Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  612 47642
Sitat av egeulf Vis innlegg
Jeg er mot at homofile får vise at de er glade i hverandre. Dette fordi enkelte mennesker ikke er modne nok til å respektere dem. I dag er ikke en heterofil og homofil likestilt, men vi kan alle håpe at det én dag vil skje. Mange finner det krenkende, derfor finner jeg det unødvendig.
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg sier er at jeg synes det er unødvendig at de skal gå med Hijab, da de som politi ofte havner i situasjoner hvor de kan gjøre situasjonen mye verre enn den egentlig trenger og være på grunn av hodeplagget, fordi de har med personer som blir veldig provosert av Hijab og ikke vil ha noe med vedkommende politibetjent og gjøre og slår seg fullstendig vrang..

Jeg bare synes ikke politiet vårt er det beste stedet og starte forebyggingen av et fordomsfullt Norge.

Forsåvidt så ville jeg også ha frarådet to homofile og vise at de var homofile om de befant seg i ekstremt anti-homofile kretser, jeg ville kanskje til og med gått så langt og sagt at jeg var i mot at de gjorde det, fordi de kunne bli skadet av det.
Sist endret av gulunderstrek; 5. februar 2009 kl. 18:55.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er deg greit at en rastafari tar seg en morrorøyk i røykepausen også da?
Vis hele sitatet...
Ja, for de kristne politibetjentene drikker jo alltid en flaske altervin i lunchen.
Sitat av egeulf Vis innlegg
Jeg er mot at homofile får vise at de er glade i hverandre. Dette fordi enkelte mennesker ikke er modne nok til å respektere dem. I dag er ikke en heterofil og homofil likestilt, men vi kan alle håpe at det én dag vil skje. Mange finner det krenkende, derfor finner jeg det unødvendig.
Vis hele sitatet...
Dette blir en litt feil sammenligning og det tror jeg du skjønner. Vi snakker om offentlige tjenestemenn. En regnbue på uniformen hadde vært mer passende å bruke som eksempel, ettersom den homofile betjenten vil konstant vise sin legning slik som den muslimske vil vise sitt livssyn.

Jeg har ikke tatt stilling til dette enda, men merker at jeg lener over mot en nøytral politiuniform. På en annen side, er det veldig stor etterspørsel for dette eller bare nok en "internasjonale flagg i 17.mai-toget"-greie?
Sist endret av sprettkniv; 5. februar 2009 kl. 19:42.
Poenget er at de fordomsfulle ikke skal få styre samfunnet, ikke hvorvidt seksualitet skiller seg grunnleggende fra religion.
Sitat av egeulf Vis innlegg
Poenget er at de fordomsfulle ikke skal få styre samfunnet, ikke hvorvidt seksualitet skiller seg grunnleggende fra religion.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du sier, men samtidig kan man ikke ignorere det faktum at slike folk faktisk finnes og kan lett bli ytterligere provosert av å bli anholdt av noen i hijab, eller ganske enkelt ikke respektere dem. Dette taper autoritet som ikke er særlig praktisk for en politibetjent.

Jeg tror ikke dette er god nok grunn til å utelukke det helt, men de som velger å bruke blåhijab vil uten tvil få høre det. Etter en stund regner jeg med at det blir jævlig demotiverende å få troen sin konstant angrepet, men dette blir mer et personlig ansvar om forslaget blir innført.
Sitat av Tias Vis innlegg
Ja, for de kristne politibetjentene drikker jo alltid en flaske altervin i lunchen.
Vis hele sitatet...
Ler deg å les a... Mente det ikke akkurat helt seriøst.
Jeg mener det vil se litt rart ut med snut som bruker hijab, men det er da så. De ser rare ut uannsett. Tviler på at de gjør noen dårligere jobb med hijab på hue. Men så er jeg samtidig enig med de som sier at det ikke hører hjemme i norsk tradisjon osv. Og vi bor jo faktisk i NORGE da, after all. Hijab for å dekke til ansiktet osv blir for gammeldags for min del. Er ikke rasist eller noe på noen måte, har flere venner som ikke er fra Norge opprinelig. Det er bare mitt syn på saken. Men men, nå er det jo blitt låv da. Så får man bare håpe at det ikke skaper noen farlige situasjoner på jobb for dem pga Hijaben da.
Hvis majoriteten er ateister her. Hvorfor kan dere da klage på at det er ikke Norsk tradisjon? Majoriteten har jo alikevell gitt opp våre kristne tradisjoner, da bryr vel ikke dem seg om hva som er tradisjon eller ikke?
Nå snakker vi jo selfølgelig innen religion siden det nå er dette det handler om.

