Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 11452
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Vet ikke dette med retningen, men så ut som det var litt større ribbe. Men Asus var litt billigere, så hvorfor ikke. Så lenge man kan fikse vifteløs idle i bios.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Må bare påpeke at frufsa har lang fartstid som støyallergiker, og har generelt god kompetanse på dette. Jeg personlig henvender meg alltid til han når jeg har slike problemstillinger, og er enda ikke noe han ikke har klart å løse.

Han har også begynt å skape seg et godt rykte på velrenomerte sideen OC3D blant annet, og er meget kunnskapsrik.

Hva enn phish prater om, aner jeg ikke, men det henger aldeles ikke på greip.

Jeg anbefaler på det sterkeste et DCU2 kort selv. har 4 av disse, og er strålende fornøyd.

Jeg tviler forøvrig på at du hører kortet selvom det idler. De kortene er latterlig stille på 3-400 RPM. Om du har en mekanisk disk i bygget vil denne overdøve CU2 kortet med glans.
Sist endret av CHillZoNE; 13. mai 2014 kl. 23:27.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Vet ikke dette med retningen, men så ut som det var litt større ribbe. Men Asus var litt billigere, så hvorfor ikke. Så lenge man kan fikse vifteløs idle i bios.
Vis hele sitatet...
Asus kjøler kortet med andre midler en bare vifter og kjøleribber. Kortet har feks støre areal på ledre inn til gpu, noe som resulterer i lavere temps.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Forresten. Leste jeg at denne skal og brukes til redigering? Da blir 8GB ram fort litt lite. Merker selv jeg sliter med 16 GB, og fatter ikke hvordan jeg klarte meg med 8.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Høres bra ut. Dette riktig (ingen treff på dcu2 i prisjakt)?

Og ja, er det cpu som bør nedgraderes til i5 om jeg skal kutte bittelitt? Noe annet?

Edit: Videoredigering er ikke hovedformålet. Tror nok 16GB holder, hvis ikke kan jeg utvide senere.
Sist endret av fustercluck; 13. mai 2014 kl. 23:32.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Direct Cu II forkortes ofte til DCU2 eller CU2.

Jeg personlig hadde tatt den akkurat som dne var nå. Spill i fremtiden vil nyttegjøre seg godt av Hyperthreading. (hovedforskjellen på i5 og i7) samt du skal redigere, som defintivt trenger HT.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Også bytter du til dc2 som er stillere. Det phish balber om gir ikke mening, kortet er montert med vifte ned i kabinettet uansett, og luft går dit den flyttes, samme om den er varm eller kald
Vis hele sitatet...
Jeg har forstått at du ikke kan noe om termodynamikk, men selv du må vel intuitivt forstå at større overflateareal gir bedre kjøling? Dessuten tror jeg de som lager de kjølerne har litt mer greie på hva de driver med enn deg..

Varm luft stiger, og er den eneste grunnen til at passiv kjøling i det hele tatt er mulig. Hadde luften stått helt stille hadde det blitt som å pakke inn hele greia i skumgummi eller en annen isolator...

Og dessuten, hvordan i alle dager mener du at dc2 skal være stillene når utgangspunktet er at viftene skal være avskrudd? Komponentstøy? Jeg kan garantere at det drukner fullstendig av selv en Noctua NH-D15 på ~300 RPM med mindre det er noe alvorlig galt med kortet...

Jeg tror kanskje ikke du har forstått premisset "vifteløs kjøling"...?

Med utgangspunkt i at kjøleren skal yte best mulig UTEN vifter er jeg rimelig sikker på at den overdimensjonerte kjøleren til Gigabyte slår ut DCII.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
Asus kjøler kortet med andre midler en bare vifter og kjøleribber. Kortet har feks støre areal på ledre inn til gpu, noe som resulterer i lavere temps.
Vis hele sitatet...
Hadde vært gøy om du for én gangs skyld kom med en graf eller noen form for belegg for alle påstandene dine...
Sist endret av phish; 13. mai 2014 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg har forstått at du ikke kan noe om termodynamikk, men selv du må vel intuitivt forstå at større overflateareal gir bedre kjøling? Dessuten tror jeg de som lager de kjølerne har litt mer greie på hva de driver med enn deg..

Varm luft stiger, og er den eneste grunnen til at passiv kjøling i det hele tatt er mulig. Hadde luften stått helt stille hadde det blitt som å pakke inn hele greia i skumgummi eller en annen isolator...

Og dessuten, hvordan i alle dager mener du at dc2 skal være stillene når utgangspunktet er at viftene skal være avskrudd? Komponentstøy? Jeg kan garantere at det drukner fullstendig av selv en Noctua NH-D15 på ~300 RPM med mindre det er noe alvorlig galt med kortet...

Jeg tror kanskje ikke du har forstått premisset "vifteløs kjøling"...?

Med utgangspunkt i at kjøleren skal yte best mulig UTEN vifter er jeg rimelig sikker på at den overdimensjonerte kjøleren til Gigabyte slår ut DCII.



Hadde vært gøy om du for én gangs skyld kom med en graf eller noen form for belegg for alle påstandene dine...
Vis hele sitatet...
jeg snakker da ikke bare om idle? Jeg snakker også om når kortet faktisk blir brukt!

Og siden du absolutt skulle ha grafer:
your welcome
http://tpucdn.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_760_Direct_Cu_II_OC/images/fannoise_idle.gif[/IMG[IMG]http://tpucdn.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_760_Direct_Cu_II_OC/images/fannoise_load.gif
http://tpucdn.com/reviews/Gigabyte/GeForce_GTX_760_WindForce_OC/images/fannoise_idle.gif[/IMG[IMG]http://tpucdn.com/reviews/Gigabyte/GeForce_GTX_760_WindForce_OC/images/fannoise_load.gif

http://www.techpowerup.com/reviews/A..._II_OC/31.html også til temp

Også hvor ubrukelig freak skal være da... som ikke godtar gifs...
http://www.techpowerup.com/reviews/A..._II_OC/26.html
http://www.techpowerup.com/reviews/G...rce_OC/26.html
Sist endret av Frufsa; 13. mai 2014 kl. 23:43.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Direct Cu II forkortes ofte til DCU2 eller CU2.
Jeg personlig hadde tatt den akkurat som dne var nå. Spill i fremtiden vil nyttegjøre seg godt av Hyperthreading. (hovedforskjellen på i5 og i7) samt du skal redigere, som defintivt trenger HT.
Vis hele sitatet...
Jess, ser utrolig bra ut dette!

Tviler på at det er veldig stor forskjell på kjøleribbene på 760, men hvis dere vil grave så er jeg interessert i lav temp ved idle/low load (firefox etc) med viften helt av.

