Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  340 25718
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Og så lenge blokaden eksisterer vil raketter fortsette å komme. Tror du alle de fedreløse barna kommer til å stoppe opp, tenke seg om, og tilgi Israel bare til blir utsultet lenge nok?
Vis hele sitatet...
Det er så uendelige feigt å hevde at de utsulta palestinske barna er de som står bak terrorangrep. Det må du vite, er bare tull?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Det er så uendelige feigt å hevde at de utsulta palestinske barna er de som står bak terrorangrep. Det må du vite, er bare tull?
Vis hele sitatet...
Det de Palestinske barna som oftest gjør er å grave tunneler gjennom muren og handle varer på den andre siden, typisk fra Egypt. Det som er noe forbannet dritt fra den Palestinske siden er det faktum at ekstremist partiet Hamas har blitt valgt inn til å regjere, Hamas er noen kvinneundertrykkende ekstremister som hver dag strever for å utslette Israel. Ironien er at Hamas hadde aldri blitt valgt inn om Israel ikke hadde herjet med landet som de har gjort. Vold avler vold...

Israel på sin side er ikke bedre, de har også tilnærmet ekstremister i regjeringen. Disse hater Hamas og vil gjøre alt de kan for at Hamas og folket som valgte dem lider, dette sier jeg gjennom å se på deres handlinger, og ikke deres ord. Men dette angrepet på nødhjelps-konvoien ble for mye selv for Israel. Israelsk media kritiserer regjeringen og mener hodene må rulle, det ser bedre ut for de mer Palestina vennlige partiene til neste valg. Håper at Hamas ikke gjør noe dumt som øker hatet innad i Israel, det trenger ikke det Palestinske folket nå . . .

Jeg vil også bare si at http://www.haaretz.com og www.jpost.com er to gode sider en kan henge på om man vil få litt innblikk i Israel. Israelerne er som tidligere nevnt ikke alle positive til blokaden, og flere partier er imot blokaden og anerkjenner Palestina og dets territorium som selvstendig stat.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av kriss Vis innlegg
Blokkaden eksisterer pga. Israel sitt behov for å gjennomsøke alt av materiell som kommer inn til Gaza by. Senest for noen dager siden ble raketter send fra Gaza og inn i Israel. Ser du virkelig ikke at Israel har ett absolutt legitimt behov for å kontrollere hva som går inn og ut av det stedet? Jeg minner også om at Israel gikk igjennom materiellet, fjernet noen ting og lot resten av varene bli sent inn til Gaza (Men hamas ville ta det i mot.....)

http://www.youtube.com/watch?v=B6sAEYpHF24
Her ser du hva som skjedde før soldatene fastropa ned på dekk.
http://www.dagbladet.no/2010/06/06/n...rael/12022241/
Her ser du hvordan soldatene så ut etterpå.

Jeg hevder at soldatene handlet i selvforsvar.
Vis hele sitatet...
Ok, nå har jeg ETT spørsmål til deg:

Hvis du er travelt opptatt med å kjempe for livet ditt, ville du da tatt deg tid til å skyte en fyr i bakhodet, etter at du har skutt han i ansiktet, eller ville du kanskje heller ha prøvd å skyte på noen andre?
Sitat av kriss Vis innlegg
Israel gjør hva de må ikke fordi de ønsker å påføre andre unødig lidelse, men fordi sikkerhetssituasjonen tilsier det.
Vis hele sitatet...
Var det sikkerhetssituasjonen som fikk Israel til å bryte våpenhvilen med Hamas i november 2008, for deretter å løgnaktig påstå at det var Hamas som brøt den? Var det sikkerhetssituasjonen som fikk Israel til å benytte internasjonalt forbudte våpen som hvitt fosfor, som skaper utenkelige lidelser for de som treffes av dette, for deretter å løgnaktig påstå at de ikke benyttet dette? Var det sikkerhetssituasjonen som fikk Israel til å ikke akseptere Hamas sitt tilbud om fornyet våpenhvile etter at Israel hadde brutt den gamle i 2008? Var det sikkerhetssituasjonen som fikk Israel til å angripe et meget godt merket FN-bygg, drepe mellom 1166 og 1417 palestinere og rasere 15 av Gazas 27 sykehus?

Sitat av kriss
Hadde Hamas annerkjent Israel,
Vis hele sitatet...
Hamas har flere ganger påpekt at de ville akseptert, om ikke anerkjent, Israel om de trakk seg tilbake til sine grenser fra 1967 og tillot de seks millioner palestinske flyktninger rundt i verden å komme tilbake til sine hjem. De vil da ikke anse Israel som en okkuperende stat. Hva har Israel tilbudt for å ende konflikten? De vil ikke en gang avbryte eller trekke tilbake sine ulovlige bosetninger.

Sitat av kriss
gått bort fra selvmordsangrep og vilkårlige angrep på sivile
Vis hele sitatet...
Om angrepene er med raketter eller selvmordsangrep er irrelevant, så det forstår jeg ikke hvorfor du nevner. Når det kommer til angrep på sivile, så kan du sammenlikne de sivile tapene ved forrige krig. Mellom 762 og 926 palestinere og 3 israelere. Det israelske forsvarsdepartementet påstår riktignok at de palestinske sivile tapene ikke var høyere enn 295, men det er selvsagt umulig for de å anslå et reelt tall når de bomber store områder både med konvensjonelle bomber og hvit fosfor — at de i det hele tatt påstår et så lavt tall er et hån mot palestinske gjenlevende og helsepersonell i området.

Sitat av kriss
og møtt Israel ved forhandlingsbordet
Vis hele sitatet...
Det er akkurat like mye uvilje til forhandlinger fra Israels side. Hamas har stilt sine, strengt tatt svært rimelige, krav, og de står fortsatt. Alt Israel trenger å gjøre er å trekke seg ut av okkuperte områder og tillate palestinske flyktninger å komme tilbake.

Du glemmer tilsynelatende helt at Israel ikke ble opprettet i et tomt område ingen stat hadde eierskap over. Israel ble opprettet i gamle Palestina, noe som i seg selv vekker harme hos de som bodde der og hadde en nasjonalfølelse over Palestina, og tanken var at jøder og palestinere skulle bo i de samme områdene som de tidligere hadde gjort. Slik har det ikke blitt. Tanken var også at Israel skulle holde seg til grensene som ble bestemt av FN i 1947. Slik har det heller ikke blitt. Israel okkuperer stadig større områder, og viser ingen vilje til å gi tilbake områdene, men bygger heller bosetninger og utvider sine landområder mot de bibelske grensene — og de kommer neppe til å gi seg før de israelske grenser, inkludert okkuperte og kontrollerte områder, innebefatter de bibelske, noe som innebærer både Gaza, Golanhøyden, Vestbredden, små deler av Syria og store deler av Libanon.

Sitat av Sio
Denne båten kom gjennom fordi Israel så en sjanse her til å lette litt på media inntrykket.
Vis hele sitatet...
Den kom ikke gjennom blokaden. Den ble avskåret og tatt inn til havn i den israelske byen Ashdod, slik også de andre båtene ble. De kom altså ikke inn i Gaza, og mesteparten av nødhjelpen tilfalt da i stedet Israel, ettersom de slipper gjennom minimale mengder til palestinerne.
Sitat av Provo Vis innlegg
For det første er dette renspikkede spekulasjoner, og hører ingensteds hjemme. For det andre, hva spiller det for rolle? Det er ikke palestinerene som har begått dette overgrepet, det er Israelerne.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, det var feil formulert. Spørsmålet burde vært: Ser du ikke hvem som egentlig driver apartheid?

Sitat av Provo Vis innlegg
Antisemittisme?? Får du for faen rulle inn! Unnskyld at jeg sier det, men er du virkelig så revnende idiot at du ikke forstår forskjellen på en reaksjon mot et humanitært og voldelig militært overgrep som inkluderer drap av sivile, og antisemittisme?? Antisemittisme betyr jødehat, og det er ingen her som har uttalt et hat mot jøder, men mot Israels aggressive utenrikspolitikk! Den slags direkte lavpanna argumentasjon er ikke annet enn skjulte anklagelser og hersketeknikker, og hvis du ikke klarer å holde deg på et mer seriøst nivå enn dette, så foreslår jeg at du finner på noe annet.
Vis hele sitatet...
Først og fremst: Ro ned eggstokken din. Jeg siktet til at Willoch var en anti-semitt, etter at DonTomaso brukte ham som et allibi for at anti-sionistbevegelsen ikke bare består av (nasjonal)sosialister. Willoch har faktisk sagt i en debatt at siden Obamas stabsjef var en jøde, kunne man ikke vente noen forbedring på den fronten.[1]
Videre mener jeg selvfølgelig at mange av anti-globalistene, anti-semittistene, anti-liberalistene etc. finner sammen får å spre hat mot jøder, men jeg sa det ikke. Willoch er ikke verdikonservativ, men anti-semitt, det er han jammen meg. [COLOR="DarkGreen"]Fun Fact: Benjamin Disraeli, En av konservatismens utviklere og frontfigurer var faktisk jøde.[/COLOR]

Utover dette vil jeg heller ikke si at du, Messias med perfekt debatteknikk, står helt fjern fra tanken om å selv bruke "lavpanna argumentasjon", når du selv hoster opp doble spørsmålstegn etterfulgt av et imperativ med herlig trøndersk sjargong; "Får du for faen rulle inn!"

Sitat av Provo Vis innlegg
Her er du ute og kjører. For det første var det opplyst om at dette var nødhjelpsutstyr, noe som tilsynelatende stemmer. Deretter ble skipet angrepet i internasjonalt farvann, noe som soleklart bryter internasjonal lov. Hvis Israel kun var interessert i forsikre seg om at det ikke ble fraktet våpen, så skulle de kontaktet FN, som gladelig hadde gått gjennom lasten. I stedet velger de å bryte internasjonal lov og borde skipet, noe som per definisjon er å anse som piratvirksomhet, og slakte ned de ombord som velger å gjøre motstand mot overgrepet ved å skyte i folkemengden med skarp ammunisjon. Det er virkelig ikke mulig å legitimere noe slik, uansett hvor godt grep det israelske propagandaapparatet har om deg.
Vis hele sitatet...
Og hvor "gladelig" tror du "fredssaktivister" med beviste bånd til Al-Qaida og Hamas lar FN gå gjennom "nødhjelpsutstyret" deres? Hadde ikke Israel turt å borde skipet ville aldri ha visst hva som var om bord der. Og mener du at denne syngingen var helt saklig kritikk av Israels morderregime? Ikke et lite fnugg av jødehat?

Det er fint at de respiratoravhengige (les:Pressestøtte) venstre-avisene her i
landet har klart å hjernevaske deg med bornert propaganda, men vennigst ikke kom her og kall et privat, dansk institutt for en del av "det israelske propagandaapparatet", et institutt hvis rapport du kanskje burde tenke på å lese.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hva med selve opprettelsen av den israelske stat? Hva med å kanskje vise et fnugg av ydmykhet ovenfor de som faktisk dannet grunnlaget for statens eksistens i det hele tatt, og lytte til de regler og begrensninger som settes?
Vis hele sitatet...
FN er ikke hva det en gang var, så hele grunnlaget for påstanden din er ødelagt. FN er i likhet med de fleste andre internasjonale kontrollorgan druknet i byråkrati og ineffektivitet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Å ja? Så du mener vi ikke burde hørt på vitnebyrdene til jødene som satt i konsentrasjonsleirer under andre verdenskrig, men heller satt vår litt til forklaringene til de forhenværende tyske myndigheter? Sivile har blitt skutt og drept i en ulovlig israelsk militæraksjon, og de som faktisk ble skutt etter er en minst like god kilde for hva som skjedde, som de som skjøt. Israel har en lang historie for å fare med løgner om bakgrunnen for, og hendelsesforløpet i, militære operasjoner, og en av deres siste løgner var angående bruken av hvit fosfor under forrige militæroperasjon mot Gaza. Du skal ikke lete spesielt lenge for å finne flere eksempler. Sprengningen av FN-bygget under samme operasjon kan også nevnes.
Vis hele sitatet...
Du stiller som vanlig helt feil premisser. Jødene ble (som i dag) undertrykt og stigmatisert, og i den sammenheng var de ofre. De såkalte tyrkiske "menneskerettsforkjemperne" (med sterk tilknytning til Hamas og Al Qaida) som var ombord på skuta visste hva de drev med, gjorde det med vilje og sang attpåtil anti-semittiske hymner. Bare det at du klarer å sammenligne Holocaust med konfontrering av beviste terrorister får meg på den tanke at du kanskje sto enda litt nærmere jødehatet enn det selv jeg trodde.