Må også si jeg blir lei av å lese alle disse såkallte "argumentene" som mostanderene kommer med.
Det eneste dere kommer med summer seg sammen til rasisme.
Husker ikke hvem som skrev det men : "blablabla, så blir vi snart muslimer aller sammen!"
Hva skal det bety? Du kan jo like godt ha hele stamtreet ditt fra norge og fortsatt være muslim. Fordi majoriteten i noen land er muslimske betyr vel ikke det at det er kun de landene man har lov til å være muslimske?
Hva skal man være i Norge da?

Et annet argument : "dra tilbake der dem komfra og bli politi der" Hva om jeg hadde vært en muslimsk kvinne? Skulle jeg reist henn? Skulle kanskje aldri blitt politi jeg engang?

At rasisme henger så hardt igjen her til lands enda skjønner jeg ikke.
Hvertfall ikke her inne, når jeg regner med flesteparten som skriver disse type tingene er relativt unge, og mest sannsynelig har vokst opp med at det hvertfall er noen innvandrere i nærheten.

Ser akkurat det samme her hvor jeg bor, litt ute på landet vel og merke.
Men jeg skylder på foreldre og andre "autoritære" personer i et barns oppvekst.
Er en skam at vi ikke har kommet lenger.

Til alle dere som har skrevet disse idiotiske argumentene.
Hadde jeg hatt dere forann meg skulle jeg smikket dere alle sammen.
Jeg synes dette blir for dumt. Jeg har ikke noe imot Hijab eller burka på noen måte men en Politimann/dame burde gå i uniform. Jeg hadde nok hatt litt problemer med å ta en politibetjent seriøst hvis han/hun gikk med enten burka,Hijab eller for den saks skyld bunad eller samekofte.
Irriterer meg at mange innvandrere alltid skal prøve å få alt på deres måte hele tiden. Selv om akkurat det med Hijab ikke er så stor sak da. Men tror nok de kommer til å oppleve en del folk som ikke kommer til å ta dem seriøst for 5 øre.
Sist endret av M4stermind; 5. februar 2009 kl. 23:41.
Sitat av M4stermind Vis innlegg
Irriterer meg at mange innvandrere alltid skal prøve å få alt på deres måte hele tiden. Selv om akkurat det med Hijab ikke er så stor sak da. Men tror nok de kommer til å oppleve en del folk som ikke kommer til å ta dem seriøst for 5 øre.
Vis hele sitatet...
Vis det er vi som slipper dem inn i landet.
Har ikke vi et ansvar på og integrere dem i samfunnet da ?
Kan ikke det bety at kanskje vi må endre på noen av våre "vaner" for og gjøre det mer allsidig?
Hadde politiuniformen bestått av lusekofte og politibilene hadde rosemaling på siden, kunne jeg kanskje sett argumentet om "norsk tradisjon", men jeg kan ikke huske å ha lest at politiuniformen er en viktig del av norsk kulturarv. Det er ikke slik at vi skal male hijab på damene i "brudeferden i hardanger", det er snakk om at folk som har et ønske om å følge en (relativt) harmløs religiøs skikk og tradisjon skal få lov til å gjøre det i det flerkulturelle samfunnet vi faktisk lever i.
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Vis det er vi som slipper dem inn i landet.
Har ikke vi et ansvar på og integrere dem i samfunnet da ?
Kan ikke det bety at kanskje vi må endre på noen av våre "vaner" for og gjøre det mer allsidig?
Vis hele sitatet...
Jo det er klart. Men når det blir sånn at vi forandrer regler og sånne ting for at de skal få det som de vil når de syter om hvor ille de blir behandlet og hvor fælt der er her. Da skjønner jeg ikke hva de gjør her, rett å slett. Tror du at om du hadde flytta ned til Irak, eller noe sånn. At DE hadde forandra sine vaner for å gjøre det mer allsidig for deg? haha, neppe my friend.
Sitat av M4stermind Vis innlegg
Jo det er klart. Men når det blir sånn at vi forandrer regler og sånne ting for at de skal få det som de vil når de syter om hvor ille de blir behandlet og hvor fælt der er her. Da skjønner jeg ikke hva de gjør her, rett å slett. Tror du at om du hadde flytta ned til Irak, eller noe sånn. At DE hadde forandra sine vaner for å gjøre det mer allsidig for deg? haha, neppe my friend.
Vis hele sitatet...
at nordmenn tar seg til rette i utlandet er nok mer utbredt enn du tror.
Jeg synes generelt at folk skal få ha sine egne meninger politisk og religiøst, men jeg synes at grensen går ved det offentlige, som er en plass hvor man skal være nøytral, men uansett om den personen har på seg et kors, hijab david stjerne eller noe annet, Men selv om en bruker eller ikke bruker dette så kan man være unøytral.
Sitat av ulldott Vis innlegg
at nordmenn tar seg til rette i utlandet er nok mer utbredt enn du tror.
Vis hele sitatet...
Hadde du ikke mer en en GAMMEL link fra dagbladet? Jeg mener selvfølgelig det samme om nordmenn i utlandet, som utlenninger i norge. Desuten tror jeg ikke folk fra spania kan sammenlignes med noen fra fks land hvor religion å klesmåte osv er så viktig som det er i mange land.
Sist endret av M4stermind; 6. februar 2009 kl. 00:04.
Sitat av MArkAnus Vis innlegg
Jeg synes generelt at folk skal få ha sine egne meninger politisk og religiøst, men jeg synes at grensen går ved det offentlige, som er en plass hvor man skal være nøytral, men uansett om den personen har på seg et kors, hijab david stjerne eller noe annet, Men selv om en bruker eller ikke bruker dette så kan man være unøytral.
Vis hele sitatet...
Nå er de jo ikke akkurat religionspolitiet. De er ikke der for å se til at alle følger verken de ti bud eller sharialover, men de norske lovene, og de regner jeg de er enige i, når de engang har valgt å bli politi.
Sitat av fabianca Vis innlegg
og de regner jeg de er enige i, når de engang har valgt å bli politi.
Vis hele sitatet...
Ja la oss for guds skyld håpe det. Ellers blir det nok et problem hele greia.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av M4stermind Vis innlegg
Hadde du ikke mer en en GAMMEL link fra dagbladet?.
Vis hele sitatet...
[Flisespikkeri]Aftenposten, ikke Dagbladet[/flisespikkeri]

