Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  612 47641
Appel: Nei det er ikke det samme, for det ville de ikke hatt noen grunn til. Hijaben derimot føler mange seg forpliktet til å bruke pga sterke psykologiske mønstere de har vokst med til å innarbeide i psyken sin.
Sitat av pokemon Vis innlegg
vi får det kanskje ikke mindre godt av akkurat dette men det begynner i det små.. å ettervert så er vi blitt muslimer hele gjengen.. religion er bare tull i mine øyne..
Vis hele sitatet...
Sant det.

At folk tror på religion er jo samme som å tro på julenissen.
og som sagt, Religion - Roten til alt vondt.

Men nå blir det ikke noe av hijab på politi kvinnene allikevel siden de ville ikke ha det på.
Må si at denne tråden ga meg et nytt syn på en del av brukere her på forumet. Vet ikke om det er fordi dere er kids og ikke har lært å bruke det norske språket eller fordi dere bare er trangsynte bønder, men uansett så er det bra. Saker som dette får frem personlighetstrekk hos folk som man ellers ikke ville sett, så har man ihvertfal lært noe nytt om hverandre..
Sist endret av mentalmelt; 5. februar 2009 kl. 00:08.
Husk nå for all del at det er forskjell på hijab og burka... Burka vil naturligvis aldri bli aktuelt fordi det skjuler annsiktet til vedkommende. Det ville jo vært det samme som om finlandshette ble standart uniform for politiet...
Du nekter å se poenget mentalmelt. De kommer til Norge, og vi slipper dem inn, men så forventer de at VI skal tilpasse oss? Det er de som burde tilpasset seg Norge. Hvis de ikke vil det, så er det jo bare å reise igjen.
Interessant sak dette her.

Jeg mener absolutt at politiet skal være livssynnøytralt. Det er hele poenget med en uniform; den skal fjerne alle personlige kjennetegn og - nettopp, uniformere - menneskene som bærer den.

Slik sett strider en hijab (ikke burka; burka er heldekkende, hijab dekker håret) mot hele dette prinsippet. Ser poenget om at dette kan lette kommunikasjonen mot muslimske kvinner, men dette er ikke et godt nok argument til at det holder nevneverdig vekt. Hvis det hadde vært tilfelle, så BURDE vi også tillate at politiet kan bære baseball-capser bak frem, fordi dette vil bedre kommunikasjonen mot ungdom - eller saggebukser, fordi dette kan virke positivt mot hip hoppere.

Skal man først argumentere på den måten, så får man være konsekvent.

Politiet representerer først og fremst den norske stat; ikke seg selv eller sin egen religion. Jeg er akkurat like mye i mot at de skal gå med synlige tatoveringer, markante kristne kors rundt halsen eller norske vadmelsstøvler - som jeg er i mot at de skal gå med hijab. Det hører rett og slett ikke hjemme i en uniform.

OG: For å følge opp noe som ble sagt tidligere i tråden av mentalmelt: Hvis det er bevis for at dette gjør de dårligere i jobben, så skulle han bry deg. Poenget er at dette ikke engang skal kunne bli et tilfelle; uniformer er like nettopp fordi at alle skal oppfatte bæreren likt. Nå tror jeg heller ikke at hijab-bærende politi blir noe PRAKTISK problem - til det er de altfor få - men hijab-bærere vil absolutt kunne bli diskriminert på arbeidsplassen sin - og i det politiet mister sin autoritet ovenfor en annen person, så vil også han eller hun også utføre en dårligere jobb.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jo, det er et problem og det vet du godt. Religion sitter dypt hos folk, mye dypere enn vår trang til å se håret til den vi snakker med.
Vis hele sitatet...
det er jo ikke snakk om å se håret til den man snakker med.
Jeg synes bare politiets uniform skal være religionsnøytralt. Hijab finnes ikke provoserende i det heletatt ellers spør du meg.

men om de har en sterk trang til å gå kledd etter relgion, kan det iallefall ikke være vanskelig å la være å bli politi?
Sitat av Stormen Vis innlegg
Interessant sak dette her.

Jeg mener absolutt at politiet skal være livssynnøytralt. Det er hele poenget med en uniform; den skal fjerne alle personlige kjennetegn og - nettopp, uniformere - menneskene som bærer den.

Slik sett strider en hijab (ikke burka; burka er heldekkende, hijab dekker håret) mot hele dette prinsippet. Ser poenget om at dette kan lette kommunikasjonen mot muslimske kvinner, men dette er ikke et godt nok argument til at det holder nevneverdig vekt. Hvis det hadde vært tilfelle, så BURDE vi også tillate at politiet kan bære baseball-capser bak frem, fordi dette vil bedre kommunikasjonen mot ungdom - eller saggebukser, fordi dette kan virke positivt mot hip hoppere.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på en baseball cap og en hijab er at capen ikke ville hatt noen hensikt what so ever. En hijab er et plagg som sitter så dypt festet i enkelte menneskert psyke at det vil ha en hensikt å tillate det. Så lenge plagget er i stil med resten av uniformen så er det en del av den, og ikke et hvilket som helst fritidsplagg.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Politiet representerer først og fremst den norske stat; ikke seg selv eller sin egen religion. Jeg er akkurat like mye i mot at de skal gå med synlige tatoveringer, markante kristne kors rundt halsen eller norske vadmelsstøvler - som jeg er i mot at de skal gå med hijab. Det hører rett og slett ikke hjemme i en uniform.

