Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 4601
Alle må være enig i at det er veiene i Norge som det er noe i veien med når det gjelder dødsulykker i Norge.

Utforkjøringene og møteulykken er det som står høyest på listen når det gjelder alvorlige og fatale ulykker i trafikken.

Løsningen er jo midtrabatt i form av autovern og autovern på vær side av veien.

Men såklart, det er letter sagt enn gjort. Det er snakk om enormt mye penger og mye politikk. Det forstår til og med jeg.

Men det er hundredevis av liv det er snakk om.
Hvorfor er liv vitktigere enn penger?
Hvorfor nedprioriterer ikke makten noe annet som ikke går utover liv og heller begynner å gjøre noe?
Er det så mye mer som er viktigere enn liv?

Alle penger de får inn på veiavgift og fra nybil-kundene kunne begynt å gå til trafikkrelaterte ting som vei. Og ikke bare en del av veiavgiften og resten går rett i kassen. Det er ikke mye, men det er hvertfall en begynnelse.

Hvorfor i helvete skal folk dø når det strengt talt kunne vært ungått.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, eit tiltak som ville kosta svært lite, og antakeleg redusert ulukkestala svært mykje ville jo enkelt og greit vere å sette ned fartsgrensene med 10km/h over alt, og innføre meir fotoboksar. For skiljet mellom liv og død i ein moderne bil ligg jo mellom 70 og 80 stortsett...

Forøvrig kostar trafikkulukker samfunnet 28 milliarder i året ifølge TØI, så eg trur du oversimplifiserer litt når du seier at liv er så lite verdt; det er jo ei åpenbar samfunnsinteresse å få ned antalet drepne - men kanskje er det meir lønnsamt å redder 100 liv ein annan plass?

Politikk er heilskap; ikkje enkeltsaker.
Samme spørsmål kan man stille seg innenfor mye rart egentlig. Som sykehus, ruspolitikk, og gudene veit hva.
Vi er egoistiske.

Maxgrense på 60 all over the place hadde kanskje satt en stopper for alle dødsulykker i hele Norge?

La oss si at det hadde vært slik, hadde dere gått med på å senke grensen da?
Sitat av skolms Vis innlegg
Alle må være enig i at det er veiene i Norge som det er noe i veien med når det gjelder dødsulykker i Norge.
Vis hele sitatet...
Totalt uenig.
Om alle hadde fulgt veireglene de lærte når de tok førerprøven, så hadde de husket at man skal kjøre etter forholdene uansett fartsgrense.
Er det tåke slik at man ser maks 20 meter foran seg så skal man ikke dure på i en fart av 80 km/h (22,2 m/sek).

Jeg kan være enig i at veien kunne vært bedre, men ikke at dette er løsningen på dødulykkene langs norske veier.


Edit: Midtrabatt osv kan jo hindre at folk kjører i hverandre, noe som er bra når folk ikke mestrer elementene (noe de skulle tenkt på tidligere). Men som slashdot sier, så kan mye hindres ved senkede fartsgrenser og at politikken gjelder helheten.
Sist endret av Grimdoc; 30. november 2009 kl. 22:57.
Hvorfor skal regjeringen passe på oss hele tiden? Det virker som folk ikke eier dømmekraft og fornuft. Regulere, regulere, regulere. Å kjære regjering, ikke la meg slippe ut av mitt trygge hjem, jeg kan jo dø! Stø kurs mot politistat.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Vi er egoistiske.

Maxgrense på 60 all over the place hadde kanskje satt en stopper for alle dødsulykker i hele Norge?

La oss si at det hadde vært slik, hadde dere gått med på å senke grensen da?
Vis hele sitatet...
Det er så irriterende at folk setter det så sykt på spissen. Slashdot foreslår at vi setter ned fartsgrensa 10 km/t, noe som vil føre til mindre døde i trafikken årlig. Å sette den ned til 60 km/t har aldri vært tema, for det er å overdrive. På en motorvei så kan jeg ikke se poenget med å holde 60 km, nettopp fordi veien er konstruert for at man skal kunne transportere seg fort, men det er heller ikke her de fleste ulykkene forekommer. De fleste ulykker forekommer på vanlige veier, der det er 60-80 km/t, og det er her vi må plassere fotobokser og passe ekstra på, og kanskje også sette ned fartsgrensa.
Et lite regnestykke vil vise at man ikke taper så enormt mye tid hvis man kjører i 70km/t i stedet for 80km/t, og når man på dette viset kan spare hundrevis av menneskeliv, så betaler jeg gjerne den prisen.

Eller så kan vi gjøre som de borgerlige partiene. Bygge dyre veier, slik at folk kan sove 15 min lenger om morgenen og kjøre litt fortere til jobben.

Skolms. Du sier at Norge prioriterer penger fremfor mennesker, og at vi fokuserer for lite på mennesker. Hva hadde skjedd om vi hadde kuttet ned med 20% på veibudsjettet og hjulpet mennesker som faktisk er i en reell fare? Tenk hvor mange mennesker vi kunne spart da!
En trygg veg og gode sykehus er ikke politistat. Det er politiske prioriteringer som er nødvendig for at folk skal ha det godt.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Det er så irriterende at folk setter det så sykt på spissen. Slashdot foreslår at vi setter ned fartsgrensa 10 km/t, noe som vil føre til mindre døde i trafikken årlig. Å sette den ned til 60 km/t har aldri vært tema, for det er å overdrive.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det å overdrive, derfor skrev han det som en hypotetisk situasjon. Les posten igjen, så skjønner du det kanskje. Her kunnet jeg skrevet noe om inadekvate norskkunnskaper men det skal jeg spare meg for.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Selvfølgelig er det å overdrive, derfor skrev han det som en hypotetisk situasjon. Les posten igjen, så skjønner du det kanskje. Her kunnet jeg skrevet noe om inadekvate norskkunnskaper men det skal jeg spare meg for.
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg skjønner hva han mener altså, men mulig jeg ikke klarte å svare ordentlig på spørsmålet hans. Nei, vi hadde nok ikke godtatt det, rett og slett fordi det er, som jeg nevnte, en overdrivelse.

Og herregud. Jeg ligger i senga og er trøtt som en dupp, beklager skrivefeilene.
Tror ikke jeg er det medlemmet på forumet her med mest skrivefeil i alle fall.

Og forresten, så heter det "Her kunne jeg skrevet noe ..." ikke kunnet.
Sist endret av bendiks; 30. november 2009 kl. 23:13.
Møte-og utforkjøringsulykker utgjør 95 prosent av alle ulykker.
Med skikkelig midtrabatt og skikkelig autovern på vær side så ville man nesten eliminert alle de ulykkene.
Det kunne spart 95% av dagens tall.

Gamle mennesker, uerfarne sjåføer, høy fart, rus og uoppmerksomhet er også en stor fare. De fleste av de tilfellene hadde også blitt kraftig redusert med midtrabatt og skikkelig autovern på sidene.