Så det at artikkelen er noen år gammel betyr at den ikke er sann den dag idag? Du kan jo søke fram noen nyere artikler selv om det er så viktig for deg.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av fabianca Vis innlegg
Nå er de jo ikke akkurat religionspolitiet.
Vis hele sitatet...
qft. Og da trenger man jaggu ikke ha med seg sine religiøse vaner heller.
jaja, Aftenposten da. Samma det vel. Nei, men jeg skulle likt å sett at vi nordmenn fikk det som vi ville om vi flytta til Irak elns. Vi hadde ikke hatt en dritt å si. Synes bare ikke Spania er en god sammenligning, siden de ikke har spesielle skikker og ikke er så opptatt av religion der nede som de er mange andre steder. Og vi integrerer dem godt i samfunnet som vi gjør fra før.
Jeg må bare stille et konkret spørsmål:
På hvilken måte, ovenfor deg eller ovenfor samfunnet, gjør en hijab en tjenestemann noe mindre kapabel til å utføre sitt arbeid, når hijaben er en del av uniformen og det er lett synlig at det er en politikonstabel man har med å gjøre?

Jeg vet at stormen og visse andre her allerede har gitt skikkelige svar på det, men om dere ikke har noe annet å tilføye enn "de ødelegger norge norge er for nordmenn" så synes jeg virkelig at dere er så trangsynte at dere aldri burde diskutere integrasjonspolitikk noen gang.
er det meg du spør?
Sitat av M4stermind Vis innlegg
er det meg du spør?
Vis hele sitatet...
Blandt annet, ja.
Sitat av M4stermind Vis innlegg
Tviler på at de gjør noen dårligere jobb med hijab på hue.
Vis hele sitatet...
Som du ser, så har jeg aldri påstått det heller.
Den eneste grunnen til at politiet nå tilater hijab er fordi at de trenger flere folk, og skjønner at det er en effektiv måte for å rekruttere folk fra en under-representert folkegruppe
hvis jeg hadde flyttet til "utlandet" tror dere at de ville akseptere at jeg ville ha satt opp "karsk" tellt på hvert et gate hjørne ?

