Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  599 60062
Sitat av Dodecha Vis innlegg

Jødene begynte å flytte inn i "Palestina" i store tall rundt 1881, på den tiden var det nesten vanlig med opprør mot jøder i gatene. Palestina var ikke et annerkjent land på denne tiden, navnet er det samme som til og med romerne brukte om det generelle området som nå er Israel og noen deler av Jordan og Syria, de fleste som bodde der var nomadiske stammer som aldri ble fastboende.

Den andre store innvandringen av jøder skjedde rundt 1904-1914 rundt denne tiden skrev Britene Balfour deklarasjonen som favoriserte de Jødiske bosetterne i området over de Palestinske.

Etter en stund fikk Britene mandat over Palestina av League of Nations (som ble til etter versailles traktatet)
for å ytterlige underlegge nasjonen "de politiske, økonomiske og administrive forhold som kan sikre den Jødiske nasjon".

Men så, i 1947, dropper Britene det Palestinske mandatet, de har ikke nok ressurser til å fortsette.
Det nyopprettede FN lager UN Partition Plab og deler landet i to stater: Jødisk og Arabisk.
Jerusalem ble under U.N. som en Internasjonal by, altså ikke en del av Jødisk eller Arabisk territorium, for å forhindre konflikter.
Jødene godtok planene, men Araberne klarte ikke å bli like enige.


Og her er biten dere må ignorere, så dere noe om religion i teksten min?
Nei, nettopp. Religionsstemplet (Jødisk vs Islamister) er pisspreik, det er ren propaganda som sionistene i USA prøver å melke for alt det er verdt, religion har jack shit å gjøre med Israel og Palestina forstått?



Jeg håper virkelig dere stolte israelsupportere kjenner historien og de forholdene jeg snakker om her, for jeg kan ikke helt begripe hvordan dere kan slenge dere på goliath som skal knuse david.
Vis hele sitatet...
Du vet godt at det var jøder i området lenge før muslimer...
Og at religion ikke har noe med saken å gjøre er REN LØGN - og også det vet du godt. Hvorfor skulle ellers muslimer kalle arabisk land "waqf" - hellig besittelse? Land som muslimer mener er "Waqf" kan i følge Islam aldri komme under noen annen autoritet. Problemet er altså at Israel i det hele tatt eksisterer - Noe Machmoud Achmedinajad (Irans president) har vært så ærlig og dum å innrømme. Det er hatet, som hele religionen Islam er bygget på, som er grunnmuren i hele midtøstenkonflikten og som også gjør en fredsløsning klin umulig.

Og at araberne ikke godtok Fn's delingsplan (som selvfølgelig ville gitt dem klart flest fordeler) betyr jo at de heller ikke har noe rett på området.. Man kan ikke bare bestemme seg for at "dette lander er vårt" og ignorere bestemmelser som er tatt.
Det bor 1,4 millioner palestinere i Israel som har demokratiske rettigheter. Hvor mange jøder bor det i arabiske land mon tro?

Til slutt: David og Goliat bildet ditt er bortimot det mest forskrudde jeg har sett på lenge. Hvilket land på størrelse med Hedemark fylke har helt siden det ble opprettet hatt hele den arabiske verden imot seg, samtidig som dette landet utgjør 0,7% av størrelsen på alt araberland i midtøsten.. (heldigvis har de hatt støtte av enkelte venner)
Du representerer Løgnen itself, og det verste er at jeg tror du er klar over det..
Yep, hamiltonbøkene er ikke så helt på trynet, mye ganske realistiske og korrekte opplysninger der.

Til de som mener at israel er så snille og forsiktige og sikter veldig veldig nøye etter mål de er helt sikre på at er millitære - dere tror vel også fremdeles at Saddam hadde masseødeleggelsesvåpen også?

Ang. hamas' raketter og hva de sikter på - de skyter dem definitivt ikke totalt på måfå, men de er ikke i nærheten av å være nøyaktige nok til å skade noe annet enn sivile mål.

Til den idioten som påstod at "det finnes ingen sivile" osv - les denne artikkelen, http://news.yahoo.com/s/nm/20090102/...tinians_israel i følge FN er over en fjerdedel av de som har blitt drept den siste uken sivile, dvs at over 100 sivile har blitt drept den siste uken, da nærmer vi oss raskt 10 ganger så mange som quassam-rakettene har drept i løpet av de siste årene.
Og at Hamas bare bruker raketter uten noe som helst presisjon gjør ikke krigføringen deres bedre enn Israels, som noen påstår her.. tvert imot er de mye verre... Israel forsøker i det minste å ramme Hamas. Hvorfor skulle Israel ville drepe mest mulig sivile når de vet at de blir fordømt av hele verden etterpå..Og hvorfor skulle Israel sende inn hundrevis av lastebiler med nødhjelp hvis målet deres er å lage et blodbad..
Israel samarbeider gjerne med muslimer og kunne betydd mye bra for mange muslimske land, siden israelerne er så vellykkede. Desverre blir de møtt med hat av en religion som måler sin storhet i geografisk utbredelse...det er ikke Israels feil at deres naboer ikke vil leve i fred og forsoning med dem - noe som ville ført til mye bedre leveforhold for palestinerne. Og det er ikke Israels feil at de igjennom 8 år har måtte tåle rakketregn og terror fra Hamas, Hizbollah m. fler. Når i tillegg land som Iran (hovedrotta bak hele spillet som mater terrororgansisasjonene med våpen og trening) truer med å utslette hele staten, er det forståelig at Israel aldri lukker øynene og lever etter føre-var prinsippet.

Sitat av atomet Vis innlegg
Til den idioten som påstod at "det finnes ingen sivile" osv - les denne artikkelen, http://news.yahoo.com/s/nm/20090102/...tinians_israel i følge FN er over en fjerdedel av de som har blitt drept den siste uken sivile, dvs at over 100 sivile har blitt drept den siste uken, da nærmer vi oss raskt 10 ganger så mange som quassam-rakettene har drept i løpet av de siste årene.
Vis hele sitatet...

Du har aldri tenkt over hvor imponerende det egenlig er å holde det sivile tapstallet så lavt som 1/4 når man vet hvordan Hamas har infiltrert seg i sivilbefolkningen? Ikke misforstå meg: 100 drepte er 100 for mye og må for alltid ligge på Israels samvittighet, men de kan ikke klandres for å forsøke å knekke Hamas.
Sist endret av simonstensrud; 3. januar 2009 kl. 02:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Hvorfor skulle Israel ville drepe mest mulig sivile når de vet at de blir fordømt av hele verden etterpå..
Vis hele sitatet...
Fordømmelse er vel ikke så farlig. Det ser ut som hele den vestlige har glemt USAs invasjon av Irak - jeg kjenner i alle fall ikke mange som boikotter landet som feriested, til tross for at over en million irakere mistet livet. Fordømmelse betyr ingenting.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Du vet godt at det var jøder i området lenge før muslimer...
Og at religion ikke har noe med saken å gjøre er REN LØGN - og også det vet du godt. Hvorfor skulle ellers muslimer kalle arabisk land "waqf" - hellig besittelse? Land som muslimer mener er "Waqf" kan i følge Islam aldri komme under noen annen autoritet. Problemet er altså at Israel i det hele tatt eksisterer - Noe Machmoud Achmedinajad (Irans president) har vært så ærlig og dum å innrømme. Det er hatet, som hele religionen Islam er bygget på, som er grunnmuren i hele midtøstenkonflikten og som også gjør en fredsløsning klin umulig.

