Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 6345
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Problemet med denne debatten er for det første at man bare ser den ene siden av saken, og for det andre at ingen kjenner taktikken til politiet. Selvfølgelig hopper ikke politidamen ut for å hamre løs på ruta i ren aggresjon!

Det å stoppe en bil er noe av det farligste politiet gjør. Og da snakker jeg om vanlige rutinesjekker hvor biler stopper normalt. Det å stoppe en bil etter forfølgelse er åpenbart mye farligere. Noen påpeker at han hadde stoppet og tenningen var av, men det har liten betydning her. Sett deg inn i politiets situasjon: Han kjører en etterlyst bil, han stikker fra politiet og har kanskje saker på seg fra før. De aner ikke om han har våpen eller ikke, og han kan godt finne på å starte bilen og stikke av på ny. Da vil de selvsagt gå ut med intensitet deretter.

Pri en i slik situasjon er å få kontroll på han med de nødvendige midler. Ut fra det jeg har lest her har de ikke brukt mer makt enn nødvendig og håndtert situasjonen på en bra måte.
Vis hele sitatet...
Så situasjonen løser seg med andre ord lettere ved å knuse ruten?


Jeg konkluderer med scenario to, og det var et uhell som skjedde i forbindelse med pågripelse. Og politiet er ikke erstatningsansvarlig ettersom alle prosedyrer er fulgt og det ikke er noe uforholdsmessig ved det.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor talentløst mye en bilrute tåler?
Sist endret av Spelly; 19. april 2010 kl. 00:47.
Tok en rask gjennomgang nå. Politilovens paragraf 6 er vag. Se 2.ledd 2.punktum. Skadevolders handling ser ikke ut til å oppfylle 4.ledd heller, det er da strengt talt ikke nødvendig å klaske hånda i en bilrute med en slik kraft at den sprekker.
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Pandabjørn: Vel, da har du misforstått meg litt. Grunnen til at jeg kverulerer rundt om dette er taktikken til politiet eller ei, er at det er grunnlag til å kvele hele diskusjonen. Jeg sier ikke at det er politiets taktikk å knuse ruta, men at det kan være det å slå på ruta. Det vil være en ting om hun slår for å knuse ruta, eller om det skjer av et uhell i et ledd i taktikken.

Scenario en: Det er ikke en del av taktikken, og hun knuser ruta i ren raseri. Da kan man snakke om at det vil være et overtramp av politikvinnen.

Scenario to: Det er en taktikk å slå på ruta. Hun utfører taktikken og ruten knuser, uten at dette var tilsiktet. Det vil da ikke være et overtramp av politikvinnen.

Jeg ser scenario en som minst sannsynlig. Først og fremst som du påpeker så ville ikke jeg heller gått frem dit og hamret løs med mindre det var en del av opplegget. Og for det andre, hvis hun ville knust den hadde hun knust den skikkelig. Det er ikke veldig vanskelig ved hjelp av batong.

Jeg konkluderer med scenario to, og det var et uhell som skjedde i forbindelse med pågripelse. Og politiet er ikke erstatningsansvarlig ettersom alle prosedyrer er fulgt og det ikke er noe uforholdsmessig ved det.
Vis hele sitatet...
Du må da skjønne at det finnes ikke ett eneste positivt aspekt ved å hamre på bilruten til en person som skal pågripes. Man trenger ikke være politi for å skjønne at det er lite eller ingen logikk i å stå på UTSIDEN av en bil å hamre på en rute man ikke kan knuse for hånd fordi man skal arreste en fyr på INSIDEN av bilen. Du sier det jo forsåvidt ganske greit selv, om hun virkelig ville knuse ruten så er det ikke noe problem å gjøre det med en batong. Da lurer jeg plutselig mer enn istad på hvor logikken ligger. Du mener det at ''taktikken'' mest sannsynlig var å bare hamre på ruten, ikke knuse den. Hva hjelper dette for da? Ikke en verdens ting. Det er helt greit at det kansje ikke var meningen å slå en sprekk i ruten hans, men da skulle hun heller ikke hamret på ruten hans. Om ikke hun hadde noen magiske politihansker på seg da, som gjorde at vips så satt han i håndjern bare ved hjelp av å sprekke ruten på bilen hans.

Helt seriøst, enten får du komme fram med antydninger til at det skal ligge noe positivt bak en slik handling i forhold til pågripelsesprosessen eller så tar jeg fram ''synsekortet'' som du så fint brukte istad å bruker det i retur mot deg. Hadde du hamret på ruten til en som satt i en bil som du kansje trodde var farlig? Ville du ikke vært redd for å provosere han med å sabotere bilen hans? Ville det ikke vært bedre å oppført seg rolig mot mannen som har tatt UT nøklene av tenningen og som også sitter med hendene over hodet? Begrunn synspunktene dine istedet for å si at KANSJE det kan være en del av taktikken til politiet. Jeg vet iallefall at hver gang jeg ''kansje'' tror noe så har jeg noe å slå i bordet med. En grunn til at jeg faktisk tror det jeg tror, hva er din grunn?
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Begrunn synspunktene dine istedet for å si at KANSJE det kan være en del av taktikken til politiet. Jeg vet iallefall at hver gang jeg ''kansje'' tror noe så har jeg noe å slå i bordet med. En grunn til at jeg faktisk tror det jeg tror, hva er din grunn?
Vis hele sitatet...
Enkelt og greit så bruker jeg den fine elimineringsmetoden. Jeg syns de to scenarioene jeg kom opp med er de to som kan være mulige. Og ut fra en vurdering av disse, som jeg begrunner, finner jeg scenario to mest sannsynlig.

