Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  339 15254
Opprinnelig postet av SkyFex
Clikey: Er det egentlig noen forskjell? Om verdiene står skrevet i en kjent skrift i boka, spiller ingen rolle om ingen følger dem. Kristne nå er langt fra hva det kristne pleide å være. Og hvordan kunne kristne leve etter de verdiene.. Når alle biblene var i latin, som tilfeldigvis bare presten kunne? Du kan jo ikke garantere at Presten vil lese de ti bud hele tiden.

Hvorfor sier vi ikke at vi lever etter de Muslimske verdier? Koranen er faktisk veldig uskyldig, og en meget fornuftig skrift. En venn av meg leste igjennom hele koranen. Den er faktisk på enkelte områder MINDRE diskriminerende mot kvinner enn Bibelen. Men muslimene følger bare de verdiene de vil.. og Muslim nå ligner mye på det kristendommen var. En Muslim har ikke nødvendigvis lest hele Koranen. Det er faktisk fullt mulig at han er analfabet..
Vis hele sitatet...
Hvor vil dere? Himmel eller helvete? Trykk her I koranen så står det bare masse vas. Om en person nekter å bli muslim så skal du drepe ham osv.. Og det står at Allah er god.. jaja...

Og dere vet tydeligvis ikke hva dere snakker om når det gjelder bibelen. Sett dere inn i det som chikey sa og ikke følg mengden
Opprinnelig postet av commie
Fjas, bla opp i bibelen. Du skal ikke onanere, da går det deg ille, en mann skal ikke ligge med en annen mann slik han ligger med en kvinne, sex under menstrausjon er en styggedom, den som jobber på sabbatten skal steines etc. Kristne verdier er langt ifra pur fornuft. De ti bud høres antakeligvis nokså fornuftige ut, men som resten av bibelen så er det kvinnediskriminerende. Dessuten så er den versjonen man lærer på skolen sensurert, står endel om straff ved brudd på budene også i bibelen. men men, om du vil kalle det fornuft, så greit for meg
Vis hele sitatet...
.. er det noen som skal bla opp i bibelen er det deg, du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

Man kan ikke ta ting ut av sin sammenheng slik som du gjorde nå, jeg vet dette står i mosebøkene(?), det står det ihvertfall, men man kan ikke nødvendigvis si at slik er det? Feirer kristne sabbath nå? nei. feirer jødene? ja. ..og hva er grunnen?

Joda, jødene aksepterer ikke NT som et tillegg til bibelen, de lever etter GT (NT = nye testamentet, GT = gamle testamentet), dette tilsier også at de ikke aksepterer Jesus som frelseren (i GT står det noe (som kan tolkes til) at den kommende frelseren skulle bli Konge i Israel, dette skjedde ikke under Jesus, men nok om det..

Poenget mitt; tekstene i NT "opphever" lovene i GT,
..og skal man kunne trekke inn ting fra GT må man også kunne trekke inn NT..
rdxz: Joda, det er i og for seg riktig, men de jeg kommenterte som uvitende uttalte seg om fakta og ble korrigert på det...
Opprinnelig postet av magenuss
Hvor vil dere? Himmel eller helvete? Trykk her I koranen så står det bare masse vas. Om en person nekter å bli muslim så skal du drepe ham osv.. Og det står at Allah er god.. jaja...

Og dere vet tydeligvis ikke hva dere snakker om når det gjelder bibelen. Sett dere inn i det som chikey sa og ikke følg mengden
Vis hele sitatet...
Ufattelig teit sagt. Hvorfor er det mer teit at Allah er gud enn at f.eks Jesus eksisterte? Det blir jo så dumt som det kan, bare fordi Norge er et kristent land og ikke muslimsk. Jeg følger forresten ikke mengden som noen andre her, de fleste her argumenterer for seg selv ser det ut som, og dette innlegget er det første komplett idiotiske jeg kan se ihvertfall.
Er litt med Cikey her jeg.

Det er alt for mange som "hater" kristendommen, og som tror de har greie på det, fordi de har lest ett og annet grotesk bibelvers eller noe i den duren.

Folk som "hater all religion" e.l. som ikke har peiling. Hva er en religion? Hvorfor hater man dem? Hater du Shintoismen? Hater du Zen Buddhisme, eller Mahayana-buddhisme, eller Buddhisme generelt? Hva med Confucianus (sikkert feil skrevet)?
NB! Sikter ikke til noen spesielle personer her...får bare et inntrykk av at endel folk sier "fuck alle religioner" ...når de egentlig mener: Kristne er teite og muslimer er terrorister...eller noe i den duren
Opprinnelig postet av knusp3r
Hehe simenn:
Vel det var slik at for et par tusen år siden så hadde menneskene levd lenge i fred og fordragelighet mange steder i verden.
De gjorde vitenskapelige fremskritt og tenkte mye klokt om den verden de levde i. Så var det slik at noen av datidens ledende underholdere, kall dem gjerne programledere, eller profeter om du vil, de startet ihvertfall å kunngjør en hel del om at det skulle komme en felser og slik holdt de på i årevis helt til det begynnte å skje noe. Mange deltagere prøvde seg som messias, men de ble fort stemt ut av folket en etter en.
Så en dag kom det en ruskete, håndtverker ingen hadde hørt om, ganske lik idol-kurt vil jeg påstå. Denne mannen til tross for sitt sjeggete ytre og sin tvilsomme bakgrunn (det eksisterte tilogmed tvil om hvem hans far var) samlet en stor fan-skare.
Han hadde mange skarpe konkurrenter, og var ikke alltid godt likt av autoritetene, likevel ble han til sist en vinner og ble ganske berømt i hjemlandet sitt.
Desverre var det slik blannt kjendiser dengang som nå, at litt negativ omtale fort får katastrofale følger, og stakkaren ble korsfestet på toppen av sin karriere.

