Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 10901
Jeg lurer litt på hvordan det fungerer om man blir tatt i fotoboks i såpass høy fart at man mister lappen?

Hvor lang tid tok det før du fikk noe brev fra dem, om du fikk brev i det hele tatt? Eller blir man direkte innkalt til avhør?

Jeg ble knipset i en fotoboks like før jul. Blir jeg tatt vil resultatet bli minst 2 år uten sertifikat.

Når man blir knipset i fotoboks som vil resultere i en bot så får man boten direkte i posten der man kan velge å godta den eller ikke. Men aner ikke hva de gjør når farten tilsier at man mister lappen.

Poilitet har ikke sendt meg noe brev foreløpig men de har prøvd å kontakte meg på telefon.

Så jeg lurer på om saken vil bli henalgt om de ikke sender meg noe brev eller om jeg aldri åpner brevet og bare sender det i retur og ikke får kontakt med meg, siden det først må bevises at det er meg som ble tatt bilde av.
Sist endret av skolms; 18. januar 2010 kl. 22:45.
Vel. Det kan at en stund før forelegget kommer i posten. Det er egentlig bare å vente.
Mener at svigerinnen min fikk bildet i posten etter ca. 3 måneder.
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av Clr Vis innlegg
Vel. Det kan at en stund før forelegget kommer i posten. Det er egentlig bare å vente.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de har sendt meg et forelegg, men at de har sendt det til min gamle adresse og dermed fått det i retur. Så har de prøvd å ringe meg men ikke fått kontakt.

Kan saken bli henlagt om de aldri får kontakt med meg?
Det kan hende du ikke får noe brev vist skiltene er utydlige eller hode ditt ikke syntes pga. Speilet

tror du får brev om du godtar det eller ikke. Velger du ikke må du til avhør med politiet. De ser på bildet om det er deg, men vist du nekter hele tiden og de ser 100% at det er deg kan du slippe bot
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av www2 Vis innlegg
tror du får brev om du godtar det eller ikke. Velger du ikke må du til avhør med politiet. De ser på bildet om det er deg, men vist du nekter hele tiden og de ser 100% at det er deg kan du slippe bot
Vis hele sitatet...
Ja det er jeg klar over, men lurte på om de gjør det på en annen måte når man mister lappen som følge.
Sist endret av skolms; 18. januar 2010 kl. 22:51.
det gjelder vel uansett, om du kjører 10 eller 50 km/t for fort.
De tar ikke fra lappen din vist andre kjører bilen.
Om du kan gjenkjennes på bildet så er det nok ingen vei utenom førerkortbeslag.
Og siden du sier de har skrevet brev til deg, på din gamle adresse, og forsøkt å ringe deg, så har de jo klart å identifisere deg via skiltene på bilen eller via bildet fra boksen.

Om du klarer å "lure deg unna" dersom du ikke åpner posten eller svarer på telefon osv? Nei, du blir forsøkt innhentet til avhør/vitneforklaring, og evt. til retten. Får de ikke tak i deg, så er du vel heller ikke villig til å avgi din forklaring og du blir da dømt på grunnlag av bevisene (dvs. bildet fra boksen), og den dommen kan du ikke anke siden du ikke var villig til å møte/forklare deg.

Så lykke til!
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=578902

Var jo en del om dette på nyhetene på Nrk idag også..
BTW: Om resultatet blir at du blir fratatt lappen i 2 år dersom du blir dømt, så vil jeg gjerne at du melder deg allerede nå i kveld. Jeg er ikke interessert i å ha slike idioter på veien, som kan skade uskyldige.
Sitat av Skytteren Vis innlegg
BTW: Om resultatet blir at du blir fratatt lappen i 2 år dersom du blir dømt, så vil jeg gjerne at du melder deg allerede nå i kveld. Jeg er ikke interessert i å ha slike idioter på veien, som kan skade uskyldige.
Vis hele sitatet...
Og der kom moralprekenen også, ja. Omstendighetene rundt dette vet du ingenting om. Du vet absolutt ingenting om det. Han brøt tydeligvis reglene ja, men hvordan forholdene var, og om han satte andre i fare vet du fint lite om. Jeg tipper han var helt alene og lot nåla skli litt for langt opp, på en stor, fin motorvei.

Fartsgrensene er absolutte, og gjelder alltid og for alle (privatpersoner), men å uttale deg på den måten du gjør, på så snevert grunnlag, kan du like gjerne spare deg for.
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Om du kan gjenkjennes på bildet så er det nok ingen vei utenom førerkortbeslag.
Og siden du sier de har skrevet brev til deg, på din gamle adresse, og forsøkt å ringe deg, så har de jo klart å identifisere deg via skiltene på bilen eller via bildet fra boksen.

Om du klarer å "lure deg unna" dersom du ikke åpner posten eller svarer på telefon osv? Nei, du blir forsøkt innhentet til avhør/vitneforklaring, og evt. til retten. Får de ikke tak i deg, så er du vel heller ikke villig til å avgi din forklaring og du blir da dømt på grunnlag av bevisene (dvs. bildet fra boksen), og den dommen kan du ikke anke siden du ikke var villig til å møte/forklare deg.

Så lykke til!
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du er sikker i det du sier der.

Tenk om jeg hadde lånt bilen vekk, for så å dratt på ferie i et halv år. Så når jeg kommer hjem har jeg mistet lappen for det de ikke får tak i eieren av bilen.

Meget usannsynlig.
Sist endret av skolms; 19. januar 2010 kl. 00:39.
det er ikke lurt å være "utilgjengelig" for politiet. da mister du all mulighet til å sno deg unna, siden du er eier av bilen.


Med litt flaks er bildet av s dårlig kvalitet at ansiktet ikke synes, men du har alikevel et forklaringsproblem på hvem som kjører bilen.
så lenge det er et gjenkjennelig ansikt på foto, så har du ikke noe å komme med uansett.
skulle de være i tvil, så er det jo bare å google navnet ditt..eksempelvis, facebook profiler er jo himla kjekt for å koble ansikter til navn.
skolms's Avatar
Trådstarter
Hadde vært fint om noen som kan fortelle meg noe jeg ikke vet.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg kan fortelle deg såpass; det er bare for politiet å sende det. Det kommer _ikke_ til å forsvinne bare på grunn av at du velger å ikke lese de brevene du blir tilsendt. I det politiet har sendt et brev, har de dokumentasjon på at brevet er sendt. Du har ikke dokumentasjon på at du ikke har mottatt det. Merkelig greie, men sånn er det.

Når det gjelder boten, vil det bli utført en "forretning" på deg som privatperson der de kontakter arbeidsgiver dersom du ikke selv tar kontakt angående boten. Så boten skal nedbetales, direkte av deg eller via arbeidsgiver. Politiet kan hjelpe deg med å opprette en nedbetalingsplan, eller du kan velge å betale hele boten i et beløp.

Men å ignorere brevene du blir tilsendt, fører ingen vei. De kommer nok ikke til å si; "nei vi fikk ikke tak i ham, drit i det".

Og du skal ha rimelig god dokumentasjon på at noen faktisk har lånt bilen din da du ble knipset, for at det skal lede noen vei. Dessuten må den som låner bilen også identifiseres. Da spørs det hvor gode kompiser du har.