Og at araberne ikke godtok Fn's delingsplan (som selvfølgelig ville gitt dem klart flest fordeler) betyr jo at de heller ikke har noe rett på området.. Man kan ikke bare bestemme seg for at "dette lander er vårt" og ignorere bestemmelser som er tatt.
Det bor 1,4 millioner palestinere i Israel som har demokratiske rettigheter. Hvor mange jøder bor det i arabiske land mon tro?

Til slutt: David og Goliat bildet ditt er bortimot det mest forskrudde jeg har sett på lenge. Hvilket land på størrelse med Hedemark fylke har helt siden det ble opprettet hatt hele den arabiske verden imot seg, samtidig som dette landet utgjør 0,7% av størrelsen på alt araberland i midtøsten.. (heldigvis har de hatt støtte av enkelte venner)
Du representerer Løgnen itself, og det verste er at jeg tror du er klar over det..
Vis hele sitatet...
At det var jøder i området før muslimer - ja, for all del, går du noen tusen år tilbake i tiden var det også ganske mye andre rare grenser rundtomkring i verden, og det er ikke mer enn noen hundre år siden Sverige eide Norge. Egentlig burde da også de nordamerikanske indianerne kunne gjøre krav på hele USA og bare kaste ut alle som har bodd der i noen århundrer nå. Syns du det også hadde vært rettferdig?

Problemet er selvagt at landet var befolket når det ble gitt bort. Ja, det bodde jøder også der da, men prosentvis var det ikke noe i nærheten av det som ble "gitt bort" uten noe samtykke fra de som faktisk bodde i landet som ble gitt bort. For å si det helt enkelt - man ga bort noe man ikke eide selv. Ville du blitt glad hvis jeg ga bort bilen din, eller kanskje dataen din fordi en annen fyr kom og sa at den egentlig burde være hans?

Her er noen tall, kart, og litt sånt, som kan være interessant for diskusjonen. http://www.tomhull.com/ocston/projects/ajvp/wp1.php

Hvem som er david og goliat? Tja... La oss se... hvem er det som blir overkjørt, hvem er det som dreper flest av hvem, osv....?
Sist endret av atomet; 3. januar 2009 kl. 02:24.
Det som i alle fall er sikkert er at endel i denne tråden bør være litt mer kritiske til hva de leser og ikke hoppe rett på vinklingen til den første og beste artikkelen de kommer over. Propaganda er fortsatt en stor stor del av krig. Og her bruker Israel sin fordel for alt den er verdt.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Du vet godt at det var jøder i området lenge før muslimer...
Og at religion ikke har noe med saken å gjøre er REN LØGN - og også det vet du godt. Hvorfor skulle ellers muslimer kalle arabisk land "waqf" - hellig besittelse? Land som muslimer mener er "Waqf" kan i følge Islam aldri komme under noen annen autoritet. Problemet er altså at Israel i det hele tatt eksisterer - Noe Machmoud Achmedinajad (Irans president) har vært så ærlig og dum å innrømme. Det er hatet, som hele religionen Islam er bygget på, som er grunnmuren i hele midtøstenkonflikten og som også gjør en fredsløsning klin umulig.
Vis hele sitatet...
Religion spiller en minimal rolle i dagens konflikt, men jeg skjønner at de forvirrede sjelene i Israel som fortsatt mener at Israel ble gitt dem av Gud fortsatt hevder sin rett, og mener at okkupasjon og fordrivelse av det Palestinske folket er dere religiøse plikt.

Når det gjelder Islam og hat skjønner jeg godt at sionistene og Israelvennene prøver å late som om dette er rota i problemet, fordi da slipper man å tenke på de egentlige grunnene til at enkelte har problemer med enkelte Israelitter, nemlig at Palestinere i dag lever i verdens største fengsel, i verdens få gjenlevende apartheid-stater: Israel.

Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Og at araberne ikke godtok Fn's delingsplan (som selvfølgelig ville gitt dem klart flest fordeler) betyr jo at de heller ikke har noe rett på området.. Man kan ikke bare bestemme seg for at "dette lander er vårt" og ignorere bestemmelser som er tatt.
Vis hele sitatet...
Du kaster stein i glasshus her. Israel har okkupert stadig større deler av Palestina siden delingsplanen av 1947, og nekter konsekvent å rette seg etter internasjonal lov og dom.

Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Det bor 1,4 millioner palestinere i Israel som har demokratiske rettigheter. Hvor mange jøder bor det i arabiske land mon tro?
Vis hele sitatet...
Demokratiske rettigheter på papiret muligens. I praksis lever man som dyr.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Og at Hamas bare bruker raketter uten noe som helst presisjon gjør ikke krigføringen deres bedre enn Israels, som noen påstår her.. tvert imot er de mye verre... Israel forsøker i det minste å ramme Hamas. Hvorfor skulle Israel ville drepe mest mulig sivile når de vet at de blir fordømt av hele verden etterpå..Og hvorfor skulle Israel sende inn hundrevis av lastebiler med nødhjelp hvis målet deres er å lage et blodbad..
Israel samarbeider gjerne med muslimer og kunne betydd mye bra for mange muslimske land, siden israelerne er så vellykkede. Desverre blir de møtt med hat av en religion som måler sin storhet i geografisk utbredelse...det er ikke Israels feil at deres naboer ikke vil leve i fred og forsoning med dem - noe som ville ført til mye bedre leveforhold for palestinerne. Og det er ikke Israels feil at de igjennom 8 år har måtte tåle rakketregn og terror fra Hamas, Hizbollah m. fler. Når i tillegg land som Iran (hovedrotta bak hele spillet som mater terrororgansisasjonene med våpen og trening) truer med å utslette hele staten, er det forståelig at Israel aldri lukker øynene og lever etter føre-var prinsippet.




Du har aldri tenkt over hvor imponerende det egenlig er å holde det sivile tapstallet så lavt som 1/4 når man vet hvordan Hamas har infiltrert seg i sivilbefolkningen? Ikke misforstå meg: 100 drepte er 100 for mye og må for alltid ligge på Israels samvittighet, men de kan ikke klandres for å forsøke å knekke Hamas.
Vis hele sitatet...
Israel PRØVER ikke å drepe flest mulig sivile, men at de rett og slett driter i hvilke sivile tap de påfører palestinerne er ganske tydelig, noe det har vært i mange år.

Er det ikke israels feil at de i 8 år har måttet tåle rakettregn fra hizbollah? Snodig, hizbollah ble vel faktisk opprettet i libanon i etterkant av israels invasjon der i 82, og så lenge israel okkuperer land får de nesten finne seg i at motstandsgrupper i det okkuperte landet angriper dem.

"hvor imponerende det egenlig er å holde det sivile tapstallet så lavt som 1/4 når man vet hvordan Hamas har infiltrert seg i sivilbefolkningen"...? Unnskyld meg - ut fra den logikken der er det helt legitimt for Hamas å forsøke å knekke Israel, siden Israel har påført palestinerne mange ganger så store sivile tap som motsatt vei, og siden ethvert settlement i praksis er en israelsk millitærutpost med bevæpning på linje med en norsk millitærbase blir de minst like legitime mål som å bombe en boligblokk fordi det bor en hamasleder i tredje etasje.

Jeg håper du ser at det der blir en totalt skrudd logikk, som bare fører til en voldsspiral?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Religion spiller en minimal rolle i dagens konflikt, men jeg skjønner at de forvirrede sjelene i Israel som fortsatt mener at Israel ble gitt dem av Gud fortsatt hevder sin rett, og mener at okkupasjon og fordrivelse av det Palestinske folket er dere religiøse plikt.