Glemte å spørre om dere tror dette oppsettet faktisk kan klare å kjøre totalt vifteløst (kabinettvifter også skrudd av) i "stillemodus" med underclock og lite load? Er ikke 100% nødvendig, men hadde vært stilig å fått til.
Sist endret av fustercluck; 13. mai 2014 kl. 23:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
jeg snakker da ikke bare om idle? Jeg snakker også om når kortet faktisk blir brukt!

Og siden du absolutt skulle ha grafer:
your welcome
http://tpucdn.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_760_Direct_Cu_II_OC/images/fannoise_idle.gif[/IMG[IMG]http://tpucdn.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_760_Direct_Cu_II_OC/images/fannoise_load.gif
http://tpucdn.com/reviews/Gigabyte/GeForce_GTX_760_WindForce_OC/images/fannoise_idle.gif[/IMG[IMG]http://tpucdn.com/reviews/Gigabyte/GeForce_GTX_760_WindForce_OC/images/fannoise_load.gif

http://www.techpowerup.com/reviews/A..._II_OC/31.html også til temp

Også hvor ubrukelig freak skal være da... som ikke godtar gifs...
http://www.techpowerup.com/reviews/A..._II_OC/26.html
http://www.techpowerup.com/reviews/G...rce_OC/26.html
Vis hele sitatet...
Han har jo sagt at det ikke betyr noe om kortet bråker når det blir brukt, og det er da vitterlig ikke verre enn å sette opp f.eks MSI Afterburner til å lage en fin kurve som vist tidligere.. mine kort bråker veldig lite på opp til ca 55% duty cycle, men de når VELDIG sjelden den temperaturen jeg har satt opp som maks for det...

Igjen; du får det ikke stillere enn dette:

http://bildr.no/image/bkJ2NjRZ.jpeg

Hvis vi tar utgangspunkt i TS sine ønsker om minst mulig lyd i "passiv modus", så er det naturlig å velge det skjermkortet som har den største overflaten og den mest overdimensjonerte kjøleren... Gigabyte har en stor kjøler, og det er et forholdsvis stille kort under load og...

http://images.anandtech.com/graphs/graph7398/58565.png

Fra review på Anandtech:

Turning to cooling performance however we have found that Gigabyte’s GTX 760OC is consistently outperforming EVGA’s 760SC ACX on power consumption, temperatures, and noise. It draws less power, operates at a lower temperature, and achieves such effective cooling with less noise generated in the process. By slapping on their full size Windforce 3X cooler Gigabyte has essentially overbuilt their GTX 760OC, but there’s no arguing with the effectiveness of the result. The only drawback here will be Gigabyte’s $10 premium in a crowded market.
Vis hele sitatet...
For all del, har hovedkort fra Asus og er veldig fornøyd med det, men jeg vet hva jeg ville valgt om målet var en lydløs pc. Da tar du den kjøleren som klarer å holde systemet stabilt selv om viftene står stille...

Kan du poste et screenshot fra GPU-Z som viser dine vifter?

Hva er det som støyer sånn i kabinettet ditt at du trenger spikes? Som sagt har jeg klart "kunststykket" å ha bare to 120mm vifter (@~300 RPM) som kilde til støy i idle. Pluss den lave surrelyden fra vannkjølinga, og derfor ville jeg heller valgt en Noctua NH-D15 om jeg skulle valgt på nytt. Jeg hadde vel egentlig aldri hatt den vannkjølegreia om det ikke var på tilbud akkurat da, men fordelen er at den drar all luft ut fra kabinettet med CPU som siste ledd, og på den måten slipper jeg å ha kabinettvifter... Man kan oppnå mye av det samme med en luftkjøler med vifter som peker oppover og åpning i topp, for det er virkelig ikke store luftstrømmen som lages. I idle er det ikke merkbart, men så beveger knapt viftene seg, så det er kanskje ikke så rart

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Jess, ser utrolig bra ut dette!

Tviler på at det er veldig stor forskjell på kjøleribbene på 760, men hvis dere vil grave så er jeg interessert i lav temp ved idle/low load (firefox etc) med viften helt av.

Glemte å spørre om dere tror dette oppsettet faktisk kan klare å kjøre totalt vifteløst (kabinettvifter også skrudd av) i "stillemodus" med underclock og lite load? Er ikke 100% nødvendig, men hadde vært stilig å fått til.
Vis hele sitatet...
Tja. Det er nok mulig. Jeg har ingen (kabinett)vifter bortsett fra de to som kjøler radiatoren, men NOE luftgjennomstrømning bør du ha. Det er utrolig hvor stor forskjell "bittelitt" gjør i forhold til "ingenting". Jeg tror du kan klare deg med Noctua NH-D15 som eneste vifte(r) uten større problemer... Sett kjøleren slik at viftene peker oppover og skru av de to "lokkene" i toppen av kabinettet...

Og når det gjelder hvilken kjøleribbe som er best så har jeg ikke tall på det da veldig få tester slikt, men man trenger ikke å ha doktorgrad i fysikk (jeg har litt på universitetsnivå btw.) for å vite at større kjøleareal = bedre kjøling...

Jeg kunne skrevet litt om termodynamikk, men dette er så grunnleggende at jeg ikke helt ser poenget

Sånn rett ut; den viktigste faktoren er temperaturforskjellen mellom kjøler og luft (derfor vil du ha inn litt ny luft), og den nest viktigste er arealet til kjøleren. Det hjelper ikke om du klarer å lede varmen kjempegodt og effektivt inn i kjøleren, dersom du ikke får ledet varmen bort fra den. Det er det siste som er "utfordringen" om du vil kjøle passivt, og jo større areal det er som knytter sammen luft og kjøler, jo bedre vil kjølingen bli... Det hjelper også at finnene "står" da det blir flere "kanaler" for luften å "flyte" mellom.

Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg kan forklare stort enklere, men jeg er 99% sikker på at Gigabyte sin kjøler vil gi lavere temperatur om viftene er av.
Sist endret av phish; 14. mai 2014 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av phish Vis innlegg
*vegg av tekst jeg ikke gidder å lese*
Vis hele sitatet...
Du vet at du ikke bare kan vurdere en vifte etter decibel? Du må også tenke på hva slags lyd den lager.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Du vet at du ikke bare kan vurdere en vifte etter decibel? Du må også tenke på hva slags lyd den lager.
Vis hele sitatet...
...

