Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1247
Jeg mener det er en tjeneste, men har flere som er imot meg og påstår at det er en vare. Noen som kan kildehenvise?
Dette er jo vanskelig å kildehenvise.
Definer begrepene "tjeneste" og "vare", og lag et resonnement utifra dette. Hvis noen ber om kilder (eh, what?), så kan du henvise dem til definisjonene og dernest legge fram tankerekka som førte til din konklusjon.
Sist endret av Lily Bowen; 16. september 2014 kl. 16:05.
Den som bare er der
Altså i forhold til det Lily skriver tenker jeg slik da, kjørelæreren/skolen gir deg en tjeneste med å lære deg trafikkregler og hvordan man skal kjøre. Med oppkjøring så gir sensoren deg lappen viss du kan kjøre, altså da en vare.

Så ja, med min tankegang så blir det slik.
Sitat av RavnX Vis innlegg
Altså i forhold til det Lily skriver tenker jeg slik da, kjørelæreren/skolen gir deg en tjeneste med å lære deg trafikkregler og hvordan man skal kjøre. Med oppkjøring så gir sensoren deg lappen viss du kan kjøre, altså da en vare.

Så ja, med min tankegang så blir det slik.
Vis hele sitatet...
Sensoren gir deg ingenting, vegvesnet gir deg lappen. Dette er vel en tjeneste, da det du får er kompetanse, beviset på kompetansen er sekundær.
I alle sammenhenger jeg har vært borte i har varer blitt definert som noe fysisk man kan ta på, mens tjenester har blitt definert som handler hvor noen yter service i bytte mot godtgjørelse (penger). Da er alle ting som er tidsbegrenset (f.eks at du har tilgang til en lærer i 1 time) regnet som tjenester. Jeg ville uten tvil kvalifisert både kjøretimer og oppkjøring som tjenester. Når man tar lappen er det tre forskjellige transaksjoner. 1) leie av bil (tjeneste). 2) leie av sensor (tjeneste). 3) produksjon, kjøp og utsendelse av selve førerkortet (vare).