Vi er alle mennesker, å sette ned fartsgrensene med 10 km/t hadde ikke gjort mye forskjell.
Det vil alltid være en stor del som ikke kjører etter fartsgrensen men kjører etter hva som er behagelig for hver og enkelt. Og det vil alltid være dem som kjører skikkelig gris for the fun of it.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...icShow;ID=3889

Jada politikk handler om helehet, det er det jeg mener, nedprioriter andre ting som ikke har med liv å gjøre.
Vi kunne strammet litt inn på velferden. Folk hadde ikke mistet livet, de hadde bare hatt det kjipere. Er det verdt det?
Bare et vagt eksempel.

Hvorfor i helvete må folk dø...
Sist endret av skolms; 30. november 2009 kl. 23:47.
Jeg syns det har skjedd mye bra med veiene i det siste jeg. Trenger ikke dra langt for å finne ny asfalt og veiarbeidere.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Jeg syns det har skjedd mye bra med veiene i det siste jeg. Trenger ikke dra langt for å finne ny asfalt og veiarbeidere.
Vis hele sitatet...
Jada, og man trenger ikke dra langt for å finne at de bare dekker over et gammelt dekke istedenfor å utbedre risko veiene.
Gjør biler ulovlige, alle skal bruke kollektivtrafikk(buss, osv.), senk hastigheten og øk distansen mellom kjøretøyene. Om ikke det funker kan man i tillegg bedre veiene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja, eit tiltak som ville kosta svært lite, og antakeleg redusert ulukkestala svært mykje ville jo enkelt og greit vere å sette ned fartsgrensene med 10km/h over alt, og innføre meir fotoboksar. For skiljet mellom liv og død i ein moderne bil ligg jo mellom 70 og 80 stortsett...
Vis hele sitatet...
Hvor skillet mellom liv og død ligger, er forskjellig ettersom hva du treffer. Fronter to nye biler med deformasjonsoner og bra sikkerhet vil man sikkert kunne komme unna en frontkollisjon, men er det 2 gamle vrak fra tidlig 90-tall eller om du treffer en fjellvegg så går det nok litt værre.

Man kan heller ikke sette opp fotobokser, så derfor settes de som oftest opp ved risikosoner. Når det gjelder bilulykker synes jeg man fokuserer for mye på fart, og ikke trafikkadferd. Både hos lette og tunge trafikkanter. Kjører man feks i Oslo sentrum på en vanlig dag finner man nok av idioter som går over veien uten å se seg for. Synes egentlig det er rart at det ikke blir kjørt ned flere fotgjenger.

Og på veiene er det ofte man ser ting som farlige forbikjøringer, folk som ligger tett på andre og annen idiotadferd. Synes egentlig vi bør ha flere sivilbiler som sjekker hvordan folk kjører og heller ta det litt roligere med laserkontroller ol.

Staten kunne helt sikkert gjort mer de og, spesielt med alle avgiftspenga de soper inn. Og fjerne engangsavgifta/deler av den kunne jo fått folk til å kjøpe nyere biler som er mer sikre.

Men når Norge har en såpass lav dødsrate i trafikken, så må vi jo spørre oss selv om det ikke er en risiko vi må ta for å få frakta folk og varer på kort tid.

Og det finnes jo også mye annet å bruke penga på som kanskje kan redde like mange liv.

Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Jeg syns det har skjedd mye bra med veiene i det siste jeg. Trenger ikke dra langt for å finne ny asfalt og veiarbeidere.
Vis hele sitatet...
De veiene som eksister i Norge i dag, er så ræva som de kan bli. Lite som irriterer mer enn alle de helvetes hulla og fartshumpene. Ikke lenge siden jeg en rapport om hvordan biler solgt i Norge har en mye større slitasje på forstilling og bremser enn de solgt i andre Europeiske land.

Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Gjør biler ulovlige, alle skal bruke kollektivtrafikk(buss, osv.), senk hastigheten og øk distansen mellom kjøretøyene. Om ikke det funker kan man i tillegg bedre veiene.
Vis hele sitatet...
God ide! Jeg regner og med at du er villig til å spleise med de som bor på øde steder, og derfor betale 400 kr for en bussbilett?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
God ide! Jeg regner og med at du er villig til å spleise med de som bor på øde steder, og derfor betale 400 kr for en bussbilett?
Vis hele sitatet...
Det skal jo staten selvfølgelig betale med alt de sparer på at folk ikke blir skadet i trafikken.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Det skal jo staten selvfølgelig betale med alt de sparer på at folk ikke blir skadet i trafikken.
Vis hele sitatet...
Nok et argument. Pengene som blir brukt på å forbedre veiene får de igjen i form av mindre utgifter til alle ulykkene.
Freak Trooper
Joey's Avatar
I følge tal fra Trygg Trafikk om antall omkomne i trafikken i 2008 (link), så kan man se at de fylkene som har flest ulykker, er fylker med mange småveier, smale veier og gamle veier. (Hordaland, Rogaland, Hedemark, Møre og Romsdal osv.)

Ta mitt hjemfylke, Møre og Romsdal, for eksempel. 22 personer omkom i trafikken i 2008. 22 for mange personer, det er vi vel alle enige i, men en kan ikke drive å lage midtrabatter i hytt og pine rundt i Møre og Romsdal. Veiene er smale og svingete, traktorer ferdes på veiene, syklister også videre. Det vil si at du trenger to felt i begge retninger og det er veldig upraktisk. Ikke at jeg har noen konkrete kilder på det her, men det er jo som regel ute i bygdenorge du finner ungdommer i råtene volvoer, som kjører alt for fort, noen ganger i beruset tilstand.

Ja, du kan sikkert forhindre noen ulykker med å utbedre veiene med midtrabatter, men det er, for å si det veldig kaldt, bedre ting å bruke penger på enn det.

Eneste som kommer til å få ned antall dødsulykker på veiene her i Norge er at folk slutter å oppfører seg som idioter når de er ute å kjører. Uansett hvordan en vrir å vender på det, så er det personen som sitter bak rattet det står på.
Sitat av skolms Vis innlegg
Alle må være enig i at det er veiene i Norge som det er noe i veien med når det gjelder dødsulykker i Norge.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av skolms Vis innlegg
Hvorfor er liv vitktigere enn penger?
Vis hele sitatet...
Men mindre verdt en politikk?

Sitat av skolms Vis innlegg
Er det så mye mer som er viktigere enn liv?
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke, men det finnes mye som er viktigere enn veier.

Sitat av skolms Vis innlegg
Hvorfor i helvete skal folk dø når det strengt talt kunne vært ungått.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i helvete er det ditt ansvar, og ikke deres?

Jeg forsvarer ikke norske veier, men argumentene dine ville ikke engang holdt mål hos prinsesse Märtha.
Sitat av Joey Vis innlegg
I følge tal fra Trygg Trafikk om antall omkomne i trafikken i 2008 (link), så kan man se at de fylkene som har flest ulykker, er fylker med mange småveier, smale veier og gamle veier. (Hordaland, Rogaland, Hedemark, Møre og Romsdal osv.)

