Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 6723
Hei, sitter med en oppgave om å beregne et kapitalbehov for en bedrift som skal etableres, og i modellen jeg trykker inn tallene i spør den etter hvilke dekningsgrad i prosent jeg ønsker å benytte.

Dette skal jeg ifølge veileder ha funnet gjennom bransjetall.
Problemet er at jeg via nettet ikke finner noen gode forklaringer på hvordan jeg skal gjøre dette, en side forteller meg at jeg først må finne dekningsbirdag slik: Salgspris - variable kostnader = dekningsbidrag.
Men hvordan skal jeg finne salgspris og variable kostnader når jeg kun har tilgang til regnskapet til mine konkurrenter? Er det en annen måte å beregne dette på?
Om det i regnskapet kommer frem antall solgte enheter, så vil du kunne beregne salgpris ved å dele inntektene på salg, med antall solgte enheter. Variable kostnader vil og fremgå av regnskapet, og da deler du den totalen med antall solgte enheter for å finne variable kostnader per enhet. Derfra kan du beregne Dekningbidraget og deretter følgelig Dekningsgraden. Håper jeg har tolket spørmålet ditt rett. Eventuelt er det lettere å assistere om en får lese oppgaven selv.
Jeg har gjort akkurat det der, men husker jo selvsagt ikke helt. Men hvertfall går det an å finne tallene ut fra regnskapene. Degningsgraden er dekningsbidraget i prosent. Og salgsprisen kan du finne som "omsetning" i regnskapet. Kostnader er delt inn i variable og faste kostnader. Variable kostnader er alt som ikke er fast, slik som husleie, men som varierer med etter omsetningen. For eksempel innkjøpsprisen, råvarekostnad etc. Dekningsbidraget er altså det som blir igjen etter at de variable kostnadene er trukket fra omsetningen (salgsprisen). Dekningsbidraget er det som skal dekke de faste kostnadene.

Har du et dekningsbidrag i prosent (dekningsgrad) på la oss si 35%. Dersom de faste kostnadene da er på 20%, så har du 15% overskudd.

Bransjetall, ja, det er viktig, for dekningsgraden kan variere veldig fra bransje til bransje. Om du ikke finner bransjetall ved å søke på nettet for akkurat den bransjen. Så kan du ta for deg la oss si 3-4 av konkurrentene og regne ut deres dekningsgrad, altså dekningsbidrag i prosent. Har du regnet ut for 4 bedrifter, så plusser du bare tallene sammen og deler på 4. Da får du en gjennomsnittlig dekningsgrad for de 4 konkurrerende bedriftene.

For å regne ut dekningsgraden (DG), altså dekningsbidraget (DB) i prosent, da tar du (med forbehold om at jeg ikke er helt stødig på prosentregning) og regner ut i dekningsbidraget (DB) i kroner, som vanlig (oms. - var. kostn.). La oss si du får 1,5 millioner i dekningsbidrag. Så sier vi at omsetningen er 3 millioner. Da blir regnestykket slik: 3 000 000 x X = 1 500 000.
Så må du finne X ved å isolere X på den ene siden. Siden det står gange X, må du dele på andre siden. Da tar du 3 millioner og flytter det over til andre siden, under brøkstreken. Slik at X = 1 500 000 / 3 000 000.
Svaret blir 0,5, altså 50% i dekningsgrad (DG). Dekningsbidraget (DB) utgjør da 50% av omsetningen.

Jeg er også dårlig på regnskap, men jeg mener bestemt at de i regnskapet må skille mellom faste og variable kosnader, slik at du skal kunne finne det enkelt. Dersom ikke, så tenker du bare at alt som er avhengig av antall solgte enheter eller produserte enheter er en variabel kostnad. Husleie, utgifter til lån, lønn, strøm, maskiner etc, det er faste kostnader. Men det kan være litt vanskelig å vite. Dersom det er for eksempel kraftkrevende industri, da vil nok en del av strømutgiftene avhenge av hvor mye som produseres, og er da en variabel kostnad. Så da må man dele det opp i variabel strømutgift og fast strømutgift. Lønn det samme. Er det provisjons- og akkordlønn, da er det en variabel kostnad siden hele eller deler av lønnen varierer med hvor mye hver enkelt produserer eller får solgt.