Pust ned i magen og les en gang til å så ser du at jeg har begrunnet svaret mitt ganske godt.
Skulle tro han var en uskyldig mann som fikk bilen sin ramponert av politiet slik som folk forsvarer han her. Etter å ha gjort et eller annet kriminelt prøver han å stikke av og setter potensielt sitt eget og andres liv i trafikken. Hva så om han får en sprekk i ruta mens han blir stoppet av politiet? Bu-hu. "Hvis du er med på leken, får du tåle steken"
Sist endret av Conseal; 19. april 2010 kl. 01:01.
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Enkelt og greit så bruker jeg den fine elimineringsmetoden. Jeg syns de to scenarioene jeg kom opp med er de to som kan være mulige. Og ut fra en vurdering av disse, som jeg begrunner, finner jeg scenario to mest sannsynlig.

Pust ned i magen og les en gang til å så ser du at jeg har begrunnet svaret mitt ganske godt.
Vis hele sitatet...
Begrunner? Du har jo ikke begrunnet noe som helst annet enn at du har sagt at det er det scenarioet du mener er mest sannsynlig. Du har aldri forklart HVORFOR du mener dette. Det bare er sånn. At du sier at du TROR det er en del av taktikken er ikke en begrunnelse.
Det virker som flere her tror ho stod å hamret løs på ruta. Slik jeg leser førsteinlegget slo ho på rota en gang, kanskje 3-4 ganger med flat hånd. Noe som for meg virker som slag som er ment for age mye lyd, ikke ødelegge ruten. Dette kan være med på å vise autoritet i situasjonen, slik at politiet får mer kontroll. Jeg tror både jeg, politiet og de fleste her vet at ei bilrute tåler mye - og jeg har lite tro på at ho slo så hardt; her må det ha vært en svakhet i selve ruta.

Siden du i en slik situasjon er å regne som utilregnelig, de vet trossalt ikke hvem du er og i hvilken tilstand du er i. For alt de vet kan du være meget agresiv og ruset. Evt ha våpen som kniv osv - politiet har derfor i en slik situasjon fortsatt ikke helt kontroll på situasjonen og oppfører seg også deretter - og de første sekundene vil i hvertfall jeg tro er de mest kritiske.

Jeg er enig med geirbauer: mest sansynlig var der bare et uhell under pågripelse.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ja uheldig situasjon, men jeg kan si meg ening i at det hender at politikvinner ofte er mer aggresive en deres motsatte kjønn.

jeg finner ikke stort på lovdata.no(mulig jeg er dårlig til å søke..) men jeg ville ringt politiet tlf: 02800
Vis hele sitatet...

Dem får for lite juling når dem er på jobb! Og tror dem kan bruke jobben til å utagere problemer i heimen. That´s Why!

Kontakt en advokat btw... Koster ikke noe mer enn en helt brand new frontrute + arbeid...
Var hun på steroider eller siden hu klarte dette med flat hånd i frontrute?! Haha
Sist endret av KulaKanon; 19. april 2010 kl. 01:14.
Sitat av etse Vis innlegg
Det virker som flere her tror ho stod å hamret løs på ruta. Slik jeg leser førsteinlegget slo ho på rota en gang, kanskje 3-4 ganger med flat hånd. Noe som for meg virker som slag som er ment for age mye lyd, ikke ødelegge ruten. Dette kan være med på å vise autoritet i situasjonen, slik at politiet får mer kontroll. Jeg tror både jeg, politiet og de fleste her vet at ei bilrute tåler mye - og jeg har lite tro på at ho slo så hardt; her må det ha vært en svakhet i selve ruta.

Siden du i en slik situasjon er å regne som utilregnelig, de vet trossalt ikke hvem du er og i hvilken tilstand du er i. For alt de vet kan du være meget agresiv og ruset. Evt ha våpen som kniv osv - politiet har derfor i en slik situasjon fortsatt ikke helt kontroll på situasjonen og oppfører seg også deretter - og de første sekundene vil i hvertfall jeg tro er de mest kritiske.

Jeg er enig med geirbauer: mest sansynlig var der bare et uhell under pågripelse.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt logikken, hverken taktisk eller autoritært å hamre løs på bilruten.
Er det ikke bare bedre å åpne bildøren å lempe personen i bakken? Da får politiet kontroll på en person som er potensiell farlig. Står politiet å hamrer på ruten, hva får de gjort da? Ikke en drit.


At sprekken som er påført frontruten er et "uhell" nekter jeg å tro, vet du/dere egentlig hvor mye en bilrute tåler? Det må tydeligvis vært rimelig med kraft i slagene.