OG: For å følge opp noe som ble sagt tidligere i tråden av mentalmelt: Hvis det er bevis for at dette gjør de dårligere i jobben, så skulle han bry deg. Poenget er at dette ikke engang skal kunne bli et tilfelle; uniformer er like nettopp fordi at alle skal oppfatte bæreren likt. Nå tror jeg heller ikke at hijab-bærende politi blir noe PRAKTISK problem - til det er de altfor få - men hijab-bærere vil absolutt kunne bli diskriminert på arbeidsplassen sin - og i det politiet mister sin autoritet ovenfor en annen person, så vil også han eller hun også utføre en dårligere jobb.
Vis hele sitatet...
Takk for at du bidrar med dine synspunkter Stormen, det har vært mangel på seriøse innspill blant motstandsbevegelsen her i kveld.

Hvis dette skulle bli et problem så er det noe som må vurderes, men jeg ser fortsatt ikke noe problem i å prøve det ut i praksis. En politibetjent i hijab vil sikkert ha større problemer i visse situasjoner, men hun vil også ha fordeler i andre. Vi trenger en politistyrke som er i stand til å takle alt samfunnet har å by på, så imo ville dette bare styrket politiets rolle i samfunnet.
Sist endret av mentalmelt; 5. februar 2009 kl. 00:34.
jeg gleder meg til det begyner nudister i politiet da blir de fart i sakene ja
hvis de skal åpne for en trosrettning/leveregel så må de vel åpne for alle ?
Sitat av Kulefanger Vis innlegg
Du nekter å se poenget mentalmelt. De kommer til Norge, og vi slipper dem inn, men så forventer de at VI skal tilpasse oss? Det er de som burde tilpasset seg Norge. Hvis de ikke vil det, så er det jo bare å reise igjen.
Vis hele sitatet...
Jamen. Dette er jo det nye Norge. Det finnes ikke lenger et norge for nordmenn hvor alle tusler rundt i bunad, vadmelsbukser og binders i kraven. Den tid er forbi og selv om du sikkert syns det er trist kommer aldri dette landet til å se slik ut.

Og når nå Norge en gang består av mennesker som er ulike, med ulik kulturell bakgrunn og ulike skikker så skulle det da bare mangle at ikke man legger til rette for at også de som i følge sin religion skal gå med håret tildekket skal ha muligheten til å bli politi.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Interessant sak dette her.

Jeg mener absolutt at politiet skal være livssynnøytralt. Det er hele poenget med en uniform; den skal fjerne alle personlige kjennetegn og - nettopp, uniformere - menneskene som bærer den.

Slik sett strider en hijab (ikke burka; burka er heldekkende, hijab dekker håret) mot hele dette prinsippet. Ser poenget om at dette kan lette kommunikasjonen mot muslimske kvinner, men dette er ikke et godt nok argument til at det holder nevneverdig vekt. Hvis det hadde vært tilfelle, så BURDE vi også tillate at politiet kan bære baseball-capser bak frem, fordi dette vil bedre kommunikasjonen mot ungdom - eller saggebukser, fordi dette kan virke positivt mot hip hoppere.

Skal man først argumentere på den måten, så får man være konsekvent.

Politiet representerer først og fremst den norske stat; ikke seg selv eller sin egen religion. Jeg er akkurat like mye i mot at de skal gå med synlige tatoveringer, markante kristne kors rundt halsen eller norske vadmelsstøvler - som jeg er i mot at de skal gå med hijab. Det hører rett og slett ikke hjemme i en uniform.

OG: For å følge opp noe som ble sagt tidligere i tråden av mentalmelt: Hvis det er bevis for at dette gjør de dårligere i jobben, så skulle han bry deg. Poenget er at dette ikke engang skal kunne bli et tilfelle; uniformer er like nettopp fordi at alle skal oppfatte bæreren likt. Nå tror jeg heller ikke at hijab-bærende politi blir noe PRAKTISK problem - til det er de altfor få - men hijab-bærere vil absolutt kunne bli diskriminert på arbeidsplassen sin - og i det politiet mister sin autoritet ovenfor en annen person, så vil også han eller hun også utføre en dårligere jobb.
Vis hele sitatet...
Se der ja. Endelig en som kan argumentere. Gutter! Lær av onkel Stormen!
Jeg viser ellers til det jeg skriver over. Å tillate hiljab i politiet er en konsekvens av at Norge består av mennekser med ulik bakgrunn. Man burde ikke la det være slik at en del av befolkningen i praksis ikke kan bli politi fordi de må bære hijab.

Jeg ser du sier at du ikke mener bedre kontakt med muslimske kvinner er et godt nok argument for å tillate hijab, men jeg er uenig. Muslimske kvinner er blant de som er vanskeligst å integrere i samfunnet vårt fordi man ikke har offentlige instanser som har innpass på deres arena. Dette er et stort problem også fordi man vet at nettopp kvinner med muslimsk bakgrunn er så viktige som kulturformidler til sine barn. Det er ofte kvinnen i tradisjonelle, muslimske familier som står for brorparten av oppdragelsen.

Og hvis kvinner som tar på seg hijab mister autoritet i sin rolle som politi er dette et alvorlig problem.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Takk for at du bidrar med dine synspunkter Stormen, det har vært mangel på seriøse innspill blant motstandsbevegelsen her i kveld.
Vis hele sitatet...
Joda, det er jo en interessant problemstilling - fordi den toucher innom flere temaer; og har samtidig evne til å engasjere mange mennesker - av svært varierende grunner.

