Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1202
Hei

Jeg kjøpte meg dette kabinettet en gang
https://www.komplett.no/fractal-desi...k-pearl/757466

Jeg har lyst til å installere Ubuntu server og lære meg dette. Har ingen kunnskap tidligere om dette.

Lurer på hvilken hardware jeg skal kjøpe? Trenger ikke noe overkill, siden det blir bare til test for en person. Men må kunne teste filserver, webserver og div på den.

Forslag?



Jeg lagde meg en handleliste på komplett for veldig lenge siden, er denne bra?
Er det mulig å gjøre den billigere uten å miste drastisk med ytelse?

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...7-ABFC381BE49A

Lagde denne listen med tanke på liten strøm bruk.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Siden det kun er for deg til å lære litt så tenker jeg en Raspberry Pi kan være aktuelt, det gir deg muligheten til å sette opp alt du spør om, bruker lite strøm og koster ingenting i forhold til handle listen du har laget. Det finnes masse informasjon om hvordan du setter den opp på nettet, så når du treffer å et problem så er det sikkert noen andre som har hatt det allerede.
Kan være lurt å bytte til et ATX hovedkort i samme prisklasse, da vil du få flere SATA porter osv.
SSD er sannsynligvis ikke nødvendig.
Vurdert Debian framfor Ubuntu? Er nok mye mer stabilt.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Siden det kun er for deg til å lære litt så tenker jeg en Raspberry Pi kan være aktuelt, det gir deg muligheten til å sette opp alt du spør om, bruker lite strøm og koster ingenting i forhold til handle listen du har laget. Det finnes masse informasjon om hvordan du setter den opp på nettet, så når du treffer å et problem så er det sikkert noen andre som har hatt det allerede.
Vis hele sitatet...
Raspberry Pi har ganske elendig ytelse.
Sist endret av Mkvarner; 18. mars 2014 kl. 16:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
7 0
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Kan være lurt å bytte til et ATX hovedkort i samme prisklasse, da vil du få flere SATA porter osv.
SSD er sannsynligvis ikke nødvendig.
Vurdert Debian framfor Ubuntu? Er nok mye mer stabilt.



Raspberry Pi har ganske elendig ytelse.
Vis hele sitatet...
Har du forslag til hovedkort?

Jeg trenger nok ikke SSD nei, men kan jeg installere OS på en av HDD mine? Med tanke på at jeg kommer til å sett de i raid for filserver. Eller bør jeg ha egen HDD til OS?
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Vurdert Debian framfor Ubuntu? Er nok mye mer stabilt.
Vis hele sitatet...
Akkurat ja, og hvorfor det om jeg tør spørre? Kan du være vennlig å begrunne dette?
Hvorfor ikke bare kjøpe en billig maskin på finn eller qxl? Kanskje du til og med får en maskin gratis hvis du finner en villig bedrift eller skole som skal kvitte seg med utstyr.

Du trenger ikke et kraftig system for å installerer Ubuntu. Du kan til og med installere en virtuell maskin med Virtualbox om du bare vil lære deg systemet.
Trådstarter
7 0
Sitat av belisarius Vis innlegg
Hvorfor ikke bare kjøpe en billig maskin på finn eller qxl? Kanskje du til og med får en maskin gratis hvis du finner en villig bedrift eller skole som skal kvitte seg med utstyr.

Du trenger ikke et kraftig system for å installerer Ubuntu. Du kan til og med installere en virtuell maskin med Virtualbox om du bare vil lære deg systemet.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke kjøre dette i virtualbox eller noe annet virtualiseringsverktøy, jeg ska ha dedikert maskin til denne serveren.

Vil heller ikke kjøpe brukt maskinvare.
Linux geek!
Sauu's Avatar
Sitat av ztaale Vis innlegg
Akkurat ja, og hvorfor det om jeg tør spørre? Kan du være vennlig å begrunne dette?
Vis hele sitatet...
Er sterkt uenig med deg der. Debian er suverent på de fleste områder, og det eneste "store" problemet er at det ikke er kommersiell support. Debian har derimot den største utviklergruppen og den største pakke-databasen. Ubuntu er som alle vet basert på Debian, og det medfølger mye unødig programvare. Debian er mer eller mindre uten noen form for unødvendig programvare, som gjør den ekstremt stabil. Debian blir også testet i større grad før nye pakker utgis. Det er heller ingen forskjell på brukervenlighet, siden begge består beregnet for at cli skal brukes i størst mulig grad.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sauu Vis innlegg
Debian har derimot den største utviklergruppen og den største pakke-databasen. Ubuntu er som alle vet basert på Debian, og det medfølger mye unødig programvare. Debian er mer eller mindre uten noen form for unødvendig programvare, som gjør den ekstremt stabil.
Vis hele sitatet...
Kjem an på kva du meiner med stabilitet. Ingen av dei kræsjer vilkårleg, men debian har veldig stabile pakker - dvs. at har du ein stabil debianversjon så kan du vere rimeleg sikker på at ting vil fungere akkurat som før når du oppgraderer installerte pakker. Ubuntu er litt meir oppdaterte pakker, og ting kan endre seg litt undervegs.

Til privatbruk er det hips om haps om det er debian eller ubuntu. Det er ingen problem å installere ubuntu uten det du kaller unødig programvare, om du skulle ønske det.

Unødig programvare vil heller ikkje gjere eit moderne OS ustabilt.
Sitat av Eoiser Vis innlegg
Har du forslag til hovedkort?
Vis hele sitatet...
Dette vil fungere helt fint. Ser ut som at alle 6 SATA portene er SATA 3, det er definitivt en fordel.
https://www.komplett.no/gigabyte-ga-...025#!tab:extra

Sitat av Eoiser Vis innlegg
Jeg trenger nok ikke SSD nei, men kan jeg installere OS på en av HDD mine? Med tanke på at jeg kommer til å sett de i raid for filserver. Eller bør jeg ha egen HDD til OS?
Vis hele sitatet...
Er nok en fordel å ha en dedikert disk, usikker angående installasjon.
Sitat av Sauu Vis innlegg
Er sterkt uenig med deg der. Debian er suverent på de fleste områder, og det eneste "store" problemet er at det ikke er kommersiell support. Debian har derimot den største utviklergruppen og den største pakke-databasen. Ubuntu er som alle vet basert på Debian, og det medfølger mye unødig programvare. Debian er mer eller mindre uten noen form for unødvendig programvare, som gjør den ekstremt stabil. Debian blir også testet i større grad før nye pakker utgis. Det er heller ingen forskjell på brukervenlighet, siden begge består beregnet for at cli skal brukes i størst mulig grad.
Vis hele sitatet...
Du er sterkt uenig med meg? I nøyaktig hva om jeg tørr spørre, jeg har ikke på noen måter påstått at ubuntu-server er mere stabilt enn debian, eller motsatt, jeg ba rett og slett bare om en begrunnelse på hvorfor "debian nok er mye mere stabilt" enn ubuntu-server.

Slapp av kis, jeg skal ikke brenne ned luftslottet ditt, og ikke skal jeg voldta høyrehånda di heller.