har blitt tilbudt et par ganger på gaten men som sagt, de folkene ser mer ut som heroin junkier enn noe annet og jeg er forøvrig litt for kresen med kvaliteten til å kjøpe dårlig hasj.
Trailer for ny dokumentar om hvor mye krigen mot narkotika har feilet: http://www.youtube.com/watch?v=i2vqpNT1kV4

Med Morgan Freeman som forteller
▼ ... noen uker senere ... ▼
En ting som sies lite om er hva som vil skje etter en evt. legalisering er gjennomført. Sett at USA ender opp med å legalisere narkotika, og dermed kutter hovedmarkedet til narkotikakartellene i Mexico. Hva vil skje etterpå? Mange av de som jobber i narkotikakartellene gjør det fordi det er eneste tilgjengelige karrierevei. Kommer de til å bare pakke sammen tingene sine og tenke "jaja, nå tjener vi ikke så mye lenger, vi får bare pakke sammen sakene og skaffe oss lovlig jobb (som ikke finnes)"? Jeg synes det høres urealistisk ut. Kartellene vil føle presset, og å presse noe så farlig og mektig opp i et hjørne høres ikke helt trygt ut ut. Hva slags reaksjoner vil oppstå?

Og en annen ting. Når kartellene mister hovedmarkedene sine i velstående land, vil det ikke bare føre til at de kommer til å presse hardere på land hvor det ikke finnes ordnede samfunnsforhold som er i stand til å håndtere den økte narkotikahandelen, og føre til at land som allerede sliter presses enda lenger ut i elendigheten? Man kan jo mene at det bør legaliseres i så mange land som mulig, men når man har kommet til det punktet at alle land som har et solid nok statsapparat til å kunne gjennomføre en legalisering under kontrollerte former har legalisert, så står de dårligere stilte landene igjen. Om da kartellene retter alt fokuset mot de dårligst stilte landene, hvor stor sjans har de egentlig til å komme seg ut av møkka?

Og dette er i stor grad hardbarka kriminelle det er snakk om, hva om noen finner ut de dropper å selge narkotika til fordel for menneskehandel og annen kriminalitet som er så grotesk at det ikke bare kan "legaliseres bort"? Har vi da gjort verden en bjørnetjeneste?

Dette er spørsmål jeg sitter igjen med etter å ha sett argumenter for legalisering. Jeg støtter i utgangspunktet legalisering selv, bare så det er sagt. Om noen har noe forskning å vise til rundt disse konsekvensene av legalisering tas det imot med takk.
Sist endret av petterp; 9. desember 2012 kl. 18:35.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg mener vi har nok problemer som det er med alkohol, vi får ikke noe mindre problemer hvis vi legaliserer cannabis. Dessuten vil jeg ikke at ungene mine skal vokse opp med at det er greit å ruse seg på cannabis. Nå er alkohol engang lovlig, sånn er det bare. Men det gjør det ikke greit å bare lovliggjøre hva som helst annet, bare fordi mange driver med det. Noen lover og regler må vi ha og det er til vårt eget beste. Og det vil aldri noen klare å snu om på gitt ^^ Prøv om du vil.
Vis hele sitatet...
Hvor mangen har du hørt om som har drept, voldtatt, ranet, krasjet en bil i "høy tilstand" og hvor mangen har du hørt om som har gjort dette full?
Vi vil ikke få flere problemer av å legalisere.
Jeg er helt for legalisering. Cannabis hjelper mot ms, kreft, anorexia, og diverse andre smerter. Planten vokser helt naturlig, finnes det noe som sub (heroinerstaning) synes jeg at marijuana hvertfall kunne blitt legalisert.
http://static.fjcdn.com/pictures/420_cb38b2_4292699.jpg

Tenkte jeg kunne sette noen av de aktive "Cannabis legaliserings folket" i riktig lys..
Ikke ta meg feil, jeg elsker trynet på mange av dere, men majoriteten blant dere er tards rett ut..

http://tinypic.com/r/2zi1wl5/6
Sist endret av Pandalicious; 12. desember 2012 kl. 16:29.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
http://static.fjcdn.com/pictures/420_cb38b2_4292699.jpg

Tenkte jeg kunne sette noen av de aktive "Cannabis legaliserings folket" i riktig lys..
Ikke ta meg feil, jeg elsker trynet på mange av dere, men majoriteten blant dere er tards rett ut..

http://tinypic.com/r/2zi1wl5/6
Vis hele sitatet...
Det er vanligvis greit, når du kaller andre tilbakestående, å få linkene sine til å virke.
Uten å gidde å lese hele denne tråden her:

Jeg er imot legalisering fordi flere kommer til å bruke det, og det svekker samfunnet.

Cannabisbruk over tid medfører latskap.
Sitat av Kommunistfaen Vis innlegg
Uten å gidde å lese hele denne tråden her:

Jeg er imot legalisering fordi flere kommer til å bruke det, og det svekker samfunnet.

