Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6459
Jeg har hatt Dropbox en god stund nå, men vurderer å skaffe meg Jottacloud.

Jeg lurer bare på hvordan Jottacloud kan tilby ubegrenset lagringsplass. Jeg begriper det rett og slett ikke.

Er det noen her som kan forklare?
Det er nok en kombinasjon av billige harddisker, litt inntjening på privat kunder, god inntjening på bedrifts kunder.

I tillegg er det jo slik at den gjennomsnittlige private kunden lagrer X antall GB, la oss si 5-10GB, så om 10 privat kunder lagrer 1TB med data, så har ikke det noe å si i det store bildet.
Sist endret av 0xFF; 24. april 2016 kl. 02:44.
Ganske sikker på at det ikke er ubegrenset, minnes å huske at de lar deg maks lagre 10TB.
https://www.jotta.no/terms-and-conditions/ , se "15. FAIR AND ACCEPTABLE USE".

Så "ubegrenset" er egentlig villedene markedsføring.
Villededende markedsføring: joda, men for å unngå at firmaer bruker Jottacloud som sin private server må man kanskje sette en begrensning, og for 99% av befolkningen vil 10TB i praksis være mer enn man kommer til å trenge på lang, lang, lang tid.

For min del kan jeg anbefale dem varmt. Klienten er enkel og fin, og opplastingshastigheten på min 75/75-linje holdt seg stabil på 7-8MB/s fem dager i strekk da jeg gjorde den første backupen.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Villededende markedsføring: joda, men for å unngå at firmaer bruker Jottacloud som sin private server må man kanskje sette en begrensning, og for 99% av befolkningen vil 10TB i praksis være mer enn man kommer til å trenge på lang, lang, lang tid.

For min del kan jeg anbefale dem varmt. Klienten er enkel og fin, og opplastingshastigheten på min 75/75-linje holdt seg stabil på 7-8MB/s fem dager i strekk da jeg gjorde den første backupen.
Vis hele sitatet...

Skjønner hva du mener, men da bør en ikke markedsføre tjenesten slik de gjør/har gjort. Da bør en spille med åpne kort og si feks max 10GB.
Om noe er ubegrenset så kan en ikke si max 10 GB - for de som trenger eller ønsker 10+GB vil jo ikke finne tilbudet tilfredsstillende.

De har vel heller ikke Linux støtte? Hadde ikke før ihvertfall.
Sist endret av frtoretang; 25. april 2016 kl. 00:19.
Manglende Linux støtte ja.

Jeg vil heller anbefale Amazon Cloud Drive. 5 dollar i måneden for ekte ubegrenset lagring. De har ikke en offisiell Linux klient, men det finnes massevis av 3. parts applikasjoner da de har et skikkelig API for 3. parts utviklere. For eksempel Duplicati 2.0.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men da bør en ikke markedsføre tjenesten slik de gjør/har gjort. Da bør en spille med åpne kort og si feks max 10GB.
Om noe er ubegrenset så kan en ikke si max 10 GB - for de som trenger eller ønsker 10+GB vil jo ikke finne tilbudet tilfredsstillende.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det. I stedet for å vase med forskjellige nivå for betalinger som er justert basert på hvor mye båndbredde og/eller data du bruker, så setter de heller en grei pris og sier at det er ubegrenset innenfor det som er å anse som rimelighetens grenser. Si at du hadde betalt for 10 GB og du etterhvert plutselig hadde 500MB for mye data å lagre. Alternativene da ville være å oppgradere til nytt nivå og betale ekstra, slette unna ting du allerede har der, eller finne en annen plass å lagre de ekstra 500 MBene. Det er da veldig mye greiere å ha en flat prismodell for kunden og helt sikkert også for bedriften.

Det er ingen ting som heter ubegrenset lagring, og det er vel noe de aller fleste med noe erfaring skjønner. De vil nok takle spikes fra folk som skal teste "uendeligheten", og si i fra til disse at hallo nå får det være nok.

