Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  367 49057
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Alle dem "lokke" midlene, blir det samme som at en hel haug med nakne model damer står å vinker på deg og skal ha deg inn en dør, sier seg selv at det er noe lugubert bak den døra he he

Nei stem rødt, resten er for dem som har drukket får mye sprit
Vis hele sitatet...
Hvorfor stemme rødt? De røde holder jo på å ødelegge landet fullstendig.
De er totalt uten kontakt med virkeligheten og lirer bare om seg mad svada og gamle mantraer.
Og til han som sa at arbeiderpartiet er det beste for arbeiderne: det er leeenge siden det var sånn.
Arbeiderpartiet er fullstendig rensket for folk med arbeiderbakgrunn.

De har også gjort stor skade på landet gjennom å tvinge igjennom EØS avtalen når folk sa nei til EU. De signerte schengenavtalen som har ført til at det idag er organisert knallhard kriminalitet fra øst-europeisk mafia i landet.
Den sittende regjering har innført 40% av alle innvandrere som er i Norge idag fullstendig uten å tenkle over konsekvensene (for dette har enorme konsekvenser).

SV orker jeg ikke skrive om engang, det kommer bare til å ende med at jeg slenger tastaturet i veggen. Det holder at jeg sier: jeg håper det kommer et til landsvvikoppgjør en gang..
FRP er det eneste partiet som tenker mer eller mindre realistisk. Venstre er heller ikke så ille, men innvandringspolitikken deres er helt på trynet.
Sitat av loonern Vis innlegg
FRP er det eneste partiet som tenker mer eller mindre realistisk. Venstre er heller ikke så ille, men innvandringspolitikken deres er helt på trynet.
Vis hele sitatet...
Kunne du utdypet dette?
Sitat av Sopptorsk Vis innlegg
Hvorfor stemme rødt? De røde holder jo på å ødelegge landet fullstendig.
De er totalt uten kontakt med virkeligheten og lirer bare om seg mad svada og gamle mantraer.
Og til han som sa at arbeiderpartiet er det beste for arbeiderne: det er leeenge siden det var sånn.
Arbeiderpartiet er fullstendig rensket for folk med arbeiderbakgrunn.

De har også gjort stor skade på landet gjennom å tvinge igjennom EØS avtalen når folk sa nei til EU. De signerte schengenavtalen som har ført til at det idag er organisert knallhard kriminalitet fra øst-europeisk mafia i landet.
Den sittende regjering har innført 40% av alle innvandrere som er i Norge idag fullstendig uten å tenkle over konsekvensene (for dette har enorme konsekvenser).

SV orker jeg ikke skrive om engang, det kommer bare til å ende med at jeg slenger tastaturet i veggen. Det holder at jeg sier: jeg håper det kommer et til landsvvikoppgjør en gang..
Vis hele sitatet...
Hva er dette for vås. Dette høres ut som pratet rundt primusen på campingplassen etter 6 øl.

Har du noe som helst å støtte opp om disse argumentene dine med?

"Ødelegge landet", dette er kanskje det største forbanna pisspreiket jeg hører. Har du hørt om forskjellige internasjonale rangeringer som bl.a. levestandard? Stadig voksende BNP, nesten for lav arbeidsledighet? Sånt prat kommer rett fra levra av navlebeskuende egoister som ikke evner å sette noe i perspektiv.

"Totalt uten kontakt med virkeligheten, blabla svada og mantraer", Jaha. Har du noen eksempler, eller har du bare lest quick-start guiden til FpU?

"Blablabla EØS og Schengen". Er du overhode klar over at vi er totalt avhengig av å ha tilgang til EUs indre marked? Eller tror du vi klarer oss uten import og eksport?

Vi er enige på ett punkt, og det gjelder det om å slenge tastatur i veggen. Men av litt forskjellige årsaker. Skjønner ikke at folk vil basere hele sin politiske hverdag på frykt for de skumle muslimene og innvandrerne. Landssvikoppgjør.. jeg ler.
Sitat av downing Vis innlegg
"Blablabla EØS og Schengen". Er du overhode klar over at vi er totalt avhengig av å ha tilgang til EUs indre marked? Eller tror du vi klarer oss uten import og eksport?
Vis hele sitatet...
Jah, akuratt som om Norge ikke kunne handlet med Europa uten EU. All import og eksport hadde ikke forsvunnet. Tror ikke det du skriver stemmer.
Sitat av downing Vis innlegg
"Blablabla EØS og Schengen". Er du overhode klar over at vi er totalt avhengig av å ha tilgang til EUs indre marked? Eller tror du vi klarer oss uten import og eksport?
Vis hele sitatet...
De er vel heller ganske avhengig av olje og gass fra Norge.
"I årene fremover skal vi spesielt fokusere på tre stor utfordringer i skolen; det er for mange barn som ikke lærer å lese, skrive og regne godt nok, det er for mange ungdommer som ikke gjennomfører videregående skole, og vi trenger flere og enda bedre lærere for å sikre at alle barn lærer det de skal."