Cannabisbruk over tid medfører latskap.
Vis hele sitatet...
Empiriske studier fra blant annet Nederland viser ikke til en økning i andelen som benytter seg av cannabis, etter legaliseringen.
På hvilken måte mener du det svekker samfunnet? Påstår du virkelig at noen som nyter cannabis av og til er dårligere mennesker?

Her må du også skille mellom kroniske stonere som lever i en røyksky og de som bruker det mer kontrollert.

Hvis du skal komme med så bastante påstander, burde du helst ha kilder for å backe det opp.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Empiriske studier fra blant annet Nederland viser ikke til en økning i andelen som benytter seg av cannabis, etter legaliseringen.
På hvilken måte mener du det svekker samfunnet? Påstår du virkelig at noen som nyter cannabis av og til er dårligere mennesker?

Her må du også skille mellom kroniske stonere som lever i en røyksky og de som bruker det mer kontrollert.

Hvis du skal komme med så bastante påstander, burde du helst ha kilder for å backe det opp.
Vis hele sitatet...
Det hadde for det første vært veldig fint om du faktisk kunne henvise til en kilde når det gjelder de empiriske studiene. (Ikke at jeg tviler, det er bare nyttig.)

Uansett er Norge noe annet enn Nederland, og jeg håper virkelig ikke noen her faktisk tror at ikke flere vil prøve cannabis om det blir legalisert?

- Da er vi sterkt uenige.

Glem det jeg sa om at cannabis svekker samfunnet.. Det var ganske idiotisk.
Sitat av Kommunistfaen Vis innlegg
Det hadde for det første vært veldig fint om du faktisk kunne henvise til en kilde når det gjelder de empiriske studiene. (Ikke at jeg tviler, det er bare nyttig.)

Uansett er Norge noe annet enn Nederland, og jeg håper virkelig ikke noen her faktisk tror at ikke flere vil prøve cannabis om det blir legalisert?
Vis hele sitatet...
Her en en studie hvor Amsterdam og San Fransisco sammenlignes. I Amsterdam er det regulert og dekriminalisert, mens det i SF er ulovlig og det svarte markedet som gjelder.

Results: With the exception of higher drug use in San Francisco, we found strong similarities across both cities. We found no evidence to support claims that criminalization reduces use or that decriminalization increases use.

Conclusions: Drug policies may have less impact on cannabis use than is currently thought.
Vis hele sitatet...
The results found that, compared with their counterparts in Amsterdam the San Francisco cannabis users were significantly more likely to use cocaine, crack, amphetamines, ecstasy, and opiates despite similar cannabis use patterns and a more permissive drug policy in the Netherlands.
Vis hele sitatet...
Her kommer den regulerte modellen bedre ut, og jeg har lest en del andre studier om lignende saker, men finner ikke noen link akkurat i farten.

Men, når det er sagt, tror jeg på en mild økning i antallet som prøver det, hvis det blir legalisert, men ser ikke for meg at antallet som begynner å bruke det endres nevneverdig. I tillegg kommer jo fordeler som at de får kjøpt kvalitetssikret vare, det genererer enorme summer til staten og det kriminelle markedet svekkes.
Hadde du spurt meg for fem år siden kunne det godt tenkes at jeg hadde vært for legalisering, men det hadde vært fordi jeg ikke brydde meg. Nå føler jeg at det er fint at mine barn vokser opp i et samfunn og i et miljø hvor cannabis ikke er sosialt akseptert.
Hadde jeg kunne velge ville jeg at alkohol også skulle vært forbeholdt "misbrukere".

Jeg føler meg trygg på at cannabis blir sosialt akseptert når det blir lovlig. Derfor er jeg imot.
Sitat av Kommunistfaen Vis innlegg
Uten å gidde å lese hele denne tråden her:

Jeg er imot legalisering fordi flere kommer til å bruke det, og det svekker samfunnet.

Cannabisbruk over tid medfører latskap.
Vis hele sitatet...
Jeg er så drittlei troll. Om du ikke troller er du direkte dum. Det totalt vaklevorne argumentet ditt er blitt adressert motbevis mange ganger.
Ja, jeg gjør meg selv dum. Men det er bare for å få svarene jeg søker på en enkel måte.

Jeg diskuterer dette nemlig ofte selv, og selv om jeg ikke vet om jeg er for eller imot en legalisering slenges disse påstandene ut gang på gang... Jeg vil se hvordan dere svarer.

Slike studier som Screwdriver kom med er forresten UTROLIG INTERESSANT! Kom gjerne med mer... Jeg skal bruke dette i alle anledninger jeg får.

Hvordan svarer dere til disse påstandene / spørsmålene, da?

- Cannabisavhengighet og alkoholisme er to vidt forskjellige ting. Imens alkoholisme ofte handler om å drikke bort problemer handler cannabisavhengighet i større grad bare om at man ønsker å oppleve rusen igjen. Hvor mange ungdommer ender vel opp som alkoholikere?

