Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  596 62003
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Men det handler ikke om hva folk klager om. Hvem er det som anser det som rasistisk da ? Deg ? For meg er det brennende likegyldig, da vi ikke diskuterer et folks overlegenhet over et annet.

Folk som mener sistnevnte vil altså rope høyest, uavhengig av hvordan de fleste egentlig benytter ordet.

Det er så herlig at du argumenterer sånn. Du får jo ikke noe mer rett hvis du skriker og skråler høyest, gjør du ?
Så man skal bruke begreper feil fordi det virker mer inkluderende ?
Vis hele sitatet...
Du misforstår, jeg var i grunnen enig med deg. Poenget mitt var at det ene kan bli ansett som rasistisk, mens det andre kan bli ansett som inkluderende, derfor roper gjerne folk höyest om sistnevnte, fordi ingen vil rope like höyt om noe som kan tolkes rasistisk. Slik får språkrådet mer trykk fra den ene siden, selv om virkeligheten av hvordan folk flest oppfatter ordet nordmann kanskje er noe annet. Jeg har forövrig ingen problemer med å tenke meg at folk ville ropt ut rasisme om noen forsöker å fjerne folk med innvandrerbakgrunn fra begrepet "nordmann," skal vedde på at SOS Rasisme hadde värt först ute.

Til slutt ga jeg deg bare min egen definisjon av en nordmann, som inkluderer innvandrere som er såpass godt assimilerte at de bortsett fra utseende virker helt norske, men ekskluderer innvandrere som ikke helt passer min oppfatning av hva det vil si å oppföre seg norsk. Hvem som er nordmann juridisk sett er imidlertid alle med norsk statsborgerskap, og hvem som er etnisk nordmenn blir en annen sak igjen. Slik ser jeg det i hvert fall.
Sist endret av Kaisama; 6. januar 2011 kl. 14:38.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Les selv hva du skrev en gang til, er du uenig når jeg sier at begrepet nordmann bevisst brukes feil for å virke mer inkluderende og motvirke rotløshet ?
Vis hele sitatet...
Du bruker det feil hvis du mener at statsborgerskap ikke er godt nok for å bli klassifisert som nordmann, men det er ikke noe problem å være en del av en eller flere undergruppe selv om man er nordmann.
Sist endret av Mith; 6. januar 2011 kl. 14:47.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du bruker det feil hvis du mener at statsborgerskap ikke er godt nok for å bli klassifisert som nordmann, men det er ikke noe problem å være en del av en eller flere undergruppe selv om man er nordmann.
Vis hele sitatet...
Det er feil i juridiske sammenheng ja, men jeg föler alt for sterkt at det fölger med en viss identitet og väremåte i det å väre norsk, til at jeg kan omtale personer som oppförer seg helt annerledes som nordmenn. Norge og resten av Europa er ikke bygget opp på samme måte som for eksempel USA, der hele poenget alltid har värt å skape mangfold rundt en liten idekjerne. Nasjonalromantikken har satt sine spor, og de henger igjen den dag i dag.
Mange nordmenn begynner nå å se problemet med at Norge tiltrekkker seg mange islamister, snyltere og kriminelle fra det store utland. En generøs velferdsstat som straffer de produktive og belønner de uproduktive, lar seg ikke kombinere med en liberal innvandringspolitikk. Dessverre trekker de fleste feil konklusjon. I stedet for å ta til orde for å bygge ned og aller helst fjerne velferdsstaten helt, roper flere og flere nordmenn på innvandringsstopp. Nasjonalsosoalismen står i dag sterkt, og det er grunn til å være bekymret for hva sinte nasjonalsosialister kan finne på i sine krampetrekninger for å redde velferdsstaten etter hvert som økonomien raser sammen.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Det er feil i juridiske sammenheng ja, men jeg föler alt for sterkt at det fölger med en viss identitet og väremåte i det å väre norsk, til at jeg kan omtale personer som oppförer seg helt annerledes som nordmenn.
Vis hele sitatet...
Javel, da får du bruke en av undergruppene da, hvis du sikter til fiskere og skogsfolk i bunad og roser i kinnene. Nordmenn har norsk statsborgerskap og så enkelt er det.
Sitat av Provo Vis innlegg
Så du mener de gikk tilbake på uttalelsen sin i frykt for ytterligere represalier og sjikane, og ikke på faglig grunnlag? Jeg finner det vel kanskje vanskelig å tro [ . . .]
Vis hele sitatet...
Dei fleste som fylgde saki har fått med seg at dette var tilfellet. Det fantest ein høglydd men liten dissens i sjølve styret, men til sist er (var) rådet styrt av Lomheim. Det er sjølvsagt ikkje openbert kvifor Språkrådet er så svakt — om ein ikkje kjenner historia bak. Rådet heitt tidlegare Norsk språknemnd (frå 1952) og skulle fremje ei samanslutning av bokmålet og nynorsken. Dét vart folk sinte for, for dei var allereie lei samnorsken — jamfør Foreldreaksjonen mot samnorsk m/ ein halv million underskrifter (1951). Nett fordi språknemndi var så mektig og laga til eit så fælt eit bråk, ynskte Stortinget å skape ho om til eit slags kastrert «kompetansesenter» for norsk språk. Dette var sluttført i 2003. Språkrådet har dermed mista sin klåre autoritet i normeringsspørsmål, også når det gjeld omgrepet «nordmann».

