Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvem får din stemme i 2011?
Rødt 77 6,86%
SV 45 4,01%
AP 152 13,55%
SP 24 2,14%
Venstre 170 15,15%
KRF 16 1,43%
Høyre 172 15,33%
FRP 238 21,21%
Andre 54 4,81%
Ingen 174 15,51%
Stemmegivere: 1122. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  381 49313
Lujei har visst ikke lest programmet til Frp ser jeg :P
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Jeg er i akkurat samme posisjon som deg, men det tok meg 2 minutter på biblioteket å forhåndsstemme.

Selv om jeg hater kommunen, klarte jeg fint å bruke to minutter på å forsøke å gjøre den litt mindre jævlig.
Vis hele sitatet...
Tror egentlig ikke du leste innlegget mitt skikkelig.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Tror egentlig ikke du leste innlegget mitt skikkelig.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke.
Da jeg sa jeg var i samme posisjon som deg, antok jeg at du var folkeregistrert i en annen kommune enn den du bor i, men ikke hadde tenkt å stemme, pga du gir faen i den kommunen du er registrert i?
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Kanskje ikke.
Da jeg sa jeg var i samme posisjon som deg, antok jeg at du var folkeregistrert i en annen kommune enn den du bor i, men ikke hadde tenkt å stemme, pga du gir faen i den kommunen du er registrert i?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager skal jeg forhåndsstemme på en kommune jeg ikke bor i, og hvor jeg ikke har peiling på politikken i?
Det er trossalt et kommunalt valg dette, og da blir det jo bare feil av meg og slenge ut en stemme i vilden sky og håpe det var rett valg. Jeg setter meg ikke ned og går igjennom hva partiene står for i en kommune jeg ikke skal være i.

Hvorfor i alle dager gjør du det egentlig? Det blir litt som at jeg skal stemme på et parti i en kommune oppi nordnorge, men jeg bor i Oslo liksom...
Kanskje vi er i forskjellig posisjon allikevel.
Jeg stemmer i den kommunen jeg vokste opp, men har ikke bodd der på 6 år, og hater plassen.
Men jeg har allikevel brukt stemmeretten min for å ikke gjøre det jævligere for de stakkars folkene som bor der enda.
Tok meg fem minutter å finne de lokale partiprogrammene.

Hvis du stemmer en plass du ikke har tilhørighet i det hele tatt, da kan jeg forsåvidt skjønne at du ikke stemmer, men du kan jo stemme på altruistisk grunnlag? :P

Neida, glem at jeg sa noe.
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Lujei har visst ikke lest programmet til Frp ser jeg :P
Vis hele sitatet...
Ga Kp med en feil.
Jeg har lest pogrammet og kominert det med logikken.
Liker tanken din da, at man bør benytte stemmeretten sin. For det er jeg helt enig i. Men jeg har ingen røtter i den kommunen jeg er adressert i nei. Det har kun med investering/penger og papirarbeid og gjøre.

Kan heldigvis stemme på orntligvis neste år
Sitat av homoludens Vis innlegg
Tja, integreringen av 2. og 3. generasjons innvandrere er vel ikke utelukkende en solskinnshistorie det heller? Det man ser tendenser til er at mange innvandrergrupper henter ektefelle i hjemlandet, slik at integreringen må startes på nytt hele tiden. Hva er yrkesdeltagelsen for kvinner i enkelte innvandrermiljøer? Er det noen tendenser til at enkelte innvandrergrupper krever spesialtilpasninger i det offentlige rom, der man kanskje kunne ha forventet at tilpasningen gikk den andre veien? Hva viser Brochmannsutvalgets konklusjon angående nettobidraget til det norske samfunnet for enkelte grupper innvandrere? Har det norske samfunnet råd til stor innvandring av disse gruppene? Er pakistanerne som har bodd her i nærmere 40 år integrerte?

"Gigantisk drosjesvindel i Oslo"
http://www.nettavisen.no/innenriks/article296383.ece
Vis hele sitatet...
Leste i avisen at det er 3 % av det totale antallet famileinnvandrere som har kommet til norskfødte med innvandrerforeldre i perioden 1990-2006.
Resten ser jeg ikke poenget med å svare på. Kan du ikke finne det ut selv, og komme med noen argumenter istedenfor å liste mange spørsmål? Btw linken din er en artikkel fra 2004, kanskje ikke det beste eksemplet.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Poenget er å konkretisere at integreringen går dårlig. Hvorfor gjør den det? Er det fordi norske politikere ikke bryr seg nok? Er det fordi det norske samfunnet ikke bruker nok ressurser på dette?
Vis hele sitatet...
Kan ikke du forklare hva som fungerer så dårlig med integreringen?

Sitat av homoludens Vis innlegg
Nordmenn lever fortsatt høyt på oljepenger. I resten av Europa og verden forøvrig går det dårligere. Det vi også har sett er flere overfallsvoldtekter i norske gater, mer organisert kriminalitet, mer narkotikakriminalitet, grovt ran og gjengkriminalitet. Nylig ble en mann skutt ned på åpen gate. Er dette en utvikling du ønsker styrket i Norge? Du vet godt at denne utviklingen i stor grad kommer av åpne grenser og slepphendte politikere. Det er ikke "norske" nordmenn som begår denne kriminaliteten. Dessuten er det ikke reelle flyktninger, og folk som kommer hit for å være ærlige og jobbe for føden som er problemet her. Det at du prøver å skyve denne gruppen foran deg tyder bare på at du har et følelsesmessig forhold til innvandringspolitikken og ikke et forhold basert på fakta og realiteter.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ingen ønsker mer vold og kriminalitet. Så hva er poenget med å spørre spørsmålet? Nei, jeg vet ikke godt at ingen "norske" nordmenn har voldtatt, drevet med narkotikakriminalitet eller annen kriminalitet. Hvordan foreslår du at vi skal finne ut hvem av flyktningene som er reelle og ikke?

Sitat av homoludens Vis innlegg
Vi får direkte erfaring med hvordan det er å bo i et land som er preget av korrupsjon, neoptisme, uro, kaos og vold ihvertfall. Tror vi vet godt hva som feiler U-landene, og løsningen er ikke å sørge for at vi får det like jævlig.
Vis hele sitatet...
Ehh, kan du fortelle meg hva som feiler U-landene? Jeg tviler veldig på at vi har samme svar.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Synes du det er rett at politikerne turer fram akkurat som de vil i innvandringspolitikken når et flertall av innbyggerne er skeptiske til utviklingen? Synes du det er greit at alle som kritiserer innvandringen og islam blir stemplet som rasister og Breivik-sympatisører?
Vis hele sitatet...
Politikerne er jo nettopp stemt frem av innbyggerne. Alle som kritiserer innvandringen og islam blir ikke stemplet som rasister eller Breivik-sympatisører. Det utsagnet er så kjedelig og repetivt, og feil.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Selvsagt følger det noe positvt med innvandringen, f.eks. god og eksotisk mat, men det veier ikke opp for at vi på sikt får et mer kaotisk og voldelig samfunn. Dessuten har Norge skyhøy innvandring i forhold til andre land i Europa. Det at vi skal ha en streng innvandringspolitikk er bare propaganda fra venstresiden.

"Blant de 35 europeiske land som Eurostat publiserer befolkningstall for, hadde Norge den tredje høyeste veksten i 2009"

http://www.ssb.no/emner/08/05/10/oa/201103/brunborg.pdf

Veksten skyldes ikke at norske kvinner har blitt mer aktive i senga. Utviklingen skyldes i all hovedsak høy innvandring.
Vis hele sitatet...
"Om lag 2/3 av nettoinnvandringen i 2010 var statsborgere fra EU/EØS/EFTA." Er du for å stenge absolutt all innvandring?

Har du noen kilder på at Norge har skyhøy innvandring i forhold til andre land i Europa?

Tilslutt, hvis eksotisk og god mat er det beste eksemplet du ser med innvandring, så er det ikke rart at du er negativ.
Hvorfor blir høyre omtalt som et "kakse-parti"? At det er en god del rikinger som stemmer høyre?
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Hvorfor blir høyre omtalt som et "kakse-parti"? At det er en god del rikinger som stemmer høyre?
Vis hele sitatet...
Det er mange som mener at det er "de rike" som tjener mest på høyrepolitikk, mens "de ikke-rike" tjener mer på kollektive løsninger.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Tja, integreringen av 2. og 3. generasjons innvandrere er vel ikke utelukkende en solskinnshistorie det heller? Det man ser tendenser til er at mange innvandrergrupper henter ektefelle i hjemlandet, slik at integreringen må startes på nytt hele tiden. Hva er yrkesdeltagelsen for kvinner i enkelte innvandrermiljøer? Er det noen tendenser til at enkelte innvandrergrupper krever spesialtilpasninger i det offentlige rom, der man kanskje kunne ha forventet at tilpasningen gikk den andre veien? Hva viser Brochmannsutvalgets konklusjon angående nettobidraget til det norske samfunnet for enkelte grupper innvandrere? Har det norske samfunnet råd til stor innvandring av disse gruppene? Er pakistanerne som har bodd her i nærmere 40 år integrerte?

