Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2467
Tro det eller ei.. men disse bildene tok jeg en ettermiddag i kjelleren.

Egentlig fikk vi i oppgave på skolen å lage en bildeserie der temaet var vann.

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3


Hva synes dere?
Veldig bra!!! fine klare og skaper nyanser. ble litt overrasket at det var i kjelleren din hehe. et blad i kjellern forresten?
Hva slags kamera er brukt?
Bra bilder men litt mye forskjellige farger spessielt på bilde 3, og på bilde 2 kunne du se blizen i dråpen :P
Bladet var genialt!

Kunne godt rammet det inn å hatt det på veggen jeg
Lurer også på hvilken type kamara du brukte?! :P
For de ba utrolig skarpe å fine

NICE rett å sett

\\PLay4Fun
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Hmm, fikk lyst på en flaske farris jeg nå. Bilde en var helt fantastisk.

På bilde to burde du ikke hatt med der det står "gardena" skapte en litt ekkel uro i bildet.

Bilde tre var greit, men litt mye farger som shanglapang sier.
Fine bilder det der. Hvilket kamera ja? Og velkommen til nFF
Bilde en var veldig fint og bilde tre var kreativt. Nr 2 var litt for "standard" lengre dråpe, annen vinkel kanskje.
brae bilder
stå på
wb-
wb-'s Avatar
Trådstarter
Canon EOS 2D Jeg var ute i hagen å fannt meg noen blader... bladet er faktisk håndholdt, jeg holder bladet i stilken med den ene hånden og kamera i den andre! Takk for positive tilbakemeldinger.
Jeg lurer også på hvilket kamera.
Bildet med bladet ut så veldig 'frikst' ut, kunne tenkt meg et med høyere oppløsning som skrivebordsbakgrunn, begynner å bli litt lei av å ha verdensrommet der nå.
Men hvis du ikke har i høyere oppløsning så regner jeg med jeg kan finne et rimelig likt ved å søke på gooooooooogle.
Hmm, disse bildene var i allefall finere enn visse andre bilder her på forumet!! Jeg likte best bilde nr en... Men en ting: Skal du ta dråpebilder, skal de være helst rene... Vann: rent... Og ikke bruk blitz, Ha heller en lampe ved siden av og la det lyse, da blir det mye bedre effekt, og varme i bildet... Du kunne med fordel hevet blenderåpningen, og økt kontrastene. Ellers var det fine bilder! Likte faktisk bilde 3 også, for da ble det store kontraster i bildet, rust: skittent. Og vann: rent. Og en siste ting: Ikke få med krana slik som du gjorde på bilde 2...
Med Vennlig Hilsen
Max-Mekka
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wb-
Canon EOS 2D Jeg var ute i hagen å fannt meg noen blader... bladet er faktisk håndholdt, jeg holder bladet i stilken med den ene hånden og kamera i den andre! Takk for positive tilbakemeldinger.
Vis hele sitatet...
Rart. Exif-infoen viser vitterlig at det var et Canon EOS 300D, og ikkje et 2D...

Kode

$ exif.py kranen.jpg 
kranen.jpg:
Intel format
 IFD 0 (Image) at offset 8:
    Make: (0x010F) ASCII=Canon @ 134
    Model: (0x0110) ASCII=Canon EOS 300D DIGITAL @ 140
    Orientation: (0x0112) Short=1 @ 42
    XResolution: (0x011A) Ratio=180 @ 163
    YResolution: (0x011B) Ratio=180 @ 171
    ResolutionUnit: (0x0128) Short=Pixels/Inch @ 78
    Software: (0x0131) ASCII=Adobe Photoshop CS Windows @ 179
    DateTime: (0x0132) ASCII=2006:08:23 22:09:28 @ 206
    YCbCrPositioning: (0x0213) Short=1 @ 114
    ExifOffset: (0x8769) Long=228 @ 126
Fiks litt kontraster i photoshop, blitsen ødelegger litt. Ellers er dette geniale bilder!
Kjempe bra, dette fungerer vel som en bildeserie der temaet er vann! Selvsagt!
Ministry of Love
sptz's Avatar
2D er jo et kamera som er planlagt lansert 27 september i år, 22MP sensor og stash. For å si det slik tror jeg ikke eieren av et kamera i den prisklassen hadde brukt tid på bildekritikk fra freakforum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spetznaz
2D er jo et kamera som er planlagt lansert 27 september i år, 22MP sensor og stash. For å si det slik tror jeg ikke eieren av et kamera i den prisklassen hadde brukt tid på bildekritikk fra freakforum.
Vis hele sitatet...
Spesielt når exif-data viser at det er et 300D...