Sitat av Mith Vis innlegg
Nordmenn har norsk statsborgerskap og så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Eg orsakar at du er tunghøyrt, men det er ikkje så enkelt som du skal ha det til. Bastante, reduksjonistiske tilnærmingar dug ikkje i alle ordskifte må vita. Kva skal ein til dømes kalla nordmenner før vi fekk statsborgarskap? Eller trønderane som i mange år var i Herjedalen, fyrst i Noreg, sidan i Sverige, så i Noreg og så vidare. Ein mun tru dei brått byrja snakke svensk, eta kjøtbollor og stappe snus opp lippa.
Sist endret av uppdali; 6. januar 2011 kl. 16:08. Grunn: skrivarleifir
Sitat av Mith Vis innlegg
Javel, da får du bruke en av undergruppene da, hvis du sikter til fiskere og skogsfolk i bunad og roser i kinnene. Nordmenn har norsk statsborgerskap og så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Det er jo en veldig enkel svart/hvitt-definisjon av ordet (for ikke å snakke om det du tror jeg mener med identiteten og väremåten til en nordmann), som jeg tror fungerer best i offentlige sammenheng, på papiret, osv. I en muntlig hverdagskontekst kommer jeg aldri til å omtale en som ikke oppförer seg norsk som nordmann, uansett hvor lenge siden det er han/hun fikk norsk statsborgerskap. Ordet nordmann er for de fleste svärt belastet med ulike fölelser og tolkninger av hva det innebärer, og det står rett og slett for sterkt til at man bare kan fjerne det ved å vedta en ny offisiell definisjon. Dette er ikke spesielt for Norge eller engang Europa, det gjelder faktisk de fleste steder i hele verden. Dra og bosett deg i Kina og tilbring resten av ditt liv der borte, du kommer uansett til å dö som en nordmann. Kultur, og til og med etnisitet, spiller en stor rolle for folk rundt om i verden, og ingen kommer til å se på deg som en del av dem för du har - som minstekrav - totalt hengitt deg til den nye kulturen. Jeg klandrer ikke de innvandrerne som ikke får det til, ikke vil jeg kreve det av dem heller, men det betyr ikke at jeg kan droppe alle mine tanker rundt det å väre norsk bare fordi det oppleves som umulige krav å leve opp til for mange av dem.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Eg orsakar at du er tunghøyrt, men det er ikkje så enkelt som du skal ha det til. Bastante, reduksjonistiske tilnærmingar dug ikkje i alle ordskifte må vita. Kva skal ein til dømes kalla nordmenner før vi fekk statsborgarskap? Eller trønderane som i mange år var i Herjedalen, fyrst i Noreg, sidan i Sverige, så i Noreg og så vidare. Ein mun tru dei brått byrja snakke svensk, eta kjøtbollor og stappe snus opp lippa.
Vis hele sitatet...
Det er så enkelt. Språket utvikler seg selv om du åpenbart er svært konservativ på det punktet. Det man før definerte som nordmenn kan fint være definert som svensker i dag. Hvordan du definerer ordet nordmann eller hva du legger til grunne for å være norsk driter jeg i, har man norsk statsborgerskap er man nordmann.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Det er jo en veldig enkel svart/hvitt-definisjon av ordet
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig. Hva du personlig føler og tror om ordet nordmann er for meg totalt uinteressant.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er helt riktig. Hva du personlig føler og tror om ordet nordmann er for meg totalt uinteressant.
Vis hele sitatet...
Greit nok, du trenger ikke å bry deg om mine meninger, men du skal huske på at språk og hvilke fölelser vi tillegger ulike begrep utvikles först og fremst gjennom mennesker i et fellesskap. Hvis det er mange nok som föler som meg, så hjelper det ikke at du forsöker å redefinere ordet på alle andres vegne, uansett hvor fin ideologien din bak det er.
Sitat av Kaisama Vis innlegg
Greit nok, du trenger ikke å bry deg om mine meninger, men du skal huske på at språk og hvilke fölelser vi tillegger ulike begrep utvikles först og fremst gjennom mennesker i et fellesskap. Hvis det er mange nok som föler som meg, så hjelper det ikke at du forsöker å redefinere ordet på alle andres vegne, uansett hvor fin ideologien din bak det er.
Vis hele sitatet...
Jo takk, det argumentet fungerer begge veier så det er vel best at du slutter å snakke på vegne av "nordmenn" og heller spesifiserer hvem du tror du representerer og har med på laget for å definere ordet.
Sist endret av Mith; 6. januar 2011 kl. 17:10.
Sitat av Widow Vis innlegg
Hvis vi ikke skal gå etter språkrådets definisjoner, hva skal vi gå etter da?

Hvorfor er det ikke riktig å kalle meg nordmann? Hvor mange generasjoner må det gå mellom innvandrere før de blir nordmenn? Blir de aldri nordmenn?

Ja, du hadde vært (....) i mine øyne.

Hvis man har statsborgerskap så er man en borger av staten Norge, altså du er fra Norge.
Vis hele sitatet...
Vel vi kan foreksempel starte med at folket som har levd noen tusen år her har hatt en egen oppfatning om en nasjon ganske langt tilbake. Eller kall det en ide om et fellesskap basert på et folk. Denne tanken fantes før språkrådets definisjoner.

Sitat av Widow Vis innlegg
Hvis man har statsborgerskap så er man en borger av staten Norge, altså du er fra Norge.
Vis hele sitatet...
Igjen du er jo fra Norge, men ikke nordmann. Statsborgerskap sier ikke noe om du er nordmann eller ikke. Europeisk definisjon på nasjonstilhørighet har vanligvis vært felles språk, lignende normer og regler, forsåvidt matvaner og ikke minst felles historie og etnisk opphav. Når Harald Hårfagre samlet Norge samlet han folket i det han mente var kongeriket Norge, altså han samlet folket innenfor sine territoriale grenser som han mente omfattet hvor hans folk bodde.

La oss si at du hadde hatt amerikansk statsborgerskap og er bosatt i USA. Da er du amerikaner, altså du er medlem av statsnasjonen.

Hvor mange generasjoner man må være nedstammet fra kan jeg ikke gi deg et godt svar på. Men de folkene som bosatte seg i Skandinavia kom fra Sør-Europa.

Sitat av Kaisama Vis innlegg
Det er feil i juridiske sammenheng ja, men jeg föler alt for sterkt at det fölger med en viss identitet og väremåte i det å väre norsk, til at jeg kan omtale personer som oppförer seg helt annerledes som nordmenn. Norge og resten av Europa er ikke bygget opp på samme måte som for eksempel USA, der hele poenget alltid har värt å skape mangfold rundt en liten idekjerne. Nasjonalromantikken har satt sine spor, og de henger igjen den dag i dag.
Vis hele sitatet...
Oppfattelsen av nordmenn som et folk fantes før nasjonalromantikken. Men jeg forstod deg kanskje ikke riktig.
Men vi deler oppfatning om statsborgerskap i USA.