Jeg må jo si jeg umiddelbart skjemmes over noen av mine meningsfeller og deres idiotiske, lavpannede begrunnelser for sin motstand mot dette (anti-islam kortet begynner å bli litt oppbrukt nå, syntes jeg) - men jeg er nå allikevel enig i deres konklusjon; om enn på et annet grunnlag.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Forskjellen på en baseball cap og en hijab er at capen ikke ville hatt noen hensikt what so ever. En hijab er et plagg som sitter så dypt festet i enkelte menneskert psyke at det vil ha en hensikt å tillate det. Så lenge plagget er i stil med resten av uniformen så er det en del av den, og ikke et hvilket som helst fritidsplagg.
Vis hele sitatet...
Når du sier at forskjellen på en baseball cap og hijab er at capen ikke ville hatt noen hensikt, så begrunner du jo egentlig din hijab-støtte ut i fra to hensyn:

1) Sannsynligheten for at det kan bedre kommunikasjonen mot muslimske kvinner, og
2) At hijaben har en praktisk og/eller følelsesmessig betydning for de muslimske kvinnene.

Problemet med dette resonnementet er at du maler deg litt inn i et hjørne - fordi mitt spørsmål blir da: Hvem skal da avgjøre hva som både kan være positivt i arbeidet - og samtidig har en praktisk eller følelsesmessig betydning for bærerne? Hvis dette er kriteriene for å få lov, hvor ligger da rettferdigheten i å nekte alle de andre som oppfyller disse to kriteriene å bære "sitt" plagg på jobb?

Du avslo jo at en baseball-cap kunne ha en slik følelsesmessig betydning, men hva med f.eks en mann som har en stor tatovering av en øgle i ansiktet - og hvor denne tatoveringen er en del av hans personlighet? Eller hva med politimannen med piercing gjennom nesa - som har hatt denne siden han var 18 år (nå 32)? Eller politimannen som bare rett og slett ser på seg selv som en rebell - og liker å gå med rocke-tskjorter under en oppkneppet politi-skjorte?

Alle disse tingene ville ganske selvsagt - i min mening - medføre at polititjenestemennene mistet autoritet hos en viss del i befolkningen; på samme måte som jeg mener at også hijab-bærende kvinner vil gjøre det.

For å argumentere ut i fra Immanuell Kants "kategoriske imperativ"; det eneste som er moralsk godt her i verden, er det du kan gjøre til en maksime - uten at samfunnet (eller det du ønsker å teste om er gyldig) bryter sammen.

Eksempel: Det er ikke moralsk riktig å stjele fra en butikk, fordi hvis alle MÅTTE stjele fra en butikk (kategorisk imperativ), så ville ingen butikker overleve - og det ville ikke vært noe å stjele. Ergo: Det ville ikke ha fungert - og derfor er det ikke "godt".

Det samme prinsipp kan vi anvende her: Hvis vi skal tillate en type utskeielse, så la oss gjøre dette til en maksime - og si at alle som har noe som er viktig for dem, også MÅ ta dette med inn i sin politiuniform.

Dette ville medføre at alle som hadde tatoveringer eller piercinger viste disse på jobb, alle som gikk med store, prangende kristne kors viste disse, osv... Dette hadde rett og slett ikke gått - fordi da ville ikke politiet i praksis hatt noen uniform - og hele ideen om en uniform ville ha brutt sammen.

På bakgrunn av dette er min innstilling at man enten må utarbeide et sett med kriterier for når det skal være lov å bære private effekter på jobb (nå er det kun gitt dispensasjon til én gruppe - hijab-bærere) - eller nekte alle personlige effekter overhodet.

Og, i det jeg skriver disse avsluttende ord, så vil jeg bare si at jeg ikke engang har BEGYNT å diskutere hvor problematisk det er at en politibetjent - som i alle tilfeller skal oppfattes som nøytral og en representant for staten Norge - bærer tydelige tegn på sin religion. Jeg mener at dette er svært problematisk, all den tid folk alltid vil lete etter ting å diskriminere en politibetjent for. Slike ting mener jeg har potensiale for å undergrave politiets tillitt og nøytralitiet i enkelte deler av befolkningen - og dette ville vi unngått om en "uniform hadde vært en uniform".

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Og hvis kvinner som tar på seg hijab mister autoritet i sin rolle som politi er dette et alvorlig problem.
Vis hele sitatet...
Bare for å følge opp dette utsagnet veldig kort: Ja, det er jeg enig. Men løsningen på problemet er ikke å la en gruppe bære hijab.

Det er nemlig et like alvorlig problem at politi med tatoveringer i ansiktet eller piercinger mister sin autoritet; det er et tegn på at vi, som mennesker, forhåndsdømmer andre - og leter etter feil. Politiet skal forsøke å unngå situasjoner hvor deres autoritet blir undergravd - og således burde de, i min mening, uniformere seg og opptre som én gruppe - fremfor 50.000 enkeltindivider.

Det er en grunn til at uniformer finnes - og har gjort det, i 3-4000 år. Det er fordi de virker massesuggestivt på mennesker - de kommanderer og krever respekt. All personlighet man tilfører denne enhetlige uniformen, svekker samtidig dens styrke.
Sist endret av Stormen; 5. februar 2009 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Poenget med en uniform er å representere noe, samtidig som den skal være nøytral. Den engelske definisjonen for ordet uniform "never changing; always with the same standard; alike; similar; even". Noe jeg mener å bringe inn slike religiøse/kulturelle plagg skader/ødelegger autoriten og nøytralitien til uniformen.

