Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3844
Diskuterte litt på et annet forum ang. økonmisk kjøring av bil.

Der den andre parten mente at man må kjøre på høyest mulig gir og at det er kun turtallet som bestemmer bensin forbruket. Mens jeg mener at man kjører mest økonmisk ved å finne balansen mellom momentet bilen allerede har når den er i fart og motorkraften.

F. eks. en bil kan fint kjøre i 60 km/t i 5. gir og da går den på veldig lavt turtall, men det blir da mer motstand i motoren og man må trykke mer på gasspedalen enn om vi hadde hatt bilen i f. eks. 4. gir.

Så klart, når man setter bilen i fri og står i ro er det jo kun turtallet det går på. Men når man kjører har man mer motstand jo høyere gir og i feil fart da vil den bruke mer bensin.

Så jeg mener da man bør kjøre der motoren driver lettest og ikke i høyest mulig gir.

Hva sier folket?
Du skal kjøre i så høyt gir at motoren ikke jobber for tungt, men samtidig ikke har høyt turtall. Økonomisk turtall på en bil er IMO rundt 2000 rpm
Sist endret av fulloggal; 14. mars 2010 kl. 15:13.
Som fulloggal sier, så er det en fin pekepinn å la motoren gå på 2k rpm, så girer du deretter.
Noen utregning på dette har jeg ikke, men på min bil er dette mest økonomisk.

Om du har display som viser drivstofforbruket, så er det jo rimelig lett å finne ut hva som er mest økonomisk for din bil.
Tja, mest økonomisk; ikke brems.

Forskjellen på bensisforbruket ved forskjellig turtall er, såvidt jeg husker, ikke spesielt stor. Mengden ekstra bensin du brenner av fordi du kaster bort energi på å bremse bort fart er dog ikke ubetydelig. De gangene du trenger mindre fart, ikke gass opp unødvendig rett før.

Edit:
Uansett, lavt turtall er utvilsomt best. På en kald vinterdag, når man ønsker å få motoren varm så fort som mulig, kjører man alltid på høyt turtall. Når motoren blir varm fortere betyr det mer bortkastet energi, og følgelig høyere bensinforbruk.
Sist endret av DumDiDum; 14. mars 2010 kl. 15:22.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Brems med girene!

De fleste nye volkswagene viser deg drivstoffforbruket på en lcd skjerm.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Brems med girene!

De fleste nye volkswagene viser deg drivstoffforbruket på en lcd skjerm.
Vis hele sitatet...
Tror ikke å bremse på giret har noe med drivstofforbruket å gjøre, men du sparer hvertfall bremsene mye!
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Om du har display som viser drivstofforbruket, så er det jo rimelig lett å finne ut hva som er mest økonomisk for din bil.
Vis hele sitatet...
Har analog økonomi måler i min bil, type gammel mercedes.

Den viser at jeg bruker minst bensin når jeg har balansen mellom momentet bilen har når den er i fart og og motorkraft.

F. eks på de fleste biler er den balansen i 5. gir ca 90 km/t men det går fint an å kjøre i 60 km/t på 5 giret men da har man ikke den balansen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vet, men det koster endel å bytte bremseklosser/skive, og som du sier, man sparer på bremsene. Jeg tolket ikke ordet Økonomisk kjøring som BARE drivstoff forbruk, økonomi=penger
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Tror ikke å bremse på giret har noe med drivstofforbruket å gjøre, men du sparer hvertfall bremsene mye!
Vis hele sitatet...
Det har nok det, biler fra begynnelsen av 90-tallet og opp har fuel cut, noe som gjør at motoren ikke blir tilført drivstoff når gassen er sluppet helt opp og turtallet er noe særlig over tomgang.
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Du skal kjøre i så høyt gir at motoren ikke jobber for tungt, men samtidig ikke har høyt turtall. Økonomisk turtall på en bil er IMO rundt 2000 rpm
Vis hele sitatet...
Jeg er med på den og vet de fleste anbefaler det. Men er ikke enig.
Sist endret av skolms; 14. mars 2010 kl. 15:37.
Sitat av skolms Vis innlegg
Jeg er med på den og vet de fleste anbefaler det. Men er ikke enig.
Vis hele sitatet...
Og du er ikke enig fordi at? ...
Selve motorens drivstoffeffektivitet er en funksjon av både turtall og momentet motoren jobber mot. Hele bilens drivstoffeffektivitet er enda mer komplisert, ettersom den også inkluderer girkassen, friksjon i akslinger og tannhjul ellers, rullefriksjon mellom dekk og asfalt, og luftmotstand.