Ta mitt hjemfylke, Møre og Romsdal, for eksempel. 22 personer omkom i trafikken i 2008. 22 for mange personer, det er vi vel alle enige i, men en kan ikke drive å lage midtrabatter i hytt og pine rundt i Møre og Romsdal. Veiene er smale og svingete, traktorer ferdes på veiene, syklister også videre. Det vil si at du trenger to felt i begge retninger og det er veldig upraktisk. Ikke at jeg har noen konkrete kilder på det her, men det er jo som regel ute i bygdenorge du finner ungdommer i råtene volvoer, som kjører alt for fort, noen ganger i beruset tilstand.

Ja, du kan sikkert forhindre noen ulykker med å utbedre veiene med midtrabatter, men det er, for å si det veldig kaldt, bedre ting å bruke penger på enn det.

Eneste som kommer til å få ned antall dødsulykker på veiene her i Norge er at folk slutter å oppfører seg som idioter når de er ute å kjører. Uansett hvordan en vrir å vender på det, så er det personen som sitter bak rattet det står på.
Vis hele sitatet...
Forhindre noen ulykker? Man hadde forhindret meste parten av ulykkene.
Klarer du ikke å se det?

Ja det hadde vært veldig upraktisk. Men det er jo det som er poenget mitt.
Liv er jo for FAEN viktiger enn at ting som skal være praktisk.

Den personen bak rattet er bare et menneske. Ikke en robot som gjør nøyaktig det den er programert til å gjøre. Det er helt umulig å få folk til å kjøre 100%.

Det virker som dere mener vei-nettet i Norge er idiot sikkert.
Det er det langt i fra. Det er mange ulykker som skjer uten at det har vært idiot kjøring i bilde.

Men en løsning på problemet du framstiller hadde jo vært å hatt midtrabatt OG skikkelig autovern på sidene fra 70 sonen og oppover. Det er der det er flest dødsulykker.

Så kan veier der det ferdes traktorer og slikt være 60 for eksempel.

Hvorfor ignorerer alle den svenske rapporten? Er det fordi dere tror svenskene er dum eller noe?
Sitat av skolms Vis innlegg
Vi er alle mennesker, å sette ned fartsgrensene med 10 km/t hadde ikke gjort mye forskjell.
Det vil alltid være en stor del som ikke kjører etter fartsgrensen men kjører etter hva som er behagelig for hver og enkelt. Og det vil alltid være dem som kjører skikkelig gris for the fun of it.
Vis hele sitatet...
Her synes jeg du krasjer litt...

Det er jo håpløst å argumentere med "at fordi det ikke forhindrer *alle* fra å krasje så er det ikke noe poeng i å gjennomføre det". Jeg kunne like gjerne sagt at fordi vi såklart ikke kan garantere at folk ikke krasjer på superduperveier så burde vi ike bygge en eneste superduper vei - men det blir jo feil. Hvis det er menneskeliv du vil redde så ville garantert det å sette grensen ned 10kmt redusere ulykkker. Og fotobokser med gjennomsnittstid ville vært genialt.

Jeg misliker denne holdningen om at når fyllekjørere og råkjørere kolliderer så er det veien sin feil. Det blir som å si at hvis en basehopper treffer bakken uten fallskjerm så var det bakken sin skyld og vi bør polstre landingsfeltet....

Kansje vi heller skulle fokusert på mental helse? Det er vel ca dobbelt så mange som tar selvmord kontra dør i trafikken...
Midtrabatt på alle veier hadde kanskje hjulpet, men det vil koste så avsindig mye at det er fullstendig urealistisk. Derfor satser man heller på å utbedre forholdene der hvor det skjer flest ulykker.

En kollisjon skjer kun hvis en bil forlater sitt kjørefelt - enten ut i grøfta, inn en bergvegg, ut i en sjø, inn i en møtende bil e.l. En bil forlater sitt kjørefelt hvis sjåføren har sovnet, driver med helt andre ting enn det han skal eller kjører fortere enn forholdene tilsier. Det er derfor viktig å huske på at det er menneskelig feil hos minst en av sjåførene, og ikke veiene, som skaper kollisjoner. Hvis alle hadde fulgt veitrafikkloven så hadde ulykkestallene vært redusert til null, med unntak av de som får steinras i taket o.l., mens en midtrabatt kun vil ha mulighet til å begrense skadeomfanget i visse situasjoner.

Jeg sier ikke at vi ikke bør satse på sikkerhetstiltak på veiene, men det er viktig å se problemet for det det er - mennesker som gjør feil i trafikken.
Sist endret av Provo; 1. desember 2009 kl. 07:03.
Skolms: Før jeg hører mer klaging over det norske veinettet, foreslår jeg at du finner frem et atlas og tar deg en kikk på norgeskartet, og sammenlikner det med f.eks Danmark.. Fikk du noe ut av det?
Norge er ett land som det er ekstremt dyrt og, ikke minst, vanskelig å bygge veier i. Til tross for dette så gjør vi faktisk fremskritt per dags dato.
Og uansett hvor mange ganger du sier det, så har ikke alle dødsulykkene noe med norske veier å gjøre.. De avhenger av menneskelig svikt og for høy fart. En vei kan ikke gjøre deg en dritt, alt avhenger av hvordan du bruker den.

Tenk deg at hadde tatt med deg kjøkkenstolen ut på veien, stilt deg oppå den og kastet deg selv i bakken med hodet først. Hvem hadde hatt skylda? Joda, kan godt være stolen var vinglete og ustabil, men det burde du vært klar over da du gikk opp på den.
I tillegg til størrelsen på landet, så har vi faktisk tæle og vannsprengning i landet her.

I sørligere land kan man i stor grad legge asfalt også blir det den der. I Norge går det 5-6 år også har vannet sprengt den istykker. Det er helt, 100% fullstendig urealistisk å forvente at vi skal bruke ressurser på å opprette et tipp-topp veinett over hele fjøla. Værforutsetningene er bare ikke til stede, og vi kan fanden meg ikke sette 20% av arbeidsstyrken til å vedlikehold vei heller.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
I tillegg til størrelsen på landet, så har vi faktisk tæle og vannsprengning i landet her.

I sørligere land kan man i stor grad legge asfalt også blir det den der. I Norge går det 5-6 år også har vannet sprengt den istykker. Det er helt, 100% fullstendig urealistisk å forvente at vi skal bruke ressurser på å opprette et tipp-topp veinett over hele fjøla. Værforutsetningene er bare ikke til stede, og vi kan fanden meg ikke sette 20% av arbeidsstyrken til å vedlikehold vei heller.
Vis hele sitatet...
Du har ikke bygget mye vei forstår jeg. Nye veier i dag blir bygget sånn at man ikke får frostsprengning.

