Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  343 34533
Det har du rett i.
Men det har ikke krekar.
Disse patetiske jævlene burde blitt fratatt oppholdstillatelse.
De driver jo bare med faenskap uanndsett, de gjør ingenting for og bidra til samfunnet.
Jeg ser litt forskjellig på denne saken.
Denne jenta bor ulovlig i Norge, og burde ikke behandles noe annerledes enn alle andre som bor her ulovlig. Grunnen til at folk reagerer her, er fordi det er fokusert på en person som har fortalt om sitt liv her i Norge, noe som gjør at vi føler det blir feil å sende henne hjem.

På en annen måte, så er dette ei dame som snakker flytende norsk, samt skriver flytende norsk. Hvorfor kaste ut noen som kan gjøre nytte for seg her i landet, istedenfor de som gjemmer seg hjemme og ikke kan norsk engang? Har slike naboer, hvor kvinnene aldri beveger seg lengre enn 100m fra huset.
En ting til som irriterer meg. Hvorfor blir fedre og mødre med barn, og de som snakker flytende norsk sendt ut av landet, og ikke Mullah Krekar, eller han der nazistiske russeren, Datsik?
Dere som er for utkastelse bør sette dere litt inn i forholdene i det Kaukasus-området som er en del av Russland. I denne delen er det mye terror, storkriminalitet, vold og fattigdom. UD advarer også på det sterkeste mot å besøke dette området.

Tror neppe dere hadde ønsket at deres familie skulle leve i et slikt samfunn.
For samfunnet ville det vert bedre å sende meg til Russland en å sende hun... sånn sett på det med bidrag til samfunnet. jeg er født og oppvokst her.
Joa,enig der
Dessverre får jeg vel nesten si så er disse gjengene avkom av strømmen av pakistanere som kom på 60 tallet,de er derfor etter reglene å regne norske statsborgere å kan derfor ikke kastes ut,dette er ikke alle men dessverre flesteparten.Folk som driver pøbelskap og bare har oppholdstillatelse bør få denne opphevet og på huet ut
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg mener att det som står i loven skal følges, uansett!!
begynner man "å bruke hode" sånn som Tøffetom menes, så er har reglene begynt å miste kraft!
Det er selvsakt dumt for henne att ho må sendes ut, men både ho og foreldrene viste hele tiden att ho var her ulovlig!
Vis hele sitatet...
Hørt om at alle regler har unntak? Som sagt, det er lov å bruke hodet. Er da en grunn til at folk studerer juss og ikke kun slår opp ting i en bok hvor alt skal tolkes bokstavelig?
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
For samfunnet ville det vert bedre å sende meg til Russland en å sende hun... sånn sett på det med bidrag til samfunnet. jeg er født og oppvokst her.
Vis hele sitatet...
Ja,men uansett hvordan du snur å vender på det så er du født her,det er forksjellen,du er norsk statsborger går jeg utifra.Du har like mye rett som alle andre etniske norske å gjøre hva du måtte føle for å gjøre
dette er jo egentlig mest en prinsippsak, politiet måtte reagere pga måten hun opptrådde i media osv.

For henne å typen er det ikke stort vanskeligere å arrangere ett giftemål, så kan de heller skille seg om noen år. Det er nok av folk som gifter seg med utenlandske jenter på et heller tvilsomt "kjærlighetsgrunnlag".

På denne måten kan fortsatt norge dra nytte av alle de pengene de har lagt i utdanning osv i jenta, og hun kan bidra i samfunnet, samtidig som hun får norske rettigheter.

Det fikser seg nok!
Amelie må ut men krekar får lov og bli...
Joda en stor seier for rettstaten norge dette!