Det var historien om idol-jesus.

Nå kan dere anmelde meg for brudd på blasfemiparagrafen!
Vis hele sitatet...
høydepunktet i hans karriere var nok noen år etterpå, rundt middelaldertider ville jeg påstå. og at han er et produkt av datidens idolkonsepter ville gjort ham til en overlegen helgen, med et levesett og holdninger som ingen kan mene er dårlige. allikevel var det noe ekstra med denne rørleggeren skal man tro gjenlevningene av scriptene til den serien. det var visst noe med at han opptil flere ganger skal ha brukt såpass proffe effektmakere at han overbeviste de fleste publikummerne om at han var fra up there.
Opprinnelig postet av ninja5000
Nå må man slutte å debattere Bibelen her. Det er en eventyrsamling på lik linje med Asbjørnsen og Moe's samlinger.

Det som er psyko i våre dager er tolkningen av disse eventyra. Fanatikere er fanatikere, samme hva dem leser (Bibelen, Koranen osv.).

Når det gjelder "sesurerte" bibler, så stemmer det at det finnes flere versjoner av Bibelen. Ta en bibel fra 2004 og sammenlign den med en fra 1804, så ser man det med en gang. Men det er forsåvidt greit nok...nesten...jeg mener, man bør vel kanskje oppdatere infoen slik at det tilpasses dagens samfunn? På en annen side er dette en dårlig ide. Man kan jo liksom ikke forandre "sannheten", som noen velger å kalle det, bare fordi samfunnet forandrer seg.
Det finnes også utallige eksempler på bøker som opprinnelig var en del av Bibelen, men som er tatt ut, f.eks. Thomas Evangeliet. Dette ble tatt ut fordi det var "farlig" og ikke passende for datidens kirker/kirkesamfunn.

...to be continued
Vis hele sitatet...
Eventyrsamlinger? Dette er verdens mest leste bok... Merker dere at kristendommen skiller seg ut fra andre religioner? Etter alt det vi kristne opplever med Gud (som alle kan!) så må jo dere skjønne at dette er sant! Det finnes kun en gud! Han kan forandre ditt liv, og åpenbare meningen med livet! Hvorfor blir dere ikke med på vinnerlaget? Hvis du ikke er med Ham, så er du imot ham. Jesus har levd! Han HAR virkelig dødd for oss slik at hvis vi bare tror på det, og holder hans bud - så finnes det en vanvittig belønning etter døden! I stedet for helvete. gå inn på www.himmeloghelvete.tk og les helvete boken... Gud elsker dere dritthøyt - og sendte sin sønn for å dø for oss, slik at vi kan få tilgivelse av syndene våre... Hvorfor vil dere ikke ta imot? Hvorfor argumentere med svke, oppdiktede og vrengte tolkninger av enkelte bibelvers...?

Vær klar over fælgende; 1Pet 5:5:……For Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir han nåde.

Dersom man håner den Levende Gud – så vil han stå vedkommende i mot. Se for deg mauren som krabber opp på jernbanelinja – og reiser seg på bakbeina og truer toget som kommer imot……

Hvem tror du vinner?


Vi kan kun vitne om hva vi selv har opplevd!!!, og at vi er med i "THE WINNING TEAM". Halleluja! Og om folk absolutt vil stå utenfor - så blir de forkastet av Gud på dommens dag.. Bibelen sier 1Pet 4:5:
Men de skal gjøre regnskap for ham som står ferdig til å dømme levende og døde.

Dette vil skje en dag - og har man ikke tatt imot Jesus som Herre og frelser, vil man gå fortapt
Nå ble vel kristendommen innført med makt omkring starten av 1300-tallet
Vis hele sitatet...
errr...såvidt jeg kan huske ble kristningen av Norge stort sett fullført i 1030. Slaget på Stiklestad og Olav den Helliges død osv ...
Og når vi er inne på det med homofili, nyere forskning har funnet ut at Jesus kan ha vært homofili.
det magenuss sa - old school christianity ala år 1200. hvis du ser nøyere etter magenuss, kan du skimte visse likheter i verdensreligionene når det gjelder leveregler, moral og etikk. fjerner du påvirkning av samfunnet blir dette nesten skummelt. alle verdensreligionene hadde et møte for noen år tilbake der de ble enige om noen felles leveregler som gjaldt for alle, noe i likhet med de ti bud. skulle nesten tro at de satt sammen der oppe i himmelen, hygget seg i koselig lag og lo ned mot oss der vi kjemper om hvem som er best.
magenuss: gi meg ett bevis...ETT JÆVLA BEVIS for at det du sier er sant...
mongeland: La meg tippe... "Dønn seriøse" sekulære forskere.. Hva har de forsket på da, genene hans? Huff, latterlig...

Ninja5000: Om han hadde beviser ville han vel neppe trenge forkynne her inne... Da ville det være levende ord tv med en gang
TUUUUT TUUUT... skviiis...

hadde livet mitt vært en film og alle hadde sett den, ville DU og alle andre blitt kristne....