Hvis du hadde giddet å lese så hadde du kanskje ikke stilt det spørsmålet. Vennligst les neste gang i stedet for å komme med dustete one-linere. Ja, jeg vet veldig mye om lyd generelt, og sikkert mer enn deg...
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Litt morsom diskusjon egentlig, hvem kort som er mest stille med viftene av Til Ts vil jeg si at med mindre du er ekstremt spesiell og ikke tåler lyd så vil de fleste aftermarket kjølere være rimelig stille når de har null load.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Han har jo sagt at det ikke betyr noe om kortet bråker når det blir brukt, og det er da vitterlig ikke verre enn å sette opp f.eks MSI Afterburner til å lage en fin kurve som vist tidligere.. mine kort bråker veldig lite på opp til ca 55% duty cycle, men de når VELDIG sjelden den temperaturen jeg har satt opp som maks for det...

Igjen; du får det ikke stillere enn dette:

http://bildr.no/image/bkJ2NjRZ.jpeg

Hvis vi tar utgangspunkt i TS sine ønsker om minst mulig lyd i "passiv modus", så er det naturlig å velge det skjermkortet som har den største overflaten og den mest overdimensjonerte kjøleren... Gigabyte har en stor kjøler, og det er et forholdsvis stille kort under load og...

http://images.anandtech.com/graphs/graph7398/58565.png

Fra review på Anandtech:



For all del, har hovedkort fra Asus og er veldig fornøyd med det, men jeg vet hva jeg ville valgt om målet var en lydløs pc. Da tar du den kjøleren som klarer å holde systemet stabilt selv om viftene står stille...

Kan du poste et screenshot fra GPU-Z som viser dine vifter?

Hva er det som støyer sånn i kabinettet ditt at du trenger spikes? Som sagt har jeg klart "kunststykket" å ha bare to 120mm vifter (@~300 RPM) som kilde til støy i idle. Pluss den lave surrelyden fra vannkjølinga, og derfor ville jeg heller valgt en Noctua NH-D15 om jeg skulle valgt på nytt. Jeg hadde vel egentlig aldri hatt den vannkjølegreia om det ikke var på tilbud akkurat da, men fordelen er at den drar all luft ut fra kabinettet med CPU som siste ledd, og på den måten slipper jeg å ha kabinettvifter... Man kan oppnå mye av det samme med en luftkjøler med vifter som peker oppover og åpning i topp, for det er virkelig ikke store luftstrømmen som lages. I idle er det ikke merkbart, men så beveger knapt viftene seg, så det er kanskje ikke så rart



Tja. Det er nok mulig. Jeg har ingen (kabinett)vifter bortsett fra de to som kjøler radiatoren, men NOE luftgjennomstrømning bør du ha. Det er utrolig hvor stor forskjell "bittelitt" gjør i forhold til "ingenting". Jeg tror du kan klare deg med Noctua NH-D15 som eneste vifte(r) uten større problemer... Sett kjøleren slik at viftene peker oppover og skru av de to "lokkene" i toppen av kabinettet...

Og når det gjelder hvilken kjøleribbe som er best så har jeg ikke tall på det da veldig få tester slikt, men man trenger ikke å ha doktorgrad i fysikk (jeg har litt på universitetsnivå btw.) for å vite at større kjøleareal = bedre kjøling...

Jeg kunne skrevet litt om termodynamikk, men dette er så grunnleggende at jeg ikke helt ser poenget

Sånn rett ut; den viktigste faktoren er temperaturforskjellen mellom kjøler og luft (derfor vil du ha inn litt ny luft), og den nest viktigste er arealet til kjøleren. Det hjelper ikke om du klarer å lede varmen kjempegodt og effektivt inn i kjøleren, dersom du ikke får ledet varmen bort fra den. Det er det siste som er "utfordringen" om du vil kjøle passivt, og jo større areal det er som knytter sammen luft og kjøler, jo bedre vil kjølingen bli... Det hjelper også at finnene "står" da det blir flere "kanaler" for luften å "flyte" mellom.

Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg kan forklare stort enklere, men jeg er 99% sikker på at Gigabyte sin kjøler vil gi lavere temperatur om viftene er av.
Vis hele sitatet...
Jeg vet godt hvordan varme oppfører seg, og jeg vet også at man monterer gpu liggende i kabinettet, altså med vifta ned, så hvilken vei kjøleribbene går spiller ingen trille. Er forøvrig ikke slik at den med fysisk størst kjøler kjøler best, er så mye mer som spiller inn.
Hvilke tiltak har produsenten gjort for å minke tempraturene på selve kjærnen? Hvor bra leder heatpipsa? Hvor bra leder kjøleribbene? Hvor bra er kontakten mellom de forskjellige komponentene? Blir litt som å si at "min bil har 300hk, derfor er den raskere en din som har 250hk. Er så himla mange faktorer som spiller inn, så største overflaten er ikke altid best, men somregel er det slik, men ikke altid.

Sitat av phish Vis innlegg
...

Hvis du hadde giddet å lese så hadde du kanskje ikke stilt det spørsmålet. Vennligst les neste gang i stedet for å komme med dustete one-linere. Ja, jeg vet veldig mye om lyd generelt, og sikkert mer enn deg...
Vis hele sitatet...
siden du vet så mye om lyd, burde du vite at det Mkvarner sier stemmer veldig godt, 20db på 4500Hz er mange ganger verre en 25dB på 700Hz
Sist endret av Frufsa; 15. mai 2014 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Jeg vet godt hvordan varme oppfører seg, og jeg vet også at man monterer gpu liggende i kabinettet, altså med vifta ned, så hvilken vei kjøleribbene går spiller ingen trille. Er forøvrig ikke slik at den med fysisk størst kjøler kjøler best, er så mye mer som spiller inn.
Hvilke tiltak har produsenten gjort for å minke tempraturene på selve kjærnen? Hvor bra leder heatpipsa? Hvor bra leder kjøleribbene? Hvor bra er kontakten mellom de forskjellige komponentene? Blir litt som å si at "min bil har 300hk, derfor er den raskere en din som har 250hk. Er så himla mange faktorer som spiller inn, så største overflaten er ikke altid best, men somregel er det slik, men ikke altid.
Vis hele sitatet...
Du vet tydeligvis ikke så mye om hvordan varme oppfører seg i et medie (luft her), for ved vifteløs kjøling er faktisk overflatearealet meget viktig. Hvorfor tror du at Noctua NH-D15 er så stor, og hvorfor kjøler den bedre enn andre kjølere? Du trenger ikke engang å ha bestått ungdomsskolen for å forstå det....