Sitat av Provo Vis innlegg
Produsere verdier? De har ikke mat. De har ikke vann. De har ingenting som helst! De har en sønderrevet infrastruktur som følge av Israels aksjoner. Hvordan kan man da skape verdier? Dette er så virkelighetsfjern argumentasjon at jeg kan knapt si å ha sett maken.
Vis hele sitatet...
Interessant forestilling. Hva tror du hadde skjedd dersom Hamas hadde brukt litt mindre tid og penger på å sprenge den israelske sivilbefolkning i lufta, og litt mer på å produsere. Du sier de ikke har mat - kanskje ikke så rart at sivilbefolkningen i Gaza nettopp hater Hamas på grunn av det. Du sier de har en sønderrevet infrastruktur. Tanken har ikke slått deg at det kanskje hadde vært en tanke å bygge litt mer enn å bombe israelerne sin? Hvis du virkelig mener at det å skape verdier er virklighetsfjern argumentasjon tror jeg du enten bør revurdere din rolle her på foraet, eller sette deg inn i litt skikkelig økonomisk teori. Shumpeter, Mises, Rothbard og Easterly kunne i denne sammenheng vært å anbefale.

Sitat av Provo Vis innlegg
For det første burde ikke blokaden eksistere i utgangspunktet, og for det andre er det langt fra nødvendig for opprettholdelsen å drepe uskyldige sivile som forsøker å transportere livsviktig nødhjelpsutstyr.
Vis hele sitatet...
Det er like ignorant ovenfor midtøstens historie å si, som det er å si om Amerikas historie at Kuba-blokkaden aldri burde ha vært der. Mener du at JFK var pirat? Det er på tide å sette de syke påstandene dine litt mer i perspektiv. Dersom en sjøblokkade skal være lovlig forrutsettes det at man har nok skip til å håndheve den. Mener du at en blokkade bare kan fungere innenlands - sånn mellom Hurum og Follo?

Sitat av Provo Vis innlegg
Her tror jeg du misforstår med vilje. Poenget er at du kan borde hvilket som helst skip, være seg dette skipet, hurtigruta eller israelske cruise-skip og finne minst like mange "våpen", eller "særlig farlige redskap", som du kaller det. Derfor kan ikke det brukes som en unnskyldning eller forklaring på hvorfor bordingen, og nedslakting av sivile, var riktig! Dette er ikke våpen, men helt vanlige og nødvendige ting å ha på et skip. Det er kokkekniver, skrutrekkere, vinkelsliperblader og sleggeskaft.
Vis hele sitatet...
Ok, så da kan du kanskje forkare hvorfor det ble foretatt en pep-talk før israelerne kom? De var kanskje en smule forberedt?

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Kan ikke få sagt meg mer enig med provo her, i svaret på tulleposten til edmund_burke. Det var da voldsomt til rosemaling av den hellige ærverdige staten Israel.

Bare ventet på den første som skulle skrike ut om antisemitisme. Hvor dum går det an å bli? Dette har da ingen verdens ting å gjøre med hat mot jøder. Du er like udugelig som han ene på jobben; han var svart, og hver gang man kjeftet litt på han for noe kalte han deg rasist.
Vis hele sitatet...
Vel, uansett hvilken farge stråmennene dine måtte ha, så hjelper det deg ikke her. Du er forresten like udugelig som han andre på jobben, hver gang man frontet ham med argumenter og dokumenterte påstander trakk han frem nye stråmenn fra ermet.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hadde Israel sluttet med de ulovlige nybyggingene på okkupert land, rasering av det palestinske selvstyrets infrastruktur, bombing av sykehus og skoler, politiske drap, samt de jevnlige massakrene på sivile i Gaza som inkluderer bruk av hvitt fosfor som brenner seg inn i huden på sivile småbarn, hadde palestinerene ikke vært nødt til å forsvare seg på den desperate måten som de gjør nå.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du hadde prøvd å tre litt utenfor din pro-palestinske boble, ville du kanskje ha opplevd at ting kanskje ikke er akkurat som du vil ha dem til. Hamas er minst like flinke til å lemleste uskyldig israelsk sivilbefolkning, med sånne søte leker som klasebomber utkledd som barbiedukker. Palestina hjernevasker attpåtil sin egen befolkning, vel dokumentert av den tidligere palastinske terroristen Walid Shoebat:

Sie glaubten, die Holocaustfilme wären Propaganda,
und das machte Sie wütend und zum
Terroristen?
W. Shoebat: Ja, genau. Es ist wichtig zu sehen,
wie Hitler die deutsche Gesellschaft „entführte“: Er
hat ihnen die Bildung geraubt; Gehirnwäsche. Er
stellte die Juden als Ratten dar und sein eigenes
Volk als die große arische Rasse. Der Islam tut nach
wie vor dasselbe. Juden hatten in Nazi-Deutschland
keine Rechte. In islamischen Ländern sind sie
ebenfalls benachteiligt. Zu Hitlers Zeit lebten sie in
Gettos – in islamischen Ländern dürfen sie nicht
die großen Straßen verwenden, sondern müssen
durch die schmalen gehen. Ein Jude darf nicht
neben einem Muslim bauen und auch nicht neben
einem beerdigt werden. Es heißt, die Muslims seien
eine spezielle Rasse, ganz besondere Menschen.
Die Juden werden „Affen“ genannt.
Genau das, was in Nazi-Deutschland geschah, wird
heute in palästinensischen Schulen gemacht.
So eine Haltung haben Sie in der Schule gelernt?
W. Shoebat: Ja. Die Bildung wird einem geraubt.
Die Erziehung ist mit der aus dem Hitlerreich zu
vergleichen. Oder die ganze Haltung der islamischen
Welt zum Kampf gegen das Judentum.
Sie entspricht genau Mohammeds Aussage in der
Hadith: „Ihr werdet die Juden so lange bekämpfen
und töten, bis sie sich verstecken. Aber der Stein und der Baum werden sagen: »Oh Muslim, oh Diener
Allahs, ein Jude versteckt sich hinter mir. Komm
und bring ihn um!«“
Vis hele sitatet...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det drepes en Israeler for hver hundrede palestiner, Israelerene lever fritt i sitt land, mens Palestinerene er sperret inn som dyr bak høye gjerder uten mulighet til å rømme, mens 70% lever under sultegrensen.
Vis hele sitatet...
Ja, i dette tilfellet ble det jo åpenbart drept flere palestinere enn israelere.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
De som ikke skjønner desperasjonen i Palestina, og som nekter å innse sionistenes grove overgrep gjennom femti år, er enten blinde eller onde.
Vis hele sitatet...
De som ikke skjønner desperasjonen i Israel, og som nekter å innse Hamas' grove overgrep og anti-semittiske hjernevasking av befolkningen, er enten dumme eller sosialister. Eller begge deler.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Det er så uendelige feigt å hevde at de utsulta palestinske barna er de som står bak terrorangrep. Det må du vite, er bare tull?
Vis hele sitatet...
Jeg vil virkelig anbefale deg å se filmen "The Kingdom". Helt seriøst - se den nå! Den belyser virkelig dette problemet med hvordan volden og sinnet går i generasjoner. Hva tror du barna i Gaza tenker om Israel egentlig? De har bodd i Gaza hele livet sitt og kan neppe huske noe særlig annet enn sult, fattigdom og undertrykkelse. Jeg kan garrantere deg at de ikke tenker at "jaja, Israel må jo få beskytte sine egne så da er det jo greit at jeg hverken kan lese eller skrive, pappa, onkel, bestemor og bestefar og lillesøsteren min er drept i Israelske angrep og at jeg nesten aldri får spise meg mett.". Du må jo være idiot om du ikke skjønner at de palestinske barna fra Gaza vil bli morgendagens selvmordsbombere og at ingenting vil endre seg før befolkningen i Gaza (og vestbredden) kan leve et fullverdig liv i fred.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Det er så uendelige feigt å hevde at de utsulta palestinske barna er de som står bak terrorangrep. Det må du vite, er bare tull?
Vis hele sitatet...
De vil stå bak angrepene i fremtiden, og de som står bak angrepene idag var engang sultne barn selv. Det er faktisk lov til å bruke hodet sitt.

Forøvrig: var det noen som leste artikkelen om Breaking the silence bevegelsen i Klassekampen idag? Rystende lesestoff! En tidligere soldat fra IDF som forteller om hvordan livet på Vestbredden var. Han forteller blant annet om at de under VM i fotball i 2002 brøt seg inn hos en palestinsk familie, låste alle som var i huset ned i kjelleren og brukte de to neste timene på å se fotball på TVen deres mens de forsynte seg av husets forsyninger. Dette var et eksempel han brukte for å vise til en holdning som var blitt nødvendig blant de Israelske soldatene. Det å se på Palestinerne som mindreverdige mennesker var nødvendig for å opprettholde selvfølelsen av seg selv som en moralsk person.

Og denne okkupasjonen er det folk som støtter. Jada!
Sist endret av gulunderstrek; 7. juni 2010 kl. 18:06.
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Først og fremst: Ro ned eggstokken din.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke eggstokker. Ellers et meget godt innspill.

Sitat av Edmund_Burke
Jeg siktet til at Willoch var en anti-semitt, etter at DonTomaso brukte ham som et allibi for at anti-sionistbevegelsen ikke bare består av (nasjonal)sosialister.
Vis hele sitatet...
Du påstår at Willoch er anti-semitt. Det er selvfølgelig ikke tilfelle, men det er jo veldig lettvint å beskylde andre for den slags forkasteligheter i et forsøk på å amputere hele debatten.

Sitat av Edmund_Burke
Willoch har faktisk sagt i en debatt at siden Obamas stabsjef var en jøde, kunne man ikke vente noen forbedring på den fronten.[1]
Vis hele sitatet...
Det er en helt rimelig antagelse som ikke har noe med "jødehat" å gjøre, forutsatt at du tolker det slik hen at han mener at sannsynligheten for at stabssjefen er sterkt pro-israelsk er større når han er en politisk aktiv troende tilhenger av den jødiske religion, enn hvis han ikke er det — den åpenbare tolkningen av utsagnet. På samme måte kan man si at en fundamentalistisk muslim har større sannsynlighet for å være for omskjæring av kvinner, enn hvis han er en ateistisk araber eller moderat muslim, uten å være "muslimhater". Dette er helt enkle statistikkbaserte sannsynlighetsanslag.

Sitat av Edmund_Burke
Videre mener jeg selvfølgelig at mange av anti-globalistene, anti-semittistene, anti-liberalistene etc. finner sammen får å spre hat mot jøder, men jeg sa det ikke.
Vis hele sitatet...
Link 1:
Sitat av Wikipedia
This article has multiple issues. Please help improve the article or discuss these issues on the talk page.
Its neutrality is disputed. Tagged since August 2008.
Its factual accuracy is disputed. Tagged since August 2008.
Vis hele sitatet...
Videre stiller jeg spørsmålstegn ved et argument som tydeligvis forsøker å sette likhetstegn mellom mennesker som er mot globalisering og markedsliberalisme, og jødehatere. Dette er et skoleeksempel på hvordan ting faller på sin egen urimelighet.