- Mange ungdommer vil ha mye enklere tilgang på narkotikumet. Hvis dette er sant er vil det bli et stort problem.

Henvis gjerne til kilder.. Takk!
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kommunistfaen Vis innlegg
- Mange ungdommer vil ha mye enklere tilgang på narkotikumet. Hvis dette er sant er vil det bli et stort problem.
Vis hele sitatet...
Vil da si det er lettere å ringe dealeren sin, og møte han en halvtime senere for å få sakene sine, enn det er å be noen som er over 18 om å kjøpe for deg. (sett at det blir 18 aldersgrense ved eventuell legalisering).

For å ta et eksempel:
Jeg skulle på telttur med noen venner, men vi var ikke gamle nok til å kjøpe øl. Prøvde å få tak i overalt, men klarte det ikke. Kjente ingen over 18 som kunne kjøpe for oss. Vi kjøpte hasj isteden vi, tok oss nøyaktig en t-banetur til byen. Få av dealerne som spør etter ID skal jeg si deg!
Sitat av Fanfarlo Vis innlegg
Trailer for ny dokumentar om hvor mye krigen mot narkotika har feilet: http://www.youtube.com/watch?v=i2vqpNT1kV4

Med Morgan Freeman som forteller
Vis hele sitatet...
Her er hele dokumentaren tilgjengelig på YT.
Sitat av Marr Vis innlegg
Vil da si det er lettere å ringe dealeren sin, og møte han en halvtime senere for å få sakene sine, enn det er å be noen som er over 18 om å kjøpe for deg. (sett at det blir 18 aldersgrense ved eventuell legalisering).

For å ta et eksempel:
Jeg skulle på telttur med noen venner, men vi var ikke gamle nok til å kjøpe øl. Prøvde å få tak i overalt, men klarte det ikke. Kjente ingen over 18 som kunne kjøpe for oss. Vi kjøpte hasj isteden vi, tok oss nøyaktig en t-banetur til byen. Få av dealerne som spør etter ID skal jeg si deg!
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk erfart at svært få ungdommer har sin egen dealer der jeg har vært.

Dette kommer jo helt ann på hvor ungdommene bor.
Sitat av Kommunistfaen Vis innlegg
Jeg har faktisk erfart at svært få ungdommer har sin egen dealer der jeg har vært.

Dette kommer jo helt ann på hvor ungdommene bor.
Vis hele sitatet...
Hva du har erfart er vel ikke så relevant i den store og hele sammenhengen. Ungdommer har egne dealere som de kan ringe til og kjøpe av. Ungdommer er selv dealere som blir ringt til og som selger. Dette skjer over hele landet, og er ikke kun forbeholdt storbyer.
Jeg selv sitter i en situiasion der mange av mine barndomsvenner har blitt krimminelle, flere selger hasj, tyveri osv. Mens jeg en "uskyldig" får "kastet" hasj etter meg for å gjøre små tjenester som å kjøre til butikken med de, altså en 2 min kjøretur å får en ener. Eller som det oftest blir, er at jeg bare kjøpe mat for de. Så får vell muligens 3-4g gratis i uka. Dette har ført til at jeg røyker en nattings vær eneste dag. Dette fører til at skolegangen min har gått til hellvete, forsover meg 3/5 ganger i uka å jeg har mistet alt som heter motivasjon og konsentrasjon på skolen. Og dropper jeg nattings så sover jeg ikke før 5 tiden ca. Gikk fra et snitt på 5.4 til 2.8 på et halvt år, ikke kun av cannabisen men den har gjort "mest skade". Men slutt med røyking for meg etter nyttår, med et untak av spesielle anledninger. Dette er en av grunnene jeg er for legalisering, at dealere ikke skal kunne "vasse" i penger. Og at det skal være vanskeligere å få tak i!

Ja til legalisering med en aldersgrense på 23år!
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Ja til legalisering med en aldersgrense på 23år!
Vis hele sitatet...
23 år...?

Her stusser jeg litt. En har lov å reise i krig og drepe når en er 19/20. Men ikke lov å røyke cannabis før en er 23..? Hva er greia?

Kan forstå at du har ødelagt skolegangen din, men det har du altså fint klart selv. Men lett å skylde på andre ting enn egen viljestyrke Sier ikke at det er bra å røyke narkotika. men å falle med nesten 3 karakterer på et halvt år er ikke et symptom av hca cannabis har gjort med hjernen din.

Ønsker deg forøvrig lykke til videre!
Sitat av frø Vis innlegg
23 år...?

Her stusser jeg litt. En har lov å reise i krig og drepe når en er 19/20. Men ikke lov å røyke cannabis før en er 23..? Hva er greia?

Kan forstå at du har ødelagt skolegangen din, men det har du altså fint klart selv. Men lett å skylde på andre ting enn egen viljestyrke Sier ikke at det er bra å røyke narkotika. men å falle med nesten 3 karakterer på et halvt år er ikke et symptom av hca cannabis har gjort med hjernen din.