Det har som sagt ikke så mye å si hvor bra varmevekslingen er ut til ytterste ledd av kjøleren ("finnene") kjøler når man når termisk likevekt (som man gjør ganske fort i et lukket system med konstant effekt). Jeg orker ikke å diskutere fysikk for dummies, men vi kan godt lage en tråd i forumet for vitenskap og teknologi, så kan du få komme med fantasiene dine der. Her bekrefter f.eks brukeren slashdot dette:

Sitat av slashdot Vis innlegg
Den blir ikkje varmare dei neste tjuetre timane akkurat. Det er liten termisk masse i ein PC, og effekten er relativt høg, så den har nådd stabil temperatur etter rimeleg kort tid.
Vis hele sitatet...
Her har du wikipedia om kjølelementer. Det er noen fine grafer nederst som viser hvorfor finneretningen har noe å si, og at luft flyter grunnet forskjellig densitet ved forskjellig temperatur. Har du hørt om den ideelle gassloven? PV = nRT?

For dummies; V er volum og T er temperatur. Den sier at for den samme gassen ved det samme trykket (noe vi har her) vil volumet (og dermed densitet) være lineært proporsjonalt med temperaturen (i Kelvin). R er en konstant.

Hvis du vil ha ting inn med en enda mindre teskje kan du spørre hvordan (vifteløs) kjøling fungerer i et egnet forum.

Sitat av Frufsa Vis innlegg
siden du vet så mye om lyd, burde du vite at det Mkvarner sier stemmer veldig godt, 20db på 4500Hz er mange ganger verre en 25dB på 700Hz
Vis hele sitatet...
Og hvor i all verden har jeg gitt inntrykk for at jeg ikke forstår dette? Det har aldri vært emne i denne tråden.

Du må gjerne fortsette å dumme deg ut og sette opp stråmenn, men du klarer neppe å overbevise noen som har et snev av kunnskap innen f.eks termodynamikk. Go wild, det er i det minste underholdende lesning
Sitat av Frufsa Vis innlegg
siden du vet så mye om lyd, burde du vite at det Mkvarner sier stemmer veldig godt, 20db på 4500Hz er mange ganger verre en 25dB på 700Hz
Vis hele sitatet...
Vel... Når man korrigerer for ørets følsomhet er faktisk 25 dB ved 700 Hz ca. 3 dB høyere enn 20 dB ved 4500 Hz. Bare så det er sagt..
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av marradi Vis innlegg
Vel... Når man korrigerer for ørets følsomhet er faktisk 25 dB ved 700 Hz ca. 3 dB høyere enn 20 dB ved 4500 Hz. Bare så det er sagt..
Vis hele sitatet...
Ville fortsatt valgt 700Hz over 4500hz annyday, 4500Hz er en grusom frekvens, jomer i ørene så det synger etter på relativt lav dB. Men poenget er at man ikke bare skal se på db, da frekvens har nesten mer å si.

Sitat av phish Vis innlegg
Du vet tydeligvis ikke så mye om hvordan varme oppfører seg i et medie (luft her), for ved vifteløs kjøling er faktisk overflatearealet meget viktig. Hvorfor tror du at Noctua NH-D15 er så stor, og hvorfor kjøler den bedre enn andre kjølere? Du trenger ikke engang å ha bestått ungdomsskolen for å forstå det....

Det har som sagt ikke så mye å si hvor bra varmevekslingen er ut til ytterste ledd av kjøleren ("finnene") kjøler når man når termisk likevekt (som man gjør ganske fort i et lukket system med konstant effekt). Jeg orker ikke å diskutere fysikk for dummies, men vi kan godt lage en tråd i forumet for vitenskap og teknologi, så kan du få komme med fantasiene dine der. Her bekrefter f.eks brukeren slashdot dette:



Her har du wikipedia om kjølelementer. Det er noen fine grafer nederst som viser hvorfor finneretningen har noe å si, og at luft flyter grunnet forskjellig densitet ved forskjellig temperatur. Har du hørt om den ideelle gassloven? PV = nRT?

For dummies; V er volum og T er temperatur. Den sier at for den samme gassen ved det samme trykket (noe vi har her) vil volumet (og dermed densitet) være lineært proporsjonalt med temperaturen (i Kelvin). R er en konstant.

Hvis du vil ha ting inn med en enda mindre teskje kan du spørre hvordan (vifteløs) kjøling fungerer i et egnet forum.



Og hvor i all verden har jeg gitt inntrykk for at jeg ikke forstår dette? Det har aldri vært emne i denne tråden.

Du må gjerne fortsette å dumme deg ut og sette opp stråmenn, men du klarer neppe å overbevise noen som har et snev av kunnskap innen f.eks termodynamikk. Go wild, det er i det minste underholdende lesning
Vis hele sitatet...
Tror ikke du helt har fått med deg alt jeg har sagt gitt.
Jeg har sagt av overflate ikke er alt, det er andre ting som spiller inn også. Noe som er helt reelt. Selfølgelig er overflate viktig, veldig viktig, men det er andre faktorer som også spiller inn. Jo mindre kjøleren blir, jo mer spiller disse faktorene inn. Og jeg vil etter bilder å bedømme påstå at overflate arealet, som er det du mener har alt å si, er relativt likt på de 2 kjølerene. Antaglig vis litt mer på windforce, men ikke sinsykt mye.
Og om man vil kjøre kortet vifteløst har man antaglig vis mange ganger mer å tjene på å finne ett kabinett med invertert hk plate, slik at lufta faktisk har noe å flyte opp til, og ikke bare stiger rett opp i pcb'en.

Forøvrig, det å montere d15 feil vei for å kjøre den passiv tror jeg faktisk man bare kan drite langt i. den er rett og slett ikke desinget slik, og den vil crashe med både ram og vrm heatsinks
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Tror ikke du helt har fått med deg alt jeg har sagt gitt.
Jeg har sagt av overflate ikke er alt, det er andre ting som spiller inn også. Noe som er helt reelt. Selfølgelig er overflate viktig, veldig viktig, men det er andre faktorer som også spiller inn. Jo mindre kjøleren blir, jo mer spiller disse faktorene inn. Og jeg vil etter bilder å bedømme påstå at overflate arealet, som er det du mener har alt å si, er relativt likt på de 2 kjølerene. Antaglig vis litt mer på windforce, men ikke sinsykt mye.
Og om man vil kjøre kortet vifteløst har man antaglig vis mange ganger mer å tjene på å finne ett kabinett med invertert hk plate, slik at lufta faktisk har noe å flyte opp til, og ikke bare stiger rett opp i pcb'en.