La oss beholde krigsforbrytere og terrorister her og kaste ut de som faktisk ikke gjør noe galt!
krekar risikrerer dødsstraff, denne jenta ikke, om noen lurer på forskjellen der. Norge har vedtatt at vi ikke sender ut folk av landet som risikrerer dødsstraff.
Sitat av seven_up Vis innlegg
dette er jo egentlig mest en prinsippsak, politiet måtte reagere pga måten hun opptrådde i media osv.
Vis hele sitatet...
Når ble måten noen opptrer i media et kriterie for hvorvidt politiet skal rykke inn?
yngve, last ned en film å bryt loven, så skal jeg vedde på at politiet ikke kommer å tar deg(du kan ringe politiet å forklare det på tlf). men last ned en film å møt opp på vg med din historie om hvor lett man laster ned filmer, skriv en bok om dine erfaringer med å laste ned la oss si Max Manus, eller en annen norsk film, ja da kommer politiet. Da må de liksom si i fra at dette ikke er greit.
Ganske idiotisk det her. Nok en gang klarer norsk rettsvesen å vise at de er UDUGELIGE, idiotiske og alt det negative som følge av å være hjernedøde. Endelig kan folk se det uten en gang å være i tvil at fatale feil blir gjort. Det blir gjort hele tiden, og det er til å skyte seg i huet av.
Sist endret av zhpongl; 13. januar 2011 kl. 17:57.
Så mange setter fokus på at hun har mastergrad og skrevet en bok. Alle som orker og ikke er idoter kan ta mastergrad, og hun er nok ikke den eneste utlendingen med noe som helst form for utdannelse som blir kasta ut.

Bare media som har gjort henne kjennt, og da vil så selfølgelig alle støtte henne med at hun ikke kan bli kasta ut. Noe som Marie Amelie godt vet selv, og det gjennspeiles noe sinnsykt i intervjuene hennes; "Frykter for mitt liv" "Har ingenting å gjøre i russland" osv.. vil ha sympati fra flest mulig for da vet hun at hun har større sjangs til å bli.

Er det mulig å ha vanskeligheter for å gjennomskue en dame som har fått en liten vindusåpning.

Det er mange utlendinger som blir kasta ut hver eneste dag. Noen smarte, noen dumme, noen kriminelle andre snille, flinke osv. Hvorfor i helvete skal hun få spesialbehandling.
Sitat av vedinhio Vis innlegg
Så mange setter fokus på at hun har mastergrad og skrevet en bok. Alle som orker og ikke er idoter kan ta mastergrad, og hun er nok ikke den eneste utlendingen med noe som helst form for utdannelse som blir kasta ut.

Bare media som har gjort henne kjennt, og da vil så selfølgelig alle støtte henne med at hun ikke kan bli kasta ut. Noe som Marie Amelie godt vet selv, og det gjennspeiles noe sinnsykt i intervjuene hennes; "Frykter for mitt liv" "Har ingenting å gjøre i russland" osv.. vil ha sympati fra flest mulig for da vet hun at hun har større sjangs til å bli.

Er det mulig å ha vanskeligheter for å gjennomskue en dame som har fått en liten vindusåpning.

Det er mange utlendinger som blir kasta ut hver eneste dag. Noen smarte, noen dumme, noen kriminelle andre snille, flinke osv. Hvorfor i helvete skal hun få spesialbehandling.
Vis hele sitatet...

Helt enig. Hun kan forøvrig ikke snakke for seg selv. Så akkuratt et intervju med hun på TV, der hun såvidt klarte å svare på de enkleste spørsmål.
Hun ble tatt med hit som mindreårige.
Hun har ingen tilknytning til russland og hadde heller ikke noen valg om hvor hun havnet osv.
Hun har aldri vært i kaukasus som hun har noen erindringer av, hvordan ville du følt det om politiet tok deg på gata og sa at nei vi fant ut av at dine foreldre er kamelgjetere i sahara i marokko og nå skal du ned dit og gjete kameler.
Drit i det faktum at du har ingen familie, sted og bo eller noe annet der nede. Er du heldig får du med deg et telt du kan slå opp.
Du har ikke gjort noe galt, som du selv valgte bortsett fra at dine foreldre tok deg med til et annet sted for å gi deg et bedre liv. Det er det eneste kriminelle her. Marie har overhodet ikke gjort noe som bryter mot norsk lov annet en at hun er her per idag.

Mens Krekar danner en islamistisk gruppe, dreper hundrevis, gir ordere om å drepe alle som ikke er muslimske og hogge hodet av dem på åpen gate.
Han drar på ferie til det samme landet han hevder han trenger beskyttelse mot.
Ingen i norge vil ha han her da han er en fare for rikets sikkerhet.
Er da det greit og beskytte folk mot straffen for kriminalitet de har begått? Skal norge være en frihavn? Røm til norge så sørger vi for at du er sikker! Vi vil aldri la deg straffen for noe du har gjort fordi vi ikke er en enig i straffe metoden?
Er vi en slags stat som skal sitte og dømme om det er riktig eller ikke å straffe folk på den og den måten?