Sitat av Mith Vis innlegg
Javel, da får du bruke en av undergruppene da, hvis du sikter til fiskere og skogsfolk i bunad og roser i kinnene. Nordmenn har norsk statsborgerskap og så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Vel, begrepet nordmann har funnets før nasjonalromantikkens fremstilling av nordmann. Ser du prøver å lage et morsomt poeng.

Sitat av Mith Vis innlegg
Nordmenn har norsk statsborgerskap og så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Ok, og hvis jeg er uenig ? Skal jeg bare presentere mitt synspunkt og si at så enkelt er det, og da må man godta det ?

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvordan du definerer ordet nordmann eller hva du legger til grunne for å være norsk driter jeg i, har man norsk statsborgerskap er man nordmann.
Vis hele sitatet...
Da er det vel ikke vits i å diskutere. Vi får være enige om at vi er uenige i hva man kan legge i begrepet nordmann.

Sitat: Originalt skrevet av Kaisama
Greit nok, du trenger ikke å bry deg om mine meninger, men du skal huske på at språk og hvilke fölelser vi tillegger ulike begrep utvikles först og fremst gjennom mennesker i et fellesskap. Hvis det er mange nok som föler som meg, så hjelper det ikke at du forsöker å redefinere ordet på alle andres vegne, uansett hvor fin ideologien din bak det er.

Jo takk, det argumentet fungerer begge veier så det er vel best at du slutter å snakke på vegne av "nordmenn" og heller spesifiserer hvem du tror du representerer og har med på laget for å definere ordet.

Og der kom det fram i diskusjonen om det ligger noen politisk ideologi bak om hva man kan definere en nordmann som. Totalt uinteressant.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Igjen du er jo fra Norge, men ikke nordmann.
Vis hele sitatet...
Her sier du jo rett ut at jeg er en nordmann. Jeg kan gjenta hva jeg har skrevet tidligere.
Bokmålsordboka sier at en nordmann er en person fra Norge
Vis hele sitatet...
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Statsborgerskap sier ikke noe om du er nordmann eller ikke. Europeisk definisjon på nasjonstilhørighet har vanligvis vært felles språk, lignende normer og regler, forsåvidt matvaner og ikke minst felles historie og etnisk opphav.
Vis hele sitatet...
Jeg skriver/snakker samme språk som deg, følger nogenlunde de samme normene og reglene. Matvaner er forskjellige selv innad i Norge, for.eks spiser de ofte fisk til julemiddagen nord i Norge og ribbe sør i Norge. Eneste relevante forskjellen mellom meg og deg er hudfargen.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Når Harald Hårfagre samlet Norge samlet han folket i det han mente var kongeriket Norge, altså han samlet folket innenfor sine territoriale grenser som han mente omfattet hvor hans folk bodde.

La oss si at du hadde hatt amerikansk statsborgerskap og er bosatt i USA. Da er du amerikaner, altså du er medlem av statsnasjonen.

Hvor mange generasjoner man må være nedstammet fra kan jeg ikke gi deg et godt svar på. Men de folkene som bosatte seg i Skandinavia kom fra Sør-Europa.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du ha retten til å si at man ikke er nordmann før etter X antall generasjoner? Språkrådet har gitt oss en definisjon på ordet nordmann, hvor de har brukt bokmålsordboka som kilde.
Sitat av Widow Vis innlegg
Her sier du jo rett ut at jeg er en nordmann. Jeg kan gjenta hva jeg har skrevet tidligere.

Jeg skriver/snakker samme språk som deg, følger nogenlunde de samme normene og reglene. Matvaner er forskjellige selv innad i Norge, for.eks spiser de ofte fisk til julemiddagen nord i Norge og ribbe sør i Norge. Eneste relevante forskjellen mellom meg og deg er hudfargen.

Hvorfor skal du ha retten til å si at man ikke er nordmann før etter X antall generasjoner? Språkrådet har gitt oss en definisjon på ordet nordmann, hvor de har brukt bokmålsordboka som kilde.
Vis hele sitatet...
La du merke til at jeg ikke prøvde å påberope meg retten til å bestemme antall generasjoner før man kan kalle seg nordmann ? Det gjorde du tydeligvis ikke.

Og ja, jeg har fått med meg at du har brukt språkrådet og bokmålsordboka som kilde. Det var jo nettopp dette jeg har prøvd å argumentere mot. At jeg ikke er enig i språkrådets endrede definisjon, uten at jeg prøver å finne opp et nytt begrep.

Sitat av Widow Vis innlegg
Her sier du jo rett ut at jeg er en nordmann. Jeg kan gjenta hva jeg har skrevet tidligere.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mente jo at du var født i Norge. Men du har ikke opplyst om du har noen norske røtter.

Sitat av Widow Vis innlegg
Eneste relevante forskjellen mellom meg og deg er hudfargen.
Vis hele sitatet...
Nei ikke hudfarge, men hvor fra du har ditt etniske opphav.
Sist endret av St.Vitus; 6. januar 2011 kl. 18:06.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jo takk, det argumentet fungerer begge veier så det er vel best at du slutter å snakke på vegne av "nordmenn" og heller spesifiserer hvem du tror du representerer og har med på laget for å definere ordet.
Vis hele sitatet...
Nei vet du hva. Byrden av å måtte representere noen ligger faktisk mest på deg selv. Hvis du leser gjennom det jeg har skrevet, så vil du se at jeg aldri har forsökt å definere ordet på vegne av en eneste nordmann eller noen andre, tvert imot så har jeg fra begynnelsen av påpekt at det er min egen definisjon. Jeg stiller meg bare veldig skeptisk til hvordan du bombastisk forlanger at ting som kultur og etnisitet ikke skal spille noen rolle i hva det vil si å väre nordmann lenger. Jeg tror ikke det er fullt så enkelt, selv om du sikkert har gode intensjoner til hvorfor du skulle önske at det var slik. Jeg har forklart deg hvorfor dette er mer komplisert enn at det står på et papir at du er nordmann, men du svarer like fullt med at det bare er sånn, uten å komme med noen gode motargumenter.
Norsk pass = Nordmann, et fett om du er hvit,svart,brun,gul,rosa,grønn!