En bensinmotor har maksimal effektivitet på langt høyere turtall enn hva folk flest tror. Effektiviteten peaker rundt samme sted som maksimalt dreiemoment, og akkurat hvor dette skjer er motorspesifikt, men de fleste BSFC-grafer (Brake Specific Fuel Consumption) viser at størst effektivitet skjer fra 2500 rpm på enkelte, til over 4000 rpm for mange andre. De fleste later til å ligge i overkant av 3000 rpm. For dieselmotorer er dette tallet en del lavere (rundt 1500). Du har litt mer informasjon om dette her.

Det er verdt å merke seg at lav fart på selve bilen også senker effektiviteten på bensinmotorer, pga turbulensen som oppstår fordi luften må kjempe seg gjennom en mindre åpning. Dette gjelder ikke for dieselmotorer.

Du kan jo se om du finner BSFC-graf for akkurat din motor hvis du vil vite hvilket turtall du bør sikte etter.

Ellers er bremsing veldig mye bortkastet energi, som DumDiDum sier.

Sitat av skolms
Jeg er med på den og vet de fleste anbefaler det. Men er ikke enig.
Vis hele sitatet...
Som fulloggal sier, hvorfor er du ikke enig? Og hva er du uenig i? At motorer ikke har størst effektivitet ved lavest mulig fart og turtall?
Sist endret av Provo; 14. mars 2010 kl. 16:06.
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Og du er ikke enig fordi at? ...
Vis hele sitatet...
Som jeg sa over, man har da ikke den riktige blansen, slik at man er såvidt på gasspedalen for å komme seg fram.

Som jeg og sa tidligere. En bil kan kjøre helt fint i 60 km/t i 5 giret men i 5 giret kjører den gjennomsnittlige bilen optimalt i ca. 90 km/t.

Mens i 4. gir i 60 km/t er man nærmere blansen mellom moment og motorkraft.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kommer vel helt ann på utvekslingen på girene det der, men er tilnærmet likt
skolms's Avatar
Trådstarter
Saken er at man må trykke hardere på gasspedalen når man kjører på høyest mulig gir hele tiden, som igjen åpner luftspjeldet som igjen gjør at det blir blandet i mer bensin til luften som igjen leder til økt forbrukt og sløsing med bensin.

Sløsing av benisn for det at turtallet er for lavt i forhold til hvor mye bensin du gir motoren. Motstanden blir høyere slik at turtallet blir lavere men mer trykk på gasspedalen. om noen skjønte hva jeg mente der
Sist endret av skolms; 14. mars 2010 kl. 16:15.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
Der den andre parten mente at man må kjøre på høyest mulig gir og at det er kun turtallet som bestemmer bensin forbruket.
Vis hele sitatet...
Jo hardere du trykker på gasspedalen, jo mere åpner gasspjeldet seg - jo mere bensin kommer inn i motoren.

Hvis du ligger på 2000rpm på flatmark med nesten ingen belastning, vil ikke motoren bruke mye bensin. Kjører du på tilsvarende turtall i en motbakke med full gass, vil gasspjeldet være helt åpent og motoren pumper inn så mye bensin som omtrent er praktisk mulig.
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Jo hardere du trykker på gasspedalen, jo mere åpner gasspjeldet seg - jo mere bensin kommer inn i motoren.