Link 2: En internettside med en egen "Ask the rabbi"-seksjon utgår som nøytral kilde i Israel-Palestina-konflikten med skyhøye kneløft.

Sitat av Edmund_Burke
[COLOR="DarkGreen"]Fun Fact: Benjamin Disraeli, En av konservatismens utviklere og frontfigurer var faktisk jøde.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Sier du det? Ja, det setter jo saken i et helt annet lys.

Sitat av Edmund_Burke
Utover dette vil jeg heller ikke si at du, Messias med perfekt debatteknikk, står helt fjern fra tanken om å selv bruke "lavpanna argumentasjon", når du selv hoster opp doble spørsmålstegn etterfulgt av et imperativ med herlig trøndersk sjargong; "Får du for faen rulle inn!"
Vis hele sitatet...
Doble spørsmålstegn blir brukt her for å understreke overrasket uenighet. Du må gjerne synes at overrasket uenighet er lavpanna, men jeg kommer nok fortsatt til å benytte det der jeg finner det egnet. Angående imperativet med den trønderske sjargongen må jeg nok skuffe deg, da jeg er østlending og ikke har bodd i Trondheim mer enn i 10 måneder. Men du skal ha for forsøket.

Sitat av Edmund_Burke
Og hvor "gladelig" tror du "fredssaktivister" med beviste bånd til Al-Qaida og Hamas lar FN gå gjennom "nødhjelpsutstyret" deres? Hadde ikke Israel turt å borde skipet ville aldri ha visst hva som var om bord der.
Vis hele sitatet...
Svært gladelig. Det var ingen ulovligheter om bord på båtene, så hvorfor skulle de nekte på dette? Og hvorfor i alle dager bruker du anførselstegn rundt "nødhjelpsutstyret", når innholdet i ettertid er gått gjennom av israelske myndigheter og bekreftet å være faktisk nødhjelpsutstyr. Båtenes innhold hadde dessuten på forhånd blitt gjennomgått av både greske og tyrkiske myndigheter.

Sitat av Edmund_Burke
Og mener du at denne syngingen var helt saklig kritikk av Israels morderregime? Ikke et lite fnugg av jødehat?
Vis hele sitatet...
Hva er det du vil frem til? At aktivistene ombord ikke var pro-israelske? Faktum er at båtene inneholdt kun nødhjelp. Hvis du vil gjøre dette til en konkurranse om å finne hatefulle uttalelser mellom israelere og palestinere, så kan vi alltids gjøre det, men jeg ser ikke poenget.

Sitat av Edmund_Burke
Det er fint at de respiratoravhengige (les:Pressestøtte) venstre-avisene her i
landet har klart å hjernevaske deg med bornert propaganda, men vennigst ikke kom her og kall et privat, dansk institutt for en del av "det israelske propagandaapparatet", et institutt hvis rapport du kanskje burde tenke på å lese.
Vis hele sitatet...
Når mener du jeg har kalt DIIS en del av det israelske propagandaapparatet? Angående rapporten, så er dette gammelt nytt. Ikke-statlige organisasjoner har vært brukt som skalkeskjul ved en rekke anledninger, men det betyr ikke at å bringe nødhjelpsutstyr er en terroristhandling. Det forklarer heller ikke hvorfor båtene ikke kunne gjennomsøkes av FN, eller israelsk sjøforsvar om så måtte være, for så tillates å kjøre videre til Gaza.

Sitat av Edmund_Burke
FN er ikke hva det en gang var, så hele grunnlaget for påstanden din er ødelagt. FN er i likhet med de fleste andre internasjonale kontrollorgan druknet i byråkrati og ineffektivitet.
Vis hele sitatet...
Hele grunnlaget for påstanden om at Israel burde vise mer respekt ovenfor organisasjonen som muliggjorde dannelsen av staten Israel i utgangspunktet, er ødelagt fordi du mener FN er druknet i byråkrati? Den sammenhengen ser jeg ikke. Poenget er at FN ikke får nedfelt en gang vagt Israel-kritiske resolusjoner, ettersom USA blokkerer samtlige forsøk på å stramme inn ovenfor Israel. Det siste de gjorde var å nedlegge veto angående FNs ønske om å opprette en internasjonalt ledet etterforskning av bordingen.

Sitat av Edmund_Burke
Du stiller som vanlig helt feil premisser. Jødene ble (som i dag) undertrykt og stigmatisert, og i den sammenheng var de ofre. De såkalte tyrkiske "menneskerettsforkjemperne" (med sterk tilknytning til Hamas og Al Qaida) som var ombord på skuta visste hva de drev med, gjorde det med vilje og sang attpåtil anti-semittiske hymner. Bare det at du klarer å sammenligne Holocaust med konfontrering av beviste terrorister får meg på den tanke at du kanskje sto enda litt nærmere jødehatet enn det selv jeg trodde.
Vis hele sitatet...
Nesten så "anti-semitt" skled av tungen igjen? Noe så hoderystende idiotisk. Jeg mangler oppriktig ord på hvor gjennomskuelig og regelrett tåpelig den typen argumentasjon er, men hvis du vil fortsette å fremstå som intet mindre enn en tulling som må ty til beskyldninger og brønnpissing for å holde hodet over vannet, så er det bare å kjøre på.

For ordens skyld så gikk argumentasjonen og analogien på troverdigheten til undertryktes vitnesbyrd. Det tror jeg nok du skjønner.

Sitat av Edmund_Burke
Interessant forestilling. Hva tror du hadde skjedd dersom Hamas hadde brukt litt mindre tid og penger på å sprenge den israelske sivilbefolkning i lufta, og litt mer på å produsere.
Vis hele sitatet...
Tre israelske sivile mistet livet etter angrep fra Hamas i forrige krig, som Israel startet ved å bryte våpenhvilen, mens 762-926 palestinske sivile ble drept. Antall raketter som har blitt sendt fra Hamas er forsvinnende små i forhold til skadene Gaza påføres av Israel.

Sitat av Edmund_Burke
Du sier de ikke har mat - kanskje ikke så rart at sivilbefolkningen i Gaza nettopp hater Hamas på grunn av det.
Vis hele sitatet...
De har fortsatt ikke mat, og det skyldes i all hovedsak at Israel ikke slipper inn den nødhjelpen de skal.

Sitat av Edmund_Burke
Du sier de har en sønderrevet infrastruktur. Tanken har ikke slått deg at det kanskje hadde vært en tanke å bygge litt mer enn å bombe israelerne sin?
Vis hele sitatet...
De har ikke hverken sement eller stål, og Israel tillater ikke innsending av disse varene. Da blir det vanskelig å bygge noe som helst.

Sitat av Edmund_Burke
Hvis du virkelig mener at det å skape verdier er virklighetsfjern argumentasjon tror jeg du enten bør revurdere din rolle her på foraet, eller sette deg inn i litt skikkelig økonomisk teori. Shumpeter, Mises, Rothbard og Easterly kunne i denne sammenheng vært å anbefale.
Vis hele sitatet...
Hvis du tror at man kan bygge bygninger uten sement, stål og andre byggevarer, eller skape verdier uten bygninger, papir og penger, eller ha overskudd til å drive business uten mat, vann og noe sted å bo, så tror jeg du bør legge bøkene på hylla og tenke deg litt om.

Sitat av Edmund_Burke
Det er like ignorant ovenfor midtøstens historie å si, som det er å si om Amerikas historie at Kuba-blokkaden aldri burde ha vært der. Mener du at JFK var pirat? Det er på tide å sette de syke påstandene dine litt mer i perspektiv.
Vis hele sitatet...
Hva? Hvorfor skulle jeg mene at JFK er pirat? Har JFK-administrasjonen bordet båter med livsviktig nødhjelpsutstyr til Cuba, omdirigert det til Amerikansk havn, og beholdt store deler av det av verdi? Hvis så er tilfelle har det gått meg hus forbi, og jeg vil vel strekke meg til å si at jeg i så fall sidestiller handlingen med piratvirksomhet. Hvis dette ikke er tilfelle, så må jeg si jeg er mildt sagt nysgjerrig på hva du søker å oppnå med argumentet.

Sitat av Edmund_Burke
Dersom en sjøblokkade skal være lovlig forrutsettes det at man har nok skip til å håndheve den. Mener du at en blokkade bare kan fungere innenlands - sånn mellom Hurum og Follo?
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på om du bare prøver å være morsom, men en sjøblokades lovlighet avhenger ikke av hvorvidt man har nok skip. Virkningen, derimot, avhenger av dette.

Sitat av Edmund_Burke
Ok, så da kan du kanskje forkare hvorfor det ble foretatt en pep-talk før israelerne kom? De var kanskje en smule forberedt?
Vis hele sitatet...
Hva slags stunt er dette? Linken inneholder ingen informasjon om noen pep-talk, men heller rabling rundt videoene som viser IDF borde båten.

Sitat av Edmund_Burke
Du er forresten like udugelig som han andre på jobben, hver gang man frontet ham med argumenter og dokumenterte påstander trakk han frem nye stråmenn fra ermet.
Vis hele sitatet...
Personangrep igjen? Solid.

Sitat av Edmund_Burke
Hamas er minst like flinke til å lemleste uskyldig israelsk sivilbefolkning, med sånne søte leker som klasebomber utkledd som barbiedukker.
Vis hele sitatet...
Hvis du sammenlikner de sivile tapene på begge sider, og tar i betraktning størrelsedifferansen på Israel og Gaza, så vil du raskt se at Israel dreper langt flere sivile. Drap på sivile er selvsagt galt uansett, men det du gjør her er å prøve å forsvare Israels kollektive avstraffelse av en hel folkegruppe basert på enkelthendelser fra Hamas. Jeg har dessuten problemer med å finne informasjon som viser at Hamas benytter seg av slike bomber. Kanskje du kan supplementere med en troverdig kilde som viser at dette er utbredt?

Sitat av Edmund_Burke
Ja, i dette tilfellet ble det jo åpenbart drept flere palestinere enn israelere.
Vis hele sitatet...
Man må dessverre se slike ting over et tidsrom på mer enn en time. At en palestinsk mobb lynsjet to israelere kan seriøst ikke brukes som argument mot at Palestinerne har større sivile tap som følge av israelske aksjoner enn omvendt. Her må du ta to skritt tilbake og tenke deg om.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
De som ikke skjønner desperasjonen i Israel, og som nekter å innse Hamas' grove overgrep og anti-semittiske hjernevasking av befolkningen, er enten dumme eller sosialister. Eller begge deler.
Vis hele sitatet...
Du er klar over setningen der er minst, om ikke mer gyldig i den andre retningen også?

Saken er fremdeles slik at britene tok området fra palestinerne, ga det til jødiske bosettere som siden har utøvd sin "hellige rett" til å ta tilbake landet som blir lovet dem i toraen.
"Terrorist" definisjonen avhenger av øyet som ser, og i og med at palestinerne er tvingt inn på et lite område, uten mat, drikke eller utdannelse av en stat som vesten syr puter under armene på, velger jeg å kalle israelerne terroristene.

Klart, Hamas har tvilsomme verdier: de militante ekstremistvingene kunne de godt vært foruten, men kan du virkelig legge all skyld på palestinerne?
Er det så rart at et folk som blir sperret inne reagerer med galskap som selvmord og raketter fyrt av i blinde?

