Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2876
Halla. I dag trodde jeg at FPSen min skulle sky rockete etter jeg bytta ut min 4 år gamle GPU med den nye MSI 970en, men ble skuffa etter å ha nesten nøyaktig den samme FPSen som før... Nå vil jeg gjerne ha hjelp med å finne ut hva jeg burde bytte ut. Regner med det er CPUen som fucker opp selv om jeg trodde den var decent...

Delene mine:

Hovedkort (har hovedkort mye med ytelse å gjøre?):
ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9
CPU: AMD FX-8350 Black Edition
GPU (gamle): XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5
GPU (nye): MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX
PSU: Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU
SSD: Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
Tipper det er hovedkortet, det har ikke PCIe 3.0
Hvilke spill er det du spiller? Noen spill går hardere på GPUen enn andre, og noen på hardere CPUen. ARMA 3 for eksempel har nesten samme fps uansett specs :P
det skal være ingen forskjell mellom pcie 2.0 og 3.0

se på det http://www.pugetsystems.com/labs/art...rformance-518/

har du sjekket kvalitetsinnstillinger? Kanskje det er samme fps men i ultra i stede for medium
Sjekk hvor mye RAM du bruker. 4 gig går fort i disse dager! Jeg bruker 5/8 gig nå, spiller wow, 8 faner i chrome, spotify + noe skype og litt stæsh.
Hvordan har du utført måling av fps?
Spiller kun league of legends.... egen fps måler der
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Har du skrudd av vsync?
Viss ikke andre tips hjelper, overklokk cpu litt. Det kan øke fps litt av og til.
Du er sikker på at du ikke har på vsync? Hva er FPS'en? 60, 120 eller 144?
Sitat av sweetgraphic Vis innlegg
Spiller kun league of legends.... egen fps måler der
Vis hele sitatet...
LoL krever ikke skjermkort.
The Maelstrom EU
kribw's Avatar
Kan godt være at maskinen din bruker det integrerte skjermkortet i stedet for det du har kjøpt nytt. Sjekk innstillingene dine evt. om du har koblet skjermkablen til hovedkortet i stedet for skjermkortet.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
LoL krever ikke skjermkort.
Vis hele sitatet...
LoL krever ett skjermkort, men det går helt fint på en GT 240 og oppover. Det er forøvrig det eldste, mest utdaterte og svakeste kortet jeg har, så jeg kan ikke sjekke om det fungerer med mindre kraft i ræven.

(husk at integrerte skjermkort fortsatt er regnet som ett skjermkort - strengt tatt)
Integrert grafikk er strengt tatt ikke et skjermkort. LoL krever ikke et skjermkort, men en GPU. Dette kan enten være en integrert eller en dedikert. Det ligger egentlig også litt i navnet, skjermkort.

Til TS: Hva er FPSen du oppnår? Jeg tipper v-sync er et godt tips. Uansett, så er ikke LoL et spill du vil merke noe særlige ytelsesforbedringer i da det krever så lite i utgangspunktet.
Sist endret av danielsk; 23. september 2014 kl. 12:28.
Danielsk: definisjonen mange bruker, og som man fint finner på Google tilsier ingenting om at det faktisk må plugges i eller på noen måte være eksternt. Det står alt fra "a piece of hardware that renders images on a screen" til "a pcb that is mainly for rendering images", sist jeg så var hovedkortet mitt PCB, og hadde en enhet på seg som kan rendre bilder til en skjerm. Det er (så langt jeg kan se) ingen direkte forskjell, ved mindre man drar inn dedikert eller integrert foran. Dog det blir litt definisjonsspørsmål, men jeg går utifra definisjonen jeg fikk fra mine databøker.

Uansett, tilbake til tråden; det burde øke FPS'en, men det er ikke noe mening i det uansett da du kun kan se 60, 120 eller 144Hz (basert på skjermen), det er sikkert bare den som "låser" FPS'en.

