Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3020
Knoppix er en boot-CD, som du bare putter inn, og pluttselig har du KDE fremfor deg. Dette er en Debian basert distro med:
kernel 2.4.x
KDE 3.0.3 (du kan velge gnome, icewm,fluxbox, xfce, wmaker og twm også)
ogg-støtte
openoffice
development støtte ++

Jeg testet dette med en PII230, og det fungerte utmerket.

screenshot KDE

Dette kan jo foreksempel brukes til å teste linux, uten å rote med partisjoner, installeringer osv(men du vil nok ikke få ett ekte intrykk da).
Bruke Linux miljøet på skolen, istedet for Windows miljøene. osv...

lykke til
det er flere slike distroer som live-eval editonene til suse, eller pocket-linux
wow.... dette installerer ingen-ting eller noe? kødder ikke med partisjoner, ødelegger ikke alt jeg har kjært (tidligere episode.. de som ikke har kjennskap til den, don't ask)?

Men hvordan funker det med fil-system osv da?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Hele OSet ligger på en CD. Så man kan ikke akkurat forandre på så mye i OSet. Men du kan jo mounte diskene du har fra før av og mikse og trikse der.
shel's Avatar
Trådstarter
33 0
Siden OSet ligger på en cd, vil jo dette gå utover hastigheten.
Digital Hybrid: det skal i teroien ikke ødelegge noe du har kjært, men før du laster ned, må du akseptere:
KNOPPER.NET CAN NOT BE HELD LIABLE UNDER ANY CIRCUMSTANCES FOR DAMAGE TO HARDWARE OR SOFTWARE, LOST DATA, OR OTHER DIRECT OR INDIRECT DAMAGE RESULTING FROM THE USE OF THIS SOFTWARE."
Vis hele sitatet...
Det skal vist finnes floppy distroer også.

<edit> dette kanskje en bedre link: floppy distroer </edit>
Sist endret av shel; 20. desember 2002 kl. 15:14.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
PicoBSD er et fint floppy os. Basert på FreeBSD og brukes til gateway, router, m.m.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hvordan sette opp ein internett forbindelse i knoppix eg kjører Telenor ADSL?
Hvis NIC'et ditt fungerer uten videre, følger kanskje rppppoe med ?

Ikke noe å satse for meget på anyways, da...
Knoppix er genialt til å teste om all hardware fungerer før man lemper inn windows på en datamaskin. hvis man tilfeldigvis kjører dhcp i lokalnettverket sitt, så er man ute på inet og får sjekket ossen de siste makkverkene man klistret sammen i frontpage ser ut for noen uten opera, ie og windows ser ut på nulltid.

det er en test cd og en reklamecd for linux (den lager da en ramdisk, stor som faen, som gjør at den faktisk går ganske kjappt). det er seff grenser for hva man kan bruke den til, men det er det stort sett med alt

mm
pppoeconf?

En av mine kontakter sa at Knoppix hadde wizards for alt, så mulig det ligget i et kontrollpanel?
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Man kan faktisk installere knoppix på hd ved kommandoen:
knx-hdinstall
Vis hele sitatet...
Dette skal jeg prøve på snart!

Nå har jeg prøvd knoppix i snart to dager og er bra fornøyd med det.
Installasjonen av knoppix(når man først får den igang) er veldig enkel, man har ingen muligheter for å velge hvilke pakker den skal installere.
Installasjonen bugget en gang, og ikke noe mer enn det.
Kde3 er også noe ustabilt så den bør oppdateres.
Sist endret av larsforstyrret; 1. november 2003 kl. 17:39.
▼ ... over en måned senere ... ▼
litt gammel tråd, men....

Når man innstallerer knoppix, legger det seg på egen partisjon eller noe? Velger du da mellom det og f. eks. XP ved oppstart? Går det forresten an å kjøre begge OS'ene på en maskin i det hele tatt? Vet det går med redhat og sånn, men vet ikke om knoppix...
Du kan velge hvordan du skal partisjonere hd'en selv.. Knoppix trenger 1 swap partisjon, helst 1 boot patisjon og 1 til selve root filsystemet ( / ). Ja det går an å bruke winxp og knoppix på samme maskin. Det funker med alle Linux os'er, så vidt jeg vet.
det fungerer vel med alle os av nyere art å dualboot'e
takker.

jeg spør pga. at jeg prøvde å innstallere redhat på maskinen, men det dukket opp en bug, så det gikk ikke. Jeg vet ikke hvorfor. Bør jeg ha knoppix på en egen harddisk, eller går det på samme harddisk som XP? Hvor mye plass krever swap, boot og root filene tilsammen?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Puffer opp denne jeg, da jeg har (tro det eller ei) problemer med å få inn knoppix.

Det jeg har gjort:
-Skaffet knoppix
-Brent ut iso fila
-Puttet i cdn/rebootet.

Det som skjer:
-Får beskjed om å trykke enter for å boote opp knoppix.
-Trykker enter og loading kommer fram, and thats it. Der låser det seg.