Utenom det synes jeg generelt sett det blir feil at vi skal tilpasse oss enkelte grupper, det være seg muslimer eller andre. Jeg syns det blir helt feil
Sitat av fabianca Vis innlegg
man følge argumentet ditt burde vel alle gått med heldekkende uniform så ingen ser hvem som har mørk hudfarge, rødt hår, er ung/gammel, kvinne/mann osv.
Vis hele sitatet...
Jeg får vel presisere da skjønner jeg.
Man kan alltid dra arguementene helt ut hvis man ønsker det. Skal alle i politiet kun prate Oslo-dialekt også? Nei - selvfølgelig ikke.

Jeg trur man bør se ordet "identitet" først. I følge Wikipedia er det et psykologisk/kulturelt uttykk. Videre nevner Wikipedia at språk, forbruksvaner, kollektive minner, klær, religion etc kunne da fungere som markører for identitet. Kilde

Uniformen skal fjerne den identitet (i den kulterelle betydningen) man har knyttet opp mot gjenstander/plagg. Jeg er enig i at noen identiterer seg med sin hudfarge, hårfarge,alder,kjønn, språk. Poenget med uniform er at alle skal kle seg likt uansett av alder, kjønn, hudfarge, hårfarge, dialekt (språk), religion og ikke skape noen forskjell ut av det.

Praktisk "problem" : hodeplagg skal taes av inne. (Punkt 19)- hvordan løses dette i forbindelse med hijaben?
Jeg mener at politidirektoratet har laget problemer for seg selv med å innføre dette, men det er jo ikke utelukkende negativt. (Se til mine tidligere poster)

Dette blir nok mitt siste innlegg i denne topicen uansett hva man vrir og vender ut at denne posten.

_Ole_
Vi må jo også se fordelene i dette. I Feks saker med omskjæring, æresdrap begått av muslimske menn, og andre kriminelle handlinger med religiøse overtoner vil det nok være en stor fordel med kvinnelige betjenter med hijab, nemlig for ofrene i slike saker vil kunne identifisere seg og åpne seg lettere enn for ei blond jente med håret i strikk.
Og for å ikke snakke om pakistanske gjenger. Tror ikke de hadde vært så høy i hatten om en politidame som ligna på mora eller søstra kom på døra.

Ellers mener jeg at det er greit, men at det må gjøres så diskre som mulig. Veit ikke hvilke regler som gjelder, men om de stikker den nedenfor kragen, istedetfor å ha den rundt skuldrene, så vil den jo vises litt mindre.
Sist endret av Saape; 5. februar 2009 kl. 01:22.
Du har gode poenger Stormen.

Jeg er ikke nødvendigvis enig i at man på død og liv skal likestille alle grupper, som for eksempel folk med en svær tattis i ansiktet, bare fordi det ikke skal være urettferdig. Det går ann å åpne for endringer der man anser det som gunstig, som for eksempel hvor situasjonen er dypt kulturelt og psykologisk betinget hos en større befolkningsgruppe som politiet er særskilt interessert i å rekrutere mennesker fra.

Dette er noe som må vurderes fortløpende. Jeg ser at dette åpner for diskusjon rundt andre religiøse duppeditter, og jeg ser også hvor praktisk og enkelt det ville vært å bare si nei.

At politiet som enhet skal vise at de står samlet og er like er jeg helt enig i. Jeg antar at man må se langt utenfor sitt eget miljø for å fatte hva slags holdninger en politibetjent i hijab kan risikere å bli utsatt for på jobb. Men, jeg tror også at det går ann å venne seg til at enkelte bærer et annet hodeplagg på uniformen sin, selv om denne tilvenningen sikkert vil være vanskelig i deler av samfunnet.

Jeg tror imidlertid at ved å kanalisere arbeidskraften dit hvor den tjener sin hensikt best så vil dette i realiteten ikke være en betydelig problem, men at det definitivt kan og vil oppstå situasjoner som setter ordningen på prøve er jeg ikke fremmed for.

God natt =)
Sist endret av mentalmelt; 5. februar 2009 kl. 01:31.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kan ikke si jeg bryr meg veldig mye om akkurat dette. Har langt viktigere samfunnsproblemer å tenke på enn det at vi absolutt skal gjøre det vanskelig for kvinnelige innvandrere å jobbe i Politiet.

Skal bry meg hvis det viser seg at sjalet deres på en eller annen måte vil gjøre dem i dårligere stand til å gjøre jobben sin.
Vis hele sitatet...
Det er så langt bak mål som du får det, Staten snakker om å ivareta norske tradisjoner, så går de å gjør noe som dette.

Se på amerika forresten, har mange millioner mer innvandrere enn oss, brannmenn og politi med latino amerikansk bakgrunn, men alikevel må de bruke vanlig uniform, ingen sombrero på de karene der nei.

Greit sombrero var å ta det litt langt men, vi er norge. viss vi skal rette oss etter innvandrerene hele tida er det ingenting norsk igjen med oss, det er rett og slett latterlig.
Hvis muslimske kvinner ansatt i det norske politivesenet skal få lov å ha på seg hijab må også andre hodeplagg tolereres på lik linje: Som mange andre har poengtert vil også jeg ha problemer med å ta vedkommende seriøst hvis uniformen er på plass, med unntak av et regelrett upassende hodeplagg som f.eks. en «bjørnefitte», en fez, en fedora eller en trucker cap på seg.