Når det gjelder Islam og hat skjønner jeg godt at sionistene og Israelvennene prøver å late som om dette er rota i problemet, fordi da slipper man å tenke på de egentlige grunnene til at enkelte har problemer med enkelte Israelitter, nemlig at Palestinere i dag lever i verdens største fengsel, i verdens få gjenlevende apartheid-stater: Israel.


Du kaster stein i glasshus her. Israel har okkupert stadig større deler av Palestina siden delingsplanen av 1947, og nekter konsekvent å rette seg etter internasjonal lov og dom.


Demokratiske rettigheter på papiret muligens. I praksis lever man som dyr.
Vis hele sitatet...
israel har gitt tilbake hele Gaza og store deler av vestbredden, og er nå omtrent på størrelse med hedemark Fylke.. Mindre kan nesten ikke et land bli uten å forsvinne. Og med utslettelsestruslene fra Iran i bakhodet skjønner jeg godt at Israel tar vare på det landet de nå har. Og disse okkupasjonene som du snakker om er altså blandt annet at Israel tok det landet som var øde etter at de hadde vunnet diverse kriger på disse områdene. Hvem hadde vel mer rett på dem enn Israel, når i tillegg det var Israel som ble angrepet!

Poenget mitt er at Israel har gitt fra seg land og gjort ting for å vise at de ønsker fred.
Og egentlig hovedspørsmålet mitt bak alt: HVorfor kan ikke muslimene unne jødene et knøttlite land? Vi vet at med en gang palestinerne evetuelt skulle fått det de mener er landet sitt, ville det fruktbare vellykkede Israel blitt til ørken.
Jordan består av 3/4 palestinere - hvis man ønsket fred med Israel kunne man eventuelt ha dratt til Jordan eller hvilket som helst annet arabisk land. For palestinerne er som vi vet: vanlige arabere.
Du sier at israel nekter å bøye seg etter internasjonal lov og dom: Kan du komme med noen eksempler på at noe de har gjort er imot internasjonal lov og dom? Og dokumentere det. Jeg kan nemlig det motsatte, om det er ønskelig. Blir bare så vanvittig mye å skrive

Flertallet arabere/Palestinere(samme) i Israel lever ikke som dyr. Bare at den store moskeen al aqse, eller hva den heter, befinner seg i selveste Jerusalem er et eksempel på at muslimer i Israel har en finger med i spillet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
Du vet godt at det var jøder i området lenge før muslimer...
Og at religion ikke har noe med saken å gjøre er REN LØGN - og også det vet du godt. Hvorfor skulle ellers muslimer kalle arabisk land "waqf" - hellig besittelse? Land som muslimer mener er "Waqf" kan i følge Islam aldri komme under noen annen autoritet. Problemet er altså at Israel i det hele tatt eksisterer - Noe Machmoud Achmedinajad (Irans president) har vært så ærlig og dum å innrømme. Det er hatet, som hele religionen Islam er bygget på, som er grunnmuren i hele midtøstenkonflikten og som også gjør en fredsløsning klin umulig.
Vis hele sitatet...
Jeg synes vi skal skille mellom muslimer og islamister her. Ikke alle palestinere er islamister men de fleste er muslimer, vanlige folk med en annen religion med andre ord.
"Waqf" er et begrep lignende "Trust law" i vestlige rettsystem, foruten at waqf innebærer at lokalet også brukes i religiøs, dvs islam, sammenheng.

At du mener Islam er bygd på hat viser jo til din egen ignoranse ovenfor den ellers temmelig fredelige religionen.
Det er ekstremister som bøyer koranens ord, på samme måte som all annen religion har blitt brukt for å få folk til å gjøre umenneskelige ting til tider:
Disse er ikke brorparten av palestinere, men det er de du ser på tv hele tiden.
Sionistiske organisasjoner florerer i statene, og så gudfryktig som de er tømmer de penger inn i israel, dette er det eneste "religiøse" med saken, propagandaen om at jødenes "promised land" skal beskyttes koste hva det koste vil.
Propagandaen om at palestinere er islamister, og islamister er farlige og vil bombe enhver ikketroende i lufta har fått godt fotfeste, noe amerikanerne vet å melke, noe de har gjort minst de siste to presidentperiodene veldig bra.
I mens står den vanlige palestineren midt opp i et mediesirkus langt utenfor hans/hennes kontroll, tvangsflyttet inn i en sikkerhetssone med en hælvettes kjip hverdag angående sjekkpunktene. At de andre arabiske landene reagerer mot israel er ikke rart med tanke på okkupasjonene israel har drevet med og derfor mener jeg at utalelsene fra irans president har lite med saken å gjøre.

Jeg har valgt å støtte en side, ivertfall for øyeblikket intill eventuelle avtaler kan komme i gang, og ga et grunnlag til mitt valg i en tidligere post her.
Jeg synes det er omtrent forstyrrende at du kan kaste skylden helt på en side, dette er en komplisert konflikt, det er ikke så enkelt som at en har skylden, begge har skylden. Men sånn som situasjonen er nå, med sikkerhetssonene og økonomiske/import sanksjoner er det klart at det er tigeren som leker med musa i buret, og hadde musa hatt raketter, hadde den sikta etter sin beste evne og fyrt av.
Sist endret av Dodecha; 3. januar 2009 kl. 02:55.
Sitat av atomet Vis innlegg
Israel PRØVER ikke å drepe flest mulig sivile, men at de rett og slett driter i hvilke sivile tap de påfører palestinerne er ganske tydelig, noe det har vært i mange år.
Vis hele sitatet...
Beklager, men det er feil. La meg sitere JPost:

Sitat av http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1230733138887&pagename=JPost%2FJPArticle%2FSho wFull
[....]
With over 400 Palestinians killed since the beginning of the operation, the UN has claimed that a quarter are innocent civilians. While the IDF says it regrets the loss of innocent life, tactically the ratio is relatively low, considering the urban warfare setting Hamas operates from within and the fact that the terror group uses civilian infrastructure, as well as civilians as human shields.

Despite this, the IAF does the maximum to minimize collateral damage and in many cases calls homes before bombing them to allow the inhabitants several minutes to evacuate before the bombing.

In some cases though the residents decided to climb to the roof of their homes hoping that the IAF would not bomb if it saw people from the air.

In response, the IAF fired nearby the building, showing its determination. The people are then seen fleeing the building which is then bombed, setting off secondary explosions caused by the large weapons cache stored inside.

The importance in targeted killings cannot be underestimated. In 2004, for example, within the span of a month, Israel killed Hamas founder Sheikh Ahmed Yassin and his successor Abdel Aziz Rantisi, After the spate of assassinations, Hamas asked Israel for a hudna, cease-fire.
Vis hele sitatet...
Sitat av atomet Vis innlegg

"hvor imponerende det egenlig er å holde det sivile tapstallet så lavt som 1/4 når man vet hvordan Hamas har infiltrert seg i sivilbefolkningen"...? Unnskyld meg - ut fra den logikken der er det helt legitimt for Hamas å forsøke å knekke Israel, siden Israel har påført palestinerne mange ganger så store sivile tap som motsatt vei, og siden ethvert settlement i praksis er en israelsk millitærutpost med bevæpning på linje med en norsk millitærbase blir de minst like legitime mål som å bombe en boligblokk fordi det bor en hamasleder i tredje etasje.