Når det gjelder kvaliteten på veiene her i landet er den mildt sagt jævlig. Å sette ned farten hjelper nok LITT på ulykker, men det er ikke en løsning på problemene med dødsulykker. Det må bedre veier til, midtdeler og flere felt. Alle avgifter som blir tatt inn på bil bør brukes på forbedring av veiene, ikke til høyere lønn for de statsansatte.
Mange av veiene som ble bygget på Vestlandet ble bygget av Adolf Hitler, hadde han vært i Norge i 10 år til hadde vi vel hatt skikkelige veier her i landet også. ( Tipper det kommer til å kokke i rødskallene her inne nå med denne påstanden) ;-)

At vi i Norge har andre forutsetninger for å bygge vei enn i Danmark burde vel være unødvendig å trekke inn i debatten, vi kan heller sammenligne oss med Østerike, Sveits, Italia, Slovenia osv. alle land som grenser mot eller er i alpene. Der har de mye bedre veistandard enn i Norge.
Det som er så sykt er at i Norge kommer vi til å bruke opp pengene på uproduktive investeringer, når pengene er brukt opp har vi ikke en skikkelig infrastruktur en gang, kun noen hullete frostsprengte dritt veier.
Sitat av skolms Vis innlegg
Alle må være enig i at det er veiene i Norge som det er noe i veien med når det gjelder dødsulykker i Norge.

Utforkjøringene og møteulykken er det som står høyest på listen når det gjelder alvorlige og fatale ulykker i trafikken.

Løsningen er jo midtrabatt i form av autovern og autovern på vær side av veien.

Men såklart, det er letter sagt enn gjort. Det er snakk om enormt mye penger og mye politikk. Det forstår til og med jeg.

Men det er hundredevis av liv det er snakk om.
Hvorfor er liv vitktigere enn penger?
Hvorfor nedprioriterer ikke makten noe annet som ikke går utover liv og heller begynner å gjøre noe?
Er det så mye mer som er viktigere enn liv?

Alle penger de får inn på veiavgift og fra nybil-kundene kunne begynt å gå til trafikkrelaterte ting som vei. Og ikke bare en del av veiavgiften og resten går rett i kassen. Det er ikke mye, men det er hvertfall en begynnelse.

Hvorfor i helvete skal folk dø når det strengt talt kunne vært ungått.
Vis hele sitatet...
Hvorfor liv viktigere enn penger? Fordi penger er en ting, en sammensetning av metaller, som ikke hadde kunne vært lagd i den formen de forekommer i dag, uten liv(levende mennesker).

Hvorfor nedprioriterer ikke makten noe annet som ikke går utover liv og heller begynner å gjøre noe? Hvis så skulle vært riktig, burde alle vei pengene som du skriver så høyt om, gått til vaksiner, mat og vann til mennesker som dør som fluer. Ca 18000 barn dør daglig av sult. Da syns jeg disse 200 i året, blir lite i sammenheng. Og noen vil kjøre seg ihjel(selvmord). Andre er så drita fulle at det er umulig at de ikke skjer. Så lenge en tillater biler vil noen kjøre seg ihjel. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=152711

Kunne det vært unngått at noen kjører seg i hjel? Forby biler, da? Vil du?

Send heller pengene til de som virkelig trenger det, enn å legge asfalt over hele kloden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skolms Vis innlegg
Møte-og utforkjøringsulykker utgjør 95 prosent av alle ulykker.
Med skikkelig midtrabatt og skikkelig autovern på vær side så ville man nesten eliminert alle de ulykkene.
Det kunne spart 95% av dagens tall.
Vis hele sitatet...
Redusere farten hadde funka av to grunner: større margin og større sjans for å overleve ei eventuell ulukke.
Sitat av skolms Vis innlegg

Gamle mennesker, uerfarne sjåføer, høy fart, rus og uoppmerksomhet er også en stor fare. De fleste av de tilfellene hadde også blitt kraftig redusert med midtrabatt og skikkelig autovern på sidene.
Vis hele sitatet...
Og lavere fart. Lavere fart vil sei at du gjerne har tid til å hente inn igjen det blikket ned på mobilen. Eller at dei som kjem i mot ser at du er på veg over i motsett felt. Eller at du hører lyden fra rumlelinja tidsnok.
Sitat av skolms Vis innlegg
Vi er alle mennesker, å sette ned fartsgrensene med 10 km/t hadde ikke gjort mye forskjell.
Vis hele sitatet...
Åjoda, det hadde gjort enorm forskjell om folk hadde holdt den! Kvifor? E=1/2mv^2. Ti km/h kan målast i liv og død i svært mange tilfeller - spesielt mellom 70 og 80.
Østerrike: 97,89 innb./km²
Sveits: 184,17 innb./km²
Italia: 192,96 innb./km²
Slovenia: 98,93 innb./km²

Norge: 14,82 innb./km²

Ja nei så det du.

Da jeg tok lappen var det for øvrig sjåføren som hadde ansvaret om denne ikke kjørte etter forholdene. Dårlige veier dreper ikke. For høy fart på dårlige veier dreper.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Vi er egoistiske.

Maxgrense på 60 all over the place hadde kanskje satt en stopper for alle dødsulykker i hele Norge?
Vis hele sitatet...
Folk som blir utsatt for ulykker, bryter som regelt fartsgrensen.
Vel jeg har kjørt tungbil i Norge og på kontinentet siden 1972.
Det er ingen tvil om at vegstandarden her i kongeriket spiller en vesentlig rolle både når det gjelder årsak til ulykker og utfallet.

På 70-tallet var vegstandarden relativt god for trafikkmengden på den tiden, vedlikeholdet var fullstendig akseptabelt, også bygging av nye veier der trafikkmengden var stor.

Utover 80 og 90 tallet ble det en stagnasjon i både veibygging og vedlikehold, i dag er situasjonen kritisk, etterslepet er formidabelt, veiene med unntak av sentrale østlandet er ikke på noen måte dimensjonert for dagens trafikkmengde.

Man kan senke fartsgrensene til ganghastighet om man vil, men det hjelper lite når vegstandarden er så dårlig at vien raser ut under bilen når man står stille. (selvopplevd, veien raste ut under bilen og gjorde meg til et medlem av "millionklubben") Og nei var ikke på utsiden av stripen, dette var på E6.

Man bedriver i dag kosmetisk brannslukking av hovedveiene, dette er ikke bra nok og forårsaker ulykker samtidig som det fører til alvorligere konsekvenser når først uhellet er ute.

Selvfølgelig spiller den menneskelige faktor en stor rolle, men veiene er absolutt ikke bra nok etter dagens krav.

(Mods kan gjerne fjerne bildene, men de er relatert til resten av innlegget)


http://i863.photobucket.com/albums/ab191/petterss/IMG_3533.jpg
http://i863.photobucket.com/albums/ab191/petterss/IMG_3518.jpg

Slik får man tilsynelatende vegskuldre, løs fyllmasse.
Sitat av egeulf Vis innlegg
Østerrike: 97,89 innb./km²
Sveits: 184,17 innb./km²
Italia: 192,96 innb./km²
Slovenia: 98,93 innb./km²

Norge: 14,82 innb./km²

Ja nei så det du.