Nå så gjør det følgene: Enten så klikker du og argumenterer med andre oppdiktede argumenter.
Eller så fatter du vettet og begynner å lure på om det jeg snakker om kan være sant...
Du magenuss, når jeg blir fremstilt som en fundamentalist grunnet mine relativt moderate synspunkt, så spørs det om du burde prøve starte et vekkelsesmøte her inne...

Sånn for din egen del mener jeg...
Her er noen interessante tankebobler jeg har:

- De kristne har funnet opp Satan. Uten Satan ville det ikke være behov for kristendommen...hvorfor finne opp Satan egentlig?

- Hvorfor ser kristne ned på satanister? Satanistene er jo akkuratt like kristne selv, bare de bekjenner seg til "den andre siden"/dark side of the force om du vil...

- Hva er poenget i å være kristen om man VET at Gud finns osv?
Hele kristendommen er en tro. Det handler om Å TRO...hvis man VET at det er slik, så kan man bare gi faen...for da går man imot seg selv...
Opprinnelig postet av magenuss
TUUUUT TUUUT... skviiis...

hadde livet mitt vært en film og alle hadde sett den, ville DU og alle andre blitt kristne....

Nå så gjør det følgene: Enten så klikker du og argumenterer med andre oppdiktede argumenter.
Eller så fatter du vettet og begynner å lure på om det jeg snakker om kan være sant...
Vis hele sitatet...
du, det er på grunn av sånne som deg at folk har så dårlig syn på kristendommen. HIMMEL ELLER HELVETE? det blir litt teit. nesten sånn som da katolikkene tok penger for å blanke deg for synder. sånn teit blir det.
magenuss: Jeg er stolt over å ikke være på ditt "winning team".
Jeg gleder meg til å komme til helvette. Måtte hans vrede ramem meg på dommens dag!
Den linken om helvete du postet var ikke annet enn fanatisk - jeg er for fornuftig til å ta det seriøst. Du burde åpne øynene dine, se deg til høyre og venstre, stikke fingeren i jorda og spør deg selv hva faen er det jeg tror på? Velkommen til verden unge mann!
tydeligvis så er ikke din intelligens utviklet nok til skjønne hva jeg snakker om... Alle andre religioner er blind tro - jesus kan oppleves! du kan ikke skjønne hva vi snakker om før du opplever den hellige ånd... en slags rus av fred... da vet du det... at det finnes en gud! stikk inn på denne siden: www.himmeloghelvete.tk
SKJERP DEG!

Ok..tell me...hva vet du om Buddhismen?
Jeg er nemlig buddhist, og det har ingenting med blind tro og gjøre...
ninja5000: Buddhismen kan vel knapt kalles en religion som sådann. Det er vel den eneste av religionene som ikke har med en guddom (eller, som vektlegger guddommen så lite). Buddhisme er vel mer menneskets egen vei til frelse (i motsetning til religioner som er avhengig av en eller annen form for frelser)
Opprinnelig postet av ninja5000
Her er noen interessante tankebobler jeg har:

- De kristne har funnet opp Satan. Uten Satan ville det ikke være behov for kristendommen...hvorfor finne opp Satan egentlig?

- Hvorfor ser kristne ned på satanister? Satanistene er jo akkuratt like kristne selv, bare de bekjenner seg til "den andre siden"/dark side of the force om du vil...

Vis hele sitatet...


..og hvordan vet du det? (at man ser ned på satanister?) Greit nok, er ikke overbegeistret for det de driver med, tror på osv (at satan er en fin ting, for der er det jo litt forskjell), som mennesker og enkeltpersoner ser jeg ikke noe "galt med dem", det jeg personlig ikke syntes noe serlig om er det de tror på, akkurat som jeg vet det er mange som ikke liker kristne.

Det jeg er spesielt redd for er folk som er "hobbysatanister", eller hva man skal kalle dem. Folk som "leker" med ting dem skulle ha holdt seg langt unna.

La oss sammenligne det å tro på satan med en forkjølelse; man liker ikke forkjølelsen, men personen som er syk misliker man nødvendigvis ikke..
- Hva er poenget i å være kristen om man VET at Gud finns osv?
Hele kristendommen er en tro. Det handler om Å TRO...hvis man VET at det er slik, så kan man bare gi faen...for da går man imot seg selv...
Vis hele sitatet...
Må ærlig innrømme at dette henger jeg ikke helt med i, men det handler ikke bare om å tro, jeg vil også si at det handler om å oppleve.
Buddhisme er en religion.

Men anyway...ta noen andre da, og fortell hvorfor disse religionene er blind tro.

Ta gjerne noen av disse:
- Hinduismen
- Daoismen
- Universialismen
- Konfutsianismen
- Shintoismen
- Bahai

...og i dette tilfellet tror jeg det er bedre med blind tro enn total hjernevaskelse!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Okey.. dette utvikler seg til en SKIKKELIG Kristendommen vs. alt annet diskusjon.. som den 666 poster lange tråden handlet om. Og for å komme tilbake til temeat som posten STARTET om:

Norge er i basis bygd på Norrøne verdier.. Den hadde en signifikant innflytelse av Kristendommen etter det. Og vi kan godt si at noen av våre verdier ble innført til Norge via Kristendommen. De ble på ingen måte oppfunnet av kristendommen. Men Kristendommen greide å komme til fornuft, og i løpet av de siste par hundre årene har de funnet ut hvilke verdier de burde konsentrere seg om i Bibelen (for som det er sitert her et par ganger, Bibelen har ikke BARE bra verdier). Men tilbake til Norge. Norge ble grunnlagt på FRANSKE verdier. Grunnloven var basert på den franske revolusjonen, og jeg vil si at enkelte av de gode verdiene som kom derifra har hatt større inflytelse på oss en kristendommen har. So there you go. Svar på spørsmålet.

