Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  434 148717
Det ble da forsøkt å ta livet av Hitler før andre verdenskrig sluttet? Jeg stiller et spørsmålstegn om hva som blir lært bort om annen verdenskrig i dag?
Sist endret av noy; 1. august 2011 kl. 20:28.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg husker fra jeg gikk på skolen da vi lærte om Hitler og andre verdenskrig. Et gjengs spørsmål vi stilte oss var hvorfor i all verden ingen tok livet av ham før det var for sent. Jeg er kategorisk imot
drap og dødsstraff - men jeg får likevel sånne tanker når dette
avskummet omtales i media.
Vis hele sitatet...
Paradokset her blir jo at i det man dreper Hitler, Stalin og liknende mennesker før de begikk sine udåder, så har man drept en uskyldig person. Jeg har mer troen på at man kan endre folks holdninger gjennom samtaler, dialog og åpenhet.
Spør en videregående elev hva han kan om japan sin rolle i ww2, koreakrigen eller vietnamkrigen. Som regel nada hvis ikke personen selv har lest seg til det. På skolen handler ww2 om usa og england mot Hitler.
Sitat av noy Vis innlegg
Det ble da forsøkt å ta livet av Hitler før andre verdenskrig sluttet? Jeg stiller et spørsmålstegn om hva som blir lært bort om annen verdenskrig i dag?
Vis hele sitatet...
Det ble forsøkt, ja men det var for sent, ettersom Hitler allerede
var overparanoid (jfr. bl.a. "De lange knivers natt"). Stauffenberg
& co klarte det nesten, men de hadde uflaks med et eikebord som
sto mellom bomben og Hitler.

@Hafnor: jeg prøver ikke å si at jeg har lyst å drepe noen som helst,
jeg bare refererte til spørsmålet vi stilte oss som barn (det er godt
over 30 år siden nå).

Forøvrig kan det muligens bli en utfordring å holde en dialog med
ABB.
Sitat av pedagogen Vis innlegg
Spør en videregående elev hva han kan om japan sin rolle i ww2, koreakrigen eller vietnamkrigen. Som regel nada hvis ikke personen selv har lest seg til det. På skolen handler ww2 om usa og england mot Hitler.
Vis hele sitatet...
Det er fordi vi var involvert i den Europeiske delen av Andre Verdenskrig. Vi var ikke involvert nede i Asia, ikke i Andre Verdenskrig, ikke i Vietnamskrigen og ikke i Koreakrigen.
Men om han ikke er nynazist, hva er betegnelsen på det han er (i tillegg til hjerteløs, kaldblodig, ubarmhjertig, etc)? Føler at det mangler et dekkende begrep for den absurde virkelighetsoppfatningen hans. Kristen-hellig kriger? Jesusjihadist? Nytempelridder? Nykorsfarer (no offence, Korsfareren)?
Vis hele sitatet...
None taken
- Den ekte Korsfareren fra silvermoon
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
I jakt på utenlandske artikler om Utøya og Anders Behring Breivik snublet jeg over noen nettsider/forum der den diskuterer konspirasjonsteorier, var veldig mye banalt, men denne fikk meg til å gruble litt... Er det noen som har kjennskap til manipulering av Breviks faceboook evt. en falsk profil der dem har lagt til religiøse/politiske syn? Ble meget nysgjerrig nå.. Ser de har "bevis" i form av screens og google cache også, og dette har satt hodene i gir på enkelte, som nå tror at terrorhandlingen er iscenesatt av arbeiderpartiet/den norske stat :/
og hva har koree krigen igjen med vietnam?

uten å være det jævligste i hele verden..