"Gigantisk drosjesvindel i Oslo"
http://www.nettavisen.no/innenriks/article296383.ece
Vis hele sitatet...
Problemet med argumentene dine er at de legger alt ansvaret over på enkelt individet, og i bunn og grunn vil utføre en kollektiv avstraffelse av alle invandrere eller mennesker som ønsker å komme seg til Norge, ved å stenge grensene. Jeg føler ikke denne argumentasjonen, og er såpass naiv (?) at jeg tror at det er en bakenforliggende årsak til problemene samfunnet opplever. Denne tror jeg kan fikses, uten innvandrerstopp, og jeg tror innvandrerstopp og videre segregering vil ha en negativ effekt på utviklingen.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Poenget er å konkretisere at integreringen går dårlig. Hvorfor gjør den det? Er det fordi norske politikere ikke bryr seg nok? Er det fordi det norske samfunnet ikke bruker nok ressurser på dette?
Vis hele sitatet...
Er det fordi barnefamilier som kommer til Norge ønsker å ødelegge samfunnet innenfra?



Sitat av homoludens Vis innlegg
Nordmenn lever fortsatt høyt på oljepenger. I resten av Europa og verden forøvrig går det dårligere. Det vi også har sett er flere overfallsvoldtekter i norske gater, mer organisert kriminalitet, mer narkotikakriminalitet, grovt ran og gjengkriminalitet. Nylig ble en mann skutt ned på åpen gate. Er dette en utvikling du ønsker styrket i Norge? Du vet godt at denne utviklingen i stor grad kommer av åpne grenser og slepphendte politikere. Det er ikke "norske" nordmenn som begår denne kriminaliteten. Dessuten er det ikke reelle flyktninger, og folk som kommer hit for å være ærlige og jobbe for føden som er problemet her. Det at du prøver å skyve denne gruppen foran deg tyder bare på at du har et følelsesmessig forhold til innvandringspolitikken og ikke et forhold basert på fakta og realiteter.
Vis hele sitatet...
"Norske" nordmenn utfører mer enn nok av voldtekter, blind vold og alle former for kriminalitet, men i mange tilfeller (spesielt innenfor voldtekt) unngår de å bli en del av statistikken. Dette er uansett et kriminologisk problem som er relatert til sosial status, og ikke etnisitet.

Innvandrer debatten bør absolutt være basert på en kombinasjon av vitenskapelig fakta og følelser. Det humanistiske aspektet ved situasjonen er, som sagt, viktigst for meg.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Vi får direkte erfaring med hvordan det er å bo i et land som er preget av korrupsjon, neoptisme, uro, kaos og vold ihvertfall. Tror vi vet godt hva som feiler U-landene, og løsningen er ikke å sørge for at vi får det like jævlig.
Vis hele sitatet...
Dette er totalt usaklig. Vi får relasjoner til utlandet, det er utelukkende positivt.

Hva er det som feiler u-land, da? Det er et komplekst spørsmål å svare på, og om vi skal kunne ha en reel sjanse til å løse problemet kreves samarbeid og dyp forståelse av problematikken.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Synes du det er rett at politikerne turer fram akkurat som de vil i innvandringspolitikken når et flertall av innbyggerne er skeptiske til utviklingen? Synes du det er greit at alle som kritiserer innvandringen og islam blir stemplet som rasister og Breivik-sympatisører?
Vis hele sitatet...
Hva vil du egentlig at jeg skal si her? Har jeg sammenlignet deg med Breivik? Har jeg angrepet demokratiet?


Sitat av homoludens Vis innlegg
Selvsagt følger det noe positvt med innvandringen, f.eks. god og eksotisk mat, men det veier ikke opp for at vi på sikt får et mer kaotisk og voldelig samfunn. Dessuten har Norge skyhøy innvandring i forhold til andre land i Europa. Det at vi skal ha en streng innvandringspolitikk er bare propaganda fra venstresiden.

"Blant de 35 europeiske land som Eurostat publiserer befolkningstall for, hadde Norge den tredje høyeste veksten i 2009"

http://www.ssb.no/emner/08/05/10/oa/201103/brunborg.pdf

Veksten skyldes ikke at norske kvinner har blitt mer aktive i senga. Utviklingen skyldes i all hovedsak høy innvandring.
Vis hele sitatet...
Nei, det betyr vel egentlig bare at de andre landene også har en konservativ innvandringspolitikk. Norge har forøvrig en høy fødselsrate, så jo, det skyldes nok også at norske kvinner har "blitt mer aktive i senga".

http://www.eu-norge.org/Aktuelt/Nyhe...ater_eurostat/
Sitat av Widow Vis innlegg
Leste i avisen at det er 3 % av det totale antallet famileinnvandrere som har kommet til norskfødte med innvandrerforeldre i perioden 1990-2006.
Resten ser jeg ikke poenget med å svare på. Kan du ikke finne det ut selv, og komme med noen argumenter istedenfor å liste mange spørsmål? Btw linken din er en artikkel fra 2004, kanskje ikke det beste eksemplet.
Vis hele sitatet...
Jeg stiller spørsmål fordi jeg tror at dere innvandringstilhengere kanskje ikke vet svaret. Hadde dere gjort det hadde dere kanskje hatt et annet syn på det. Linken er fremdeles relevant. Tror du holdningene i det pakistanske miljøet har endret seg de siste 7 årene? Dessuten viser statistikken at enkelte innvandrergrupper i mye større grad enn nordmenn lever på trygd og sosiale ytelser. Er dette bare fordi de ikke kan jobbe? Når det gjelder henteekteskap gjelder dette selvsagt ikke polakker eller svensker. De er kanskje med i statistikken din? Hvis vi ser på f.eks. pakistanere ser vi et litt annet bilde.

"Ser man på annengenerasjon etnisk pakistanske kvinner, altså kvinner som er født og oppvokst i Norge, inngikk 77 prosent av dem i samme periode såkalt henteekteskap. Det tilsvarende tallet for menn er 76 prosent."

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1195664.ece

Kan ikke du forklare hva som fungerer så dårlig med integreringen?
Vis hele sitatet...
Mange som kommer hit lærer seg ikke norsk. Ikke fordi de ikke kan eller fordi de ikke får et tilbud, men fordi de ikke vil og fordi de ikke trenger å lære seg norsk for å trives og overleve. Ser du ikke at dette blir et problem på sikt? Dessuten vitner dette om at de ikke bryr seg om sin nye vertsnasjon og at de heller vil omgås sine egne. Mange som kommer hit som flyktinger reiser også på ferie til sine hjemland. Er norske myndigheter godtroende og naive?

Jeg tror ingen ønsker mer vold og kriminalitet. Så hva er poenget med å spørre spørsmålet? Nei, jeg vet ikke godt at ingen "norske" nordmenn har voldtatt, drevet med narkotikakriminalitet eller annen kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Nordmenn voldtar og begår kriminelle handlinger de også. Problemet er at enkelte grupper innvandrere er overrepresentert i forhold til innbyggerantallet.

"I bare svært få av årets 39 anmeldte overfallsvoldtekter har offeret beskrevet gjerningsmannen som vestlig, med lys hud. - I de andre sakene dreier seg trolig, ifølge kvinnens beskrivelse, om gjerningsmenn av ikke-vestlig opprinnelse."

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle4220851.ece

Hvordan foreslår du at vi skal finne ut hvem av flyktningene som er reelle og ikke?
Vis hele sitatet...
Det er vel omtrent umulig. De aller fleste kaster sine id-papirer når de krysser grensa til Norge. Bidrar dette til troverdigheten?

"Mer enn 95 prosent av asylsøkere som kommer til Norge i dag mangler identifikasjonspapirer."
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...e-2767217.html

Betyr dette at alle skal slippe inn? Er det nok å kontruere en troverdig historie for å få permanent opphold i Norge? Jeg retter det samme spørsmålet mot deg. Skal vi slippe inn alle som påberoper seg flyktningestatus?

Ehh, kan du fortelle meg hva som feiler U-landene? Jeg tviler veldig på at vi har samme svar.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt et komplisert spørsmål, men mye av årsaken er at de tar avstand fra vestlige frihetsverdier som demokrati og ytringsfrihet.