En uniform skal være en uniform, og i følge ordboka er en uniform:
uniform (s.) [mer -, mest -] lik drakt for folk i samme firma (, stilling) el.l.
uniformere (v.) [(uniformerer - uniformerte - uniformert)] 1. Ensrette
2. Iføre uniform
Vis hele sitatet...
Uni betyr en, form betyr, vel, form, og ordets betydning vil da være ensformet, eller ensrettet. Det vil si at alle skal kle seg likt.
Hvis utradisjonelle plagg av noe slag skal bæres vil det ikke lenger kunne kalles en uniform, i hvertfall ikke per gjeldende definisjon.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
For å argumentere ut i fra Immanuell Kants "kategoriske imperativ"; det eneste som er moralsk godt her i verden, er det du kan gjøre til en maksime - uten at samfunnet (eller det du ønsker å teste om er gyldig) bryter sammen.

Eksempel: Det er ikke moralsk riktig å stjele fra en butikk, fordi hvis alle MÅTTE stjele fra en butikk (kategorisk imperativ), så ville ingen butikker overleve - og det ville ikke vært noe å stjele. Ergo: Det ville ikke ha fungert - og derfor er det ikke "godt".

Det samme prinsipp kan vi anvende her: Hvis vi skal tillate en type utskeielse, så la oss gjøre dette til en maksime - og si at alle som har noe som er viktig for dem, også MÅ ta dette med inn i sin politiuniform
Vis hele sitatet...
Å tillate hijab handler mer om å la folk få praktisere sin religion (innen rimelighetens grenser, www.temple420.org vil nok ikke få gjennomslag for å praktisere sin religion i norsk politivesen), enn det handler om å la folk få uttrykke personlige meninger via diverse effekter.

Å tillate folk å praktisere sin religion uten at det går ut over andre synes jeg ikke er veldig vanskelig å opphøye til en universell lov, for å holde oss til Kant. For eksempel ville ingen tvunget en jødisk politimann til å spise mat som ikke var kosher, med begrunnelsen at det å tillate ham å praktisere et religiøst forbud skulle kunne åpne for kvinnelig politi med burka...

Så kan man igjen diskutere hvorvidt hijab er en religiøs praksis som er innenfor rimelighetens grenser, ærlig talt er jeg usikker på hva jeg synes om det, men jeg er ikke enig med deg i at det kategoriske imperativ kan brukes så lettvindt.
Det blir for dumt synes jeg... Det en turban o.l. hører ikke hjemme på en politiuniform... Det blir som om noen skulle komt med flosshatten sin på jobb, fordi den tilhørte bunaden hans...
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ok skal forklare mine argumenter mot:

argumenter mot:
1. det er ikke norsk tradisjon, når man lever i norge får man forholde seg til norske regler.
2. politi skal være lett synelig ikke inntullet i religiøse antrekk!
3. burka osv svekker politiet,

argumenter for:
ingen!

De som mener at dette burde innføres i norge, kan dra tilbake dit tradisjonen om religiøse plagg kom fra å bli purk der!
Vis hele sitatet...
1. Det er ikke norsk tradisjon. javel, ok? Forstår ikke hvorfor dette skal være et hinder? Et multikulturelt Norge har vi bare godt av. Appelsin på en skitur er like lite norskt. Er jo fra Florida?
2. De er fortsatt synlige. Det er ikke noe fancy nanosuit under en burka hvis du lurte, og det er fullt mulig å snakke med en dame som har hijab eller burka. Dårlig argument.
3. Hvorfor svekker det politiet? Dessuten er det jo mer snakk om Hijab her, og kan ikke se hvordan det svekker politiet? Donuts tror jeg svekker de mer, når feite politifolk ikke klarer å løpe 100 meter. For ikke å snakke om alder eller generell dårlig form? Nok et dårlig argument.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Minner meg litt om den saken som var i nyhetene nå nylig, hvor en fødende kvinne ble fortalt av jordmoren at hun ikke kunne banne når hun skulle føde..
Legg igjen religionen hjemme når du drar på jobb. Det være seg om du ønsker å gå med et stort kors hengende utenpå uniformen, eller om du vil gå med hijab og whatnot.
Sitat av dain Vis innlegg
Minner meg litt om den saken som var i nyhetene nå nylig, hvor en fødende kvinne ble fortalt av jordmoren at hun ikke kunne banne når hun skulle føde..
Legg igjen religionen hjemme når du drar på jobb. Det være seg om du ønsker å gå med et stort kors hengende utenpå uniformen, eller om du vil gå med hijab og whatnot.
Vis hele sitatet...
Man skal være forsiktig med å være så bastant. Noen mennesker er så troende at det er en del av livet deres. Det skal ikke være så enkelt for oss nordmenn å si at SÅNN skal det være når det kommer til andre kulturer.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Noen mennesker er så troende at det er en del av livet deres.
Vis hele sitatet...
Da får man finne seg en mer passende jobb, imo. På samme måte som at de mest kristne her i landet blir prester i stedet for politi.
Det er merkelig hvordan antihijab-gjengen gang på gang drar inn capser og andre ikkereligiøst hodeplagg. Å sammenlikne dette med en hijab blir useriøst, da kvinner som ville brukt hijab som politikvinne gjør det av religiøse grunner, ikke fordi det er "kult".

Og når ble det tatt for gitt at en uniform skal være noe nøytralt og fjerne alle personlige kjennetegn? drit i hva ordboken definerer ordet uniform som. Poenget med en politiuniform bør jo være at folk gjenkjenner personen de møter som en politi, med alt det innebærer. Ikke noe annet. Om folk ikke klarer å respektere politikonstabelen fordi vedkommende har på seg en hijab, så ligger ikke problemet hos politikvinnen, men hos personen som eventuelt har begått den kriminelle handlingen. Dette kan jeg heller ikke se for meg som et vedvarende problem, da eventuell disrespekt ovenfor politiet i form av motsettelse av arrest ol. blir slått ned på, og hijabbærende kvinner blir (forhåpentligvis) raskt annerkjent som en hvilkensomhelst annen politi.