Det kan også ta uendelig lang tid før politiet faktisk henter førerkortet ditt. En kamerat ventet nesten 6 måneder før politiet kom på døra og henta det etter å ha vært i en ulykke. Ingen problemer med det, ganske enkelt sløvhet fra deres side.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Og der kom moralprekenen også, ja. Omstendighetene rundt dette vet du ingenting om. Du vet absolutt ingenting om det. Han brøt tydeligvis reglene ja, men hvordan forholdene var, og om han satte andre i fare vet du fint lite om. Jeg tipper han var helt alene og lot nåla skli litt for langt opp, på en stor, fin motorvei.

Fartsgrensene er absolutte, og gjelder alltid og for alle (privatpersoner), men å uttale deg på den måten du gjør, på så snevert grunnlag, kan du like gjerne spare deg for.
Vis hele sitatet...
Jaha, så han er mangler ikke respekt for trafikkreglene altså, han er bare ikke i stand til å kontrollere kjøretøyet sitt? Men da er det jo greit.
skolms's Avatar
Trådstarter
thomasF; Jeg tror ikke du vet hva du snakker om.
De sender brevene til min gamle adresse og får dem i retur. Så jo jeg har på en måte dokumentasjon på at jeg aldri har fått brevene.

Selv om jeg hadde fått brevene og aldri svart på dem, så kunne de ikke bare automatisk idømme meg en bot eller inndrage førerkortet mitt. Så du tar nok litt feil.

Saken er thomasF at de må være 100% sikker på hvem som kjørte bilen før de kan dømme noen til å betale en bot eller inndragelse av førerkort. Måten de gjør det på, hvis ingen svarer på forelegget så kommer politiet på døren din for å identifisere deg.

Og jeg lurer på om det tar nok tid om da saken blir henlagt, siden de ikke har dømt noen enda.

Igjen, kan noe fortelle meg noe jeg ikke vet. Helst noen som vet hva de snakker om.

For øvrig kan jeg provosere skytteren litt ved å fortelle at jeg var meget bedugget etter et julebord og en tur på byn, ble forbanna fordi jeg ble kastet ut av et utested. Tok bilen min som stod parkert rett utenfor byn, stjal en full tank med bensin mens jeg kjørte som en gal rundt i bergen by. Plutselig blinker det i trynet på meg. Jeg visste jævlig godt at den fotoboksen er der, men var som sagt meget bedugget. Jeg hadde hvert fall dress på meg så jeg så nok bra ut på bilde lol

Ganger vi fartsgrensen med 3 på den aktuelle strekningen så har vi farten jeg kjørte. Fornøyd med sånne som meg på veien skytteren? Tenk da, selv om jeg blir fratatt lappen så fortsatt er den umodne idioten på veien.
Sist endret av skolms; 19. januar 2010 kl. 08:20.
hvis jeg var deg,om du vil prøve å komme deg ut av dette..så drøyen jævlig lenge før du lar deg kontakte som du allerede gjør.

Derretter vedtar du ikke en dritt av det de kommer med,om de prøver å frata deg lappen en lang stund osv

si det ikke var deg som kjørte samma faen,bare si det var noen andre som lånte bilen som har flyttet eller noe,kom med ett fornavn.

Bare drit i om de truer med tingrett og at det kanskje blir enda værre for deg,kjør det gjennom rettsystemet så henlegger de det

du blir ikke prioritert opp mot all annen jævelskap de skal rekke der alikevell

så får du brev i posten med henlagt pga ressursmangel og kanskje ei bot

nøkkelordet er hvertfall ikke vedta en dritt,det har jeg lært

jeg ble blinka inni den tunellen i bergen en gang..mot hitra eller hva det heter der,hørte aldri en dritt.

men hvis de har prøvd å ringe deg så glemmer de deg nok ikke
kjedelig streiting
Sitat av skolms Vis innlegg
For øvrig kan jeg provosere skytteren litt ved å fortelle at jeg var meget bedugget etter et julebord og en tur på byn, ble forbanna fordi jeg ble kastet ut av et utested. Tok bilen min som stod parkert rett utenfor byn, stjal en full tank med bensin mens jeg kjørte som en gal rundt i bergen by. Plutselig blinker det i trynet på meg. Jeg visste jævlig godt at den fotoboksen er der, men var som sagt meget bedugget. Jeg hadde hvert fall dress på meg så jeg så nok bra ut på bilde lol

Ganger vi fartsgrensen med 3 på den aktuelle strekningen så har vi farten jeg kjørte. Fornøyd med sånne som meg på veien skytteren? Tenk da, selv om jeg blir fratatt lappen så fortsatt er den umodne idioten på veien.
Vis hele sitatet...
Mulig du skriver det der bare for å provosere folk, men er det sant, så lurer jeg på hva f som er i veien med deg!? Greit nok det er lett å gi litt ekstra gass på på en fin tom vei med gode forhold, men hvem gjør noe sånt i sentrum av en by mens de er fulle? Driter du i alle andre som ferdes på veiene, eller tror du du er en av de som blir bedre til å kjøre når de er fulle?
Klarer du ikke holde deg unna bilen i fylla, så drikker du ikke!

Tror du angrer litt på det den dagen du sitter med et heftig regresskrav, og kanskje en dom for uaktsomt drap?

Når det er sagt, så slepper du ikke unna ved å gjemme deg for politiet. Enten er det sånn at bildet er bra nok til at de kan identifisere deg, noe de kommer til å gjøre. Eller så er det sånn at bildet er dårlig, og da vil de antagligvis prøve å skremme deg til å tilstå. Om du nekter for å kjøre og spør om hvem som kjørte bilen, kan du sikkert sno deg unna det ved å forklare at du bruker retten til å ikke inkriminere deg selv eller nær familie. Om det appåtil var snø på veien(noe som er lite trolig ettersom det bare regner i Bergen) kan du også slippe unna da det er noen "kalibreringstreker" på veien før fotoboksen som må være med på bildet. Leste noe slik at det var ganske mange som slapp unna pga disse strekene om vintern.

Når det er sagt ønsker jeg deg ulykke til.
Sist endret av legalize_it; 19. januar 2010 kl. 13:59.
Får bare håpe politiet (ikke) leser det du har skrevet her, eller at noen av de mange du provoserer her finner det for godt å gi et lite tips til onkel blå. Å komme med en full tilståelse på nettet er ganske.. idiotisk, om jeg får lov å si det uten at du blir videre provosert, stakkar. Det hadde ikke vært første gang finner noen på bakgrunn av youtubevideoer eller forumposter.

Ifølge Dagbladet slapp 40% av alle fartsynderenne unna, men vet ikke om det var fordi de dekket til skilt og ansikt.
Sist endret av Picard; 19. januar 2010 kl. 14:34.
Hele denne saken bunner vel egentlig ut i om du er identifiserbar på bildet eller ikke.
Det som Realist1 sier er vel logisk nok det rette. Er du identifiserbar kan de få så mange brev i retur som bare det - saken forsvinner ikke.