Politikerne er jo nettopp stemt frem av innbyggerne. Alle som kritiserer innvandringen og islam blir ikke stemplet som rasister eller Breivik-sympatisører. Det utsagnet er så kjedelig og repetivt, og feil.
Vis hele sitatet...
Vi har valgt våre politikere, men det gir dem ikke blankofullmakt til å permanent endre den kulturelle og etniske sammensetningen i Norge. Det er udemokratisk. For å endre grunnloven må man ha 2/3 flertall i Stortinget. Skal vi melde oss inn i EU har vi folkeavstemning. Folket blir ikke hørt i denne saken, og tviler på at det kommer til å bidra positivt til demokratiet og samfunnsdebatten i Norge på sikt.

"Om lag 2/3 av nettoinnvandringen i 2010 var statsborgere fra EU/EØS/EFTA." Er du for å stenge absolutt all innvandring?

Har du noen kilder på at Norge har skyhøy innvandring i forhold til andre land i Europa?
Vis hele sitatet...
Jeg er for å stenge innvandring av befolkningsgrupper som i sum bidrar negativt til det norske samfunnet. Jeg snakker ikke om polakker eller amerikanere her. Det tror jeg det er få som gjør i innvandringsdebatten.

Tilslutt, hvis eksotisk og god mat er det beste eksemplet du ser med innvandring, så er det ikke rart at du er negativ.
Vis hele sitatet...
Det er bare ett eksempel av mange. Kanskje det mest opplagt eksempelet. Uansett så blir bidraget i sum for enkelte innvandrergrupper negativt. Det spiller ingen rolle om enkelte av dem er hyggelig om det norske samfunnet blir destabilisert.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Det er selvsagt et komplisert spørsmål, men mye av årsaken er at de tar avstand fra vestlige frihetsverdier som demokrati og ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Nettavisen: Innvandrere har «norske» verdier

2011 har også vært det store revolusjonsåret i den arabiske verdenen hvor et hundretalls millioner arabere/muslimer/utlendinger har kastet sine diktatorer med håp om frihet og demokrati.
Sitat av EoT Vis innlegg
Problemet med argumentene dine er at de legger alt ansvaret over på enkelt individet, og i bunn og grunn vil utføre en kollektiv avstraffelse av alle invandrere eller mennesker som ønsker å komme seg til Norge, ved å stenge grensene. Jeg føler ikke denne argumentasjonen, og er såpass naiv (?) at jeg tror at det er en bakenforliggende årsak til problemene samfunnet opplever. Denne tror jeg kan fikses, uten innvandrerstopp, og jeg tror innvandrerstopp og videre segregering vil ha en negativ effekt på utviklingen.
Vis hele sitatet...
Det er umulig å bedrive effektiv politikk uten gruppetenkning. I en ideell verden hadde vi visst hvem som er positive bidragsytere og hvem som bidrar negativt. Jeg mener den mest effektive løsningen på problemene i forhold til innvandringen av enkelte befolkningsgrupper er å begrense invandringen fra den gruppen. Dette er praktisk og ikke ideell politikk.

Er det fordi barnefamilier som kommer til Norge ønsker å ødelegge samfunnet innenfra?
Vis hele sitatet...
Det er fordi de ikke føler seg knyttet til vertslandet, og fordi de helst vil omgås sine egne. De føler heller intet akutt behov for å bli integrert da de klarer seg og overlever uten å kunne noe om det norske samfunnet.

"Norske" nordmenn utfører mer enn nok av voldtekter, blind vold og alle former for kriminalitet, men i mange tilfeller (spesielt innenfor voldtekt) unngår de å bli en del av statistikken. Dette er uansett et kriminologisk problem som er relatert til sosial status, og ikke etnisitet.
Vis hele sitatet...
Problemet er knyttet til overrepresentasjon av visse grupper. Så du mener det er sosial status som er den største forklaringsvariablen her og ikke kulturen de kommer fra?

Innvandrer debatten bør absolutt være basert på en kombinasjon av vitenskapelig fakta og følelser. Det humanistiske aspektet ved situasjonen er, som sagt, viktigst for meg.
Vis hele sitatet...
Man kan være så godhjertet og humanistisk man bare vil hvis utviklingen fører til mer vold og kaos i det norske samfunnet.

Dette er totalt usaklig. Vi får relasjoner til utlandet, det er utelukkende positivt.
Vis hele sitatet...
Kan vi ikke ha det uten masseinnvandring?

Hva er det som feiler u-land, da? Det er et komplekst spørsmål å svare på, og om vi skal kunne ha en reel sjanse til å løse problemet kreves samarbeid og dyp forståelse av problematikken.
Vis hele sitatet...
Det er nok et komplisert spørsmål, men mye av årsaken er at de avviser vestlige frihetsverdier.

Hva vil du egentlig at jeg skal si her? Har jeg sammenlignet deg med Breivik? Har jeg angrepet demokratiet?
Vis hele sitatet...
Poenget er at debatten i Norge er ensidig og venstrevridd. Hvis du er for en nyansert debatt er det bare bra.

Nei, det betyr vel egentlig bare at de andre landene også har en konservativ innvandringspolitikk. Norge har forøvrig en høy fødselsrate, så jo, det skyldes nok også at norske kvinner har "blitt mer aktive i senga".

http://www.eu-norge.org/Aktuelt/Nyhe...ater_eurostat/
Vis hele sitatet...
Dette tyder vel strengt tatt på at Norge har en mer liberal innvandringspolitikk enn de øvrige Europeiske landene?

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er vel ingen overraskelse at amerikanere har de samme verdiene som oss? Hva ville undersøkelsen vist hvis man tok med kun innvandrere fra muslimske land?

2011 har også vært det store revolusjonsåret i den arabiske verdenen hvor et hundretalls millioner arabere/muslimer/utlendinger har kastet sine diktatorer med håp om frihet og demokrati.
Vis hele sitatet...
Tror vi skal vente og se hvordan dette utvikler seg. Hvis de faktisk klarer å innføre demokrati og ytringsfrihet i midtøsten blir jeg positivt overrasket. Desverre spøker islamismen i bakgrunnen, og mye tyder på at islamistene vil få innflytelse ved demokratiske valg.
Jeg stemmer på det partiet som er for økonomisk frihet og personlig frihet.

Var i USA i fjor og det å ha interesse for våpen blir mye mer godtatt der enn her i Norge. Jeg som har interesse for ballistikk og våpen føler meg nærmest som en freak her i norge, hvor folk rundt her kanskje føler at jeg er en mulig terrorist bare fordi jeg interesserer meg for våpen. Selv om jeg eier mye militær og politi gadgets, så betyr det ikke at jeg planlegger å gå ned på skolen og plaffe ned unger.

Synes også at Norge i stor grad bare får mer og mer skatter og avgifter. Det er rett og slett dyrt å bo i norge, og det nytter ikke å komme å si at vi er ett av verdens rikeste land, for den vanlige mann i gata sliter med å få endene til å møtes.

Disse politikerne og høyt utdannede folk med jobber med høy inntekt har vel ikke noe imot å betale skatter og avgifter da det bare er en liten brøkdel av hva de tjener i året. De som har lav inntekt føler at det er dyrt og at man blir robbet av staten for å bo her. Må jeg virkelig betale eiendomsskatt for å få lov å ha mitt eget hus på min egen eiendom? Staten er en ren bedrift hvor vi vanlige folk er arbeidstakerne deres hvor vi ikke har noe vi skulle ha sagt. Dessverre kan vi ikke si opp denne "jobben" med mindre vi flytter fra landet.

Blir nok selv å flytte til Sverige iløpet av neste år da politikken der er betydelig mer fornuftig enn disse ekstreme sosialistiske kunnskapsløse kvinnfolka som sitter i regjeringa.
Jeg kommer hjem fra ferie en lørdagskveld og det er fest med gutta, men jeg får ikke lov av staten å kjøpe meg øl etter kl 18… Jeg får ta med den ENE whiskyen jeg fikk lov å ta med meg over grensa da…
Vi drar ut på byen og koser oss, tross alle de vannvittige prisene, men klokka 2 er det slutt. Da har staten bestemt at vi skal hjem…

Dagen etterpå har jeg invitert noen venner på besøk til middag. Jeg har lyst å kjøpe noe vin til maten, men får ikke lov av staten fordi det er søndag.

Forresten ble det nettopp lov med kredittkort i matbutikken og på polet.. Hvorfor det ikke var lov før? Jo, for da kunne folk kjøpe seg alkohol på krita….