Forøvrig, hva er ved denne hijaben som gjør at folk reagerer? Er det at den bryter med hva en vanlig politiuniform ser ut som? Er det at den har religiøs betydning?
Sitat av Berkowitz Vis innlegg
Forøvrig, hva er ved denne hijaben som gjør at folk reagerer? Er det at den bryter med hva en vanlig politiuniform ser ut som? Er det at den har religiøs betydning?
Vis hele sitatet...
Begge deler, men med hovedvekt på at det har religiøs betydning, da dette kan føre til ytterligere konflikter. Politiet skal være nøytralt, både politisk og religiøst sett, og ensrettet uniformering er med på å tydeliggjøre dette.
Sist endret av charz0r; 5. februar 2009 kl. 14:52.
problemet er vel ikke at muslimske damer får lov til å bruke hijab "on duty", men at kun hijab damer får lov å bruke personlige hodeplagg mens Ole Petter ikke får lov å bruke sin Man-U caps når han er "on duty".

Enten er alle hodeplagg tillatt, eller ingen.
Du sier religiøs betydning, og at dette kan føre til ytterligere konflikter.. Sier du ikke med dette at problemet er intoleranse ovenfor religion? Hva med politi som har en annen hudfarge? Hva om politikonstabelen har en annen hudfarge, og personen som skal bli anholdt eller bøtelagt er rasistisk? Dette kan føre til ytterligere problemer.. Hvor er det problemet ligger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Geiten Vis innlegg
problemet er vel ikke at muslimske damer får lov til å bruke hijab "on duty", men at kun hijab damer får lov å bruke personlige hodeplagg mens Ole Petter ikke får lov å bruke sin Man-U caps når han er "on duty".

Enten er alle hodeplagg tillatt, eller ingen.
Vis hele sitatet...
Det er en vesentlig forskjell på en uniform hijab og å tillate vilkårlige capser. Det er ikkje snakk om å få velge hijab fritt, men å legge det til som eit standardisert element av politiuniforma.
personlig har jeg ingenting imot det, sålenge ikke hodeplagget gjør det atskillig vanskeligere å identifisere dem som politi.

en kamerat av meg var en smule uenig her om dagen;
NEI SÅ FAEN!, DET ER JO DEM NORGE SKAL BESKYTTES MOT!
Vis hele sitatet...
nei, ikke rasist, bare veldig trøtt...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er en vesentlig forskjell på en uniform hijab og å tillate vilkårlige capser. Det er ikkje snakk om å få velge hijab fritt, men å legge det til som eit standardisert element av politiuniforma.
Vis hele sitatet...
Men til hensyn av hva? Religion.
Hva har islam med politiet å gjøre?
Er det ikke slik at man bør kunne skille mellom privatliv og arbeid?
Hvorfor skal muslimer få lov å ta med privatlivet sitt på arbeid, men ikke Ole Petter?

Hva om min spesielle religion krever at jeg har på meg en krokodillehatt.
Regner med at de kommer til å lage en krokodillehatt som blir en del av min uniform da også, ikke sant? eller er det bare islam?

Hvis, svaret er ja, da er det ikke no problem da.
Jeg mener dette blir helt feil, politiuniformer bør være like.
Religionen har jo ikke noe med jobben å gjøre i det hele tatt.

Det blir jo det samme som at BMW begynner å sette Volvo merker på bilen sin, fordi at han ene som jobber i Bmw er svensk.

Det handler ikke om at jeg ikke vil ha landet flerkulturellt osv.
MEN, viss de fleste tenker seg godt om, hvordan tror dere fulle ekle nordmenn kommer til å reagere når det kommer en politidame med hijab og tar ifra dem drikke?

For det første kommer mangen til å ha mindre respekt for dem, siden de skiller seg ut.

Og for det andre kommer folk til å slenge dem full av dritt, fordi at det er sånn samfunnet vårt er blitt idag dessverre.
Har sett utallige episoder der folk er rasistiske mot utlendinger ute på by'n .
I mye større grad enn mot nordmenn, og viss de da i tillegg skal ha på seg noe som tydelig viser at det tilhører den og den religionen, så kommer folk til å bli mye mer kritiske.


Dette går seg helt sikkert til, men det kommer til å ta sin tid, før folk faktisk godtar at politiuniformen skal vise hvilken religion du har.
Sist endret av Cv-Jannis; 5. februar 2009 kl. 15:55.
Sitat av Berkowitz Vis innlegg
Det er merkelig hvordan antihijab-gjengen gang på gang drar inn capser og andre ikkereligiøst hodeplagg. Å sammenlikne dette med en hijab blir useriøst, da kvinner som ville brukt hijab som politikvinne gjør det av religiøse grunner, ikke fordi det er "kult".
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg det er useriøst og tillegge et plagg en religiøs mening. For det er fortsatt bare et stykke tøy.

Minner meg på tråden Norge blir et muslimsk land.
Synes det blir feil. Tviler på at en rbk-caps hadde blitt godtatt, det er også bare et stykke tøy.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Nøyaktig hvilke meninger er det politikvinner tar med seg på jobb når de har et sjal på hodet? At de tror på en gud? Guriland, så provoserende.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke provoserende for meg, men hvordan ville denne kvinnen stått stilt om hun var i situasjon hvor hun ble nødt til å roe ned en gjeng rasister/nazister/nasjonalister eller whatever som finner sånt provoserende?