Jeg håper du ser at det der blir en totalt skrudd logikk, som bare fører til en voldsspiral?
Vis hele sitatet...
det er du som "totalt snur ting på hodet her" Det israelske forsvaret gjemmer seg ikke sivile Israelske boligstrøk. dessuten tok du ikke med andre halvdel av den setning, der jeg sa at 100 drepte er 100 for mye.
Dette viser bare den sykt frustrende situajsonen Israel er i.
Å bombe en boligblokk fordi det bor en Hamasleder i øverste etasje virker unødvendig og "sykt" men beviser bare hvordan Israel ser seg nødt til å knekke hver enkelt hamas-terrorist for å få slutt på de titalls rakketer som hver dag slår ned i Israel.

Sitat av Dodecha Vis innlegg

At du mener Islam er bygd på hat viser jo til din egen ignoranse ovenfor den ellers temmelig fredelige religionen.
Det er ekstremister som bøyer koranens ord, på samme måte som all annen religion har blitt brukt for å få folk til å gjøre umenneskelige ting til tider:
Disse er ikke brorparten av palestinere, men det er de du ser på tv hele tiden.
Sionistiske organisasjoner florerer i statene, og så gudfryktig som de er tømmer de penger inn i israel, dette er det eneste "religiøse" med saken, propagandaen om at jødenes "promised land" skal beskyttes koste hva det koste vil.
.
Vis hele sitatet...
kristne har også gjort mye grusomt i "Guds navn". Forskjellen er bare at bibelen ikke støtter dette, mens koranen støtter vold hvis det fremmer islam.
Sist endret av simonstensrud; 3. januar 2009 kl. 03:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kriss Vis innlegg
Beklager, men det er feil. La meg sitere JPost:
Vis hele sitatet...
Nå kan man ikke akkurat si at JPost er en nøytral nyhetskilde i denne konflikten. JPost.com er tydelig på Israelsk side og det eneste sitatet viser er viktigheten av å god kildekritikk.

Å kun støtte seg til JPost (eller til palestinske aviser for den saks skyld) blir som å forholde seg til Komiske Ali eller tysk nazi-propaganda, totalt virkelighetsfjernt

Sitat av simonstensrud
Å bombe en boligblokk fordi det bor en Hamasleder i øverste etasje virker unødvendig og "sykt" men beviser bare hvordan Israel ser seg nødt til å knekke hver enkelt hamas-terrorist for å få slutt på de titalls rakketer som hver dag slår ned i Israel.
Vis hele sitatet...
På akkurat samme måte som Hamas ser seg nødt til å holde hver eneste IDF-Soldat som krigsfange for å legge press på Israel og forhindre de i å bombe palestinske boligområder når de risikerer å drepe sine egne soldater.
Sist endret av liasis; 3. januar 2009 kl. 03:22.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
det er du som "totalt snur ting på hodet her" Det israelske forsvaret gjemmer seg ikke sivile Israelske boligstrøk. dessuten tok du ikke med andre halvdel av den setning, der jeg sa at 100 drepte er 100 for mye.
Dette viser bare den sykt frustrende situajsonen Israel er i.
Å bombe en boligblokk fordi det bor en Hamasleder i øverste etasje virker unødvendig og "sykt" men beviser bare hvordan Israel ser seg nødt til å knekke hver enkelt hamas-terrorist for å få slutt på de titalls rakketer som hver dag slår ned i Israel.
Vis hele sitatet...
Hamas bruker jo de våpen de har for å slå tilbake. Om de hadde hatt rekkevidden/presisjonen til å kunne ta ut en av Israels ledere i hans boligblokk vil jeg tro de hadde gjort det. Men den har ingen mulighet til å ta noe spessielt mål av militær betydning så de må sikte på det de kan. Med din logikk er dette greit fordi de mener de ikke har noe valg og at det viser den sykt frustrerende situasjonen de er i.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
kristne har også gjort mye grusomt i "Guds navn". Forskjellen er bare at bibelen ikke støtter dette, mens koranen støtter vold hvis det fremmer islam.
Vis hele sitatet...
Ta en titt her: http://jmm.aaa.net.au/articles/1086.htm
Det er tusentalls av muslimer i vestlige land, de fleste er vanlig fredelige folk.
Sitat av simonstensrud Vis innlegg
israel har gitt tilbake hele Gaza og store deler av vestbredden, og er nå omtrent på størrelse med hedemark Fylke.. Mindre kan nesten ikke et land bli uten å forsvinne.
Vis hele sitatet...
Nei, mindre kan nesten ikke et land bli uten å forsvinne. Du ser ikke problemet? Palestina har altså ingen rett til å eksistere?

Sitat av simonstensrud Vis innlegg
kristne har også gjort mye grusomt i "Guds navn". Forskjellen er bare at bibelen ikke støtter dette, mens koranen støtter vold hvis det fremmer islam.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg? Ok, jeg har ikke lest bibelen, men her er en som har funnet noen interessante eksempler:

http://jmm.aaa.net.au/articles/1086.htm

Legg f.ex. merke til punkt 7. Jeg vet ikke hvordan du vil tolke det, men for meg høres det relativt voldelig ut.

Sitat av simonstensrud Vis innlegg
det er du som "totalt snur ting på hodet her" Det israelske forsvaret gjemmer seg ikke sivile Israelske boligstrøk. dessuten tok du ikke med andre halvdel av den setning, der jeg sa at 100 drepte er 100 for mye.
Dette viser bare den sykt frustrende situajsonen Israel er i.
Å bombe en boligblokk fordi det bor en Hamasleder i øverste etasje virker unødvendig og "sykt" men beviser bare hvordan Israel ser seg nødt til å knekke hver enkelt hamas-terrorist for å få slutt på de titalls rakketer som hver dag slår ned i Israel.
Vis hele sitatet...
Nei, IDF gjemmer seg ikke i boligstrøk, de har istedet skikkelige millitærbaser som hamas ikke har noe som helst realistisk håp om å kunne ramme. Dessuten tok du ikke med den andre delen av det jeg sa, om at ethvert settlement i praksis er en millitærutpost med like mye våpen som en middels norsk millitærbase.
Sist endret av atomet; 3. januar 2009 kl. 03:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Etter min mening er det Hamas som er den "mest onde" parten i denne konflikten. Med Hamas mener jeg absolutt ikke det palestinske folket, men selve gruppen Hamas, som Israel og flesteparten av de vestlige landene i verden, har definert som terrorgruppe.

Det var Hamas som brøt våpenhvilen med å sende raketter mot sivile mål i Sderot og Ashkelon. Det er jo klart at når et land blir beskutt av sine fiender (som forresten vil "utslette" det landet...), med raketter siktet inn på byggefelt og boliger med kvinner og barn, så er det ikke mulig å sitte og ikke gjøre noe. Hadde ikke Israel gjort noe, hadde det bare fortsatt.

Det er jo selvfølgelig svært beklagelig at sivile liv skal gå tapt når Israel slår tilbake mot "terroristene", men for å se på det helt krigsteknisk har faktisk IDF hatt forholdsvis bra presisjon under angrepene. Den siste FN-rapporten jeg leste, sa at det var blitt drept 450-500 personer i bombetoktene mot Gaza. ca 100 av dem var sivile. Det vil si at bare 1 av 5 drepte er sivile. Ja, det høres ikke akkurat "fantastisk" ut, men dere må huske på at Hamas bevisst gjemmer seg blandt de sivile, noe som jeg synes er nærmest et overgrep mot det palestinske folket.

