Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1843
Legger ved noen bilder tok i går med den nye linsa mi Er ikke så innpå den ennda men det kommer seg.. Tok noen bilder av hunden min Gizmo:

http://img57.imageshack.us/img57/9848/gizmo5003qf.jpg


http://img57.imageshack.us/img57/2851/gizmosvarthvitt2kj.jpg

http://img231.imageshack.us/img231/7623/gizmo50025er.jpg

http://img233.imageshack.us/img233/712/gizmo50039mc.jpg
Sist endret av Celina; 28. juni 2006 kl. 07:41.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Det er en hund. Det er det ingen tvil om. Utover det synest jeg ikke bildene er noe spesielle. Helt vanlig foto-av-en-hund-eller-annen-gjenstand-bilde. Standard.
Trådstarter
28 0
Var jo ikke spesielle jeg sikta til heller da med kvaliteten av linsa
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvilket objektiv kjøpte du? Digget det første bildet. Skulle gjerne hatt en mer slørete overgang mellom fokuspunktet.

Sikler på ett Canon 17-85mm f/4.6 og ett Canon 50mm f/1.8. :-)

http://devbox.delay.no/~deezire/gizmo5003qf.meta

Hvorfor ISO 400 egentlig? Ville heller hatt den på 100 og kjørt blenderen så langt ned som mulig.
Trådstarter
28 0
Har ett Tamron 70-300 og er veldig fornøyd med det Billigt objektiv da jeg ikke hadde råd til dyrere pga jeg kjøpte kameraet for 2 uker siden... Hvorfor jeg brukte ISO på 400?? Bare ble sånn jeg er ikke helt inne på alle innstillingene ennda var i foto butikken i går da og de forklarte meg litt :P Hmm kanskje du har noen tips til meg?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Bare triks og miks litt med instillingene. Jeg liker godt M (Mmm, veldig godt), Av og Tv. Manuell kan være litt vanskelig i begynnelsen, men du får fort dreisen på det.

Les i den lille kjukke boka som følger med, der står alt. (Jeg har den liggende i kameravesken)
Trådstarter
28 0
Jepp det skal jeg gjøre
TJukke for pokker, ikke KJukke, du er vel en sånn en som sier "grillsjylling" også du?
Trådstarter
28 0
*LOL* må ikke mobbe :P
Hei Celina!

Imponert over bildene dine, ikke det simple grayscale - men resten. Øverst har du fin plassering av "Gizze", og forsåvidt greit fokus. Skulle gjerne sett at gresset i front ikke var like dybdeskarpt. Dette kan og redigeres i PS om du flittig benytter det. Ellers skulle jeg gjerne sett hele "Gizzes" hale. Denne er jo en del av varemerket til rasen.


ISO på 400 skjønner jeg ikke, og ville gått for en større blender som Deezire sier. (Hva er blendertallene på Tamron-objektivet). Ellers anbefaler jeg "P" instillingen på kameraet ditt (Canon 350d?). Her vil blender og lukker passe på seg selv, mens du kan definere alle andre instillinger.
4 Teh pro's 'n teh ho's.


Angående Tamron-objektivet ditt. Som jeg har forstått kostet dette rundt 1500-lappen. Og det ser vi først og fremst på skarpheten. Pris er kvalitet i veldig mange av objektivene. Men til ditt bruk, tydeligvis et godt kjøp.

Her er bikkja mi
http://home.no/erikt/Valentino2500.jpg
Trådstarter
28 0
Hva ville du hatt ISO på da? Hehe jeg er ikke så inne på det ennda da så trenger tips om du har noen Ja jeg skal senere kjøpte meg ett til over 6000 kr tenkte jeg men hadde ikke råd til det nå :P Dette objektivet er godt nok for meg ennda.... Ser ingen bilde av hunden din..
Bruk så lav ISO (minst støy) som du kan til en hver tid, som standar er står sikkert ISO-instillingen på Auto sett i stede denne til Manuell/lavest mulig verdi... sammen med at du kan velge lukkertid/blender har du da full kontroll over bildene dine!

Det mest akutelle er vel å kontrollere ISO og blender selv!

Nor det gjelder kjøp av objektiv anbefaler jeg å skaffe seg en 50mm/1.8 så snart som mulig et høykvalitetsobjektiv som samtidig er meget billig (kan fås brukt for ca. 500)!