Jeg mener bare at som politi så skal man være 100% nøytral, klarer man ikke det så har man ikke noe å gjøre som politibetjent..

Og forresten, hvor skal dette stoppe? Hva blir det neste vi skal tillate at politiet går med? Dette betyr at nå kan hvem som helst stille krav til hva de vil gå med i arbeidstiden. Uniformen er ikke lenger like gjeldende..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drittunge Vis innlegg
Synes det blir feil. Tviler på at en rbk-caps hadde blitt godtatt, det er også bare et stykke tøy.
Vis hele sitatet...
Du er faktisk ikkje i stand til å sjå forskjellen på valgfritt hodeplagg og valgfritt hodeplagg som er en standardisert del av uniforma? Det er ikkje snakk om valgfri hijab, men om en standardisert hijab. På linje med at både caps, hjelm og lue er del av dagens uniform.
Jeg er imot at politi skal ha på seg hijab, rastahue eller hva enn det skal være. Hold dette pisset utenfor ordensmakten vår.

Litt lol, men se for deg at et hijabbærende politi skulle være opprørs politi, eller spesialstyrkepoliti "neei, jeg skal ikke ha hjelm, jeg skal ha kevlarhijab" haha.

Syns bestandig det er gøy å lese slike tråder på freakforum, det må være det mest venstrevridde forumet i verden, en haug med sosialister som sier at alle skal få lov til alt.

Får bare håpe at ikke politiet blir "muslimisert".
Å være sosialist er langt ifra det samme som å være tolerant. Og du burde skaffe deg nye briller om du ikke greier å se forskjell på et plagg hvis funksjon er å være en del av en uniform, kontra et plagg (hjelm) som man bare bruker på grunn av sin funksjon.
Hadde blitt forbanna om jeg hadde sett noen bruke det der, hvor skal dette ende? Hvis dette går igjennom er ikke Norge, norsk lenger.
Sitat av treimoz Vis innlegg
Hadde blitt forbanna om jeg hadde sett noen bruke det der, hvor skal dette ende? Hvis dette går igjennom er ikke Norge, norsk lenger.
Vis hele sitatet...
Såda, alle polititjenestemenn er norske statsborgere, iht. Politilovens §18:
§ 18. Politipersonalet

Den som skal tilsettes i politi- og lensmannsetaten, herunder i Politidirektoratet, må ha plettfri vandel. Tilsatte med alminnelig politimyndighet må være norske statsborgere.
Vis hele sitatet...
å gå me hijab som del av uniformen til en politi svekker autoriteten til personen, ettersom hijab ikke er norsk, ikke rasitsisk ment men norsk politi er spesielle ettersom de må søke tillatelse i spesielle tilfeller for å gå me våpen. men det betyr ikke at en bør kunne løsslippe alt som heter autoritet, da kan politiet like gjerne gå i værdags klær med skiltet på beltet, nei, det hører nok mer hjemme i Miami Vice. (forresten mitt forslag til ny uniform ville da vært dresser med pastell farger i hyllest til Miami Vice).

for å sitere en venn: Jaja da blir vel det neste pimpa kebabtraller som politibil
Sist endret av Phenom; 5. februar 2009 kl. 17:34.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg syns det er morsomt hvordan folk sier; "Jeg er ikke rasist, men...", for så å komme med en åpenbar rasistisk påstand.
Sitat av treimoz Vis innlegg
Hadde blitt forbanna om jeg hadde sett noen bruke det der, hvor skal dette ende? Hvis dette går igjennom er ikke Norge, norsk lenger.
Vis hele sitatet...
Hvor dette skal ende? Kanskje med at selverklærte riksforsvarere av norsk kulturarv kanskje setter seg bedre inn i skrivereglene for morsmålet sitt?
Så lenge folk er kompetente i de stillingene de innehar så gir jeg meg egentlig blanke faen i både hvordan de ser ut og hva de har på seg.
Det er jo ikke hodeplagget som gjør en god tjenestemann/kvinne.
Sist endret av grudgE; 5. februar 2009 kl. 17:43.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av egeulf Vis innlegg
Hvor dette skal ende? Kanskje med at selverklærte riksforsvarere av norsk kulturarv kanskje setter seg bedre inn i skrivereglene for morsmålet sitt?
Vis hele sitatet...
Mer sansynlig er kanskje at selverklærte riksforsvarere av norsk kulturarv begynner å skyte alt og alle de anser som en trussel, og på den måten forårsaker Norges undergang.
Sitat av treimoz Vis innlegg
Hadde blitt forbanna om jeg hadde sett noen bruke det der, hvor skal dette ende? Hvis dette går igjennom er ikke Norge, norsk lenger.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat på grunn av sånne som denne mannen her at jeg er i mot dette! Ikke fordi jeg har noe i mot Hijab eller mennesker fra andre deler av verden. Det kan og vil føre til uheldige konfrontasjoner mellom trangsynte og stolte menn som Treimoz og vedkommende Hijab bærende politidame.