Hvis Israel sin plan om å fjerne Hamas blir sukessfull, har jeg stor tro på varig fred i Gaza. Ingen er tjent med en gruppe militante som utelukkende går etter sivile mål, og gjemmer seg blandt sine egne sivile.
Etter veldig mye lesing har jeg kommet fram til en ting. Palestina takket nei til å få et eget land. Og de føler seg presset til å "beskytte" seg selv ved å skyte random raketter mot sivile mål i Israel. Hvis et land er så desperate, så burde de legge ned våpene og ty til politiske midler og få FN tilbake på banen og få delt opp landet slik som det burde ha blitt på 40tallet. Og til dere som sier at dette ikke har noe med religion å gjøre tar helt feil!!! Det er helt fantastisk åpenlyst dersom du ikke ser det, har du ingenting i denne debatten å gjøre. Hamas må vekk fra alt som har med dette å gjøre for at det skal nærme seg en løsning. Og sivile som blir drept fordi de bor i samme blokk som en av lederene av Hamas, burde ha flyttet for det hadde jeg gjort om jeg hadde hatt en terrorist i min blokk.
Sist endret av Ezzi; 3. januar 2009 kl. 06:37.
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Hamas må vekk fra alt som har med dette å gjøre for at det skal nærme seg en løsning. Og sivile som blir drept fordi de bor i samme blokk som en av lederene av Hamas, burde ha flyttet for det hadde jeg gjort om jeg hadde hatt en terrorist i min blokk.
Vis hele sitatet...
Det som for deg er en terrorist kan for en annen være en frihetskjemper. Hamas har bygget skoler og gjort manger andre gode ting for Palestina. Hvis du bodde under en av lederne i en organisasjon som i ditt land hadde stor inflytelse og gjorde mange ting du så på som gode, ville du da ha flyttet? Du ser veldig ensidig på ting som har minst 2 sider.
I mine øyne er det å bevisst og kontinuerlig skyte på byer hvor det ikke finnes noe annet enn sivilbefolkning totalt uakseptabelt, og gir Israel mer enn god nok grunn til å foreta grep for å forhindre at dette fortsetter.

Forsøk på å rettferdiggjøre dette, eller unnskylde, faller på sin egen urimelighet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av jagunnar
Etter min mening er det Hamas som er den "mest onde" parten i denne konflikten. Med Hamas mener jeg absolutt ikke det palestinske folket, men selve gruppen Hamas, som Israel og flesteparten av de vestlige landene i verden, har definert som terrorgruppe.
Vis hele sitatet...
Og vips faller du for propagandaen, er hele "terrorgruppe" stempelet viktig for deg? Tydeligvis er det et stempel som er nok til å få deg til å godta at Hamas er ond, uten å sette deg noe mer inn i saken.

Sitat av jagunnar
Det var Hamas som brøt våpenhvilen med å sende raketter mot sivile mål i Sderot og Ashkelon. Det er jo klart at når et land blir beskutt av sine fiender (som forresten vil "utslette" det landet...), med raketter siktet inn på byggefelt og boliger med kvinner og barn, så er det ikke mulig å sitte og ikke gjøre noe. Hadde ikke Israel gjort noe, hadde det bare fortsatt.
Vis hele sitatet...
Sett deg nå minst inn i konflikten, istedet for å dra opp det siste trekket fra en av partene, denne konflikten er over 100 år gammel, å simplifisere situasjonen på den måten faller på egen uvitenhet.

Sitat av jagunnar
Hvis Israel sin plan om å fjerne Hamas blir sukessfull, har jeg stor tro på varig fred i Gaza. Ingen er tjent med en gruppe militante som utelukkende går etter sivile mål, og gjemmer seg blandt sine egne sivile.
Vis hele sitatet...
Ja og om statene bare fant bin laden hadde jo det vært fred i hele verden. Du kan ikke være så naiv at du tror at om man fjerner en geriljagruppe så dukker ingen nye opp? Tilstandene endel Palestinere lever under er horrible, en hver person, palestinsk, jødisk, kristen eller ateist hadde reagert til slutt.

Sitat av Ezzi
Er så lei av dere "raddiser" og dette temaet, hva med å bry dere litt om andre konflikter?
Vis hele sitatet...
Unnskyld om jeg virker krass, men vi "raddiser" holder oss til temaet i denne tråden, har du lyst å diskutere andre konflikter må du gjerne starte en ny tråd.

Sitat av oleandreas
I mine øyne er det å bevisst og kontinuerlig skyte på byer hvor det ikke finnes noe annet enn sivilbefolkning totalt uakseptabelt, og gir Israel mer enn god nok grunn til å foreta grep for å forhindre at dette fortsetter.

Forsøk på å rettferdiggjøre dette, eller unnskylde, faller på sin egen urimelighet.
Vis hele sitatet...
Jepp, så enkelt er det.
Men ærlig talt mann, sett deg ned å les litt, hadde saken vært så simpel hadde det naturligvis ikke vært noe konflikt. Du oppfører deg på samme måte som en av partene i konflikten: Setter et ultimatum og nekter å høre på andre innspill. DET faller på egen urimelighet.

Sitat av oleandreas
Skeid; nei, jeg er ikke svimmel. Nei, jeg forsøker ikke å forenkle konfilkten.

Vennligst les hva jeg skriver om på nytt, og fortell meg gjerne at du virkelig mener at du kan rettferdiggjøre Hamas' gjentatte angrep på Israels sivilbefolkning.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det du gjør.
Ingenting i denne konflikten er rettferdig, kan dere endelig skjønne det?
Men når en av verdens største militærmakter sprerrer en folkegruppe inn i sikkerhetssoner, tar fra de hjem og familie og stuer de igjennom sjekkpunkter som kyr må jo du å klare å begripe at folk blir amper?
Hver bidrige dag er et slit, mens på andre siden av muren lever de uten sikkerhetspunkt, uten økonomiske og importsanksjoner. Ville det ta lang tid og mange drepte familiemedlemmer før DU hadde sendt en rakett eller to?

Det er veldig lett for oss velstående nordmenn å bare peke fingrer fra godstolen, men prøv nå å sett deg litt inn i hverdassituasjonen til en palestiner, og så sammenlign det med en israeler.
Slettet unna en del innlegg i denne tråden, å antyde at personer som er uenige med deg er "svimle" er diskusjon på et så utrolig lavt nivå at det ikke hører hjemme på nFF.

Det er greit nok at konflikten mellom Palestina og Israel er et ømfintlig tema mange har sterke følelser for, men skal man diskutere saken får man gjøre det på en ordentlig måte

-Crew
Dodecha: Jeg har full forståelse for hvor stor denne konflikten er, og jeg fosøker ikke å forenkle det ned til en eneste ting. MEN; Det palestinerene gjør er så grovt at det ikke kan aksepteres. Uansett. Det er ingenting som rettferdiggjør rakettangrep rettet mot sivilbefolkning.

Om vi også ser situasjonen i midtøsten på en kald og kynisk måte; Den enkleste løsningen for fred er at en av partene gir seg (eller opphører å eksistere, noe som ikke er noe reellt alternativ). Slik situasjonen har vært, hvor palestinerene daglig skyter raketter på israelerene, som i realiteten er storebror med stor S, vil ikke Israel være intressert i å forhandle. Om Hamas, som både er en terrororganiasjon og politisk makt på Gaza-stripen ikke ønsker noen krig bør de umiddelbart slutte å sende raketter inn i Israel. Istedet fortsetter dem, og de har også fått noen nye flotte raketter fra Iran som går enda lengre inn i nabolandet.

Israel sier at den eneste grunnen til å angripe Gaza-stripen er å få slutt på de daglige rakettangrepene mot sin egen sivilbefolkning. Så lenge dette ikke opphører har ikke Israel noe annet valg.