Forøvrig, det å montere d15 feil vei for å kjøre den passiv tror jeg faktisk man bare kan drite langt i. den er rett og slett ikke desinget slik, og den vil crashe med både ram og vrm heatsinks
Vis hele sitatet...
Tror ikke du har fått med deg alt jeg har sagt gitt... Jeg orker ikke å overforklare det mer, men si at kortet gir fra seg 12W ved idle, det er 12 j/s. Hvis vi hadde fjernet viftene, og bare latt kortet kjøle passivt ville vi etter en stund oppnådd noe som kalles termisk likevekt. De forskjellige temperaturforskjellene målt på forskjellige plasser i kjøleren ville vært veldig små, fordi alle materialene (kobber, aluminium etc.) leder varme så enormt mye bedre enn luft. Luft er i praksis en isolator, den har EKSTREMT dårlig varmeledningsevne i forhold til de andre involverte faktorene, og nettopp derfor vil dette være der du vil finne den soleklart største varmeforskjellen (og etter hvert den eneste (man vil alltid finne mikroskopiske forskjeller andre steder), om man hadde fortsatt å øke effekt til deltaT var stor nok mellom kjøler og luft.

Kan jeg bare spørre deg rett ut; hvilken utdanning har du som er relevant til termodynamikk? Kan du lage en (helt) enkel analog strømkrets som er er analogt til dette?

Jeg mistenker at du aldri har regnet på overføring av varmeenergi, har jeg rett? Eller kan jeg gi deg en oppgave og forvente at du klarer den fordi du har så god forståelse? Det du sier om å snu hovedkortet vil f.eks ha veldig lite å si. Luften har fortsatt ikke "fri ferdsel" gjennom kjøleribben, og vil bli stoppet av PCB.

http://bildr.no/image/MUJGZ0lW.jpeg

Ser du hvilken vei pilene går? De viser luftstrøm, og retning. Avhengig av om hvor "tett" det er bak (la oss anta at det er helt tett noen steder for eksempelets skyld) vil et slikt design gi flere "kanaler" der luften kan "flyte" og unnslippe.

Husker du skjermkortkjøleren du anbefalte i første post?

http://bildr.no/image/dzgydmRq.jpeg

Og så har vi Windforce x3:

http://bildr.no/image/V09LakNG.jpeg

Sånn sett bort fra at de to designene er rimelig like (selv du kan ikke nekte på det) så ser du at begge vil ha et lite "tomt stykke" i enden der PCB ikke vil dekke for kjøleribbene, og luften kan flyte rett gjennom uten å etterpå måtte flyte over PCB?

Det du har sagt er f.eks:

Også bytter du til dc2 som er stillere. Det phish balber om gir ikke mening, kortet er montert med vifte ned i kabinettet uansett, og luft går dit den flyttes, samme om den er varm eller kald
Vis hele sitatet...
...som er helt på jordet. Det siste du skriver er direkte feil, og strider mot den ideelle gassloven og all forståelse av fysikk. Enten har du ikke forstått noe av PV = nRT, eller så har du aldri lært noe om det. Begge deler er helt greit, men du bør være litt mer forsiktig med å uttale deg om ting du overhodet ikke har greie på..

Og litt mer:

Her er Asus sin kjøler:

http://bildr.no/image/aWFJU01Z.jpeg

Jeg sier ikke på noen måte at det nødvendigvis er et dårlig design, bare at jeg er 99% sikker på at WF er et bedre hvis hovedpoenget er passiv kjøling det meste av tiden. Asus har valgt en annen vei for luftstrøm, som er helt greit, og prøver å lede noe av luften ut av kabinettet i bakkant.

"Problemet" med ASUS sin kjøler er som sagt at den er mye mindre. Større kjøler og større kjøleareal = bedre passiv kjøling, stort sett.

Hvilken kjøler ligner mest på den du selv anbefalte i første post?

Ellers er det interessant at den eneste av oss som har postet noe konkret om våre resultater innen våre respektive prosjekter innen "stille PC" Du snakker ofte om ting som stillere på grunn av vifter, implisitt at du faktisk bruker vifter for kjøling. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan du klarer å lage så mye støy i kabinettet ditt at du må ha på spikes for å bli kvitt det

Jeg hadde også en mCubed T-Balancer i "gamle dager" (2004), da en ekstern automatisk viftekontroller var en nødvendighet for å få til et velfungerende "dynamisk" system som tilpasset viftehastighet etter målte temperaturer. Denne funksjonaliteten er heldigvis innebygget i nyere teknologi, og som sagt har de fleste high-end hovedkort (og forsåvidt skjermkort) en god nok viftekontroller til at man ikke trenger slikt om man velger de rette viftene. Jeg har som sagt bare to vifter som eneste bevegelige deler i min PC. Hva har du?
Sist endret av phish; 15. mai 2014 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg tenkte å følge videre med på kranglen, men vil bare nevne egne erfaringer.

Jeg kjører vannkjøling på cpu, har 2 stk GTX 760 DCII, ellers har jeg to 120mm vifter i toppen, to på toppen, og en 240mm på siden, samt en intern 120mm til hdd-brønn. Dette lager ikke mye lyd, jeg vil ikke si jeg er superkresen(som noen her er) men man kan fint sove uten å anse at det er en pc i rommet.

Alle kabinettviftene (utenom 2 statiske) går på intern viftekontroller,(Skrur seg av ved idle) syntes innebygde viftekontrollere har vært helt kurante de siste 4-5 årene.

På gpu-viftene har jeg laget en profil i MSI afterburner/evga precision, slik at viftene såvidt surrer og går når tempen er lav, for det har ingenting å si hvor høy idle-temp er, så lenge den er akseptabel, jeg syntes det var bedre å la viftene såvidt gå, enn å drepe de helt, men her spiller nok personlig preferanse inn.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Vil spille bl.a. Battlefield 3+4, GTA V og World in Conflict. På medium+ med smooth fps på 1200x1600.
Vis hele sitatet...
Hvilken oppløsning er dette? Skrivefeil?
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Hehe, tenkte å slenge inn en kommentar på det i førstepost, men droppa det. Ja, jeg har en 4:3-skjerm!
Den er 1600 i bredden og 1200 i høyden (så sånn sett var det en skrivefeil). Sony-skjerm med veldig fine farger
Sitat av Fleff Vis innlegg
Jeg tenkte å følge videre med på kranglen, men vil bare nevne egne erfaringer.
...
På gpu-viftene har jeg laget en profil i MSI afterburner/evga precision, slik at viftene såvidt surrer og går når tempen er lav, for det har ingenting å si hvor høy idle-temp er, så lenge den er akseptabel, jeg syntes det var bedre å la viftene såvidt gå, enn å drepe de helt, men her spiller nok personlig preferanse inn.
Vis hele sitatet...
Bare så det er sagt; fra min side var det alltid ment som en diskusjon, men når en av partene bare kaster inn småfrekke synsekommentarer uten kilder eller begrunnelse ser jeg at det kan oppfattes som en krangel. Jeg har prøvd så godt jeg kan å være saklig hele tiden, og ikke minst prøve å hjelpe folk til å ta velinformerte valg Jeg skal innrømme at tålmodigheten min tidvis har vært satt på prøve, men jeg tror alle innleggene mine inneholder dokumentasjon og argumentasjon, slik at de går under kategorien "diskusjon/debatt"