Min maskin som klussjer eller kanskje jeg burde brenne ut iso filen en gang til?
Hvor lenge ventet du? Det hender knoppix prober forbanna lenge.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Hvor lenge ventet du? Det hender knoppix prober forbanna lenge.
Vis hele sitatet...
Jeg ventet vel i en 5 min før jeg ga meg.
Kan det tenkes at jeg må vente enda lengere?
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
du må sikkert vente en liten stund ja
xblast: første gangen kan den bruke LAAAANG tid!
xblast: si noe om hardwaren din.
Ministry of Love
sptz's Avatar
devotio så du prøver å innbille meg at knoppix liksom husker hva du har av hardware.. HALLO! det ligger på en CD! du trenger ikke noe annet en en CD så hvorfor i all verden skal knoppix bruke lengere til første gangen..

Greier du og bevise for meg at du har rett er du god..
dersom du bruker en diskett husker den innstillingene
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Nå bruker jo han en cd..
Opprinnelig postet av z0p
Nå bruker jo han en cd..
Vis hele sitatet...
går ann å lage en sys.disk eller hva du skal kalle det som lagrer informasjonen og innstillinger du har gjort i knoppix.... (I tillegg til cd'en)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg får ikke til nettverket. Kommer ikke meg på internett. Sitter på ett privat LAN med 2 maskiner som er tilkoblet ADSL. Internett funker osv i windows, men skulle bare teste knoppix, men det ser ikke ut til å funke. Så jeg lurte på om noen har en idè om hva jeg kan gjøre?

Driveren til nettverkskortet funker finn ser det ut som, men forstår ikke helt IP Systemet.

Bruker nyeste Knoppix. Lastet ned for en 1time siden.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Det er ikke alt for mange nettverkskort som er støttet av Debian/Knoppix. Du må sjekke på google om det er støttet. Bruker du dhcp skal du sleppe noe dill med "ip systemet".
Opprinnelig postet av xblast
Puffer opp denne jeg, da jeg har (tro det eller ei) problemer med å få inn knoppix.

Det jeg har gjort:
-Skaffet knoppix
-Brent ut iso fila
-Puttet i cdn/rebootet.

Det som skjer:
-Får beskjed om å trykke enter for å boote opp knoppix.
-Trykker enter og loading kommer fram, and thats it. Der låser det seg.

Min maskin som klussjer eller kanskje jeg burde brenne ut iso filen en gang til?
Vis hele sitatet...
Du må sette inn args. som f.eks no-scsi eller hva den heter. Trykk F2 eller noe, kommer det opp de args som kan brukes. Var i allefall sånn jeg kom inn. Den hang seg når den proba etter scsi-enheter.
Opprinnelig postet av Scarab
Jeg får ikke til nettverket. Kommer ikke meg på internett. Sitter på ett privat LAN med 2 maskiner som er tilkoblet ADSL. Internett funker osv i windows, men skulle bare teste knoppix, men det ser ikke ut til å funke. Så jeg lurte på om noen har en idè om hva jeg kan gjøre?

Driveren til nettverkskortet funker finn ser det ut som, men forstår ikke helt IP Systemet.

Bruker nyeste Knoppix. Lastet ned for en 1time siden.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke kommer deg på internett, kan du jo f.eks sjekke om du får pinga en av de andre maskinene i nettverket. Hvis du får pinga dem, så har du i allefall ip.
Hvis du får pinga en av dem, kan du jo se om du får pinga www.vg.no hvis det ikke går, kan du prøve 193.69.165.20 (som er ipen til www.vg.no) Hvis du da får pinga ipen til vg. Så er det nok bare dns-serverene som er problemet. Hvis du ikke har noe ip i det heletatt, og ikke får pinget noen av dem så kan du jo prøve å åpne en terminal og skrive dhcpcd(??) (jeg er ikke sikker på hvilken dhcp-klient knoppix\debian bruker. Hvis dhcpcd ikke er en komando kan du jo bare skrive dhcp<tab><tab> så får du en liste over dhcp*

Ble litt rotete skrevet, men det er fordi jeg fortsatt er trøtt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg skulle prøve knoppix i dag (første gang jeg prøver linux), men så stopper det etter at alt er loadet, det vil si at skjermen blir helt svart etter at den loader(Eller hva det heter. Jeg er linux-n00b) all hardwaren.
Slo av maskinen etter ca 15 minutter med svart skjerm.
Jeg heller ikke til å funke, men gnoppix funker på min maskin, http://www.gnoppix.net
Fikk det til å funke når jeg starta med 'knoppix xmodule=vesa'
▼ ... noen måneder senere ... ▼
vet det er gammel thread men, for alle som for problemer med probing prøv;

boot:no scsi

eller

boot:failsafe

Dette funket fint for meg.
Bare for å fortsette med å grave opp en gammel tråd :

Jeg har tatt en HD install av Knoppix, men den boot-disken jeg da lagde funka ikke, og jeg ville ikke legge inn lilo/grub.

Derfor booter ikke Knoppix, men jeg prøvde med min gamle bootdisk til Fedora Core 1 som lå på samme partisjon før. Selv med noen feilmeldinger kom jeg inn, men musa funker ikke (USB). JEg prøvde så Alt+F5, som bringer opp root-shell og kjører /sbin/mkbootdisk `uname -r`

Den kommandoen eksisterer visstnok ikke :/

Da står jeg der med følgende spørsmål: Hvordan i heiteste huleste får jeg laget en fungerende bootdisk til Knoppix (som vel egentlig er debian) som en HD install?