http://arbeiderpartiet.no/Politikken...kene/Utdanning

Er det virkelig så trygt og stemme AP når de ikke kan skrive ordentlig? Ser ikke ut som de har fulgt med så veldig mye på skolen.^^

Selv støtter jeg frp, og er spesielt enig i utdanningspolitikken.
Sist endret av tkd; 28. januar 2011 kl. 16:01.
Sitat av tkd Vis innlegg
Er det virkelig så trygt og stemme AP når de ikke kan skrive ordentlig? Ser ikke ut som de har fulgt med så veldig mye på skolen.^^

Selv støtter jeg frp, og er spesielt enig i utdanningspolitikken.
Vis hele sitatet...
Haha, og FrP er jo virkelig geniale de!

For meg er det viktigste at skoletilbudet skal bli bedre i Norge! Derfor støtter jeg Høyre
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Haha, og FrP er jo virkelig geniale de!

For meg er det viktigste at skoletilbudet skal bli bedre i Norge! Derfor støtter jeg Høyre
Vis hele sitatet...
Er enig i at alle i FrP ikke er geniale, men det gjelder vel alle partier? Selv er jeg også enig i mye av Høyres utdanningspolitikk, da det er mye likt som FrP sin. Kan også nevne at jeg avskyr utdanningspolitikken til AP, der de prøver å få alle på samme kunnskapsnivå og gir F i de som kan bli mye flinkere, men blir trukket ned på grunn av de "svake" elevene som trenger litt mer tid på stoffet
Sist endret av tkd; 28. januar 2011 kl. 16:41.
Sitat av tkd Vis innlegg
Er enig i at alle i FrP ikke er geniale, men det gjelder vel alle partier? Selv er jeg også enig i mye av Høyres utdanningspolitikk, da det er mye likt som FrP sin.
Vis hele sitatet...
FrP og Høyre er ganske like ideologisk sett, men de er to helt forskjellige partier. Høyre er rimelig delt, der halvparten er litt til venstre internt i høyre, og halvparten heller mer mot frp. Jeg er definitivt til venstre internt i høyre, og ville heller stemt Rødt enn frp. Selv om mye er likt, så skal frp overdrive alt og de ser ikke lengre enn 50 år fram i tid. FrPs sier selv at partiet ikke forskjellsbehandler mellom kjønn, rase, religion og alder. Men likevel så mener de at det er greit med kristne skoler, mens de er imot opprettelser av muslimske skoler. Når de sier at religion skal holdes innenfor den enkeltes private sfære, så er det for meg en uoverensstemmelse at kristne skoler er greit, men ikke andre religiøse skoler. En annen ting som er helt hinsides med FrP er klimapolitikken. Klimaproblemene er reelle. FrPs klimapolitikk har stort sett vært fornektelse og en bortforklaring om at vi mennesker ikke har negativ påvirkning på klimaet. Uten å benekte at diskusjon om klima enkelte ganger har blitt dratt for langt, er det heller ingen tvil om at FrP ikke har peil på hva slags virkelige utfordringer vi står overfor når det kommer til klima. Dette var en veldig fin kommentar på akkurat dette: Frp står uten klær.
Du bør ikke stemme på et parti basert på at noen andre forteller deg at det er bra. Sånn jeg mener det, bør folk lage sin egen mening.
Jeg er nesten på samme alder som deg, og har nå i det siste begynt å få opp øynene for politikk.

Det jeg har gjort i det siste, er å sett på de forskjellige partiene sine nettsider, lest om programmet, hvem som er med, hvem som har gått av, hvorfor osv. Mange av partiene skriver om hvor mye bra de vil gjøre, men de ender opp med å ikke gjøre det.