Har du norsk pass så er du norsk. Kultur og alt annet vræl kan læres.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Norsk pass = Nordmann, et fett om du er hvit,svart,brun,gul,rosa,grønn!

Har du norsk pass så er du norsk. Kultur og alt annet vræl kan læres.

Vis hele sitatet...
KAN ja, men det er ikke alle som lärer seg kulturen fordet. Dessuten er det en ting å läre seg den, en annen er å faktisk omfavne den som sin egen. Jeg vet at jeg ikke hadde klart det selv i de aller fleste andre land enn Norge, så hvorfor skulle det väre annerledes for de som kommer hit?
St. Vitus:

Sett at to mennesker blir født i Oslo, men flyttet til Bergen da de var i 20-årene. Etter noen år traff de hverandre, skjøt gullfuglen og fødte Sjølvaste. Sjølvaste ble født i Bergen, har alltid bodd i Bergen, snakker bergensk og har ikke engang onanert utenfor Bergen. Mener du virkelig at Sjølvaste ikke kan påberopbe seg retten å kalle seg bergenser?
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er så enkelt. Språket utvikler seg selv om du åpenbart er svært konservativ på det punktet. Det man før definerte som nordmenn kan fint være definert som svensker i dag. Hvordan du definerer ordet nordmann eller hva du legger til grunne for å være norsk driter jeg i, har man norsk statsborgerskap er man nordmann.
Vis hele sitatet...
Kan du gjera meg ei teneste? Gå ut av herne tråden. Vil eg høyre noko som ei hakkut grammafonplate som berre gjentek det same om att og om att, set eg heller på dei gamle frå Heimevernslaget eller Kjøtt.

Den definisjonen av «nordmann» som Språkrådet halvhjarta syslar med, er ikkje ein dei gjekk inn for sjølv — men ei politisk påtvungi form. Ein må i minsto vera historielaus om ein ikkje ser kvifor «nordmann» ikkje har noko med statsborgarskap å gjera. Nasjonsbyggingsprosjektet Noreg var av etnisk karakter, og det må fyrst koma eit fleirkulturelt nasjonsprosjekt om ein ny definisjon av nordmann skal gjelde. SV har såvidt ordskifta om det, men det må koma noka meir monaleg fyrst. Inntil vidare er «nordmann»*de facto eit etnisk omgrep på folkemunne.

Eg trur rett og slett for mange av de trur vi er USA, og at det berre er å rokke og stokke på ordbokdefinisjonar som om dei var juridisk presise omgrep. Slikt tyder på dårleg karakter i historiefaget. Det mest rimelege er å leggje historia til grunn, fordi nasjonalitet — i europeiske høve — mest er eit historisk utsyn.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Det var jo nettopp dette jeg har prøvd å argumentere mot. At jeg ikke er enig i språkrådets endrede definisjon, uten at jeg prøver å finne opp et nytt begrep.
Vis hele sitatet...
Helt lovlig å mene det, men ettersom jeg forsto ble jeg kritisert for å ha uttalt at en person med norsk statsborgerskap per definisjon er nordmann. Etter språkrådets offisielle definisjoner er dette et helt gyldig utsagn, og om det ikke er dette utsagnet du har siktet til så har vi nok diskutert litt forbi hverandre – og om noen velger å opprettholde kritikken med utgangspunkt i egenplukkede definisjoner, så får det være helt og holdent deres sak. For øvrig er jeg enig i språkrådets definisjon, og stiller meg spørrende til hva slags nasjonalitet du mener en innvandret norsk statsborger har – det vil være vanskelig å argumentere for at personen har nasjonalitet fra et land han eller hun ikke har statsborgerskap i – samt hva som er hensikten med å flisespikke på en definisjon for å få den til å unngå å omfatte denne delen av vår egen befolkning.
Sist endret av Provo; 6. januar 2011 kl. 19:02.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
St. Vitus:

Sett at to mennesker blir født i Oslo, men flyttet til Bergen da de var i 20-årene. Etter noen år traff de hverandre, skjøt gullfuglen og fødte Sjølvaste. Sjølvaste ble født i Bergen, har alltid bodd i Bergen, snakker bergensk og har ikke engang onanert utenfor Bergen. Mener du virkelig at Sjølvaste ikke kan påberopbe seg retten å kalle seg bergenser?
Vis hele sitatet...
Tuller du med meg nå ? Det var virkelig ikke byer vi diskuterer men nasjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Tuller du med meg nå ? Det var virkelig ikke byer vi diskuterer men nasjoner.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelje meg prinsippskilnaden mellom ein nasjon og ein by? Men ok - gjenta eksempelet med to personer fødde i t.d. Strømstad, som etter tjue år flytter til Halden (ei geografisk svært kort reise), og får unge. Er då ungen nordmann?

Er kanskje nasjonalitet ein analog størrelse, og ikkje ein svart-kvitt-tilstand?
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Tuller du med meg nå ? Det var virkelig ikke byer vi diskuterer men nasjoner.
Vis hele sitatet...
Som Slashdot sier, det er prinsippet jeg sikter til. Jeg har bare satt det i et annet perspektiv, et perspektiv som får argumentene dine til å bli enda tynnere enn de allerede er.
Sitat av Provo Vis innlegg
Helt lovlig å mene det, men ettersom jeg forsto ble jeg kritisert for å ha uttalt at en person med norsk statsborgerskap per definisjon er nordmann.
Vis hele sitatet...
Riktig
Sitat av Provo Vis innlegg
Etter språkrådets offisielle definisjoner er dette et helt gyldig utsagn, og om det ikke er dette utsagnet du har siktet til så har vi nok diskutert litt forbi hverandre – og om noen velger å opprettholde kritikken med utgangspunkt i egenplukkede definisjoner, så får det være helt og holdent deres sak.
Vis hele sitatet...
Ja, ifølge språkrådet er det et riktig utsagn. Og jeg anser ikke at jeg har argumentert med en egenplukket definisjon.