Jeg er flau og skammer meg over de norske veier og jernbane. Turister som kommer til Norge har hørt at vi er verdens rikeste land, men de ler og klasker seg på låret og river seg i håret over hvor dårlige veier vi har. De kjører på en europavei, men tror de har kjørt feil fordi veien er så smal og hullete. Dessuten har Norge europas dårligste bilpark… Hele resten av Europa har klart å bygge ut veinettet sitt, og der har man valgt mellom enten bompenger ELLER bilavgifter. I Norge har vi BÅDE bompenger OG verdens høyeste bilavgifter, men vi har europas DÅRLIGSTE veier??? I tillegg har vi oljepenger, noe de andre ikke har?! Vi skulle hatt firefelts motorvei med 130km/t mellom alle norske store byer. Det er ikke en utgift, men en INVESTERING. Dette er noe Norge tjener inn igjen i løpet av noen år som FØLGE AV denne investeringen. Bedre avkastning enn aksjer altså! Vi hadde også spart menneskeliv, ikke minst...

Jeg hadde tenkt å kjøpe meg moped eller scooter, men staten sier at den maks skal gå i 45km/t. Så lav fart er trafikkfarlig og skaper mye irritasjon og faremoment for andre når de skal kjøre forbi på de svingete og smale drittveiene, så jeg dropper det..

Jeg har lyst til å kjøre snøscooter om vinteren, og vannscooter om sommeren, men jeg får ikke lov av staten.

Jeg har lyst til å spille poker med gutta på pokerklubb, men staten sier vi ikke får lov, og vi risikerer å bli raida av 10 politifolk og lagt i håndjern. Veldig bra ressursprioritering…
Gi oss lov til å bygge både casino og bordell!

Stat og kommune vil ikke regulere nok tomter til boligbygging, og de vil for ALL del ikke bygge i høyden. Dessuten er det alt for mange krav til hvordan bygningen/leiligheten skal bygges. Dette gjør at det er helt forferdelig dyrt med bolig i Norge. I TILLEGG skal staten ha 2,5% av kjøpesummen i DOKUMENTAVGIFT!! Og når jeg først har spinka og spart og bruker mine hardt skattede sparepenger på å kjøpe bolig, så skal jeg jaggu betale EIENDOMSSKATT på min egen bolig også??!

Sånn er det med arveavgift og formueskatt også. Man skal skatte av penger som allerede er skatta for hundre ganger før…

Skal jeg kjøpe meg TV til leiligheten så kommer staten med èn gang og krever nesten 3000kr i året i LISENS. Hva hvis jeg ikke vil ha NRK? 3000 i året for en kanal er ganske mye, og ALLE må betale, men likevel klarer de ikke å skaffe for eksempel fotballkamper. De lager noen få bra programmer, men ellers sender de bare i reprise og sender jukeboks. Ikke noe jeg ville betalt så mye for…

Og skal du se på TVen må du plugge den i strømmen. Strømregninga kan bli irriterende høy, men visste du at 70% av den er avgifter til staten?

Jeg har en datter på 8 måneder, og det som er bra er at det er ”full barnehagedekning”. Men det er jo noe partiene på stortinget har klart å gjøre ved hjelp av PRIVATE. Likevel tar regjeringen æren for dette. Men så tar jeg kontakt med Trondheim kommune, de rødgrønnes utstillingsvindu, og jeg får beskjed om at vi nok ikke får barnehageplass før til høsten neste år. Da er dattera mi snart 2 år! Og jeg som leste i avisa her om dagen at ordfører Rita Ottervik skryter av Trondheim som har full barnehagedekning…

Men i Norge generelt er det godt med barnehager. Hvorfor kan vi ikke bruke samme politikk i eldreomsorgen også? I Trondheim er det vanskelig å få seg plass på sykehjem, men DET STÅR LEDIGE ROM PÅ SYKEHJEM, bare at disse sykehjemmene er private så de rødgrønne NEKTER å betale for at gamle Olga kan legges inn der.

Hvis jeg skader meg, så kan jeg risikere at det er 3-4 månder å vente på operasjon, istedenfor at staten kunne betalt for operasjon I MORGEN på et ledig privat sykehus. Rett ut i jobb igjen, og staten slipper å betale 4 månder med sykepenger, men neida….

Jeg kunne ramset opp i det uendelige, men nå er det allerede langt nok her.

HVORFOR jeg stemmer FrP? Nei, si det… Jeg har troen på enkeltmennesket jeg, og vil at staten skal være så liten som mulig, men så stor som nødvendig. Jeg er lei av at staten skal leie oss i hånda fra vi blir født til vi går i grava. Skulle nesten tro vi levde i en stor barnehage.
Alstar: Faen med påtide at noen kom her og fortalte sannheten! TAKK!

At folk stemmer AP og disse andre sosialist-partiene er utenfor mine fatte-evne.. Ser ikke folk at det ikke funker? Jeg tror faktisk at FRP kan være den sorte hest til å vinne valget i 2013. Media setter FRP i dårlig lys, men jeg tror folk flest ikke lar seg påvirke av det de leser. Disse meningsmålingene VG og Dagbladet gjør tror jeg mest bare er svada.

Jeg er som Alstar, også for enkeltmennesket og det som er MITT, ja det er MITT. Jævla lei av å betale skatter og avgifter i hytt og pine når staten nekter å bruke pengene på å forbedre Norge.
Sitat av Deltablue Vis innlegg
Alstar: Faen med påtide at noen kom her og fortalte sannheten! TAKK!

At folk stemmer AP og disse andre sosialist-partiene er utenfor mine fatte-evne.. Ser ikke folk at det ikke funker? Jeg tror faktisk at FRP kan være den sorte hest til å vinne valget i 2013. Media setter FRP i dårlig lys, men jeg tror folk flest ikke lar seg påvirke av det de leser. Disse meningsmålingene VG og Dagbladet gjør tror jeg mest bare er svada.

Jeg er som Alstar, også for enkeltmennesket og det som er MITT, ja det er MITT. Jævla lei av å betale skatter og avgifter i hytt og pine når staten nekter å bruke pengene på å forbedre Norge.
Vis hele sitatet...
Vel, nå er jeg langt fra enig i dine synspunkter, men det virker på meg som du heller langt mer mot DLF enn FRP?
Ærlig talt ikke bestemt meg enda, jeg tror jeg bestemmer meg iløpet av kvelden gitt.
Har allerede stemt Venstre både i kommune og fylkesvalget.
Gleder meg til i morgen, det skal bli spennende på valgvaken.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Har allerede stemt Venstre både i kommune og fylkesvalget.
Gleder meg til i morgen, det skal bli spennende på valgvaken.
Vis hele sitatet...
Da er vi to! Det ble dobbel dose Venstre her også.
Alstar, utrolig fin fremstillingsmåte. Du fikk satt tingene på spissen. Det er bare en brøkdel av hva som er problemet her.... Vi har veier som ikke ligner grisen, en Lexus i USA koster 150k i norge koster samme bil 600-700k. En Tesla koster 250k i USA, i Norge 500k. En BMW X5 koster 300k i Tyskland, 700k i Norge.
Jeg synes også formueskatt og arveskatt er som ran på høylys dag...
Det at regjeringen skal innføre avgifter hele tiden er utrolig irriterende. Jeg har faktisk lyst til å ha de 600 000 kronene jeg en dag kommer til å tjene etter endt utdannelse... Isteden går vell 600 000*0.28=168 000 bort i skatt, x antall tusenlapper på overprisa strøm pga. eksport og import, osv...
MEN, jeg tror ikke løsningen er FrP, løsninga er mere Høyre. Kanskje Høyre og FrP, men er ikke helt sikker.

Og for å ikke glømme alle avgiftene det er på forskjellige ting, hvis du skulle søke på å utvide/forbedre badet ditt måtte du ut med 12.5k en periode... For hver minste ting må du sende inn et eller annet varsel eller søknad ... det er avgifter på hver eneste en.
Sist endret av uaexed; 11. september 2011 kl. 19:36.
Til dere her som ønsker en liberalisering på flere områder og ikke føler dere så radikale til å stemme FrP;
jeg råder dere til stemme strategisk, og da stem Høyre !

Hvorfor? Jo fordi i tillegg til Venstre er Høyre noe av det mest liberaliserende som er i det spekteret vi har av partier i Norge.. FrP vil stramme inn lovverket på MANGE områder (da på straffer spesielt), og har rett og slett tendenser til å føre en litt for radikal politikk - hvis de blir for store/mektige vel og merke..

