Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4152
Fant ut no etter jeg begynte å koke ris at svinekjøttet mitt er 5 dager over "Siste forbruksdato"

Er det farlig å spise svinekjøttet? Jeg tror nemlig det er illuminati som har satt på den siste forbruksdatoen slik at vi skal sløse mer mat. Så jeg tenker jeg tar sjangsen.

Men sånn i verste fall, hva kan skje?

Jeg vet jeg heller burde spurt min mor om dette men det funker litt dårlig no.
Sist endret av skolms; 10. mars 2010 kl. 21:01.
Tja, merkinga er vel der delvis for kapitalismens skyld, men også fordi det er visse krav om det.

Hvis ikke kjøttet lukter eller ser vondt ut kan det jo ikke være noe galt med det.

Kommer litt an på hvordan det har blitt lagret og da... har det liggi på stuebordet siden det blei kjøpt, eller i frysern?
Om kjøttet har lagt kaldt og tett, og ikke lukter rart så hadde jeg tatt sjansen. Har med hell inntatt egg 1 måned over tiden og melk en uke over (denne var ikke åpnet) Lukt og føl deg frem
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drake Killah Vis innlegg
Tja, merkinga er vel der delvis for kapitalismens skyld, men også fordi det er visse krav om det.

Hvis ikke kjøttet lukter eller ser vondt ut kan det jo ikke være noe galt med det.

Kommer litt an på hvordan det har blitt lagret og da... har det liggi på stuebordet siden det blei kjøpt, eller i frysern?
Vis hele sitatet...

Det lukter kansje ikke helt som det skal. Det ser bra ut, men har gitt fra seg mer veske enn normalt.

Kjøttet var kjøpt fra kjøledisken, altås ca +4 grader og lagret i kjøleskapet.

Sitat av pidget Vis innlegg
Om kjøttet har lagt kaldt og tett, og ikke lukter rart så hadde jeg tatt sjansen. Har med hell inntatt egg 1 måned over tiden og melk en uke over (denne var ikke åpnet) Lukt og føl deg frem
Vis hele sitatet...
Hehe, er veldig usikker på lukten.
Kjøtt blir ofte bedre litt utover best-før-datoen, og fem dager er helt ufarlig.
Sitat av skolms Vis innlegg
Jeg tror nemlig det er illuminati som har satt på den siste forbruksdatoen slik at vi skal sløse mer mat.
Vis hele sitatet...
Haha, dette er det morsomste jeg har lest på nFF, og det sier litt.
Illuminati tuller ikke med utløpsdatoen på maten din
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Kjøtt blir ofte bedre litt utover best-før-datoen, og fem dager er helt ufarlig.
Vis hele sitatet...

Betryggende å høre. Blir et bedre måltid når man slipper å være bekymret for hva man spiser.
Neutral Good
Mith's Avatar
Og ferske egg holder seg fint 3mnd i kjøleskap.
Sitat av pidget Vis innlegg
Om kjøttet har lagt kaldt og tett, og ikke lukter rart så hadde jeg tatt sjansen. Har med hell inntatt egg 1 måned over tiden og melk en uke over (denne var ikke åpnet) Lukt og føl deg frem
Vis hele sitatet...
Egg har jo generelt lang holdbarhet utover datoen som er stemplet på, og når ting er uåpnet holder de jo også stort sett lenger.

Som flesteparten sier: lukter og ser det greit ut, er det gjerne det.

Husker jeg stekte opp en åpnet baconpakke hadde ligget over en måned i kjøleskapet, det luktet vondt det.

For øvrig er jeg også en sånn fyr som syns maten smaker godt, helt til noen f.eks. sier «Den er egentlig gått ut på dato», da får jeg automagisk en følelse av at det smaker vondt. Hjernen min altså …
Jeg er alergisk på mat som har gått ut av dato. Har hatt endel diarebæsje-explosjon på dassen etter at jeg spiste skinke som hadde godt ut på dato i 10 dager. Men angående kjøtt kan du likegjerne spise

