Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 838
Nå er jeg så heldig at jeg får kjøpt meg en splitter ny leilighet i Filippinene i en subdivision. Og for å få den opp to date med alt jeg kan trenge av kabler osv lagt opp før de har opp innertaket så må jeg sjekke med dere hva jeg har glemt for det er garantert mye.

Det er kun data mulighetene jeg vil ha svar på her. Hifi mulighetene legger jeg opp tråd på avforum på etterhvert.

Huset har stue. 3 soverom 2 bad, kjøkken.

Min skisse så langt er Kablet nettverk fra mastersbedroom hvor modemet blir stående ned til stua hvor jeg har nettverksavspiller a la sonos for musikk.
Ekstra kabel også i tilfelle tv'en jeg kjøper kan gå på internet som jeg har sett enkelte nye modeller kan.

Hva mer bør jeg tenke på?

Hva er beste nettverkskabelen å gå for. Når det gjelder skjerming og holdbarhet. Vil ligsom ikke rive ned taket for å bytte kabel hvert 2. år.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mtp at dette er på filipinene er trolig kvaliten på kabelen den samme uansett om du velger Cat5e UTP eller CAT7 SFTP, gå for iallefall STP-kabel, og legg heller kabler til alle rom fra et sentralt rom hvor du har en switch, deretter kan du bare bruke en enkel kabel fra modem -> switchrom og dele ut til resten av huset derifra.

Trenger ikke akkurat mye plass, men et lite rackskap på en vegg med et patchepanel i blir bra.
Takker AtXbYeA for ideen om rack skap. Det kan jeg vel faktisk gjemme i ene klesskapet sånn at det blir konevennlig også.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Legg kablene i rør så slipper du å rive taket hvis du må bytte noen kabler.
Takker for tipsene men er det noe mer jeg burde planlegge for når det gjelder kabel legging i taket av ting og tang som kan være kjekt å ha i fremtiden?

Hva ville dere hatt i taket om dere skulle lagt opp kablet nettverk etter egne drømmer og hatt fritt spillerom?
Slik jeg har det hjemme nå, så har jeg selve datamaskinen min + servere og svitsj stående i et eget mini-rom under trappa ned til kjellerstuen. Kablene går igjennom veggen inn til kjellerstuen.

Kabler:
-3x DVI
-10M komponent til TV
-4x lyd kabler
--2 til anlegg som er montert rundt TV-seksjonen
--2 til headset for lyd og mic
-USB kabel som går til 2x USB huber som er under pulten
-Koaks til TV
-Ethernet til TV dekoder/PS3/XBOX

Fordelen med å ha datamaskinen i et separert rom er selvfølgelig at det er INGEN støy, kjøling (luften i datarommet er kald) og man slipper eventuell "elektronisk luft"

Slik ser datarommet ut:
http://img192.imageshack.us/img192/9402/13275710150358351225088.jpg

Resultatet er en smooth kjellerstue med ingen støy whatsoever
http://img852.imageshack.us/img852/8190/21049910150527036530088.jpg

Andre siden av rommet:
http://img15.imageshack.us/img15/4104/56802273179600877356250.jpg

Det er gullverdt å slippe kabelrotet! =)

Håper du har fått noen ideer over kabler du kan å montere i veggen/taket!
Sist endret av Torepia; 3. mai 2011 kl. 16:10.