Derimot en bred borgelig allianse, med et sterkt H og sterkt V, pluss evt FrP som støtte vil bidra til en god del liberalisering av ting per nå styres strengt av staten.
F.eks si den norske alkohollovgivningen.
Det å stemme strategisk - da for et sterkt Høyre - vil være det som muliggjør samarbeid på blå side, og dermed forandring.!!

Selv stemte jeg H i begge valg i år. Ikke det at jeg noe særlig imot AP&Co, men de har tross alt hatt regien nå i over 8 år hvis en ser stortings og lokalvalg samlet sett - så nå er det på tide med litt *change* !
Sitat av Deltablue Vis innlegg
Alstar: Faen med påtide at noen kom her og fortalte sannheten! TAKK!

At folk stemmer AP og disse andre sosialist-partiene er utenfor mine fatte-evne.. Ser ikke folk at det ikke funker? Jeg tror faktisk at FRP kan være den sorte hest til å vinne valget i 2013. Media setter FRP i dårlig lys, men jeg tror folk flest ikke lar seg påvirke av det de leser. Disse meningsmålingene VG og Dagbladet gjør tror jeg mest bare er svada.

Jeg er som Alstar, også for enkeltmennesket og det som er MITT, ja det er MITT. Jævla lei av å betale skatter og avgifter i hytt og pine når staten nekter å bruke pengene på å forbedre Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg også vil beholde mer av det jeg har tjent og eier selv. Samtidig er jeg for skatter og noen avgifter. Vi må betale inn for å få veier, skole, helse osv. Vi må også ta vare på de svakeste i samfunnet, men å lage regler som går utover alle andre for å ta vare på de som ikke klarer seg selv, blir helt feil.

Men for å løse disse problemene trenger vi ikke betale SÅ mye i skatt og avgift som vi gjør i dag, det er jo på grensen til det ekstreme! Det mange ikke tenker på er at vi har ganske lik skatteprosent som i f.eks Sverige, men har 50% mer BNP per innbygger, så staten tar inn mye mer i skatt per innbygger.

Staten sløser veldig med penger til offentlig sektor og bygger og driver ting på en svært dyr måte osv osv, så her kan vi effektivisere. Dessuten trenger ikke staten å gå med 150-200 milliarder i overskudd hvert år? Det er jo nesten hele inntektsskatten den! Så en del lavere skatter hadde fint gått an. Dessuten vil folk jobbe mer ved lavere skatter, samtidig gjøre det lettere for bedrifter så de kan skape flere arbeidsplasser, så et skattekutt på 80 milliarder betyr ikke et tap for staten på 80 milliarder, men kanskje 50.

Mye av det her mener sikkert du også, men jeg skjønner at du sier du er lei av å betale inn så mye skatter når det ikke virker som du får noe særlig igjen. Jeg skulle ønske jeg betalte min skatt med glede, men jeg gjør ikke det jeg heller. Det er alt for mye som irriterer meg med hvor dårlig skattepengene brukes.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Alstar, utrolig fin fremstillingsmåte. Du fikk satt tingene på spissen. Det er bare en brøkdel av hva som er problemet her.... Vi har veier som ikke ligner grisen, en Lexus i USA koster 150k i norge koster samme bil 600-700k. En Tesla koster 250k i USA, i Norge 500k. En BMW X5 koster 300k i Tyskland, 700k i Norge.
Jeg synes også formueskatt og arveskatt er som ran på høylys dag...
Det at regjeringen skal innføre avgifter hele tiden er utrolig irriterende. Jeg har faktisk lyst til å ha de 600 000 kronene jeg en dag kommer til å tjene etter endt utdannelse... Isteden går vell 600 000*0.28=168 000 bort i skatt, x antall tusenlapper på overprisa strøm pga. eksport og import, osv...
MEN, jeg tror ikke løsningen er FrP, løsninga er mere Høyre. Kanskje Høyre og FrP, men er ikke helt sikker.

Og for å ikke glømme alle avgiftene det er på forskjellige ting, hvis du skulle søke på å utvide/forbedre badet ditt måtte du ut med 12.5k en periode... For hver minste ting må du sende inn et eller annet varsel eller søknad ... det er avgifter på hver eneste en.
Vis hele sitatet...
Såklart er dette bare en brøkdel av alle problemene og idiotien som er i Norge. Dette var bare noe av det jeg kom på da jeg raskt skulle skrive ned hvorfor jeg stemmer FrP.

Når det gjelder skatt betaler du 35% i inntektsskatt av en lønn på 600.000kr, ifølge skattekalkulatoren til dinside.no

Tjener du 1 mill betaler du 42% i inntektsskatt.

På det du har igjen da skal du betale 20% i skatt på det meste du kjøper, fordi det er 25% moms.

I tillegg blir andre ting enda dyrere når andre særavgifter kommer, slik som bensinavgift, alkoholavgift, tobakkavgift, elavgift, bilavgifter, bompenger, dokumentavgift, formueskatt, eiendomsskatt osv osv.

25-35% av lønna di går til private, mens resten havner tilbake i statskassa.

Når det gjelder Høyre har de mye bra politikk, men virker nokså lite handlekraftig og mangler de store ambisjonene. Det er nettopp der FrP skiller seg, de er liksom en motvekt mot politikere som ikke viser handlekraft men som er mest opptatt av å sitte med makt. FrP er på en måte folket, men er lei av politikere.

I tillegg skiller partiprogrammet seg på noen områder også. Høyre er f.eks for DLD, for EU, ofte for bompenger, og det blir ikke så mye mindre skatter og vertfall ikke avgifter med høyre. Litt bedre, men ikke nok.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Til dere her som ønsker en liberalisering på flere områder og ikke føler dere så radikale til å stemme FrP;
jeg råder dere til stemme strategisk, og da stem Høyre !

Hvorfor? Jo fordi i tillegg til Venstre er Høyre noe av det mest liberaliserende som er i det spekteret vi har av partier i Norge.. FrP vil stramme inn lovverket på MANGE områder (da på straffer spesielt), og har rett og slett tendenser til å føre en litt for radikal politikk - hvis de blir for store/mektige vel og merke..

Derimot en bred borgelig allianse, med et sterkt H og sterkt V, pluss evt FrP som støtte vil bidra til en god del liberalisering av ting per nå styres strengt av staten.
F.eks si den norske alkohollovgivningen.
Det å stemme strategisk - da for et sterkt Høyre - vil være det som muliggjør samarbeid på blå side, og dermed forandring.!!

Selv stemte jeg H i begge valg i år. Ikke det at jeg noe særlig imot AP&Co, men de har tross alt hatt regien nå i over 8 år hvis en ser stortings og lokalvalg samlet sett - så nå er det på tide med litt *change* !
Vis hele sitatet...
Jeg råder folk til å ikke stemme strategisk men å stemme det partiet de er meste enige i politisk. Deretter kan partiene samarbeide, og da blir det lettere å se hva folk er enige i. Jeg ser gjerne FrP samarbeide med Høyre.
Hvorfor stemme venstre kontra rødt?
Skulle veldig gjerne sett FRP samarbeide med Høyre, men ser ut som Høyre of KRF vil leke sammen og utestenge FRP, hvilket jeg ikke er like fornøyd med, men sålenge det kommer litt blått blod i kommunen her, og ikke griserødt slik det er nå så skal jeg ikke klage.
Skjønner ikke i det hele tatt hva som får folk til og stemme AP, de gjør jo utrolig mye feil!
Hvorfor skal de spare på alle skattepengene,oljepengene og alle verdens avgiftspenger som er i Norge? Det er jo helt feil, vi trenger nye veger, sykehus og bedre eldreomsorg. Vi skatter ca 1/3 av lønnen vår hvert år, omtrent ingen av de pengene blir brukt, eller rettere sagt de blir spart opp og i ny og ne sender de ei 5 millioner til Afrika.

I tilleg slipper AP inn alt og alle av innvandrere, ikke bare menn,kvinner og barn fra Afrika og midtøsten, men fra Sverige, Polen og Russland. Hvem er det som sitter og tigger i Oslo? Hmm, det er ikke mye nordmenn og se der. Hvem står for den største andelen av kriminalitet i Norge? Nemlig, innvandrere. Helt klart, klart vi skal slippe inn de som har ett REALT behov for og komme inn i landet, men det er ikke 20.000 i året! Vi burde minske dette antallet både 3 og 4 ganger. Om ikke så står Norge med 1/4 nordmenn igjen om, tja, 70 år? Da har vi vell heller ikke norsk som språk.
AP er det siste partiet som burde bli valgt på nytt under stortingsvalget 2013.