Kristendomdiskusjonen er håpløs. Kristne kan kun bevise sin tro ved å si at de selv har opplevd Gud, noe jeg tviler på (har du egentlig det? Eller fikk du et lite slag bare tuller) og ikke har opplevd selv (common!! Saaaave me.. I dear you!).. og at Bibel er sann. Noe den stort sett ikke er. Så vi kan argumentere så mye vi vil.. Men vi vil aldri komme noe sted. Fordi Kristne har "opplevd" gud.. og vi ukristne har ikke det. Dermed vil de kristne aldri bli overbevist, og de vil ikke vi ukristne heller. De fleste kristne i dag er forresten bare Kristne på papiret, få av de som er med i Statskirken i dag som ville forsvart kristendommen så sterkt som dere gjør. De er bare med fordi de ble født inn i systemet, og har et relativt nøytralt forhold til Kristendommen. Jeg.. f.eks... er medlem av statskirken Melder meg ut når jeg blir 18 tror jeg.. hvis jeg gidder.. spiller jo ingen rolle.. ser du poenget?
ninja5000 Nå har vel aldri jeg sagt noe om blindt tro så jeg skal ikke ta for meg de du nevner heller...

Og bare for å ha klargjort det, så var det ikke meningen å si noe negativt om buddhismen (som jeg egentlig har veldig mye til overs for) men bare å poengtere at den skiller seg ganske klart ut i fra andre religioner (i og med at opplysning er noe mennesket får utelukkende av seg selv)
Uten å ha lest i gjennom hele tråden, legger jeg ut et dokument som støtter opp om at Gud finnes. Har også en papirutgave av et dokument som viser hvorfor evolusjonsteorien sannsynligvis ikke stemmer.. Har det ikke på pcen, men det er veldig interesant.

Edit: Denne websiden argumenterer også for Gud sin eksistens:

http://www.doesgodexist.org/
Sist endret av steili; 23. mars 2004 kl. 19:50.
SkyFex: Jeg ser poenget ditt, og hva kristne angår så har det ingenting med papir å gjøre (nei, å stå i statskirken gjør deg på ingen måte til en kristen, det gjør deg til medlem i statskirken)

Og det er klart landet har fått mange påvirkninger i sin utvikling, det er da få som sier noe annet. Men å hevde at kristendommen ikke har vært med å forme landet blir bare latterlig. Det er klart den har det! (på godt og vondt)

De norrøne verdiene er jeg litt usikker på i grunn, men at den norske stat har fått påvirkning fra andre state, helt klart. På samme måte som fremmedkulturelle er med på å forandre kulturen i norge i dag...
Død eller levende

En gutt fant en levende fugleunge som han tok i sin hånd og gikk til "vismannen" for å sette ham på prøve. Gutten viste frem sin lukkede hånd for "vismannen" i det han spurte om han kunne gjette hvorvidt han holdt en levende eller død fugleunge. Gutten var vel vitende om at han kunne klemme litt ekstra på en finger slik at fugleungen døde dersom "vismannen" svarte at det var en levende fugleunge. Og motsatt ville gutten la fugleungen leve dersom "vismannen" sa det var en død fugleunge i hånden.

Gutten hadde total kontroll på situasjonen - inntil "vismannen" svarte: Det kommer an på deg hvorvidt fugleungen lever eller er død. Du har valget i din hånd.

Slik er det også med ditt liv - du har selv valget til liv eller død!

Gud har sagt i Johannes evangelium 3:16 For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.

Valget er i dine hender - hvorvidt du kommer til å tilbringe evigheten i lag med en personifisert djevel - eller i lag med en kjærlig Gud, som ofret sin egen gutt for deg. Om du tror dette og tar i mot Jesus som din frelser, så vil du få et forvandlet liv her i tiden og i evigheten.

Nei dette tror jeg ikke på - sier du. Jeg tror ikke på en Gud som dømmer mennesker til en evig fortapelse - hvis han er en slik god Gud du sier, hvorfor skulle han dømme meg til en slik tilværelse. Jeg har aldri gjort noen fortred og lever mitt liv så godt jeg kan - mer kan han vel ikke forlange? Jeg arbeider og tjener penger, bygger på huset, kjøper ny bil, båt, hytte og nye møbler slik at jeg kan få kassert de gamle. Pusser opp det ene rommet etter det andre og fornyer garderoben - og det unner jeg meg når jeg jobber så mye som jeg gjør. Betaler mine regninger og gir penger til Tv-aksjonene for den tredje verden. Mitt liv har mening og innhold - og skulle jeg føle ørlite grann tomhet, så er det bare å skru opp volumknappen, eller reise en uke til Syden!

Jeg er jo så rik og vellykket så hvorfor skulle jeg trenge Jesus, jeg har jo alt! Nei når livet er slutt så er det bare "on/off" - da er det over. Og skulle det finnes en Gud - som er så god som du sier, så hvordan kan han da sende meg i en evig fortapelse?

