Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2403
Var ute i dag å tok et bilde av en veps, ble ganske fornøyd selv å lurer på hva dere syntes?

Kamera: Canon 350D
Linse: Tamron 28 - 300 mm

Bilde:
http://home.no.net/preandr/bildene/bilde-6.jpg
Syns det var litt ukonsentrert. fikk nesten litt vondt i hodet. :S
Burde hatt en mer nøytral bakgrunnsfarge.
Men ellers ganske bra.
Nå er ikke jeg noen insektsekspert, men jeg skal vedde lillefingern min på at det der ikke er noen veps. Bare sånn til informasjon! Snarere en bie, eller en av disse "juksevepsa" som flyr rundt, skaper seg, og later som de er skumle veps.

Ellers var jo bildet fint, fra en med null og niks peiling på fotografering sitt synspunkt.
Trådstarter
hehe kan godt være noe annet, for den er ikke akkuat lik nei, men ikke vet jeg syntes det lignet på en veps så jeg tok jeg kjangs

her er bilde med svart bakgrunnsfarge kanskje det kan være nøytral?
http://home.no.net/preandr/bildene/bilde-7.jpg
Sist endret av Spirax; 23. august 2006 kl. 22:08.
De gule plager meg sykt. Jeg ville ha redusert dem til behagelige farge, hvis det er "vepsen" du vil fremheve.
fokusfokusfokus!

Og bruk blender til å få bedre fokus på hele vepsen!
CROP MANN, CROP!!!

Og å endre fargen på blomstene er nok ingen dum ide
Trådstarter
Tok et nytt bilde samme sted i dag av en flue, hva syntes dere ?

http://home.no.net/preandr/bildene/bilde-11.jpg

Samme bilde bare litt mørkere:

http://home.no.net/preandr/bildene/bilde-15.jpg
Sist endret av Spirax; 25. august 2006 kl. 19:55.
Syntes det ble et bra bilde
Det aller første du postet her: huff og huff! Utrolig vondt å se på. For mye gult og dårlig fokus..
Men bilde nr. 2, som var mørkt, det var pent Mye roligere og bedre fokus!
Trådstarter
bra dere likte det nye bilde bedre enn det forje da, fint med flere kommentarer også
Sitat av Mr Anders
Nå er ikke jeg noen insektsekspert, men jeg skal vedde lillefingern min på at det der ikke er noen veps. Bare sånn til informasjon! Snarere en bie, eller en av disse "juksevepsa" som flyr rundt, skaper seg, og later som de er skumle veps.

Ellers var jo bildet fint, fra en med null og niks peiling på fotografering sitt synspunkt.
Vis hele sitatet...
Etter å ha hørt en runde med O-fag på P3 kan jeg si deg at det der er en manneveps, fordi manneveps har ikke slik en stikke-sak bak, mens dame-vepsa har en slik en stikke-sak for å være jævlig å stikke folk de ikke liker!

Sorry offtopic:P Bilde ditt var bra det
veps er stygge å ekle du skulle heller most den med kameraet.
Nr 2 der var hakket bedre enn nr 1 men begge mangler to ting. CROPP!!!! Det blir helt forferdelig rotetet slik komposjisjonen er nå. Jeg regner med at orginalene er betydelig bedre på oppløsningen enn de der så crop det du er god for

I tilegg synes jeg fokuset var veldig dårlig på disse to siste. De klare gule blomsterne er i en blanding av i fokus og ute av fokus og det er helt forferdelig, gir hodepine.
Synes det der var et jævlig bra bilde
Trådstarter
Flott noe liker det da
Er ikke noe fotoekspert, men stilig bilde
Flua så ut som den var limt inn senere, av en eller annen grunn. Men, det andre bildet ble mer vellykket enn det andre, siden flua som jeg regner med var motivet, kom godt i kontrast med bakgrunnen.
Sitat av Popp
Etter å ha hørt en runde med O-fag på P3 kan jeg si deg at det der er en manneveps, fordi manneveps har ikke slik en stikke-sak bak, mens dame-vepsa har en slik en stikke-sak for å være jævlig å stikke folk de ikke liker!

Sorry offtopic:P Bilde ditt var bra det
Vis hele sitatet...
Tja...ja... Jeg er fortsatt ikke helt overbevist. Dette er en klassisk veps med mye stygg og skummel gulfarge. Den på bildet Spirax har tatt er ikke så gul, og derfor er jeg skeptisk til om det er en veps. Etter litt rask googling har jeg derimot kommet fram til at det muligens kan være en murerveps. Disse er såkalte "viggovenneløseveps" som ikke danner svermer, men holder seg for seg selv. I tillegg oppsøker voksne murerveps ofte blomster, ifølge Wikipedia, noe vanlige veps ikke gjør i særlig grad, noe som jo støtter ytterligere opp om murervepsteorien. Likevel kan man ikke helt utelukke at det er en blomsterflue, med tanke på vingesett og det faktum at jeg har sett mange blomsterfluer som er betraktelig mye mindre gule enn den på bildet. Måten man enkelt ser forskjell på en veps og en harmløs blomsterflue som bare ønsker å framstå som skummel er måte de flyr på. Blomsterflue kan stå stille i lufta, det kan ikke vepsen.

Nå virker det som jeg er forbanna insektsnerd, men det er jeg da ikke. Bare for å ha det på det rene.