Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  587 113282
Sitat av giefprofitplix Vis innlegg
Hei, jeg skal nå på innrykk i Madla mandag, men skal hjem igjen så fort som mulig! Noen som har noen garanterte metoder for å bli dimma med en gang?
Litt for sent å begynne å tenke på narkotika, men vurderer å ta med en flaske sprit til reisen nedover til Stavanger, har også tenkt å døgne, samt ikke spise på halvannet døgn før innrykk for å se litt herjet ut, men er det noe jeg kan gjøre for å helt garantert bli sendt hjem?
Vis hele sitatet...
brake a leg!! funker fint som snus

Eventuelt om du er rik, kjøp et DYRT hus
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
brake a leg!! funker fint som snus
Vis hele sitatet...

Haha, ikke særlig interessert i å skade meg dramatisk! Er det forresten noen som kan bekrefte det med å nekte å ta vaksinasjon ved innrykk? Slik som ble beskrevet på forrige side.
Da blir du nok bare plassert i en kjip tjeneste med å holde kasernene i orden eller lignende.. men husk prest og lege, de er peresonene å prate med
Sitat av qeinar Vis innlegg
Er vell 2 eller 3 år sia jeg var på sesjon, gjorde det ganske bra på alle postene, hadde litt nedsatt hørsell var vel eneste problemet. Sa at jeg ikke ville inn i militæret på alle påstene og har ikke fått inkalling. (når vi kom sa de at bare 2/5 vil bli kallt inn..) Rekner med de syntest det ville være poengløst å kalle inn noen som ikke har lyst inn siden jeg da hadde dimma temmelig kjapt. Er bedre å ta in en person i litt dårlig fysisk stand som vill i militære en en person i bedre fysisk stand som ikke har lyst.
Vis hele sitatet...
Man skulle tro det, men jeg var i elendig form samt at jeg hadde en liten hørselskade og arva dårlige knær fra modern, allikevel skulle de ha meg inn.

Det logiske her er at de primært ser etter noe annet enn fysisk styrke, ellers hadde de sett klart og tydelig at jeg var et dårlig valg. De ser nok etter rene rulleblad eller ferdigheter, elektrikere for eksempel er de sikkert interessert i.
Sitat av giefprofitplix Vis innlegg
Hei, jeg skal nå på innrykk i Madla mandag, men skal hjem igjen så fort som mulig! Noen som har noen garanterte metoder for å bli dimma med en gang?
Litt for sent å begynne å tenke på narkotika, men vurderer å ta med en flaske sprit til reisen nedover til Stavanger, har også tenkt å døgne, samt ikke spise på halvannet døgn før innrykk for å se litt herjet ut, men er det noe jeg kan gjøre for å helt garantert bli sendt hjem?
Vis hele sitatet...
På Madla leter de nærmest etter en unnskyldning for å sende deg hjem. Jeg sa jeg var allergisk med symptomer i ca én uke i året, og måtte nærmest slåss med legen for å få lov til å fortsette.

Si fra første dagen om at du vil dimme, så er du ute før du får sagt "kvartermester, rekrutt 43201 stiller rom 432 klar til inspeksjon, ni mann på rom, en mann vil dimme, ti mann alle".
Gjør som de alltid har gjort, si det rett ut..send meg hjem ellers skyter jeg deg og alle rundt meg ved første anledning, og du får ikke pakket baggen din engang før du er på første fly hjem!
Sitat av Deca_23 Vis innlegg
Gjør som de alltid har gjort, si det rett ut..send meg hjem ellers skyter jeg deg og alle rundt meg ved første anledning, og du får ikke pakket baggen din engang før du er på første fly hjem!
Vis hele sitatet...
Eh, noe sier meg at det ikke er helt lurt? hmm
Av ren nysgjerrighet, hva skjer dersom man unnlater å svare på sesjon del 1?
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hva skjer dersom man unnlater å svare på sesjon del 1?
Vis hele sitatet...
Vil staten ha deg, så finner de og tar deg.
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:42.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Vil staten ha deg, så finner de og tar deg.
Vis hele sitatet...
Ruller opp i tanksen å henter meg med andre ord.