Igjen - valget er ditt: Liv eller død! Gud har bestemt kriteriene - uavhengig hva du måtte mene om det. På lik linje med en kreftsyk pasient som får beskjed av legen at han kun har fire uker igjen å leve. En må godta det enten en vil eller ikke - om en mener noe helt annet - like fullt er pasienten dødsdømt.

Trubaduren Ole Paus sa en gang: Vi har alt, men det er allikevel alt vi har!

Jesus - Guds sønn sier i Åpenbaringsboken 3:17-19: Fordi du sier: Jeg er rik, jeg har overflod og har ingen nød - og du vet ikke at du er ussel og ynkelig og fattig og blind og naken, så råder jeg deg at du kjøper av meg: Gull, lutret i ild, for at du kan bli rik, og hvite klær, for at du kan være ikledd dem og din nakenhets skam ikke skal bli stilt til skue, og øyensalve til å salve dine øyne med, for at du kan se. Alle dem jeg elsker, dem refser og tukter jeg. Derfor, ta det alvorlig og omvend deg!

Når vil du omvende deg Ola Normann - du som raser i selvforsvar, og forsvarer deg mot sitt eget hjerte, og mot sannheten som du vet er sannhet, fordi du er redd for å miste livet. Det er det som er i ferd med å skje i Norge i dag, det reises et kollektivt forsvar mot det de vet er sannhet, fordi sannheten gjør vondt. Bryt ut av denne kollektive barrieren som det norske folk kues av - og si Ja til Jesus.

Jesus sier videre i Åpenbaringsboken 3:20: Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham, og han med meg.

Dette løftet står fast - gi ditt liv til Jesus i dag - i morgen kan det være for sent.
Opprinnelig postet av xbyte
.. er det noen som skal bla opp i bibelen er det deg, du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

Man kan ikke ta ting ut av sin sammenheng slik som du gjorde nå, jeg vet dette står i mosebøkene(?), det står det ihvertfall, men man kan ikke nødvendigvis si at slik er det? Feirer kristne sabbath nå? nei. feirer jødene? ja. ..og hva er grunnen?

Joda, jødene aksepterer ikke NT som et tillegg til bibelen, de lever etter GT (NT = nye testamentet, GT = gamle testamentet), dette tilsier også at de ikke aksepterer Jesus som frelseren (i GT står det noe (som kan tolkes til) at den kommende frelseren skulle bli Konge i Israel, dette skjedde ikke under Jesus, men nok om det..

Poenget mitt; tekstene i NT "opphever" lovene i GT,
..og skal man kunne trekke inn ting fra GT må man også kunne trekke inn NT..
Vis hele sitatet...
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.
Vis hele sitatet...
osv osv... Det er skapelsen som beskrevet i GT. Står du da imot det(eller andre som er kristne(regner med at du er det)), eller andre viktige punkter i GT, som syndefloden osv? Er det ikke også viktig innenfor kristendommen at du skal lese bibelen i sin helhet? Mens du nekter for GT.

Opprinnelig postet av Cikey
Nei, det vi har her er enda en post i fra en helt uten greie på hva han uttaler seg om....
Vis hele sitatet...
Sa jeg noe feil? Hadde jeg faktafeil? Eller bare likte du ikke deler av bibelen som jeg postet?


16 Til kvinnen sa han:
«Stor vil jeg gjøre din møye
så ofte du er med barn;
med smerte skal du føde.
Din lyst skal stå til din mann,
og han skal råde over deg.»
Vis hele sitatet...
Så gud til "kvinnen" når han fant ut at de hadde spist av den forbudte frukt.

Forresten så synes jeg Darwin var en fin kar.
Sist endret av kriss; 23. mars 2004 kl. 20:01.
kriss: Neida, du hadde klart å siterer fra bibelen, flink gutt...

Det du bommer på er at du mener de sitatene du kom med i ditt første innlegg er dogmer for kristne. Det er de ikke. Det er selvsagt en del av bibelen, en del av israelsfolkets historier osv, men det er på ingen måte dogmer for kristne mennesker.

Jeg er litt uenig i hva xbyte skriver når han sier at NT opphever GT, jeg ville valgt å bruke "oppfyller" men det blir egentlig detaljer.

Poenget er; om du vil vite hvordan du skal leve som kristen, så les evangeliene, og se hva Jesus gjorde...

PS: Darwin var sikkert en flott kar
steinarlima:
Nå har jeg ikke lest Darwins bok om utviklingslære, men tviler du på at evolusjon er et faktum lever du tydeligvis 500år tilbake i tid. Det kan ikke diskuteres hvorvidt det er sannt at dyr utvikler seg og tilpasser seg miljøet omkring. På lik linje med hva vi mennesker gjør. Bare se på menneskets anatomiske forandring over de siste tre hundre årene. Vi hår gått fra å være arbeidere til å bli stillesittende. Dette gjør seg synlig ved at vi har mer fett, mindre muskelmasse, tåler dårligere fysiske påkjenninger etc. Hvis ikke dette er evolusjon vet ikke jeg?
osv osv... Det er skapelsen som beskrevet i GT. Står du da imot det(eller andre som er kristne(regner med at du er det)), eller andre viktige punkter i GT, som syndefloden osv? Er det ikke også viktig innenfor kristendommen at du skal lese bibelen i sin helhet? Mens du nekter for GT.
Vis hele sitatet...
Neineinei, jeg fornekter ikke GT, bare sier at man må se på hva NT sier om de samme sakene.
Og ja, det er veldig viktig å lese Bibelen i sin helhet, å hente ut sitater slik du og et par andre har gjort er liksom ikke helt måten.