Isåfall er saken klar, amelie ta og plasser et par bomber på metroen i Russland. Drep et par hundre folk og kom tilbake. DA får du nok asyl, da skal vi ta vare på deg og gi deg alt du trenger. Det er sånn systemet skal fungere!
bare fordi hun har greid og lure systemet lenge nok betyr ikke det at du fortjener og være her mer en noen andre innvandrere. Send henne hjem
Jeg mener loven skal følges, og det skal ikke være unntak for att noen er populære. Men da skal jeg f*** meg se att Mullah Krekar blir sendt ut før Marie!!

Og så lenge Krekar ikke blir sendt ut, så ser jeg ikke problemet med å ha Marie Amelie eller denne nynazisten Datsik her...
Dersom hun ikke blir sendt ut av landet, kommer vel tusen andre innvandrere uten papirer og krever å få bli, ettersom Marie Amelie fikk det.
Garilli, du sier noe der. Derfor burde det gjøres noe med et par lover, men som allikevel sikrer Marie og alle de vi trenger etcetcetc...
Så lenge de tusen andre innvandrerne kom hit som barn, ser jeg ikke det store problemet.
Norge må sette et eksempel, på at innvandrere med ulovlig oppholdstillatelse ikke kan komme her og leve livet som en dans på roser. Misforstå meg rett, jeg syns ikke at noen kriminelle innvandrere med lovlig oppholdstillatelse skal påbli heller, men å la hun få bli når hu vet godt at hu ikke har noe rettslig lov, er som å skyte seg selv i foten i henhold til loven.

Jeg ser gjerne at hun blir, men på helt andre premisser. Ville gjerne hatt hun her, men da får hun komme seg hit på lovlydig vis. Det hjelper ikke at du var liten kid og foreldrene dine tok deg med, har du visst det så lenge så må du ta handling før nå.
Ja, dette viser jo at er du kriminell, så får du bli(Krekar og Datsik). Er du grei og snill blir du sendt ut. Dette blir jo nødt til å bli ett kjempe bra land.
Norge trenger arbeidsinnvandring greit nok.
La oss ta inn de som kan betale skatt og sørge for seg selv og evt sine familier.
Isteden for å ta inn de vi må fø på sosial hjelp resten av livet som feks Krekar, det sekundet han går utenfor leiligheten sin kommer noen til å knerte han.
Gjør de noe alvorlig kriminelt kan de sendes ut men jeg ser ikke helt problemet med med å ha en lovlydig borger her som kan være produktiv og er inkludert i det norske samfunnet.
Skal vi ha plass til terrorister her bør vi faen meg ha plass til skikkelig folk også
Hun må ha drevet med dokumentforfalsking, hvordan skal hun ha tatt master på NTNU om ikke? Hvordan skal hun ha fått betaling, fått betale skatt, og bidra til samfunnet rent økonomisk?
Jeg driter i grunn i det, men jeg blir forbanna på alle de hyklerske folka som ikke ser det selv.

Minner om norsk narkotikapolitikk, med alle sine feil. Men jeg gidder ikke gå inn på det nå, bare drar en sammenligning som jeg er sikker på mange her kan se.
Eneste grunnen til at hun ikke har fått betale skatt er fordi hun har ulovelig opphold her. derav kan hun ikke betale skatt.
Hun sa jo i sin egen bok at hun drømte om engang å få betale skatt og bidra til felleskapet.
Les boka hennes før du dømmer henne.
Jajamensann! Dette er atter et resultat av nasjonalsosialismen. Flertallet vil ha innvandringsstopp. Da blir det slik at produktive mennesker stenges ute.

Jeg som liberalist synes det er trist at fredelige mennesker sendes hjem.
Som sagt tidligere, hvorfor har hun ikke tatt tiltak tidligere, om hun har så lyst til å bidra?
Hun kunne gjort noe med dette for lenge siden. Det hjelper ikke å bli sur og oppføre seg som en liten unge som ikke får vilja si når noen er uenige med seg, man må begrunne og ta tiltak, ikke komme med svada for å få medlidenhet.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Det hjelper ikke at du var liten kid og foreldrene dine tok deg med, har du visst det så lenge så må du ta handling før nå.
Vis hele sitatet...
Vil bare klargjøre at hun var hun er født mai 1985, og kom til Norge i 2002, og fikk avslag på søknaden mars 2003.
Så liten kid i Norge har hun vel aldri vært.