Sitat av Provo Vis innlegg
For øvrig er jeg enig i språkrådets definisjon, og stiller meg spørrende til hva slags nasjonalitet du mener en innvandret norsk statsborger har – det vil være vanskelig å argumentere for at personen har nasjonalitet fra et land han eller hun ikke har statsborgerskap i – samt hva som er hensikten med å flisespikke på en definisjon for å få den til å unngå å omfatte denne delen av vår egen befolkning.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at begrepet nordmann blir brukt for å beskrive dagens etterkommere av et sør-europeisk jeger- og samlerfolk som bosatte seg i Skandinavia. Så videre jeg har prøvd å påpeke var at det har vært en tanke om nordmenn som et eget folk bosatt i en del Skandinavia rundt slaget ved Hafrsjord. Som konsekvens at det ble en samling i et samfunn, med løs definerte grenser.

Det vil være vanskelig å argumentere for at personen har nasjonalitet fra et land han eller hun ikke har statsborgerskap i.

Ja det er jeg enig i, og der er derfor jeg mener det blir feil å kalle seg nordmann. Altså hvis foreldrene og de har hatt lange røtter har kommet fra en annen nasjon. Men som sagt blir det feil å kalle det utlending.

Hvis jeg hadde blitt født i korea lært meg koreansk og fått statsborgerskap, hadde jeg da vært koreaner ? Etnisk hadde jeg jo ikke vært det. Hadde jeg da blitt sett på som koreaner ?

Hensikten min med flisespikkingen var at jeg mener begrepet nordmann blir brukt feil.
Jeg er også ordnazi, og applauderer Vitus' innsats i denne tråden. Det finnes dog en hel haug forskjellige ord som har blitt vanskjøttet gjennom historien, "nordmann" står ikke alene. Ta "idrett" for eksempel. I de gode gamle dager var nær alle som drev med noe på fritiden idrettsutøvere. I dag er det forbeholdt en snørrhoven elite. Få idretten tilbake til folket, og svartingene ut av nordmannstanden!
Sist endret av xtapolapocetl; 6. januar 2011 kl. 20:00.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du fortelje meg prinsippskilnaden mellom ein nasjon og ein by? Men ok - gjenta eksempelet med to personer fødde i t.d. Strømstad, som etter tjue år flytter til Halden (ei geografisk svært kort reise), og får unge. Er då ungen nordmann?

Er kanskje nasjonalitet ein analog størrelse, og ikkje ein svart-kvitt-tilstand?
Vis hele sitatet...
Er foreldrene etterkommere av folk som har vært bosatt i Skandinavia ? Da blir det selvfølgelig mest logisk å kalle ungen en nordmann, hvis foreldrene er svenske. Skandinaver er et bedre beskrivende uttrykk enn nordmann.

Prinsippskilnaden mellom en nasjon og ein by var ikke det jeg ønsket å diskutere. Da jeg ikke siktet til et geografisk område, det var heller ikke at jeg ønsket å diskutere begrepet bergenser.

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Jeg er også ordnazi, og applauderer Vitus' innsats i denne tråden. Det finnes dog en hel haug forskjellige ord som har blitt vanskjøttet gjennom historien, "nordmann" står ikke alene. Ta "idrett" for eksempel. I de gode gamle dager var nær alle som drev med noe på fritiden idrettsutøvere. I dag er det forbeholdt en snørrhoven elite. Få idretten tilbake til forket, og svartingene vekk fra nordmannstanden!
Vis hele sitatet...
At begrepet har blitt vanskjøtt kan jeg være enig i. Noe jeg ikke blir imponert over i det hele tatt er når folk legger ord i munnen min. Heller ikke at du merkelig nok knytter både meg og deg opp til en politisk ideologi. Og mer eller mindre impliserer at jeg er rasist, fordi du mener at jeg er en av nordmennene som mener at ski og nordmann er uløselig knyttet opp mot hverandre.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Det jeg mener er at begrepet nordmann blir brukt for å beskrive dagens etterkommere av et sør-europeisk jeger- og samlerfolk som bosatte seg i Skandinavia.
Vis hele sitatet...
Det du mener er vel at begrepet nordmann burde bli brukt til å beskrive dette. På en tid var det også helt klart dette ordet betydde, men som kjent har man i språkhistorien noe som kalles semantisk skift som vil si at et ords betydning kan, og sannsynligvis vil, endre seg over tid, gjerne i takt med at situasjonen rundt det ordet beskriver endrer seg. I senere tid har man fått mindre ensbetydenhet mellom etnisitet og nasjonalitet, og jeg mener det i dagens situasjon derfor er mer naturlig å bruke begrepet "etnisk nordmann" om det du beskriver, mens det er både mer naturlig og praktisk at "nordmann" alene sikter til personens nasjonalitet.

Sitat av St.Vitus
Hvis jeg hadde blitt født i korea lært meg koreansk og fått statsborgerskap, hadde jeg da vært koreaner ? Etnisk hadde jeg jo ikke vært det. Hadde jeg da blitt sett på som koreaner ?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener dette er en fornuftig og praktisk definisjon. Du har koreansk nasjonalitet og er dermed koreaner, men har også norsk etnisk bakgrunn og er dermed samtidig "etnisk nordmann".
Sist endret av Provo; 6. januar 2011 kl. 20:09.
xtapolapocetl:At begrepet har blitt vanskjøtt kan jeg være enig i. Noe jeg ikke blir imponert over i det hele tatt er når folk legger ord i munnen min. Heller ikke at du merkelig nok knytter både meg og deg opp til en politisk ideologi, ved å bruke vendinger som ordnazi. Stigma fungerer veldig dårlig som argumentasjon. For da er jeg mye mer enn en som reagerer på bruken av et begrep. Da mener jeg nok at de europeiske folkene tvinges til underkastelse under en jødisk konspirasjon. Og at eventuelle løsninger er gass, kolonisering og fordrivelse av folkeslag, og at en rase kan si seg overlegen andre og har derfor rett på deres territorier.
Og mer eller mindre impliserer at jeg er rasist, fordi du mener at jeg er en av nordmennene som mener at ski og nordmann er uløselig knyttet opp mot hverandre.
Sitat av Widow Vis innlegg
Her sier du jo rett ut at jeg er en nordmann. Jeg kan gjenta hva jeg har skrevet tidligere.