Hvis du ligger på 2000rpm på flatmark med nesten ingen belastning, vil ikke motoren bruke mye bensin. Kjører du på tilsvarende turtall i en motbakke med full gass, vil gasspjeldet være helt åpent og motoren pumper inn så mye bensin som omtrent er praktisk mulig.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg mente ja.

Og i 5 gir i 60 km/t går det helt fint å kjøre. Uten at motoren sliter noe merkverdig. Men i 4 giret. trenger man mindre trykk på gassen som igjen fører til mindre bensin forbruk.

Riktig?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Så og si alle nye biler har avanserte motorstyringsenheter som optimaliserer drivstoff forbruket enten om man vil det eller ei. Sensorene kan gå etter alt fra motstand til kulde, er det kaldt i sylideren gir den fet blanding.
Sist endret av Fleff; 14. mars 2010 kl. 16:22.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Fleff Vis innlegg
Så og si alle nye biler har avanserte motorstyringsenheter som optimaliserer drivstoff forbruket enten om man vil det eller ei. Sensorene kan gå etter alt fra motstand til kulde, er det kaldt i sylideren gir den fet blanding.
Vis hele sitatet...
Veldig ofte så kuttes signalet både fra tempgivere og lambdasonden ved fullgass.
Sitat av skolms Vis innlegg
Det var det jeg mente ja.

Og i 5 gir i 60 km/t går det helt fint å kjøre. Uten at motoren sliter noe merkverdig. Men i 4 giret. trenger man mindre trykk på gassen som igjen fører til mindre bensin forbruk.

Riktig?
Vis hele sitatet...
Da har du misforstått poenget med økonomisk kjøring. Hvis du må ha flat pedal opp en bakke så har du for høyt gir, som resulteter i hva? Nettop, uøkonomisk kjøring. Da girer du ned...
Trykke på gassen som om det lå ett skjørt egg under er vel ett godt å gammelt tips
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Da har du misforstått poenget med økonomisk kjøring. Hvis du må ha flat pedal opp en bakke så har du for høyt gir, som resulteter i hva? Nettop, uøkonomisk kjøring. Da girer du ned...
Vis hele sitatet...
Nei, no drar du det litt for langt og bare er kverulerende.

Saken er jo at jeg ikke har misforstått økomisk kjøring. Det vet jeg veldig godt hvordan man gjør.

Men andre tror tydeligvis at det kun er turtallet det går på. Som er saken her. Altså de jeg diskuterte tidligere med.

Jeg er megt klar over hvordan man kjører økomisk. Jeg klarte å holde gjennomsnittlig 0,5 liter pr mil på en kjøretur som var over 200 mil. Det var en gammel forgasser motor som var designet på 70 tallet.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Tror ikke å bremse på giret har noe med drivstofforbruket å gjøre, men du sparer hvertfall bremsene mye!
Vis hele sitatet...
Men tipper derimot at girkassen blir godt slitt
Sitat av djxfade Vis innlegg
Men tipper derimot at girkassen blir godt slitt
Vis hele sitatet...
Like slitt som når du kjører fremover...
Sitat av skolms Vis innlegg
Men andre tror tydeligvis at det kun er turtallet det går på. Som er saken her. Altså de jeg diskuterte tidligere med.
Vis hele sitatet...
Det går på å motvirke kreftene som holder bilen tilbake, altså luftmotstand, rullefriksjon og friksjon i akslinger og tannhjul, som per tid over en avstand blir effekter, på en mest mulig effektiv måte. Du må altså motvirke disse effektene ved å generere akkurat den samme effekten i form av motoreffekt. Momentet er gitt av belastningen, noe du som sjåfør ikke kan påvirke annet enn ved å justere farten, gitt at variasjon i girkassemotstand ved forskjellige gir er neglisjerbar. Det som gjenstår er dermed å finne en balanse mellom fart (som gir dreiemomentet) og turtall som gir best effektivitet. Kan du ikke variere farten, noe som er et realistisk scenario, så kan du kun velge turtallet, og det turtallet som gir best utnyttelse av bensinen ligger tilsynelatende mye høyere enn hva folk flest tror. Mellom 2500 og 4000 rpm ser ut til å være mest vanlig, men det varierer veldig fra motor til motor. For å finne ditt optimale turtall trenger du en BSFC-graf over din egen motor.