Opphever blir vel heller oppfyller ja, kom bare ikke på rett ord
magenuss, jeg ber deg instendig om å da et annet sted med de bibelsitatene og barnefortellingene du presenterer.
Det er ingen her som kommer til å bli omvendt av dine djerve ord. Vi er her for å diskutere emnet, hvis du ikke vil diskutere men bare sitere kan du heller la være, for ingen her kommer til å si "okei da, du har rett, søren så dum jeg har vært..."
magenuss: hvorfor kan du ikke komme med et bevis?

At du forteller om dine opplevelser med Gud beviser ingenting. Ei heller dine bibelsitater.

Jeg kan si at Gud har fortalt meg at hun ikke liker egg...for å ta et eksempel...det er ikke ett bevis selv om jeg sier det!
Opprinnelig postet av knusp3r
steinarlima:
Nå har jeg ikke lest Darwins bok om utviklingslære, men tviler du på at evolusjon er et faktum lever du tydeligvis 500år tilbake i tid. Det kan ikke diskuteres hvorvidt det er sannt at dyr utvikler seg og tilpasser seg miljøet omkring. På lik linje med hva vi mennesker gjør. Bare se på menneskets anatomiske forandring over de siste tre hundre årene. Vi hår gått fra å være arbeidere til å bli stillesittende. Dette gjør seg synlig ved at vi har mer fett, mindre muskelmasse, tåler dårligere fysiske påkjenninger etc. Hvis ikke dette er evolusjon vet ikke jeg?
Vis hele sitatet...
Har ikke sagt noe imot evolusjon i seg selv, men evolusjonsteorien . Er liksom en vesentlig forskjell..

Edit:

Opprinnelig postet av ninja5000
magenuss: hvorfor kan du ikke komme med et bevis?

At du forteller om dine opplevelser med Gud beviser ingenting. Ei heller dine bibelsitater.

Jeg kan si at Gud har fortalt meg at hun ikke liker egg...for å ta et eksempel...det er ikke ett bevis selv om jeg sier det!
Vis hele sitatet...
Ehh... Kom med noen beviser du da, som tilsier at evolusjonsteorien stemmer. Det finnes ingen sikre bevis for noenting som helst, poenget er at man må tro.
Har hørt mange ateister si at de ikke tror på noe før det har sett det. Hvordan vet de at evolusjonsteorien stemmer? For det er det de tror er det mest sannsynlige? Kanskje litt rotete skrevet, men dere forstår nok..
Sist endret av steili; 23. mars 2004 kl. 20:26.
det er ikke slike småting vi opplever.... når vi er på møter kan så kan Den Hellige Ånd være tilstede under lovsangen og vi blir fylt med glede, fred og mot til å forsette denne kranglete, smale vei... Lissom, jeg vil at alle andre skal oppleve det samme som meg! Jeg VET hva jeg har opplevd og det er ikke småting. Jeg vet også at www.himmeloghelvete.tk er en side som er skrevet i ærlighet etter hennes opplevelser i helvete.... dette er viktigere enn alt annet her i verden.. å holde seg nær til ham, slik at du vet at du kommer til himmelen når du dør.
Dette vil skje en dag - og har man ikke tatt imot Jesus som Herre og frelser, vil man gå fortapt
Vis hele sitatet...
Her er en av mange ting jeg ikke skjønner med kristendommen;
Hvis Gud er så rettferdig, snill osv, hvorfor kommer man da til helvete ved at man ikke tror på han? Han høres jo ut som en fordomsfull idiot.

Kristendommen kom til Norge ved hjelp av vold (bekjenn Gud's eksistens eller død), selvfølgelig velger jo de fleste det første. Etter som generasjonene gikk så ble dette glemt, folk levde som kirken sa de skulle nettopp fordi deres foreldre hadde gjort det, og kirken hadde fått mye makt (for det er det alt handler om MAKT).
Men så skjer det noe etter noen hundre år, folk begynner å tenke alternativt og kristendommen mister støtte. Stadig flere av den nye genereasjonen går bort i fra en religiøs tro, og siden tro/ikke tro går i arv (til en viss grad) så blir det flere og flere som blir ateister (eller går vekk fra kirka).
Fortsatt er det mange kristne i Norge, og kristendommen har en betydelig oppslutning, men med tid og stunder vil kristendommen forsvinne helt, men først må vi komme til det punktet at vi setter den offisielle religionen til; ingen.

Religion er etter min mening en negativ ting for menneskeheten, fordi det er mange religiøse mennesker med veldige mange forskjellige syn på verden, og disse har også oppslutning. Et godt eksempel er Darwin's evolusjonsteori, den går jo i totalt motsatt retning av det kristendommen (og et "par" andre religioner). Hver eneste dag blir det funnet bevis som bygger oppunder evolusjonsteorien. Men fortsatt er det mennesker som mener at det ikke er sånn, Levende Ord mener f.eks at det er en dårlig alternativ teori (sikkert det samme synet som kristne flest har. Slike syn er jo absolutt ikke med på å øke f.eks den vitenskapelige forskningen.