Jeg har ikke lest om alle partiene, men det partiet som har fanget meg i det siste er Kystpartiet.
Sitat av Eriixn Vis innlegg

Jeg har ikke lest om alle partiene, men det partiet som har fanget meg i det siste er Kystpartiet.
Vis hele sitatet...

And why is that?
Sitat av Krokodille Vis innlegg
And why is that?
Vis hele sitatet...
Nå var jeg kanskje litt for sjapp i svingende akkurat med det utsagne der.
Jeg har enda ikke kommet så dypt inni politikken dems. Men det inntrykket jeg har fått til nå er at de tenker mer på oss vanlig folk, enn mange av de andre partiene. De ga meg en følelse av at de tenker mer på folket en profitt.

Som sagt så er jeg ganske ny innen politikk, og kan være helt på jorde. Skal heller komme tilbake med et mer skikkelig svar når jeg føler jeg kan mer om dette emnet og politikken.
Er ikke så dumt det du sier Uansett så vil jeg anbefale deg å ta en goood titt på venstre sitt partiprogram om du er interessert i dette med enkeltmenneske, det er de best på etter min mening! Kystpartiet sitt hovedfokus er kristne verdier i norge, miljø og klima og blandingsøkonomi så vidt jeg har forstått. De virker som et "bygdeparti" som er litt i mot store byer og lignende i mine øyne!
Jeg så en partilederutspørring med kystpartiet en gang. De ville bygge jernbane bra Kirkenes til Kina (men vi kunne bare slappe av, det skulle ikke skje over natta - de ville ta det over en fire-års periode, haha) og så ville de selge alt av aksjer og kjøpe gullbarrer for oljepengene heller. De mente det var en mye sikrere måte å investere på. Tror hele partiledelsen deres er medlemmer i Mensa, jeg...
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Jah, akuratt som om Norge ikke kunne handlet med Europa uten EU. All import og eksport hadde ikke forsvunnet. Tror ikke det du skriver stemmer.
Vis hele sitatet...
Er Sveits medlem av EU og har ikke de en florerende handel med Europa. Det går helt fint av å forhandle fram bilaterale handelsavtaler med EU uten å måtte godta deres grunnlovs festede markedsliberalistiske politkk. Problemet med EØS i norge er at de aller fleste ser på det som en nødvendighet, men jeg tror det går ann å ha et godt handels samarbeid med Europa uten og måtte godta de demokratisk innskrekelsende EU og EØS fører med seg.
Vil får øvrig si at Høyre har lovfestet at de vil forlate Regjerings makt i Norge for å bli medlem av EU som hadde gjort at DLD ikke hadde blitt stemt over i stortinget engang.
Sist endret av bAerlol; 28. januar 2011 kl. 20:27. Grunn: skriveleif
Jeg vil ha mindre innvandrere, billigere røyk og alkohol, mindre avgifter og skatter og ha et inviduelt samfunn hvor hver enkelt kan klare seg selv.

Gir faen i om gamlingene må ha et eldrehjem hvor de må tørkes i ræva, eller om norges befolking om 500 år skal ha en stabil økonomi. Jeg vil bruke pengene vi har idag, og leve livet ut. Og det blir bare for mine barn og barnebarn. Hva som kommer etter det, er så tynnet ut at dem driter jeg regelrett i.
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Jeg vil ha mindre innvandrere, billigere røyk og alkohol, mindre avgifter og skatter og ha et inviduelt samfunn hvor hver enkelt kan klare seg selv.