Hva er erfasringer i svensk tjeneste?

så inget,

emn takker stå på...
Tviler på at noen har manipulert facebookprofilen hans siden han faktisk er i live og prater jevnlig med adovkaten sin som formidler endel til media.
Det jeg derimot lurer på angående facebookprofilen er at den er så clean. Dette får meg til å tenke at han enten deaktiverte sin gamle profil og opprettet denne rett før 'aksjonen'. Det ville isåfall være lett for politiet å få tilgang til den deaktiverte profilen. Eller at han slettet venner, innlegg osv på sin originalprofil for å gjøre profilen 'clean' nok til media.
Det kan selvfølgelig tenkes at han ikke har hatt en vanlig facebookprofil tidligere, men tror det er litt lite sannsynlig med tanke på at han har vært en flittig bruker av internett ellers, samt at han sier at han har 'farmet' emailadresser fra facebook.
Sitat av morodo Vis innlegg
Tviler på at noen har manipulert facebookprofilen hans siden han faktisk er i live og prater jevnlig med adovkaten sin som formidler endel til media.
Det jeg derimot lurer på angående facebookprofilen er at den er så clean. Dette får meg til å tenke at han enten deaktiverte sin gamle profil og opprettet denne rett før 'aksjonen'. Det ville isåfall være lett for politiet å få tilgang til den deaktiverte profilen. Eller at han slettet venner, innlegg osv på sin originalprofil for å gjøre profilen 'clean' nok til media.
Det kan selvfølgelig tenkes at han ikke har hatt en vanlig facebookprofil tidligere, men tror det er litt lite sannsynlig med tanke på at han har vært en flittig bruker av internett ellers, samt at han sier at han har 'farmet' emailadresser fra facebook.
Vis hele sitatet...
Han hadde en facebook profil tidligere som ble slettet før angrepene, den som lå ute når han gjennomførte angrepene laget han for å vise seg frem.
Discovery Channel har nå kommet med et program om 22.07:

http://www.discoveryuk.com/the-loop/...-killers-mind/

Scenerelease er ute på de fleste torrentsider.
Så nettopp en video på VG om at Breivik var tilbake på Utøya for rekontruksjon. Jeg sitter med et inntrykk av at han har photoshoppet bildene han selv har publisert ganske kraftig. Så ikke ut som det var samme mann omtrent. Om man er opptatt av sminke og solarium for å ta seg best mulig ut nar man blir arrestert, blir vel photoshopping som selvfølge å regne...
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det ble forsøkt, ja men det var for sent, ettersom Hitler allerede
var overparanoid (jfr. bl.a. "De lange knivers natt"). Stauffenberg
& co klarte det nesten, men de hadde uflaks med et eikebord som
sto mellom bomben og Hitler.

@Hafnor: jeg prøver ikke å si at jeg har lyst å drepe noen som helst,
jeg bare refererte til spørsmålet vi stilte oss som barn (det er godt
over 30 år siden nå).

Forøvrig kan det muligens bli en utfordring å holde en dialog med
ABB.
Vis hele sitatet...
Det var vel ikke bare eikebordet, men også det faktum at kun en av 2 bomber detonerte.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Han fremstår som en intelligent og oppegående mann - helt frem til 2008\2009, hvor det hele tilsynelatende tok en dramatisk vending som førte til hendelsene i Oslo i går.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det han har skrevet på FrP sine diskusjonfora virker annet enn middels intelligent, og allerede der er det tegn til at han er sinna. Men mange som er helt normale er også sinna i forhold til politikk. Det han uttrykker viser tegn som er mildt urovekkende, men ikke noe veldig unormalt.

Ideologien hans er selvsagt noe han har konstruert for å forsvare en syk reaksjon på egne problemer.