Må nesten kommentere denne "tilståelsen" din... Dersom du bare tuller, er det vel greit nok. Dersom du ikke gjør det, er det helt fantastisk lite smart å skrive det her. Det er forøvrig også nok til at jeg håper du ender opp bak murene (og får et godt tilbud slik at du kurerer de åpenbare problemene dine). Men håper inderlig du spøker.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Må nesten kommentere denne "tilståelsen" din... Dersom du bare tuller, er det vel greit nok. Dersom du ikke gjør det, er det helt fantastisk lite smart å skrive det her. Det er forøvrig også nok til at jeg håper du ender opp bak murene (og får et godt tilbud slik at du kurerer de åpenbare problemene dine). Men håper inderlig du spøker.
Vis hele sitatet...
Han spøker, ja. Garantert.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Og der kom moralprekenen også, ja. Omstendighetene rundt dette vet du ingenting om. Du vet absolutt ingenting om det. Han brøt tydeligvis reglene ja, men hvordan forholdene var, og om han satte andre i fare vet du fint lite om. Jeg tipper han var helt alene og lot nåla skli litt for langt opp, på en stor, fin motorvei.

Fartsgrensene er absolutte, og gjelder alltid og for alle (privatpersoner), men å uttale deg på den måten du gjør, på så snevert grunnlag, kan du like gjerne spare deg for.
Vis hele sitatet...
Herregud da, det finnes ingen lovhjemmel for å bryte fartsgrensen uansett. Hvilke grunner ser du for deg som gjør at man kan bryte fartsgrensen slik? Akutt sykdom? Da ringer man ambulansen. Jakter på en tyv? Det er politiets jobb. Dessuten er det ikke fotobokser på "stor, fin motorvei". Hva hjelper det å si "jeg var helt alene på veien" dersom en akkurat like dum kom imot i samme fart og trodde det samme?

Sitat av skolms Vis innlegg
Jeg tror ikke du er sikker i det du sier der.

Tenk om jeg hadde lånt bilen vekk, for så å dratt på ferie i et halv år. Så når jeg kommer hjem har jeg mistet lappen for det de ikke får tak i eieren av bilen.

Meget usannsynlig.
Vis hele sitatet...
Du mister ikke lappen uten å vite om det selv. Men du som eier av en bil er faktisk ansvarlig overfor hvem du låner den ut til. Sagt at den er lånt vekk til en som bruker den i et ran, du må nok pent kunne svare for hvem du har lånt vekk bilen til. Dette har også med forsikring å gjøre i tilfelle forsikringssak.


Sitat av skolms Vis innlegg
thomasF; Jeg tror ikke du vet hva du snakker om.
De sender brevene til min gamle adresse og får dem i retur. Så jo jeg har på en måte dokumentasjon på at jeg aldri har fått brevene.

Selv om jeg hadde fått brevene og aldri svart på dem, så kunne de ikke bare automatisk idømme meg en bot eller inndrage førerkortet mitt. Så du tar nok litt feil.

Saken er thomasF at de må være 100% sikker på hvem som kjørte bilen før de kan dømme noen til å betale en bot eller inndragelse av førerkort. Måten de gjør det på, hvis ingen svarer på forelegget så kommer politiet på døren din for å identifisere deg.
Vis hele sitatet...
Du er også ansvarlig for din egen post. Tror ikke du kan la være å betale strømregningen fordi den blir sendt til din gamle adresse. Da kutter nok energiverket strømmen din når du ikke har betalt. Så du tror du klarer å unngå politiet lenger enn David Toska? Om du ikke svarer på brevene, setter politiet opp et rettsmøte. Om du ikke dukker opp der heller, så kan de dømme deg uten at du får forklart deg. Du må ikke tro det er så enkelt som at du bare kan la være å ta telefon eller hente post...


Sitat av Cannaman Vis innlegg
hvis jeg var deg,om du vil prøve å komme deg ut av dette..så drøyen jævlig lenge før du lar deg kontakte som du allerede gjør.



si det ikke var deg som kjørte samma faen,bare si det var noen andre som lånte bilen som har flyttet eller noe,kom med ett fornavn.
jeg ble blinka inni den tunellen i bergen en gang..mot hitra eller hva det heter der,hørte aldri en dritt.
Vis hele sitatet...
Han må uansett kunne gjøre rede for hvem som kjørte bilen. Politiet har nå begynt å frata sertifikatet fra eieren av bilen dersom han nekter å si hvem som kjørte.
BTW, Hitra er i Trøndelag, så må være en lang tunnell om den går fra Bergen...

Det er mange som blir blinka i fotoboks som aldri blir får bot. Det er mange grunner, men som regel er det : Utydelig bilde av sjåfør. Ikke leselig skiltnr. Ressursmangel hos politiet til å nå over alle. Og av og til er fotoboksen rett og slett ikke i drift av ulike grunner.

Men politiet prioriterer grove brudd på vegtrafikkloven ganske høyt, fordi slike sjåfører utgjør et vesentlig skadepotensiale og en stor fare for mennesker, dyr og eiendom.
Sist endret av Jåttålf; 20. januar 2010 kl. 01:52.
Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Herregud da, det finnes ingen lovhjemmel for å bryte fartsgrensen uansett.
Vis hele sitatet...
Har du ikke hørt om nødretten ? Folk har blitt frikjent for både svinkjøring og promillekjøring under rette omstendigheter. Du tar feil.

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Hvilke grunner ser du for deg som gjør at man kan bryte fartsgrensen slik? Akutt sykdom? Da ringer man ambulansen. Jakter på en tyv? Det er politiets jobb.
Vis hele sitatet...
Igjen ; nødrett, du vil nok sannsynligvis aldri slippe unna med å forfølge en kjeltring, men å få en kamerat til sykehus når han holder på å dø kan unnskyldes. Det er ikke alle steder i dette landet som har full ambulansedekning 24/7.

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Dessuten er det ikke fotobokser på "stor, fin motorvei". Hva hjelper det å si "jeg var helt alene på veien" dersom en akkurat like dum kom imot i samme fart og trodde det samme?
Vis hele sitatet...
Har du kjørt mye bil i norge ? En stor del av disse boksene står nettopp på brei, fin motorvei som går rett fram.

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Du mister ikke lappen uten å vite om det selv. Men du som eier av en bil er faktisk ansvarlig overfor hvem du låner den ut til. Sagt at den er lånt vekk til en som bruker den i et ran, du må nok pent kunne svare for hvem du har lånt vekk bilen til. Dette har også med forsikring å gjøre i tilfelle forsikringssak.
Vis hele sitatet...
I et slikt tilfelle (regner ikke med at du heller låner bilen din ut til ransmenn?) så vil jo selvfølgelig bilen være "lånt" uten din viten og vilje. Her jeg bor, litt utenfor storbyen, står ofte min og andres biler med nøkkelen i. Og enkelte av mine gode gamle kamerater vet at om de må, så låner de bilen min. Det er ikke en forbrytelse å føle seg trygg på sin egen eiendom ?

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Du er også ansvarlig for din egen post. Tror ikke du kan la være å betale strømregningen fordi den blir sendt til din gamle adresse. Da kutter nok energiverket strømmen din når du ikke har betalt. Så du tror du klarer å unngå politiet lenger enn David Toska? Om du ikke svarer på brevene, setter politiet opp et rettsmøte. Om du ikke dukker opp der heller, så kan de dømme deg uten at du får forklart deg. Du må ikke tro det er så enkelt som at du bare kan la være å ta telefon eller hente post...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig blir det ikke så enkelt. På den annen side så har man ofte adresse på samme sted som man betaler strømmen. Hvis ikke så bryr det vel deg høna om strømmen blir klippet, hvis du er på en annen adresse ?
Føler du er på fisketur her.-

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Han må uansett kunne gjøre rede for hvem som kjørte bilen. Politiet har nå begynt å frata sertifikatet fra eieren av bilen dersom han nekter å si hvem som kjørte.
BTW, Hitra er i Trøndelag, så må være en lang tunnell om den går fra Bergen...
Vis hele sitatet...
Har politiet begynt med den nå ? Sist jeg leste på nettet (igår) så var det snakk om at det skulle bli sånn at eier av bil var ansvarlig for bøter fra automatisk trafikkontroll. Dette for å gjøre jobben deres enklere. Tviler på at dette er tredd i kraft iløpet av 24 timer, kom gjerne med kilder.