I denne spesifikke saken burde hun faktisk blitt sendt ut i 2003, men hun _rømte_ fra et asylmottak, lurte seg inn i norsk skole og står nå frem med en bok, det høres veldig ut som en gjennomtenkt taktikk for å bli, og jeg mener vi ikke kan godta det.

Når det gjelder asylpolitikken forøvrig, så mener jeg ressursene til Utlendingsnemnda må økes, så det kan åpnes for mer skjønn i saksbehandlingen.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Norge trenger arbeidsinnvandring greit nok.
La oss ta inn de som kan betale skatt og sørge for seg selv og evt sine familier.
Isteden for å ta inn de vi må fø på sosial hjelp resten av livet som feks Krekar, det sekundet han går utenfor leiligheten sin kommer noen til å knerte han.
Gjør de noe alvorlig kriminelt kan de sendes ut men jeg ser ikke helt problemet med med å ha en lovlydig borger her som kan være produktiv og er inkludert i det norske samfunnet.
Skal vi ha plass til terrorister her bør vi faen meg ha plass til skikkelig folk også
Vis hele sitatet...
Jeg her helt enig asså.
Det er nok av utlendinger her i landet som bare henger på narvesen/torget hele dagen.
Ta inn de som faktisk klarer noe og vil bidra til og gjøre Norge bedre.
Gi faen i de som vil bare drive med kriminalitet og leve på trygd.
Jeg syntes nå at man heller burde konsentrere seg om å utvise "uromomenter", og personer som ikke har vært her i flere år og som allerede er fullt integrerte.

Jeg forstår at dette er prinsipielt, men man kan fremdeles gjøre unntak. Unntak som er blitt gjort for terrorister her i dette landet. Hvorfor kan vi ikke heller sende dem ut?
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Jeg her helt enig asså.
Det er nok av utlendinger her i landet som bare henger på narvesen/torget hele dagen.
Ta inn de som faktisk klarer noe og vil bidra til og gjøre Norge bedre.
Gi faen i de som vil bare drive med kriminalitet og leve på trygd.
Vis hele sitatet...
Siden når var det kriminelt å henge på Narvesen og torget?
Skal ut samtlige her på grunnlag av at vi henger på forum og diskuterer hele dagen? (les: overdrivelse)

Det er ikke ulovlig å leve på trygd.
Tror du missforstår.
Det jeg sier er at det er nok av mennesker i Norge som kun krever men ikke bidrar.
Derfor ser jeg ikke poenget med å ta inn en haug med utlendinger som ikke bidrar.
Det er en stor forskjell på de om som faktisk prøver og få seg en jobb kontra de som bare sitter i sofaen sin og gir faen.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Siden når var det kriminelt å henge på Narvesen og torget?
Skal ut samtlige her på grunnlag av at vi henger på forum og diskuterer hele dagen? (les: overdrivelse)

Det er ikke ulovlig å leve på trygd.
Vis hele sitatet...
Finnes det ikke lover mot å leve på trygd når man fint kan skaffe seg en jobb, og/eller jobber svart i frukt og grønt butikken på hjørnet?
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Helt enig med trådstarter og tr80r. Hun er 2.generasjonsflyktning, ikke en som har sneket seg inn for å stjele.
Vis hele sitatet...
Regner med du mener andregenerasjonsinnvandrer, i så tilfelle har du misforstått begrepet. "Maria Amelie" er ikke en andregenerasjonsinnvandrer.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Som de fleste sikkert har fått med seg har Marie Amelie blitt arrestert og skal sendes ut av landet, etter å ha kommet til Norge som 12-åring.