For hvermannsen er den kapasiteten de faktisk trenger neglisjerbar i forhold til den fysiske lagringsbegresningen de (Jottacloud) har, og er for alle praktiske formål, ubegrenset.
Sist endret av m0b; 25. april 2016 kl. 00:57.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Jeg synes ikke det. I stedet for å vase med forskjellige nivå for betalinger som er justert basert på hvor mye båndbredde og/eller data du bruker, så setter de heller en grei pris og sier at det er ubegrenset innenfor det som er å anse som rimelighetens grenser. Si at du hadde betalt for 10 GB og du etterhvert plutselig hadde 500MB for mye data å lagre. Alternativene da ville være å oppgradere til nytt nivå og betale ekstra, slette unna ting du allerede har der, eller finne en annen plass å lagre de ekstra 500 MBene. Det er da veldig mye greiere å ha en flat prismodell for kunden og helt sikkert også for bedriften.

Det er ingen ting som heter ubegrenset lagring, og det er vel noe de aller fleste med noe erfaring skjønner. De vil nok takle spikes fra folk som skal teste "uendeligheten", og si i fra til disse at hallo nå får det være nok.

For hvermannsen er den kapasiteten de faktisk trenger neglisjerbar i forhold til den fysiske lagringsbegresningen de (Jottacloud) har, og er for alle praktiske formål, ubegrenset.
Vis hele sitatet...

Jeg er totalt uenig. Hva om bilprodusenter skulle starte med å selge biler med ubegrenset garanti? Også etter kjøp så oppdager du en bitteliten disclaimer som sier at "nei her er det ingen ubegrenset garanti likevel".

Det spiller ingen rolle hva du mener og jottacloud mener hvermansen trenger. Ordlyden slik den står er evnet til lure, og misslede folk til å tegne abb på en tjeneste som er langt dårligere enn når en først titter inn på siden.

Jottacloud skriver opp og ned om ubegrenset lagring, og selv når en skal betale for tjenesten så må en selv lete opp og finne vilkårene på siden. Og der kommer det frem at tilbudet om ubegrenset lagring du trodde du fikk er begrenset til 10 GB.

Sitat av Jottcloud disclaimer
Brukere med Individuell konto som har et ubegrenset abonnement kan bruke Tjenesten til privat bruk. Jotta ikke begrenser båndbredde eller lagringsplass på ubegrensede abonnement, men vi forbeholder oss retten til å forhindre overdrevent forbruk og misbruk av tjenesten. Vi anser det som overdrevent forbruk av Tjenesten dersom det totale lagrings- og nettverksforbruket er vesentlig større enn normalforbruket til den gjennomsnittlige brukeren av Jotta. For eksempel vil vi definere et lagringsforbruk over 10 TB som overdrevent forbruk.
Vis hele sitatet...
Er forresten ganske sikker på at måten jottacloud selger tjenesten er i strid med markedsføringsloven § 3 og § 6.

§ 7, § 8 og kanskje også § 25 +- flere. Så nei - jeg synes virkelig ikke det er greit måten jottacloud forsøker å selge sin tjeneste.
Sist endret av frtoretang; 25. april 2016 kl. 08:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Skjønner hva du mener, men da bør en ikke markedsføre tjenesten slik de gjør/har gjort. Da bør en spille med åpne kort og si feks max 10GB.
Om noe er ubegrenset så kan en ikke si max 10 GB - for de som trenger eller ønsker 10+GB vil jo ikke finne tilbudet tilfredsstillende.

De har vel heller ikke Linux støtte? Hadde ikke før ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Sitat av frtoretang Vis innlegg


Jottacloud skriver opp og ned om ubegrenset lagring, og selv når en skal betale for tjenesten så må en selv lete opp og finne vilkårene på siden. Og der kommer det frem at tilbudet om ubegrenset lagring du trodde du fikk er begrenset til 10 GB.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om 10 TERRABYTE, altså 1000 ganger mer en 10GB slik som du tydligvis tror det er.
Sist endret av x1co; 25. april 2016 kl. 08:25.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jottacloud skriver opp og ned om ubegrenset lagring, og selv når en skal betale for tjenesten så må en selv lete opp og finne vilkårene på siden. Og der kommer det frem at tilbudet om ubegrenset lagring du trodde du fikk er begrenset til 10 GB.
Vis hele sitatet...
Okei, jeg trodde at 10 GB var et eksempel du brukte. Nå er det slik at det er snakk om 10 TB med data man kan lagre. Hadde det vært såpass lite som 10 GB skulle jeg gjerne vært enig. Enn så lenge så synes jeg at deres rettighet til å fjerne misbruk av datalagring er innafor. Sammenligningen med bilprodusenter var ikke spesielt overbevisende for meg.