Kan man få bot?
Er vel heller 1 år fengsel de truer med viss ikke stiller opp på sesjon på del 2.
Ikke svare på del 1 kan de bare purre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei,
henter oppigjen denne tråden.
Jeg skal i HV rett over jul for å delta på øvelse i en uke, og ønsker å slippe unna.
'Noen som har tips til hva jeg bør gjøre? Jeg tror ikke det skal bli noe problem å klare å slippe unna neste øvelse, men hva må til for å bli permanent dimitert?
Sist endret av bbuke; 30. oktober 2011 kl. 19:16.
Hei, jeg har ganske dårlig syn med noen sinnsykt sterke briller, hørt noe snakk om 6 -/+ eller noe.

Er ikke helt sikker på dette siden det endrer seg ganske mye over tid, men lurer på hvordan påvirkning dette har på innkalling til millitærtjeneste?
Sist endret av Maniox; 31. oktober 2011 kl. 18:24.
Regner med å få innkalling til sesjon snart.. Jeg har Asperger, men fungerer helt fint i det daglige, sosialt osv..

Blir jeg automatisk dimma om jeg har Asperger?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen tips til å komme seg ut av hv?
Du blir ikke automatisk dimmitert dersom du har asbergers. Det vil bli gjort en vurdering av deg som individ, men det er ikke sikkert at du har mulighet til å tjenestegjør hvorsomhelst.
jeg har bare ikke blitt kalt inn jeg. militæret er sikkert fint hvis du liker å leke krig.
Jeg gikk til legen å sa jeg hadde sosial angst, han skrev et kortfattet brev som jeg sendte inn til forsvaret, fikk brev tilbake at jeg var nå slettet fra systemet ellernå sånt.
Hvorfor er det slik at så mange ikke vil inn i Forsvaret
Er folk redd for anstrengelser og ansvar, redd for å reise fra mamma og pappa, redd for litt blodslit og hating eller er det bare det at de ikke veit hva det går ut på?
Sitat av Cadenzai Vis innlegg
Hvorfor er det slik at så mange ikke vil inn i Forsvaret
Er folk redd for anstrengelser og ansvar, redd for å reise fra mamma og pappa, redd for litt blodslit og hating eller er det bare det at de ikke veit hva det går ut på?
Vis hele sitatet...
Helt forbanna enig.

Ta året og lær deg å skyte ett våpen og lær deg hvordan en verden utenfor boblen din er. Ja, millitærtjenesten er ikke alltid morsomt, men å lære seg det grunnleggende i hvordan forsvare landet er hvordan vi vil prøve å se til at landet ikke totalt ødelegges av ytre krefter.

Ta året..
Sitat av Cadenzai Vis innlegg
Hvorfor er det slik at så mange ikke vil inn i Forsvaret
Er folk redd for anstrengelser og ansvar, redd for å reise fra mamma og pappa, redd for litt blodslit og hating eller er det bare det at de ikke veit hva det går ut på?
Vis hele sitatet...
Grunnen er vel så enkel at mange har annet de ønsker å bruke livet/ett år av livet sitt på.

men dette passer vel egentlig bedre her:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=189322
Hvorfor vil ikke folk ikke vil ta et årsstudium i matematikk
Ta året og lær deg logisk tenkning og hvordan verden en verden utenfor boblen din er. Ja, matematikkstudiet er ikke alltid morsomt, men å lære seg det grunnleggende som ligger bak mesteparten av verdiskapningen i landet vårt er hvordan vi prøver å hindre at Norge tilintetgjøres i kamp med andre økonomier.

Ta året.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Helt forbanna enig.

Ta året og lær deg å skyte ett våpen og lær deg hvordan en verden utenfor boblen din er. Ja, millitærtjenesten er ikke alltid morsomt, men å lære seg det grunnleggende i hvordan forsvare landet er hvordan vi vil prøve å se til at landet ikke totalt ødelegges av ytre krefter.

Ta året..
Vis hele sitatet...
For det første så er det ingen som tar året. Det er tvang. For det andre er det mye bedre måter å forsvare landet på. For eksempel studere, reise på utveksling, lære språk og kulturer osv. F eks Tyskland droppet verneplikta for et år sia, det er et spørsmål om tid før man gjør det samme her. Det er nok av frivillige rekrutter og det finnes andre ting å bruke skattepenger på.