Ønsker deg forøvrig lykke til videre!
Vis hele sitatet...
Er absolutt ikke bare haj som har gjort det, men den har hjulpet godt til. Skulle egentlig være 21. Men ble litt feil der.

Men mener fortsatt at det skulle vært 21+ aldersgrense.

Det er 2 vidt forskjellige ting da, reise i krig eller å røyke cannabis. Den ene tingen er "nødvendig" den andre er absolutt ikke.
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Jeg selv sitter i en situiasion der mange av mine barndomsvenner har blitt krimminelle, flere selger hasj, tyveri osv. Mens jeg en "uskyldig" får "kastet" hasj etter meg for å gjøre små tjenester som å kjøre til butikken med de, altså en 2 min kjøretur å får en ener. Eller som det oftest blir, er at jeg bare kjøpe mat for de. Så får vell muligens 3-4g gratis i uka. Dette har ført til at jeg røyker en nattings vær eneste dag. Dette fører til at skolegangen min har gått til hellvete, forsover meg 3/5 ganger i uka å jeg har mistet alt som heter motivasjon og konsentrasjon på skolen. Og dropper jeg nattings så sover jeg ikke før 5 tiden ca. Gikk fra et snitt på 5.4 til 2.8 på et halvt år, ikke kun av cannabisen men den har gjort "mest skade". Men slutt med røyking for meg etter nyttår, med et untak av spesielle anledninger. Dette er en av grunnene jeg er for legalisering, at dealere ikke skal kunne "vasse" i penger. Og at det skal være vanskeligere å få tak i!

Ja til legalisering med en aldersgrense på 23år!
Vis hele sitatet...
Du har to problemer slik jeg ser det, og ingen av de hadde forsvunnet om hasj var lovlig eller ei: Venner med dårlig innflytelse og mangel på selvdisiplin.

Blir litt som å si at når det kom McDonalds drive-in mellom jobb og hjem er det Ronald McDonalds feil at du plutselig veier 200kg..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Er absolutt ikke bare haj som har gjort det, men den har hjulpet godt til. Skulle egentlig være 21. Men ble litt feil der.

Men mener fortsatt at det skulle vært 21+ aldersgrense.

Det er 2 vidt forskjellige ting da, reise i krig eller å røyke cannabis. Den ene tingen er "nødvendig" den andre er absolutt ikke.
Vis hele sitatet...
Krig er for det første overhodet ikke nødvending. Om cannabis er mer eller mindre nødvendig kan jo diskuteres. Det endo-cannabinoide systemet er jo der for en grunn og stimuli har gitt positive resultater i balansen av homeostatiske mekanismer og energinivå. Så rent fysiologisk ja og nei fordi det finnes alternativer.

For det andre 18 års aldersgrense er mer enn nok, å drive med formynding av voksne mennesker som er mer enn nok bevisste til å ta sine egne valg er intet mindre enn ødeleggende for samfunnet.
..
-

Jeg har lenge vært en tilhenger av
full legalisering av "droger", ikke minst
de lettere som cannabis, khat og lignende.

" det er for dumt å overlate alt det til mafian "

Men etter å ha lest forslaget til pensjonsreform
så tenker jeg at det kunne være greit å dyrke
litt for bruk, og noe for salg, eller bytte ...

Når man skal trekke seg tilbake, til et
nydelig og komplett .. , liv på landet ..

Alt vel til dere, og oss, alle .

..
-
Sist endret av radion; 18. januar 2013 kl. 22:58.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Narkotikapolitikken man har ført i Norge, Sverige og Danmark har ført til at andelen som bruker cannabis her er mindre enn i andre land i Europa.
I tillegg er tallene på hvor mange som benytter seg av rusmiddelet på vei ned, og ved å legalisere kan dette snu.

Hvis man mener at folket ikke har godt av cannabis, og hvis idealet er at ingen skal bruke rusmiddelet, er det også logisk å være imot legalisering.

Enige eller uenige?
Er denne tåpelige statestikken alt som betyr noe?
Det er ikke store forskjellen. At folk skal bli kasta bøter på, få sin fremtid ødelagt eller evnt fengsel for noe som er tryggere enn folkedopet alkohol er slettes ikke verdt denne stolte statestikken din..

Drikkekulturen vår er jo et helvete i forhold til andre land, skal vi kriminalisere det og..?

Å ha et ideal om at andre ikke skal få lov til å gjøre ting som ikke har noe med deg å gjøre er jo bare helt sykt..
Ja, statistikken betyr veldig mye. Som sagt er tallene sakte på vei NED, og det er et viktig poeng.
Er det et stort problem at folk for sin fremtid ødelagt på grunn av cannabisbruk?

Jeg mener ikke at man skal kriminalisere alkohol selv om noen gjør tanken veldig fristende, nei. Men hadde jeg ment at ingen burde drikke alkohol hadde jeg antakelig vært for å kriminalisere det.