Fengsles politikken til dagens styre er også helt korrupt. Dagens regjering ser på fengsel som "en ny kjangse". Hvorfor i helvete skal en person som har voldtatt eller drept noen få en ny kjangse? La merke til en trippelmorder som akkurat slapp ut av fengsel, hun har faen meg utdanning. Maten i fengsel er faktisk mye BEDRE enn sykehus maten så jeg en del artikler om her en dag. De som kommer i fengsel burde straffes, ikke hjelpes?! Da kommer de ikke til og stå for mer kriminalitet!

Glattcellen i Norge er jo luksus i forhold til andre land! Så ett bilde av Breivik sin glattcelle. Han hadde fått seg en pc, passe stort rom, fin do, vask, skrivepult og en fin seng. Dette mente Breivik var tortur. Faen for en type.. I f.eks USA er glattcellen ett lite rom med en do. SLIK BURDE DET VÆRE!

FRP står for utrolig mye bra innen innvandringspolitikk, Veger og Fengsel. Men de står ikke like sterkt økonomisk sett. Vi hadde gått i minus om FRP hadde tatt seg av økonomien. Er derfor for ett styre som består av Venstre/Høyre og FRP.

AP burde aldri komme seg tilbake i regjeringen, utrolig at de ble valgt ved forrige stortingsvalg, vi får fortsette slik i 2 år før det endelig BØR ta en slutt..
Sist endret av gzlol; 13. september 2011 kl. 17:59.
Sitat av gzlol Vis innlegg
Skjønner ikke i det hele tatt hva som får folk til og stemme AP, de gjør jo utrolig mye feil!
Hvorfor skal de spare på alle skattepengene,oljepengene og alle verdens avgiftspenger som er i Norge? Det er jo helt feil, vi trenger nye veger, sykehus og bedre eldreomsorg. Vi skatter ca 1/3 av lønnen vår hvert år, omtrent ingen av de pengene blir brukt, eller rettere sagt de blir spart opp og i ny og ne sender de ei 5 millioner til Afrika.
Vis hele sitatet...
Og ting som sykehus, eldreomsorg, politi, brannvesen. Alt dette er gratis og blir ikke betalt av skatttepengene?

Sitat av gzlol Vis innlegg
I tilleg slipper AP inn alt og alle av innvandrere, ikke bare menn,kvinner og barn fra Afrika og midtøsten, men fra Sverige, Polen og Russland. Hvem er det som sitter og tigger i Oslo? Hmm, det er ikke mye nordmenn og se der. Hvem står for den største andelen av kriminalitet i Norge? Nemlig, innvandrere. Helt klart, klart vi skal slippe inn de som har ett REALT behov for og komme inn i landet, men det er ikke 20.000 i året! Vi burde minske dette antallet både 3 og 4 ganger. Om ikke så står Norge med 1/4 nordmenn igjen om, tja, 70 år? Da har vi vell heller ikke norsk som språk.
AP er det siste partiet som burde bli valgt på nytt under stortingsvalget 2013.
Vis hele sitatet...
Generell og normal missforståelse som FRP og media har mye ansvar for. AP har en veldig restriktiv asyl-politikk. (husk Norge tar egentlig ikke inn innvandrer, med mindre de kommer fra schengen-område). Og UD sjekker NØYE opp hver enkelt person og finner ut om de har et faktisk behov for å være i Norge. Om de ikke har det, så får de asylsøknaden ikke godkjent og må forlate landet. Problemet er her at når folk kommer uten papirer så tar denne behandlingsprosessen alt for lang tid. (Det er vanskelig å søke opp folk). Og det er nesten umulig å skille mellom de som strategisk har kastet papirene for å sørge for at prosessen tar tid og de som faktisk er på flykt og ikke hadde mulighet til å skadde papirer i landet sitt.

Sitat av gzlol Vis innlegg
Fengsles politikken til dagens styre er også helt korrupt. Dagens regjering ser på fengsel som "en ny kjangse". Hvorfor i helvete skal en person som har voldtatt eller drept noen få en ny kjangse? La merke til en trippelmorder som akkurat slapp ut av fengsel, hun har faen meg utdanning. Maten i fengsel er faktisk mye BEDRE enn sykehus maten så jeg en del artikler om her en dag. De som kommer i fengsel burde straffes, ikke hjelpes?! Da kommer de ikke til og stå for mer kriminalitet!

Glattcellen i Norge er jo luksus i forhold til andre land! Så ett bilde av Breivik sin glattcelle. Han hadde fått seg en pc, passe stort rom, fin do og vask, skrivepult og en fin seng. Dette mente Breivik var tortur. Faen for en type.. I f.eks USA er glattcellen ett lite rom med en do. SLIK BURDE DET VÆRE!
Vis hele sitatet...
Jeg blir nesten kvalm å høre slikt. Så utrolig primitiv utalelse, er vi virkelig ikke bedre enn det? Hvem er du til å verdsette et liv over et annet. Fengsel er ikke straff og skal ikke brukes som straff. Det er det av 2 grunner:
1: Rehablitering
2: Fungere som et avskrekkende middel slik at folk ikke ønsker å bryte loven.

Fengsel er ikke hevn. Vi burde være bedre mennesker enn at vi tyr til hevn uansett hva et menneske har gjort. Om person X dreper og voldtar noen mennesker blir ikke saken noe som helst bedre fordi man hevner seg på denne personen. I stede får man prøve å gjøre det beste ut av det og hindre at dette skjer igjen.

Sitat av gzlol Vis innlegg
FRP står for utrolig mye bra innen innvandringspolitikk, Veger og Fengsel. Men de står ikke like sterkt økonomisk sett. Vi hadde gått i minus om FRP hadde tatt seg av økonomien. Er derfor for ett styre som består av Venstre/Høyre og FRP.

AP burde aldri komme seg tilbake i regjeringen, utrolig at de ble valgt ved forrige stortingsvalg, vi får fortsette slik i 2 år før det endelig BØR ta en slutt..
Vis hele sitatet...
FRP og AP har en mye mer lik innvandringspolitikk enn mange faktisk ser p.g.a. hvordan media og FRP har laget hele saken som om det er FRP VS AP i denne saken.

Jeg er ikke et AP menneske, jeg stemmer borgelig selv. (heller mer mot Venstre og Høyre). Men det er mennesker som deg som setter FRP i et dårlig lys. Dere ser veldig svar-hvitt på problemene og ser etter veldig primitive løsninger. Og jeg kommer aldri til å være enig med deg i noen av de punktene du nevnte her.

Derimot er det mye som kunne vært bedre her i Norge, men generelt går ting veldig bra og jeg synes AP har gjort en grei jobb. Men jeg tror Venstre og Høyre er partier som kunne gjort en enda bedre jobb med løsninger som jeg har mer troen på.

Du nevner og en regjering med Venstre+Høyre+FRP, du vet dette ikke blir å skje? Venstre er for uenige med FRP i saker som innvandringspolitikken og miljøpolitikken. Og dette er derfor et kompromiss veldig få i Venstre er villige til å ta. Dette skal ikke blandes med kommune og fylkesvalg hvor disse sakene ikke lenger er så viktige, og dermed kan Venstre og FRP samarbeide.
Sist endret av elodin; 13. september 2011 kl. 21:29.
Sitat av etse Vis innlegg
Generell og normal missforståelse som FRP og media har mye ansvar for. AP har en veldig restriktiv asyl-politikk. (husk Norge tar egentlig ikke inn innvandrer, med mindre de kommer fra schengen-område). Og UD sjekker NØYE opp hver enkelt person og finner ut om de har et faktisk behov for å være i Norge. Om de ikke har det, så får de asylsøknaden ikke godkjent og må forlate landet. Problemet er her at når folk kommer uten papirer så tar denne behandlingsprosessen alt for lang tid. (Det er vanskelig å søke opp folk). Og det er nesten umulig å skille mellom de som strategisk har kastet papirene for å sørge for at prosessen tar tid og de som faktisk er på flykt og ikke hadde mulighet til å skadde papirer i landet sitt.
Vis hele sitatet...
Norge er det landet med størst befolkningsvekst i Europa per innbygger. Stort sett har det blitt satt ny rekord hvert år de siste årene når de gjelder befolkningsveksten i Norge. Vet ikke hvor du har dine tall fra, men ser ut som SSB mener noe annet.

http://www.ssb.no/emner/02/02/folken...-08-18-02.html

Jeg blir nesten kvalm å høre slikt. Så utrolig primitiv utalelse, er vi virkelig ikke bedre enn det? Hvem er du til å verdsette et liv over et annet. Fengsel er ikke straff og skal ikke brukes som straff. Det er det av 2 grunner:
1: Rehablitering
2: Fungere som et avskrekkende middel slik at folk ikke ønsker å bryte loven.