Pennen er mektigere enn sverdet.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hvorfor vil ikke folk ikke vil ta et årsstudium i matematikk
Ta året og lær deg logisk tenkning og hvordan verden en verden utenfor boblen din er. Ja, matematikkstudiet er ikke alltid morsomt, men å lære seg det grunnleggende som ligger bak mesteparten av verdiskapningen i landet vårt er hvordan vi prøver å hindre at Norge tilintetgjøres i kamp med andre økonomier.

Ta året.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Men ser ikke helt poenget ditt?

Sitat av bigvito Vis innlegg
For det første så er det ingen som tar året. Det er tvang. For det andre er det mye bedre måter å forsvare landet på. For eksempel studere, reise på utveksling, lære språk og kulturer osv. F eks Tyskland droppet verneplikta for et år sia, det er et spørsmål om tid før man gjør det samme her. Det er nok av frivillige rekrutter og det finnes andre ting å bruke skattepenger på.

Pennen er mektigere enn sverdet.
Vis hele sitatet...
Hvor går du for å finne idiotien din? Vet at du er blitt fortalt dette men sverdet er mektigere en pennen. Les historie for faen. Og ikke ta ideer du blir fortalt som sannhet.

Og utvekslings studenter forsvarer ikke landet fra noenting..

DU har MYE å lære om denne verdenen..
Sitat av Skrue Vis innlegg
Helt enig. Men ser ikke helt poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Poenget er at du burde gjøre det! Dropp det du har tenkt til å gjøre, og dediker livet ditt til det i et år. Verre det ikke. Eller synes du kanskje det ikke passer så bra for deg, og at du heller vil gjøre noe annet? Jaha, ja.


Hvor går du for å finne idiotien din? Vet at du er blitt fortalt dette men sverdet er mektigere en pennen. Les historie for faen. Og ikke ta ideer du blir fortalt som sannhet.

Og utvekslings studenter forsvarer ikke landet fra noenting..

DU har MYE å lære om denne verdenen..
Vis hele sitatet...
Hvis du leser litt historie selv så vil jeg kanskje peke på følgende ting:
- Samfunnet har endret seg drastisk siden andre verdenskrig, som tross alt la grunnlaget for dagens vernepliktordning. Soldatrollen går ut på å delta i langt mindre styrker, som har en mye større grad av teknologisk støtte enn i gamle dager. Vernepliktordningen fører til dårlige soldater, som har lav grad av trening og utstyr, og hvis soldatene får trening i høyteknologi og moderne krigføring stikker de avgårde ut i det sivile liv med den kompetansen. Dette er ting folk i forsvaret sier klart og tydelig ifra om.
- Stillingen mellom land har forandret seg drastisk. Nasjonalistisk tankegang har tatt et baksete til ekstreme ideologier innad i land og nasjoner konkurrer primært seg imellom økonomisk, med stor adgang til indre markeder hos hverandre. Dette betyr at ressursene må brukes på andre steder og selv om vi burde ha et velfungerende forsvar kan ressursene forvaltes mye bedre ved å profesjonalisere forsvaret og heller bruke pengene og tiden til å utvikle teknologi. Den største trusselen for alle land er i dag økonomisk, ikke militær. Og ja - utvekslingsstudenter er med på å forsvare landet vårt mot denne trusselen - vi trenger utenlandskompetanse både for å få adgang til fremmede markeder og for å kunne konkurrere mot utenlandske bedrifter. (Popquiz: Hvor mange ganger har norske soldater avfyrt skudd i forsvar av Norge siden allmenn verneplikt ble innført? Hvor mange ganger har norske bedrifter reddet arbeidsplasser i Norge ved at internasjonal forståelse sørget for at kontraktene havnet innenfor våre grenser?)
- Pennen er i stor grad mektigere enn sverdet. Det havnet to streker under det svaret når en viss gruppe fysikere fant opp atombomben ved akademisk virke. Eller når en penn signerte en handelsunion som forente Europa etter flere århundrer med krig. Her er historie en kjekk ting å ha i bakhånd.
Skrue og ivioynar, vær snille mot hverandre
Ta året
Vis hele sitatet...

