Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3963
Hva sier loven om kjøpmenn som henger opp bilder av en naskere i kasseområdet så alle kan se?
Intet lov og kan straffes med bøter.
Vært en del saker om dette, når folk har postet bilde av tyver på facebook for å prøve å finne ut hvem det er.
De risikerer bot, ihvertfall hvis bildet er tatt med et overvåkingskamera.

Sitat av Personopplysningsloven
§ 39. Tilleggsvilkår for utlevering av opptak gjort ved kameraovervåking
Personopplysninger som er innsamlet ved opptak gjort ved kameraovervåking, kan bare utleveres til andre enn den behandlingsansvarlige dersom den som er avbildet samtykker eller utleveringsadgangen følger av lov. Opptak kan likevel utleveres til politiet ved etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker hvis ikke lovbestemt taushetsplikt er til hinder.
Vis hele sitatet...
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-04-14-31
mjaneh1987's Avatar
Trådstarter
18 0
Flott! Er det bare å ringe politi og tipse? Gidder de å dra for å ta det ned?


Tusen takk for svar����
Du kan finne deg en advokat og saksøke butikken for ærekrenkelse. (Hvis det er deg da.)
Få noen til å dokumentere det først, så har de en ganske dårlig sak.
Selv om nasking ikke er bra, så er offentlig uthenging værre.
Å henge opp slike bilder offentlig er så vidt jeg vet ulovlig. Det kan dog være noen tilfeller ved f.eks en gjenganger som stjeler fra butikker i et område å ha et bilde eller informasjon om en bekreftet butikktyv på kontoret til butikksjef/ansatt-rom osv., altså utenfor det kundene har tilgang til å se. Sistnevnte vet jeg ikke lovligheten rundt, men jeg vet at det er vanlig at de ansatte er informert og orientert om spesifikke butikktyver dersom butikken ser det som nødvendig for å forebygge mot butikktyveri.
Sitat av dggr Vis innlegg
Du kan finne deg en advokat og saksøke butikken for ærekrenkelse.
Vis hele sitatet...
Hørtes ut som en billig og lur løsning
Sitat av dggr Vis innlegg
Du kan finne deg en advokat og saksøke butikken for ærekrenkelse.
Vis hele sitatet...
Saksøke for ærekrenkelser, faktisk. Hvorfor ikke ta den helt ut og utfordre butikksjefen til duell ved morgengry? Jeg kan stille som sekundant!

Spøk til side: Jeg tror dette blir henlagt av polititet ganske umiddelbart. Ikke har de kompetanse på personvern heller. Riktig fremgangsmåte i slike saker er derfor å varsle datatilsynet.
Be heller butikksjefen fjerne bildet, er ikke verre. Han ønsker mest sannsynlig at du bare gjør opp for deg
mjaneh1987's Avatar
Trådstarter
18 0
Ok. Vil ikke snakke med butikksjefen der igjen du gitt.. endte ikke så bra sist xo.. hadde vært fint å bare meldt han inn til Datatilsynet. Politiet kan vel ende med å bøtelegge meg også😂
Skal være glad det ikke ligger på youtube.
Med fotobevis osv, så skal du ikke se bort i fra at du vil bli kontaktet av politiet.
mjaneh1987's Avatar
Trådstarter
18 0
Sitat av Odd Vis innlegg
Skal være glad det ikke ligger på youtube.
Med fotobevis osv, så skal du ikke se bort i fra at du vil bli kontaktet av politiet.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har lest på Datatilsynet sine lover, så er det mer i mot loven å henge ut mennesker med bilder osv enn å naske for under 2000.. dette er en galgemåte butikksjefer bruker som straff og for å få tips. Men i ett lite området kan dette skade personer mer enn om butikksjefen bare hadde levert bildet til politi.. som det gjør her nå for min del..


Og hvordan får politiet tak på meg om dem bare har et bilde og ingen od info? Hmm....
Sist endret av mjaneh1987; 22. april 2018 kl. 13:16.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ja, du har dessverre loven på din side, men tipper du kommer lengre med en beklagende sms?