Ta et lansert kamera neste gang

Sitat av max-mekka
Hmm, disse bildene var i allefall finere enn visse andre bilder her på forumet!! Jeg likte best bilde nr en... Men en ting: Skal du ta dråpebilder, skal de være helst rene... Vann: rent... Og ikke bruk blitz, Ha heller en lampe ved siden av og la det lyse, da blir det mye bedre effekt, og varme i bildet... Du kunne med fordel hevet blenderåpningen, og økt kontrastene. Ellers var det fine bilder! Likte faktisk bilde 3 også, for da ble det store kontraster i bildet, rust: skittent. Og vann: rent. Og en siste ting: Ikke få med krana slik som du gjorde på bilde 2...
Med Vennlig Hilsen
Max-Mekka
Vis hele sitatet...
For å fryse vanndråper i fritt fall slik, må en faktisk bruke blitz for å få nok lys på den korte lukkertida (1/60), samt at det lysglimtet vil overdøve anna lys, slik at du vil sjå tydlegast det som vart blitza.
Og reine dråpebilder er kjedelig. Finst fra før, og svært vanskelig å få fint.

Blenderopninga var så vidt eg kan sjå maksimal, og altså ikkje meir å gjere med.
som de andre har nevnt her, 2D er ikke lansert ennå, og jo, jeg tror (det eller ei) at disse bildene virkelig er tatt i kjelleren. Du bør gjøre noe med lysforholdene i alle dine bilder, og i komposisjonene. Blitz var riktignok nødvendig her, men prøv å bruk andre lyskilder neste gang. Standardblitzen (som jeg antar du har brukt her) på en 300D (da 2D ikke vil komme med dette) egner seg absolutt ikke til annet enn farge og motlysblitz. Men man lærer ikke uten å ta bilde av alt og alle, så fortsett slik!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Om man bruker kunstig lyssetting evt også øker iso verdien (selv om det ikke skal være nødvendig) så er det ikke noe problem og få til dråpe bilder uten blitz. Men ekstra lys trenger man når man tar slike bilder inne. Blitz er ikke eneste måten å øke lysmengden på. Man hadde også sluppet mye av det harde lyse om du hadde flyttet blitzen i en annenvinkel.
wb-
wb-'s Avatar
Trådstarter
Jeg har bilde i 2160 x 1689 Har høy oppløsning på alle bildene har bare laget dem mindre slik at det skal gå fortere å laste dem ned. Send pm hvis du vil ha bilde i større oppløsning

Kameraet er Canon EOS 300D Lånt fra skolen. Jeg huska bare ikke helt hvilket det var... beklager feil info

Jeg har også en del flere bilder jeg har tatt som hører til serien.. Kan legge dem ut senere!
Jeg kan også nevne at det er en stund siden jeg tok disse bildene... Jeg hadde ikke lært meg og bruke kameraet skikkelig. Stille det inn, bruke riktig blenderåpning - ISO - Lukkertid.
Sist endret av wb-; 23. august 2006 kl. 23:34.
Det første bildet det var veldig veldig bra. Kunne ha trengt littegranne bedre fokus og hakket bedre kontraster, men alt i alt et knallbilde

Nr 2 og 3 har potensiale de også men KOMPOSIFUCKINSJON! De har en absolutt forferdelig balanse og komposjison. Spesielt nr 2 som føles som om det skal velte totalt og dette inn på seg selv. Den svake diagnonalen i bakgrunnen er totalt i ubalanse og det mørker hjørnet til venstre forverrer den samme bevegelsen.