Det er ikke sykt å ha et slikt ideal. Mange mener at ingen (eller ihvertfall veldig få) har godt av cannabisbruk, og at man derfor bør holde seg unna.

Les posten min en gang til. Du gikk glipp av det viktigste poenget mitt og spørsmålet jeg har lyst til at noen smartinger her inne skal svare på:
Hvis man mener at folket ikke har godt av cannabis, og hvis idealet er at ingen skal bruke rusmiddelet, er det da også logisk å være imot legalisering?
Vis hele sitatet...
selvfølgelig er man mot legalisering hvis man mener at folk ikke skal få lov til å gjøre ting du selv ikke liker

Jeg ser ikke på cannabis som et samfunnsproblem. Men jeg ser på dagens cannabispolitikk som et samfunnsproblem. Det er der jeg mener mange misforstår.

Men selv om jeg ikke liker heroin, kommer aldri til å prøve det osv så mener jeg ikke det skal være ulovlig. Jeg tror problemene er lettere å ha med å gjøre hvis man regulerer/kontrollerer.

Slik som det er nå funker rett og slett bare ikke... Altfor mange som dør/får problemer av rus, rett og slett fordi de havner i møkkamiljøer, blir satt "på den andre siden" av samfunnet og må forholde seg til normene som er der. Å være redd for politi fordi man har et personlig problem syns jeg er veldig veldig trist.

Edit: Ja hvis det er det eneste utgangspunktet man har i debatten StokkAnda, så er det logisk å være imot ja.
Sitat av frø Vis innlegg
selvfølgelig er man mot legalisering hvis man mener at folk ikke skal få lov til å gjøre ting du selv ikke liker
Vis hele sitatet...
Barnslig måte å svare på. Og hvis du mener at man "selvfølgelig er imot legalisering hvis man mener at folk bør holde seg unna cannabis" tar du feil.

Jeg kjenner flere (smarte og oppegående personer) som mener at man bør holde seg langt unna cannabis, men som allikevel er for legalisering fordi man ifølge dem gjør det beste ut av situasjonen slik den er idag ved å gjøre cannabis lovlig.

Wow, du er faktisk for legalisering av herion også. Vi får ta den diskusjonen senere.
Folk får ikke nødvendigvis sin framtid ødelagt pga "cannabisbruk", men pga politikken du står for!
Du gjør noe som ikke nødvendigvis er så farlig, mye farligere!

Ja jeg er imot straffeforfulgelse av folk som har et personlig problem.

Edit: WOW!
Sist endret av frø; 13. august 2013 kl. 18:40.
Ja, du påstår at folk får sin framtid ødelagt fordi de blir tatt imens de er i besittelse av cannabis. Er det egentlig veldig mange eksempler på dette? Er det et vanlig problem?

Den siste setningen var uforståelig for meg.
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Ja, du påstår at folk får sin framtid ødelagt fordi de blir tatt imens de er i besittelse av cannabis. Er det egentlig veldig mange eksempler på dette? Er det et vanlig problem?

Den siste setningen var uforståelig for meg.
Vis hele sitatet...
Ja det er absolutt et vanlig problem. Her er litt info fra USA, regner med det er relativt likt som her bare i langt større skala.
Total Annual Marijuana Arrests and Total Drug arrests
Percent Change in Arrests Totals 1996-2010

Her ser du hvordan dagens narkotika-politikk ødelegger menneskers liv i stor skala. Det samme skjer også i norge, dog i mindre skala.
Sist endret av drinkalone; 13. august 2013 kl. 18:51.
straffeforfølgelse*

Hadde en bokstav feil, beklager at du ikke skjønte det..

Eeh, de fleste jeg kjenner som røyker, er som du og alle andre vennene dine med jobb, skole og familie. Ingen av de har noe problemer med livet sitt fordi de røyker litt tjall. Vi røyker fordi vi vet at det ikke er så skadelig som du og andre påstår. At flere og flere land legaliserer/avkriminaliserer er på ingen måte et tegn på at Cannabis er så farlig som du skal ha det til.

Jeg ble selv dømt for å innrømme (ja, INNRØMME at jeg har prøvd hasj for lenge siden) bruk. Nå har jeg det på rullebladet, mange muligheter er borte. Hvorfor skal jeg slutte å røyke nå? Har ikke noe mer å miste, annet enn 4000 kroner hvis jeg blir tatt

Så ja, det eneste cannabis har ødelagt for meg er rullebladet.
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Hvis man mener at folket ikke har godt av cannabis, og hvis idealet er at ingen skal bruke rusmiddelet, er det også logisk å være imot legalisering.
Vis hele sitatet...
Det handler om frihet. Når jeg røyker så angår det kun meg, eventuelt andre som deler denne interessen. Jeg skader ingen andre. Jeg bryr ingen andre. Ingen andre merker at jeg eksisterer.