Da jeg tok lappen var det for øvrig sjåføren som hadde ansvaret om denne ikke kjørte etter forholdene. Dårlige veier dreper ikke. For høy fart på dårlige veier dreper.
Vis hele sitatet...
Du har ett poeng! Men nå er det ikke innbyggertallet som avgjør om vi skal bygge vei eller ikke. Så sammenligningen din kan ikke tas i betraktning. Å bruke Danmark som sammenligning er forøvrig helt på jordet.
Så kan man jo stille spørmål om hvor langt farten må ned for å komme ned i samme antall ulykker som man hadde hat med bedre vei. Ser det kommet forslag tidligere i tråden om både 10, 20, 30 km/t ned. Hva har dette å si for næringsliv osv? Hjemmehjelper fks?
Sitat av Brulte Vis innlegg
Du har ett poeng! Men nå er det ikke innbyggertallet som avgjør om vi skal bygge vei eller ikke.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig spiller befolkningstettheten inn! Befolkningen, og dermed også trafikken, er enormt mye mer spredd i Norge, som vil si at vi må bygge mange flere og lengre veier per innbygger. Dette gir en mye høyere kostnad, og behovet for brede, delte veier over alt er mye mindre ettersom vi har mindre trafikk per vei. Å sammenlikne enkeltsaker med et annet land er dessuten fullstendig uholdbar argumentasjon ettersom det ikke viser mer enn at forskjellige land har forskjellige økonomiske prioriteringer.

Sitat av Brulte
Så kan man jo stille spørmål om hvor langt farten må ned for å komme ned i samme antall ulykker som man hadde hat med bedre vei. Ser det kommet forslag tidligere i tråden om både 10, 20, 30 km/t ned. Hva har dette å si for næringsliv osv? Hjemmehjelper fks?
Vis hele sitatet...
Det har seg slik at det er oftere brudd på fartsgrensen enn fartsgrensen i seg selv som er problemet. Folk har en tendens til å gi blanke i fartsgrensen og kjøre så fort som de selv mener er forsvarlig. Mange har dessverre en tendens til å gjøre feilvurderinger. Likevel viser undersøkelser at selv om folk bryter fartsgrensen så fører nedsatt fartsgrense til lavere snitthastighet på veien, men akkurat hvor mye den burde settes ned avhenger selvfølgelig av de spesifikke strekningene. Regner med at du forstår at vi ikke kan sette ned fartsgrensene uniformt med et spesifikt antall km/t i hele landet.

Når det kommer til næringsliv må denne samfunnssektoren også forventes å ta noe av regningen. Enten om det skjer fordi de kommer senere frem med sine varer, eller om det skjer på grunn av økte avgifter for å kunne gi dekning til utgiften det medfører å lage bedre veier.
Sist endret av Provo; 1. desember 2009 kl. 10:38.
Instituttet har beregnet hvor mye trafikkdrepte og skadde koster samfunnet.
* En drept 23,3 millioner kroner
* En hardt skadd 6,3 millioner kroner
* En lettere skadd 700.000 kroner
* Materielle skader koster 21.000 kroner i snitt per ulykke.

Møteulykker koster norge 2.3mrd kroner per år. For 2.3mrd kroner kan vi bygge 113KM midtdeler.
Vis hele sitatet...
Hvis vi hadde brukt disse 2.3mrd til å bygge midtdeler.. så kanskje vi hadde spart samfunnet for 70-80% av 88 personer drept og 214 alvorlig skadd. Vi ville tilogmed spart penger på langsikt!
Hvorfor gjør vi ikke dette!!??

Kilde
Sitat av skolms Vis innlegg
Møte-og utforkjøringsulykker utgjør 95 prosent av alle ulykker.
Med skikkelig midtrabatt og skikkelig autovern på vær side så ville man nesten eliminert alle de ulykkene.
Det kunne spart 95% av dagens tall.
Vis hele sitatet...
Enig i at det gjerne kunne ha vært mer midtrabatter og mer/bedre autovern, men på smale/svingete veger nytter det jo ikke å ha midtrabatt. Så løsningen er vel først og fremst bredere veger og generelt mer oversiktlig vegnett. Men ja, det er plasser hvor en god midtrabatt kunne ha gjort susen og.
Sitat av Provo Vis innlegg
Når det kommer til næringsliv må denne samfunnssektoren også forventes å ta noe av regningen. Enten om det skjer fordi de kommer senere frem med sine varer, eller om det skjer på grunn av økte avgifter for å kunne gi dekning til utgiften det medfører å lage bedre veier.
Vis hele sitatet...
Her vet man tydeligvis ikke hva man prater om, med dagens fartsgrenser, veier og avgifter lar det seg akkurat gjøre å frakte ferskvarer på vei.

Dersom man strammer inn på noen av de nevnte faktorer vil det ha store konsekvenser på transportnæringen og den gjevne konsument som ikke lengre finner visse typer fersk mat i hyllene på butikken, og må regne med tomme hyller når det gjelder andre varesorter + økte priser på det meste.

Transport av fersk fisk fra nord til kontinentet vil blant annet bli umulig, da det akkurat går med dagens regler, det er rett og slett ingen margin.

Hva avgifter angår er Norsk transportnæring allerede så avgiftsbelagt at det bare er å legge inn årene hvis det kommer flere avgifter, de fleste avgifter man betaler er fiskalavgifter, dvs de er ikke øremerket til noe spesielt, men forsvinner inn i det store sluket.

Man kan jo tenke over hvorfor så mange utenlandske vogntog driver å kjører på disp i Norge.
Når det kommer til næringsliv må denne samfunnssektoren også forventes å ta noe av regningen. Enten om det skjer fordi de kommer senere frem med sine varer, eller om det skjer på grunn av økte avgifter for å kunne gi dekning til utgiften det medfører å lage bedre veier.[/quote]

Det skal bli morsomt å se om menigmann er interessert i å betale for miljøfesten. Kanskje noen radikale gærninger på venstresiden har lyst å betale, men ikke oss vanlige.
Og, hvem faen vil spise fisk som er gammel........
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Det skal bli morsomt å se om menigmann er interessert i å betale for miljøfesten. Kanskje noen radikale gærninger på venstresiden har lyst å betale, men ikke oss vanlige.
Og, hvem faen vil spise fisk som er gammel........
Vis hele sitatet...
Det er ikkje snakk om eit val i mine auge - det er noko vi må betale for! Kostnaden ved ikkje gjennomføre tiltak er sannsynlegvis høgare enn kostnaden ved å gjennomføre tiltaka - samt at det gjev mogelegheiter til framvekst av ein ny økonomi basert på andre ting enn å pumpe opp dinosaurer.

Den ekstreme polariseringa du står for tilfører forøvrig ingenting til debatten; du diskuterer ikkje - du konstanterer.
hva med å legge opp til mer bruk av tog rundt i Norge? Kollektivtrafikk er både sikrere og mer miljøvennelig. La folk som pendler mye mellom byer bruke tog når de pendler f.eks. oslo->kristiansand eller til trondheim o.s.v. Ved å tilby et god tilbud med togtransport over hele landet kan vi og enkelt bruke dette til å frakte varer til og fra nord-norge ganske effektivt. Hvis man i tillegg gjør det greit å ta buss/trikk i byene og får et godt tilbud her, og passer på at alt holder rutetidene så mener jeg at folk flest som oftest kan klare seg helt uten bil. (det finnes alltid unntak, men man ville fått redusert biltrafikken kraftig). Og om de fleste bruker tog, buss og annen kollektivtransport er det mindre kjøretøy på veien, noe jeg har stor tro på at vil redusere antall ulykker samtidig som det skaper mindre kø og miljøvennlige gevinster.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje snakk om eit val i mine auge - det er noko vi må betale for! Kostnaden ved ikkje gjennomføre tiltak er sannsynlegvis høgare enn kostnaden ved å gjennomføre tiltaka - samt at det gjev mogelegheiter til framvekst av ein ny økonomi basert på andre ting enn å pumpe opp dinosaurer.