Jeg velger å avstå fra å bruke ordet jøde i noen som helst diskusjon om midtøstenkonflikten, nettopp fordi at ikke alle jøder er enige i okkupasjonen heller ikke folk som overlevde jødehatet fremmet av nazistene: Hedy Epstein.

Kort og godt: Begge sidene har sorte får, men staten israel som et vestlig "sivilisert" land burde kunne heve seg over "øye for øye, tann for tann",
de kaotiske restene av palestina reagerer på panisk overlevelsesinstinkt, og jeg ser ingen grunn til å kalle de terrorister for noe etthvert menneske hadde gjort under samme omstendigheter.
Ditt innlegg:
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Og så lenge blokaden eksisterer vil raketter fortsette å komme. Tror du alle de fedreløse barna kommer til å stoppe opp, tenke seg om, og tilgi Israel bare til blir utsultet lenge nok?
Vis hele sitatet...
Mitt svar:
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Det er så uendelige feigt å hevde at de utsulta palestinske barna er de som står bak terrorangrep. Det må du vite, er bare tull?
Vis hele sitatet...
Sitat av emphi Vis innlegg
Jeg vil virkelig anbefale deg å se filmen "The Kingdom". Helt seriøst - se den nå! Den belyser virkelig dette problemet med hvordan volden og sinnet går i generasjoner. Hva tror du barna i Gaza tenker om Israel egentlig? De har bodd i Gaza hele livet sitt og kan neppe huske noe særlig annet enn sult, fattigdom og undertrykkelse. Jeg kan garrantere deg at de ikke tenker at "jaja, Israel må jo få beskytte sine egne så da er det jo greit at jeg hverken kan lese eller skrive, pappa, onkel, bestemor og bestefar og lillesøsteren min er drept i Israelske angrep og at jeg nesten aldri får spise meg mett.". Du må jo være idiot om du ikke skjønner at de palestinske barna fra Gaza vil bli morgendagens selvmordsbombere og at ingenting vil endre seg før befolkningen i Gaza (og vestbredden) kan leve et fullverdig liv i fred.
Vis hele sitatet...
Du kaller meg en idiot istedenfor å spørre rett og slett hvorfor jeg synes det er urettferdig å vise til "de utsulta palestinske barna" som de bærer krigen frem.
Jeg har ingen feiloppfatninger, dreper Israels militære en palestiner vil naturligvis familiemedlemmer mislike dem enda sterkere enn tidligere og slikt kan gå sterkt innpå barn.

Men du og dine likesinnede holder dere her enda til noe håndfast fakta, når fakta om dette finnes er veldig dårlig. BTW å svare mitt innlegget ved å be meg se "The Kingdom" en Hollywood-actionfilm satt i Saudi-Arabia.

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
De vil stå bak angrepene i fremtiden, og de som står bak angrepene idag var engang sultne barn selv. Det er faktisk lov til å bruke hodet sitt.

Forøvrig: var det noen som leste artikkelen om Breaking the silence bevegelsen....................
Vis hele sitatet...
Ja, det er lov å bruke hodet sitt, så vennligst tenk litt igjennom mitt motsvar:
Scott Atran har gjort mye arbeid som antropolog i feltet om islamske selvmordsbomberes psyke og deres støtte.
Igjen og igjen finner han og andre som har studert på dette, at fattigdommen-terror linken egentlig er omvendt!

Tenk på det et øyeblikk.

Omvendt! Det vil si at jo rikere, jo høyere levestandard muslimer har jo mer sannsynlig er det at de støtter selvmordsbombing og tør å utføre det.

En pakistansk nødhjelpsarbeider, Nasra Hassan som jobber for FN intervjuet 250 PALESTINSKE selvmordsbombere og nylige rekrutter. Hennes konklusjoner stemmer helt med mitt syn og ikke med ditt;
"None were uneducated, desperately poor, simple-minded or depressed" og "They all seemed to be entirely normal members of their families.".

Videre refererer Scott Atran til Palestinian Center for Policy and Survey Research som indikerte at voksne med 12-års utdanning og mer, er mye mer sannsynlig bombe angrep enn de som ikke kan lese.

Det er gjennomgående i de fleste, hvis ikke alle land i midt-Østen.

Religiøs fundamentalisme som virkelig preger og fremmer hele konflikten, er prinsipielt ikke verktøy for de fattige å fremme deres frustrasjon, men et verktøy for de rike å uttrykke deres kulturelle styrke, og et ønske om å fremme den idelle verdenen deres.

Værsågod: http://www.nytimes.com/2003/05/05/op...1?pagewanted=1

Så er det klart nok nå at dette ikke er en materialistisk konflikt?
Er det klart at det er deres rike og etablerte som er mest interessert i voldelig konfrontasjon for ikke-økonomiske grunner?
Tror du virkelig det bare er selvmordsbomberne som er imot Israel? Tror du ungdommene som kaster stein, skyter raketter og generelt gjør modig motstand mot okkupanten er selvmordsbombere? Det er en forskjell her.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Ditt innlegg:
Du kaller meg en idiot istedenfor å spørre rett og slett hvorfor jeg synes det er urettferdig å vise til "de utsulta palestinske barna" som de bærer krigen frem.
Jeg har ingen feiloppfatninger, dreper Israels militære en palestiner vil naturligvis familiemedlemmer mislike dem enda sterkere enn tidligere og slikt kan gå sterkt innpå barn.

Men du og dine likesinnede holder dere her enda til noe håndfast fakta, når fakta om dette finnes er veldig dårlig. BTW å svare mitt innlegget ved å be meg se "The Kingdom" en Hollywood-actionfilm satt i Saudi-Arabia.
Vis hele sitatet...
Som gulunderstrek skriver - dette handler ikke _kun_ om selvmordsbombere. Dette handler om at så og si samtlige barn som vokser opp i Gaza ser på Israelere som den store stygge ulven - og så lenge Israel fortsetter å oppføre seg slik vil ikke hatet, sinnet og frustrasjonen som har skapt grobunn for angrepene på Israel forsvinne.

Og ja "The Kingdom" er en Hollywood actionfilm som utspiller seg i Saudi-Arabia men hvis du hadde sett den så ville du skjønt hvorfor jeg annbefalte deg å se den. Den handler om hvorfor hat går fra generasjon til generasjon, og var derfor høyest relevant.
Sist endret av emphi; 8. juni 2010 kl. 17:22.
Sitat av emphi Vis innlegg
Som gulunderstrek skriver - dette handler ikke _kun_ om selvmordsbombere. Dette handler om at så og si samtlige barn som vokser opp i Gaza ser på Israelere som den store stygge ulven - og så lenge Israel fortsetter å oppføre seg slik vil ikke hatet, sinnet og frustrasjonen som har skapt grobunn for angrepene på Israel forsvinne.

Og ja "The Kingdom" er en Hollywood actionfilm som utspiller seg i Saudi-Arabia men hvis du hadde sett den så ville du skjønt hvorfor jeg annbefalte deg å se den. Den handler om hvorfor hat går fra generasjon til generasjon, og var derfor høyest relevant.
Vis hele sitatet...
Mener vel å huske at i The Kingdom var det tilslutt USA som var den mest egnede for å avgjøre moralske spørsmål. Blandt annet sier vel Jamie Foxx at, We are so good at this. Altså amerikanske spesialstyrkers oppdrag i utlandet.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Det er like ignorant ovenfor midtøstens historie å si, som det er å si om Amerikas historie at Kuba-blokkaden aldri burde ha vært der. Mener du at JFK var pirat? Det er på tide å sette de syke påstandene dine litt mer i perspektiv. Dersom en sjøblokkade skal være lovlig forrutsettes det at man har nok skip til å håndheve den. Mener du at en blokkade bare kan fungere innenlands - sånn mellom Hurum og Follo?
Vis hele sitatet...
Ah, så det er det som er kriteriet for om en blokkade er lovlig eller ikke, så flott at du oppklarte det, jeg har nemlig vært så dum å tro at det var andre faktorer som f.ex. ...

International law tells us that states may create and enforce blockades during an armed conflict, but it also tells us that those blockades must meet humanitarian standards to be lawful.
Vis hele sitatet...
The relevant rules of armed conflict prohibit intentionally starving the civilian population and require that humanitarian supplies essential to survival must be allowed to pass, albeit subject to certain controls by the blockading power.
Vis hele sitatet...
The more important question is whether the blockade itself is causing excessive damage to the civilian population of Gaza. If so, it is illegal and must end.
Vis hele sitatet...
http://business.timesonline.co.uk/to...cle7142055.ece

...og btw - ja, ut fra de samme kriteriene som gjør gaza-blokkaden ulovlig, så var utvilsomt cuba-blokkaden lovlig
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Mener vel å huske at i The Kingdom var det tilslutt USA som var den mest egnede for å avgjøre moralske spørsmål. Blandt annet sier vel Jamie Foxx at, We are so good at this. Altså amerikanske spesialstyrkers oppdrag i utlandet.
Vis hele sitatet...
SPOILER:
I begynnelsen av filmen ser vi FBI agenten Ronald Fleury (Jamie Foxx) trøste med-agent Janet Mayes etter at agent-kjæresten hennes ble drept av terrorister. Vi får ikke vite hva han sier til henne, men hun slutter å gråte. I slutten av filmen etter at Ronald og teamet hans har drept terroristene så spør et av teammedlemmene hva han sa til Janet. Han svarer "I told her we were going to kill them all.". Så får vi se hva en av terroristene forteller barnebarnet/sønnen sin mens han ligger døende etter skyteepisoden med Ronald og teamet - "Fear not my child, we are going to kill them all.".

Sett i sammenheng med posten hvor jeg annbefalte en annen bruker å se denne filmen burde det nå være klart hvorfor jeg mente filmen var relevant..
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sant det der emphi, jeg oppfattet også det som et av hovedpoengene i den filmen, men det er jo ikke så overraskende at enkelte bare har lagt merke til "usa ordner opp og slakter alle de slemme araberne(=terroristene)".
Sist endret av atomet; 11. juni 2010 kl. 21:16.
For interesserte som ikke har fått det med seg har det dukket opp nytt videomateriale fra massakren ombord på skipet Mavi Marmara, som den amerikanske dokumentarfilmskaperen Iara Lee klarte å smugle ut av Israel. Den demokratiske og frie staten beslagla som bekjent alle videokameraer, mobiltelefoner og annet som kunne gi verden et bedre bilde av hva som egentlig hendte i internasjonalt farvann der minst ni passasjerer ble drept, flere av dem tilsynelatende execution style. Her kan man se stemningen blandt "terroristene" ombord på Mavi Marmara før og under det israelske angrepet. En (for meg ukjent) nordmann opptrer også i opptaket:
http://vimeo.com/12429821


Israelsk soldat henretter den amerikanske statsborgeren Furkan Dogan med fire skudd:
http://www.youtube.com/watch?v=RlElXOJV4CA


Israel er i dette øyeblikk travelt opptatt med å straffe familiemedlemmer og andre pårørende til palestinere som deltok i nødhjelp-flotiljen til Gaza:

"Israel is (as usual) taking revenge on the Palestinian relatives of activists onboard. Those who seek to non violently oppose Zionist policies of Apartheid violence are having loved ones interrogated by the Shabak as you read this for merely sailing with the Freedom Flotilla. I am not at liberty to say much more for fear of even further reprisals on innocent people. But as you should by now be aware, the Israeli machine specialises in collective punishment. This week a spokesman in the US said live on air that 'Children in Gaza were under siege because their parents voted Hamas.' Too much to say on that, so I'll leave it hanging for you to take in."
http://www.gilad.co.uk/writings/shoc...rs-and-on.html


Nothing on Jews:
http://www.youtube.com/watch?v=TqyfBQ-Yxdc
Sist endret av Grønnkål; 12. juni 2010 kl. 00:25.
Interessant artikkel, som er litt ironisk i forhold til at alle klager på at det bare er ett bilde som blir vist av situasjonen fra IDFs side:

http://fullcomment.nationalpost.com/...rt-about-gaza/
Sitat av ps3 Vis innlegg
Interessant artikkel, som er litt ironisk i forhold til at alle klager på at det bare er ett bilde som blir vist av situasjonen fra IDFs side:

http://fullcomment.nationalpost.com/...rt-about-gaza/
Vis hele sitatet...
Et svømmebasseng og en restaurant (som Israel ennå ikke har bomba) veier ikke opp for femti år med undertrykkelse, drap og rasisme begått av sionistregimet.
Sitat av ps3 Vis innlegg
Interessant artikkel, som er litt ironisk i forhold til at alle klager på at det bare er ett bilde som blir vist av situasjonen fra IDFs side:

http://fullcomment.nationalpost.com/...rt-about-gaza/
Vis hele sitatet...
Det eneste denne artikkelen gjør er å påpeke at Gaza har restauranter, butikker og — herren forbarme oss — et svømmebasseng. Så etter man er ferdig med å pepre løs forbannelser over at Gaza "bruker alle ressursene på raketter i stedet for å skape verdier", så kjører man løs med nye forbannelser over de få verdiene de har klart å skape? Dette er selvsagt bare idiotisk, men så er også artikkelforfatteren Tom Gross kjent for å være voldsomt pro-israelsk, og har bl.a. kritisert New York Times for å ikke skrive mer om holocaust.