Kjøper og kjøler ned kjøttdeig som er på tilbud ( eller går ut av dato ) og fryser det ned. Holder seg i flere måneder, bare å tine opp og spise. Men husk hvis det lukter promp så er det nok promp
Er forskjell på "siste forbruksdag" og "best før", men personlig så hadde jeg spist kjøtt 5 dager over datoen uansett, så lenge det er oppbevart rett
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Jeg er alergisk på mat som har gått ut av dato. Har hatt endel diarebæsje-explosjon på dassen etter at jeg spiste skinke som hadde godt ut på dato i 10 dager. Men angående kjøtt kan du likegjerne spise

Kjøper og kjøler ned kjøttdeig som er på tilbud ( eller går ut av dato ) og fryser det ned. Holder seg i flere måneder, bare å tine opp og spise. Men husk hvis det lukter promp så er det nok promp
Vis hele sitatet...
Forskjellen paa skinke og et kjöttstykke du steiker er at naar du steiker kjöttstykket saa dreper du alle bakteriene(med mindre du gjör det utrolig daarlig).

Sitat av pidget Vis innlegg
Om kjøttet har lagt kaldt og tett, og ikke lukter rart så hadde jeg tatt sjansen. Har med hell inntatt egg 1 måned over tiden og melk en uke over (denne var ikke åpnet) Lukt og føl deg frem
Vis hele sitatet...
gjorde litt research på dette med egg. Faktisk er norske egg OK helt opp til et år etter de gikk ut Når du åpner egget, merker du fort om det er bæd, for da stinker det dødejøder.

Men 1 mnd over datoen er HELT ok.

kilde: statens opplysning for kylling og egg
Hvilken type kjøtt er det egentlig snakk om?

Ville vært mer forsiktig med kjøttdeig som har vært lagret etter siste forbrukerdag enn f.eks en biff.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Kjøtt blir ofte bedre litt utover best-før-datoen, og fem dager er helt ufarlig.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber mye med ferskvarer og kan bekrefte at vi er pålagte og gi en dato som er altfor tidlig. Kjøttet vil bare "modnes" og derfor som Tomaten skriver, bli bedre Men når kjøttet er en levende organisme i seg selv burde du vurdere å kaste det.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvilken type kjøtt er det egentlig snakk om?

Ville vært mer forsiktig med kjøttdeig som har vært lagret etter siste forbrukerdag enn f.eks en biff.
Vis hele sitatet...
Enig med deig. Kylling og kjøttdeig, andre ting som er kvernet bør en være litt forsiktig. Her kan der ligge annet snusk som fort forverrer holdbarheten. Kjøttdeig dog kan du glatt fryse om du har noe liggende og det nærmer seg dagen.
Sitat av pidget Vis innlegg
Om kjøttet har lagt kaldt og tett, og ikke lukter rart så hadde jeg tatt sjansen. Har med hell inntatt egg 1 måned over tiden og melk en uke over (denne var ikke åpnet) Lukt og føl deg frem
Vis hele sitatet...
Egg kan fint ligge i 3 måneder etter verping, så om ikke butkken selger møkkagamle egg er datoen på de helt på trynet. Eneste du bør er å snu egga i kartongen en gang i blandt så ikke plomma detter i ene eller andre sida. (Har jobba som grønnsakshandler )

Når kjøttet angår bør det ikke være altfor stor fare, om det ikke lukter funky, og du steker det godt tvers gjennom (dreper evt. bakterier o.l.)
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av skolms Vis innlegg
Jeg tror nemlig det er illuminati som har satt på den siste forbruksdatoen slik at vi skal sløse mer mat.
Vis hele sitatet...
Mer eller mindre. De som satte på etikken skal jeg love deg ville hatt lengre forbruksdato, men ellers enig :^^
Sitat av skolms Vis innlegg
Men sånn i verste fall, hva kan skje?
Vis hele sitatet...
Fem dager? God lagring? Ingen rotten ost rett ved siden av og null emballasje?

Du kan spise for store stykker, sette dem fast i halsen og bli kvalt til døden innhenter deg.

I beste fall blir du ett stykke svinekjøtt mettere.
For eksempel honning som blir lagret mørkt kan ikke "gå ut på dato" i den forstand vi er vant med, men likevel er den en matvare, og må bli påklistret en siste forbruksdag.
Ferskvarer som fisk og kjøtt ville jeg dog vært litt forsiktig med om det lukter uvanlig av det.