Min første kommentar på denne svært lange, og forsåvidt gode threaden..

HAr ikke lest mye men jeg ønsker bare å bælje i vei et par ting her..
________

Og det har seg slik at den er vel rettet til skrue og ivioynar - oppfattet det sånn at dere har ganske forskjellige standpunkt i forhold til det norske militærvesenet, og iom at jeg personlig både er positiv og delvis negativ til Forsvaret, så kan jeg si mitt..

Først til Ivioynar og tilhørende; jeg vil begynne med å si det sånn at spesielt de 'rå' avdelingene i FOrsvaret bygger inn en såpass knallsterk psyke i sitt personell, der de er fit for fight under alskens mentale og fysiske utfordringer, noe som jeg aldri aldri aldri har sett i noensomhelst sivilt lag, organisasjon, bedrift, akademia, you name it.. kanskje enkeltindivider innenfor tipptopp-idretter.
Det norske Forsvaret er en kjemperessurs for landet, og selv om det per d.d er lite, og suger mye ressurser i opplegget førstegangstjeneste- så gir det mye tilbake også.
Forsvaret er en etat i staten som har gang på gang gjort jobben sin.
Selv om den jobben kanskje er langt fra fredsbevarende, ikke er rettet mot å forsvare Norge direkte el likn, så har Forsvaret gjort en strålende innsats.
Dette vil bidra til Norges geostrategiske interesser en gang i fremtiden.

Generelle ting om FOrsvaret, ikke spesielt om førstegangstjenesten det over....

______

Skrue med flere; førstegangstjenesten slik vi kjenner den i dag er langt ifra optimal. Jeg har hørt/lest flere forskjellige forslag, som f.eks 3mnd'ers verneplikt.. Faktisk er det sånn at det vernepliktige personellet kun er operasjonsdyktige i 3-4mnd av et år, og da får du inn et nytt kull som igjen må læres opp - "landet står da usikret" i nye 8-9 mnd før et halvprofesjonelt-/flinke amatører-- soldatkorps skal bidra tilå forsvare landet. ikke helt bra.

Det som følgelig hadde vært logisk her, --(og jeg tenker vel det jobbes med dette i kulissene, både hos de rødgrønne og enda mer hos en antaglig kommende blå regjering)-- at Forsvaret delprofesjonaliseres enda mer, slik at verneplikten reduseres og slankes, og vi får færre soldaten overall, dog noe flere profesjonelle, og mere til de spesiell styrkene.

________

Jeg har gått førstegangstjenesten, fått godkjent, blitt ferdig og har fått en god del utbytte av året, noe som jeg bruker bla nå (serfikater) og tilgang til videre søking f.eks HJK, heimevernet, utenlandstjeneste you name it + at det kanskje kan lette inngangen inn i sivile bedrifter som krever sikkerhetsklarering.

.....Men - det var til tider jævla sosialt tøft, noe som jeg aldri har opplevd igjen i livet som student etterpå.
Klynge sammen 100-150 mongolider fra alskens sosiale lag og da prøve å få skiten til å funke. Faktisk går det rimelig greit, i de fleste ganger. Andre ganger slett ikke, ikke hyggelig da....

Likevel vil jeg si at unge gutter og jenter bør gjerne ta og gjennomgå militæret. Og da snakker jeg helst om reell utdannelse, befalsskoler ++, ikke bare førstegangstjeneste.
Dvs, det kommer svært an på hvilken fgtj* du har. Hvis du er jeger eller i en god transportbataljon er det noe du vil være veldig glad for senere. Vakta = æsj.

Men igjen; Forsvaret har også en viss tendens til å tiltrekke seg lavpannede mennesker(unnskyld uttrykket admin), spesielt i enkelte avdelinger/tjenster.
Det er en kjensgjerning.
Atter igjen dannes det ofte et svææært godt sosialt miljø innad i avdelingene Forsvaret, jeg sier ikke at det ikke skjer i f.eks studentorganisasjoner - men det blir ikke det heeelt samme.