Jeg snakker nå forsåvidt fra et ståsted hvor det er fornuften jeg bruker til å betrakte situasjonen, og ikke regelrytteri og paragrafter. I denne betraktningen ser jeg at jeg som privatperson har muligheten til å lagre for alle praktiske formål, ubegrenset/udefinert mengde med data hos de. Dette med den tekniske kompetanse å vite at det i ren fysisk forstand ikke er noen ting som heter ubegrenset lagring, og at begrensningene de setter er å anse som rimelige sett i forhold til tjenesten de leverer og prisen de tar for den, og jeg tolker de plassert der for å hindre misbruk.
Kan anbefale Jotta.

Har brukt de i 4-5 år nå og har ca 1tb liggende i arkivet. Husk at hvis man vil ha dataene der til evig tid uten å lagre en kopi lokalt så må filen/e flyttes til Arkivet manuelt via nettsiden/kontoen din.

Jotta er like dårlige på sync som alle andre tjenester, så hvis maskinen din må reinstalleres så er arkivet eneste redning. Jotta klarer ikke synce tilbake filene automatisk.
Har en bekjent med 17 tb på jonta som stadig øker ☺️
Sitat av x1co Vis innlegg
Det er snakk om 10 TERRABYTE, altså 1000 ganger mer en 10GB slik som du tydligvis tror det er.
Vis hele sitatet...

Ser det nå ja tydeligvis lest feil første gangen alt og siden har det bare hengt med på et vis. Gøyalt med sysleksi.
10TB er jo adskillig mer ja.

Men rett skal være rett, det er jo ikke ubegrenset. Og i henhold til markedsføringsloven ville det jo vært helt korrekt av dem å skrive 10TB max for de har jo ikke ubegrenset lagring.

Sitat av ztaale Vis innlegg
Har en bekjent med 17 tb på jonta som stadig øker ☺️
Vis hele sitatet...
Risikosport.


Sitat av Jotta Dsiclaimer
Individual Users with an unlimited subscription plan may use the Service for normal individual usage. Although Jotta does not limit bandwidth or storage on Unlimited Subscription plans, we reserve the right to limit excessive abuse. The Users total storage and network usage may be deemed excessive if your usage greatly exceeds the average usage of Jotta customers. As an example, we would define storage consumption over 10 TB as excessive and beyond the scope of normal usage.

In the event the User is deemed to have violated this policy, we reserve the right to offer an alternative Jotta Product or Subscription. Following prior written notification, we reserve the right to terminate the User account and delete User data in such events.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker nå forsåvidt fra et ståsted hvor det er fornuften jeg bruker til å betrakte situasjonen, og ikke regelrytteri og paragrafter. I denne betraktningen ser jeg at jeg som privatperson har muligheten til å lagre for alle praktiske formål, ubegrenset/udefinert mengde med data hos de. Dette med den tekniske kompetanse å vite at det i ren fysisk forstand ikke er noen ting som heter ubegrenset lagring, og at begrensningene de setter er å anse som rimelige sett i forhold til tjenesten de leverer og prisen de tar for den, og jeg tolker de plassert der for å hindre misbruk.
Vis hele sitatet...
Er det regelrytteri å følge loven? Jeg synes etthvert kommersielt selskap skal og bør tilstrebe å følge gjeldende regelverk til enhver tid. Om du som privatperson strekker moralkodeksen og kanskje også formelle lover og regler så vil det i de aller fleste tilfeller gi mindre utfall, eller ramme færre. Når kommersielle aktører tillater seg å trå over så vil det for det første kunne føre til at mange få en avtale som ikke er lik den de betalte for. En kan også se for seg at andre kommersielle aktører velger å love mer enn de faktisk leverer når de ser en relativt stor aktør som jottacloud komme unna med sine regelbrudd.
Sist endret av frtoretang; 25. april 2016 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At vi er vandt med villedende markedsføring betyr ikke at markedsføringen fra Jotta er lovlig eller ærlig og reddelig. Det er fortsatt ren løgn å bruke ordet "ubegrenset" når det helt klart finnes grenser å forholde seg til i henhold til vilkårene.