Skal man kjøpe dyrere objektiver anbefaler jeg å ta en titt under bruktmarked på foto.no
Likte det øverste godt. Ville hatt hunden enda klarere i fokus.
De andre var bare "vanlige" bilder.
Trådstarter
28 0
Det er vel nesten ikke zoom på 50mm/1.8 ? Jeg trenger mye zoom Takk for tips
Hei Celina!

Et "50mm/1,8" har fast 50mm brennvidde. Altså en fast zoom. Det som gjør at dette objektivet anbefales er fordi det er relativt rimelig, fastobjektiv ansees som "proft" å bruke i mange sammenhenger og ikke minst er det svært lyssterkt. 1,8 er en f-verdi (fokal) som viser til størrelsen på blenderåpningen.

Kort fortalt kan man si at jo mindre blendertall (som tilsvarer større åpning) så kommer det mer lys inn. Og man trenger ikke å kompansere med feks høy ISO, lang lukker eller blitz.'

Tips? Vel, selvlært er vellært og gjør mange feil. Bruk flittig lysmåleren ("-2 -1 0 +1 +2" i displayet) på manuelle instillinger ("M") og forstå basicen

Ser at bikkja mi er borte, home.no er nede elns. Håper den kommer snart!
Trådstarter
28 0
Det vil nok bli bedre med tiden da, er ganske ny på dette og. Men beynner og forstå litt mer heldigvis
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Noe du kan prøve er rask lukkertid (1/1000-2000) blitz og lavt blendertall. Så går du så nærme objektet du kan og tar bildet. Da vil bakgrunnen bli helt slørete/sort. Vanvittig kul effekt.
Forsåvidt gode bilder dette. Jeg likte spesielt måten du har behandlet vinklene i analogogrammet. Så all honnør til deg med den kognitive raljeringen du bedrev med.

Jeg lukter et snev av anarkosyndikalisme i sitt rette åndedrag.

Stå på videre med dette! Lykke til fra meg!

Sitat av Deezire
Noe du kan prøve er rask lukkertid (1/1000-2000) blitz og lavt blendertall. Så går du så nærme objektet du kan og tar bildet. Da vil bakgrunnen bli helt slørete/sort. Vanvittig kul effekt.
Vis hele sitatet...

Nja. Personlig synes jeg dette er lite effektivt. Funker bedre om du angtogloberer kameraet slik at du får åpnet bilderammen på en grei måte. Dessuten vil ikke bildet se like eksentrisk ut om du går for nær bildeobjektet.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvor du finner "den kognitive raljeringen" skjønner jeg ikke. (Ei heller hva raljering skal bety)

"Dessuten vil ikke bildet se like eksentrisk ut om du går for nær bildeobjektet."
- Du vil altså at det du tar bilde av skal være utenfor sentrum?

Nei, jeg tror du briljerer med tilfeldig oppgulp.
Trådstarter
28 0
Jeg får bare prøve meg fram etterhvert :P Ikke alltid like enkelt og ta bilder når bikkja mi springer på kryss og tvers
Det kan være en idé for mindrevitere og personer med et dårlig vokabular å ta en titt i ordboka. raljere

Slik jeg tolker bildene, med min kognitive erfaring, prøver hun på en fiks og kreativ måte å latterliggjøre objektet med en holdning jeg knapt har sett makan til i mitt liv.
Trådstarter
28 0
Få se på noen av bildene du har tatt da?
Er på jobb nå. Skal se hva jeg klarer å få disket opp i kveld/natt.
vedkasse, sjokkerende arroganse fra din side. Tror du bør lufte trøya litt.
Din kognitive erfaring er tydeligvis ikke stort å skryte av.

Jeg, i likhet med mange andre, lar oss imponere av Celinas åpenhet og vilje til å lære. Ikke minst, at hun i denne tråden har kommet med relative gode bilder.
vedkasse, da må du nok definere ordet mindrevitere, og uttrykket "dårlig vokabular". Man har da ikke det, fordi man ikke vet hva raljere betyr? Det er relativt få mindrevitere her, men ellers mange bedrevitere. Hva betyr "Funker bedre om du angtogloberer kameraet"? Gjerne sleng med litt hva "å angtoglobere" betyr, slik at vi mindrevitere og med dårlig vokabular kan bli "forståsegpåere" til dere med et rikt vokabular, og bedrevitere.
Trådstarter
28 0
Skal nå besømme hans bilder når han legger dem ut