Jeg tror:
- Han har ikke hatt det bra med seg selv, dette på nivå med folk som tar selvmord
- Han har lagt skylden på samfunnet i stedet for å våge å innse hva det egentlig kan skyldes i sitt eget liv
- Faktorer som kan spille inn kan være mangel på kontakt med faren, kjemisk ubalanse i hjernen, mangel på kjærlighet fra moren (kanskje hun så faren hun ikke likte i ham). Dette er vanskelig å vite uten å kjenne familien nærmere.
- Forventningene på vestkanten kombinert med mangel på farsfigur kan ha ført til en sykelig narsisissme
- Mangel på talent og dårlige valg, et forsøk på å bortforklare egen mislykkethet. Han har ikke levet opp til egne ambisjoner og har derfor konstruert dem selv, for å ta kontroll over dem i stedet for å måle seg mot samfunnet. Han er "bedre" enn samfunnet, tror han.
- Manifestet bærer preg av at han har levet seg inn i en fantasiverden.
- Mange i Norge føler motvilje mot Arbeiderpartiet, så det er ikke unaturlig. Det er ekstremismen og det han har gjort som er unormalt.
Sist endret av zumbie; 14. august 2011 kl. 20:11.
Sitat av Stringer Vis innlegg
I jakt på utenlandske artikler om Utøya og Anders Behring Breivik snublet jeg over noen nettsider/forum der den diskuterer konspirasjonsteorier, var veldig mye banalt, men denne fikk meg til å gruble litt... Er det noen som har kjennskap til manipulering av Breviks faceboook evt. en falsk profil der dem har lagt til religiøse/politiske syn? Ble meget nysgjerrig nå.. Ser de har "bevis" i form av screens og google cache også, og dette har satt hodene i gir på enkelte, som nå tror at terrorhandlingen er iscenesatt av arbeiderpartiet/den norske stat :/
Vis hele sitatet...
Profilen er forskjellig når du er logget ut sammenlignet med når du er logget inn. Den siden er skrevet av en tulling som ikke setter seg inn i ting før han babler i vei:

"Why is there a version of Anders Behring Breivik’s Facebook profile not showing Christian / Conservative?"

Fordi du ikke var logget inn, luringen. Denne bekrefter det:

http://www.solidprinciples.com/blog/...book-pdf-file/

I PDF-filen ser du at han er logget inn (meldingsknappen er synlig). I linken i avsnittet der han nevner Pamela Geller viser bildet tydelig at vedkommende ikke er logget inn.

Sitat av Queen_Forsaken Vis innlegg
Så nettopp en video på VG om at Breivik var tilbake på Utøya for rekontruksjon. Jeg sitter med et inntrykk av at han har photoshoppet bildene han selv har publisert ganske kraftig. Så ikke ut som det var samme mann omtrent. Om man er opptatt av sminke og solarium for å ta seg best mulig ut nar man blir arrestert, blir vel photoshopping som selvfølge å regne...
Vis hele sitatet...
Det ser mer ut som han er en del år yngre på Facebook-bildene sine.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Srbija Vis innlegg
Han var jo også medlem av skyteklubb så det forklarer vel hvor han fikk all våpen ifra, men fortsatt polituniform er det jeg lurer på hvor han fikk tak i
Vis hele sitatet...
Han hadde en våt-drakt eller hva det nå enn heter. Også sydde han på politi logo.. Det så jævlig fake ut prøv å finn bildet av han rett etter han ble tatt på VG. Men ingen sier noe imot en med et gevær sånn er det bare.. Hehe
Sitat av Majones-Snus Vis innlegg
Han hadde en våt-drakt eller hva det nå enn heter. Også sydde han på politi logo.. Det så jævlig fake ut prøv å finn bildet av han rett etter han ble tatt på VG. Men ingen sier noe imot en med et gevær sånn er det bare.. Hehe
Vis hele sitatet...
Jeg har lurt på det der. Hvorfor i helvete lagde han en så latterlig dårlig uniform, når alt det andre var så godt planlagt og presist utført? Jeg er overbevist om at jeg kunne ha snekret sammen en uniform på et par uker, som ingen kunne sett at var fake.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg har lurt på det der. Hvorfor i helvete lagde han en så latterlig dårlig uniform, når alt det andre var så godt planlagt og presist utført? Jeg er overbevist om at jeg kunne ha snekret sammen en uniform på et par uker, som ingen kunne sett at var fake.
Vis hele sitatet...
Mener å ha lest at politiet hadde kledd av ABB deler av "uniformen" før de tok bildene vi har sett i media. Finner dog ingen kilder på dette atm.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg har lurt på det der. Hvorfor i helvete lagde han en så latterlig dårlig uniform, når alt det andre var så godt planlagt og presist utført? Jeg er overbevist om at jeg kunne ha snekret sammen en uniform på et par uker, som ingen kunne sett at var fake.
Vis hele sitatet...
Det var jo ingen som så at hans var fake heller.
Kanskje nå i ettertid ja, når man studerer bildene.
Sist endret av Kusetjuv; 13. februar 2012 kl. 19:06.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Mener å ha lest at politiet hadde kledd av ABB deler av "uniformen" før de tok bildene vi har sett i media. Finner dog ingen kilder på dette atm.
Vis hele sitatet...
Han har ihvertfall festet laminerte utskrifter av politiets merke rett på våtdrakten sin, som man ser på bildet her. Ikke særlig imponerende.