Jeg skriver/snakker samme språk som deg, følger nogenlunde de samme normene og reglene. Matvaner er forskjellige selv innad i Norge, for.eks spiser de ofte fisk til julemiddagen nord i Norge og ribbe sør i Norge. Eneste relevante forskjellen mellom meg og deg er hudfargen.
Vis hele sitatet...
Fan så stigmatiseranes du sku vær åver åss i Nord Norge da!?

Nei vi lever ikke på fisk,joikaboller og heimkok og vi springer ikke rundt i samekofte!

Jeg har aldrig spist fisk til jul, og det har ingen jeg kjenner heller.
Jeg er egentlig ikke noe spesielt glad i fisk.

off topic, men...
Sitat av Provo Vis innlegg
Det du mener er vel at begrepet nordmann burde bli brukt til å beskrive dette. På en tid var det også helt klart dette ordet betydde, men som kjent har man i språkhistorien noe som kalles semantisk skift som vil si at et ords betydning kan, og sannsynligvis vil, endre seg over tid, gjerne i takt med at situasjonen rundt det ordet beskriver endrer seg. I senere tid har man fått mindre ensbetydenhet mellom etnisitet og nasjonalitet, og jeg mener det i dagens situasjon derfor er mer naturlig å bruke begrepet "etnisk nordmann" om det du beskriver, mens det er både mer naturlig og praktisk at "nordmann" alene sikter til personens nasjonalitet.
Vis hele sitatet...
Ja det blir å diskutere semantikk.

en tid var det også helt klart dette ordet betydde

Ja, og en betydelig lengre tid enn det har vært noen større innvandring av betydelse med annen "etnisitet" enn skandinavisk. Som gjør det nødvendig med nye begreper med et skille fra etnisk nordmann og nordmann med utenlandsk etnisitet (altså en uten noen røtter i Skandinavia).

Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, jeg mener dette er en fornuftig og praktisk definisjon. Du har koreansk nasjonalitet og er dermed koreaner, men har også norsk etnisk bakgrunn og er dermed samtidig "etnisk nordmann".
Vis hele sitatet...
Jeg mener dette blir en ufornuftig definisjon, da jeg ikke blir en etnisk koreaner.

Altså da mener jeg at statsborgerskapet ikke gjør at jeg får koreansk nasjonalitet, siden koreaner også beskriver et folk.
Sist endret av St.Vitus; 6. januar 2011 kl. 20:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Er foreldrene etterkommere av folk som har vært bosatt i Skandinavia ? Da blir det selvfølgelig mest logisk å kalle ungen en nordmann, hvis foreldrene er svenske. Skandinaver er et bedre beskrivende uttrykk enn nordmann.
Vis hele sitatet...
Men kva om vi dreg skilnaden ut en tanke, og seier at foreldra er finlandssvensker, oppvokst utanfor skandinavia? Altså en 10-12 timer kjøretur frå Halden? Korleis stiller spørsmålet seg då? Foreldra er ikkje skandinaver, ettersom Finland har både anna språk og anna kulturell ballast.

Og kva om vi dreg eksempelet ein 10-12 mil inn i russland, t.d. Viborg. Dei kjenner til den norrøne mytologien, og er forbausande oppdaterte på Noreg. Er avkommet då nordmann?

Og kva om ein av foreldrene er frå eit anna land?
Om man er norsk statsborger eller ikke står i passet.

Derimot om man er "nordmann" føler jeg er opp til hver enkelt å bedømme, jeg føler meg som en nordmann, og kan godt kalle meg det, andre får bruke de ordene de vil om seg selv. Ser liten vits i å definere noe som egentlig er såpass udefinerbart, og av liten verdi da det er statsborgerskap som gir rettigheter og plikter ovenfor ett gitt land.

Blir som å definere følelsen av lykke, noen mener det ene, andre det andre. Den tekniske forklaringen om hva som skejer i hjernen vet vi. Så får hver og en heller definere lykke for seg selv og sitt liv.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men kva om vi dreg skilnaden ut en tanke, og seier at foreldra er finlandssvensker, oppvokst utanfor skandinavia? Altså en 10-12 timer kjøretur frå Halden? Korleis stiller spørsmålet seg då? Foreldra er ikkje skandinaver, ettersom Finland har både anna språk og anna kulturell ballast.

Og kva om vi dreg eksempelet ein 10-12 mil inn i russland, t.d. Viborg. Dei kjenner til den norrøne mytologien, og er forbausande oppdaterte på Noreg. Er avkommet då nordmann?

Og kva om ein av foreldrene er frå eit anna land?
Vis hele sitatet...
Ok, jeg glemte at Finland ikke var med i begrepet skandinavia. Hvis vi bruker eksempelet med Strømstad, mener jeg at ungen kan kalle seg nordmann. Tenkte mer på nordisk bakgrunn. Finland er da ikke så forskjellig fra Sverige og Norge. Men ja, det er definitivt forskjeller i kultur og språk.

Og Viborg, ja jeg ville ment at avkommet kunne kalt seg nordmann.
Om en av foreldrene er fra et annet land må avkommet selv bestemme om de vil kalle seg nordmann eller ikke.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Ok, jeg glemte at Finland ikke var med i begrepet skandinavia. Hvis vi bruker eksempelet med Strømstad, mener jeg at ungen kan kalle seg nordmann. Tenkte mer på nordisk bakgrunn. Finland er da ikke så forskjellig fra Sverige og Norge. Men ja, det er definitivt forskjeller i kultur og språk.