Skjønner ikke hvorfor alle skall forandre på den kulturen man kommer till ?
Hva blir de igjen å oppleve i verden hvis alle har den samme kulturen/religionen i alle land?

globalisering å allt det tulle der gjør at vi som individer blir oversett å kultur sammenføyninger blir de eneste man ser.
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
hvis jeg hadde flyttet til "utlandet" tror dere at de ville akseptere at jeg ville ha satt opp "karsk" tellt på hvert et gate hjørne ? .
Vis hele sitatet...
hahaha, det er det jeg mener
Sitat av M4stermind Vis innlegg
jaja, Aftenposten da. Samma det vel. Nei, men jeg skulle likt å sett at vi nordmenn fikk det som vi ville om vi flytta til Irak elns. Vi hadde ikke hatt en dritt å si. Synes bare ikke Spania er en god sammenligning, siden de ikke har spesielle skikker og ikke er så opptatt av religion der nede som de er mange andre steder. Og vi integrerer dem godt i samfunnet som vi gjør fra før.
Vis hele sitatet...
Da må du også sammenligne de andre tinga i Irak med norge .
Jeg blir dog flau av en del Norske folk i syden også, selv om de lokale later tilsynelatene liker det, kan det hende de må det pga penger/sjefer. Når jeg feks ser på chartefeber så gjemmer jeg meg så langt ned i sprekken i stolen jeg bare kan. Hvem vet om han som jobber med taxi der synes det er så morsomt at to alkoholiserte 50åringer fra Norge driver og snakker masse Norsk engelsk og klemmer på han? At kanskje taliban ville tent på noen kirker vi bygger der nede, ville ikke gjort det noe bedre om vi gjorde det samme. Vi prøver da faktisk og bli kvitt den relgiøse fanatismen der nede?


Selv om noen innvandrere tar seg litt mye til rette i Norge, synes jeg ikke denne saken vitner om det. Så lenge det ikke hindrer folk i og gjøre deres arbeid, får bedriften til og virke uproff osv må folk få ha på seg hva dem vil på jobben. Her er det dog snakk om politiet, som reprensenterer staten og skal være nøytral. Det blir for dumt om alle skal gå rundt i alle forskjellige plagg da. Jeg vil også si at ja det vil hindre politiet arbeid hvis de skal kunne gå i alle forskjellige relgiøse plagg. Hva om det er en slosskamp mellom en jøde/muslim/kristen/whatever og en annen person. Da kan det plutselig spørsmål om partiskhet osv. Hva hvis feks politimenna som grep inn mot de demonstrantene utafor den Israelse ambasaden gikk med davidskors? I en perfekt verden ville det kanskje ikke det vært ett spørsmål, men lever vi i en?

Vi bør helt klart ha ett skille mellom stat og relgion. Det bør også innebære og forby relgiøse plagg i alt som har med staten og gjøre!
Hijab og lignende plagg syns jeg blir for dumt i politiet. Om en med nevnte plagg hadde anholdt meg kunne ikke jeg tatt det seriøst hvertfall.

Forresten, Norges våpenskjold på en hijab, anyone ?
Sist endret av Archj; 6. februar 2009 kl. 04:38.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor alle skall forandre på den kulturen man kommer till ?
Vis hele sitatet...
det er ikke snakk om å forandre på kulturen man kommer til, men å beholde kulturen man kommer FRA.
fårstår ikke meningen med å tillate hijab. I Tyrkia har de kvinnelige sikkerhetsvakter ved metalldetektorene, uten hijab.
Hvis metalldetektoren piper på en kvinne, tar vakta frem en mindre medalldetetktor for å finne hva som piper.
Hvis det derrimot er en mann, da tar hun frem walkien og får en mann til å skjekke ham.

Hvis en kvinne kan jobbe som sikkerhetsvakt uten hijab i et muslimsk land, kan hun jobbe som politikvinne uten hijab i et annet land.
Men hvis dama ikke kan ta på men, er det absolut ingen vits i å bli politi engang.
the robocop project FTW?