Foreløpig er det ikke mange som er interessert i å investere i grønn energi

Den ekstreme polariseringa du står for tilfører forøvrig ingenting til debatten; du diskuterer ikkje - du konstanterer.
Vis hele sitatet...
Tja, om menigmann hadde vært interessert i å betale gildet hadde det vell vært gjort for lenge siden. Foreløpig er folk interessert i å investere i pumping av dinosaurer.

Ang. polariseringen du snakker om har jeg forståelse for at enkelte føler det sånn ja. Men er det ett faktum eller falsum?

Sitat av etse Vis innlegg
hva med å legge opp til mer bruk av tog rundt i Norge? Kollektivtrafikk er både sikrere og mer miljøvennelig. La folk som pendler mye mellom byer bruke tog når de pendler f.eks. oslo->kristiansand eller til trondheim o.s.v. Ved å tilby et god tilbud med togtransport over hele landet kan vi og enkelt bruke dette til å frakte varer til og fra nord-norge ganske effektivt. Hvis man i tillegg gjør det greit å ta buss/trikk i byene og får et godt tilbud her, og passer på at alt holder rutetidene så mener jeg at folk flest som oftest kan klare seg helt uten bil. (det finnes alltid unntak, men man ville fått redusert biltrafikken kraftig). Og om de fleste bruker tog, buss og annen kollektivtransport er det mindre kjøretøy på veien, noe jeg har stor tro på at vil redusere antall ulykker samtidig som det skaper mindre kø og miljøvennlige gevinster.
Vis hele sitatet...
Koster altfor mye å bygge dette. Svarer seg kun på noen strekninger i Norge. Om man setter det i ett miljøregnskap,så svarer det seg, men det er da strengt tatt ikke en del av virkeligheten i dagens samfunn!
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Her vet man tydeligvis ikke hva man prater om, med dagens fartsgrenser, veier og avgifter lar det seg akkurat gjøre å frakte ferskvarer på vei.
Vis hele sitatet...
Vet man ikke? La oss si man skal frakte fisk fra Narvik til Oslo. Dette er en strekning på 1394 km, som i ren kjøretid tar 21 timer å kjøre hvis man holder fartsgrensen. Det gir en snitthastighet på 66,4 km/t. La oss si at man senker fartsgrensen på denne strekningen med 6,4 km/t i gjennomsnitt, slik at snitthastigheten blir 60 km/t i stedet. Ny kjøretid blir altså 1394/60=23 timer. Hvis disse to timene er det som hindrer hele norges transportnæring å gå konkurs, så er det for meg et under at investorene ikke har trukket seg for lenge siden. Når det kommer til avgifter så er det ingen som har uttalt at ferskvaretransportnæringen skal betale alt det vil koste med en utbedring av veinettet.

Sitat av Max_Uflax
Man kan jo tenke over hvorfor så mange utenlandske vogntog driver å kjører på disp i Norge.
Vis hele sitatet...
Dette beviser like lite et faktisk behov som mengden svartarbeid blant håndverkere beviser sultenød.

Sitat av Brulte
Koster altfor mye å bygge dette. Svarer seg kun på noen strekninger i Norge.
Vis hele sitatet...
Bygge hva? Tilrettelegging for økt bruk av kollektivtrafikk? Kan du vise til dokumentasjon som sier at kostnaden ved dette er høyere enn innsparingen ved det tilsvarende lavere antall ulykker?
Sitat av Provo Vis innlegg
Vet man ikke? La oss si man skal frakte fisk fra Narvik til Oslo.
Vis hele sitatet...
Man frakter ikke fisk med bil fra Narvik til Oslo.
Man frakter fisk fra Finnmark, Nordtroms, Midttroms osv. til Frankrike og Belgia blant annet.

Jeg kan for eksempel kjøre rundt til de forskjellige fiskebrukene på Senja for å hente inn iset uer som etter at første kassen er lastet inn 48-56 timer senere skal være levert på et marked et sted i Frankrike, holder jeg ikke tidsfristen er lasten ikke lengre fersk og blir dumpet.
Jeg må nødvendigvis kjøre på Norske veier til jeg kan svinge av til Sverige mellom Bjerkvik og Narvik.

Dette beviser like lite et faktisk behov som mengden svartarbeid blant håndverkere beviser sultenød.
Vis hele sitatet...
Flere og flere speditører flagger ut fra Norge til lavkostnads land der biler og sjåfører koster en brøkdel av det det gjør i Norge, som disse karene:

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3400229.ece

Sjåførene kjører for knapper og glansbilder og mange av de har ikke engang kjettinger, reisekasse og brukbar dekkutrustning. I tillegg er gjennomtrekket av sjåfører stort, så veldig mange har liten eller ingen erfaring med Norske vinterveier.

Dette har pågått en stund, dvs flere år, men har eksplodert i den siste tiden, trafikksikkert og miljøbevarende? Neppe.
Sitat av Max_Uflax Vis innlegg
Man frakter ikke fisk med bil fra Narvik til Oslo.
Man frakter fisk fra Finnmark, Nordtroms, Midttroms osv. til Frankrike og Belgia blant annet.
Vis hele sitatet...
Ja, så la oss ta regnestykket på nytt.

Fra Alta til Narvik er det 386 km og strekningen tar 6 timer og 17 minutter å kjøre hvis man følger fartsgrensen eksakt. Det gir en snitthastighet på 61 km/t. Vi slår av 6 km/t i snitthastighet og ender på 55 km/t. Strekningen tar da 7 timer, altså tre kvarter mer. Senja-Narvik er enda kortere og utslaget blir følgelig mindre.

Reisetid Alta-Paris er 39 timer, noe som vil si at en senkning av snitthastighet med 6 km/t på norske veier utgjør en økning av reisetiden med 1,9% i dette tilfellet. Strengt tatt enda mindre betydelig enn mitt forrige eksempel.

Men dette blir egentlig litt på siden av saken.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, så la oss ta regnestykket på nytt.

Fra Alta til Narvik er det 386 km og strekningen tar 6 timer og 17 minutter å kjøre hvis man følger fartsgrensen eksakt. Det gir en snitthastighet på 61 km/t. Vi slår av 6 km/t i snitthastighet og ender på 55 km/t. Strekningen tar da 7 timer, altså tre kvarter mer. Senja-Narvik er enda kortere og utslaget blir følgelig mindre.

Reisetid Alta-Paris er 39 timer, noe som vil si at en senkning av snitthastighet med 6 km/t på norske veier utgjør en økning av reisetiden med 1,9% i dette tilfellet. Strengt tatt enda mindre betydelig enn mitt forrige eksempel.