Når det er sagt, stem med lommeboka. Ikke gi penger til selskaper som med viten og vilje lyver kundene rett opp i trynet.
Sist endret av JohnMichael; 25. april 2016 kl. 12:52.
Det er vel ikke noe løgn i det Jottacloud skriver om tjenesten sin.
Det står at det er "unlimited for normal usage". Har du 17 TB på diskene deres så er det far off normal usage.

Drive å nedsnakke et selskap som leverer en tjeneste som er fornuftig priset bare fordi man ikke liker ordlyden er for dumt.
Nå har jeg ingen jotta-konto så jeg har ikke fått testet løsningens funksjonalitet, men det er heller ikke poenget mitt med innlegget.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er det regelrytteri å følge loven? Jeg synes etthvert kommersielt selskap skal og bør tilstrebe å følge gjeldende regelverk til enhver tid. Om du som privatperson strekker moralkodeksen og kanskje også formelle lover og regler så vil det i de aller fleste tilfeller gi mindre utfall, eller ramme færre. Når kommersielle aktører tillater seg å trå over så vil det for det første kunne føre til at mange få en avtale som ikke er lik den de betalte for. En kan også se for seg at andre kommersielle aktører velger å love mer enn de faktisk leverer når de ser en relativt stor aktør som jottacloud komme unna med sine regelbrudd.
Vis hele sitatet...
Lov og rett er mer enn bare lovens bokstav. Hadde jussens verden vært så sort/hvitt og enkel som du alltid påstår, så hadde vi hverken hatt advokater, dommere, rettsaker eller tvistemål. Jurister ikke har tilbrakt fem år på et universitet for å lære å lese loven. Det lærte de på barneskolen.

Lovens bokstav er viktig, men det er også bransjekutyme og rettstradisjon med i bildet. Dersom man skulle tolke alle utsagn helt matematisk, så ville konseptet 'ubegrenset lagring' i seg selv vært et problem da universet inneholder et begrenset antall elementærpartikler. Men denslags abstrakte problemstillinger trenger vi ikke å ta høyde for fordi de ikke er relevante. I Norge er det oftest slik at betydningen ord og begreper tolkes slik de brukes innad i en bransje, selv om den bransjen kanskje bruker de på en måte som får filologene til å sette teen i vrangstrupen.

Slik jeg leser det er derfor spørsmålet mer om de kan tilby mer lagring enn du greier å bruke opp med mindre du virkelig, virkelig prøver å game systemet. Hvorvidt 10TB i så måte er nok er et annet spørsmål som jeg ikke er kompetent til å besvare. For meg som lekmann virker 10TB kanskje litt snaut til å kunne kalle det ubegrensa, men på den annen side er store ord og svulstige løfter en del av IT-bransjen som alle er klar over. Slike ting har faktisk noe å si. Dersom en, tja, byggingeniør hadde prøvd seg på noe tilsvarende med kravspecsa til en jernbanebru, så hadde det helt opplagt vært utafor. Men for en skylagringstjeneste? Jeg er ikke sikker, og det burde heller ikke du være.

Kjepphestalert: Det er ikke nok å ha rett, du må også få rett. Dersom ingen andre deler ditt syn på saken vil du aldri få rett, uansett hvor opplagt du måtte mene tolkningen din er. Hvis du mener dette er brudd på markedsføringsloven, så ta heller kontakt med forburkerombudet. Det er mye mer konstruktivt enn å fastslå hvordan det egentlig er her på freak.
Slik jeg leser det er derfor spørsmålet mer om de kan tilby mer lagring enn du greier å bruke opp med mindre du virkelig, virkelig prøver å game systemet. Hvorvidt 10TB i så måte er nok er et annet spørsmål som jeg ikke er kompetent til å besvare. For meg som lekmann virker 10TB kanskje litt snaut til å kunne kalle det ubegrensa, men på den annen side er store ord og svulstige løfter en del av IT-bransjen som alle er klar over. Slike ting har faktisk noe å si. Dersom en, tja, byggingeniør hadde prøvd seg på noe tilsvarende med kravspecsa til en jernbanebru, så hadde det helt opplagt vært utafor. Men for en skylagringstjeneste? Jeg er ikke sikker, og det burde heller ikke du være.
Vis hele sitatet...
Vel jeg har heller ikke i denne saken en fasit, og som jeg skrev så tror jeg de bryter markedsføringsloven når de kaller det ubegrenset lagring.
Som ellers så er det ikke opptil lekfolk å avgjøre om reklamen er innafor eller uttafor. Det skjer som oftest av Forbrukerombudet. Og som regel forutsetter det at noen klager inn reklamen for at Forbrukerombudet skal ta tak i saken. Jeg er virkelig ikke så engasjert i hva jottacloud lover at jeg orker å klage de inn, og det betyr jo at for meg personlig så er det likegyldig om jotta kaller det ubegrenset. Men jeg velger å tro at det de gjør er brudd på markedsføringsloven. Og det kan jeg tro okkesom om jeg klager inn saken eller hva du måtte mene.
Du må vel gjerne ha blitt nektet bruk som ikke ellers er regulert i brukeravtalen for at du skal ha noe å klage over.