Sitat av somnium Vis innlegg
det er ikke snakk om å forandre på kulturen man kommer til, men å beholde kulturen man kommer FRA.
Vis hele sitatet...
som de har ingen rett til? viss de sliter i landet sitt og søker asyl i norge osv, så skal dem akseptere enkelte ting, som foreksempel norsk lov, tradisjon og ettikette
Sist endret av Phenom; 6. februar 2009 kl. 08:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=558124

Hvordan skulle politifolk med den jødiske kippaen kunne roe ned sinte muslimske ungdommer mot Israels krigføring mot Gaza? Eller hvordan ville politifolk med hijab bli tatt imot av den jødiske menigheten om de ble brukt til å patruljere en jødisk barnehage?
Vis hele sitatet...
Jeg er så enig at jeg tar enigdansen rundt datamaskinen.
Sitat av Sorriso Rotto Vis innlegg
fårstår ikke meningen med å tillate hijab. I Tyrkia har de kvinnelige sikkerhetsvakter ved metalldetektorene, uten hijab.
Hvis metalldetektoren piper på en kvinne, tar vakta frem en mindre medalldetetktor for å finne hva som piper.
Hvis det derrimot er en mann, da tar hun frem walkien og får en mann til å skjekke ham.

Hvis en kvinne kan jobbe som sikkerhetsvakt uten hijab i et muslimsk land, kan hun jobbe som politikvinne uten hijab i et annet land.
Men hvis dama ikke kan ta på men, er det absolut ingen vits i å bli politi engang.
Vis hele sitatet...
Slik er det da i Norge også. Kvinnelige vakter ransaker det kvinnlige kjønn, og vica versa. Slik er det også som oftest på fotballstadioner.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Vil han da få lov å bruke denne capsen (han bruker bare 1, og nekter å bruke alle andre), i politiet?
Vis hele sitatet...
Nei. På samme måte som at muslimene ikke får ta med seg sin rosa party-hijab i politiet. Det er selvsagt snakk om at det skal lages en spesial-hijab som passer til uniformen.
Sitat av ZrP Vis innlegg
I Forsvaret er det tillatt med både turban og lignende plagg, så vidt jeg vet. Hvorfor skal ikke da politiet ha lov?
Vis hele sitatet...
fordi politiet er lovens lange arm..

og forsvaret er jo absolutt ikke sammenlignbart.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ullsull Vis innlegg
fordi politiet er lovens lange arm..

og forsvaret er jo absolutt ikke sammenlignbart.
Vis hele sitatet...
Det er faen ikkje et argument en gang - det er maksimalt en påstand, og knapt nok det.

Det går igjen i halve tråden. Folk kjem med påstander av typen "Det går faen ikkje an" - uten å begrunne det! Det er så ufattelig dårlig diskusjonsstil at det omtrent får meg til å gråte blod over denne tråden.

Kan ikkje samtlige prøve å begrunne meiningane sine, istadenfor å bare komme med tomme utsagn?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Neppe verre straff enn om du river av capsen til politimannen. Jeg mener, noen vil mene det bør blir det men det er jeg imot.
1. Dere som sier at muslimer ikke kan forvente toleranse her når dere ikke møter toleranse i deres land, dere mener altså, hvis jeg forstår rett at vi skal iallefall ikke være bedre en de værste undertrykkende islamske regimene? Det er jo en veldig fin måte å få til en bra samfunnsutvikling..

2. Å bære en hijab med politiets logo på er ikke det samme som å ha davidstjerner utover hele uniformen.

3. Pope, jo endel gjør faktisk det.

4. Det er helt vanlig at jenter blir ransaket av politikvinner og gutter av politimenn i Norge også. Det er ikke snakk om at vaktene ikke kan ta på motsatt kjønn, men at man skal unngå ytterligere ubehag for den "mistenkte".

5. Og dere som ikke kunne tatt en politikvinne med Hijab seriøst, det er faktisk deres problem, ikke betjentens. Det vil dere nok merke når dere må sitte i buret for forhindring av politiets arbeid, rasehets eller vold mot offentlig tjenestemann. Dette ser jeg på som en god ting da kanskje noen få vil forstå det at å utvise slikt menneskesyn får konsekvenser.

6. Straff for å røske av Hijaben? Ja det vil nok rammes av en av de tre tiltalene jeg nevnte i pkt. 5 avhengig av omstendighetene. Dere kan jo prøve å være kjekkas og rive av en politimann capsen og se om det var verdt det..Han kan da, og noen vil nok, kline dere rett i gølvet i selvforsvar da han trodde dere skulle slå.