Men dette blir egentlig litt på siden av saken.
Vis hele sitatet...
Bare det å laste på de forskjellige stedene på Senja tar typisk 4-5 timer på sommeren, og opptil 6-7 timer på vinterstid. Da bytter man sjåfør på Finnsnes.
Finnsnes-Riksgrensen er ca 19 mil og tar typisk 2,5 til 3 timer.

Kjører du Alta - Narvik med vognsett på 6-7 timer er det med livet som innsnats, spesielt om vinteren.
Det er forsåvidt uvesentlig da man som oftest laster mye lengre nord, så som Mehamn, Kjøllefjord, Havøysund etc. Har aldri greid strekningen Havøysund- Buktamo på mindre enn 11:30, og da gikk det unna.

Så har man det med kjøre og hviletid da, med nyere digitale ferdsskrivere er det omtrent null mulighet for juks når man kjører alene, blir man tatt er konsekvensene relativt store.

Man kan selvfølgelig trikse litt med dekkdimensjoner for å flytte sperra opp noen km/t uten at det synes på skriveren, men gevinsten er marginal.

Alle som har bedrevet denne type kjøring vet at ting tar tid og at teori og praksis skjelden harmonerer.
Jeg forstår ikke hva du vil frem til. Mener du at næringen hadde blomstret av en økning av fartsgrensen? Hvis du ikke klarer å følge fartsgrensen med vongtoget uansett, hva vondt gjør da en senkning av den? Mener du at veiene burde utbedres så du kunne kjørt fortere med vogntoget og tjent mer på kjøringen? Hva har i så fall dette med trafikkulykker å gjøre?
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg forstår ikke hva du vil frem til. Mener du at næringen hadde blomstret av en økning av fartsgrensen? Hvis du ikke klarer å følge fartsgrensen med vongtoget uansett, hva vondt gjør da en senkning av den? Mener du at veiene burde utbedres så du kunne kjørt fortere med vogntoget og tjent mer på kjøringen? Hva har i så fall dette med trafikkulykker å gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at veistandarden må heves og veivedlikeholdet må bli bedre.
Ikke bare for å kunne kjøre fortere, men for å ha større marginer, noe som reduserer sjansen for ulykker og bidrar til å redusere skadeomfanget når en ulykke er et faktum.

Det er tross alt mennesker som kjører både storbiler og personbiler, og som man vet gjør mennesker feil i trafikken fra tid til annen.
Hvorfor velger dere ignoranse i denne saken? Er det bare for å være vanskelig?
Hvis dere leser litt, på for eksempel linkene jeg postet så ser jo dere at folk som har MYE mer peiling på dette enn alle her på nFF om veier, noe de har brukt lang tid på å undersøke og forske på osv. så må jo dere undersøke selv FØR dere argumenter i vei om drit dere tror dere har skjønt.

Men skjønner, det er jo tiltak å gå inn å lese. Men så når en som har vært yrkesjåfør i flere -10år uttaler seg så ska dere faen tro dere har mer peiling enn han også.

Jeg kjørte ca 10 000 km pr mnd i en lang periode av livet mitt, nei ikke som yrke. Og har kjørt ekstremt mange km i Europa og overallt i Norge utenom Nord-Norge. Norge har dødsveier og det er et faktum.

Det er også et faktum at velferden i Norge kunne blitt strammet hardt inn.
Hadde de milliardene godt til vei hadde vi SPART liv. Flere folk hadde hatt det kjipt, ikke mistet livet. Og folk som ikke GIDDER å jobbe hadde nå jobbet.

Det er flere ting som kunne spart inn, for eksempel kultur. Hadde vi mistet noen liv der? NEI.

Sikkert mange mange fler sånne eksempler man kan komme med, men det er jo ikke vits.

Kan ikke dere bare henge på Diskusjon.no eller no. Passer de fleste av dem som svarer i denne tråden. Helvete. Folk dør for faen. Og ikkje kom her og si det dør folk i sultrammede land som enlarannen tulling nevner. Dine nærmeste er faen ikke i sultrammede land.
Sist endret av skolms; 2. desember 2009 kl. 05:23.
Et liv er verdt så lite som det er fordi politikere ikke bryr seg så lenge penger ruller inn. Hvorfor skal de ta hensyn til noen de ikke engang vet eksisterer?(enkeltpersoner) Og det kan vel også forsvares med at hvis de skulle brydd seg like mye om hver person i dette landet, så hadde det ikke gått å styre.
Sitat av skolms Vis innlegg
Hvorfor velger dere ignoranse i denne saken? Er det bare for å være vanskelig?
Vis hele sitatet...
Er det plutselig ignoranse å være uenig med deg? Det må jeg si er ganske arrogant. Du spurte om tiltak for å senke antall ulykker. Du foreslår bedre veier og midtdelere, mens flere presiserer at midtdelere ikke forhindrer ulykker, men begrenser skadeomfanget. Bedre veier kan ha en effekt, men kun hvis folk begynner å kjøre etter forholdene!

Sitat av skolms
Hvis dere leser litt, på for eksempel linkene jeg postet så ser jo dere at folk som har MYE mer peiling på dette enn alle her på nFF om veier, noe de har brukt lang tid på å undersøke og forske på osv. så må jo dere undersøke selv FØR dere argumenter i vei om drit dere tror dere har skjønt.
Vis hele sitatet...
Ja, så la oss ta en titt på linkene dine, da!
Sitat av tryggtrafikk.no
Likevel er vi blant landene i verden med færrest trafikkdrepte per 100.000 innbyggere. De dødsulykkene som skjer, utløses i hovedsak av ulovlig kjøring eller uoppmerksomhet bak rattet, viser Statens vegvesens analyser. Veiene i seg selv fører til langt færre ulykker. Men veimiljøet betyr mye for hvor store skader folk pådrar seg under kollisjoner og utforkjøringer.
Vis hele sitatet...
Altså AKKURAT det både jeg og flere andre har presisert!

Sitat av Nettavisen
- Vi kommer aldri lenger ned på ulykkesstatistikken hvis ikke den enkelte bilisten hadde gjort helt enkle ting som å bruke bilbelte, holde fartsgrensen og kjøre uten bruk av rusmidler, sa Navarsete til NRK på tirsdag.

(...)

Akademisk motbør
Den svenske rapporten møte motbør i norske fagmiljøer.

- Men er dette fenomenet midtrekkverk løsningen på det største trafikale problemet?

- For Sverige ja, fordi der er de fleste veiene minst 13 meter brede, mens det går langt mellom hver vei som er så bred her i Norge, sier Rune Elvik som er forskningsleder for sikkerhet og miljø ved Transportøkonomisk institutt til Nettavisen.

Under en halv prosent av norske veier er brede nok for at et midtrekkverk lønner seg.

- Man må eventuelt bygge ut veiene her i Norge, som også gjøres, men da blir prislappen deretter også, legger han til.

Han viser til studier som sier at om alle overholder fartsgrensen i edru tilstand mens de kjører med bilbelte, så vil antall ulykker reduseres med 40 prosent.