For å ta den andre biten; litt luft er mye mye bedre enn ingen når det gjelder kjøleeffekt. Bare bittelitt snurring er nok til å senke temperaturen enormt, men som du sier; det har ikke noe å si hvor høy idle-temp er så lenge ting er stabilt og alt virker

Hva som er "best" her er bare personlig preferanse, men TS leker med tanken på å lage et oppsett med så lite støy som mulig, og jeg har egentlig bare bekreftet at det ER mulig å la kortene idle vifteløst, på bekostning av idle-temp. En liten fordel med å skru dem helt av er at vifter, som alle mekaniske deler, blir slitt over tid og jeg har opplevd at noen vifter som har vært veldig stille i starten har fått ulyder etter lang tids bruk. Jeg vet ikke helt årsaken her, men om det skulle skje med et skjermkort er det ikke alltid bare-bare å erstatte den med en ny.

Hvis de er av 95% av tiden vil man i teorien få 20 ganger lenger "levetid" (selv om alder også i praksis spiller inn)

Edit: ^ det over er helt teoretisk, det er selvsagt mange flere faktorer....

Ellers er jeg helt enig med deg i det du skriver, og du nevner MSI Afterburner og EVGA Precision X, som er de to jeg har best erfaring med og. De er veldig like, men etter at jeg byttet til MSI har jeg ikke byttet tilbake. Jeg har ikke funnet noen store forskjeller utenom GUI og at MSI virker litt mer ryddig her og der...
Sist endret av phish; 16. mai 2014 kl. 17:59.
Spørsmål til ts, hvilke deler har du i handlelisten så langt?
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Spørsmål til ts, hvilke deler har du i handlelisten så langt?
Vis hele sitatet...
http://www.prisjakt.no/list.php?l=96968&view=m
Selv kvittet jeg meg med nh d14 pga støynivået, men når sant skal sies kjørte jeg den ikke vifteløs heller. Men det er vel kanskje ikke så merkelig at den støyer mer enn andre kjølere når det settes på vifte.
Sitat av sweem Vis innlegg
Selv kvittet jeg meg med nh d14 pga støynivået, men når sant skal sies kjørte jeg den ikke vifteløs heller. Men det er vel kanskje ikke så merkelig at den støyer mer enn andre kjølere når det settes på vifte.
Vis hele sitatet...
De 140mm viftene skal vel være fra 300-1500 RPM. Prøvde du å bytte vifter? Jeg har noen 140mm som knapt flytter luft, men som ikke lager lyd heller... Det er utrolig hvor mye LITT luftflyt kan kjøle...

En annen god kandidat for kjøler er Scythe Ninja. Med litt triksing kan man feste på et par 140mm vifter i push/pull og selve kjøleren er ikke helt enorm, selv om den er stor.

Jeg ville heller hat viftene på kjøleren enn festet i kabinettet. Grillene i topp og bakkant av R4 er ikke de beste for vifter som ikke takler høyt mottrykk.
Sitat av phish Vis innlegg
De 140mm viftene skal vel være fra 300-1500 RPM. Prøvde du å bytte vifter? Jeg har noen 140mm som knapt flytter luft, men som ikke lager lyd heller... Det er utrolig hvor mye LITT luftflyt kan kjøle...

En annen god kandidat for kjøler er Scythe Ninja. Med litt triksing kan man feste på et par 140mm vifter i push/pull og selve kjøleren er ikke helt enorm, selv om den er stor.

Jeg ville heller hat viftene på kjøleren enn festet i kabinettet. Grillene i topp og bakkant av R4 er ikke de beste for vifter som ikke takler høyt mottrykk.
Vis hele sitatet...
Selv hadde jeg flere forskjellige vifter. Brukte nf f12. Nå bruker jeg samme viften, (som Kombinert cpu/eksos vifte) på denne kjøleren https://www.komplett.no/noctua-nh-u1...u-kjler/496004 og er mye mer fornøyd nå Har 2 innsug vifter, (kunne sikkert klart seg med 1, men tåler 2), som jeg kjører på 600 rpm http://www.noctua.at/main.php?show=p...5&lng=en&set=1 som jeg forøvrig er kjempe fornøyd med. Litt lyd kommer det selvfølgelig, men vil si det er temmelig stille, så kommer det an på hvor kresen en er

Kall meg gjerne gal, men jeg har ikke støydempet kabinett , men har tilrettelagt for å få det stille. Har 9 vifter totalt i kabinettet, sett bort fra skjermkortet. 4 inn og 4 ut pluss cpu viften. 6 av disse er koblet til en viftekontroller og slått av hvis det ikke er en årsak til at de skal være på. Selv mener jeg valg av vifter er viktigere enn støydempet kabinett.

Ser ingen grunn til å ikke ha vifte på en slik type cpu kjøler da den trekker med seg den varme luften bak mot der det egentlig skal være en eksos vifte.
Sitat av sweem Vis innlegg
Selv hadde jeg flere forskjellige vifter. Brukte nf f12. Nå bruker jeg samme viften, (som Kombinert cpu/eksos vifte) på denne kjøleren https://www.komplett.no/noctua-nh-u1...u-kjler/496004 og er mye mer fornøyd nå Har 2 innsug vifter, (kunne sikkert klart seg med 1, men tåler 2), som jeg kjører på 600 rpm http://www.noctua.at/main.php?show=p...5&lng=en&set=1 som jeg forøvrig er kjempe fornøyd med. Litt lyd kommer det selvfølgelig, men vil si det er temmelig stille, så kommer det an på hvor kresen en er

Kall meg gjerne gal, men jeg har ikke støydempet kabinett , men har tilrettelagt for å få det stille. Har 9 vifter totalt i kabinettet, sett bort fra skjermkortet. 4 inn og 4 ut pluss cpu viften. 6 av disse er koblet til en viftekontroller og slått av hvis det ikke er en årsak til at de skal være på. Selv mener jeg valg av vifter er viktigere enn støydempet kabinett.

Ser ingen grunn til å ikke ha vifte på en slik type cpu kjøler da den trekker med seg den varme luften bak mot der det egentlig skal være en eksos vifte.
Vis hele sitatet...
Ja, enig der

Jeg kjører uten sidedører for at GPU skal få tilgang til frisk luft.. de kjører passivt unntatt når jeg spiller uansett, og i "lette" spill (Dota2 med alt på maks f.eks) er viftene sjelden over 20%...