Det vil være vesentlig mer fornuftig å lytte til uavhengige og i utgangspunktet nøytrale tredjeparter som Internasjonale Røde Kors og FN.
Sitat av ps3 Vis innlegg
Interessant artikkel, som er litt ironisk i forhold til at alle klager på at det bare er ett bilde som blir vist av situasjonen fra IDFs side:

http://fullcomment.nationalpost.com/...rt-about-gaza/
Vis hele sitatet...
Og hva er poenget? At fordi det finnes et nytt svømmebasseng i Gaza så er det ingen humanitær krise i Gaza likevel? Det er bare en stor konspirasjon fra venstrevidd media at folk sulter og lider i Gaza, kanskje?

Hvis jeg legger litt godvilje til kan jeg gå med på følgende - ja, selvfølgelig finnes det _noen_ blandt 1,5 millioner mennesker i Gaza som faktisk lever i overraskende luksus i forhold til det bilde vi får av media. Det være seg sagt så ser jeg ingen grunn til å avglåse krisen der nede bare fordi ikke samtlige i Gaza lever under fattigdomsgrensen...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Et svømmebasseng og en restaurant (som Israel ennå ikke har bomba) veier ikke opp for femti år med undertrykkelse, drap og rasisme begått av sionistregimet.
Vis hele sitatet...
Var vel heller ingen som påsto dette. Ville bare skape litt mer debatt om alle kildene som florerer her og at mange påstår at man ikke kan ta det ene og det andre som fakta siden det er propaganda, det kan gå begge veier

EDIT:

Kom et par svar ovenfor her som jeg ikke så, men jeg sier ikke at det ikke er noen krise i Gaza og at dette på noen som helst måte rettferdiggjør det som har skjedd. Det jeg prøver å si er at media hele tiden skriver om det som er så forferdelig i Gaza, noe som skaper et litt unyansert bilde da det faktisk fins folk som har det på andre måter der.
Sist endret av ps3; 14. juni 2010 kl. 18:58.
TO:
Hamas nekter nå innsendelse av hjelpeforsyningene fra skipene:
http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=177320
Sitat av Drachir Vis innlegg
TO:
Hamas nekter nå innsendelse av hjelpeforsyningene fra skipene:
http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=177320
Vis hele sitatet...
Dette var da en av de verre tabloide overskriftene jeg har lest på lenge. Mer objektivt og riktig blir det vel med:
"Hamas nekter innsendelse av hjelpeforsyningene intill samtlige deltagere på skipskonvoien blir løslatt."
Sist endret av emphi; 14. juni 2010 kl. 19:28.
Sitat av emphi Vis innlegg
Dette var da en av de verre tabloide overskriftene jeg har lest på lenge. Mer objektivt og riktig blir det vel med:
"Hamas nekter innsendelse av hjelpeforsyningene intill samtlige deltagere på skipskonvoien blir løslatt."
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal få Israel til å løslate deltagerne, da de mest sannsynlig ikke bryr seg så veldig mye om hjelpeforsyningene kommer frem eller ei.
Sitat av emphi Vis innlegg
Dette var da en av de verre tabloide overskriftene jeg har lest på lenge. Mer objektivt og riktig blir det vel med:
"Hamas nekter innsendelse av hjelpeforsyningene intill samtlige deltagere på skipskonvoien blir løslatt."
Vis hele sitatet...
Ville vel da også være fint med en presisering av hvilke deltagere som ikke blir løslatt:
The deportation of those detainees – except for those who have refused efforts to return them to their home countries – was in its final stages on Wednesday night, as hundreds of people were flown out of Ben-Gurion Airport to Istanbul, before continuing on to their final destinations.
Vis hele sitatet...
Dersom Gazastripens sivilbefolkning har et desperat behov etter nødhjelp, hvilken rett har da Hamas til å holde forsyninger tilbake for å få Israel til å løslate personer som selv nekter å bli deportert til sine hjemland?

Begår ikke de da den samme vederstyggelighet som Israel gjentatte ganger har blitt anklaget for? Nemlig å skade en sivilbefolkning som er en uskyldig tredjepart?

Nå kan du gjerne påstå at det er en tabloid overskrift, men faktum er at Hamas nekter å slippe inn disse hjelpeforsyningene til Gaza, og helt ærlig, dersom sivilbefolkningen der lider, så gir jeg langt faen i hvorfor Hamas ikke vil slippe inn disse forsyningene.
Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal få Israel til å løslate deltagerne, da de mest sannsynlig ikke bryr seg så veldig mye om hjelpeforsyningene kommer frem eller ei.
Vis hele sitatet...
Fordi Israel har et internasjonalt omdømme de må tenke på. Sett fra Hamas sin side er dette en vinn-vinn situasjon. Enten så får de forsyninger eller så svekkes Israel ytterligere. Begge er forståelig nok ønskelig for Hamas.
Sitat av ps3 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal få Israel til å løslate deltagerne, da de mest sannsynlig ikke bryr seg så veldig mye om hjelpeforsyningene kommer frem eller ei.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er en prinsippsak? Jeg finner det forkastelig at Israel fortsatt har samtlige som ikke ville skrive under på at de ulovlig prøvde å entre Gaza fengslet, og det samme synes tydeligvis Hamas. Personlig skulle jeg jo helst sett at forsyningene fikk komme inn i Gaza men på en annen side så vet jeg for det første ikke hvor mye troverdighet jeg har til Jpost og om dette i det hele tatt stemmer og for det andre så er det vel strengt tatt den eneste grunnen til at Israel sender noe til Gaza i det hele tatt fordi de ønsker å lette litt på mediatrykket.
Sitat av ps3 Vis innlegg
Var vel heller ingen som påsto dette. Ville bare skape litt mer debatt om alle kildene som florerer her og at mange påstår at man ikke kan ta det ene og det andre som fakta siden det er propaganda, det kan gå begge veier
Vis hele sitatet...
Det er det med å bedømme kildene da. IDFs egne uttalelser er ikke verdt noe som helst, spesielt med tanke på at de har beslaglagt all dokumentasjon i form av videokameraer og fotoapparater som kunne vist operasjonen fra en annen side. Israelske nyhetssider, slik som den linket til av Drachir, er kjent for å være ekstremt pro-israelske og følgelig svært lite nøytrale og pålitelige når det kommer til dekning av palestinakonflikten, og er dermed ikke til å stole på. Internasjonale Røde Kors, FN og et samstemt internasjonalt pressekorps, derimot, er stort sett diplomatisk nøytrale og pålitelige, og alle rapporterer at Gaza er midt oppe i en humanitær katastrofe som skyldes Israels ulovlige blokade.

Sitat av ps3
Jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal få Israel til å løslate deltagerne, da de mest sannsynlig ikke bryr seg så veldig mye om hjelpeforsyningene kommer frem eller ei.
Vis hele sitatet...
Man bruker de pressmidlene man har, selv om de kanskje ikke alltid er like sterke. Et slik ultimatum bidrar til å sette internasjonal fokus på Israels behandling av de arresterte og deres tendens til å videresende svært lite av nødhjelpen som sendes til Gaza.

Sitat av Drachir Vis innlegg
Nå kan du gjerne påstå at det er en tabloid overskrift, men faktum er at Hamas nekter å slippe inn disse hjelpeforsyningene til Gaza, og helt ærlig, dersom sivilbefolkningen der lider, så gir jeg langt faen i hvorfor Hamas ikke vil slippe inn disse forsyningene.
Vis hele sitatet...
Men ikke fullt så langt faen i hvorfor Israel ikke sender inn den nødhjelpen de skal, men heller velger å beholde mesteparten selv? Det er plutselig Hamas som er syndebukken når det kommer til nødhjelp inn til Gaza? Basert på en artikkel i Jerusalem Post?
Sist endret av Provo; 14. juni 2010 kl. 19:55.
Sitat av Drachir Vis innlegg

Nå kan du gjerne påstå at det er en tabloid overskrift, men faktum er at Hamas nekter å slippe inn disse hjelpeforsyningene til Gaza, og helt ærlig, dersom sivilbefolkningen der lider, så gir jeg langt faen i hvorfor Hamas ikke vil slippe inn disse forsyningene.
Vis hele sitatet...
Men når Israel ikke slipper inn forsyninger, da bryr du deg ikke nevneverdig.. Eller? For i følge FN trenger innbyggerne i Gaza rundt 400 trucklaster med mat daglig - men ifølge israelske kilder så slipper det inn litt under 100 trucklaster hver dag. Ifølge Israel så slipper det med andre ord inn 1/4 av hva FN mener er nødvendig. Hvem er den store stygge ulven her? Det er da vitterlig ikke Hamas sin skyld at det er mangel på forsyninger i Gaza..
Sist endret av emphi; 14. juni 2010 kl. 19:58.
Sitat av emphi Vis innlegg
for det andre så er det vel strengt tatt den eneste grunnen til at Israel sender noe til Gaza i det hele tatt fordi de ønsker å lette litt på mediatrykket.
Vis hele sitatet...
Nå burde du tenke deg litt om. Med den innstillingen du her forfekter, er du en av dem som ytterligere bidrar til å polarisere forholdet imellom Israel og Palestina. Dersom Israel ikke sender inn forsyninger er det fordi de er onde, og dersom de sender inn forsyninger er det et skjult avskyelig motiv som ligger bak.

Hva vil du fram til? At Israel er ondt? Dersom du er ute etter noe slikt foreslår jeg at du tenker deg om én gang til, og vurderer hvilke positive konsekvenser en slik mentalitet vil ha. Dersom du kommer fram til, la oss si, ingen, så kan du vel like greit moderere utsagnene dine en smule mer.

Israel er ikke en abstrakt størrelse, én bevissthet. Det er tvert om, akkurat som Norge, en stat, bestående av mennesker, som kan være korrupte og forsåvidt ha et forvridd syn på virkeligheten, men også av mange gode folk. Denne demoniseringen av Israel har omtrent like mye for seg som å si at alle palestinere er selvmordsbombere to be.

Emphi og provo, nå synes jeg virkelig dere skal tenke dere om to sekunder, lese innlegget mitt en gang til, og ikke tillegge meg noen meninger om noe som helst, før dere poster.