Jeg liker ikke krigen, men noen stakkarsligsgjøring av Hamas er jeg ikke med på. Når du driver å skyter raketter på verdens 4. største militære makt så ber du jo i realiteten om trøbbel. Hadde istedet Hamas satt seg ved forhandlingsbordet, påropt seg verdenssamfunnets (FN) støtte og press på Israel ville de nok ha oppnådd helt andre resultater.

PS: Jeg syntes også det er underlig at de andre arabiske landene nekter å ta i mot palistinske flyktninger, slippe inn medisiner/mat/annen hjelp, men istedet skyter mot palistinere som forsøker å krysse grensa (Egypt). Hamas har også mottatt mange lastebiler med nødhjelp via Israel, som ikke har blitt sendt videre inn i Palistina, merkelig. Det bør være grunn til å spørre seg om den arabiske ligaen bruker den palistinske befolkningen som brikker i et spill for å skape agresjon mot Israel.
Sist endret av oleandreas; 3. januar 2009 kl. 17:16.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og vips faller du for propagandaen, er hele "terrorgruppe" stempelet viktig for deg? Tydeligvis er det et stempel som er nok til å få deg til å godta at Hamas er ond, uten å sette deg noe mer inn i saken.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg sier at Hamas er de "mest onde", er enkelt og greit fordi de utelukkende angriper sivile mål.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sett deg nå minst inn i konflikten, istedet for å dra opp det siste trekket fra en av partene, denne konflikten er over 100 år gammel, å simplifisere situasjonen på den måten faller på egen uvitenhet.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er fullstendig klar over at det er en gammel konflikt. Jeg valgte forståelig nok å svare m.t.p. de siste ukene, siden det har vært en enorm eskalering i konflikten i løpet av denne tiden.


Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja og om statene bare fant bin laden hadde jo det vært fred i hele verden. Du kan ikke være så naiv at du tror at om man fjerner en geriljagruppe så dukker ingen nye opp? Tilstandene endel Palestinere lever under er horrible, en hver person, palestinsk, jødisk, kristen eller ateist hadde reagert til slutt.
Vis hele sitatet...
Nå må du slutte å gjøre deg dummere enn du forhåpentlig vis er. Det har aldri vært snakk om å ta EN terrorist. Det er snakk om å knuse et helt nettverk. Og ja, jeg er svært klar over at palestinerne har dårlige levekår. Er det da et sjakktrekk av Hamas å drive med væpnet krig? Skal denne konflikten løses, er det ved hjelp av politiske midler, ikke våpen. Og dette har vist seg å være uaktuelt for Hamas. Du må også huske på at før Hamas kom til makten, kom EU og USA med svært viktig finansiell assistanse til palestinerne (omtrent $1,000,000,000). Dette stoppet når Hamas kom til makten.



Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er veldig lett for oss velstående nordmenn å bare peke fingrer fra godstolen, men prøv nå å sett deg litt inn i hverdassituasjonen til en palestiner, og så sammenlign det med en israeler.
Vis hele sitatet...
Jeg er som sagt klar over at lidelsene de sivile palestinerne opplever, er helt forjævelig og ufortjent. Det tror jeg ingen her inne kan si noe imot. Men det er også viktig å huske på at hverdagssituasjonen til israelerne i de nærliggende byene ikke er noen dans på roser det heller. Hadde det ikke vært for et svært velfungerende varslingssystem (som gir dem "hele" 15 sekunder til å komme i sikkerhet), hadde nok også tallet på døde sivile israelere vært høyt.

Her er forresten en link til en video som viser hvordan israelerne opplever rakettangrepene til Hamas.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av oleandreas Vis innlegg
Dodecha: Jeg har full forståelse for hvor stor denne konflikten er, og jeg fosøker ikke å forenkle det ned til en eneste ting. MEN; Det palestinerene gjør er så grovt at det ikke kan aksepteres. Uansett. Det er ingenting som rettferdiggjør rakettangrep rettet mot sivilbefolkning.
Vis hele sitatet...
I motsetning til det Israel gjør?

Sitat av oleandreas Vis innlegg
Om vi også ser situasjonen i midtøsten på en kald og kynisk måte; Den enkleste løsningen for fred er at en av partene gir seg (eller opphører å eksistere, noe som ikke er noe reellt alternativ). Slik situasjonen har vært, hvor palestinerene daglig skyter raketter på israelerene, som i realiteten er storebror med stor S, vil ikke Israel være intressert i å forhandle. Om Hamas, som både er en terrororganiasjon og politisk makt på Gaza-stripen ikke ønsker noen krig bør de umiddelbart slutte å sende raketter inn i Israel. Istedet fortsetter dem, og de har også fått noen nye flotte raketter fra Iran som går enda lengre inn i nabolandet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det Palestina som skal ordne opp? Har de ikke prøvd å forhandle før?

Sitat av oleandreas Vis innlegg
Israel sier at den eneste grunnen til å angripe Gaza-stripen er å få slutt på de daglige rakettangrepene mot sin egen sivilbefolkning. Så lenge dette ikke opphører har ikke Israel noe annet valg.
Vis hele sitatet...
De har andre valg, de kan jo gi palestinerne tilbake livet sitt.
Tja, kanskje ting ville ha vært bedre hvis denne støtten IKKE hadde stoppet når Hamas kom til makten? Det er jo litt idiotisk å oppfordre til demokrati, men så, fordi vi ikke liker valgresultatet, sier vi at nei, drit i det. Det er jo også en grunn til at et flertall av palestinerne faktisk valgte å stemme på dem. Tror du det er fordi palestinere rett og slett er onde, eller fordi de også da levde i en uholdbar situasjon som det daværende styret ikke hadde klart å gjøre noe særlig med, og at de dermed vendte seg til noen andre? PLO prøvde faktisk forhandlingslinja i årevis, men selv etter at det ble et visst selvstyre fortsatte Israel med handlinger som ikke kan tolkes som annet enn sabotasje. Hvis en eller annen idiot fra abu nidal-gjengen eller hamas f.ex. sprengte seg selv på en buss, tok straks israel "hevn", f.ex. ved å bulldoze ned en landsby, og etterhvert bodde jo i praksis arafat i husarrest (hvordan pokker skulle han klare å gjøre noe for å forbedre situasjonen da?).

Det israel burde ha gjort i denne situasjonen, var det STIKK MOTSATTE. De skulle ha samarbeidet som pokker med arafat, og støttet de palestinske selvstyremyndighetene, hjulpet dem å bygge infrastruktur og forbedret palestinernes situasjon, hjulpet dem å fange de mest ekstreme. Istedet saboterer de og gjør det umulig for den daværende regjeringen å fungere, og får palestinerne flest til å vende seg bort fra de relativt moderate som da styrte, og over til det mye mer ekstreme hamas.

Forøvrig - det 15-sekunders-varslingssystemet er jo også milevis mer enn det palestinerne for det aller aller meste har. For all del, det er garantert ikke gøy (også i følge mora mi som var i Libanon i 82 akkurat når israel gikk til angrep), men jeg har en mirakuløst enkel løsning: Ikke bosett dere i et okkupert land. Sjekk litt, så ser du at Sderot ligger i området Israel okkuperte i 48.

Og siden jagunnar var så snill og la med en link til en video som viste hvor forferdelig det var for israelerne som stadig trues og angripes av raketter fra hamas & co - her er noen videoer som viser hvor koselig palestinerne har det på gaza.

http://www.youtube.com/watch?v=l0aEo59c7zU
http://www.youtube.com/watch?v=X0T3jMRNwV8

Fortsett gjerne nedover listen med "related".
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Les litt lengre ned i tråden der vi snakker om gerilja vs militærmakt,
hadde hamas hatt teknologien og informasjonsnettverket en statlig militærmakt har til rådighet hadde ikke så mange sivile dødd.
Rakettsending er en handling i ren desperasjon.