De eneste viftene jeg har er 2x SP120 "Quiet edition" som tidligere nevnt, som kjører push-pull på radiatoren og de ville jeg hørt like lite av uansett siden de blåser ute av kabinettet

http://www.xbitlabs.com/images/coolers/scythe-ninja3/13_nj3_tube_small.jpghttp://www.xbitlabs.com/images/coolers/scythe-ninja3/05_nj3_p_small.jpg

Denne med noen gode vifter i push-pull og riktig satt opp viftestyring ville nok gjort en like god jobb...

Kabinettet er i utgangspunktet støydempet, men jeg går heller for å ikke ha noe støy å dempe

Det ironiske er at det er den bittelille pumpen i vannblokken som er den mest støyende delen, men jeg skal legge godviljen til for å klare å høre den på en meters avstand...

Riktige vifter på en Ninja og riktig oppsatt viftekontroller tror jeg ville gjort samme nytten...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Bumper denne tråden litt for nå har jeg endelig anledning til å faktisk bygge denne pcen!

Er det noe nytt som har kommet i sommer som jeg bør vurdere? Eller er listen fortsatt fin?
http://www.prisjakt.no/list.php?l=96968&view=m

Edit: Noen som har handlet på supersmart.no btw? Kommer opp som billigste alternativ på prisjakt.
Sist endret av fustercluck; 18. august 2014 kl. 14:43.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Dessverre kan jeg ikke komme med så mye konstruktivt, men en aldrende tråd som faktisk er ganske bra lesing. Han bygger en 100% stille pc når den er lite i bruk!
http://www.freak.no/forum/showthread...ght=viftel%F8s

Lykke til med bygginga
Sist endret av Curver; 18. august 2014 kl. 14:57.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Takk

Lurer også på om det er mulig å presse dette inn i et mindre kabinett, men det er vel vanskelig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Er det noen grunn til ikke å velge i7-4790K? Kan jeg overklokke den med Noctua-vifta? Kan jeg fortsatt få den stille når jeg vil (underclock)?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Phish og Frufsa.. Dette blir nesten den samme diskusjonen da vi diskuterte om en "nevnt" brukt PC var verdt 8 laken eller ikke pga 8TB lagringsplass. Til TS: Jeg hadde hørt på Frufsa, DCU2 er det beste valget. Ikke Windforce. Og ja, SP vifter er ikke spesielt gode, det finnes alltid noe bedre enn de.

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Er det noen grunn til ikke å velge i7-4790K? Kan jeg overklokke den med Noctua-vifta? Kan jeg fortsatt få den stille når jeg vil (underclock)?
Vis hele sitatet...
Du kan alltids overclocke med nesten hvilken som helst vifte, sålenge du har kjøleribbe eller radiator for det

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Takk

Lurer også på om det er mulig å presse dette inn i et mindre kabinett, men det er vel vanskelig.
Vis hele sitatet...
Det er alltids mulig å presse inn i ett mindre kabinett enn (R4 tror jeg det var planlagt?), men da kan støyen gå opp, og komponenter kan risikeres å ikke passe.
Sist endret av HanDuck; 29. august 2014 kl. 09:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Er det noen grunn til ikke å velge i7-4790K? Kan jeg overklokke den med Noctua-vifta? Kan jeg fortsatt få den stille når jeg vil (underclock)?
Vis hele sitatet...
Det her er grunnen for å bruke viftekontroller og hvorfor du begynte med S versjonen av cpu forsto jeg meg ikke helt på. Hvorfor ikke micro-atx hovedkort?
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Det blir DCU2. Så på nettet at noen klarte å oppnå høye temperaturer med 4790K så ble litt bekymra, men tror ikke det blir problem (selv om jeg lurte litt på om den ville gjøre idle varmere). Fant et litt fancy og såvidt mindre CoolerMaster-kabinett med god lufting. Har også byttet til et annet Asus MB og bedre Corsair RAM (begge bedre og såvidt billigere).

Ny liste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=114986&view=m
Alt stemmer sammen her?

Sitat av sweem Vis innlegg
Det her er grunnen for å bruke viftekontroller og hvorfor du begynte med S versjonen av cpu forsto jeg meg ikke helt på. Hvorfor ikke micro-atx hovedkort?
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt første setningen din. Bytta til 4790K nå hvertfall. Har du forslag til et mini/micro-atx-kort og et nett kabinett med god lufting men plass til Noctuna-vifta så ser jeg gjerne på det. Men har tenkt å putte inn et par HDDs (~4 + ssd), så spørs hvor lite det blir uansett?
Sist endret av fustercluck; 29. august 2014 kl. 10:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Det blir DCU2. Så på nettet at noen klarte å oppnå høye temperaturer med 4790K så ble litt bekymra, men tror ikke det blir problem (selv om jeg lurte litt på om den ville gjøre idle varmere). Fant et litt fancy og såvidt mindre CoolerMaster-kabinett med god lufting. Har også byttet til et annet Asus MB og bedre Corsair RAM (begge bedre og såvidt billigere).

Ny liste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=114986&view=m
Alt stemmer sammen her?


Skjønte ikke helt første setningen din. Bytta til 4790K nå hvertfall. Har du forslag til et mini/micro-atx-kort og et nett kabinett med god lufting men plass til Noctuna-vifta så ser jeg gjerne på det. Men har tenkt å putte inn et par HDDs (~4 + ssd), så spørs hvor lite det blir uansett?
Vis hele sitatet...
Med en vifte kontroller har du mulighet til å slå viftene helt av, det har du ikke uten. Noe som vil si at du kan montere så mange vifter du vil uten at de MÅ spinne rundt når du vil ha det stille
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hvis jeg skulle ha valgt ett mindre kabinett, hadde jeg skaffet meg Corsair Air 540 eller holdt meg til R4. Personlig hadde jeg holdt til R4 pga støydempingen og den har ett rent design.
Selv syns jeg fractal node 804 tar seg bedre ut enn Corsair kabinettet. Ingen tvil hva jeg ville valgt.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av sweem Vis innlegg
Selv syns jeg fractal node 804 tar seg bedre ut enn Corsair kabinettet. Ingen tvil hva jeg ville valgt.
Vis hele sitatet...
Det gjør det så absolutt men luftgjennomstrømmingen er enda dårligere, og det er dårlig med plass til å gjemme kabler. Men selvfølgelig, siden den er mindre så er det jo mindre plass
Sist endret av HanDuck; 29. august 2014 kl. 10:45. Grunn: skriveleifer
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Hovedkortet jeg nå har valgt (Asus Ranger) ser ut til å ha veldig bra viftestyring.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Hovedkortet jeg nå har valgt (Asus Ranger) ser ut til å ha veldig bra viftestyring.
Vis hele sitatet...
Alt kommer an på hvor stille du skal ha ting. Noctua kjøleren er absolutt ikke stille. Regner ikke med at de kabinett viftene dine er så stille heller. Så da prate om passivt kjøling av skjermkort som gjort tidligere i tråden, er helt bortkastet. Du har ikke ett stille oppsett her.