Tilslutt om førstegangstjenste; jeg syns det på flere måter er unødvendig. Men jeg ser ikke på det som et *stor* tvang. Idet sivile liv kommer du til å ha en rekke forpliktelser som kan oppleves som tvang, disse har du kanskje ikke i Forsvaret (bosted, regninger, transport, velferd etc).
Førstegangstjenesten i Norge bør definitivt reformeres, og det snart, men delvis beholdes!
Sitat av Skrue Vis innlegg
Helt enig. Men ser ikke helt poenget ditt?



Hvor går du for å finne idiotien din? Vet at du er blitt fortalt dette men sverdet er mektigere en pennen. Les historie for faen. Og ikke ta ideer du blir fortalt som sannhet.

Og utvekslings studenter forsvarer ikke landet fra noenting..

DU har MYE å lære om denne verdenen..
Vis hele sitatet...
Hva slags verden er det du lever i? Stakkars

Troller du?
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=662967

da virker det som det bare er å si at en ikke vil støtte væpnede konflikter så slipper en? Men kan fortsatt overføres til sivilforsvaret, noen som vet hvordan den tjenesten vil arte seg?
Et lite spørsmål, hvor gammel må man være for å være evt. " for gammel" til å komme inn i forsvaret/ mindre sjangse, da tenker jeg på befalskole, førstegangstjeneste, annen utdanning, ol.
Man lærer faktisk utrolig lite om å leke krig i en vanlig førstegangstjeneste, uavhengig av hva man har blitt fortalt eller tror. Det kan heller ikke kalles tvang, ettersom man kan dimme på hvilket som helst grunnlag. Det finnes få ting som er enklere enn å slippe unna militæret om man ikke gidder.

Nå skal ikke jeg glorifisere militæret, men man lærer mye som man kan ta med seg i det voksne livet. Folk som har planlagt studier og karriere for fremtiden har i mine øyne en verdig grunn til å ikke ville, men mange "militær-hatere" og ignorante veslevoksne hadde faktisk hatt godt av det vil jeg påstå. Nettopp fordi de fleste modnes i militæret, på veldig mange ulike måter.

Er selv imot krig og død (hvem er ikke?), men dette har faktisk ingenting med selve fg.tj. å gjøre. Ja, man kan bli nødt til å stille opp om landet sliter, men dette har ikke skjedd en eneste gang i løpet av de siste 65 årene.
Med dagens teknologi og handlekraft skal det også ufattelig mye til før alminnelige soldater vil bli kalt ut til strid.

På kompaniet vårt (ca. 150 personer) hadde vi en person som ikke ville være i førstegangstjenesten, men han svelget frustrasjonen og gjennomførte.
Om man ikke vil i militæret kan man enkelt og greit la være. Jeg kan dog garantere at om du velger å ofre et år for Forsvaret, så kommer du til å få et lærerikt og givende år, hvor man kan se tilbake på året med et smil om munnen.

Forøvrig vil det ikke ha spesielt mye å si for landet vårt om vi avskaffer verneplikten, da de aller fleste soldater som er inne til førstegangstjenesten vil være der.
Sist endret av petterdass; 27. november 2011 kl. 21:40.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Nå ser jeg ikke helt hva jeg lærer i millitæret på ett år, men en ting er jeg sikker på. Den ene tingen jeg er sikker på er at man blir hersja rundt med å må følge hver minste bedrittne ordre befalet velger å gi deg.

Jeg har flere grunner for å ikke ta førstegangstjenesten, helsa mi er "skrall" på papiret, astma, 4-6+ i styrke på briller o.l., og den viktigste grunnen kanskje er at jeg mister ett år som jeg kunne brukt på studier akkurat som ivioynar nevnte. Det året man "mister" for erfaringer jeg tror du kan skaffe deg andre plasser kan koste bortimot en årslønn på 400-500tusen kroner. Jeg vet jeg er kynisk og økonomisk, men..... 400tusen her og 400tusen der blir fort noen kroner...
Tjener du virkelig 400 - 500 tusen kroner i året, etter skatt, som tyveåring?
Ikke at det er umulig, men det finnes ytterst få som gjør det.