Når jeg ønsker å uttrykke at jeg synes det er kritikkverdig av Hamas å blokkere innsendelsen av disse forsyningene, da de nekter sivilbefolkningen en hjelp de sårt trenger, forstår jeg ikke hvordan dere klarer å se på dette som et forsvar av Israel. Dere har tydeligvis blitt så vant til Israel vs Palestina vinklingen, at dere ikke evner å se at en kritikk av den ene parten ikke nødvendigvis er et forsvar av den andre.

Jeg gir langt faen i hvorfor Israel ikke sender inn nødvendige forsyninger, dersom dette berøver et barn middagen den dagen. Det barnet er for meg viktigere enn alle andre edle motiver en måtte ha. Dersom en våpenkontroll av forsyningene gjør at forsendelsene går saktere, ja da setter man inn flere ressurser slik at den forbanna våpenkontrollen går raskere.

Dette er akkurat det samme som at jeg gir faen i hvorfor Hamas nekter for innsendelse av disse hjelpeforsyningene.

Så anbefaler jeg dere til å tenke gjennom hvorfor dere øyeblikkelig må komme med et angrep på Israel, når jeg kun påpeker en vederstyggelighet begått av Hamas.
Nå burde du roe ned litt Drachir - det var et god forsøk på å kalle meg en israelhater (og strengt tatt en jødehater), men det eneste ordet jeg i denne situasjonen vil bruke på meg selv er anti-zionist. Dette er bare rein kverulering fra din side - jeg har ingenting imot jøder, eller israelere flest (rent bortsett fra at de har valgt en regjering jeg mener består av zionister) - men ja jeg har et sinne og engasjement _mot_ Israels regjering og zionister hvis mål er å fordrive palestinerne fra Gaza og Vestbredden slik at disse landområdene kan innlemmes i Israel uten at hele sivilbefolkningen i Gaza og Vestbredden må bli Israelske statsborgere. Hvis du har flere spørsmål om min støtte til palestinerne så kan vi ta det i en annen tråd.

EDIT: ser du har lagt til en god del i innlegget ditt - jeg mener å ha lest flere pro-israelske innlegg av deg over lengre tid her på forumet (skyt meg hvis jeg tar feil) men jeg tok det da som et angrep på Hamas (og naturlig nok et slags forsvar av Israel - angrep er det beste forsvar sies det, og det gjelder i retorikken også...).
Sist endret av emphi; 14. juni 2010 kl. 20:12.
Sitat av emphi Vis innlegg
Nå burde du roe ned litt Drachir - det var et god forsøk på å kalle meg en israelhater (og strengt tatt en jødehater), men det eneste ordet jeg i denne situasjonen vil bruke på meg selv er anti-zionist. Dette er bare rein kverulering fra din side - jeg har ingenting imot jøder, eller israelere flest (rent bortsett fra at de har valgt en regjering jeg mener består av zionister) - men ja jeg har et sinne og engasjement _mot_ Israels regjering og zionister hvis mål er å fordrive palestinerne fra Gaza og Vestbredden slik at disse landområdene kan innlemmes i Israel uten at hele sivilbefolkningen i Gaza og Vestbredden må bli Israelske statsborgere. Hvis du har flere spørsmål om min støtte til palestinerne så kan vi ta det i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Unnskyld? Hvor var det jeg kalte deg en Israel hater??? Tydeligvis har jeg problemer med høyre/venstre hjernehalvdel koordinasjon, for jeg har aldri påstått at du var noen israelhater. Jeg har tvert om sagt at jeg ikke på noen måte støtter Hamas handlinger når de nekter innsendelse av hjelpeforsyninger, akkurat slik jeg ikke støtter Israel når de gjør deg samme. Les innlegget mitt som ligger over posten din, så kanskje du får litt klarhet i det.

Du har allerede tillagt meg en mening 2 ganger. Er det nok?

Sitat av emphi Vis innlegg
Jeg mener å ha lest flere pro-israelske innlegg av deg over lengre tid her på forumet (skyt meg hvis jeg tar feil) men jeg tok det da som et angrep på Hamas (og naturlig nok et slags forsvar av Israel - angrep er det beste forsvar sies det, og det gjelder i retorikken også...).
Vis hele sitatet...
Vel, da skyter jeg deg. Mange har et behov for å sette folk i to kategorier, pro-Israel eller pro-Palestina.

Vel, jeg klarer ikke være pro et helt land og anti et helt annet. Derfor har du nok sett en del innlegg av meg som støtter Israel, eller som i det minste oppfordrer til en viss moderasjon i meningsytringene rundt Israels opptreden. Men jeg har også en del innlegg der jeg stiller meg kritisk til Israel, og heller støtter Palestina. Det er det som er så fantastisk med å ikke kunne dømme et helt land, man forholder seg mer til enkeltsaker.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Unnskyld? Hvor var det jeg kalte deg en Israel hater??? Tydeligvis har jeg problemer med høyre/venstre hjernehalvdel koordinasjon, for jeg har aldri påstått at du var noen israelhater. Jeg har tvert om sagt at jeg ikke på noen måte støtter Hamas handlinger når de nekter innsendelse av hjelpeforsyninger, akkurat slik jeg ikke støtter Israel når de gjør deg samme. Les innlegget mitt som ligger over posten din, så kanskje du får litt klarhet i det.

Du har allerede tillagt meg en mening 2 ganger. Er det nok?
Vis hele sitatet...
Det kalles å lese mellom linjene, og som jeg la til innlegget mitt (etter at du la til ca dobbelt så mye i ditt innlegg) så har jeg hele tiden tatt deg for å være pro-israelsk. Kanskje har jeg surret og tatt deg for en annen, innleggene mine har i alle fall vært farget av at jeg har trodd jeg var i diskusjon men en med sterk sympati for Israel og må leses i lys av det.

EDIT: Dette endrer dog ikke noe av det jeg skrev om mitt ståstend i Israel-Palestine konflikten.
Sist endret av emphi; 14. juni 2010 kl. 20:21.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Dersom Israel ikke sender inn forsyninger er det fordi de er onde, og dersom de sender inn forsyninger er det et skjult avskyelig motiv som ligger bak.
Vis hele sitatet...
Påstandene har hele tiden vært at Israel sender inn altfor lite av den nødhjelpen som skal gjennom. At de plutselig sier seg villige til å sende inn noen rullestoler, selv om de i utgangspunktet ikke gjør dette, når de er under et enormt diplomatisk press, peker i retning av å kjøpe seg godvilje. Og mye av grunnen til denne konklusjonen er at liknende velvillighet aldri har vært varig før, og dermed etter all sannsynlighet er et hurtig forbigående fenomen denne gangen også.

Sitat av Drachir
Israel er ikke en abstrakt størrelse, én bevissthet. Det er tvert om, akkurat som Norge, en stat, bestående av mennesker, som kan være korrupte og forsåvidt ha et forvridd syn på virkeligheten, men også av mange gode folk. Denne demoniseringen av Israel har omtrent like mye for seg som å si at alle palestinere er selvmordsbombere to be.
Vis hele sitatet...
Hva er dette? Mener du at vi ikke kan dømme Israel (og ikke deres innbyggere, slik du gjør i ditt forsøk på analogi med palestinere) på bakgrunn av deres hensikter og handlinger, fordi det kanskje befinner seg en eller annen statlig ansatt som er uenig i fremgangsmåtene, eller "bare er offer for sitt egne forvridde syn på virkeligheten"? Skal vi bare tenke slik ovenfor Israel, eller skal vi også tenke slik ovenfor andre overgripende styresmakter, slik som Nord-Korea, Burma, Sudan, Iran, taliban-regimet og gamle nazi-Tyskland?

Sitat av Drachir
Når jeg ønsker å uttrykke at jeg synes det er kritikkverdig av Hamas å blokkere innsendelsen av disse forsyningene, da de nekter sivilbefolkningen en hjelp de sårt trenger, forstår jeg ikke hvordan dere klarer å se på dette som et forsvar av Israel. Dere har tydeligvis blitt så vant til Israel vs Palestina vinklingen, at dere ikke evner å se at en kritikk av den ene parten ikke nødvendigvis er et forsvar av den andre.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller det er du som drar det litt langt. Du kom med kritikk av Hamas, og det ble påpekt at kilden du kom med er svært langt fra nøytral, hva som var den oppgitte hensikten til Hamas med å nekte innsending (noe du ikke nevnte), og at det er Israel som er bremseklossen for hva nødhjelp inn til Gaza angår. Å dra det over til at vi hater Israel og mener de er onde er et ganske drastisk skritt.

Sitat av Drachir
Jeg gir langt faen i hvorfor Israel ikke sender inn nødvendige forsyninger, dersom dette berøver et barn middagen den dagen.
Vis hele sitatet...
Dette får meg til å lure på om du forstår alvorligheten i situasjonen. Det er ikke snakk om noen barn som går glipp av en middag innimellom, men at mennesker sulter i hjel. De bor i ruiner, de får ikke medisinsk hjelp og de får ikke skolegang. Fordi Israel ikke slipper inn den maten de skal, og mener, eller påstår at de mener, at sement, rullestoler og A4-ark er potensielt farlig gods.

Sitat av Drachir
Så anbefaler jeg dere til å tenke gjennom hvorfor dere øyeblikkelig må komme med et angrep på Israel, når jeg kun påpeker en vederstyggelighet begått av Hamas.
Vis hele sitatet...
Den samme overdrivelsen som tidligere. Det påpekes at Hamas sine handlinger angående nødhjelpsnekten har fullstendig andre hensikter, og blekner i alvorlighet i forhold til Israels, og det er da plutselig et "øyeblikkelig" og uprovosert angrep på Israel. Dette er rett og slett useriøst.
Sitat av Provo Vis innlegg
Påstandene har hele tiden vært at Israel sender inn altfor lite av den nødhjelpen som skal gjennom. At de plutselig sier seg villige til å sende inn noen rullestoler, selv om de i utgangspunktet ikke gjør dette, når de er under et enormt diplomatisk press, peker i retning av å kjøpe seg godvilje. Og mye av grunnen til denne konklusjonen er at liknende velvillighet aldri har vært varig før, og dermed etter all sannsynlighet er et hurtig forbigående fenomen denne gangen også.
Vis hele sitatet...
Israel hadde hele tiden sagt at forsyningene kunne komme til havn i Ashdod, kontrolleres, og sendes videre. Så dette vil jeg ikke si er noe som handler om det diplomatiske presset som nå utøves på Israel. Derfor synes jeg det er unødvendig, og usmakelig, å avfeie den videresendingen av forsyninger som finner sted som "å kjøpe seg godvilje", istedenfor å si at det er bra de sender forsyningene videre, men at de burde gjøre enda mer for å avhjelpe situasjonen. Dersom en kategorisk avfeier slike hendelser som falske, gir ikke det Israel noen særlig motivasjon for å fortsette med slike gester. For det er slike gester som in the end kan føre til en løsning. Ikke misforstå, jeg sier ikke at dette var en enorm greie, men at mange elver små gjør en stor å.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hva er dette? Mener du at vi ikke kan dømme Israel (og ikke deres innbyggere, slik du gjør i ditt forsøk på analogi med palestinere) på bakgrunn av deres hensikter og handlinger, fordi det kanskje befinner seg en eller annen statlig ansatt som er uenig i fremgangsmåtene, eller "bare er offer for sitt egne forvridde syn på virkeligheten"? Skal vi bare tenke slik ovenfor Israel, eller skal vi også tenke slik ovenfor andre overgripende styresmakter, slik som Nord-Korea, Burma, Sudan, Iran, taliban-regimet og gamle nazi-Tyskland?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at mange synes å være forutinntatte når det kommer til deres bedømmelse av Israelske handlinger. Noen synes å mene at uansett hva Israel gjør, så er det galt. Når jeg poengterte at en slik holdning er farlig, var det fordi jeg helt ærlig mener at en slik demonisering av Israel ikke på noen måte vil være en vei mot fred i Midtøsten. Dersom en stadig er ute etter å tolke Israels handlinger i en negativ retning, hjelper ikke det noen. Jeg sier ikke at man ikke kan fordømme handlinger utført av den Israelske regjering og militære, men jeg sier at man ikke skal begynne å avfeie handlinger fordi man kanskje tror man vet hva som er motivasjonen. Hvem vet, kanskje den tjenestemannen som tok avgjørelsen om å sende forsyninger over til Palestina gjorde det fordi han mener det er rett.