Angående bin laden satte jeg det på spissen, i neste setning skriver jeg spesifikt "geriljagruppe" og ikke en enkeltperson.
Å utslette Hamas kommer bare til å føre til nye grupper, om de i det hele tatt hadde klart det. Ingen militærmakt har noensinne klart å totalt utslette en geriljagruppe.

USA nekter å støtte Hamas selvfølgelig fordi de er "terrorister", men de vant valget, noe som også blir nevnt tidligere i tråden.


Sitat av jagunnar Vis innlegg
Her er forresten en link til en video som viser hvordan israelerne opplever rakettangrepene til Hamas.
Vis hele sitatet...
Du husker kanskje Denne hendelsen som prydet nyhetene for noen år siden.

Begge sidene utfører horrible handlinger, vi kan dra frem mange enkelthendelser som favoriserer en side, forskjellen er at den ene er en stasmakt mens de andre er desperate vanlige folk som vil slippe hverdagen i sikkerhetssonene. Det er bunnen av saken.

Det er soleklart at folk må legge vekk de voldelige handlingene og komme til forhandligsbordet igjen, men når israel fortsetter å legge sanksjoner på sikkerhetssonene og undertrykker palestinere er det ikke mye velvilje ute å går.

Kåre Willock ble intervjuet av aftenposten forteller litt om hvordan virkeligheten oppfattes av dem.
Sitat av Dodecha Vis innlegg


Du husker kanskje Denne hendelsen som prydet nyhetene for noen år siden.
Vis hele sitatet...

Filmen du linker til var kanskje ikke så godt eksempel. Syns jeg husker 60 minutes hadde et program om akkurat dette og at det viste seg å være en ren bløff, pollywood. Hva man konkluderte med, vet jeg ikke helt sikkert, så dette er heller ment som et spørsmål fra min side.
Sist endret av Butchern; 3. januar 2009 kl. 19:46.
Er det dette her du snakker om butchern?
http://www.youtube.com/watch?v=DzsCB...eature=related
beviser fint lite, siden det er klipt så mye. Hvis de virkelig har footage som viser at dette bare er bullshit, hvorfor ikke vise hele den uklipte versjonen? Det der beviser omtrent like mye som starwars gjør.
Sitat av kriss Vis innlegg
Da har bakkeinvasjonen startet. Mange som kommer til å dø
Vis hele sitatet...
jeps.. på begge sider.
Virker som noen her inne prøver å fremstille Hamas som en "frustrert" gjeng med opprørsk ungdom som bare kan vise sitt sitt sinne mot Israel ved å sende "noen" raketter. når man i tillegg vet at Israel sannsynligvis må drepe noe rundt 14000 hamas - soldater for å få noe ut av denne krigen, sier det litt om Hamas. Hamas har fått god til og mye penger (lukter Iran her) til å lage seg et komplisert nettverk med underjordiske tunneler, og har tusenvis av rakketer og andre våpen liggende under jorda.
Er det rart Israel går inn så hardt som de gjør nå? Hadde de kun rensket grensen for de "synlige" hamas-terroristene, ville nye kommet til med en gang. Skal israel få noe ut av denne krigen, må de forsøke å knekke Hamas, som igjen betyr å drepe samtlige Hamas-medlemmer...
Hamas latterliggjorde i tillegg Israels regjering for å "ikke klare å bestemme seg" for om de skulle gå inn eller ikke.. Det beviser for meg at det siste Hamas vil ha, er fred. Israel er nå i krig med selveste Satan... Måtte lyset vinne slik det pleier (for å sette det på spissen)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
simonstensrud: At Hamas er såpass stort som det faktisk er, og ikke minst at de ble demokratisk valgt av folket i Palestina, sier jo også litt om hvilke jævler Israel åpenbart er, og hvor mye frustrasjon palestinerne må føle. Selv om Hamas helt klart også er noen drittfolk, så kan du umulig komme her å påstå at Israel er helt uskyldige?
Sist endret av Tias; 3. januar 2009 kl. 20:46. Grunn: dårlig setning
Hvorfor tror du Hamas har blitt så stort som det er, simonstensrud? Fordi palestinere bare er *onde*, og liker å drepe fordi de syns det er gøy? Har du faktisk sett hvor jævelige forhold det er i gaza (og ikke bare nå, men hvordan det har vært der *LENGE*)? Tror du det kan ha noe med saken å gjøre?
Jeg husker i 2006 da Israel gikk inn i Libanon. Hezbullah var jo sykt godt forbredt og møtte Israelse styrker med imponerende slagkraft og taktikker.
Jeg lurer på om Hamas klarer noen liggnende? De har jo hatt lang tid på å forbrede seg..
Tviler på at hamas har i nærheten av samme slagkraft som hezbollah

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er nettopp det du gjør.
Ingenting i denne konflikten er rettferdig, kan dere endelig skjønne det?
Men når en av verdens største militærmakter sprerrer en folkegruppe inn i sikkerhetssoner, tar fra de hjem og familie og stuer de igjennom sjekkpunkter som kyr må jo du å klare å begripe at folk blir amper?
Hver bidrige dag er et slit, mens på andre siden av muren lever de uten sikkerhetspunkt, uten økonomiske og importsanksjoner. Ville det ta lang tid og mange drepte familiemedlemmer før DU hadde sendt en rakett eller to.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette skulle jeg gjerne ha sett et svar på fra noen av israelvennene her.
Sist endret av atomet; 3. januar 2009 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
Tviler på at hamas har i nærheten av samme slagkraft som hezbollah
Vis hele sitatet...
Tja, hvis du ser på en av de linkene jeg har posta tidligere så kommer det klart frem at Hamas er en veldig godt utrustet styrke, med BK, EFP, Panserbekjempende våpen, MANPADS, Samband osv... I tillegg har de fått trening av Syria, Hezbolla og Iran.. De skal visst også ha ett begrenset antall nattoptikk. Mao, ikke en styrke du skal undervurdere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kriss Vis innlegg
Sansynligvis, men Israel har noen helt klare fordeler (Nattoptikk, CAS, Artilleri, Stridsvogner etc) som vil føre til at Israel kommer til å vinne.
Vis hele sitatet...
Vinne i kva forstand? Sende eit par tusen palestinske ungdomer på flukt; gi dei et brennande hat mot dei som drap familien deira, mot den israelske hæren som reiv husa dei budde i med pansra bulldoserar, tek frå dei landet foreldra budde i, og sende dei ut i eit liv i fattigdom, i ein flyktningleir, med utsikter til å bli 30-40 år gamle i snitt?

Eg kaller ikkje det å vinne. Eg kaller det å produsere fleire sjølvmordsbombarar, geriljasoldatar og meir hat mot Israel og sionisme.
Sitat av atomet Vis innlegg
Tviler på at hamas har i nærheten av samme slagkraft som hezbollah



Akkurat dette skulle jeg gjerne ha sett et svar på fra noen av israelvennene her.
Vis hele sitatet...
Grenser ikke gaza til Egypt??? Hvordan kan de være stengt inne når de grenser til et land som kjempet sammen med dem på 40 tallet når alt dette begynnte. Det ville ikke vært lang tid før jeg hadde flyttet hvis det hadde vært sånn. Eller i alle fall ikke stemt på et "politisk" parti som nå har hisset på seg Israel til å gå inn med bakkestyrker. Fatah prøvde i det minste å gjøre dette til en politisk prossess. Hamas har ikke gjort noe godt for å bedre freden i landet. Hadde det ikke vært for Hamas hadde jeg vært 20 ganger mer sympatisk med palestinerene, spesiellt siden de er folkevalgte så synker min sympati for dem.
Egypt og iran er skikkelig erkefiender, og siden hamas & iran er venner...