Og Viborg, ja jeg ville ment at avkommet kunne kalt seg nordmann.
Om en av foreldrene er fra et annet land må avkommet selv bestemme om de vil kalle seg nordmann eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke fatte at en statsborgerlig definisjon av "nordmann" ikke skal være mer fornuftig, praktisk, oversiktlig og entydig enn det du beskriver? Det ser unektelig ut til å bli veldig mange og diffuse hvis, hvis ikke, kanskje og andre unntak med definisjonen du sverger til. Det er i tillegg problemfritt å presisere at man sikter til etnisitet ved å bruke begrepet "etnisk nordmann", mens "statsborgerlig nordmann" blir noe mer konstruert og tungt.
Sist endret av Provo; 7. januar 2011 kl. 14:11.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg kan ikke fatte at en statsborgerlig definisjon av "nordmann" ikke skal være mer fornuftig, praktisk, oversiktlig og entydig enn det du beskriver? Det ser unektelig ut til å bli veldig mange og diffuse hvis, hvis ikke, kanskje og andre unntak med definisjonen du sverger til.
Vis hele sitatet...
Det der har noe med dei humanistiske fagi, som historia og sosiologi. Dei er jo «soft sciences», og kan derfor ikkje gje reint objektive eller heilt avgrensa svar liksom realfagi som regel gjev. Eg skjønar at du er dyktig skolert i nett dei hardare og barskare vitskapane, men det tyder ikkje at tilnærmingi di er rett i dette høve.

Menneski er ikkje rasjonelle, og det meste som gjeld oss er ikkje avgrensa på same måte som lysfarti. Eit døme, utan at analogi automagisk gjer rett: Kan du definere kunst? Kan du definere musikken til Jean Sibelius eller Geirr Tveitt? Greitt nok om du nyttar skalateori og det heile, men at eit verk har blåtonor og blir modulert av melodisk fiss seier lite om kva stor kunst er.

Fleire har freista seg på reduksjonistiske tilnærmingar til fenomeni som nasjonar og økonomien, utan at dei eigentleg har fått det til. Marxistane er kanskje det mest openberre eksempelet på dette i samfunnsfagi. På hi sida finn du Public Choice-folket hos økonomifagi, som har fått kritikk for at kunnnskapen deira aldri har laga til nokre praktiske endringar i samfunnet.

Ein statsborgarleg definisjon har lite å gjera med nokon som helst historisk eller noverande praksis i Europa. Han er i beste fall høveleg for amerikanske kår, der nasjonen vart bygd meir på ein idékontrakt enn skøre ingrediensar som etnisitet og kultur (Frankrike, Tyskland). Det finst sjølvsagt fleire døme på "kontraktnasjonar", til dømes Vatikanstaten, men dei er ikkje normi — korkje i Europa eller globalt.
Uppdali: Jeg er klar over at mange begrep er vanskelig å definere fullstendig og klart avgrenset. Mange begrep krever kontekst, og mange igjen krever en skjønnsmessig vurdering som kan variere subjektivt fra person til person. Det betyr derimot ikke at vi slavisk og aktivt bør forfølge denne praksisen i forsøk på å gjøre begrepene diffuse og uhåndterlige utover det som er nødvendig. At begrep som "kunst" og "musikk", og forskjellige fargetoner er tilnærmet umulig å begrense absolutt gir ingen større grunn til å kjempe for en helt uhåndterlig, på grensen til intetsigende, definisjon av det i utgangspunktet håndfaste begrepet "nordmann". Man må altså gjøre en avveiing av en reduksjonistisk tilnærming, språklig konservering og et ønske om et komplekst språk for å finne praktiske, håndterlige og ønskelige definisjoner.

I et historisk perspektiv var som nevnt etnisitet og nasjonalitet i praksis ensbetydende, men det er det ikke lenger. Dermed er det naturlig at et språkkulturelt semantisk skift av begrepet "nordmann" følger det samfunnsstrukturelle tilstandsskiftet vi har hatt på dette området. Jeg kan ikke se et problem med å la begrepet "nordmann" sikte til en persons nasjonalitet, men jeg ser mange upraktiske sider ved definisjonen som du selv og St.Vitus støtter – og spesielt når definisjonen forsøksvis er så skarp at den ikke inkluderer norske statsborgere med innvandringsbakgrunn, men samtidig så diffus at man får problemer med å plassere en hel rekke enkle eksempler i forhold til begrepets ønskede betydning. Ved å la "nordmann" angå nasjonalitet og presisere at man sikter til etnisitet de gangene man har dette til hensikt, så er alle disse vanskelighetene løst, og definisjonene klare og håndterlige uten at man i min mening har hatt noen forringelse av språket eller innbyr til forvirring i forhold til folks gjengse oppfatning av hva begrepet innebærer.
Hvis jeg flytter til Kina, blir jeg da en Asiater?

"Jeg er norsk = Jeg har norsk Statsborgerskap"
"Jeg er Nordmann = Jeg er etnisk norsk"

Så enkelt burde det være.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Norsk pass = Nordmann, et fett om du er hvit,svart,brun,gul,rosa,grønn!

Har du norsk pass så er du norsk. Kultur og alt annet vræl kan læres.

Vis hele sitatet...
Kulturen KAN læres ja - og kulturen er ikke noe "vræl".
Vil man kalle seg Norsk så skal man også gjøre en egeninsats for å fortjene
den tittelen. -"Vrælet" som du kaller det læres om man vil kalles norsk.

En som kommer til landet, men driter i kulturen og evt språket vil aldri
være norsk uansett hvor mange norske pass vedkommende har fått..
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
En som kommer til landet, men driter i kulturen og evt språket vil aldri
være norsk uansett hvor mange norske pass vedkommende har fått..
Vis hele sitatet...
Hva med en som er født og oppvokst, men driter i kulturen? Ikke norsk da eller? makan til piss..
▼ ... over en uke senere ... ▼
"Og all tolking av bibelen frem til for få hundre år siden kom frem til at jorden var flat, og at solen kretset rundt jorden. Religion og vitenskap er uforenlig."
Hvis vi skal trekke noen historiske linjer har det alltid vært folk som er født og oppvokst i Norge som ikke er nordmenn, men norske. Kvener, tatere og samer er de jeg i første rekke tenker på. Kvenene ble ikke en norsk minoritet før ganske nylig (litt usikker når).

Disse har jo norsk statsborgerskap men for mange vil det være fornermende å kalle dem nordmenn, de er da kvener for helvete(eks.).