http://gfx.dagbladet.no/labrador/200...ctive/978x.jpg

Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det var jo ingen som så at hans var fake heller.
Kanskje nå i ettertid ja, når man studerer bildene.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å studere det særlig nøye, men folk flest er ikke så oppmerksomme på sånt uansett. Noen er imidlertid mer oppmerksomme enn andre. Politimannen Trond Berntsen, som ble drept helt i starten av tragedien, stilte seg visstnok svært kritisk til Breiviks troverdighet. At ingen andre gjorde det samme er en ren tilfeldighet. Den dårlige uniformen utgjorde en risiko for utførelsen av planen. Synes det er rart at han slurvet såpass på dette punktet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Han har ihvertfall festet laminerte utskrifter av politiets merke rett på våtdrakten sin, som man ser på bildet her. Ikke særlig imponerende.

http://gfx.dagbladet.no/labrador/200...ctive/978x.jpg


Vis hele sitatet...
Det er dette bildet jeg snakker om. Etter hva jeg har forstått, har han hatt flere (bedre) plagg over denne våtdrakten.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg

Synes det er rart at han slurvet såpass på dette punktet.
Vis hele sitatet...
Han kunne startet med og skyte alle på land, så bare ta en båt?
Hvor er alle konspirasjonsteoretikerne på Freak? Diskusjon.no har noen riktig fine, her kan dere få litt underholdende lesning:

http://www.diskusjon.no/index.php?sh...c=1364203&st=0

Det er ikke bare Breivik som var på Utøya, de var riktignok mange flere. Enjoy.
Sist endret av stagg; 13. februar 2012 kl. 20:04.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det er dette bildet jeg snakker om. Etter hva jeg har forstått, har han hatt flere (bedre) plagg over denne våtdrakten.
Vis hele sitatet...
Hvis han hadde klart å lage bedre merker for eksempel, hvorfor skulle han feste laminerte utskrifter på våtdrakten sin? Det gir liten mening, men det kan jo godt hende du har rett i at han hadde andre plagg over denne drakten uansett. Si gjerne ifra hvis du husker kilden til denne informasjonen.

Sitat av TobNor Vis innlegg
Han kunne startet med og skyte alle på land, så bare ta en båt?
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke helt hva du snakker om. Jeg snakker om klærne hans.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis han hadde klart å lage bedre merker for eksempel, hvorfor skulle han feste laminerte utskrifter på våtdrakten sin? Det gir liten mening, men det kan jo godt hende du har rett i at han hadde andre plagg over denne drakten uansett. Si gjerne ifra hvis du husker kilden til denne informasjonen.
Vis hele sitatet...
Kom over dette i en annen tråd, og mistenker at det kun er her jeg har lest om dette.
Hadde han ikke skuddsikker vest over, eller er det bare jeg som er feilinformert?
Sist endret av EddieTheHead; 13. februar 2012 kl. 20:45.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis han hadde klart å lage bedre merker for eksempel, hvorfor skulle han feste laminerte utskrifter på våtdrakten sin? Det gir liten mening, men det kan jo godt hende du har rett i at han hadde andre plagg over denne drakten uansett. Si gjerne ifra hvis du husker kilden til denne informasjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg mener å ha sett noen avstands-foto der han har tydelig løsere klær på seg, så jeg mistenker også at han har hatt noe mer på seg. Man ser også på dette bildet at buksene er veldig godt utført. Jeg vil tro våtdrakten under kun er i tilfelle han selv kom til å havne i vannet.