Skulle tro han var en uskyldig mann som fikk bilen sin ramponert av politiet slik som folk forsvarer han her. Etter å ha gjort et eller annet kriminelt prøver han å stikke av og setter potensielt sitt eget og andres liv i trafikken. Hva så om han får en sprekk i ruta mens han blir stoppet av politiet? Bu-hu. "Hvis du er med på leken, får du tåle steken"
Vis hele sitatet...
Uansett hva personen har gjort, gir det ikke politiet rettigheter til å gjøre skade på personen eller personen sine eiendeler som "payback". Det er derfor vi har noe som kalles for domstol.
Sist endret av Spelly; 19. april 2010 kl. 01:17.
Slutt med personangrepene, det gagner ikke diskusjonen nevneverdig.

Om det er et uhell eller ei, som jeg har skrevet i en tidligere post står politiet erstatningsansvarlige etter skl §2-1. Basta bom.
Sitat av etse Vis innlegg
Siden du i en slik situasjon er å regne som utilregnelig, de vet trossalt ikke hvem du er og i hvilken tilstand du er i. For alt de vet kan du være meget agresiv og ruset. Evt ha våpen som kniv osv - politiet har derfor i en slik situasjon fortsatt ikke helt kontroll på situasjonen og oppfører seg også deretter - og de første sekundene vil i hvertfall jeg tro er de mest kritiske.
Vis hele sitatet...
Ta en kjapp tur på youtube du heller, så finner du drøssevis med pågripelser av folk i bil. I 99% av disse tilfellene om ikke 100% av dem vil du finne en defensiv fremtoning av politiet, til og med selv de gangene politiet er bevepnet med pistol. Er det noen form for mistanke om at det kansje sitter en farlig person i bilen så er det ingen politimann som ruser bort til bilen å slår i ruta så den sprekker, om den er skadet fra før eller ei.

Sitter personen med henda over hodet og bilen er slått av så går dem sakte bort til bilen for så å ÅPNE DØREN og deretter legge personen i bakken/sette på ham håndjern.
Jeg mistenker at skaden oppstod på en helt annen måte enn det originalposteren forteller, men det er nå meg.
Det høres ut som om det er helt greit for mange her inne å være en kjeltring. Og da mener jeg at det er kjeltringstreker det å kjøre uten å stoppe på politiets varsel om å stoppe. Jeg trur denne kvinnen som nesten alle politikvinner skal være i politiet vær litt tøffe. Men når du leser om hva som har skjedde i Grimstad at en politimann ble kjørt ned så trur jeg også de sitter med dette i huet sitt vær eneste politi, når de er på jakt etter en mistenkt bil.

Jeg mener ikke du skal ha erstatning. Heller en kjempebot selv.
Sitat av spelley Vis innlegg
Uansett hva personen har gjort, gir det ikke politiet rettigheter til å gjøre skade på personen eller personen sine eiendeler som "payback". Det er derfor vi har noe som kalles for domstol.
Vis hele sitatet...
Er heller ikke det jeg sier. Poenget er at slikt skjer av og til! Uansett om man blir arrestert eller ikke, ting kan blir ødelagt. Dette er ikke akkurat "police brutality" vi snakker om her. En rute sprakk. Du kan ikke gå rundt å kreve erstatning for alle vonde ting som skjer deg i samfunnet. Og spesielt i en slik situasjon ville hvertfall ikke jeg vært så høy i hatten.
blir litt frustrert her. ser at noen mener at han skulle hatt kjempe bot i tillegg til ingen erstatning.
så det noen mener er at politiet skal ha rett til å straffe folk i tillegg til at de skal få bot/fengselstraff?

DET er absurd.

skal man først være så firkantede så mener jeg at viss politiet velger å straffe deg på stedet på noen måte(om det skulle være fysisk eller materielt), så burde jo evt. bot/fengselstraff bortfalle.

det er ikke politiet sin jobb å ødelegge noe som helst, det skal ta kriminelle. å vist situasjonen er slik som trådstarter beskriver, så er erstatning det rette.(skal man bruke sund fornuft)
vet ikke om det er prosedyre, men at politi dama slo i ruta virker for meg som en måte å få din oppmerksomhet fremover på \ forvirre deg slik at pågripelsen evt kunne bli tryggere for politiet.

har nok ingen kilder på dette, men for mi del er det logisk å "forvirre" en "fiende" for å sette ham raskere ut av spill.
at ruten knuste er et eget kapittel, nå vet ikke jeg hvor mye en rute tåler, men har mistanker i at damen kan ha slått et sted, det har vært en sprekk der tidligere, kanskje i mindre format, fra f.eks steinsprut ved forbikjøringen eller en tidligere anledning, og at politidamens slag på ruta kan ha truffet samme sted, og forstørret denne.

evt at trådstarter oppdaget sprekken (som kunne ha vært der før han stanset bilen) etter slaget, og følgelig mistenker politidamen for å ha laget den.

men hva vet vel jeg? synser like mye som en del andre her :P