I nummer 3 blir det to former som kræsjer veldig uten å skape noe balanse i bildet og kontrasten ødelegger noe for vanneffekte. Komposisjonen burde være mye mer statisk og stillegående pga effekten i vannet.
Bilde1: Veldig, veldig bra synes jeg. Som Robin1705 sier blad i kjelleren ?!
Bilde2: Selv om "alle" har sett slikt før, er en vanndråpe et fantastisk motiv, bare synd at resten av kjelleren ikke står i stil :P
Bilde3: Vann er fortsatt pent å se på, bare synd rusten ødela alt. Ingen ting pent med hele bildet. Men vanneffekten var bra.
Slashdot:

hmm, jeg må si meg uening i at dråpebilder ikke skal være rene... Rene er ikke nødvendigvis en grå eller blå bakrunn...
http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vi...anbefalinger=1
Det er en link til et svært bra vannbilde, som er rent, og orginalt...
Med Vennlig hilsen
Max-Mekka
Var veldig fine bilder, bra tatt bra kvalitet
Veldig fine bilder. Likte spesielt bilde 1! Får en en følelse av vår når jeg ser det. Stå påå!
Kanskje jeg skulle ta det og vise det til kameratene mine og si at det er jeg som har laget det?
Sist endret av Ols111; 25. august 2006 kl. 20:37.
En plass må man begynne for å ta bra bilder, og du er på god vei.
Bilde nr.1

Det første som slår meg er at blitzen har laget grusomme spor i bakgrunnen. Hvorfor i all verden har du tatt bilde av et blad i en kjeller?!

Det hadde tatt seg mye MYE bedre ut å ta det uti naturen, det er ikke vanskelig å få en assistent med seg som kan helle noen dråper vann på den. Ellers er komposisjonen helt grei, du har noe skitt på brikka di ser jeg, i midten helt til høyre og nederst til venstre.

Et helt greit bilde.

Bilde nr.2

Fy fy, innebygd blitz? Ka du tru? De innebygde blitzene er ikke noe å samle på, det du burde gjort her var å sette inn fler lyskilder, som du helt sikkert ikke hadde der og da, så det skal vi se bort ifra.

Komposisjonen er grusom!

Blitzen lyser opp, ja, men det blir fryktelige spor etter det i bakgrunnen. Et helt greit bilde, ikke noe nytt.

Bilde nr.3

Dette her har et potensiale til å bli bra, men du sliter litt å se hva som virkelig foregår fra akkurat denne vinkelen. Rusten til høyre skiller seg ut, og drar vekk oppmerksomheten fra dråpen som faller i gulvet, det ødelegger litt.

På et sånt bilde som det her ville jeg heller prøvd å legge meg så langt mulig ned og ta bilde direkte horisontalt, så du ser at dråpa treffer bakken.

....

Det ser greit ut, du burde bygge på ideene videre, absolutt potensiale i disse. Men litt feil locations i min mening.

Prøv mer og du vil greie det meste ^_^

Jeg er ingen pro, men jeg er kritisk, til og med på mitt eget arbeid.
Lundern: Jeg synes ikke egentlig du kan si at locations er feil. Jeg synes at naturen mot den harde betongen skaper en intresang kontrast. Jeg kan se for meg mange bilder og temaer som kan spille på det.
Ja, såklart, men akkurat komposisjonen hans fungerer ikke akkurat på det bildet. Jeg er mer "naturlig" av meg, liker natur, og de kommer det naturlig for meg at det burde utspilt seg i naturen, ihvertfall bilde nr.1.
digga de syns "ruststripa" på bilde 3 kunne vært unngått, men digga vinkelen på det bilde, ser ut som et askebeger i vann søtt
steinbra! *tjueentegn*
veldig bra
likte Bilde2 best
wb-
wb-'s Avatar
Trådstarter
Tusen takk for all kritikk og positive tilbakemeldinger, alle har gått av å få kritikk for allt kan forbedres... Som tidligere nevnt gikk GK Medier og Kommunikasjon da jeg fikk utdelt denne oppgaven om vann, så jeg kunne absolutt ingenting om speilrefleks kameraer. Bildene har bare blitt til av leking i kjelleren.
det bladet var jo bare eid da!
det er et sånt bilde jeg godt kunne gitt noen kroner for
jævlig bra!!