Ja, Fatah prøvde å gjøre det til en politisk prosess, og fikk så mange kjepper stukket i hjulene av israel (se tidligere post), at de dermed sendte befolkningen rett i armene på hamas, og dermed har vi dagens situasjon.
Sitat av atomet Vis innlegg
Egypt og iran er skikkelig erkefiender, og siden hamas & iran er venner...

Ja, Fatah prøvde å gjøre det til en politisk prosess, og fikk så mange kjepper stukket i hjulene av israel (se tidligere post), at de dermed sendte befolkningen rett i armene på hamas, og dermed har vi dagens situasjon.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at siden Hamas og Iran er venner så derfor er folk inne sperret? Og de først kjeppene kom vel når de kunne fått sitt eget land på 40tallet som de takket nei til. Jeg er ikke mot palestina jeg er i mot Hamas!
Nei, jeg sier at egypt ikke er noen utvei fra gaza, siden hamas styrer gaza, og egypt ser på hamas som en fiende.

Det var vel heller ikke akkurat at palestinerne takket nei til et eget land, men de sa nei til videre forhandlinger, siden de i utgangspunktet skulle hatt rett til sitt eget land, og ikke måtte forhandle om å beholde deler av det. Disse kjeppene i hjulene jeg snakker om var heller ikke fra 40-tallet, men primært i etterkant av oslo-avtalen, siden det var først da PLO / fatah hadde noen virkelig forhandlingsposisjon, altså når de hadde selvstyre.
Og hvorfor skulle de hatt mer rett en Jødene? Etter det jeg husker så har de aldri hatt noe eget land, så hvorfor skulle de plutselig ha rett til det nå? De hadde like mye rett som jødene. Det ottomanske riket ble delt opp og det ble britisk styre. Og når de skulle gi seg så var det palestinerene som hadde rett til å få viljen sin men ikke jødene?
På 40 tallet da fordelinger av landområder skjedde var ikke Palestina en veldig organisert stat, så det var ikke så enkelt som at Palestina sa nei til sin del av landet. Alle de arabiske nabolandene motsatte seg prosessen sterkt og godtok/godtar ikke Israel som en legitim stat.

Jeg for min del håper de klarer å sparke fra seg og at det ikke blir alt for store sivile tap selv om det ikke ser lovende ut for noen av delene.
Sist endret av DeMenT; 4. januar 2009 kl. 00:32.
Hvordan kan du si at de hadde retten til landet da??? Og de har det i alle fall ikke nå. De burde dele det og kaste ut alle terroristene i landet som gjør ting verre både for palestina og israel.
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Hvordan kan du si at de hadde retten til landet da??? Og de har det i alle fall ikke nå. De burde dele det og kaste ut alle terroristene i landet som gjør ting verre både for palestina og israel.
Vis hele sitatet...
Hvordan de hadde retten til landet? Hvordan hadde de ikke retten til landet? Det var jo deres land helt til en eller annen så flott sa: "Et land uten folk til et folk uten land". Han glemte bare at det var folk der fra før.

Jeg skjønner godt at "tilbudet" ble avslått fra arabisk side. Og når Israel da reagerer med å okkupere LANGT strørre områder enn de ble tildelt i avtalen som ikke gikk igjennom er jo stien videre lagt.
Sist endret av DeMenT; 4. januar 2009 kl. 00:46.
Jeg har ikke sagt at jødene hadde rett til å ta landet heller men vil du ikke dele så får du ingenting, spesiellt når du ikke eide det fra før av.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at jødene hadde rett til å ta landet heller men vil du ikke dele så får du ingenting, spesiellt når du ikke eide det fra før av.
Vis hele sitatet...
...eigde jødane det frå før? Jødane har i stor grad innvandra til Israel etter 1880, og i særleg grad etter at staten Israel vart oppretta i 1948.

Palestinarane (som i parantes bemerka også er semittar) har budd der stort sett heile tida...

Kort sagt: kva gjev ein amerikansk jøde retten på å bu i midtausten, om slekta has har budd i europa og USA dei siste 500 åra? Israel hevdar han har denne retten...
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Jeg har ikke sagt at jødene hadde rett til å ta landet heller men vil du ikke dele så får du ingenting, spesiellt når du ikke eide det fra før av.
Vis hele sitatet...
Du må se situajsonen i litt større kontekts. Området har vært rammet av kriger etter kriger opp igjennom historien mellom folkegrupper av forskjellig religiøs oppfattning. De siste par hundre årene har det vært arabisk land. De eier jo landet akkurat like mye som vi eier Norge selv om det ikke er et organisert demokrati. De bor der og ingen har rett til å be dem flytte.

Så hvis Russland banker på og sier vi trenger et sted å bo gi oss halve Norge, hvorpå vi sier nei, så kan vi ikke forvente annet å sitte igjen med ingenting?
Ut fra hvor mange som bodde hvor (stort flertall av palestinere stort sett overalt, noen få områder med større konsentrasjon av jøder), så var den fordelingen av land som ble foreslått helt idiotisk, og det var nødt til å bli bråk.

Hvorfor har de i alle fall ikke rett til landet nå? Og ikke minst - hvor skulle de kaste ut terroristene til?

Forøvrig tror jeg ikke på noen tostatsløsning, jeg tror det er samarbeide og sameksistens som må til, som jeg har skrevet litt mer utfyllende om et annet sted i tråden her.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av iskaffe Vis innlegg
kan jeg også spør hvorfor alle hater jøder ?! de har nå aldri gjort noe galt, og mener noen nasister de så kan de godt si hva !
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å vere antisionist og antisemmit. Sionisme er ei politiske retning, som går på å bygge en stat for alle jøder. Eg har ikkje tru på det; iallefall ikkje når det går i ei retning der det skal gå på bekostning av andre mennesker sin rett til et trygt land å vekse opp i.

Semitter er derimot ei folkegruppe, som omfatter m.a. jøder og palestinere - som nazister meinte var mindreverdige mennesker, til liks med armenere, slavere etc etc.

Å trekke paraleller mot å vere motstander av Israel sin oppførsel og det å vere nazist er rett og slett ekstremt tragisk og kortsynt, og du ville ALDRI gjort det i en anna situasjon antar eg. Eller går du utfrå at alle som kritiserer USA vil utrydde amerikanere...?
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Jeg støtter Israel , og håper at de kan fjerne Hamas for godt og sende de til Helvette !
fjerner de ikke Hamas så vil de bli mangen sivile drepte i selvmords bombing og rakett angrep uansett.
Jeg hater , kommer til å hate og har alltid hatet hamas og alt relatert til terorisme .
kan jeg også spør hvorfor alle hater jøder ?! de har nå aldri gjort noe galt, og mener noen nasister de så kan de godt si hva !
Vis hele sitatet...
Problemet her er at hamas stort sett er et produkt av konflikten i seg selv. Et slags milorg for religiøse fanatikere om du vil. Man kan ikke i mine øyne vri faktaene bort fra at dette faktiskt er motstandskamp. Og ja metodene som blir brukt er forjævlige (unnskyld uttrykket) men du må også huske på at de slåss med de midler de har tilgjengelige.

Du må desverre også lære deg at det er en stor forskjell på staten israel og jøder.