Gir faen i om gamlingene må ha et eldrehjem hvor de må tørkes i ræva, eller om norges befolking om 500 år skal ha en stabil økonomi. Jeg vil bruke pengene vi har idag, og leve livet ut. Og det blir bare for mine barn og barnebarn. Hva som kommer etter det, er så tynnet ut at dem driter jeg regelrett i.
Vis hele sitatet...
Klassisk frp-tenkning. Klarer så vidt unngå å kaste tastaturet i veggen når jeg leser det du skriver. Sånne som deg ødelegger samfunnet, og burde rett og slett ikke hatt stemmerett! Tenk hvis dine oldeforeldre hadde tenkt det samme?!
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Klassisk frp-tenkning. Klarer så vidt unngå å kaste tastaturet i veggen når jeg leser det du skriver. Sånne som deg ødelegger samfunnet, og burde rett og slett ikke hatt stemmerett! Tenk hvis dine oldeforeldre hadde tenkt det samme?!
Vis hele sitatet...
Beklager, men jeg har ikke omtanke for folk 500 år fremover i tid. Egoistisk? Mulig det. Face it, vi kan heller ikke gjøre noe for de stakkars buskemennene nede i afrika. Alle disse milliardene som norge og andre land har gitt, gjør INGEN fremgang. De vet jo fanken ikke hva en mobil er engang! Verden er tapt uansett. Menneskeheten varer ikke evig. Er kjerringer, sympatiske og bløte personer som stemmer noe slikt som AP og SV.
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Beklager, men jeg har ikke omtanke for folk 500 år fremover i tid. Egoistisk? Mulig det. Face it, vi kan heller ikke gjøre noe for de stakkars buskemennene nede i afrika. Alle disse milliardene som norge og andre land har gitt, gjør INGEN fremgang. De vet jo fanken ikke hva en mobil er engang! Verden er tapt uansett. Menneskeheten varer ikke evig. Er kjerringer, sympatiske og bløte personer som stemmer noe slikt som AP og SV.
Vis hele sitatet...
Det der er ikke en gang verdig et svar. Selvsagt kan vi gjøre noe?! Verden er slettes ikke tapt?
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Beklager, men jeg har ikke omtanke for folk 500 år fremover i tid. Egoistisk? Mulig det. Face it, vi kan heller ikke gjøre noe for de stakkars buskemennene nede i afrika. Alle disse milliardene som norge og andre land har gitt, gjør INGEN fremgang. De vet jo fanken ikke hva en mobil er engang! Verden er tapt uansett. Menneskeheten varer ikke evig. Er kjerringer, sympatiske og bløte personer som stemmer noe slikt som AP og SV.
Vis hele sitatet...
Jeg vil egentlig bare takke deg for at du skrev dette innlegget, da du igrunn bekreftet steriotypien av en FrP-stemmer i øynene til mange av oss som ikke ville drømt om å stemme på det.

Alt som kan få folk bort fra tanken på å stemme dette partiet er bra, hvem vil vel bli satt i samme bås som sneversynte personer som deg?
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Beklager, men jeg har ikke omtanke for folk 500 år fremover i tid. Egoistisk? Mulig det. Face it, vi kan heller ikke gjøre noe for de stakkars buskemennene nede i afrika. Alle disse milliardene som norge og andre land har gitt, gjør INGEN fremgang. De vet jo fanken ikke hva en mobil er engang! Verden er tapt uansett. Menneskeheten varer ikke evig. Er kjerringer, sympatiske og bløte personer som stemmer noe slikt som AP og SV.
Vis hele sitatet...
At de ikke engang vet hva en mobil er, det er nokk bare en god ting. Men, jo vi kan gjøre noe for folk i Afrika og i andre korrupte u-land. Hvordan greier du å forklare at det finnes gode steder å bo, med uendelig med penger, men over havet ligger det et land i sult? Det eneste jeg kommer fram til er at det er kontrollert.
Får de riktige personen denne kontrollen, kan de jeg hjelpe landet å komme på sine bein, alle trenger hjelp en gang iblant.

Skulle alle gått rundt og tenkt at verden er tapt, ville den vært tapt. Der oss vanlig folk ville bare blitt noen bønder på et sjakk-brett.
Men heldigvis er ikke alle som deg.

"Er kjerringer, sympatiske og bløte personer som stemmer noe slikt som AP og SV"
- Bløte personer, bare for de faktisk bryr seg om folket sitt? Bryr seg om menneskets frihet?

Menneskene lever ikke evig, er vell opp til enhvers persons øye på livet og dens gang.
Om vi dør, og det er alt som skjer, så er det faktisk andre folk som må fortsette å leve i denne verden. Tenk om barnebarna dine må leve i et mareritt, bare for du ikke gadd å sette foten utenfor døren, å se sannheten i øyne. (no offence)

Ble kanskje satt litt på spissen, men dette er det jeg fikk ut av innlegget ditt.
Sist endret av eRixn; 29. januar 2011 kl. 02:16.
Bare det at AP vil ha gratis skolegang og utstyr til alle er bedre en noe av de andre lover i skolesammenheng.

Sitat av Posyyy Vis innlegg
Beklager, men jeg har ikke omtanke for folk 500 år fremover i tid. Egoistisk? Mulig det. Face it, vi kan heller ikke gjøre noe for de stakkars buskemennene nede i afrika. Alle disse milliardene som norge og andre land har gitt, gjør INGEN fremgang. De vet jo fanken ikke hva en mobil er engang! Verden er tapt uansett. Menneskeheten varer ikke evig. Er kjerringer, sympatiske og bløte personer som stemmer noe slikt som AP og SV.
Vis hele sitatet...
Stakkars barna dine, FrP tenker ikke lenger en 50 år fram. Når du er på gamlehjem og barna dine er blakke, hvor skal du da?