EDIT: finner ikke det jeg var helt ute etter, men på dette bildet ser det i alle fall ut til at han har en noe mer gjennomført uniform på seg.
http://gfx.dagbladet.no/labrador/190/190850/19085059/jpg/active/729x.jpg

Kan lese om det her:
http://www.dagbladet.no/2011/11/20/n...ivik/19084856/

Buksa er ok. Resten er ikke imponerende arbeid, men heller overraskende dårlig gjennomført.
Meningen med uniformen var å kjøpe et par sekunder før han drepte folk. Når folk ser en politiuniform eller logo nøler de litt før evt. motstand, som han har beskrevet i manifestet sitt.
Såpekoker av rang
Sitat av stagg Vis innlegg
Hvor er alle konspirasjonsteoretikerne på Freak? Diskusjon.no har noen riktig fine, her kan dere få litt underholdende lesning:

http://www.diskusjon.no/index.php?sh...c=1364203&st=0

Det er ikke bare Breivik som var på Utøya, de var riktignok mange flere. Enjoy.
Vis hele sitatet...
Blir oppfarende og sint av å lese enkelte av de innlegga der.
Trodde jeg skulle få meg en latter, men det ble faktisk i overkant mye dumskap for dét.
De virkelighetsfjerne idéene er én ting, men de er jo så dumme på et generelt plan. Går ikke an å diskutere med sånne folk uten å rive av seg håret.

Synes igrunn det var unødvendig å poste det her.
Sist endret av monoid; 16. februar 2012 kl. 06:52.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Nå skjønner jeg ikke helt hva du snakker om. Jeg snakker om klærne hans.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket om hvis han hadde blitt tatt,for og ikke være politi
Sist endret av ImsdalFlaske; 16. februar 2012 kl. 07:01.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Buksa er ok. Resten er ikke imponerende arbeid, men heller overraskende dårlig gjennomført.
Vis hele sitatet...
Men det interessante her er at det var godt nok. Det er ikkje så mange som har sett væpna politi på nært hald, og i ein slik situasjon så er ikkje det ein tenker på å sjekke uniforma. Har ein autoritet og tar kommandoen så underbygger det rolla...

http://www.schneier.com/blog/archive..._trusting.html tar for seg litt av det.
Jeg tror politibetjent Trond Berntsen skjønte at det var noe i gjære når han så uniformen, stilte han sikker et slags kontrollspørsmål eller lignende og ble skutt. Når ungdommen løp rundt i panikk hadde de ikke tid til å analysere detaljer, derfor virket dessverre uniformen slik han tenkte.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Jeg tror politibetjent Trond Berntsen skjønte at det var noe i gjære når han så uniformen, stilte han sikker et slags kontrollspørsmål eller lignende og ble skutt. Når ungdommen løp rundt i panikk hadde de ikke tid til å analysere detaljer, derfor virket dessverre uniformen slik han tenkte.
Vis hele sitatet...
Jo, tror han stilte en del spørsmål og det resulterte i at ABB skjøt han og starta det feige angrepet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Politiuniform med detaljer får du jo i nesten alle lekebutikker... Bare å klippe og lime litt det...http://www.ringoshop.no/varebilder/stor-15089-04.11.2010100017.jpg