Poenget mitt er at vi må ha en forskjell på det å være av norsk nasjon(den gamle betydningen som ligner på rase og etnisitet) ikke er det samme som å he ett norsk pass.
Dette handler ikke om hvor mange som innvandrere som slipper inn i Norge, men det er integreringen som er problemet, den er for dårlig og mange av innvandrerne holder på kulturen fra de landet de kommer fra.

Innvandring er bare positivt for et samfunn så lenge integreringen er god nok, Stem Høyre sier jeg bare
▼ ... over en uke senere ... ▼
det er klart at norge vil være et muslimsk land, og det er ikke så lenge til som trådstarter skriver. man vil allerede oppleve dette om ti til femten år. Ikke at hele landet da er styrt av muslimer, men at vi til da har fått bra mange restriksjoner, enda flere enn i dag, og evt lover som gjør at vi ikke kan gjøre slik vi alltid har gjort fordi vi både er støtende og rasister. det vil heller ikke være vanlig. Den type demokrati drysset med hemmeligheter og overstyring av staten vil bli vår undergang.

ang diskusjonen om det å være nordmann norsk og fra norge er ganske interessant lesestoff. det er mange meninger og mange flinke skribenter her. selv er jeg ikke alltid like flink å ordlegge meg, men noe i dette er jo ganske klart og tydelig, og trenger ikke vanskelige ord og setninger for å forklare.

om min venn ali på 36 år reiser fra iran til norge, og jobber i norge er han ikke en nordmann og heller ikke norsk.

om ali kommer til norge og får oppholdstillatelse og norsk pass er han framdeles ikke norsk, og ikke kommer han fra norge heller. Han har søkt om å få tilhøre den norske stat og det norske land og fått ja til det. Han har da valgt å tilhøre et annet land enn hvor han opprinnelig er i fra, og samtidig bo sammen med nordmenn som flertall ( foreløbig )

norsk iraker?

hvis ali blir født i norge og far er fra norge og mor fra irak, da kan han jo straks velge. men i førsteomgang er han født i norge av to foreldre som har søkt og fått innvilget å tilhøre norge, og se på det som sitt nye hjemsted.

hvis ali er født i norge og begge foreldre er fra irak, er na da nordmann og norsk? hva om per og kari reiser til afrika og i løpet av et par mnd popper lille anders ut, er han da afrikaner? og om per kari og anders får opphold i afrika, er dem da ikke afrikanere for det. de er nordmenn som har reist ut av norge og bosatt seg i afrika.

om ali kommer til norge fra irak når han er to mnd som adoptivbarn er han da framdeles ikke norsk og nordmann. Han er jo født i irak av foreldre som er fra irak. siden han da er så liten at han ikke skjønner så mye er det andre på hans vegne som har søkt om ikke lille ali kan få tilhøre et annet land, og få lov å vokse opp og ha sitt liv der. det fordi noen mener det er bedre for ham i norge enn i fra sitt eget hjemland.

feil skrevet i avsnitt 6. to ( EN ) foreldre ( er) som har søkt og fått innvilget å tilhøre norge, og se på det som sitt nye hjemsted.
Sitat av SoloSuper Vis innlegg
om ali kommer til norge og får oppholdstillatelse og norsk pass er han framdeles ikke norsk
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hvordan du velger å definere norsk, men han er per definisjon norsk statsborger og bør derfor være lik en etnisk nordmann. Om du velger å definere "norsk" som "født i norge" så nei, han er ikke norsk. Hvor vesentlig det er kan diskuteres, med tanke på at om du med norsk statsborgerskap bør har rett på akkurat det samme som en som er født i norge.

Sitat av SoloSuper Vis innlegg
hvis ali er født i norge og begge foreldre er fra irak, er na da nordmann og norsk? hva om per og kari reiser til afrika og i løpet av et par mnd popper lille anders ut, er han da afrikaner?
Vis hele sitatet...
Ja, det er han. Er du født i afrika, snakker språket og vokser opp med kulturen er du Afrikaner uavhengig av hudfarge.
Du om dine definisjoner om hva det vil si å være Norsk.
Folk jeg kjenner mener at man bør ha en viss kulturell samkjørthet med Norge for å kunne bli regnet som Norsk.
Dette går ikke på hudfarge men verdisyn, kultur og tilknytning til landet forøvrig.
En liten rød bok det står Norge på gjør deg ikke automatisk norsk..
Sitat av SoloSuper Vis innlegg
det er klart at norge vil være et muslimsk land, og det er ikke så lenge til som trådstarter skriver. man vil allerede oppleve dette om ti til femten år. Ikke at hele landet da er styrt av muslimer, men at vi til da har fått bra mange restriksjoner, enda flere enn i dag, og evt lover som gjør at vi ikke kan gjøre slik vi alltid har gjort fordi vi både er støtende og rasister. det vil heller ikke være vanlig. Den type demokrati drysset med hemmeligheter og overstyring av staten vil bli vår undergang.
Vis hele sitatet...
Du er jo ganske blåst hvis du faktisk tror at Norge vil være et muslimsk land om ikke "så lenge".

Hvilke restriksjoner snakker du om? Det å kunne praktisere sin religion og rett til å tale sine sak (demonstrasjoner) er kjernen i ytringsfrihet. Det er det Norge står for, ikke fremmedfrykt og unngåelige islamiseringen av Norge.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av drittunge Vis innlegg
Innvandring er greit, men når de overtar et land i løpet av 100 år kan det omtrent ikke kalles innvandring lenger, men invasjon.
Vis hele sitatet...
Du misforstår konseptet når du er såpass trangsynt at du tror at de prøver å invadere landet vårt. Tror du at enhver innvandrer som entrer Norge har et slags mission og, eller?
Jeg er uenig i påstanden din. Førstegangsinnvandrerne har kanskje ofte problemer med å integrere seg inn i det norske samfunnet, men barna deres og generasjonene etter det igjen blir jo nordmenn enten de vil det eller ikke. Det er ikke hudfargen det kommer an på, men holdning og forhold til religion og skikker som ikke praktiseres her.