EDIT: ja, jeg vet, dårlige formuleringer, sitter på Tlf.
Sist endret av Freddy_fred5; 23. september 2014 kl. 12:53.
Sitat av sweetgraphic Vis innlegg
Spiller kun league of legends.... egen fps måler der
Vis hele sitatet...
FPSen din er nok cappa/kappet/fryst (dvs. satt ett maksnivå) sikkert 60, 70 eller 80 FPS ta av kappingen
Jeg har kjøpt samme kortet (MSI GTX 970) og sitter igjen med samme resultat som deg. Gikk fra GTX 560 Ti, og 150ish FPS i CS:GO - til GTX 970 og akkurat samme FPS.

Grafikk innstillingene er identiske, så det var penger rett ut av vinduet for min del.
Sitat av masac Vis innlegg
Jeg har kjøpt samme kortet (MSI GTX 970) og sitter igjen med samme resultat som deg. Gikk fra GTX 560 Ti, og 150ish FPS i CS:GO - til GTX 970 og akkurat samme FPS.

Grafikk innstillingene er identiske, så det var penger rett ut av vinduet for min del.
Vis hele sitatet...
Så prøv å drive ultra på far cry 3 eller andre krevende spill med ditt gtx 560 ti xD
Sitat av masac Vis innlegg
Jeg har kjøpt samme kortet (MSI GTX 970) og sitter igjen med samme resultat som deg. Gikk fra GTX 560 Ti, og 150ish FPS i CS:GO - til GTX 970 og akkurat samme FPS.
Vis hele sitatet...
Hvis du kjøpte GTX 970 for å spille CS:GO, så var det penger ut vinduet uansett. Tipper du er bottlenecka av dårlig cpu/ram.
Sitat av masac Vis innlegg
Jeg har kjøpt samme kortet (MSI GTX 970) og sitter igjen med samme resultat som deg. Gikk fra GTX 560 Ti, og 150ish FPS i CS:GO - til GTX 970 og akkurat samme FPS.

Grafikk innstillingene er identiske, så det var penger rett ut av vinduet for min del.
Vis hele sitatet...
Så du måtte oppgradere fordi 150 FPS ikke var nok? Skjermen din klarer ikke engang 150 FPS. Mest sannsynlig 60/120/144Hz.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du måtte oppgradere fordi 150 FPS ikke var nok? Skjermen din klarer ikke engang 150 FPS. Mest sannsynlig 60/120/144Hz.
Vis hele sitatet...
Hehe, det var bare et eksempel på samme scenarioet som trådstarter nevnte. Jeg oppgraderte fordi jeg hadde lyst, og poenget mitt var at det ikke stod i stil til hva jeg forventet.

Sitat av danielsk Vis innlegg
Hvis du kjøpte GTX 970 for å spille CS:GO, så var det penger ut vinduet uansett. Tipper du er bottlenecka av dårlig cpu/ram.
Vis hele sitatet...
Jeg spiller også endel Euro Truck Simulator 2, men det er kanskje ikke poenget her? Synes likevel det er rart da jeg har en 3.30Ghz i5 og 16GB minne tilgjengelig, at den ikke klarer å dra mer.
Og du har sjekka at max_fps ikke er satt til 150 i console?

Evt fps_max, husker ikke nøyaktig kommando i farta
Sist endret av danielsk; 28. september 2014 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Til TS:

Etter å ha lest igjennom diverse informasjon fant jeg ut at det følger med et lite program (ligger på CD'en som fulgte med kortet) som heter MSI GamingApp.

Det programmet gir deg muligheten til å sette kortet i en av tre, ferdig oppsatt, moduser:
  • OC Mode
  • Gaming Mode
  • Silent Mode

http://i61.tinypic.com/29xuu60.png

Når jeg satt kortet i OC Mode fikk jeg 299 FPS konstant. Det er verd å merke at MSI GamingApp er laget av MSI og det føres også garanti på bruk av programmet, slik at en eventuell skade på kortet som følge av bruk av programmet er dekket av garantien.

Om det ikke var nok er det også muligheter ved bruk av MSI Afterburner. Det verktøyet er også laget av MSI, men her tror jeg garanti-retten er noe mer diffus.

http://i60.tinypic.com/2uxzolv.png