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Det er mange som blir blinka i fotoboks som aldri blir får bot. Det er mange grunner, men som regel er det : Utydelig bilde av sjåfør. Ikke leselig skiltnr. Ressursmangel hos politiet til å nå over alle. Og av og til er fotoboksen rett og slett ikke i drift av ulike grunner.

Men politiet prioriterer grove brudd på vegtrafikkloven ganske høyt, fordi slike sjåfører utgjør et vesentlig skadepotensiale og en stor fare for mennesker, dyr og eiendom.
Vis hele sitatet...
Dette har du helt rett i. Og dette med folk som skjuler seg/dårlig bilde av sjåfør gjør nå at de går for at bileier skal ha fullt ansvar ved disse bøtene. Det vil gjøre alt enklere.
Slik dette fremstår, skal han være veldig god for å kunne pådra seg nødrett, det var poenget mitt. Da må han nok få mange til å bløffe for seg osv...

Om du sjekker, så står det fotobokser på flerfeltsvei, men ikke på fartsgrenser over 80 km/t. Står det fotobokser i 90 og 100-soner, er det ikke flerfeltsveg der disse står. Så bred og fin motorveg vil i dette tilfellet uansett ikke stemme.

Om bilen er "lånt" uten din viten og vilje, er det vel strengt tatt tyveri per definisjon. Om uvedkommende tar bilen din fordi nøklene står i, er vel dette også tyveri, du har ikke lånt vekk bilen din da. Tyveri og å låne vekk er ikke det samme, så ikke bland begrepene her.

Strømregning eller ikke, om du ikke skjønte eksempelet kan jeg forklare: Du slipper ikke å betale en regning fordi du ikke har oppgitt korrekt adresse.

Og det med å bøtelegge eier av bil som nekter å si hvem som kjørte bilen har allerede vert praktisert lenge. Mer som et unntak enn som regelen. Men det har hendt, utfallet ved jeg ikke da dette har vært tvilsomt og omdiskutert. Mange husker nok lastebileieren som ble stilt ansvarlig for sjåførenes fartsovertredelser, da han nektet å si hvem som hadde kjørt.

http://www.adressa.no/nyheter/innenr...icle484601.ece

http://www.p4.no/story.asp?id=153492
Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Slik dette fremstår, skal han være veldig god for å kunne pådra seg nødrett, det var poenget mitt. Da må han nok få mange til å bløffe for seg osv...
Vis hele sitatet...
Hvis det var poenget ditt burde du skrevet det. Jeg gjentar ikke sitatet fra deg, det står i mitt svar over her..

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Om du sjekker, så står det fotobokser på flerfeltsvei, men ikke på fartsgrenser over 80 km/t. Står det fotobokser i 90 og 100-soner, er det ikke flerfeltsveg der disse står. Så bred og fin motorveg vil i dette tilfellet uansett ikke stemme.
Vis hele sitatet...
Så alle brede fine motorveier her i landet har fartsgrense over 80 km/t ? Jeg oppfatter det anderledes. Tofeltsveien fra åsane til bergen sentrum er bare 80, men den veien er nok god for litt til. Og ja det er bokser der.

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Om bilen er "lånt" uten din viten og vilje, er det vel strengt tatt tyveri per definisjon. Om uvedkommende tar bilen din fordi nøklene står i, er vel dette også tyveri, du har ikke lånt vekk bilen din da. Tyveri og å låne vekk er ikke det samme, så ikke bland begrepene her.
Vis hele sitatet...
Jeg blander da ikke begrep, bare påpeker at noen fint kan låne min eiendom uten at jeg nødvendigvis vet om det. Sånn har jeg det med enkelte. Ser du ikke den ?

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Strømregning eller ikke, om du ikke skjønte eksempelet kan jeg forklare: Du slipper ikke å betale en regning fordi du ikke har oppgitt korrekt adresse.
Vis hele sitatet...
Igjen, det er stortsett rett, når noe følger navnet ditt.. Uansett så får man strømregningen til rett adresse ?

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Og det med å bøtelegge eier av bil som nekter å si hvem som kjørte bilen har allerede vert praktisert lenge. Mer som et unntak enn som regelen. Men det har hendt, utfallet ved jeg ikke da dette har vært tvilsomt og omdiskutert. Mange husker nok lastebileieren som ble stilt ansvarlig for sjåførenes fartsovertredelser, da han nektet å si hvem som hadde kjørt.

http://www.adressa.no/nyheter/innenr...icle484601.ece

http://www.p4.no/story.asp?id=153492
Vis hele sitatet...
Det er fin-fint det, men her handler det ikke om et firma og gjentatte overtredelser. Og som sagt, det har vært endel om dette i media siste dagene. Ditt eksempel her er ett unntak. Og jeg er helt enig i at en bedriftseier som beskytter sine medarbeidere på den måten skal bøtelegges..
Det har dog lite med det konkrete eksempel å gjøre, føler jeg.

Nå er det natt
"Kriterier for bruk av ATK (automatisk trafikkontroll):
Bruk av ATK for overvåking av fart på strekninger i Norge er basert på at følgende tre kriterier skal være oppfylt for den aktuelle strekningen:

1: Risikonivået (personskadeulykker pr million kjøretøykm) må være over gjennomsnittet for en tilsvarende vegstrekning, regnet som gjennomsnitt over 4 år.

2: Ulykkestettheten må være minst 0,5 ulykker pr km pr år - regnet som middel over hele strekningen i løpet av 4 år.

3: Trafikkens gjennomsnittsfart må være høyere enn fartsgrensen. "


Da vil jeg gjerne at du påpeker hvor vi finner fotobokser på "brede, fine motorveier" da vi vet at motorveier er de veiene i Norge som har lavest ulykkesfrekvens....
Dessuten, det er en annen gruppe som slipper unna fotobokser også. Dersom bilen er registret i et land utenfor Skandinavia.

Fotobokser på veg med flere felt i samme kjøreretning står TIL OG MED 80 kmt fartsgrense. Står det fotoboks i 90-soner, er det ikke flere felt i samme kjøreretning på aktuelt sted.
Og grunnen til at det er 80-sone mellom Åsane og Bergen, er fordi veien ikke har høy nok standard for å oppfylle kriteriene for 90 og 100-sone. Avgjørelsen på 80 fartsgrense er basert på en risikovurdering. I og med at det tydeligvis er "høy" risiko her, er det også fotobokser her. Hadde vegen vert trygg nok for at der kunne vert 100-sone, ville nok også grunnlaget for plassering av fotoboks falt vekk. Er det mange ulykker, vil en veg ikke kunne oppfylle krav om 100-sone. Ergo: jf pkt 1 øverst i dette innlegget.
Mange 30-soner er jo "god for" å lett kjøre i 90 om man vil det, vegvesenet setter ikke en lav fartsgrense for moro skyld. Som vegen Åsane-Bergen: et kriterie for å ha 90-sone er jo at lyktestolper skal stå så og så langt unna vegen. om vegen er "god for mer" hjelper ikke det når kriteriene ikke blir oppfylt for 90 eller 100-sone der.