Fengsel er ikke hevn. Vi burde være bedre mennesker enn at vi tyr til hevn uansett hva et menneske har gjort. Om person X dreper og voldtar noen mennesker blir ikke saken noe som helst bedre fordi man hevner seg på denne personen. I stede får man prøve å gjøre det beste ut av det og hindre at dette skjer igjen.
Vis hele sitatet...
Er enig i at det er primitivt å se på fengsel som hevn, men straffenivået i Norge i dag er for lavt. Synes du det er greit at en person som har drept 22 mennesker med kaldt blod noen sinne slipper ut av fengselet?

http://www.nrk.no/programmer/radio/n...0/2944962.html

FRP og AP har en mye mer lik innvandringspolitikk enn mange faktisk ser p.g.a. hvordan media og FRP har laget hele saken som om det er FRP VS AP i denne saken.
Vis hele sitatet...
Dette må da være feil. Det er AP sammen med ultraliberale SV som har sørget for at Norge har doblet sin innvandrerbefolkning i de årene de har styrt landet siden 2005.

Jeg er ikke et AP menneske, jeg stemmer borgelig selv. (heller mer mot Venstre og Høyre). Men det er mennesker som deg som setter FRP i et dårlig lys. Dere ser veldig svar-hvitt på problemene og ser etter veldig primitive løsninger. Og jeg kommer aldri til å være enig med deg i noen av de punktene du nevnte her.
Vis hele sitatet...
Det er ikke Frp som har styrt landet de siste to stortingsperiodene. De fleste er enige om at den integreringspolitikken som har blitt ført er mislykket på flere områder. Er lett å anklage Frp for å ha en primitiv politikk, men fakta er at den ikke har blitt implementert enda, så er umulig å si hvordan utfallet hadde blitt.

Derimot er det mye som kunne vært bedre her i Norge, men generelt går ting veldig bra og jeg synes AP har gjort en grei jobb. Men jeg tror Venstre og Høyre er partier som kunne gjort en enda bedre jobb med løsninger som jeg har mer troen på.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke noe flertall på høyresiden uten Frp. Venstre kan du bare glemme.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Norge er det landet med størst befolkningsvekst i Europa per innbygger. Stort sett har det blitt satt ny rekord hvert år de siste årene når de gjelder befolkningsveksten i Norge. Vet ikke hvor du har dine tall fra, men ser ut som SSB mener noe annet.

http://www.ssb.no/emner/02/02/folken...-08-18-02.html
Vis hele sitatet...
har aldri sagt vi ikke har stor befolkningsvekst. For det er jeg klar over. Derimot er det mange som ikke vet hvor restriktiv asylpolitikken til AP er. Ja det er enkelte problemer med den, men disse kommer ikke av at asylpolitikken ikke er streng nok. Men en litt feilslått integreringspolitikk.

Et av problemene per dags dato er at det kan ta lang tid før asyksøknaden din er ferdig behandlet. Dette er fordi vi har kjørt en veldig restriktiv asylpolitikk med veldig mange høye krav for å få denne søknaden godkjent, noe som gjør at UDI må kjøre en veldig dyp bakgrunnssjekk på alle sammen. Dette betyr:

1: Mange som ikke får asylsøknaden godkjent blir i Norge en god stund før de får beskjed om at de må reise ut av landet. I løpet av denne tiden har de ikke fått støtte til integrering (da de ikke har krav på dette før søknaden er godkjent). De kan og ha forsvinnet

2: Enkelte asylsøkere "forsvinner". Og vi får ikke kastet de ut etterpå.

Personlig tror jeg ikke å sette flere restriksjoner og høyere krav er løsningen her. Men å effektivisere papirarbeidet slik at man raskere får Godkjent / ikke godkjent på søknaden. På den måten kan vi fort få i gang integreringen av folkene som har fått godkjent asyl og i tillegg fremdeles ha kontroll på de som ikke får den godkjent å få sendt de ut av landet. Selve integreringsprosessen må også forbedres.

Jeg vil igjen si at vi ikke tar i mot innvandring fra land utenfor Schengen. Det vi tar inn er asylsøkere. Og alle mennesker har en rett til å søke om asyl, de har ikke en rett til å få denne godkjent. (Dette behandles av UDI).

Sitat av homoludens Vis innlegg
Er enig i at det er primitivt å se på fengsel som hevn, men straffenivået i Norge i dag er for lavt. Synes du det er greit at en person som har drept 22 mennesker med kaldt blod noen sinne slipper ut av fengselet?
Vis hele sitatet...
Hvilket nytte har vi av at han sitter i fengselet? Hvorfor skal vi bruke unødvendig mye penger på å holde han i fengsel utover det det er behov for? Nå skal det sies at det på mange måter er lite trolig at en person som har drepte 22 mennesker noen sinne slipper ut av norsk fengsel da vi har noe som heter forvaring. Og en person som dreper 22 mennesker i kaldt blod mest sansynlig ikke kommer til å være frisk etter 21 år i fengsel. Og han er nok derfor ikke å annse som trygg å slippe ut i samfunnet.

Jeg er ikke for å å holde folk i fengsel lenger enn det som er nødvendig. Og om lege/psykologene anser en person som har gjort en så grotesk handling som fortsatt farlig så er jeg for at han skal holdes i forvaring. Men om han på et eller annet punkt skulle bli helt frisk og en normal sammfunnsborger; så ja. Da synes jeg det er rett at han slipper ut og kan bidra i samfunnet i stede for å kun være en byrde for oss.
Sitat av homoludens Vis innlegg
http://www.nrk.no/programmer/radio/n...0/2944962.html

Dette må da være feil. Det er AP sammen med ultraliberale SV som har sørget for at Norge har doblet sin innvandrerbefolkning i de årene de har styrt landet siden 2005.
Vis hele sitatet...
Nå skal vel ingen påstå at SV har fått gjort alt for mye i denne regjeringen. De som stemte på SV før valget er jo meget missfornøyd med at de har fått gjort nesten ingenting. (Det har vært alt for mye krangling innad i regjering de siste 2 årene =/).

Sitat av homoludens Vis innlegg
Det er ikke Frp som har styrt landet de siste to stortingsperiodene. De fleste er enige om at den integreringspolitikken som har blitt ført er mislykket på flere områder. Er lett å anklage Frp for å ha en primitiv politikk, men fakta er at den ikke har blitt implementert enda, så er umulig å si hvordan utfallet hadde blitt.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at integreringspolitikken er feilslått. Men jeg ser ikke på å nekte folk å komme til norge å søke asyl som en løsning. Det er en menneskerett, og vi kan ikke frata folk denne menneskeretten. Vi må bare bli mer effektive på å behandle søknadene. Kravene vi har per dags dato for å få søknaden godkjent synes jeg er rimelige; og disse trengs ikke å endres. Jeg har og liten tro på at de er årsaken til problemet.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Det blir ikke noe flertall på høyresiden uten Frp. Venstre kan du bare glemme.
Vis hele sitatet...
Man skal ikke se bort i fra at Høyre ønsker å samarbeide med Venstre. men Jeg er enig i at om det blir en borgerlig regjering blir det trolig et samarbeid mellom Høyre og FRP. Dette virker mest sannsynlig. Jeg håper isåfall at høyre blir det store partiet i den regjeringen. Men jeg har et håp om at venstre skal vokse litt og få litt fler mandater inn på stortinget.
Sitat av etse Vis innlegg
har aldri sagt vi ikke har stor befolkningsvekst. For det er jeg klar over. Derimot er det mange som ikke vet hvor restriktiv asylpolitikken til AP er. Ja det er enkelte problemer med den, men disse kommer ikke av at asylpolitikken ikke er streng nok. Men en litt feilslått integreringspolitikk.

Et av problemene per dags dato er at det kan ta lang tid før asyksøknaden din er ferdig behandlet. Dette er fordi vi har kjørt en veldig restriktiv asylpolitikk med veldig mange høye krav for å få denne søknaden godkjent, noe som gjør at UDI må kjøre en veldig dyp bakgrunnssjekk på alle sammen. Dette betyr:

1: Mange som ikke får asylsøknaden godkjent blir i Norge en god stund før de får beskjed om at de må reise ut av landet. I løpet av denne tiden har de ikke fått støtte til integrering (da de ikke har krav på dette før søknaden er godkjent). De kan og ha forsvinnet

2: Enkelte asylsøkere "forsvinner". Og vi får ikke kastet de ut etterpå.

