Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3316
Det du tenkte da du klikket deg inn på tråden er feil..


Greit nok at Autopass systemet registrere bilene som går inn i en automatisk bomring. Jeg er sterkt imot det, selv om det har for noen år siden blitt sterkt skjerpede regler rundt dette med lagring av informasjonen.

Men de registrerer også når bilene forlater bomringen.

Henviser til BA 14. November(Ja, jeg har nettopp vært på do.) der det blir fortalt om en stjålet bil som har kjørt ut og inn i en bomring i Bergen men må nå befinne seg i bomringen.
For at dem skal vite at bilen ikke har forlatt bomringen må det være noe som hadde registrert hvis bilen forlater bomringen.

Det første jeg lurer på er hvordan blir bilene registrert når dem forlater bomringen.
Det andre jeg lurer på er hvorfor?

Hva synes dere om dette. Selv syntes jeg dette er noe datatilsynet bør ta en titt på. Jeg kan overhode ikke nok om hvordan allt det fungerer så jeg skal egentlig ikke uttale meg så bastant her.

Jeg har emigrert fra Bergen for lenge siden og er ikke bruker av en eneste bomring. Så det er ikke meg jeg tenker på, men heller på ulovlig overvåking og overvåking generelt.

Den har beveget seg ut og inn av bompengeringen 6. og 7. November, men må nå befinne seg innenfor bommene i sentrum.
Vis hele sitatet...
10 tegn. måtte til for å legge til dette sitatet. Meget dumt spør du meg.
Sist endret av skolms; 22. november 2009 kl. 10:44.
De må jo selvfølgelig lagre opplysningene for at du skal kunne bli fakturert, men på den annen side tenker jeg også på det du sier.. Det burde ikke vært mulig å overvåke hvor bilene kjører, det er jo personsvern. Helt enig med deg altså.
En bomRING vil vel bestå av minst to bommer som du må gjennom, hvis du ikke har kjørt tilbake og ut den samme eller gjennom den andre- er du i ringen enda.. Bare en tanke.
Sist endret av Leiha; 22. november 2009 kl. 11:21.
Sitat av Verdaling Vis innlegg
De må jo selvfølgelig lagre opplysningene for at du skal kunne bli fakturert, men på den annen side tenker jeg også på det du sier.. Det burde ikke vært mulig å overvåke hvor bilene kjører, det er jo personsvern. Helt enig med deg altså.
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg.

Det du tenkte da du klikket deg inn på tråden er feil..


Greit nok at Autopass systemet registrere bilene som går inn i en automatisk bomring.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om kjøring UT av bomringen. Ikke INN. LES!!!

Sitat av Leiha Vis innlegg
En bomRING vil vel bestå av minst to bommer som du må gjennom, hvis du ikke har kjørt tilbake og ut den samme eller gjennom den andre- er du i ringen enda.. Bare en tanke.
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg du også.

Forresten så består bomringen i Bergen av veldig mange fler enn 2 bomstasjoner.
Det er ikke det som er poenget.

Poenget er at man KUN skal registreres når man kjører INN, for betaling.

Hvorfor skal man da registreres for å kjøre UT av bomringen når det ikke skal betales.

Uavhengig om man kjører ut en annen bomstasjon enn den man kom inn med.
Sist endret av skolms; 22. november 2009 kl. 11:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg trur ikkje på at dei registrerer det heilt ærleg, for det er ingen antenner der, ingen kamera. Mao. må du komme opp med ei langt betre kjelde for at dei faktisk registrerer det.
En bomring betyr ikke at man må igjennom 2 bomstasjoner heller så jeg vet ikke hva du snakker om.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur ikkje på at dei registrerer det heilt ærleg, for det er ingen antenner der, ingen kamera. Mao. må du komme opp med ei langt betre kjelde for at dei faktisk registrerer det.
Vis hele sitatet...
Såklart, det vet jo jeg også.
Det er derfor jeg spurte hvordan?

Men det er bare BA som kommer med dette ikke meg.


Forresten, bomstasjonen på søreide har kamera på begge felt. Og et eget dedikert lys til det kameraet.
Men regner med det er for å ta bomsnikere.
Sist endret av skolms; 22. november 2009 kl. 11:40.
Når de sier inn og ut av bomringen, så tror jeg de mener at de har registrert den inn opptil flere ganger...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av skolms Vis innlegg

Forresten, bomstasjonen på søreide har kamera på begge felt. Og et eget dedikert lys til det kameraet.
Men regner med det er for å ta bomsnikere.
Vis hele sitatet...
Jepp, dei har det der det er to felt, for å unngå at folk bruker motsett felt.