Når du jo først henger deg opp i strømregningen: Jeg får tilsendt strømregningen min til min folkeregister-registrerte adresse, men bor et annet sted. Eksempel: Jeg bor i Bodø, men har registrert adresse i Trondheim. Strømregningen for min bopæl i Bodø går til min adresse i Trondheim da kraftselskapets system tar utgangspunkt i personnr og dette personnummerets folkeregister-registrerte addresse. Om jeg ikke betaler strømregningen som blir sendt til min adresse, vil jeg sitte uten strøm i Bodø, og regningen ligger i postkassa i Trondheim.
Sist endret av Jåttålf; 20. januar 2010 kl. 03:38.
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Det som Realist1 sier er vel logisk nok det rette. Er du identifiserbar kan de få så mange brev i retur som bare det - saken forsvinner ikke.
Vis hele sitatet...
Før de kan dømme noen en straff for en fotoboks sak så må føreren være identifisert eller godta skyld via forelegget de får tilsendt.

Så hvis de aldri får identifisert meg så kan ikke jeg idømmes noen straff.

Så det du sier er at saken vil ligge åpen i flere år til de får identifisert meg og så gi meg straff? Den blir aldri henlagt? Uansett hvor mangen år?

Det er det jeg håper noen kan gi meg svar på uten synsing.
Jeg tviler på at saker som det ligger åpen i flere år.


Må nesten kommentere denne "tilståelsen" din... Dersom du bare tuller, er det vel greit nok. Dersom du ikke gjør det, er det helt fantastisk lite smart å skrive det her. Det er forøvrig også nok til at jeg håper du ender opp bak murene (og får et godt tilbud slik at du kurerer de åpenbare problemene dine). Men håper inderlig du spøker
Vis hele sitatet...
Er du vittig? De kan ikke dømme meg for fyllakjøring selv om jeg skriver det på internett, de må nok ha mer beviser.

Tror du virkelig en forumpost kan en og alene være et fellende bevis på fyllakjøring? Svaret er nei.




Hva er det dere snakker om strømregning etter da? Det kan ikke sammenlignes før man er blitt dømt og får regning på boten.

Du er også ansvarlig for din egen post. Tror ikke du kan la være å betale strømregningen fordi den blir sendt til din gamle adresse. Da kutter nok energiverket strømmen din når du ikke har betalt. Så du tror du klarer å unngå politiet lenger enn David Toska? Om du ikke svarer på brevene, setter politiet opp et rettsmøte. Om du ikke dukker opp der heller, så kan de dømme deg uten at du får forklart deg. Du må ikke tro det er så enkelt som at du bare kan la være å ta telefon eller hente post...
Vis hele sitatet...
De må jo først vite 100% sikkert hvem som kjørte bilen. Skjønner du ikke at hvis de setter opp rettsmøte og dømmer meg før jeg har forklart meg så kan de dømme feil person. Det vil aldri skje.
Sist endret av skolms; 20. januar 2010 kl. 15:41.
kjedelig streiting
Sitat av skolms Vis innlegg
Før de kan dømme noen en straff for en fotoboks sak så må føreren være identifisert eller godta skyld via forelegget de får tilsendt.

Så hvis de aldri får identifisert meg så kan ikke jeg idømmes noen straff.

Så det du sier er at saken vil ligge åpen i flere år til de får identifisert meg og så gi meg straff? Den blir aldri henlagt? Uansett hvor mangen år?

Det er det jeg håper noen kan gi meg svar på uten synsing.
Jeg tviler på at saker som det ligger åpen i flere år.
Vis hele sitatet...
Først vil du antagligvis få lov til å komme med en tilståelse. Dvs si deg skyldig og ta straffen. Nekter/ du på dette eller ikke svarer blir du innkalt til avhør. Der er du pliktig til å møte, og om du ikke møter opp vil politiet komme å hente det, evt etterlyse deg.

I avhøret får du anledning til å forklare deg, eller du kan bruke retten til å tie. Basert på dette avhøret vil politijuristen ta stilling til om saken blir henlagt pga ingen bevis, eller om du vil bli stevnet til retten.

Vi har også en foreldelsesfrist som er på 25 år om jeg ikke husker feil. Mulig det kommer litt ann på alvorlighetsgraden.

Det hadde vært et enormt hull i rettsystemet om det bare var å gjemme seg en liten stund, for deretter å få saken henlagt.

Noe sier meg også at om politiet vil identifisere deg ved hjelp av bilde, så kan dette ligge i Autosys, evt passregisteret.
Sist endret av legalize_it; 20. januar 2010 kl. 16:02.
Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Herregud da, det finnes ingen lovhjemmel for å bryte fartsgrensen uansett.
Vis hele sitatet...
Feil.
Men det er ikke poenget uansett.

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Dessuten er det ikke fotobokser på "stor, fin motorvei".
Vis hele sitatet...
Vedde?

Sitat av Jåttålf Vis innlegg
Hva hjelper det å si "jeg var helt alene på veien" dersom en akkurat like dum kom imot i samme fart og trodde det samme?
Vis hele sitatet...
På en oversiktlig vei ser man dette utmerket fint. Jeg sier ikke "jeg var helt alene på veien" på en trang, svingete vei med 10 meter sikt. Om det var hvit eller gul linje vet verken du eller jeg noe om.

Forresten blir ikke eier av bilen straffet i fotoboks, per i dag. Jeg klarte ikke helt å oppfatte om du var klar over dette eller ikke i posten din.



UANSETT:
all annen diskusjon til side. Denne saken kommer til å bunne ut i om trådstarter er identifiserbar på bildet eller ikke. Så enkelt. End of story.
Sitat av skolms Vis innlegg
Er du vittig? De kan ikke dømme meg for fyllakjøring selv om jeg skriver det på internett, de må nok ha mer beviser.
Vis hele sitatet...
Om jeg er vittig?

Jeg tenker ikke på om de har nok beviser for å få deg dømt. Jeg tenker på sånne små ting som etikk og moral og slikt... Hvis du virkelig gjorde det du skrev her, samtidig som du er så hinsides lite reflektert i ettertid, skjønner du kanskje hva jeg mener med åpenbare problemer.

Du må jo bare prise deg lykkelig for at ikke du eller en uskyldig sjel ikke er død eller er i vegetativ tilstand. Fyllekjører du og til og med bryter fartsgrensene grovt burde du fjernes fra veiene - ihvertfall henvises til kollektivtilbud inntil du har fått tilstrekkelig behandling. Det er min mening.


En tilståelse her er ikke nok alene til å få deg dømt. Men ble du ikke tatt bilde av i denne fotoboksen da? Sier ikke at det nødvendigvis holder heller, men det oser ikke intelligens av noen av avgjørelsene dine.

Gidder forøvrig ikke svare deg på PM med mindre du virkelig vil gjøre noe med problemene og holdningene dine.
Sist endret av httpwhat; 20. januar 2010 kl. 16:14.
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Først vil du antagligvis få lov til å komme med en tilståelse. Dvs si deg skyldig og ta straffen. Nekter/ du på dette eller ikke svarer blir du innkalt til avhør. Der er du pliktig til å møte, og om du ikke møter opp vil politiet komme å hente det, evt etterlyse deg.