Du skal lagre ganske store mengder feriebilder for at du skal bruke opp noen terabytes med data som da ikke vil være et brudd på brukeravtalen. Hvis det derimot er av kommersiell art eller piratkopiering så sier det seg selv at de står ganske fritt til å begrense datamengden. Det er klare brudd på brukeravtalen. Og konseptet med fri bruk innenfor rimelighetens grenser er ikke akkurat noe nytt, det har de aller fleste mobilselskapene reklamert for i en årrekke, uten at det har oppstått store problemer med det. For alle praktiske formål så er det ubegrenset bruk.

Men det burde være en varsellampe at de kan se hvilket innhold du har.
Det er ikke bare ubegrenset lagringsplass de juger om på forsiden.

Sitat av Jottafjotta
Jottacloud is a Norwegian company that operates under Norwegian jurisdiction. Firms based in the US might be forced to hand over their stored information to the authorities. No one will get insight into the data stored with us.
Vis hele sitatet...

Akkurat. Her påstår de også at ingen vil få tilgang til data som er lagret, mens i vilkårene sier de noe helt annet.

Sitat av Jottafjotta
We will not hand over user data to authorities unless a warrant issued by the Norwegian court of law is presented
Vis hele sitatet...
Sist endret av Saerdna; 25. april 2016 kl. 18:43.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du må vel gjerne ha blitt nektet bruk som ikke ellers er regulert i brukeravtalen for at du skal ha noe å klage over.

Du skal lagre ganske store mengder feriebilder for at du skal bruke opp noen terabytes med data som da ikke vil være et brudd på brukeravtalen. Hvis det derimot er av kommersiell art eller piratkopiering så sier det seg selv at de står ganske fritt til å begrense datamengden. Det er klare brudd på brukeravtalen. Og konseptet med fri bruk innenfor rimelighetens grenser er ikke akkurat noe nytt, det har de aller fleste mobilselskapene reklamert for i en årrekke, uten at det har oppstått store problemer med det. For alle praktiske formål så er det ubegrenset bruk.

Men det burde være en varsellampe at de kan se hvilket innhold du har.
Vis hele sitatet...

Like bra bare billig(ere)......det er flere som blir felt hvert år hos forbrukerombudet grunnet brudd på markedsføringsloven. Det er ikke slik at en som evt. klager må være kunde, forsmådd kunde eller ha fått stengt kontoen og slettet all data for å klage inn. Enhver som føler jotta drar den for langt kan klage inn markedsføringen de driver med. Utfallet vil jo bli opptil ombudet.
Det hadde vært relevant om du tok opp hvorfor de tapte i retten. Det var ikke like bra.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Det er ikke bare ubegrenset lagringsplass de juger om på forsiden.

Akkurat. Her påstår de også at ingen vil få tilgang til data som er lagret, mens i vilkårene sier de noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Dette blir jo bare BS.
At de utlevere data til norske myndigheter når de får en rettskjennelse på det er jo bare sunn fornuft. Jeg tror neppe norske myndigheter er spesielt interessert i å snoke i feriebildene til hvermannsen. Hvis de ber om å få innholdet fra en spesiell konto på Jotta så skal man være rimelig paranoid om man mener myndighetene prøver å overvåke innbyggerne.

Hvis man bare skal flisespikke på ord hele tiden, så er man overhodet ikke opptatt av å se hele bildet.