Nå skal hun altså sendes ut, etter 13 år og en hel ungdomstid i landet. Hva mener folk på huset om dette?
Vis hele sitatet...
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hvis han ble bragt til landet av sine foreldre for 13 år siden, ikke "hører hjemme" noen andre steder, hadde tatt en mastergrad ved NTNU, hadde et stort sosialt nettverk og ellers ikke hadde gjort en flue fortred; han skulle selvfølgelig aldri blitt sendt ut.
Vis hele sitatet...
Her har dere begge miforstått litt. "Maria Amelie" kom til norge i 2002, som 16-åring, nesten 17. Da hun og familien fikk beskjed om avslag på asylsøknaden var hun allerede myndig (2004).


Tror en del folk som mener at det er helt uhørt å sende "Maria Amelie" ut av landet nå, burde sette seg litt inn i hvordan rettstaten fungerer. Det er ikke slik at man kan bruke skjønn i en så stor grad i alle avgjørelser. Hvorvidt nevnte person burde få bli skal ikke avgjøres av "følelser" eller synsing.
Man kan selvsagt undre seg hvorfor hun som kan bli en ressurs for Norge skal bli sendt ut mens andre "snyltere" får bli. Men skal man få gjort noe med dette må man endre på lovverket, man kan bare ikke bruke lover i noen tilfeller og andre ikke.

Mener også noen skrev at det var feil at vi sendte ut en slik person som har vært en ressurs for vårt land. Dette blir også litt feil, med tanke på at hun nok ikke har gitt mye til vårt land _enda_ iallefall. Tenker på det faktum at hun ikke har noen papirer, og at det i så måte blir vanskelig å jobbe annet enn svart. Og at det koster å ha en person i utdannelse.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Finnes det ikke lover mot å leve på trygd når man fint kan skaffe seg en jobb, og/eller jobber svart i frukt og grønt butikken på hjørnet?
Vis hele sitatet...
Jo, men det er ikke det denne diskusjonen handler om.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Jo, men det er ikke det denne diskusjonen handler om.
Vis hele sitatet...
Nei, men du sier at det ikke er ulovelig å henge på narvesene 24/7 og heve trygda hver måned.

Forøvrig så er jeg enig i at rett skal være rett, hun er her ulovlig, and thats it. Uten konsekvent håndhevelse av asyl og innvandrings - lover, så blir det helt texas her"!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Nei, men du sier at det ikke er ulovelig å henge på narvesene 24/7 og heve trygda hver måned.

Forøvrig så er jeg enig i at rett skal være rett, hun er her ulovlig, and thats it. Uten konsekvent håndhevelse av asyl og innvandrings - lover, så blir det helt texas her"!
Vis hele sitatet...
Det var for å påpeke de ufattelige dårlige argumentene og sammenligningene til en eller annen jeg ikke husker navnet på over her.
Sitat av Brimstone Vis innlegg
Regner med du mener andregenerasjonsinnvandrer, i så tilfelle har du misforstått begrepet. "Maria Amelie" er ikke en andregenerasjonsinnvandrer.
Vis hele sitatet...
Nei vet hun ikke er født i Norge, men valgte å kalle hun 2.generasjon likevel siden hun ble tatt med hit av foreldre i ung alder uten særlig valg selv, vokst opp og blitt 100% integrert.
Kall meg en kynisk jævel, men jeg mener det skal være likhet for loven. Hun er her like ulovlig som alle andre ulovlige innvandrere. Hun er i en jævla kjip situasjon, ja, men jeg håper virkelig ikke at politikerne hopper inn og gjør et unntak de ikke hadde gjort for noen med mer skjegg og et mindre sympatisk ytre.
Synes det er komisk at en del av dere som vil ha henne ut pga at loven er slik selv innrømmer at dere bryter norsk lov på rusforumet.
Sitat av ymgve Vis innlegg
Synes det er komisk at en del av dere som vil ha henne ut pga at loven er slik selv innrømmer at dere bryter norsk lov på rusforumet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke humoren...hvis vi leser om at en kar blir tatt for å ha røyka marihuana tror jeg ikke folk mener at han skal få særbehandling av politiet kun fordi han var høyt utdannet. Det handler, som skrevet over, om likhet for loven.
Nå må vi ikke glemme at grunnpilaren i en rettstat er likhet - rettferdighet for alle! Man kan ikke legge asylsøkere i båser etter i hvor stor grad de er en "byrde" for samfunnet. At denne kvinnen har en mastergrad fra NTNU og har oppnådd suksess i livet har absolutt ingenting med saken å gjøre. Kulturell innblanding, akademiske ressurser etc skal ikke være avgjørende i slike saker. Vi bor i et sosialistisk samfunn hvor alle skal bli behandlet på samme måte!