500 år du liksom... det tok ikke USA mer en 60 å ødelegge landet sitt...

Når du ikke en gang tenker på barna dine, det er usolidarisk og egoistisk tankegang det...
Sist endret av Oransje; 29. januar 2011 kl. 14:54.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Bare det at AP vil ha gratis skolegang og utstyr til alle er bedre en noe av de andre lover i skolesammenheng.
Vis hele sitatet...
Nei, gratis er ikke det samme som bra. Gratis betyr køer, inkompetanse, ineffektivitet og ensidighet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Roark Vis innlegg
Nei, gratis er ikke det samme som bra. Gratis betyr køer, inkompetanse, ineffektivitet og ensidighet.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare kvifor det betyr det? Å komme med ein så generell påstand utan å grunngje det er verdilaust.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du forklare kvifor det betyr det? Å komme med ein så generell påstand utan å grunngje det er verdilaust.
Vis hele sitatet...
Gratis goder skaper køer fordi etterspørselen stiger og tilbudet synker. Eksempel: Det norske helsevesenet.

Gratis goder skaper inkompetanse fordi profittmotivet forsvinner fra markedet. Dyktige og intelligente mennesker søker seg i stedet inn i andre markeder. Eksempel: Lærerstanden i norsk skole.

Gratis goder skaper ineffektivitet fordi monopolisering gjør at konkurransen forsvinner. Produsentene er ikke nødt til å være effektive for å beholde kundene sine. Eksempel: 80% av norske elever er funksjonelle analfabeter når de går ut av ungdomsskolen.

Gratis goder skaper ensidighet fordi kundene ikke har mulighet til å velge andre alternativer. Alle skal gjennom den samme kverna. Eksempel: den norske enhetsskolen.
Sitat av Roark Vis innlegg
Gratis goder skaper køer fordi etterspørselen stiger og tilbudet synker. Eksempel: Det norske helsevesenet.

Gratis goder skaper inkompetanse fordi profittmotivet forsvinner fra markedet. Dyktige og intelligente mennesker søker seg i stedet inn i andre markeder. Eksempel: Lærerstanden i norsk skole.

Gratis goder skaper ineffektivitet fordi monopolisering gjør at konkurransen forsvinner. Produsentene er ikke nødt til å være effektive for å beholde kundene sine. Eksempel: 80% av norske elever er funksjonelle analfabeter når de går ut av ungdomsskolen.

Gratis goder skaper ensidighet fordi kundene ikke har mulighet til å velge andre alternativer. Alle skal gjennom den samme kverna. Eksempel: den norske enhetsskolen.
Vis hele sitatet...
Kilder, por favor?
Gratis goder skaper køer fordi etterspørselen stiger og tilbudet synker. Eksempel: Det norske helsevesenet.
Vis hele sitatet...
Og dette er negativt hvordan? at flere blir behandlet er vel bedre enn at det ikke er køer, men at folk går ubehandlet?

Gratis goder skaper inkompetanse fordi profittmotivet forsvinner fra markedet. Dyktige og intelligente mennesker søker seg i stedet inn i andre markeder. Eksempel: Lærerstanden i norsk skole.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror profittmotivet er det viktigste motivet: I Kina er en statsansatt leder mye bedre betalt enn en leder i en privat bedrift, for ikke å snakke om frynsegodene. Det er ingen automatikk i at man tjener mer i privat sektor, det er ett resultat av en markedsøkonomi.

Gratis goder skaper ineffektivitet fordi monopolisering gjør at konkurransen forsvinner. Produsentene er ikke nødt til å være effektive for å beholde kundene sine. Eksempel: 80% av norske elever er funksjonelle analfabeter når de går ut av ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
Gratis goder er mer effektivt fordi det ikke er noe vits i å byråkratisere betalingen når det ikke er noen. I ett statstyrt foretak er ikke effektivitet målt i antall kroner inn i forhold til kroner ut, som er målestokken i en privat bedrift. Effektiviteten til staten er målt i kvalitet og kvantitet.