Om du derimot ser på bomringane på motorvegen er det ikkje noko i felta ut frå byen.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Når de sier inn og ut av bomringen, så tror jeg de mener at de har registrert den inn opptil flere ganger...
Vis hele sitatet...
De skriver og at bilen må være innenfor ringen nå.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Jepp, dei har det der det er to felt, for å unngå at folk bruker motsett felt.

Om du derimot ser på bomringane på motorvegen er det ikkje noko i felta ut frå byen.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over.

Igjen; det er derfor jeg spurte om hvordan i den første posten.

Men jeg tviler på det selv, men man må jo stille spørsmål når det er en avis det kommer fra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ring bompengeselskapet og be om svar. Eg kan ikkje sjå nokon grunn til at dei ikkje skal svare deg.

Ellers så er jo det at BA skriver det en god grunn til å anta at det ikkje stemmer; den avisa er jo notorisk lettbeint i sin omgang med omtrentlighetene dei trykker.
For å gjøre det klinken klart, det er ikke BARE i bomringen autopass har antenner som sjekker hvorbilen din er.

Eks på e18 står det 1 i snitt mellom vær avkjøring på alle bruene/tunneller, værtfall i vestfold. du ser disse veldig lett ved at det er firkantet box som står midt over veienbanen.

Her er link til en av dem mest synelig som er lett å se.
http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D...6tab%3Daddress

http://ranvik.net/privat/autopassbilder/auto.JPG

Disse box'en blir brukt så ikke folka skal kune kopier autopass brikker som er veldig lett, di samme box'en blir og til å genere hvorlang kjøretid det er eks mellom oslo ->drammen, dem bruker linjegods sine laste biler som referanse. på dem bilen som kjøre mellom hoved lagrene sine.

her er enda en som er lett synelig, rett uten for larvik i vestfold :
http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D...6tab%3Daddress (rett ved siden av lyktestolpen.)

Info update: Her kan du lese om info brosje'en for loggin, dem sier dem IKKE registrer
(MEN alle veit at når data er der så blir det logget) så i neste linje er det som skurrer pga dem skriver dem bruke info til genere reise tid, alså dem MÅ logge info. for full pdf gå på : http://www.vegvesen.no/binary?id=178119 mirror

update 2:
Merinfo hvordan alt er bygget opp. med dem antenne som ikke er brukt til å ta betalt.
http://www.sintef.no/upload/Paper%20DynamIT.pdf
http://samferdsel.toi.no/article19036-978.html
http://www.sintef.no/upload/Teknolog...uttrapport.pdf
http://www.vegvesen.no/binary?id=33137
Sist endret av ranvik; 22. november 2009 kl. 12:06.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ellers så er jo det at BA skriver det en god grunn til å anta at det ikkje stemmer; den avisa er jo notorisk lettbeint i sin omgang med omtrentlighetene dei trykker.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i. (Sikkert pga. BT som stikker av med alle de beste praktikantene(Om det kalles praktikant aner jeg ikke)

Skjønner nå at jeg burde vinklet posten litt annerledes.



Nydelig Ranvik.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Har lagt merke til at det har kommet oppe flere autopassbrike under flere bruer i oslo og vestfold langs e18.
Det er neste autopass mellom vær avkjøring fra drammen til tønsberg. kan sikert skafe posisjon på alle sammen hvis det er ønskelig.
Du har så mange skrivefeil Ranvik.
Lurer på hvorfor?
Sitat av weritas478 Vis innlegg
Du har så mange skrivefeil Ranvik.
Lurer på hvorfor?
Vis hele sitatet...
En teori som har versert en stund er at det skyldes hard aktivitet i de sub-hexadesimale kalkuleringene som kjører i bakgrunnen. Som de fleste veit kjøres det endel kryptoalgoritmer, tabeller og native linux-hacks i den fabelaktige hjernen der.

Det de fleste ikke vet er at dette er noe som alltid står på og en av bieffektene er at det lekker litt hex og §/%/ ut i teksmembranen nå og da. Forsøk på å stoppe dette har ikke ført fram og ble avsluttet da det så ut til å kunne forårsake skade på sør-broen. Derfor har vi lært oss å elske Ranvik som han er, foreslår du gjør det samme