Skjønner egentlig ikke hvorfor den norske befolking lager ramaskrik grunnet denne saken. Er du ulovelig innvandrer? Skriv en bok, og du skal få oppholdstilatelse. Er det sånn dere vil ha det? Søknadden ble avslått, og om grunnene for avslag var gode nok kan jeg dessverre ikke uttale meg om. Jeg synes hele Norge overdriver sin støtte i denne saken. Myndighetene har faktisk alt på sitt på det rene her. Det foregår større urettferdigheter i dette landet, eksempelvis Kari Ann Volden.

Samt vil jeg bare si at det er direkte latterlig å nevne Mullah Krekar i denne diskusjonen.
Sist endret av dav; 13. januar 2011 kl. 19:46.
Sitat av ymgve Vis innlegg
Synes det er komisk at en del av dere som vil ha henne ut pga at loven er slik selv innrømmer at dere bryter norsk lov på rusforumet.
Vis hele sitatet...
Du skjønner ikke poenget.

Det vi mener er at man kan ikke behandle en person annerledes enn de andre. Kan ikke basere det hun har gjort, hvor lenge hun har vært her og hva hun kan bli som et grunnlag for at loven ikke skal gjelde for hun. Det er helt klart feil at tilfeller som dette kommer til, men da krever det en lovendring.
Det er også derfor jeg sier at narkotikapolitikken og narkotikalovene ligner veldig på denne saken.
Sitat av dav Vis innlegg
Nå må vi ikke glemme at grunnpilaren i en rettstat er likhet - rettferdighet for alle! Man kan ikke legge asylsøkere i båser etter i hvor stor grad de er en "byrde" for samfunnet. At denne kvinnen har en mastergrad fra NTNU og har oppnådd suksess i livet har absolutt ingenting med saken å gjøre. Kulturell innblanding, akademiske ressurser etc skal ikke være avgjørende i slike saker. Vi bor i et sosialistisk samfunn hvor alle skal bli behandlet på samme måte!



Samt vil jeg bare si at det er direkte latterlig å nevne Mullah Krekar i denne diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig bør det ha noe og si.
Det er jo en stor forskjell mellom og være syk og bare gi faen.

Amerikanerne sette jo slike krav så hvorfor kan ikke vi gjøre det.
Litt spesielt egentlig siden USA egentlig bare består av "utlendinger."

Hvorfor ikke nevne Krekar, at norske skattepenger må gå til og beskytte slik søppel som Krekar er jo helt på tryne.
Jeg hadde ikke felt en tåre vis han hadde forsvunnet.
Sist endret av UrbanFreak86; 13. januar 2011 kl. 20:00.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Selvfølgelig bør det ha noe og si.
Det er jo en stor forskjell mellom og være syk og bare gi faen.

Amerikanerne sette jo slike krav så hvorfor kan ikke vi gjøre det.
Litt spesielt egentlig siden USA egentlig bare består av "utlendinger."

Hvorfor ikke nevne Krekar, at norske skattepenger må gå til og beskytte slik søppel som Krekar er jo helt på tryne.
Jeg hadde ikke felt en tåre vis han hadde forsvunnet.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om at en rettstat ikke kan forskjellsbehandle! Hvis Marie Amelie fikk oppholdstilatelse grunnet sine akademiske bragder, blir det ikke rettferdig for utallige andre asylsøkere. En rettstat kan IKKE forskjellsbehandle - da er det ikke lengre rettferdighet. Det er vel almenkunnskap?

Og, Krekar er her fordi vi ikke kan sende han til dødstraff og tortur. Hans sak har således ingenting i Marie Amalie- debatten å gjøre. Hvis du var nogenlunde vettug hadde du innsett det.
Sist endret av dav; 13. januar 2011 kl. 20:31.
Joda, hun er en ressurs for samfunnet og er godt integrert. Loven er den samme for absolutt alle.
Hvis alle innvandrere som mener de er godt integrert skal få innpass, så ville det jo blitt helt overfylt!
Hva er det dere mener vi skal gjøre? Behovsprøve alle asylsøkere i forhold til sosialt nettverk, utdanning, osv.?