Jeg skrev lengre oppe i posten at kristendommen handler om makt, og med det mener jeg at for rundt 100 år siden og tidligere (mens folk flest ennå var kristne), så hadde presten og de andre kirkens menn mye makt. De krevde penger fra folk, og alle måtte komme i kirka, og høre (og adlyde) presten. Gjorde du ikke det så ble du stemplet som en av Satans disipler (kanskje ikke ordrett, men virkningen var den samme, utstøtt fra samfunnet).
Folk flest aksepterte dette, men det har jo med flokk-mentaliteten til mennesker å gjøre (for må ikke glemme at vi mennesker faktisk bare er dyr med alt det innebærer). I kirka så følte folk en tilhørighet, og presten eller bibelen hadde alle svarene, så det var ikke noe å lure på om vår eksistens.



Opprinnelig postet av steinarlima
Ehh... Kom med noen beviser du da, som tilsier at evolusjonsteorien stemmer.
Vis hele sitatet...
Har jeg påstått at evolusjonsteorien stemmer?
Nå hører det til historien at Darwin ble kristen før han døde, og gikk tilbake på alt han hadde sagt anngående evolusjonsteorien. (etter hva jeg har hørt, er ikke sikker)
Greit, men poenget mitt er at det ikke finnes noen sikre bevis anngående noen ting som helst om jordas og menneskets opprinnelse.
Nei, men det finnes noe som heter logisk sans, og fornuftig tankegang. Og vitenskap. Og forskning...
Hvis "Nils" påstår at det er en usynlig mann som heter Roar som følger etter han hver dag og som gir råd om hvordan han skal leve livet sitt, og som snakker med Roar som om han var en levende person, blir han ansett som psykisk ustabil og burde i aller høyeste grad få tilbud om behandling. Hvis derimot Roar heter Jesus Kristus i stedet blir dette godtatt av befolkninga og Nils kan tilogmed få støtte av den norske Staten til å spre denne psysiske ustabiliteten sin til andre mennesker, slik at disse også får de samme vrangforestillingene som Nils har.

Jeg så et program om en mann fra Sandnes som hadde fått i beskjed av Gud en dag at han skulle gå til fots gjennom hele Afrika, ofr å omvende "hedningene" der om at den eneste rette veien er den kristne veien. Mannen får støtte av lokalbefolkninga og av samfunnet og alle ønsker han lykke til. Ingen tenker på at mannen burde vært innlagt! Mannen trenger hjelp! På lik linje med enkelte folk i denne tråden som har en levende forestilling om et "helvete" hvor alle oss som ikke tror kommer.

Den norske psykiatriens unnlatenhet ovenfor de kristne er en skam!
Og det finnes noe som heter tro. Det er vel det hele denne diskusjonen dreier seg om; Vitenskap eller tro?
Xtrax: En meget interessant post

#1: Oppfattningen om Gud som en snill gammel bestefar er litt missvisende. Gud er rettferdig. Det betyr i klartekst at du ved å fornekte Ham går fortapt. (ved å fornekter Gud spotter du Ånden osv)

#2: At religion vil forsvinne helt var en typisk moderne tanke, så kom postmodernismen og vi ser nå at religion vokser frem og forvsinner slettes ikke i det hele tatt (nå snakker jeg generellt om religion). Jeg tror vi vil komme til det punket hvor statsreligionen forsvinner fra Norge, men jeg tror aldri vi vil komme til det punktet hvor kristendommen dør ut.

#3. Jeg mener og tror at religion (igjen generellt) er positivt for mennesker. Det være seg om de er sanne eller ikke. Religion gir tilhørighet, støtte, felleskap osv. Jeg sier ikke at man ikke kan finne dette utenom religion, men at religion svært ofte bidrar til nettopp dette.

Videre kan man jo finne direkte positive tiltak som kommer som følge av religion, diverse uhjelp, frivillige organisasjoner osv, men det blir vel kanskje litt på siden igjen.

#4. Jeg er litt usikker på hvorfor alle hyller darwins utviklingslære, mener bestemt å ha lest at man finner stadig flere problemer med denne enn løsninger, men siden jeg ikke har noe å vise til i skrivende stund skal jeg heller la det gå...


Og jeg er inderlig glad for at vi er kommet bort fra denne flokk-mentaliteten i norge (selv om den dessverre lever i beste velgående både i religiøse og sekulære kretser) og at religion i dagens samfunn i større og større grad er en privatsak!
---------------------
Edit:

Opprinnelig postet av ninja5000
Nei, men det finnes noe som heter logisk sans, og fornuftig tankegang. Og vitenskap. Og forskning...
Vis hele sitatet...
Akkurat hva jordens opphav osv angår, så skal vel ikke forskerne snakke så høyt om akkurat logisk sans heller...

Du skal jobbe veldig hardt for å få et univers ut av ingenting
Sist endret av Cikey; 23. mars 2004 kl. 20:40.
Opprinnelig postet av steinarlima
Og det finnes noe som heter tro. Det er vel det hele denne diskusjonen dreier seg om; Vitenskap eller tro?
Vis hele sitatet...
Ja. Det finnes noe som heter tro. Men det har ingenting med tro å gjøre, når noen "vet" at Gud er Gud, og at Jesus døde på korset for oss osv.