Gratis goder skaper ensidighet fordi kundene ikke har mulighet til å velge andre alternativer. Alle skal gjennom den samme kverna. Eksempel: den norske enhetsskolen.
Vis hele sitatet...
Hva da enhetsskole? Det er lenge siden stortingspolitikere har brydd seg med pedagogikk, i hvertfall utad. Pedagogikk gjøres på universitetene av fagfolk, i forsvinnende liten grad av politikere. Det er foresten konsensus i dagens politiske landskap at skolen bør få ro til å tilpasse seg K06 før en ny reform kommer. (Enhetskolen er en tankegang som sist var oppe til debatt på 50-tallet btw)
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Kilder, por favor?
Vis hele sitatet...
20 prosent av norske elever er analfabeter

Resten burde være kjent.
Sitat av Roark Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du skrev 80%?
Mente 20%.
Sist endret av Roark; 29. januar 2011 kl. 21:16.
Sitat av Roark Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette er en ti år gammel undersøkelse. Det er godt mulig det er verre nå, men skal man vise til kilder bør man nok finne noen som er gjort nylig.
2004: Norske 15-åringer gjør det stadig dårligere på skolen

2007: Hver femte norske 15-åring har kritisk dårlige kunnskaper i lesing, ifølge Pisa-undersøkelsen.

2008: Nesten 40 prosent av foreldrene mener kvaliteten i den norske skolen er meget dårlig


Sånn går det når kundene ikke selv kan velge hvilke produkter vil kjøpe.

Spør foreldrene hva de mener om kvaliteten på skoene til barna sine, som de selv har valgt i et fritt marked.
Sist endret av Roark; 29. januar 2011 kl. 21:51.
Men dette er da ikke noe som tilsier at privatisering er løsningen. Kildene viser bare til dårlige resultater, ikke at privatiseringen er bedre. Dessuten måler ikke PISA undersøkelsen evner til samarbeid, informasjonsinhenting/benytning eller informasjonskompetanse, noe som stadig blir viktigere. Det er ikke lenger slik at det er viktig å kunne byene i belgia på rams eller hele det periodiske system for den saks skyld, informasjonen ligger max 10 min unna på internett. Det som er viktig er hvordan elevene utnytter den tilgjengelige informasjonen, ikke hvilken informasjon de sitter inne med. Dette er ferdigheter PISA-undersøkelsen er svært dårlig til å måle.

men for å diskutere saken, og ikke pedagogikk: FrP, som de andre politiske partiene i norge har veldig liten lyst til å gjøre noe som helst med pedagogikken, der er man enige. Men det er ingen ting som hviser til at mer konkuranse i mellom skolene til bedre skoler.


Frp er for stykkprisfinansiering. I oslo er det den politikken som har blitt ført de siste par årene av frp/høyre-byråd (Sylvi Listhaug(frp) har vært skolesjef lenge) og det har ført til at tilbudet er blitt sterkt svekket. på skolen jeg gikk på er fortsatt fire språk truet med å bli strøket på grunn av at man må ha fulle klasser for å sette opp faget. med stykkprisfinansiering ender man opp med like skoler som tilbyr de samme fagene, det blir ikke rom for variasjon. Hvis man da ikke har muligheten til å kjøpe seg til en privatskole får man ikke de fagene som vil holde deg motivert, større sannsynlighet for å droppe ut. Folk som dropper ut av skolen er den største utfordringen i norsk skole i dag, ikke at de rike ikke får kjøpt seg plass på en privatskole. Jeg vil ha en så god skole som mulig, også til de som ikke er oppvokst på ullevåll hageby.
Sitat av taeerom Vis innlegg
Men dette er da ikke noe som tilsier at privatisering er løsningen. Kildene viser bare til dårlige resultater, ikke at privatiseringen er bedre.
Vis hele sitatet...
Det private er bedre enn statlige løsninger fordi private må prestere for å trekke til seg kunder. Hvis de ikke er bedre, mister de kunder og går i verste fall konkurs. Hva skjer når de statlige skolene gjør det dårlig? Jo, de får økte midler!