I avhøret får du anledning til å forklare deg, eller du kan bruke retten til å tie. Basert på dette avhøret vil politijuristen ta stilling til om saken blir henlagt pga ingen bevis, eller om du vil bli stevnet til retten.

Vi har også en foreldelsesfrist som er på 25 år om jeg ikke husker feil. Mulig det kommer litt ann på alvorlighetsgraden.

Det hadde vært et enormt hull i rettsystemet om det bare var å gjemme seg en liten stund, for deretter å få saken henlagt.

Noe sier meg også at om politiet vil identifisere deg ved hjelp av bilde, så kan dette ligge i Autosys, evt passregisteret.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over det du sier her.

Men det jeg er ute etter er en som er helt sikker i at slike saker ikke blir henlagt etter så og så lang tid.

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Om jeg er vittig?

Jeg tenker ikke på om de har nok beviser for å få deg dømt. Jeg tenker på sånne små ting som etikk og moral og slikt... Hvis du virkelig gjorde det du skrev her, samtidig som du er så hinsides lite reflektert i ettertid, skjønner du kanskje hva jeg mener med åpenbare problemer.

Du må jo bare prise deg lykkelig for at ikke du eller en uskyldig sjel ikke er død eller er i vegetativ tilstand. Fyllekjører du og til og med bryter fartsgrensene grovt burde du fjernes fra veiene - ihvertfall henvises til kollektivtilbud inntil du har fått tilstrekkelig behandling. Det er min mening.


En tilståelse her er ikke nok alene til å få deg dømt. Men ble du ikke tatt bilde av i denne fotoboksen da? Sier ikke at det nødvendigvis holder heller, men det oser ikke intelligens av noen av avgjørelsene dine.

Gidder forøvrig ikke svare deg på PM med mindre du virkelig vil gjøre noe med problemene og holdningene dine.
Vis hele sitatet...
Nei det var heller ikke meningen og ose ut intelligens.
Men ikke kom her å si det handlet om etikk og moral når du i første posten mente at det ikke var smart på grunnlag av at jeg kunne blir dømt for det.

Svar meg her i posten da?

Hvilken åpenbare problemer har jeg som jeg trenger hjelp til?
Jeg er bare nysgjerrig på det.
Sist endret av skolms; 20. januar 2010 kl. 16:18.
Sitat av skolms Vis innlegg
Jeg er fullt klar over det du sier her.

Men det jeg er ute etter er en som er helt sikker i at slike saker ikke blir henlagt etter så og så lang tid.
Vis hele sitatet...
Det skjønner jeg. Men du fremprovoserer selv reaksjoner når du sier de tingene du sier. Og du er selv med på avsporingen ift. trådstart.

Men det er uansett vanskelig å skille de gode og riktige svarene du får her inne, fra de som bare er synsing og spekulasjoner. Råder deg derfor til å ta kontakt med en profesjonell som kjenner jusen tilstrekkelig, slik at du får et fullgodt svar.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Men det er uansett vanskelig å skille de gode og riktige svarene du får her inne, fra de som bare er synsing og spekulasjoner. Råder deg derfor til å ta kontakt med en profesjonell som kjenner jusen tilstrekkelig, slik at du får et fullgodt svar.
Vis hele sitatet...
Det er bare ett godt og riktig svar på topic; alt kommer an på om han er identifiserbar på bildet eller ikke!

Hele resten av denne diskusjonen er jo bare flisespikk og off-topic kverulanser som de fleste her inne har vært med å bidra til. Selve hovedspørsmålet er såre enkelt!
skolms's Avatar
Trådstarter
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Det skjønner jeg. Men du fremprovoserer selv reaksjoner når du sier de tingene du sier. Og du er selv med på avsporingen ift. trådstart.
Vis hele sitatet...
Det var det som var meningen, siden jeg vet akkurat hvor jævlig idiotisk de fleste her inne synes det er med fyllakjøring og hvor provosert de blir av det.

Det er ikke avpsoringen jeg tenkte på, jeg tenkte på legalize som holdt seg til emne, men svarer med synsing. Logisk synsing var det, og jeg er helt enig.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er bare ett godt og riktig svar på topic; alt kommer an på om han er identifiserbar på bildet eller ikke!

Hele resten av denne diskusjonen er jo bare flisespikk og off-topic kverulanser som de fleste her inne har vært med å bidra til. Selve hovedspørsmålet er såre enkelt!
Vis hele sitatet...
Så svaret er; saken blir aldri henlagt?

Argh, no er slashdot på an igjen med å slette poster.

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Ser du virkelig ikke hvor problemene dine ligger?

For hjelpe deg på vei da: ingen respekt for andre mennesker generelt, ikke respekt for lov og orden, ikke respekt for andre menneskers liv og helse, alkoholproblemer (vanvittig dårlige valg under påvirkning) osv. er ihvertfall problemer vi med en gang kan slå fast. Samtidig åpner innlegget ditt for et utall andre mulige problemer, lidelser etc. som jeg synes du burde få kartlagt av en profesjonell.
Vis hele sitatet...
Du har rett.

Kan du spesifisere hva som gir intrykk til at jeg kan ha andre mulige problemer og lidelser enn det du nevnte.
kjedelig streiting
Sitat av skolms Vis innlegg
Men det jeg er ute etter er en som er helt sikker i at slike saker ikke blir henlagt etter så og så lang tid.
Vis hele sitatet...
Saken blir ikke henlagt før foreldelsesfristen når politiet har et såpass godt bevis som et bilde. Før de i det hele vil vurdere å henlegge den vil de sjekke om bildet matcher deg. Om bildet ikke matcher deg, og at de ikke finner ut hvem det kan være, da vil de antagligvis henlegge saker.

Når politiet henlegger saker, er det helst på grunn av manglende bevis, eller at etterforskninga vil kreve mer ressurser enn saken er verdt.
Og selv om en sak er henlagt, kan den godt bli tatt opp igjen hvis det kommer nye bevis.

Og er enig med httpwhat at du virkelig bør gjøre noe med holdningene dine. At du risikerer ditt eget liv er en ting, men når du viser så lite respekt for andres, så har du ikke en dritt ute på veien å gjøre igjen. Er desverre pga sånne som vi har fartskontroller rundt hver sving her i landet, da du tydeligvis ikke klarer å tenke fornuft selv, å trenger staten til å passe på deg 24/7.
Sist endret av legalize_it; 20. januar 2010 kl. 17:36.
[quote=Realist1;1609498]


På en oversiktlig vei ser man dette utmerket fint. Jeg sier ikke "jeg var helt alene på veien" på en trang, svingete vei med 10 meter sikt. Om det var hvit eller gul linje vet verken du eller jeg noe om.

QUOTE]

To eksempler. Drittungen på 19 år i Telemark som fyllekjørte i stor fart, var "alene" på veien, kjørte utfor og drepte en dame som var i en campingvogn på nedsiden av veien.

De som kjørte i 200 km/t med Mercedes i Eiksund-tunnellen, laaang og fin strekke, utfra siktforhold på ulykkesstedet ser det ut som man er alene på veien. Uansett, de mistet kontrollen, havna på taket og skled opp/ned i 160 km/t inn i møtende bil som "plutselig" dukka opp. 6 omkom.