Grunnen til at jeg ønsket å trekke parallellen til "alle palestinere er selvmordsbombere to be" er at disse to mentalitetene er farlige. De gjør at en kan forsvare vold mot uskyldige.

Israel er ondt, derfor kan jeg sende raketter inn i Israel.
Palestinere er bare selvmordsbombere, derfor kan jeg bare drepe dem.

Det at du begynner å sammenligne Israel med Nord-Korea, Burma, Sudan, Iran, taliban-regimet og gamle nazi-Tyskland synes jeg bare er enda et eksempel på hva slags mentalitet som er farlig.

Jeg skrev da vitterlig ikke "bare er offer for sitt egne forvridde syn på virkeligheten". Jeg poengterte bare at selv om det blir fattet en del dårlige beslutninger i den israelske regjering og militære, så er ikke det synonymt med at alle er forferdelige mennesker.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror heller det er du som drar det litt langt. Du kom med kritikk av Hamas, og det ble påpekt at kilden du kom med er svært langt fra nøytral, hva som var den oppgitte hensikten til Hamas med å nekte innsending (noe du ikke nevnte), og at det er Israel som er bremseklossen for hva nødhjelp inn til Gaza angår. Å dra det over til at vi hater Israel og mener de er onde er et ganske drastisk skritt.
Vis hele sitatet...
Jeg påpekte at emphi fordømte Israel uansett hva de gjorde i dette tilfellet, og lurte på hva han egentlig ville fram til. Sa ikke at han hater Israel, og mente de var onde, noe du ville sett dersom du la merke til spørsmålstegnet i setningen, jeg spurte om det var de han ville fram til. Hvorfor du sier at jeg drar det over til at "vi hater Israel og mener de er onde", vet jeg ikke. Jeg forholder meg fremdeles til enkeltpersoner i denne diskusjonen, og har på ingen måte uttalt meg om deg. Synes egentlig dette bare tyder på at du er litt fastkjørt i en oss vs dem mentalitet når det kommer til Midtøsten diskusjonen.


Når jeg kommer over en kilde, kan vi godt ha en kildekritikk diskusjon, men her valgte jeg å ta utsagnene om at Hamas blokkerer disse hjelpeforsyningene for god fisk, da jeg har hørt dette fra flere andre kilder, og flest det i flere debattinnlegg i aftenposten. Jeg ønsket bare å opplyse om at Hamas faktisk blokkerer forsyningene, og lenket til artikkelen som mer utfyllende beskrev forholdene. Artikkelen har både sitater fra Israelske tjenestemenn, samt fra Hamas. Derfor synes jeg den virket kredibel, og orket ikke gjengi hele artikkelen i mitt innlegg. Jeg mente at essensen var at Hamas nektet disse forsyningene inngang til Gazastripen, og jeg mener fremdeles det, da jeg synes det er irrelevant hvorfor de gjør det.

Jeg er særdeles lite interessert i en diskusjon av hvem som er verst her, da en slik diskusjon er fruktløs. Det er nettopp en slik diskusjon dere vil ha når dere, helt korrekt, påpeker at Israel er den som blokkerer hjelpeforsyninger inn til Gaza. Jeg ønsket å opplyse om at Hamas nå blokkerte forsyningene fra å nå sivilbefolkningen, og begikk dermed enda et overgrep mot dem.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette får meg til å lure på om du forstår alvorligheten i situasjonen. Det er ikke snakk om noen barn som går glipp av en middag innimellom, men at mennesker sulter i hjel. De bor i ruiner, de får ikke medisinsk hjelp og de får ikke skolegang. Fordi Israel ikke slipper inn den maten de skal, og mener, eller påstår at de mener, at sement, rullestoler og A4-ark er potensielt farlig gods.
Vis hele sitatet...
Det jeg skrev, som du her refererer til, var :

Jeg gir langt faen i hvorfor Israel ikke sender inn nødvendige forsyninger, dersom dette berøver et barn middagen den dagen. Det barnet er for meg viktigere enn alle andre edle motiver en måtte ha. Dersom en våpenkontroll av forsyningene gjør at forsendelsene går saktere, ja da setter man inn flere ressurser slik at den forbanna våpenkontrollen går raskere.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvordan det får deg til å tro at jeg ikke forstår alvorlighetsgraden. Jeg sier bare at det er fullstendig uakseptabelt at Israel berøver ett eneste barn middagen den dagen, fordi våpenkontrollen tar tid.

Sitat av Provo Vis innlegg
Den samme overdrivelsen som tidligere. Det påpekes at Hamas sine handlinger angående nødhjelpsnekten har fullstendig andre hensikter, og blekner i alvorlighet i forhold til Israels, og det er da plutselig et "øyeblikkelig" og uprovosert angrep på Israel. Dette er rett og slett useriøst.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes, og synes, at dere burde tenke igjennom hvorfor dere ikke kan møte et utsagn om at Hamas begår overgrep imot sivilbefolkningen i Gaza med en fordømmelse av Hamas, istedenfor å påpeke at Israel er så mye verre.

Nå håper jeg Israel tar ansvar for den blokaden de selv har laget, gjennom å forby kun våpen, samtidig som de må øke trafikken igjennom grensekontrollen. Om dette betyr at de må bruke mye mer ressurser på dette, så er det noe de må ta seg råd til dersom de skal opprettholde blokaden.

Jeg håper, for sivilbefolkningene i begge land, at dette faktisk blir et skritt i riktig retning:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3692668.ece
Sitat av Drachir Vis innlegg
Israel hadde hele tiden sagt at forsyningene kunne komme til havn i Ashdod, kontrolleres, og sendes videre. Så dette vil jeg ikke si er noe som handler om det diplomatiske presset som nå utøves på Israel. Derfor synes jeg det er unødvendig, og usmakelig, å avfeie den videresendingen av forsyninger som finner sted som "å kjøpe seg godvilje", istedenfor å si at det er bra de sender forsyningene videre, men at de burde gjøre enda mer for å avhjelpe situasjonen.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at de tilbydde skipene å komme i havn med nødhjelpen i Ashdod, men dette er jo akkurat det Israel alltid har sagt. Israel krever at all nødhjelp skal gå gjennom Israels korridorer inn i Gaza. Dette er mer en ordre om å følge standard prosedyre, og slettes ikke noe velvillig spesialtilbud.

Videre er det ikke å sende nødhjelpen inn i Gaza jeg anser som "å kjøpe seg godvilje", men jeg sier at den "ekstraservicen" Israel nå plutselig og utypisk ville yte ved å sende inn noen rullestoler tyder på at de etterkommer et internasjonalt press, men all tidligere historie tyder på at dette er forbigående. Det som i effekt da skjer er at Israel foretar en engangsoversending av noen få rullestoler for å blidgjøre den øvrige verden. Altså: at de sender inn rullestoler er bra, selv om det er et engangstilfelle, men historien tyder på at hensiktene ikke nødvendigvis er så edle — og om de var så opptatt av befolkningens ve og vel, så hadde de sendt inn sårt trengte rullestoler for lenge siden — noe jeg mener er verdt å sette fokus på, slik at man opprettholder presset fremfor å snu seg lettet tilbake.

Sitat av Drachir
Grunnen til at jeg ønsket å trekke parallellen til "alle palestinere er selvmordsbombere to be" er at disse to mentalitetene er farlige. De gjør at en kan forsvare vold mot uskyldige.

Israel er ondt, derfor kan jeg sende raketter inn i Israel.
Palestinere er bare selvmordsbombere, derfor kan jeg bare drepe dem.
Vis hele sitatet...
Du ser vel at det er forskjell på å fordømme Israels konkrete handlinger, og samtidig ta disse gjentakende overgrepene med i beregningen når man skal vurdere hensikten bak nye gjerninger, og å stemple hele nasjonen som ond? Sistnevnte har, så vidt jeg kan huske, ikke blitt gjort av noen her.

Sitat av Drachir
Det at du begynner å sammenligne Israel med Nord-Korea, Burma, Sudan, Iran, taliban-regimet og gamle nazi-Tyskland synes jeg bare er enda et eksempel på hva slags mentalitet som er farlig.
Vis hele sitatet...
Nå må du gi deg. Dette er billig. Jeg spurte om det bare er Israel som skal slippe å dømmes ut fra sine handlinger, eller om dette også skal gjelde andre nasjoner med historie for overgrep på sivilbefolkning. Et fullstendig legitimt spørsmål ut fra påstandene i det relevante sitatet. I stedet for å vifte forsøksvis distraherende med en pseudomoralsk pekefinger, så kan du svare på spørsmålet.

Sitat av Drachir
Jeg skrev da vitterlig ikke "bare er offer for sitt egne forvridde syn på virkeligheten".
Vis hele sitatet...
Nei, det gjorde du ikke. Det var ikke ment som et sitat, men jeg ser at det kan misforstås. Det var heller ment som en spissformulering av det du tilsynelatende mente med at personene kunne unnskyldes på grunn av et forvridd syn på virkeligheten.


Sitat av Drachir
Sa ikke at han hater Israel, og mente de var onde, noe du ville sett dersom du la merke til spørsmålstegnet i setningen, jeg spurte om det var de han ville fram til.
Vis hele sitatet...
Jeg så absolutt spørsmålstegnet, men mener antydningen like fullt er soleklar.

Sitat av Drachir
Hvorfor du sier at jeg drar det over til at "vi hater Israel og mener de er onde", vet jeg ikke. Jeg forholder meg fremdeles til enkeltpersoner i denne diskusjonen, og har på ingen måte uttalt meg om deg.
Vis hele sitatet...
"Vi" fremfor "han" fordi vi har begge gitt uttrykk for de samme synspunktene i debatten. Hvis antydningen gjelder emphi, så gjelder den også meg, ettersom jeg har gitt uttrykk for det samme som du antyder er et "hat mot et ondt israel".

Sitat av Drachir
Når jeg kommer over en kilde, kan vi godt ha en kildekritikk diskusjon, men her valgte jeg å ta utsagnene om at Hamas blokkerer disse hjelpeforsyningene for god fisk, da jeg har hørt dette fra flere andre kilder, og flest det i flere debattinnlegg i aftenposten.
Vis hele sitatet...
Du står fritt til å velge hvilke kilder du vil, men når du velger en så partisk kilde som dette må du også regne med at det blir kommentert og tatt med i beregningen videre i diskusjonen. Troverdigheten synker automatisk, og du kommer bedre ut av det med en mer habil kilde.

Sitat av Drachir
Jeg er særdeles lite interessert i en diskusjon av hvem som er verst her, da en slik diskusjon er fruktløs.
Vis hele sitatet...
Den er aldeles ikke fruktløs. Å fastslå hvem som begår overgrepet gjør at man kan fastslå hvilke fremgangsmåter som er mest rettferdig, og hvem man bør og skal legge press på for å løse situasjonen.

