Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1381
Tenker jeg skal dele litt om hva som skjedde med meg når jeg sluttet å ta opitater etter 12 år. Jeg sluttet ikke helt, men jeg ville se hvordan det gikk.

Har brukt for smerter i alle år, men har nok uansett blitt avhengig. Men stoppen var ikke så gale som jeg har lest og trodd.

Begynte med Paralgin Forte og Tramadol, og avanserte etter hvert til Smerteplaster og Oxycontin og Dolcontin. Ved slutt var jeg på ca 50 mg Oxycontin x 2, og lite hurtigvirkende.

Tok siste tablett mandag ettermiddag. Etter en noen timer var smertene tilbake men igjen abstinenser. Diaren kom etter hvert, men den ble holt i sjakk med Imodium x 10! En god del svetting og frysing de første nettene, men egentlig var den tilbakekommende smerten som var mest frustrerende. Jeg gikk uten i fire dager, og mot slutten var egentlig ting greit (minus smerter) og jeg var overraskende over at det ikke var forferdelig. Jeg har lest og hørt om helt jævlige abstinenser.

Men det er kanskje noe annet når man faktisk bruker det for smerter? Noen med lignende erfaringer?
Ja tror det er stor forskjell når det brukes mot fysiske smerter. Når det brukes mot psykiske smerter derimot kan fløyta fort få en aen melodi. Uansett bra for deg at det gikk så lett
Sist endret av Zezima; 19. juli 2018 kl. 19:41.
Sitat av andan Vis innlegg
Tenker jeg skal dele litt om hva som skjedde med meg når jeg sluttet å ta opitater etter 12 år. Jeg sluttet ikke helt, men jeg ville se hvordan det gikk.

Har brukt for smerter i alle år, men har nok uansett blitt avhengig. Men stoppen var ikke så gale som jeg har lest og trodd.

Begynte med Paralgin Forte og Tramadol, og avanserte etter hvert til Smerteplaster og Oxycontin og Dolcontin. Ved slutt var jeg på ca 50 mg Oxycontin x 2, og lite hurtigvirkende.

Tok siste tablett mandag ettermiddag. Etter en noen timer var smertene tilbake men igjen abstinenser. Diaren kom etter hvert, men den ble holt i sjakk med Imodium x 10! En god del svetting og frysing de første nettene, men egentlig var den tilbakekommende smerten som var mest frustrerende. Jeg gikk uten i fire dager, og mot slutten var egentlig ting greit (minus smerter) og jeg var overraskende over at det ikke var forferdelig. Jeg har lest og hørt om helt jævlige abstinenser.

Men det er kanskje noe annet når man faktisk bruker det for smerter? Noen med lignende erfaringer?
Vis hele sitatet...
Tror du må belage deg på opptil 4-8 dager før abstinensene kommer. Men det er jo selvfølgelig forskjellig fra person til person. Heldig er du hvertfall
Jeg har noenlunde samme erfaringer som deg, men ikke så lang tids bruk. Jeg har lest et sted at påvenning er påvenning, slik at f eks 10 års bruk ikke er verre å komme av enn 10 uker, hvis de 10 ukene har gitt avhengighet.
Summa summarum trur jeg det er sånn at både avhengighetsfare og abstinenser fra legemidler "markedsføres" ganske hardt for å skremme, og tar utgangspunkt i de verst tenkelige scenariene.
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Jeg har noenlunde samme erfaringer som deg, men ikke så lang tids bruk. Jeg har lest et sted at påvenning er påvenning, slik at f eks 10 års bruk ikke er verre å komme av enn 10 uker, hvis de 10 ukene har gitt avhengighet.
Vis hele sitatet...
Selv om det ville være tilfellet, så vil det vel kun gjelde fysisk avhengighet? Det er ganske kjent at det psykiske spiller en stor rolle i avhengighetssituasjoner. Jeg tror det er mer sannsynlig at en tilegner seg vaner som er vanskelige å bryte etter 12 års bruk, i forhold til 10 ukers bruk. Når en bruker medisiner som dette så lenge, er det nok også enklere å begynne å se på medisinene som en psykisk krykke i tillegg til en fysisk krykke, noe som kan være veldig skummelt og kan dra avhengigheten til nye høyder.

Men selv om noe er mer sannsynlig så trenger det jo slettes ikke å utvikles slik. Hvis det du sier stemmer, så betyr det ganske enkelt at ts ikke har tilegnet seg psykisk avhengighet eller usunne tankemønstre tilknyttet medisinbruken.
Sist endret av Relevant; 20. juli 2018 kl. 16:06.
[quote=Relevant;3451846]Selv om det ville være tilfellet, så vil det vel kun gjelde fysisk avhengighet? Det er ganske kjent at det psykiske spiller en stor rolle i avhengighetssituasjoner. Jeg tror det er mer sannsynlig at en tilegner seg vaner som er vanskelige å bryte etter 12 års bruk, i forhold til 10 ukers bruk.

Dette har du selvfølgelig rett i, og det vil nok være avgjørende for mange.