Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2103
Vært ute i dag å tatt noen bilder, bruker et standar digitalkamera med 2.1 mp.
Her er bildene :

http://83.109.21.32/preben/bilde_01.gif

http://83.109.21.32/preben/bilde_02.gif

http://83.109.21.32/preben/bilde_03.gif

http://83.109.21.32/preben/bilde_04.gif
Veldig bra! 5 av 6! Hadde du hatt et "ordentlig" kamera så hadde jeg gitt de 6/6
Nok med fart, men alikavel harmoni. Veldig fine
Pene og "rolige" bilder. De viser til en viss grad også at man ikke trenger dSLR for å ta gode bilder.
Fossevann bildene var kjedelige. Er liksom ikke noe å feste blikket til. De øverste derimot var bra. Det første fordi du fikk til harmoni inn i bildet, og det andre bru-bildet fordi du har vinklet det på en fet måte.
Veldig fine bilder, likte den med broen best.
De jeg likte best var:
1) Litt unaturlig 'cropping', synes bildet leder meg 'oppover', men der er det ikke noe. Kanskje litt mørkt ved bakken, men det under vannet så pent ut.
2) Likte denne aller best, klart og lyst, men broa tar litt for mye plass.
på bilde 1 er det litt rart/ekkelt perspektiv, virker som man skal dette over vannet, får dermed ikke så rolig følelse, ellers likte jeg det godt, selv om det ikke er ET blikkfang. Likte fargene i bilde 1 & 2, på bilde 2 blir man på en måte presset mot brua, skaper uro. De to bildene var bra, bilde 3 & 4 likte jeg ikke, ikke de samme fargene (hvis det er en bildeserie, og generelt kjedelige farger) bare masse uro.
1 og 2 ser ut som studier i fibionacci, ganske bra sådan,
3 og 4 forsto jeg ikke helt vitsen med.
Likte alle sammen jeg Men skaff deg et bedere kamera, det fortjener du!
Det første bilde var 6 by 6
var så "magisk" at det kunne vært på ringenes herre filmene
Veldig bra bilder. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å se de svart/hvitt, da jeg har en liten forkjærlighet for slike bilder.
1. Hadde vært bedre med skyggen fra andre siden, altså lys på stubben.
2. Flott
3. For mørkt. Så ut som et bra bilde, som du hadde justert ned kontrasten på. Så liksom grålig ut.
4. Bedre, men ble for mye "oversiktsbilde"
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
De to siste bildene så undereksponert ut. Ser også ut som at flashen har gått av på siste bilde og at du har skygget for den med fingrene.

Ikke noe spesielt med disse bildene. Rammen rundt var bare distraherende.

Hva kameraet ditt angår så er 2MP nok i massevis. Du skal ha ganske godt objektiv og god fokus for å få nytten av fler MP. Man regner faktisk med at ~2MP er samme kvalitet som et analogt kamera tar bilder i.
Trådstarter
takk, for mye bra tilbakemedlinger.
Likte bildet av broen meget godt, vet ikke helt va det var med det, men det var noe spesielt
beskjæringen er jo fra en annen tidsalder. Tenk på strukturelle former, geometri og det gyldne snitt når du beskjærer. Broen er det nærmeste du kommer dette, men igjen ikke helt rett, og det er mange irriterende ting som burde kuttes bort i et tettere utsnitt. Bildene var slike som man finner i fotoalbum, og bilde 4 ser det ut som om du har kommet borti utlæseren ved et uhell, for der er absolutt alt gale med bilde. Det samme gjelder vel forøverig bilde 1. Du har hatt noen fine øyeblikk spirax, men disse var ikke inkludert i de, beklager. Stå på videre!
Likte de tre øverste veldig godt, fine bilder.
Men det siste ble litt ødelagt av han med oransj skjorte i bakgrunnen der (hvis det er en person da).

Hadde vært enda bedre med nyere/bedre kamera
Syns alle bildene var fine, bra fargebruk, og motivene er veldig bra..

Derimot, de to nederste bildene, har ikke hovedmotivet i det gyldne snitt, noe som lett kommer frem i bilder som dette.. Hadde du flyttet så vidt det var på kameraet på de bildene, hadde det blitt mye bedre for øyet å se på..
Trådstarter
skal kjøpe nytt kamera nå, må bare finne det riktige.
Ministry of Love
sptz's Avatar
De to første var jo bra! Gode farger i det første bilde,t men du må nok jobbe litt mer på bladene oppe i venstre hjørnet. Stemningsfult og koslig Bilde nr 2 liker jeg pga dybden og det flotte motivet. Hvor er det? Av en eller annen syk grunn så liker jeg bruer

De to siste har skittene farger og meget rotete oppsett, Du trenger ikke nødvendigvis ha motivet i det gyldene snitt, men om du ikke har det så bør du ha tenkt igjennom hvorfor og hva du vil oppnå med og plasere det anderledes. nå så er det ingenting som tyder på at du har tenkt på plaseringen av motivene i disse bildene.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Spirax
skal kjøpe nytt kamera nå, må bare finne det riktige.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det er ca. dobbelt så vanskelig å ta "ok" bilder med speilrefleks. Automatinstillingene gir deg akkurat samme bilde som en hvert pocketcam.
Aller helst bør man unngå beskjæring, flytt heller på deg selv når du tar bildet og ikke gi deg før du får tatt bildet sånn som du vil ha det uten at du må croppe det etterpå. Hvis et bilde er beskjært vil enhver som tar bilder selv/jobber med bilder relativt ofte merke det med en gang. Hvis du absolutt skal croppe det, så bør du croppe det ganske mye slik at det blir drastiske endringer i forholdet mellom lengde og bredde.
Trådstarter
jeg har ikke croppa noen av bildene.
Sitat av Spirax
jeg har ikke croppa noen av bildene.
Vis hele sitatet...

Så kameraet ditt tar bilder i 600*450? Høres snodig ut. Det ser i alle fall helt feil ut.
Trådstarter
nei, alå jeg har bare gjort hele bilde til 600 x450, når han sa croppa tengte jeg tatt bort ting på bilde å sånnt.
Sitat av Dice
Veldig bra! 5 av 6! Hadde du hatt et "ordentlig" kamera så hadde jeg gitt de 6/6
Vis hele sitatet...
Haha, hva faen mener du?

2.1 mpx er forøvrig ikke i nærheten av å tilby samme oppløsning som en god langsom analog film. At det er mer enn nok til perfekte 10x15 utskrifter er en annen sak.
Trådstarter
Nytt bilde:

http://83.109.21.32/preben/bilde_05.gif
Sitat av Spirax
skal kjøpe nytt kamera nå, må bare finne det riktige.
Vis hele sitatet...
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307871
Trådstarter
det er det riktige ja, har akkurat hentet det på komplett nå, står til lading
Det siste bilde hadde vært mye bedre uten det ugresset som står i veien og den buska som henger ut.