Sitat av Drachir
Jeg skjønner ikke helt hvordan det får deg til å tro at jeg ikke forstår alvorlighetsgraden. Jeg sier bare at det er fullstendig uakseptabelt at Israel berøver ett eneste barn middagen den dagen, fordi våpenkontrollen tar tid.
Vis hele sitatet...
Jeg mener du ikke forstår alvorligheten fordi du fremstiller det som om problemet ligger i at barna i Gaza må hoppe over en middag en gang i blant på grunn av trege våpenkontroller. Situasjonen er vesentlig verre enn som så.

Sitat av Drachir
Jeg syntes, og synes, at dere burde tenke igjennom hvorfor dere ikke kan møte et utsagn om at Hamas begår overgrep imot sivilbefolkningen i Gaza med en fordømmelse av Hamas, istedenfor å påpeke at Israel er så mye verre.
Vis hele sitatet...
Da må du komme med en mer troverdig kilde først og fremst, før jeg i det hele tatt aksepterer det som en sannhet. Hamas burde selvfølgelig slippe inn nødhjelpen, men akkurat som jeg mener det er viktig å fokusere på den underliggende hensikten bak Israels endeløse og urimelige press på palestinerne, så mener jeg det er viktig å fokusere på den underliggende hensikten bak Hamas' nektelse av å ta i mot nødhjelpen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Videre er det ikke å sende nødhjelpen inn i Gaza jeg anser som "å kjøpe seg godvilje", men jeg sier at den "ekstraservicen" Israel nå plutselig og utypisk ville yte ved å sende inn noen rullestoler tyder på at de etterkommer et internasjonalt press, men all tidligere historie tyder på at dette er forbigående. Det som i effekt da skjer er at Israel foretar en engangsoversending av noen få rullestoler for å blidgjøre den øvrige verden. Altså: at de sender inn rullestoler er bra, selv om det er et engangstilfelle, men historien tyder på at hensiktene ikke nødvendigvis er så edle — og om de var så opptatt av befolkningens ve og vel, så hadde de sendt inn sårt trengte rullestoler for lenge siden — noe jeg mener er verdt å sette fokus på, slik at man opprettholder presset fremfor å snu seg lettet tilbake.
Vis hele sitatet...
Helt enig, noe jeg da også skrev Er vel lett å bli fokusert på å ta den andre i detaljer, at man snakker forbi hverandre, og egentlig er enig

Derfor synes jeg det er unødvendig, og usmakelig, å avfeie den videresendingen av forsyninger som finner sted som "å kjøpe seg godvilje", istedenfor å si at det er bra de sender forsyningene videre, men at de burde gjøre enda mer for å avhjelpe situasjonen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Du ser vel at det er forskjell på å fordømme Israels konkrete handlinger, og samtidig ta disse gjentakende overgrepene med i beregningen når man skal vurdere hensikten bak nye gjerninger, og å stemple hele nasjonen som ond? Sistnevnte har, så vidt jeg kan huske, ikke blitt gjort av noen her.
Vis hele sitatet...
Man får fort den samme effekten. Ved stadig å dømme et lands handlinger ut ifra de tidligere handlinger, blir det veldig vanskelig å akseptere at en gest kan være forsonende, noe jeg synes er farlig.

Sitat av Provo Vis innlegg
Nå må du gi deg. Dette er billig. Jeg spurte om det bare er Israel som skal slippe å dømmes ut fra sine handlinger, eller om dette også skal gjelde andre nasjoner med historie for overgrep på sivilbefolkning. Et fullstendig legitimt spørsmål ut fra påstandene i det relevante sitatet. I stedet for å vifte forsøksvis distraherende med en pseudomoralsk pekefinger, så kan du svare på spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at man ikke kan fordømme et lands handlinger, men at en burde være varsom med å gjette seg til hensiktene bak en handling på bakgrunn av tidligere handlinger. Som tidligere nevnt mener jeg det vil være et hinder for en fredsprosess.

Jeg synes forøvrig det er greit å huske på at et land ikke er noe selvstendig vesen, men en sum av mange menneskers beslutninger og handlinger. Dermed fordømmer du summen av alle disse handlingene. Jeg fordømmer ikke Nazi-tyskland, men Hitler, Goebbels, Rommel etc. Du skjønner hva jeg mener. Jeg har alltid syntes det er skummelt å si at man fordømmer et land, da det åpner for en del handlingsalternativer som ikke er helt ok, sånn som bombingen av Dresden. Det å legge press på statsledere derimot, er en helt annen sak. Vet at dette blir litt flisespikkeri, men det må til for å definere innholdet i meningsytringen min.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg så absolutt spørsmålstegnet, men mener antydningen like fullt er soleklar.
Vis hele sitatet...
Ok, du så på det som en antydning. For min del var det en oppfordring om å reflektere over eget standpunkt.



Du står fritt til å velge hvilke kilder du vil, men når du velger en så partisk kilde som dette må du også regne med at det blir kommentert og tatt med i beregningen videre i diskusjonen. Troverdigheten synker automatisk, og du kommer bedre ut av det med en mer habil kilde.


Sitat av Provo Vis innlegg
Den er aldeles ikke fruktløs. Å fastslå hvem som begår overgrepet gjør at man kan fastslå hvilke fremgangsmåter som er mest rettferdig, og hvem man bør og skal legge press på for å løse situasjonen.
Vis hele sitatet...
I og med at både Israel og Hamas begår overgrep så vil det ikke hjelpe oss om vi på en eller annen måte kom fram til hvem av dem som er verst, da en bedring vil bero på at begge hjelper til. Spørsmål som: Hva er det som skaper trusselen mot befolkningen i Gaza? er ikke en diskusjon om hvem som er verst, og svaret på et slikt spørsmål er nyttig, blant annet om man skal legge press på noen. En diskusjon om hvem som er verst derimot, handler ikke om annet enn å rette en anklagende pekefinger, og blir bare en måte for partene å rettferdiggjøre sine overgrep, ved å påstå at motparten er verre.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg mener du ikke forstår alvorligheten fordi du fremstiller det som om problemet ligger i at barna i Gaza må hoppe over en middag en gang i blant på grunn av trege våpenkontroller. Situasjonen er vesentlig verre enn som så.
Vis hele sitatet...
Jeg fremstiller det overhodet ikke slik. Jeg sa at dersom det Israel gjør berøver et barn middagen den dagen, er det uakseptabelt. Dersom Israel gjør det samme dagen etter, er det like uakseptabelt. Hvis Israel gjør dette over en lengre periode, vil barnet sulte. Jeg er fullt ut klar over situasjonen i Gaza, men jeg ønsket å illustrere hvordan selv det å berøve et barn middag en dag, fordi det er mange kasser som må kontrolleres, og få folk til å gjøre det, er fullstendig uakseptabelt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Da må du komme med en mer troverdig kilde først og fremst, før jeg i det hele tatt aksepterer det som en sannhet. Hamas burde selvfølgelig slippe inn nødhjelpen, men akkurat som jeg mener det er viktig å fokusere på den underliggende hensikten bak Israels endeløse og urimelige press på palestinerne, så mener jeg det er viktig å fokusere på den underliggende hensikten bak Hamas' nektelse av å ta i mot nødhjelpen.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er totalt uvesentlig hvorfor Israel eller Hamas nekter barn mat. Det er galt, uansett, og de kan ta motivene sine og stikke dem der sola ikke skinner.

Flere kilder som understøtter påstandene i kilden jeg henviste til tidligere:
http://www.haaretz.com/news/diplomac...-gaza-1.293943
http://www.digitaljournal.com/article/293139
http://www.guardian.co.uk/world/2010...lla-aid-israel
Sitat av Drachir Vis innlegg
Man får fort den samme effekten. Ved stadig å dømme et lands handlinger ut ifra de tidligere handlinger, blir det veldig vanskelig å akseptere at en gest kan være forsonende, noe jeg synes er farlig.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at ettersom Israel har den fortiden det har, så skal alle handlinger dømmes som at det er onde hensikter, men at fortiden må tas med i beregningen når man observerer handlingene. Israel har en lang forhistorie med å bryte menneskerettigheter og internasjonale lover, og lyve om det i ettertid. Det er derfor naturlig, og absolutt nødvendig, å ha dette i bakhodet når man prøver å danne seg et bilde av hva som foregår. Når Israel har gjort liknende ting hundrevis av ganger før, så er sannsynligheten stor for at det samme gjelder nå. Det betyr ikke at det ikke er mulig for Israel å snu på flisa og høste berømmelse for det, men at de har mer å bevise.

For å ta en forenklet analogi, tenk deg at jeg alltid jukser i kortspill. Vil du ikke da holde et ekstra godt øye med meg hvis vi sitter i en gruppe og spiller? Ville du ikke, med rette, være mer mistenksom hvis jeg stakk hånden i lommen enn hvis noen andre gjorde det? Det betyr ikke at du fordømmer alle mine handlinger, men min historie gjør at sannsynligheten er stor for at det er et forsøk på juks fra min side. Og for å få slutt på juksingen må dette tas hensyn til. På samme måte må vi huske på at Israel notorisk bryter internasjonalt regelverk og moralske retningslinjer, men selvsagt holde døren åpen for at de kan snu denne trenden.

Sitat av Drachir
Jeg har ikke sagt at man ikke kan fordømme et lands handlinger, men at en burde være varsom med å gjette seg til hensiktene bak en handling på bakgrunn av tidligere handlinger. Som tidligere nevnt mener jeg det vil være et hinder for en fredsprosess.
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller påstå at å la Israel starte med blanke ark etter hvert eneste overtramp vil være et hinder for en fredsprosess. Og det er i grunn akkurat dette som har skjedd de siste 60 årene. Hver gang Israel dreper sivilbefolkning, bruker ulovlige våpen og sprenger i filler sykehus, Røde Kors-leirer og FN-bygninger, så reageres det på enkelthandlingen med en formell fordømmelse, noe Israel ikke later til å bry seg døyten om, også lar vi de foreta nye handlinger som om de skulle ha et skinnende rent rulleblad. På denne måten får de fortsette sine undertrykkelser og krigsforbrytelser, og videre presse det palestinske folk til desperasjon. Det blir det ikke fred av.

Sitat av Drachir
Jeg synes forøvrig det er greit å huske på at et land ikke er noe selvstendig vesen, men en sum av mange menneskers beslutninger og handlinger.
Vis hele sitatet...
Og denne summen vi forholder oss til kalles en nasjons myndigheter. Når man referer til en nasjons myndigheter er det vanlig å referere til nasjonen i seg selv, og det er underforstått at et lands interne tilstand gjerne inneholder en politisk opposisjon og en befolkning med meninger og holdninger på alle sider av skalaen. Å fordømme Israel er å fordømme Israels myndigheters handlinger og holdninger, noe som er fullstendig legitimt ettersom det er disse myndighetene som foretar handlingene. Dermed synes jeg det blir rimelig på sidelinjen å komme med kritikk av kritikken av Israel på bakgrunn av en mening om at man burde forholde seg til enkeltpersoner fremfor myndighetene som en enhet.

Sitat av Drachir
En diskusjon om hvem som er verst derimot, handler ikke om annet enn å rette en anklagende pekefinger, og blir bare en måte for partene å rettferdiggjøre sine overgrep, ved å påstå at motparten er verre.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det det dreier seg om. For å forstå situasjonen og legge press på riktig side må man se hvem som begår de verste overtrampene. Og for å se det må man se på hva de to sidene i konflikten foretar seg, noe som indirekte blir en sammenlikning av "hvem som er verst". Pekefingeren er ikke målet, men en berettiget konsekvens av denne nødvendige sammenlikningen.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av drachir
Noen synes å mene at uansett hva Israel gjør, så er det galt.
Vis hele sitatet...
Hvis vi med "Israel" mener "Israel som stat", og legger til "i forhold til palestina/palestinerne/konflikten israel-palestina", så er det faktisk ikke så veldig langt unna sannheten, hvor drøyt dette enn kan høres ut.