Det å få ordre om å gjøre noe du ikke har særlig lyst til er ikke alltid gøy, nei. Du får det gjerne også mer enn en gang iblant, men dette har veldig mye med hvor du ender opp.
Det å få ordre du ikke vil følge, dele rom med noen du ikke nødvendigvis er fan av, stå opp tidlig hver morgen for å gå gjennom den samme (ofte kjedelige), lange dagen, gjør faktisk at mange endres, til det positive. Jeg kunne nevnt mange flere småting man ofte irriterer seg over når man er sammen med folk som man gjerne ikke liker, eller som er annerledes enn den vanlige vennegjengen.
Det å fryse og ha det litt fælt i noen dager (øvelser foreksempel), er heller ikke det kuleste. Det at man ikke er alene om det, og å vite at alle har det likt gjør dog noe med humøret, og man takler det sammen.
Ting som dette kan man ikke gjøre noe med, og det er nettopp det som gjør at mange (i hvert fall meg selv) modnes i førstegangstjenesten. Man tolerer etterhvert ting man irriterer seg over, og lærer seg å se ting fra et litt annet perspektiv, for å takle hverdagen bedre. Brorskapet man opplever ved å dele et 15 kvadratmeter stort rom i nesten et år med 5 andre gutter er unikt. Det er noe man aldri kommer til å oppleve igjen, og minnene man sitter igjen med er verdt et år som statlig eid. Ikke minst sitter man igjen med venner og bekjente langs hele Norges vidstrakte land. Folk man kan holde kontakten med, eller låne en sengeplass om man er på et ærend i nærheten av noen man ble godt kjent med. Kunne skrevet mye mer dette, men jeg har skrevet altfor mye allerede.
Samhold, samarbeid, optimisme og fellesskap er ting man opplever i førstegangstjenesten, og mye av det kan man lære ting av, som er nyttig å ta med seg som bagasje videre i livet.

Angående det økonomiske, føler jeg mange misforstår litt. Man får riktignok bare 154 kroner om dagen, i tillegg til i underkant av 30.000 i dimisjonsgodtgjørelse (som vanlig menig). Det mange ikke tenker på er at strøm, tv, sengeplass, mat, internett og det meste man betaler for i det sivile liv er gratis når man tjenestegjør. Maten man får er mye bedre og sunnere enn den jeg lagde til meg selv i hvert fall. Forsvaret betaler til og med leien din! Det eneste man bruker penger på, er velferd og hygieneartikler til seg selv. Man har råd til å snuse eller røyke en pakke om dagen, og fortsatt ha et par tusen igjen til bytur i helgene om man er litt fornuftig.
Glem heller ikke at man kan ta kurs, fag og sertifikater i tjenestetiden som er verdt opptil flere hundre tusen.

Det ble et langt innlegg, altfor langt, men jeg føler mange har feil inntrykk av militæret og hater det uten å i det hele tatt vite hva det dreier seg om, eller hvilke muligheter man har.
Vær litt oppegående og tenk litt frem i tid, så får du ofte mer utav et år i Forsvaret enn du ville gjort som sivilist.
Sitat av petterdass Vis innlegg
Tjener du virkelig 400 - 500 tusen kroner i året, etter skatt, som tyveåring?
Ikke at det er umulig, men det finnes ytterst få som gjør det.


Vær litt oppegående og tenk litt frem i tid, så får du ofte mer utav et år i Forsvaret enn du ville gjort som sivilist.
Vis hele sitatet...
Støttes PetterDasss !!, pluss at jeg vil bare utdype: hva med alle disse som velger å ta å studere etter eller annet mongofag(beklager uttrykket) på høysk/univers i noen år og på den måten kaster bort år, regelrett?

Eller hva hvis man da si f.eks har gått eiendomsmegling bachelor rett fra vgs, ferdig utdannet i 21-22år alderen!? Jeg ser på mine likealdrede tjuetoåringer fremdeles som voksn barn av og til...

Det er slett ikke ufornuftig å ta seg en periode i Forsvaret.
Det er (fremdeles) en god grunn til at politikerne fastholder mobiliseringsforsvaret/verneplikt, mens fagmilitære vil ha den vekk fortest mulig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Støtter de to over. Dessuten blir man ikke herset rundt med når du først vet hva du skal gjøre, og gjør det i et greit tempo. Altså, hvis du er litt positiv så slipper du å bli herset med. Er du heldig lærer man seg attpåtil litt ledelse. I SBBN er lagførerne vernepliktige, noe som øker følelsen av at man har ansvar. Selv er jeg nestlagfører, men føler likevel at jeg får tilstrekkelig med utfordringer i ledelse av laget og styring av materiellet.