Kan det tenkes at det kan komme noe fra siden eller være noe på veiskulderen på "fin oversiktelig vei"? Om man oppfatter alt på fin oversiktelig vei, synes jeg det er rart at det skjer ulykker i så "lav" fart som 80...

Hvorfor skjer det så mange møteulykker? Fordi føreren i bilen som gjør feil vet at det kommer en bil rundt neste sving, slik at han får ned farten i tide? Eller er det fordi bilen imot "plutselig" dukka opp, eller kom fortere imot enn han trodde?
Mye synsing og bullshit i denne tråden gitt.
For å ha det klart, dersom det er en person som man kan gjenkjenne på bildet fra ATK boksen så vil vedkommende bli dømt iht overtredelsen og straffeutmålingen for denne.
Kan man ikke se ansiktet tydelig, ei heller se registrerinngs nummeret på bilen, så opprettes det en sak på grunnlag av anmeldelse fra påtalemyndigheten (Politiet).
De vil da gå igjennom bilder i registeret, videoer, andre ATK bilder osv osv for å se om de kan gjenkjenne bilen og/eller fører. Mange driter seg ut på dette, ved å passere f.eks bommer osv.
Noen skriver her om at de har blitt knipset uten å få noe brev i posten. Dette skyldes mest sansynlig at boksen i det tidsrommet kun har vært brukt til innsamling av data for statistikk, som f.eks antall personer i bilen, bruk av bilbelte, bruk av kjørelys osv.
Er det ikke eier av bilen som vises på bildet, så må eieren se på bildet og fortelle hvem som kjører bilen. Dette går innunder bla.vegtrafikk loven i og med at man ikke har lov til å låne ut motorvogn til fører som ikke innehar de nødvendige sertifikater. Nekter man, så blir man selv anmeldt for å forhindre etterforskning av brudd på vegtrafikkloven.

Vi har en kusine i familien, som jobber på ATK kontoret på fylkets Politikammer, og hun kan fortelle at det er YTTERST sjelden at en sak blir henlagt. Det skjer vel i 1 av 1000 tilfeller eller noe slikt.

Sjansen for at man blir huket inn er nær 100% dersom man blir knipset pga fart, altså at boksen IKKE er i bruk til statistikk når bildet blir tatt. Da blir nemlig ansikt og skilt sladdet så det ikke kan brukes.

En annen ting som skulle tilsi at trådstarter her snart møter lovens lange arm, er at han har fått brev og telefoner fra onkel politi.
At han ikke svarer på brev, samme hvilken grunn, er ikke noe "gyldig" grunn til å ikke møte til forklaring/avhør.
Det fortsetter bare med at vedkommende blir oppsøktpå bopel, og videre med at han blir listet som "ønsket" på det lokale politikammerets lister og dermed bringes inn til kammeret dersom han noen gang skulle bli påtruffet, i feks trafikk kontroll, legitimasjons kontroll utenfor et utested osv osv.

Å "lure seg unna" er nok nyttesløst, med mindre han ønsker å flytte til utlandet for en periode.
Sist endret av Skytteren; 22. januar 2010 kl. 00:54.
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Mye synsing og bullshit i denne tråden gitt.
For å ha det klart, dersom det er en person som man kan gjenkjenne på bildet fra ATK boksen så vil vedkommende bli dømt iht overtredelsen og straffeutmålingen for denne.
Kan man ikke se ansiktet tydelig, ei heller se registrerinngs nummeret på bilen, så opprettes det en sak på grunnlag av anmeldelse fra påtalemyndigheten (Politiet).
De vil da gå igjennom bilder i registeret, videoer, andre ATK bilder osv osv for å se om de kan gjenkjenne bilen og/eller fører. Mange driter seg ut på dette, ved å passere f.eks bommer osv.
Noen skriver her om at de har blitt knipset uten å få noe brev i posten. Dette skyldes mest sansynlig at boksen i det tidsrommet kun har vært brukt til innsamling av data for statistikk, som f.eks antall personer i bilen, bruk av bilbelte, bruk av kjørelys osv.
Er det ikke eier av bilen som vises på bildet, så må eieren se på bildet og fortelle hvem som kjører bilen. Dette går innunder bla.vegtrafikk loven i og med at man ikke har lov til å låne ut motorvogn til fører som ikke innehar de nødvendige sertifikater. Nekter man, så blir man selv anmeldt for å forhindre etterforskning av brudd på vegtrafikkloven.
Vis hele sitatet...
Det er mange påstander i denne veggen av tekst, men det at eier blir straffet når bilen kjører for fort med utydelig fører, er tull. Orker ikke å grave opp kilden nå, men det er ikke mange dagene siden jeg leste flere artikler og så innslag på nyhetssendingene at politiet nå vil stille sjåførene strafferettslig ansvarlig, slik at det blir lettere. For per i dag er det nemlig ikke slik.

Sitat av Skytteren Vis innlegg
Vi har en kusine i familien, som jobber på ATK kontoret på fylkets Politikammer, og hun kan fortelle at det er YTTERST sjelden at en sak blir henlagt. Det skjer vel i 1 av 1000 tilfeller eller noe slikt.

Sjansen for at man blir huket inn er nær 100% dersom man blir knipset pga fart, altså at boksen IKKE er i bruk til statistikk når bildet blir tatt. Da blir nemlig ansikt og skilt sladdet så det ikke kan brukes.
Vis hele sitatet...
Den tror jeg du skal underbygge med noe mer. Et kjapt søk på "slipper unna" i kombinasjon med f.eks. fotoboks eller fartsmåling, viser artikkel opp og artikkel ned med lesning og overskrifter, som for eksempel "2 av 3 slipper unna fotoboks-bøter". Søk selv, og se. Hvis du bare sånn tilfeldigvis i farten anslår at 99,9% av alle som blir blitzet i automatisk fartskontroll blir tatt, så tror jeg du bør gå og få sjekket vurderingsevnen din. Uansett om du så hadde hatt rett i at de fleste ble tatt, så skal jeg love deg at 999 av 1000 er så sterke tall at det ikke er i nærheten av noe reelt.

Sitat av Skytteren Vis innlegg
En annen ting som skulle tilsi at trådstarter her snart møter lovens lange arm, er at han har fått brev og telefoner fra onkel politi.
At han ikke svarer på brev, samme hvilken grunn, er ikke noe "gyldig" grunn til å ikke møte til forklaring/avhør.
Det fortsetter bare med at vedkommende blir oppsøktpå bopel, og videre med at han blir listet som "ønsket" på det lokale politikammerets lister og dermed bringes inn til kammeret dersom han noen gang skulle bli påtruffet, i feks trafikk kontroll, legitimasjons kontroll utenfor et utested osv osv.

Å "lure seg unna" er nok nyttesløst, med mindre han ønsker å flytte til utlandet for en periode.
Vis hele sitatet...
Der er vi nok heller enig. Når politiet prøver å få kontakt med deg, så svarer du. Enkelt og greit. Du har ingenting å vinne på å ignorere dem. De får tak i deg hvis de vil, og de gir ikke opp. Hør hva de har å si. Har de bevist at det er deg, så har de bevist at det er deg, og da tar de deg. Vil de bare snakke, så vil de bare snakke, og da tar de deg før eller siden da også. Du kommer uansett best utav det ved å føre dialog med dem. Spør hva de har i tankene og hør hva de har å si.