Et liten offtopic tanke til:

- Hvorfor bruker man korset som et kristent symbol? Korset var en måte de brukte til å henrette/straffe folk...skal jeg begynne å løpe rundt med en elektrisk stol rundt halsen, dersom amerikanerne dreper en eller annen jeg ser opp til?
Korset symboliserer at Jesus døde og stod opp igjen fra de døde. Det er rimelig sentralt innen kristendommen og blir derfor rimelig logisk

PS: Du er selvsagt fri til å løpe rundt med akkurat hva du vil rundt halsen...
Du skal jobbe veldig hardt for å få et univers ut av ingenting
Vis hele sitatet...
Her glemmer dere kristne en viktig ting, jeg så et program på TV2 om en alternativ teori, plasma-universet, uten at jeg gidder å gå inn på den.
Forskjellen mellom kristne og fri-tenkende er at dere tror dere har alle svarene, det tror ikke de fri-tenkende, det er derfor det drives forskning.
Kanskje Big Bang teorien er feil, men forskere gir seg før det er funnet en teori som fungerer bedre eller som faktisk kan bevises (for det kan det, før eller siden).
Vi har akkurat begynnt å få en ide om hvor vår plassering er i universet, mens kristne har "visst" det i alle år.
Hvor lenge skal dere lukke øynene? Prøv å tenk nytt. Godta at det ikke er noe liv etter døden (bare spør deg; "hvor var jeg før jeg var et rusk i pungen til faren min?") Ingen plasser var du, du eksisterte ikke, på samme måten som du ikke eksisterer etter døden.

Jeg kan leve med tanken på at dette livet er alt, ingenting som skjer etter døden, og at vi ikke vet alt. Hvorfor kan ikke dere (kristne)?
OFF THE FUCKING TOPIC:
"Gud, slå et lyn ned i meg hvis du vil bevise at du eksisterer. Hmmm. Nope, still here."

Ok. Da var det avgjort !!-=for min del-=!!

På den andre siden, jeg kan ikke bevise at gud ikke eksisterer. Alle som vil tro på noe kan da faen meg få lov til det, så lenge de respekterer at jeg ikke tror på det samme. Det er stort sett hovedproblemet mitt når det gjelder religion. Den fantastiske evnen mange religiøse har til å ikke akseptere andres synspunkter eller tro. Jeg har selvsagt ikke noe imot litt vennskaplig diskusjon og/eller mobbing av andres tro/trosgrunnlag. Men den "JEG har rett. Men må gud være nådig med sjelen din da du dør" greia blir for mye for meg.

ON THE FUCKING TOPIC:
Er norge bygd på kristene verdier? Ja. Er det så jævla galt? Nei. Ville vi ha hatt det bedre om levdre i en ateistisk stat? Nei, vi suger uansett.

Jeg er en av de som mener at de ti bud er helt greie, selv om jeg personlig har lite til overs for kristendommen. Minus "du skal ikke ha andre guder enn meg", så er det jo ikke så dumme "regler". Bare litt syndt at verdenst største og eldste fantasy roman fulgte med på kjøpet(les: BIBELEN).

Div disclaimers..
Jeg har IKKE lest hele threaden. Husker fortsatt den forrige(som om det er en unnskyldning). Crew/Admins får heller slå meg ned med sin mighty wrath hvis dette blir for dum en post.
Sist endret av seeker; 23. mars 2004 kl. 20:52.
Xtrax: Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men du ville bli overasket over hvor åpne øynene mine er

Men det som slår meg med det siste innlegget ditt er at du angriper meg fordi jeg tror jeg har funnet sannheten, samtidig som du hevder å ha funnet den selv... Det blir litt absurd.

Etter din egen logikk så kan det godt hende at jeg har rett, så må du neste la meg tro det da. Jeg tvinger ikke deg til å tro noe som helst, hvorfor skal du da kunne tvinge meg? Åpne dine egne øyne du!

Jeg kan også leve med at tanken på at dette livet er alt. Akkurat det bekymrer meg veldig lite. Nei huff, tenk om jeg skulle ta feil, tenk om jeg bare blir til støv, vel , jeg har da ikke tapt noe har jeg vel...
Opprinnelig postet av DonTomaso
Hvis "Nils" påstår at det er en usynlig mann som heter Roar som følger etter han hver dag og som gir råd om hvordan han skal leve livet sitt, og som snakker med Roar som om han var en levende person, blir han ansett som psykisk ustabil og burde i aller høyeste grad få tilbud om behandling. Hvis derimot Roar heter Jesus Kristus i stedet blir dette godtatt av befolkninga og Nils kan tilogmed få støtte av den norske Staten til å spre denne psysiske ustabiliteten sin til andre mennesker, slik at disse også får de samme vrangforestillingene som Nils har.

Jeg så et program om en mann fra Sandnes som hadde fått i beskjed av Gud en dag at han skulle gå til fots gjennom hele Afrika, ofr å omvende "hedningene" der om at den eneste rette veien er den kristne veien. Mannen får støtte av lokalbefolkninga og av samfunnet og alle ønsker han lykke til. Ingen tenker på at mannen burde vært innlagt! Mannen trenger hjelp! På lik linje med enkelte folk i denne tråden som har en levende forestilling om et "helvete" hvor alle oss som ikke tror kommer.

Den norske psykiatriens unnlatenhet ovenfor de kristne er en skam!
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng du har der Don Tomaso

Opprinnelig postet av ninja5000
Nei, men det finnes noe som heter logisk sans, og fornuftig tankegang. Og vitenskap. Og forskning...
Vis hele sitatet...
Ja, som sagt tidligere, det finnes INGEN håndfaste bevis for at "gud" eksisterer/har eksistert!