Mange mener jo at honning som ble lagret sammen med faraoene da de ble gravd ned fortsatt er spiselig (men ingen har vel prøvd såvidt jeg husker).
Hermetikk er også "evigvarende" ved riktig lagring.
skolms's Avatar
Trådstarter
Når man spiser dårlig kjøtt vil det noen timer etterpå føles ut som en mild influensa..

Tydeligvis.
Sitat av skolms Vis innlegg
Når man spiser dårlig kjøtt vil det noen timer etterpå føles ut som en mild influensa..

Tydeligvis.
Vis hele sitatet...
Fikk du det, av fem dagers utgått kjøtt? Kjøttet er stort sett på sist beste ved det tidspunktet. Jeg vil tippe det har blitt behandlet feil, med andre ord i for kalde eller varme forhold.
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av Restyle Vis innlegg
Fikk du det, av fem dagers utgått kjøtt? Kjøttet er stort sett på sist beste ved det tidspunktet. Jeg vil tippe det har blitt behandlet feil, med andre ord i for kalde eller varme forhold.
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig det har blitt behandlet feil før den kom til meg ja. Men jeg har bare hatt den i kjøleskapet.

Det luktet ikke helt som det skulle det kjøttet der.
Men tok sjangsen og stekte det ekstra godt. Men det var en bit som var mye større enn de andre som kansje ikke ble like godt stekt. Når jeg spiste og kom til det store stykket delte den seg på midten veldig enkelt bare ved at jeg brukte gaffelen.

Det så litt rart ut på den siden som ble delt. Så måtte kjenne på det med tungen. Var som om det var en tynn slim hinne på den. Men jeg spiste den likevel.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Du klarer deg fint. Men det virker som at kjøttstykket ditt ikke har holdt seg så lenge som det skulle.
Fem dager over holdbarheten er som Restyle sier ikke noe annet enn godt modnet.
Det er jo ofte en statistisk tankegang bak det hele. Poenget er at man ikke skal bli syk av å spise mat. Derfor estimerer man bakterienivå i matvaren ved en rekke prøver og finner ut at for eksempel den dårligste 1/10 av varene har bakterienivå som vil vokse, i normale kjøleforhold, til helsefarlig konsentrasjon etter en måned (eller bare gi magetrøbbel). Da setter man utløpsdatoen slik at man har god margin til dette skjer. I tillegg er det EU-regler og slikt som gjør at vi i Norge har utløpsdatoer på egg som er egnet for langt varmere strøk hvor salmonella er utbredt. Du kan fint spise ting etter utløpsdato, men lukt på det og smak på det før du ukritisk spiser ting.
Så lenge du ikke ser no "Dødlig etter" dato så spis ivei!
kjedelig streiting
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Forskjellen paa skinke og et kjöttstykke du steiker er at naar du steiker kjöttstykket saa dreper du alle bakteriene(med mindre du gjör det utrolig daarlig).

Vis hele sitatet...
Selv så er jeg ganske strengt på siste forbruksdag-datoen da jeg ikke er særlig lysten på å bli matforgifta. Det er også viktig å huske på at selv om man gjennomsteker kjøttet å dreper alle bakterier, så kan disse allerede ha lagt fra seg toksiner i kjøttet. Og disse får man ikke vekk ved å steke kjøttet.

Ellers så forelslår jeg å bruke sunn fornuft. Har du oppbevart maten riktig, og at den ikke lukter ille, så er den sikkert spisenes.
Sist endret av legalize_it; 11. mars 2010 kl. 13:32.
http://kuvaton.com/kuvei/just_in_time_strange_humor_comic.jpg
Jeg driter i om jeg blir litt syk av maten. Derimot har jeg drukket av gamle melkekartonger nok ganger uten og sjekke datoen til at jeg har blitt nevrotisk. Det smaker helt sykt vondt! Men og si at det er for og tjene penger at datostemplingen er der er bare tull.

Produsenter, lager, og til slutt utsalgssted kaster alle menger av mat pga. datostempling. Det er for og holde deg og meg frisk. Og det er heller ikke ulovlig og spise gammel mat, så er du uenig er det jo bare og kjøre på med gammel mat.