Dette er fakta. Jeg har ikke behov for en babysitter.

Jeg har også godt av cannabis da det gir meg en stor glede i livet.

Individ frihet; så lenge det ikke skader noen andre enn meg selv, hvorfor skal jeg bli straffet for det? Det er ikke logisk når man ser på det fra mitt perspektiv.
Sitat av Ponyo Vis innlegg
Det handler om frihet. Når jeg røyker så angår det kun meg, eventuelt andre som deler denne interessen. Jeg skader ingen andre. Jeg bryr ingen andre. Ingen andre merker at jeg eksisterer.

Dette er fakta. Jeg har ikke behov for en babysitter.

Jeg har også godt av cannabis da det gir meg en stor glede i livet.

Individ frihet; så lenge det ikke skader noen andre enn meg selv, hvorfor skal jeg bli straffet for det? Det er ikke logisk når man ser på det fra mitt perspektiv.
Vis hele sitatet...
Hvis dette skulle vært et gjeldene argument i en debatt kunne vi jo like så godt legalisert Herion.

Like logisk...
Sitat av Mofse Vis innlegg
Hvis dette skulle vært et gjeldene argument i en debatt kunne vi jo like så godt legalisert Herion.

Like logisk...
Vis hele sitatet...
Ja hvorfor ikke?
Sitat av drinkalone Vis innlegg
Ja det er absolutt et vanlig problem. Her er litt info fra USA, regner med det er relativt likt som her bare i langt større skala.
Total Annual Marijuana Arrests and Total Drug arrests
Percent Change in Arrests Totals 1996-2010

Her ser du hvordan dagens narkotika-politikk ødelegger menneskers liv i stor skala. Det samme skjer også i norge, dog i mindre skala.
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at eksempelet er det samme i USA som Norge? Jeg vil gjerne ha "norske eksempler".

Sitat av frø Vis innlegg
straffeforfølgelse*

Hadde en bokstav feil, beklager at du ikke skjønte det..
Vis hele sitatet...
Det var ikke den setningen jeg ikke forstod. Skal vi diskutere som 6.-klassinger?

Sitat av frø Vis innlegg
Eeh, de fleste jeg kjenner som røyker, er som du og alle andre vennene dine med jobb, skole og familie. Ingen av de har noe problemer med livet sitt fordi de røyker litt tjall. Vi røyker fordi vi vet at det ikke er så skadelig som du og andre påstår. At flere og flere land legaliserer/avkriminaliserer er på ingen måte et tegn på at Cannabis er så farlig som du skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg igjen. Jeg gidder ikke forklare, bare les det jeg har skrevet en gang til.

Sitat av frø Vis innlegg
Jeg ble selv dømt for å innrømme (ja, INNRØMME at jeg har prøvd hasj for lenge siden) bruk. Nå har jeg det på rullebladet, mange muligheter er borte. Hvorfor skal jeg slutte å røyke nå? Har ikke noe mer å miste, annet enn 4000 kroner hvis jeg blir tatt
Vis hele sitatet...
Vel, hvis man er imot legalisering burde man jo også være for at besittelse av cannabis skal få følger.
Det var du som selv valgte å bryte en lov, og du var forhåpentligvis klar over konsekvensene.

Må allikevel si at det hørtes j*vlig kjipt ut. Hvilke muligheter er borte for deg? Synd å høre.

Sitat av Ponyo Vis innlegg
Det handler om frihet. Når jeg røyker så angår det kun meg, eventuelt andre som deler denne interessen. Jeg skader ingen andre. Jeg bryr ingen andre. Ingen andre merker at jeg eksisterer.

Dette er fakta. Jeg har ikke behov for en babysitter.

Jeg har også godt av cannabis da det gir meg en stor glede i livet.

Individ frihet; så lenge det ikke skader noen andre enn meg selv, hvorfor skal jeg bli straffet for det? Det er ikke logisk når man ser på det fra mitt perspektiv.
Vis hele sitatet...
Det at folk som røyker cannabis bare angår folk som røyker cannabis er ikke helt riktig, er det vel? Det stemmer sikkert i ditt tilfelle, men hvis alle hadde brukt cannabis på en helt forsvarlig måte hadde ikke situasjonen vært slik den er idag, hadde den vel?

For det første er det enighet om at cannabisbruk kan knyttes til trafikkulykker (*). Det er sikkert ikke så veldig relevant, men det er sant.

For det andre finnes det de som misbruker cannabis og forandrer seg som personer. Det kan vel gå ut over venner, familile, barn og annet?

(*)(http://www.forebygging.no/en/Teori/O...-hasjbrukere-/)
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Er du sikker på at eksempelet er det samme i USA som Norge? Jeg vil gjerne ha "norske eksempler".
Vis hele sitatet...
Er det virkelig nødvendig, de er mennesker der borte i USA også altså.. Trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at når folk blir arrestert så går det med masse ressurser som kunne vært brukt på å hjelpe folk som virkelig får problemer.