Førstegangstjenesten gavner ikke bare den enkelte, men også samfunnet i form av forsvarsevne og folkeskikk!
Har en bror som har gjort det litt for bra på sesjon for noen år siden da han faktisk hadde lyst å fullføre førstegangstjenesten. Nå, etter endt lærlingperiode i bedrift, er han innkalt til Kongens Garde og skal møte i begynnelsen av April en gang. Han har sagt at han for helvete ikke drar noen plass som da betyr at han ikke kommer til å møte opp. Det jeg lurer på er hvordan konsekvenser og sanksjoner han vil møte pga. dette?
Når det nå har blitt så få folk som blir kaldt inn burde det kompanseres fullt ut for de som blir inrullet. Enten det er førstegangstjenesten eller HV som du kan bli kaldt inn på i ettertid.

Det blir dypt urettferdig økonomisk sett for de som blir kaldt inn pga tapt inntekt, verre blir det jo mer du tjener. Burde kompanseres med full lønn inkludert all tillegg man normalt sett har i sin jobb, eller den jobben man skulle begynt i etter studiet.

Har ingen respekt for forsvaret og måten de opererer på når det gjelder verneplikt. Og jeg har dritt en lang marsj i de to siste rep. øvelsene til HV. Har nå blitt pasifist så da slipper jeg vel unna når jeg bare for sendt den søknaden. Siviltjenesten er heldigvis avviklet.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Nå ser jeg ikke helt hva jeg lærer i millitæret på ett år, men en ting er jeg sikker på. Den ene tingen jeg er sikker på er at man blir hersja rundt med å må følge hver minste bedrittne ordre befalet velger å gi deg.

Jeg har flere grunner for å ikke ta førstegangstjenesten, helsa mi er "skrall" på papiret, astma, 4-6+ i styrke på briller o.l., og den viktigste grunnen kanskje er at jeg mister ett år som jeg kunne brukt på studier akkurat som ivioynar nevnte. Det året man "mister" for erfaringer jeg tror du kan skaffe deg andre plasser kan koste bortimot en årslønn på 400-500tusen kroner. Jeg vet jeg er kynisk og økonomisk, men..... 400tusen her og 400tusen der blir fort noen kroner...
Vis hele sitatet...
Med mindre du har en svært mild form for astma, er du i utgangspunktet diskvalifisert for militærtjeneste uansett, så tror ikke du har så mye å bekymre deg for..

--
Forøvrig er jeg egentlig ganske glad for at det finnes en slik tråd.
Hverken forsvaret, eller dere, er tjent med å ha ett år i kongens klær hvis dere er så demotiverte at dere vil snike dere unna verneplikten.

Sitat av ThwiX Vis innlegg
Har en bror som har gjort det litt for bra på sesjon for noen år siden da han faktisk hadde lyst å fullføre førstegangstjenesten. Nå, etter endt lærlingperiode i bedrift, er han innkalt til Kongens Garde og skal møte i begynnelsen av April en gang. Han har sagt at han for helvete ikke drar noen plass som da betyr at han ikke kommer til å møte opp. Det jeg lurer på er hvordan konsekvenser og sanksjoner han vil møte pga. dette?
Vis hele sitatet...

Sitat av Østlendingen
En mann i 20-årene fikk avslag på sin søknad om utsettelse av førstegangstjeneste. Han valgte derfor å ikke møte til avtjening i forsvaret.

[...]

Mannen ble dømt for overtredelse av militær straffelov, til 14 dagers fengsel, med en prøvetid på to år. Dette innebærer at mannen ikke må sone dagene med mindre han begår nye lovbrudd de neste to årene
Vis hele sitatet...
http://www.ostlendingen.no/nyheter/n...este-1.6029680
Hele denne tråden er meningsløs nå som stortinget i praksis har avskaffet sivil verneplikt.

innkallt til førstegangstjeneste men lite lysten på å tilbringe et år i uniform? Erklær at du er pasifist og slipp. Så enkelt er det, ingen grunn til å være idiot.