Det er ikke lenger slik at det er viktig å kunne byene i belgia på rams eller hele det periodiske system for den saks skyld, informasjonen ligger max 10 min unna på internett. Det som er viktig er hvordan elevene utnytter den tilgjengelige informasjonen, ikke hvilken informasjon de sitter inne med. Dette er ferdigheter PISA-undersøkelsen er svært dårlig til å måle.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at PISA-undersøkelsen ikke er ideell, men den gir en god pekepinn på det faglige nivået i skolen.

det er ingen ting som hviser til at mer konkuranse i mellom skolene til bedre skoler.
Vis hele sitatet...
Slik fungerer det i alle andre markeder: elektronikk, mat, klær, flyreiser, energi... Hvorfor skulle enkle økonomiske prinsipper fungere helt annerledes innen utdanning?
Sist endret av Roark; 29. januar 2011 kl. 23:38.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Roark Vis innlegg
Det private er bedre enn statlige løsninger fordi private må prestere for å trekke til seg kunder.
Vis hele sitatet...
Bare å nekte de mindre begavede elevene å komme inn det, så kan de lett vise til supre resultater, og både tiltrekke seg flere smarte kunder og skru opp prisene. Alt er så enkelt, det er akkurat som med butikker og sånt!
Sitat av Riverton Vis innlegg
Arbeiderpartiet ønsker å bestemme mest mulig over deg, og at du skal betale masse penger i skatter og avgifter til staten. Dette er kort forklart.

.......

Jeg er by the way nidkjær FrP, og er medlem i FpU
Vis hele sitatet...
Du forsterka akkurat inntrykket mitt av FrP.
Sitat av luni Vis innlegg
Bare å nekte de mindre begavede elevene å komme inn det, så kan de lett vise til supre resultater, og både tiltrekke seg flere smarte kunder og skru opp prisene. Alt er så enkelt, det er akkurat som med butikker og sånt!
Vis hele sitatet...
Mener du at det ikke er penger å tjene på å utdadnne mindre smarte barn?
Sitat av atomet Vis innlegg
Du forsterka akkurat inntrykket mitt av FrP.
Vis hele sitatet...
Negativt eller positivt?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Roark Vis innlegg
Mener du at det ikke er penger å tjene på å utdadnne mindre smarte barn?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan man tjene penger på det, men med økte utfordringer blir utgiftene større, og hvem mener privatiseringsforkjemperne skal ta denne regningen? Skal foreldre av f.eks. dyslektikere betale mer eller skal staten plutselig betale utdanning igjen, men denne gangen til den summen private skoler vil ha?
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Beklager, men jeg har ikke omtanke for folk 500 år fremover i tid. Egoistisk? Mulig det. Face it, vi kan heller ikke gjøre noe for de stakkars buskemennene nede i afrika. Alle disse milliardene som norge og andre land har gitt, gjør INGEN fremgang. De vet jo fanken ikke hva en mobil er engang! Verden er tapt uansett. Menneskeheten varer ikke evig. Er kjerringer, sympatiske og bløte personer som stemmer noe slikt som AP og SV.
Vis hele sitatet...
Morsomt at du nevner det med mobil og afrika, og det viser jo også hvor ekstremt lite peil du har på det du snakker om. Faktisk har mobiltelefoner fått voldsom utbredelse i afrika de siste årene, og det har dukka opp mikrobetalingssystemer som langt på vei erstatter vanlige banktjenester, og som er mye mer avanserte enn det nærmeste vi har (overprisede sms'er).

http://www.sciencedaily.com/releases...0809161236.htm
Sist endret av atomet; 30. januar 2011 kl. 00:52.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Negativt eller positivt?
Vis hele sitatet...
Han mener du har et overfladisk syn og tar lett beslutninger. Tror jeg.

Jeg fikk spørsmål når jeg representerte FrP i en klassedebatt: Hva gjør FrP for klimapolitikken? Innebærer det å være FrP'er å benekte global oppvarming?
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Han mener du har et overfladisk syn og tar lett beslutninger. Tror jeg.

Jeg fikk spørsmål når jeg representerte FrP i en klassedebatt: Hva gjør FrP for klimapolitikken? Innebærer det å være FrP'er å benekte global oppvarming?
Vis hele sitatet...
limaproblemene er reelle. FrPs klimapolitikk har stort sett vært fornektelse og en bortforklaring om at vi mennesker ikke har negativ påvirkning på klimaet. Uten å benekte at diskusjon om klima enkelte ganger har blitt dratt for langt, er det heller ingen tvil om at FrP ikke har peiling på hva slags virkelige utfordringer vi står overfor når det kommer til klima.
Sitat av n5k Vis innlegg
og så ville de selge alt av aksjer og kjøpe gullbarrer for oljepengene heller. De mente det var en mye sikrere måte å investere på. Tror hele partiledelsen deres er medlemmer i Mensa, jeg...
Vis hele sitatet...
Haha, ser at du ikke har satt deg så veldig godt inn i ting.

og så ville de selge alt av aksjer og kjøpe gullbarrer for oljepengene heller.