Norske eksempler på at cannabispolitikken ødelegger livene til folk?
http://morgenbladet.no/samfunn/2009/...s#.UgqxaZL0E6k
Hva betyr det å få en narkodom? Flere internasjonale studier viser at det kan ha alvorlige konsekvenser. En får problemer i skole og arbeidsliv, sosiale nettverk kan reagere med utstøting, livskvaliteten synker. Dessuten: Bruken av cannabis påvirkes ikke. En studie fra New Zealand viste at 95 prosent fortsatte å bruke cannabis etter domfellelsen.
Mange av hasjbrukerne blir også straffedømt for omsetning. Er de kaldblodige narkodealere som høster høy profitt? Nei, stort sett er det vanlige brukere som vikles inn i omsetning. Cannabismarkedet er stort, i Oslo har snart 50 prosent av unge voksne prøvd stoffet. Markedet er overalt. Det er mange aktører, og uklare grenser mellom kjøper og selger. Standard slang for å selge er «å hjelpe», og det peker mot en vanlig selvforståelse. De ser seg selv som deltagere i en dugnad. Det finnes aktører som tar inn store partier. Våre informanter lever vanlige liv, men de får stoffet fra en illegal økonomi. Den er større enn den som er knyttet til heroin, amfetamin eller kokain. Mange av brukerne vil bli straffeforfulgt, men de opplever ikke at de gjør noe galt.
Cannabis kan være farlig, men det er lett å gjøre feilslutninger. Det er en risiko for psykiske lidelser. Den ligger i de psykoaktive virkningene til stoffet. Men få rammes. Stoffet regnes gjerne som mindre farlig enn alkohol og tobakk. Men de sosiale konsekvensene kan være store. Brukerne må nemlig inn i en kriminell sektor, en konsekvens av lovgivningen. Denne sektoren er stor, og har tentakler inn i flere miljøer enn folk flest vet. Mange møter også farligere stoffer, som amfetamin og kokain, her.
Vis hele sitatet...
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Må allikevel si at det hørtes j*vlig kjipt ut. Hvilke muligheter er borte for deg? Synd å høre.
Vis hele sitatet...
Du kan lese mer om diverse muligheter som forsvinner, her.

Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Det at folk som røyker cannabis bare angår folk som røyker cannabis er ikke helt riktig, er det vel? Det stemmer sikkert i ditt tilfelle, men hvis alle hadde brukt cannabis på en helt forsvarlig måte hadde ikke situasjonen vært slik den er idag, hadde den vel?
Vis hele sitatet...
Situasjonen slik den er idag stammer fra USA og propaganda, kort fortalt. Du kan lese mer her. Det har lite med at folk ikke har brukt det på en forsvarlig måte.

Sitat av StokkAnda Vis innlegg
For det første er det enighet om at cannabisbruk kan knyttes til trafikkulykker (*). Det er sikkert ikke så veldig relevant, men det er sant.
Vis hele sitatet...
Ja, det er sikkert helt riktig. Tror du det blir noe mer eller mindre trafikkulykker knyttet til ruspåvirket kjøring selv om det blir lovlig bruke cannabis. Såklart skal det ikke være lov å kjøre mens man er balle fjern, det vil jeg faktisk påstå at er minst like farlig som å kjøre full.

Sitat av StokkAnda Vis innlegg
For det andre finnes det de som misbruker cannabis og forandrer seg som personer. Det kan vel gå ut over venner, familile, barn og annet?
Vis hele sitatet...
De som misbruker cannabis driver med dette allerede og et forbud vil ikke gjøre annet enn å stemple de som kriminelle, noe som i mye større grad vil gå ut over venner, familie og barn.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Hvis dette skulle vært et gjeldene argument i en debatt kunne vi jo like så godt legalisert Herion.

Like logisk...
Vis hele sitatet...
Gjerne det. Hvis man vil ødelegge seg selv så skal man få lov til det mener nå jeg.

Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Det at folk som røyker cannabis bare angår folk som røyker cannabis er ikke helt riktig, er det vel? Det stemmer sikkert i ditt tilfelle, men hvis alle hadde brukt cannabis på en helt forsvarlig måte hadde ikke situasjonen vært slik den er idag, hadde den vel?

For det første er det enighet om at cannabisbruk kan knyttes til trafikkulykker (*). Det er sikkert ikke så veldig relevant, men det er sant.

For det andre finnes det de som misbruker cannabis og forandrer seg som personer. Det kan vel gå ut over venner, familile, barn og annet?

(*)(http://www.forebygging.no/en/Teori/O...-hasjbrukere-/)
Vis hele sitatet...
Ønsker at du utdyper litt angående det du sier om å bruke det på en forsvarlig måte. Skjønte ikke helt den.

Nå leste jeg kilden din og det var ingen henvisning til forskning angående trafikkulykker... Det sto bare at det var "enighet" om det. Noe som virker uforståelig da det ikke skal være noe problem å kjøre bil når man ikke er påvirket.