Og en annen ting: Ikke klag til Knut Storberget, eller Regjeringen generelt for så vidt. Da har dere tydeligvis ikke forstått prinsippet med en rettstat og uavhengige domstoler.
Sitat av dav Vis innlegg
Det er snakk om at en rettstat ikke kan forskjellsbehandle! Hvis Marie Amelie fikk oppholdstilatelse grunnet sine akademiske bragder, blir det ikke rettferdig for utallige andre asylsøkere. En rettstat kan IKKE forskjellsbehandle - da er det ikke lengre rettferdighet. Det er vel almenkunnskap?

Og, Krekar er her fordi vi ikke kan sende han til dødstraff og tortur. Hans sak har således ingenting i Marie Amalie- debatten å gjøre. Hvis du var nogenlunde vettug hadde du innsett det.
Vis hele sitatet...

Tror ikke det er så mange som mener at vi skal gjøre et unntak fordi det var så j*** synd på akkurat denne jenten. Det er heller det ekstremt firkantede systemet som engasjerer folk. En rettstat kan som du sier ikke gjøre unntak for loven, men den kan fortsatt endre den.

At loven eksempelvis ikke gjaldt et ulovlig innvandret barn som har hele livet sitt i norge ville nok stemt langt bedre overrens med grunnleggende medmenneskelighet og folk flest sine tanker om saken.

At krekar ikke har en dritt i denne debatten har du forøvrig helt rett i.
Sist endret av Tøffetom; 13. januar 2011 kl. 21:04.
Dette blir samme problemstilling som med søskenparet fra Holmlia som har sittet i kirkeasyl i flere år nå!! De er født og oppvokst i Norge, men moren deres gjorde noe ulovlig for mange år siden, og på grunn av dette vil de sende søskenparet ut av landet etter morens død!!
De er født og oppvokst her og kjenner ikke til landet de vil utvise de til. De er så og si NORSKE!! Disse bør ikke bli sendt ut av landet og heller ikke henne her, som ikke valgte å komme hit, men ble dratt med hit uten fri vilje!!
I løpet av dagen har jeg endret syn på denne saken.

I dag tidlig, basert på avisoppslagene, følte jeg det som en tragedie at denne positive unge damen ble kastet ut av landet. Hun har høyere utdannelse, har aldri gjort noe galt, og er på mange måte en «mønsterinnvandrer».

Etter å ha satt meg mer inn i saken heller jeg mer og mer mot at det er riktig å sende henne hjem. Familien kom som asylsøkere, og hevdet de var forfulgt i hjemlandet. Ok, statsapparatet vurderer søknaden, og kommer frem til at familien ikke hadde god nok grunn til å få beskyttelse i Norge. Da er reglene klare: Da må man reise hjem igjen (for eventuelt å søke beskyttelse et annet sted). Marie Amelie var på dette tidspunktet myndig, og er da pliktig til å forlate Norge når hun har fått avslag på søknaden. Hun velger imidlertid å stikke av, før hun igjen søkte oppmerksomhet i fjor. Hun har selvfølgelig oppført seg bra årene i mellomtiden og ikke vært til byrde for noen, men det blir på siden av poenget: Hun kom hit for å søke beskyttelse fra forfølgelse i hjemlandet, og når myndighetene etter grundig vurdering kommer til at hun ikke trengte det, så skal hun reise hjem igjen.

Når det er sagt: Dersom en norsk arbeidsgiver gir henne jobbtilbud av en type som gjør at han har rett til å komme tilbake som innvandrer (altså ikke asylsøker) skal jeg være den første til å ønske henne velkommen. Det er generelt alt for vanskelig for norske bedrifter å hente kvalifisert arbeidskraft fra utlandet, noe som er svært synd. Men det er strengt tatt en annen debatt.

Jeg reagerer også på at så mange politikere kritiserer arrestasjonen. Politiet og rettsvesenet bare følger opp de lover og regler som Stortinget og regjeringen innfører; da blir det for dumt av politikerne å komme i etterkant å klage på at lovene de vedtar faktisk blir fulgt opp. Politiet, UDI og Oslo Tingrett sender ikke denne damen hjem for å være ekle, de sender henne hjem fordi regelverket tydeligvis tilsier det.