Den dagen vi ikke lenger merker forskjellen på en Hijab og en caps. Når begge plagg vil bli oppfattet som like nøytrale. Først da kan vi snike det inn. Men akkurat nå så er det norske folk så langt i fra modne nok til å håndtere noe slikt. Mange finner det krenkende, derfor finner jeg det unødvendig.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
har ikke hatt tid til å lese ALT av poster her inne, men jeg føler likevel jeg kan komme med et lite innspill:

religion er noe som sitter veldig, veldig dypt hos noen mennesker, så om det er mulig å kombinere en hijab (eller hva som helst annet egentlig) med den norske politiuniformen, ser jeg ingen grunn til at det ikke burde la seg gjøre.

dette med mindre det vil hindre dem praktisk i å utføre jobben sin, selvsagt.

jeg ser mange bruker som argument at politi skal være nøytrale og legge meninger og følelser hjemme..
joda, i en idèell verden hadde det vært flott, men det er ikke slik det fungerer i praksis.
alle blir påvirket av alt, og politimannen du møter i gata er ikke en robot som bare utfører den korrekte handlingen i den situasjonen som utbrer seg.

på samme måte vil derfor en muslimsk (for eksempel) mann eller kvinne og ta med seg religionen på jobb, i sinn og sjel, enten man vil eller ikke.
på samme måte som kristne gjør det.
på samme måte som jødiske menn og kvinner gjør det.
på samme måte som ateisten gjør det.

religiøs tro, eller mangelen på den, er såpass sterk hos noen at den definerer en som person, og det er ikke noe man kan unngå hos noen, hverken innenfor religion eller andre dyptgående følelser og meninger som etikk og moral.

jeg presiserer; denne påvirkningen av en person kan ikke gjemmes eller forkastes om man tar av et klesplagg eller lar det være på.
denne påvirkningen sitter dypere enn klær på kroppen, og den er ikke unik for religiøse mennesker.

på tide å la fordommer og rasistiske holdninger gli bort folkens.

beklager om det ble mye dårlig grammatikk her.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det er kanskje ikke provoserende for meg, men hvordan ville denne kvinnen stått stilt om hun var i situasjon hvor hun ble nødt til å roe ned en gjeng rasister/nazister/nasjonalister eller whatever som finner sånt provoserende?
Vis hele sitatet...
Gjengen du refererer til vil finne det provoserende at hun har mørk hud uansett. En del lettere tilbakestående menn kan også finne på å bli provosert av kvinner i politiet eller andre viktige stillinger. Unge, nyutdannede kan også møte fordommer når de utøver jobben sin.
Skal man rette seg etter de som hater, eller skal vi ha et samfunn hvor det er plass til ulike mennesker i alle deler av samfunnet? Når politiet godtar at politikvinner har sjal som en del av uniformen så er det opp til resten av samfunnet å respektere disse kvinnene, på lik linje med resten av politistyrken.

Den dagen religionshatere, rasister eller andre fordomsfulle grupper får reell makt kan man begynne å snakke om negativ samfunnsutvikling. Hadde alle som maste om bevaring av "norsk kultur" siktet til viktige verdier som inkludering, åpenhet og nestekjærlighet skulle jeg tatt dem på alvor. Hår som vaier i vinden kommer jeg aldri til å akseptere som en grunnleggende norsk verdi.
Er deg greit at en rastafari tar seg en morrorøyk i røykepausen også da?

Men over til det seriøse.
Politiet skal være nøytrale, de skal ikke reprensentere noen relgioner, livssyn eller lignende. Det kan være folk som feks ikke vil respektere en politibetjent med hijab osv.. Og hvorfor heter det egentlig Politiuniform? Netopp fordi alle skal være like. Skal vi tillate hijab så må vi også tillate kors, davidstjerner, turban, budha bilder osv. Kunne blitt morsomt om det kom Politifolk med davidstjerner ved demonstrasjonene mot Israel tidligere iår.

Hadde dog vært litt kult med en politimann med fult rastafariustyr som gikk og tok folka ved elva.

Føler disse kvinnene at de måå gå med dette plagget kan de heller finne en annen jobb.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Det er akkurat på grunn av sånne som denne mannen her at jeg er i mot dette! Ikke fordi jeg har noe i mot Hijab eller mennesker fra andre deler av verden. Det kan og vil føre til uheldige konfrontasjoner mellom trangsynte og stolte menn som Treimoz og vedkommende Hijab bærende politidame.

Den dagen vi ikke lenger merker forskjellen på en Hijab og en caps. Når begge plagg vil bli oppfattet som like nøytrale. Først da kan vi snike det inn. Men akkurat nå så er det norske folk så langt i fra modne nok til å håndtere noe slikt. Mange finner det krenkende, derfor finner jeg det unødvendig.
Vis hele sitatet...
Jeg er mot at homofile får vise at de er glade i hverandre. Dette fordi enkelte mennesker ikke er modne nok til å respektere dem. I dag er ikke en heterofil og homofil likestilt, men vi kan alle håpe at det én dag vil skje. Mange finner det krenkende, derfor finner jeg det unødvendig.
Sitat av Phenom Vis innlegg
å gå me hijab som del av uniformen til en politi svekker autoriteten til personen, ettersom hijab ikke er norsk, ikke rasitsisk ment men norsk politi er spesielle ettersom de må søke tillatelse i spesielle tilfeller for å gå me våpen. men det betyr ikke at en bør kunne løsslippe alt som heter autoritet, da kan politiet like gjerne gå i værdags klær med skiltet på beltet, nei, det hører nok mer hjemme i Miami Vice. (forresten mitt forslag til ny uniform ville da vært dresser med pastell farger i hyllest til Miami Vice).

for å sitere en venn: Jaja da blir vel det neste pimpa kebabtraller som politibil
Vis hele sitatet...
Litt off topic, men hvertfall jeg har en del respekt for sivilpoliti som kommer og vifter med skiltet opp i ansiktet på deg.