Og ja man kan vel kanskje forandre seg ved misbruk. Men dette er misbruk og dermed ikke et argument. Da man kan misbruke alt, skal vi gjøre fet mat ulovlig så folk slutter å spise seg ihjel?

Det finnes ingen rasjonelle argumenter for å holde stoffet ulovlig da det allerede finnes farligere stoffer som er lovlige.
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Narkotikapolitikken man har ført i Norge, Sverige og Danmark har ført til at andelen som bruker cannabis her er mindre enn i andre land i Europa.
I tillegg er tallene på hvor mange som benytter seg av rusmiddelet på vei ned, og ved å legalisere kan dette snu.

Hvis man mener at folket ikke har godt av cannabis, og hvis idealet er at ingen skal bruke rusmiddelet, er det også logisk å være imot legalisering.

Enige eller uenige?
Vis hele sitatet...
Det er så utallig mange faktorer som spiller inn i denne fjåse statistikken som du ikke engang linker eller henviser til. Man må ta til grunne geografi, sosial økonomiske forhold, bruker gruppe(miljø), folketall osv++

Statistikk er fint og alt det der, men utallige ganger kan analyster vise til fundementale svakheter i statistikk og ofte kan den ikke gjenspeile et helhetlig bilde.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av StokkAnda Vis innlegg
Narkotikapolitikken man har ført i Norge, Sverige og Danmark har ført til at andelen som bruker cannabis her er mindre enn i andre land i Europa.
I tillegg er tallene på hvor mange som benytter seg av rusmiddelet på vei ned, og ved å legalisere kan dette snu.

Hvis man mener at folket ikke har godt av cannabis, og hvis idealet er at ingen skal bruke rusmiddelet, er det også logisk å være imot legalisering.

Enige eller uenige?
Vis hele sitatet...
Vi liker gjerne å se kilder, jeg fant selv kilder til påstanden din, men som med all statistikk kommer det noen bemerkninger til:
Skretting påpekte imidlertid at man ikke umiddelbart skal godta disse tallene som sannhet. Rusforskningen spesielt, og samfunnsforskningen generelt, har nemlig et gryende problem:


– Postundersøkelsene blant ungdom mellom 15 og 30 år vært en hjørnestein i norsk overvåkning av rusmidler, men det de siste årene vi gjennomførte dem gikk svarprosenten voldsomt ned, forklarte hun.

Fra å ha en svarprosent på rundt 70 prosent da postundersøkelsene begynte, sank den jevnt og endte ned mot 30 prosent i 2008. Og hvis bare 30 prosent svarer på om de har prøvd hasj eller ikke, hvem vet da hva de resterende 70 prosentene har drevet på med?
Vis hele sitatet...
-Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2012/mai/322134
Sist endret av Dodecha; 14. august 2013 kl. 10:50.
Hva er så hårreisende med narkotikapolitikken i Norge om man har statistikk som tilsier at vi har mindre cannabisbruk enn andre land. Det er vel positivt? Greit med bemerkninger som kan antyde strid, men vi har ingen statistikker som sier det motsatte(?)

Som en bruker av stoffet cannabis gjør ikke dets status som illegalt så veldig mye for en vanlig bruker. Ikke er du i en prioritert gruppe av politiet. Skulle du bli tatt får du et forelegg og ferdig med det. - det er ikke akkurat game over. Det vil nok for brorparten av oss ikke ha noe effekt på livet vårt i ettertid. Så hvordan er det den illegale statusen til cannabis påvirker livet til så utrolig mangen og så utrolig mye at det dukker opp en ny legaliseringstråd i uken? Noen som har noen horror stories om hvordan det å bli arrestert for cannabis har sendt livet i avgrunnen? Greit det kunne sikkert vært avkriminalisert, men jeg ser ikke hvordan det hadde forandret livet til alle cannabisrøykere her inne til å gå fra helt jævlig(obviously), til en dans på roser? Jeg har røyket cannabis av og på i ~9 år og kan ikke si at dets forbud har vært noe problem for min del som bruker. Jeg har dog i perioder solgt enorme mengder med cannabis, hvor politiet og lovforbudet har skapt store problemer - Som det bør, siden det er ulovlig profitt. Men for bare en vanlig bruker? What seems to be the problem, user?
Nå har kanskje ikke du blitt stoppet på gaten fordi du er rød i øynene, og derfor fått 2 års utsettelse på billappen.

blant annet.

Edit: Ikke meg, en jeg kjenner. Skjønner du at forbudet kan være et problem for folk..?
Sitat av Ponyo Vis innlegg
Det finnes ingen rasjonelle argumenter for å holde stoffet ulovlig da det allerede finnes farligere stoffer som er lovlige.
Vis hele sitatet...
Vil si dette er et dårlig argument. Dette bør heller være et argument for å forby de farligere stoffene.