Altså, så lenge du ikke selv kan bestemme motstanden, noe som stort sett alltid er tilfelle, er det faktisk bare turtall det går på, men det er ikke om å gjøre å ha lavest turtall til enhver tid, slik mange tror. Det turtallet hvor motoren er sterkest er gjerne også det turtallet hvor motoren har best utnyttelsesgrad av bensinen, og det kan være en pekepinn på hvor denne peaken ligger.

Kan jo også nevne at en av de store fordelene med mange hybridbiler som Prius er at de kan regulere turtall trinnløst, samt justere belastningen med en dynamo, slik at du oppnår optimal utnyttelsesgrad for motoren nærmest til enhver tid. Også regenerative bremser da, selvfølgelig.
Sitat av skolms Vis innlegg
Det var det jeg mente ja.

Og i 5 gir i 60 km/t går det helt fint å kjøre. Uten at motoren sliter noe merkverdig. Men i 4 giret. trenger man mindre trykk på gassen som igjen fører til mindre bensin forbruk.

Riktig?
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at jo høyere gir du bruker, jo mindre motstand er det fra girkassen? Med tanke på at girkassen bremser kraftigere jo lavere gir du velger å bremse på giret med.
Slik jeg har opplevd det trenger man presse gasspedalen mindre inn for å holde 60 km/t i timen i 5 gir en i 4 gir.
Det er ikke girkassen som bremser, det er motoren. Og motstanden i de forskjellige girene er tilnærmet/helt lik. Noen biler trives best i 5. når man kjører i 60, men det kan være 4. eller 3. i andre biler. Det kommer an på utveksling i girkasse og differensial, i tillegg til motorens karakteristikk.

Som regel så hører man at bilen sliter hvis det er for lavt turtall på for høy belastning, og da er det på tide å gire ned. Man bruker minst drivstoff når bilen triller lett med minst mulig gasspedalbruk, og man bruker ingenting ved motorbremsing i nedoverbakker og inn mot kryss o.l da drivstofftilførsel kuttes helt. Dette gjelder ikke enkelte eldre forgasserbiler, men da skal man langt bak i tid. Til og med min '84 corolla med forgasser hadde fuelcut.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Tror ikke å bremse på giret har noe med drivstofforbruket å gjøre, men du sparer hvertfall bremsene mye!
Vis hele sitatet...
Min kjørelærer ga meg ikke lov til å bremse på girene. Han sa det var unødvendig mye giring, bedre å holde på med andre ting
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av espentf Vis innlegg
Er det ikke slik at jo høyere gir du bruker, jo mindre motstand er det fra girkassen? Med tanke på at girkassen bremser kraftigere jo lavere gir du velger å bremse på giret med.
Slik jeg har opplevd det trenger man presse gasspedalen mindre inn for å holde 60 km/t i timen i 5 gir en i 4 gir.
Vis hele sitatet...
Joda, sånn sett er det mindre motstand. Men når farten blir lavere i høyere gir blir det jo mer motstand.

Prøv å kjør i 90 km/t da og minst mulig gass, så ska du se du finner den balansen jeg snakker om.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av simen929 Vis innlegg
Min kjørelærer ga meg ikke lov til å bremse på girene. Han sa det var unødvendig mye giring, bedre å holde på med andre ting
Vis hele sitatet...
Tror det kjørelæreren din EGENTLIG mente var at dette var ikke ett kurs i økonomikjøring, men ett kurs i å kjøre bil