7. Jeg forstår at det tydeligvis er frustrerende å ikke klare å argumentere saklig for det man mener. Da er det kanskje påtide å revurdere sitt standpunkt istedet for å lange ut usakligheter som ikke har noe som helst med debatt/diskusjon å gjøre i det hele tatt? Dere bare ødelegger for de som ønsker en saklig debatt. Over 8 sider her er det kun 2-3 inlegg imot politihijab som i det hele tatt inneholder argumenter. Resten er sånnt som går direkte i søpla hos nyhetsredaksjoner. Andre veien er det et overveiende flertall som klarer å diskutere på en voksen måte.

Hadde vært spennende med synspunkter fra forumets politimann.
Sist endret av DeMenT; 6. februar 2009 kl. 14:18.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av DeMenT Vis innlegg
2. Å bære en hijab med politiets logo på er ikke det samme som å ha davidstjerner utover hele uniformen.
Vis hele sitatet...
Nei, men å inkludere religiøse klesplagg/effekter er. Og når man først skal åpne for én ting, så kan man ikke nekte nestemann å bære et kors eller andre ting.
Sitat av Sorriso Rotto Vis innlegg
fårstår ikke meningen med å tillate hijab. I Tyrkia har de kvinnelige sikkerhetsvakter ved metalldetektorene, uten hijab.
Hvis metalldetektoren piper på en kvinne, tar vakta frem en mindre medalldetetktor for å finne hva som piper.
Hvis det derrimot er en mann, da tar hun frem walkien og får en mann til å skjekke ham.

Hvis en kvinne kan jobbe som sikkerhetsvakt uten hijab i et muslimsk land, kan hun jobbe som politikvinne uten hijab i et annet land.
Men hvis dama ikke kan ta på men, er det absolut ingen vits i å bli politi engang.
Vis hele sitatet...
Tyrkia kan virkelig ikke brukes som eksempel i denne diskusjonen, da dette landet står i en særstilling i forhold til majoriteten av land med stor muslimsk befolkning. Tyrkia har i veldig mange år vært styrt av militære og disse har hatt et sterkt ønske om å holde religion utenfor politikken. Derfor går det på ingen måte an å si at Tyrkia er et muslimsk land. Skillet mellom religion og stat er skarpere enn i Norge, selv om mange krefter i Tyrkia ønsker å gjøre noe med dette.

Tvert i mot var det for en tid tilbake forbudt å bære hijab på universitetet i Istanbull. Det sier litt..

http://www.aftenposten.no/meninger/k...icle831577.ece
Sist endret av Halalgeir; 6. februar 2009 kl. 15:10.
Flere sier at vi endrer alt som er for innvandrerne fordi dem klager på at de har det så fælt etc.
Ok hva om de klager på at de har det fælt? Skal man ikke hjelpe dem da ?

Og nei om jeg hadde flyttet til et muslimsk land hadde ikke dem endret lover og regler for meg.
Men om meg og mine x antall landsmenn hadde flyttet ned og faktisk stått for en del av befolkningen i landet, så kanskje ville det skje noe. Kommer jo selfølgelig ann på hvordan landet blir drevet.
Jeg er veldig for en separert stat og religion, og derfor mener jeg også at representanter for Norge (diplomater, soldater, politi osv) bør legge igjen personlig tro hjemme når de er på jobb for Norge. Politiet bør fremstå og handle politisk og religiøst nøytrale, og jeg er dermed imot hijab, palestina skjerf, kjeder med kors synlig i halsen, davidstjerner og politiske effekter osv.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg har ikke lest hele tråden jeg skal innrømme det. Men har likevel lyst til å lufte mine meninger. På samme måte som det er viktig for meg og skille kirken og staten synes jeg ikke noe om å knytte sterkere bånd mellom staten og andre religioner.

Politiet er på mange måter en personifisering av staten, dette er de eneste som har tillatelse til å bruke makt for å håndheve statens lover. At denne personifiseringen av staten skal utrykke et bånd til en vis religion det være seg kristendommen, islam, jødedom, rastafari er for meg irrelevant.