Sitat av HanDuck Vis innlegg
Det gjør det så absolutt men luftgjennomstrømmingen er enda dårligere, og det er dårlig med plass til å gjemme kabler. Men selvfølgelig, siden den er mindre så er det jo mindre plass
Vis hele sitatet...
Eneste jeg kan si meg enig i her er det med kablene Kabinettet har plass for 12 vifter om det skulle være nødvendig. Så dårlig luft flyt er det ikke i det kabinetttet. Mindre er det og litt mer knot med å bygge er det jo.
Sist endret av sweem; 29. august 2014 kl. 10:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hvis jeg skulle ha valgt ett mindre kabinett, hadde jeg skaffet meg Corsair Air 540 eller holdt meg til R4. Personlig hadde jeg holdt til R4 pga støydempingen og den har ett rent design.
Vis hele sitatet...
R4 ble valgt bort pga vekt og fordi jeg egentlig ikke trenger isolering (se under) og heller vil ha mer lufting. Tenkte på Carbide Series® Air 240 med micro-atx, men tenkte at det kanskje blir litt vel trangt? Eller noen som mener det går? Air 540 virker litt for stort. Valgte nå Cooler Master HAF XB Evo pga det har samme oppdeling som Air men litt mindre enn 540.

Sitat av sweem Vis innlegg
Alt kommer an på hvor stille du skal ha ting. Noctua kjøleren er absolutt ikke stille. Regner ikke med at de kabinett viftene dine er så stille heller. Så da prate om passivt kjøling av skjermkort som gjort tidligere i tråden, er helt bortkastet. Du har ikke ett stille oppsett her.
Vis hele sitatet...
Er klar over det. Som det står i førstepost er det ikke et mål at pcen alltid skal være stille. Når jeg f.eks. spiller kan den dure på som den vil, for da har jeg hodetlft uansett. Men jeg vil ha mulighet til å gjøre den helt stille når den ikke gjør så mye. Har tenkt å lage et underclock-modus hvor så få (0?) vifter som mulig går rundt.
Sist endret av fustercluck; 29. august 2014 kl. 10:58.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av sweem Vis innlegg
Eneste jeg kan si meg enig i her er det med kablene Kabinettet har plass for 12 vifter om det skulle være nødvendig. Så dårlig luft flyt er det ikke i det kabinetttet. Mindre er det og litt mer knot med å bygge er det jo.
Vis hele sitatet...
Nei, det har du jo rett i Men dårligere luft flyt er det jo.

Sitat av fustercluck Vis innlegg
R4 ble valgt bort pga vekt og fordi jeg egentlig ikke trenger isolering (se under) og heller vil ha mer lufting. Tenkte på Carbide Series® Air 240 med micro-atx, men tenkte at det kanskje blir litt vel trangt? Eller noen som mener det går? Air 540 virker litt for stort.
Vis hele sitatet...
Det går helt fint det, selvom den er mindre enn 540, er det fortsatt veldig god plass til å bygge Og luftflyten er fortsatt konge selvom den er mindre. Er designet på samme måte
Sist endret av HanDuck; 29. august 2014 kl. 11:02. Grunn: info
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Det går helt fint det, selvom den er mindre enn 540, er det fortsatt veldig god plass til å bygge Og luftflyten er fortsatt konge selvom den er mindre. Er designet på samme måte
Vis hele sitatet...
Vil du foreslå et mini/micro mb? Ala det jeg har valgt nå. Og er det plass til Noctuna 15 i Air 240? Er det noen grunn til å vurdere radiator (ser disse kabinettene har lagt opp til det)?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Vil du foreslå et mini/micro mb? Ala det jeg har valgt nå. Og er det plass til Noctuna 15 i Air 240? Er det noen grunn til å vurdere radiator (ser disse kabinettene har lagt opp til det)?
Vis hele sitatet...
Problemet med størrelsen er jo at den er mindre enn standard ATX, og minnemodulene kan kræsje med Noctua 15. Men siden det bare er en M-ATX skal den passe

Hadde gått for vanlig luftkjøling enn vannkjøling akuratt her.

Hvis du skal absolutt ha 240 enn R4, hadde jeg funnet en lavere Noctua kjøler.

Og litt OT til Phish (Var det ikke ett problem med coil whining med Windforce?)
Sist endret av HanDuck; 29. august 2014 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Ja .. nå husker jeg hvorfor det ikke ble Air 240, den har Maximum CPU Cooler Height 120mm. Noctua NH-D15 er
165 mm. Derfor jeg endte på full atx og coolermaster kabinett.

Finnes det noen andre luftkjølere som har like bra passiv kjøleevne og som er under 120 mm? NH-L12 hadde passet, men står den ikke egner seg for overklokking og den har jo bare halvparten så store ribber.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Joda, den skal klare å overclocke til en viss grad. Ett lite utdrag fra testen her.

We learned that this cooler has limits on its ability to cool an overclocked chip. Depending on your case, the fan setup you choose and the goodness of fit between the heatsink and the CPU, the NH-L12 may or may not handle a mild to moderate overclock. However, if you are looking to overclock your rig you should look to a different heatsink. The more expensive ($20 more) and much larger NH-D14, for example, was designed for that task.
Vis hele sitatet...
Da det skal mye til å finne en lav kjøler som du kan overclocke til nye høyder med, er vannkjøling å gå. (men det gjelder jo bare hvis du går for 240, hvis du holder deg til R4 så kan du holde deg til DH-15)

Anbefaler deg å holde til den listen du har nå, ikke forandre til ett mindre kabinett og kjøling. Jo varmere og trangere blir det
Sist endret av HanDuck; 29. august 2014 kl. 11:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Jess
Kunne nesten være et alternativ å kjøre 240 uten plastvinduet (bare åpent), men det er jo upraktisk. Vannkjøler blir varmere på idle og mer støy virker det som faktisk.
Og fractal node har plass til nh d14
Sist endret av sweem; 29. august 2014 kl. 11:49.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Ja, kunne jo vært noe den NODE 804, men den har lite (passiv) lufting og ingen hdd-swap-greier.

Tror det er http://www.corsair.com/en/carbide-se...-atx-cube-case vs http://www.coolermaster.com/case/lan...es/haf-xb-evo/
Sist endret av fustercluck; 29. august 2014 kl. 11:57.