Som jeg sier for fjerde gang i denne tråden:
Alt kommer an på om du er identifiserbar på bildet eller ikke.
Er du det så tar de deg, er du ikke det så kan de ikke ta deg, med mindre du skulle finne på å hoste opp en uforbeholden tilståelse. Du har ingenting å tape på å melde deg, kun goodwill å tjene. Det er faktisk ikke verre enn det.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Et kjapt søk på "slipper unna" i kombinasjon med f.eks. fotoboks eller fartsmåling, viser artikkel opp og artikkel ned med lesning og overskrifter, som for eksempel "2 av 3 slipper unna fotoboks-bøter". Søk selv, og se. Hvis du bare sånn tilfeldigvis i farten anslår at 99,9% av alle som blir blitzet i automatisk fartskontroll blir tatt, så tror jeg du bør gå og få sjekket vurderingsevnen din. Uansett om du så hadde hatt rett i at de fleste ble tatt, så skal jeg love deg at 999 av 1000 er så sterke tall at det ikke er i nærheten av noe reelt.
Vis hele sitatet...
Ja, man "slipper unna" dersom de ikke klarer å identifisere bilen, og fører ikke kan gjenkjennes av etterforskerene.
Man slipper også unna dersom det er feil på ATK boksene, feil på bildet (som feks dette med at stripa i veien ikke synes på bildene osv, som det er så mye skriveri om).

Men dersom kjøretøyet kan identifiseres, så ender nok fører opp med forelegg/bot/fengsel helt i henhold til praksis.
Det med at fører kan bli bøtelagt er hjemlet i at man ikke kan låne ut kjøretøy til hvem som hels, men selv er ansvarlig for kjøretøyet til enhver tid. Dette gjelder faktisk også dersom man låner det ut til noen. Man er pliktig til å sjekke at vedkommende har lov til å føre kjøretøyet osv osv.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
det er ikke mange dagene siden jeg leste flere artikler og så innslag på nyhetssendingene at politiet nå vil stille sjåførene strafferettslig ansvarlig, slik at det blir lettere. For per i dag er det nemlig ikke slik.
Vis hele sitatet...
Her mente jeg selvfølgelig at de vil stille eierne ansvarlig, og ikke sjåførene. For slik er det ikke i dag. Kjip skrivefeil.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ramser opp et triks lært av en studiekamerat.

Dersom du har litt flaks og litt guts skal det i teorien kunne la seg gjøre. Når du blir tatt i en fotoboks får politiet tilsendt et bilde i posten. Bildet viser en bil med skilter, en sjåfør og bilens hastighet. Politiet sender så automatisk ut forelegget til den som er registrert som bilens eier. Dersom du eier bilen selv, faller det seg naturlig at du således får bildet i posten og blir selv siktet i det du får forelegget. Dersom du har lånt ut bilen eller kjører lånt bil, har du rett på et avhør for å foklare deg, eventuelt kan du fylle ut skjemaet som medfølger forelegget og skrive fullt navn, personnummer og adresse på personen som kjørte bilen. Dette er om du i så måte har lyst til å betale boten, noe de de fleste ikke har.

Rent rettsteknisk kan du da kreve avhør, møte opp i avhøret og si at det ikke var deg som kjørte bilen (selv om det gjerne var deg). Du må også fortelle hvem som var sjåføren av bilen. Etter dette blir du sannsynligvis siktet, men en viss grad av uskyldspresumsjon er likevel ivaretatt. Som nevnt, i avhøret må du fortelle to ting; 1. Kjørte du bilen? (Ja/nei), og hvis nei på spørsmål 1 kommer et oppfølgingsspørsmål 2, hvem kjørte da bilen? Du kan selvsagt nekte å forklare deg, men det er svært lite smart å bruke denne muligheten her skal det være noe håp for deg. Det viktige er at du ikke sier noe mer i avhøret, enn du må regne med å si i retten. Det har en ingen plikt til.

Som utgangspunkt har en som er siktet i en straffesak mulighet til å lyve så mye han eller hun ønsker i avhøret, men husk likevel å ikke lyv om ting som kan la seg motbevise. I avhøret er du kort og forteller at det ikke var du som kjørte bilen (løgn). Du forteller at du var et sted kun din nærmeste familie var tilstede, - gjerne partner, samboer, foreldre, barn eller søsken. I henhold til straffeprosessloven § 122 er disse fritatt for vitneplikt i en straffesak mot deg. Politiet vil som nevnt spørre om hvem som kjørte, og da sier du at dette vet du, men at dersom du skal svare på dette spørsmålet vil det medføre at du vitner mot mennesker i den personkrets som er vernet mot vitneplikt av straffeprosessloven § 122. Og at du således ikke kan svare.

Politiet burde etter dette henlegge saken. Men dersom de mot formodning ikke gjør det, må du sjekke opp med straffeprosessloven § 122 og finne ut hvem i denne paragrafen som ligner mest på deg. Her risikerer også din forvekslings- og samarbeidspartner å bli kalt inn til avhør, og de må derfor avgi samme forklaring som deg. Dersom de ikke er siktet skal de si at de verken har plikt til å inkriminere seg selv eller til å vitne mot personer som nevnt i strpl. § 122.

Hvis saken etter dette blir tatt i retten, møt opp med din forvekslingspartner og sørg for å ha samme skjegg og eller samme sminke. Sørg dog ikke for at det er likt det du hadde under kjøreturen. Si utelukkende det du har sagt i avhør, og her gjelder regelen om at en ikke skal lyve mer enn en kan huske. Retten må da vurdere bildet fra fotoboksen opp mot de ansiktene de ser i retten. De må finne det bevis at over enhver rimelig tvil at en av disse personene var bilens sjåfør.

Avslutningsvis nevnes det at man ved denne fremgangsmåten ikke risikerer straff for medvirkning. La oss nå håpe at politiet henlegger saken på et tidligere tidspunkt.
Sist endret av Unneberz; 17. februar 2010 kl. 14:43.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg begynner virkelig å lure litt her nå. Jeg har fortsatt ikke fått noe som helst fra dem i postkassen, og nå vet jeg at de har riktig adresse. Det begynner og å bli en del måneder siden.

Greit nok, jeg vet man får forelegg direkte i posten om man blir knipset for en fartsovertredelse.
Men gjelder det samme om man faktisk mister lappen som følge av fartsovertredelsen? Håper noen kunne opplyse meg ang det.

Jeg vil nå tro at om de faktisk har en sak på meg så sender de meg siktelse i posten. Alt de gjør er å ringe meg på telefonen og vil ha meg inn på avhør.

Men kan dette bety at de egentlig ikke har en 100% sak på meg?
Som f. eks. uklart bilde, ikke synlig fotostripe osv.

Det jeg nå tror er at dem ikke har nok å gå på og vil ha meg inn til avhør for å prøve å få meg til å innrømme saken.

For å oppsummere så er det eneste jeg lurer på, er om man får tilsendt noe siktelse eller lignende i posten når man blir tatt for fartsovertredelse som vil medføre tap av førerrett.

Det er vel noen her på freakforum som har mistet sertifikatet i en fotoboks.






Sitat av Unneberz Vis innlegg
Bla bla bla.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for tipsene der! Fikk ikke lest de før nå. Men var lærerikt det der.
Sist endret av skolms; 8. april 2010 kl. 17:59.