Bastensen foreslo å kjøpe gull for overskuddet av oljepengene hvert år. Hadde man gjort det hvert år, hadde kanskje oljefondet vært verdt det dobbelte idag. Man har nemlig regnet på det.
Det var mange som lo og ikke tok foreslaget seriøst, du lo også. Du hadde kanskje ikke ledd så mye hvis oljefondet kanskje hadde vært verdt det dobbelte idag, mister mensa.

Når Bastensen i Kystpartiet satt på Stortinget foreslo han at oljefondet skulle kjøpe gull.
Siden den gang har gullprisen mer enn tredoblet seg.
Sist endret av St.Vitus; 30. januar 2011 kl. 17:18.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
limaproblemene er reelle. FrPs klimapolitikk har stort sett vært fornektelse og en bortforklaring om at vi mennesker ikke har negativ påvirkning på klimaet. Uten å benekte at diskusjon om klima enkelte ganger har blitt dratt for langt, er det heller ingen tvil om at FrP ikke har peiling på hva slags virkelige utfordringer vi står overfor når det kommer til klima.
Vis hele sitatet...
Men du representerer sikkert sosialisme. Er det noen FRP'ere som kan svare på spørsmålet mitt?
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Siden den gang har gullprisen mer enn tredoblet seg.
Vis hele sitatet...
Nå har jo gullprisen fått nesten en "boble-pris", den skal nok ned igjen ser du. Men bastesen hadde et poeng, nemelig å investere penger fra oljefondet i real verdier. Ikke kun fantasi penger.

Jeg synes oljefondet skulle vært investert i Norge. Skapt arbeidsplasser som er konkuransedyktige med utlandet og kommet àjour med etterslepet vi har på infrastrukturen.

For det vi gjør nå er å bruke penger som fulle sjømenn, bruker milliarder på offentlig sysselsetting, pensjoner og trygdeordninger, uten å ha en formening av hva vi skal leve av den dagen vi ikke har mer olje å selge. Da vil vi sitte igjen med en verdiskapende industri som ikke klarer å konkurrere med utlandet (sier seg jo selv når det går sikkert 20 kinesere på 1 norsk industrilønning).
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
FrP ser på de overfladiske godene som lavere skatter, billigere alkohol/røyk/snus og mer penger til de rike.
Vis hele sitatet...
Enig, mykje vil ha meir.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
De lover kanskje mye men hvor kommer pengene fra?
Vis hele sitatet...
Den magiske hatten til Karl I.

FRP matte er forøvrig ganske intersann.
"10mill i skattekutt og 5 mill mer til eldreomsorg. Det gir ein gevist på 20 mill"
"-10+5=20"
Eg får ikkje det reknesykket til og gå opp.

Men det kan bli eit artig sosialt ekspriment viss FRP styrer. Men då blir jo fyllekjøring ein del av føreropplæringen i Noreg, på lik linje med. Glattkjøring, langkjøring, forbikjøring, kartkjøring og oppkjøring.
Sist endret av FpsDog; 31. januar 2011 kl. 09:13.
Haha! Styker på fyllekjøringa. Det morsomme er jo at det er nok ofte disse "typiske" frp-velgerene som ville kjenne FrPs politikk mest på kroppen også. Selv om det ligger i opposisjonens natur å påpeke mangler i den sittende regjeringen, så drar FrP dette langt når de presenterer problemene i Norge. Jeg vet ikke hvor mange om har vært utenfor Norge, og sett hvordan mennesker i andre land har det, men jeg anser meg selv som en av de heldigste i verden som får bo i Norge. Billig bensin og alkoholavgifter er temaer for de som ikke har kjennskap til de virkelige problemene som finnes i verden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jeg synes oljefondet skulle vært investert i Norge. Skapt arbeidsplasser som er konkuransedyktige med utlandet og kommet àjour med etterslepet vi har på infrastrukturen.
Vis hele sitatet...
Problemet er at å invistere så massive mengder penger i eige land vil føre til at verdien av krona synker, og vi får høg inflasjon og rente.
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Kilder?
Nyskjerrig.
Vis hele sitatet...
APs overskudd i 2007 og FrPs underskudd i 2010.

Beklager sent svar.