- Ifølge våre tall så er fart, promille og bilbelte nøkkelord for å redusere antall ulykker,
Vis hele sitatet...
Igjen, akkurat det vi har sagt. Midtdeler på alle veier blir urealistisk dyrt, og problemet er i bunn og grunn menneskelige feil i trafikken.

Hvis du leser artikkelen du linket til her, og leser den nøye, så ser du at denne svenske damen konkluderer med følgende:
Vägens bristande säkerhetsstandard visade sig orsaka 72 procent av dödsfallen, medan 53 procent berodde på brister i bilens säkerhetsstandard och 42 procent på förarens regelbrott.
Vis hele sitatet...
Hun snakker altså om dødsfall, ikke ulykken i seg selv. Og artikkelforfatteren fortsetter:
I Vegdirektoratets analyser blir bilistene tillagt en langt større del av ansvaret.

Her er manglende førerdyktighet, høy fart og ruspåvirkning vurdert som medvirkende årsak i henholdsvis 55 prosent, 50 prosent og 22 prosent av ulykkene.
Vis hele sitatet...
Han sammenlikner altså norske konklusjoner for ulykker med svenske konklusjoner for dødsfall som følge av en ulykke. Det er to vidt forskjellige ting. I tillegg ser man også at Vegdirektoratet, som må kunne sies å være en ekspertkilde, sier at menneskelige feil er hovedårskaken til ulykkene.

Den siste linken din omhandler bare en liten og dårlig vei som ikke har blitt bygd ut enda selv om Nettavisen kåret den til Norges dårligste vei noen måneder før. Tror TU at det offentlige ikke er klar over at enkelte småveier er i dårlig forfatning, og at både regjering, fylke og kommune kaster seg rundt på sekundet for å fikse den på bakgrunn av en kåring i Nettavisen? Da bør TU skjerpe seg.

Sitat av skolms
Men skjønner, det er jo tiltak å gå inn å lese. Men så når en som har vært yrkesjåfør i flere -10år uttaler seg så ska dere faen tro dere har mer peiling enn han også.
Vis hele sitatet...
Fordi han kjører ferskvaretransport så er han umiddelbart en ekspert på preventive ulykkestiltak og trafikkstatistikk? Vær så snill. Hans meninger er interessante i og med hans perspektiv, men at han sitter på noen fasit blir tåpelig av deg å påstå.

Sitat av skolms
Det er også et faktum at velferden i Norge kunne blitt strammet hardt inn.
Hadde de milliardene godt til vei hadde vi SPART liv. Flere folk hadde hatt det kjipt, ikke mistet livet. Og folk som ikke GIDDER å jobbe hadde nå jobbet.
Vis hele sitatet...
Det er et faktum at vi kunne økt skattene til 70% også. Det betyr ikke dermed sagt at det er en god løsning. Og dine utblåsninger mot arbeidsledige og trygdede kan du spare deg for, ettersom de ikke har noe som helst med saken å gjøre.

Sitat av skolms
Kan ikke dere bare henge på Diskusjon.no eller no. Passer de fleste av dem som svarer i denne tråden. Helvete. Folk dør for faen. Og ikkje kom her og si det dør folk i sultrammede land som enlarannen tulling nevner. Dine nærmeste er faen ikke i sultrammede land.
Vis hele sitatet...
Det virker som du nylig har mistet noen i en trafikkulykke, og hvis så er tilfelle har du min dypeste medfølelse. Det gir deg imidlertid ingen rett til å blåse ut og ventilere med slike tåpelige urimeligheter ovenfor andre mennesker.

Det er tragisk at det dør så mange i trafikken, men som det sto i den ene artikkelen du linket til så er vi blant de landene i verden med færrest trafikkdrepte per 100.000 innbyggere. Du etterspurte muligheter for å begrense ulykkene enda mer, og fikk svar om at en rimelig måte å gjøre dette på er å senke fartsgrensene. Å øke veistandarden gir ingen garanti, da det som sagt skjer ulykker fordi folk gjør feil. Hvis alle kjører i våken og upåvirket tilstand på sin side av vegen i en hastighet tilpasset forholdene, med fokus på trafikken, og med god avstand til bilen foran, er det forsvinnende få ulykker igjen. Men det virker som at du har bestemt deg for å gi veiene skylda, og at alle som er uenige er inkompetente og vranglåste idioter, og da er det ærlig talt liten vits i å starte en diskusjonstråd.
Sist endret av Provo; 2. desember 2009 kl. 08:18.
Jeg er helt enig med Provo.

At veinettet i Norge faktsik er ganske dårlig, kan jeg forsåvidt også si meg enig i. Jeg gidder ikke skrive om igjen alle argumentene som har blitt brukt tidligere, men det er ikke veien som dreper. Det er sjåførene. Det jeg vokste opp (milevis fra nærmeste sivilisasjon) er det på enkelte strekninger knapt nok plass til at en bil og en syklist kan passere. Jeg kan ikke huske sist den ble asfaltert, og heller ikke huske sist de hvite "strekene på siden av veien" (i mangel på fagbegrep) var synlige. Jeg kan heller IKKE huske sist det var en alvorlig ulykke med dødsfall som følger, det kan ikke mine foreldre eller mine besteforeldre. Jeg hadde likt å visst hvor ulykkene i Norge befinner seg, for jeg møter oftere på trafikkork pga ulykker i byene. Her er det jo bedre veier.

Saken er at på de smale strekkene så tenker faktisk folk seg godt om. De er mye mer observant i svingene. Jeg skulle jo gjerne ønske at veiene var bredere så man slipper å gire ned i tredje for å kunne kjøre forsvarlig rundt neste sving, men for meg er det mye viktigere oppgaver enn veinettbygging som må til for å forbedre den allmenne velferden i Norge.

Hvorfor er penger mer verdt enn liv? Etter å ha jobbet i noen år med funksjonshemmede så skal jeg fortelle deg en ting: samferdselsdepartementet har flere oppgaver enn å bygge veier. Jeg kan gi et eksempel. Jeg jobber med en døvblind som er en stor inspirasjonskilde for meg. Hun har et følgekort som gjør at assistenter og støttekontakter kan følge henne på bussen, gratis, dette kortet ser ut som om det er designa av mora mi og printa ut i forrige århundre. Opptil flere ganger har folk måttet krangle med bussjåførene for at assistentene skal få være med henne på bussen, tenk hvilken belastning dette er for henne! Hun møter folk som ikke tror at hun er funksjonshemmet hver dag. For å skaffe tolk til et møte, må hun bruke 2 timer å ringe frem og tilbake for å ordne dette. Å lage kortene er samferdselsdepartementet sin oppgave. (de har for øvrig fått beskjed om at kortene må endres, foreløpig svar er at de skal gjøre det når de får "tid". Russekortet mitt var av bedre kvalitet!)

Hva er viktigere enn veier? Folks livskvalitet.

Og vil tilslutt legge til, jeg er for utbygging og bedre veier i Norge. Jeg er for at en skal bruke mer midler for å øke sikkerheten. Jeg syns at standarden på norske veier er latterlig, til tross for at jeg mener at det er viktigere ting enn veier og at en heller bør fokusere på om det kan være andre årsaker til ulykkene enn veiene.