Det fantes faktisk en debatt før "Krigen mot terror" i muslimske land (debattene ble kringkastet til hele midtøsten fra Egypt) om det faktisk var nødvendig for muslimske damer og bære hijab. Etter polariseringen av verden gwb gjennomførte ble slike "radikale" debatter umulig.

Det er gjerne slik at minoriteter holder mer på tradisjoner og skikker en andre, det er derfor forståelige at muslimske kvinner i vestlige land ønsker å bære hijab.

Det kan godt være at mine "ikke religiøse" utgangspunkt spiller en viktig rolle i hvilken side jeg tar i denne saken. Jeg ser nemlig "ikke religiøse" som nøytrale i religionsspørsmål. Det kan selvsagt tenkes at alle uansett er en part i saken, men jeg tror ikke det stemmer. Tar man som utgangspunkt at politiet skal være nøytrale og "ikke religiøse" er nøytrale i religionsspørsmål bør ikke politiet og deres uniform uttrykke noe religiøst.

Det eneste som skaper noen skjær i sjøen for mitt resonnement er det faktum at Norge offisielt er et kristent land. I praksis finner man veldig få land som er mer sekulært en Norge.

Kort oppsummert jeg er prinsipielt i mot blanding av relgion og stat (her statens utøvende myndigheter) I praksis så kan jeg leve med det på samme måte som jeg fortsatt lever med statskirken.
Min personlige mening ang. politi uniformen er at den skal være gjenkjennelig. Alle i politi styrken skal bære samme uniform og se like ut. Selvfølgelig så er det litt differanser som caps, lue etc. men fargene skal være svart med hvite reflekser.

En annen ting å tenke på er rasisme. Jeg tror det i større grad vil utvikle seg rasisme mot politibetjenter hvis de hadde brukt hijab o.l. da folk faktisk kan se på dette som provoserende at et samfunn dekker til kvinnene.

Politiet skal være nøytralt.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Tyrkia kan virkelig ikke brukes som eksempel i denne diskusjonen, da dette landet står i en særstilling i forhold til majoriteten av land med stor muslimsk befolkning. Tyrkia har i veldig mange år vært styrt av militære og disse har hatt et sterkt ønske om å holde religion utenfor politikken. Derfor går det på ingen måte an å si at Tyrkia er et muslimsk land. Skillet mellom religion og stat er skarpere enn i Norge, selv om mange krefter i Tyrkia ønsker å gjøre noe med dette.

Tvert i mot var det for en tid tilbake forbudt å bære hijab på universitetet i Istanbull. Det sier litt..

http://www.aftenposten.no/meninger/k...icle831577.ece
Vis hele sitatet...
Tyrkia er da ikke akkurat styrt av militæret. De har det dog i grunnloven at det skal være et sekulært land. Skulle noen prøve og endre på dette vil det først gå gjennom rettsvesenet, og hvis dem da ikke hadde retta seg etter rettens avgjørelse, så ville kanskje militæret tredd inn. Ja det gir militæret litt mye makt, men etter min mening er det meget viktig og skille relgion og stat, noe dem har klart helt fint.

Og det er vel ikke bare i universitet i Istanbul det er forbudt og bære relgiøse plagg. Det er vel slik i alle offentlige bygg i Tyrkia. Hadde vært greit med en sånn lov i Norge og.
Sist endret av legalize_it; 6. februar 2009 kl. 16:45.
Klarer de ikke å gå på jobb uten skaut på er det de som har problemer, de bør infinne seg med at i norge skal ikke politifolk gå med skaut. Thats the way she goes.
100% enig med professor Gunnar Skirbekk ved Universitetet i Bergen.

http://www.bt.no/lokalt/article787738.ece


- Poenget med å bære en uniform som representant for en statlig instans som driver med legitim utøvelse av makt, er nettopp at alle personlige oppfatninger eller holdninger må legges til side.

- Men dersom personen ikke skjønner at en må legge private og gruppemessige markører til side, er vedkommende ikke klare for å rekrutteres til politiyrket.

- Hvordan skulle politifolk med den jødiske kippaen kunne roe ned sinte muslimske ungdommer mot Israels krigføring mot Gaza? Eller hvordan ville politifolk med hijab bli tatt imot av den jødiske menigheten om de ble brukt til å patruljere en jødisk barnehage?

Sier seg selv spør du meg...
Hvor mange prosent av muslimske kvinner er i arbeid i Norge, per idag?

Hvor mange av dem jobber for politiet?