Personlig tror jeg ikke å sette flere restriksjoner og høyere krav er løsningen her. Men å effektivisere papirarbeidet slik at man raskere får Godkjent / ikke godkjent på søknaden. På den måten kan vi fort få i gang integreringen av folkene som har fått godkjent asyl og i tillegg fremdeles ha kontroll på de som ikke får den godkjent å få sendt de ut av landet. Selve integreringsprosessen må også forbedres.

Jeg vil igjen si at vi ikke tar i mot innvandring fra land utenfor Schengen. Det vi tar inn er asylsøkere. Og alle mennesker har en rett til å søke om asyl, de har ikke en rett til å få denne godkjent. (Dette behandles av UDI).
Vis hele sitatet...
Løsningen her er internering. Det er reinspikka idioti å bare slippe enhver som kommer hit ut på gata med beskjed om å melde seg for UDI. Noe mange ikke gjør fordi de har kommet hit for å drive kriminell aktivitet. Desverre er det mange dumsnille folk på venstresiden, særlig i SV og lengre til venstre, som mener dette minner om en konsentrasjonsleir. Derfor må vi bare tåle narkoselgere i Oslo som vi aldri blir kvitt og gruppevoldtektsmenn som vi aldri får tatt fordi vi ikke vet hvem de er.

Hvilket nytte har vi av at han sitter i fengselet? Hvorfor skal vi bruke unødvendig mye penger på å holde han i fengsel utover det det er behov for? Nå skal det sies at det på mange måter er lite trolig at en person som har drepte 22 mennesker noen sinne slipper ut av norsk fengsel da vi har noe som heter forvaring. Og en person som dreper 22 mennesker i kaldt blod mest sansynlig ikke kommer til å være frisk etter 21 år i fengsel. Og han er nok derfor ikke å annse som trygg å slippe ut i samfunnet.

Jeg er ikke for å å holde folk i fengsel lenger enn det som er nødvendig. Og om lege/psykologene anser en person som har gjort en så grotesk handling som fortsatt farlig så er jeg for at han skal holdes i forvaring. Men om han på et eller annet punkt skulle bli helt frisk og en normal sammfunnsborger; så ja. Da synes jeg det er rett at han slipper ut og kan bidra i samfunnet i stede for å kun være en byrde for oss.
Vis hele sitatet...
Dette blir et moralsk spørsmål. Jeg tror nemlig ikke at Anders Behring Breivik er sinnsyk, og når vurderingen av psyken hans kommer på bordet tipper jeg den vil vise det samme. Det du tar til orde for her er at han skal få lov til å gå rundt som en fri mann en eller annen gang i fremtiden etter at han har sont deler av "livstidsdommen" sin.


Nå skal vel ingen påstå at SV har fått gjort alt for mye i denne regjeringen. De som stemte på SV før valget er jo meget missfornøyd med at de har fått gjort nesten ingenting. (Det har vært alt for mye krangling innad i regjering de siste 2 årene =/).

Jeg er helt enig i at integreringspolitikken er feilslått. Men jeg ser ikke på å nekte folk å komme til norge å søke asyl som en løsning. Det er en menneskerett, og vi kan ikke frata folk denne menneskeretten. Vi må bare bli mer effektive på å behandle søknadene. Kravene vi har per dags dato for å få søknaden godkjent synes jeg er rimelige; og disse trengs ikke å endres. Jeg har og liten tro på at de er årsaken til problemet.
Vis hele sitatet...
Hvis det er en menneskerett for alle å ta seg til Norge og bo her, selv om de kanskje har en reell grunn til at de søker opphold (det mange ikke har), skal du se at det blir folksomt her til slutt. Hva med folk som kommer hit som ikke kan eller ikke vil integreres? Hva med dem som bidrar til et rent nettotap for det norske samfunnet? Hvor mange av dem har du tenkt å gi opphold, og hvilke konsekvenser får det for oss andre?

Man skal ikke se bort i fra at Høyre ønsker å samarbeide med Venstre. men Jeg er enig i at om det blir en borgerlig regjering blir det trolig et samarbeid mellom Høyre og FRP. Dette virker mest sannsynlig. Jeg håper isåfall at høyre blir det store partiet i den regjeringen. Men jeg har et håp om at venstre skal vokse litt og få litt fler mandater inn på stortinget.
Vis hele sitatet...
Venstre kommer mest sannsynlig aldri til å samarbeide med Frp. Skjønner det slik at KrF kanskje er på gli, men Venste + Frp er det bare å glemme. Venstre hater trynet på Carl I Hagen og Siv Jensen.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Løsningen her er internering. Det er reinspikka idioti å bare slippe enhver som kommer hit ut på gata med beskjed om å melde seg for UDI. Noe mange ikke gjør fordi de har kommet hit for å drive kriminell aktivitet. Desverre er det mange dumsnille folk på venstresiden, særlig i SV og lengre til venstre, som mener dette minner om en konsentrasjonsleir. Derfor må vi bare tåle narkoselgere i Oslo som vi aldri blir kvitt og gruppevoldtektsmenn som vi aldri får tatt fordi vi ikke vet hvem de er.
Vis hele sitatet...
Vel måten du quoter meg får det til å virke som du diskuterer i mot deg. For jeg er helt enig i det du sier her. Løsningen er bedre integrering, og for å få det trenger vi effektivisering hos UDI.

Nå skal det sies at enkelte kommer hit for å gjøre kriminelle handlinger men jeg vil tro de fleste som kommer inn hot som asylsøkere og blir kriminelle ender opp slik, ikke fordi de ønsker men p.g.a. feilslått integrering.

Husk at du ikke bare kan komme inn i landet uten å melde deg til UDI. Vi har pass-kontroll ved innreise. Og har du ikke gyldig visum eller kommer fra schengen så kommer du ikke inn. I dette tilfellet må du kontakte UDI for å få oppholdstillatelse. Men mens søknaden blir behandlet vil du forsatt få være i Norge.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Dette blir et moralsk spørsmål. Jeg tror nemlig ikke at Anders Behring Breivik er sinnsyk, og når vurderingen av psyken hans kommer på bordet tipper jeg den vil vise det samme. Det du tar til orde for her er at han skal få lov til å gå rundt som en fri mann en eller annen gang i fremtiden etter at han har sont deler av "livstidsdommen" sin.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at om han blir frisk av rehabliteringen i fengselet så vil min moral si at det ikke er riktig å holde han i fengsel utover dette. Jeg mener at som individ ikke kan stille meg over andre individer. Jeg ser heller ingen grunn til å holde han i fengsel utover dette om han ikke er en trussel for samfunnet; men mindre man gjør det fordi man ikke synes han fortjener å gå fritt - noe jeg ikke synes er et argument. Da det er alt for nærme å være straff som hevnaksjon.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis det er en menneskerett for alle å ta seg til Norge og bo her, selv om de kanskje har en reell grunn til at de søker opphold (det mange ikke har), skal du se at det blir folksomt her til slutt. Hva med folk som kommer hit som ikke kan eller ikke vil integreres? Hva med dem som bidrar til et rent nettotap for det norske samfunnet? Hvor mange av dem har du tenkt å gi opphold, og hvilke konsekvenser får det for oss andre?
Vis hele sitatet...
Det er ikke en menneskerett å få bo i Norge. Det er en menneskerett å få lov å søke om å bo i Norge gjennom å ta en asylsøknad. Denne kan vi helt fint la være å godkjenne. Vi må selvfølgelig begrense oss og regulere dette, jeg er ikke for åpne grenser. Jeg mener bare at de kravene vi har i dag er relativt gode. (da de er mye strengere enn media vil ha det til, og folk flest er klar over). Problemet ligger ikke der per dags dato, vi må fokusere på integrering og å få ned behandlingstiden på asylsøknader.

Å måle mennesker i samfunnsverdi blir for meg veldig feil. Et liv er et liv, og om vi kan hjelpe med å gjøre et liv bedre for noen - men det vil gi oss et nettotap - så er det i mine øyne verd det. Vi burde stille opp for hverandre.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Venstre kommer mest sannsynlig aldri til å samarbeide med Frp. Skjønner det slik at KrF kanskje er på gli, men Venste + Frp er det bare å glemme. Venstre hater trynet på Carl I Hagen og Siv Jensen.
Vis hele sitatet...
Som en person som er aktiv i Venstre lokalt selv (litt mindre den siste tiden), så er jeg helt klar over dette selv. Dette er ikke p.g.a. personlige ting mot Carl I Hagen og Siv Jensen, men rett og slett ideologier og enkelte prinsipper som rett og slett er veldig forskjellige, som de fleste aktive Venstre-medlemmer ikke vil inngå kompromisser når det kommer til de sakene.