Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1491
Jeg regner med at flere av dere har opplevd privat skifte av dødsbo i en eller annen setting derfor spør jeg dere istedet for standard svar på Google. Hvor lang tid tok det som regel for dere før skiftet var gjort? Jeg har bare erfaring med offentlig skifte etter min fars død. Så derfor er dette med privat skifte noe nytt for meg.
Er vel opp til personen hvor fort man selv vil ordne opp i det, siden man tar over gjeld?
heldigvis er det meg bekjent ingen gjeld her. Bare en smule arv vi snakker vel i den lille størrelses orden 5000 kr pr arving. min onkel var alders pensjonist og ikke rik derfor ikke så stor sum. Men det blir i allefall ikke gjeld. Han var oss bekjent enslig hele livet (dvs ingen kone eller unger) hva han hadde av evt. for nære venninner eller mannlige venner vet vi intet om.
Sist endret av creavator; 26. juni 2013 kl. 01:09.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Er vel opp til personen hvor fort man selv vil ordne opp i det, siden man tar over gjeld?
Vis hele sitatet...
Tar over gjeld? Vil du utdype litt? Trodde ikke det var mulig i Norge..
Du trodde ikke det var mulig i Norge?!

Sitat: http://www.arveoppgjor.no/arving-ans...avd-des-gjeld/

Er jeg som arving ansvarlig for avdødes gjeld?
Hvis du og dine medarvinger vil ta dere av skiftet selv, kalles det privat skifte. For at dere skal få lov av tingretten eller byfogden (tidligere skifteretten) til å skifte privat, må minst en av dere ta ansvaret for at avdødes gjeld blir betalt. Retten må få beskjed om dette senest 60 dager etter dødsfallet. Du blir altså ikke automatisk ansvarlig for avdødes gjeld.

Hvis dere finner at gjelden er større enn verdien på eiendelene, behøver ingen av dere ta ansvaret for gjelden. Dere kan da overlate boet til retten. Retten setter isåfall igang såkalt offentlig skifte.

Hvis dere er usikre på hvor stor gjelden er, kan dere selv eller med hjelp av retten utstede proklama.
Vis hele sitatet...