Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 778
Jeg fant ut i dag at jeg kun har 1 av 2 kjerner som vil jobbe. Går jeg inn på oppgavebehandling -> ytelse, så jobber CPU'n 50-52% men spretter litt opp på 70-80% av og til, da blir det bare masse rødt i tilegg til grønt på "Logg for CPU"

Har ikke peiling på hva som kan ha skjedd eller når. Jeg prøvde å søke litt og der ble andre anbefalt og laste ned AMD DualCore Optimizer og driver. Det funket ikke.
Hadde samme problemet for bare en uke siden:

Høyreklikk på "Min Datamaskin"
Trykk "Behandle"
Trykk "Enhetsbehandling"
Trykk på plussen ved "Datamaskin"
Der skal det stå "ACPI flerprosessor-PC" eller tilsvarende på engelsk.
Hvis dette ikke er tilfelle må du formatere for å få begge kjernene til å funke igjen.
Er da ikke uvanlig at en core blir disablet eller svært nedklokket hvis det ikke er behov for den. Så jeg ville ikke formatert av den grunn, uten at jeg heller kan se noen logisk forklaring på hvorfor en formatering skal kunne løse et hardware-relatert problem.

Når du booter, listes begge prosessorene opp i bios? Hvis det er tilfelle så er begge der og begge svarer.
Dette fungerte i ju-dazz sitt tilfelle, da det virket som om den ene kjernen var defekt over lengre tid.

Maskinen hans slo seg av til tider, spesielt ved spilling.
- Feilsøking gjennom hardware, for å se om det var problem.
- Installere drivere på nytt, for å se om det var problemet.
- Etter noe research fant han ut dette med "ACPI flerprosessor-PC".

Den fungerte da etter forje installasjon, men noe underveis har endret på dette. Om det finns en hurtigere løsning på dette, er det bare å skrike ut. Men det ble nyinstallasjon, og nå fungerer alt (alt var ok i BiOS).

CoreTemp er fint å bruke til å se aktivitet og temperatur på kjernene dine - samt at den legger seg fint i tray og viser informasjonen i tastaturet om du har G15.
Sist endret av dosky; 11. november 2008 kl. 11:41.
Ikkes skyt meg i foten hvis dette er feil, men skrur ikke de "Power Saving"-funksjonene i BIOS av de kjernene og klokker ned prossesoren når ikke hele kapasiteten trengs?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Intel har jo noe som heter speedstep, som klokker ner prosessorer når de er idle, aldri brukt AMD, men de har vel noe lignende ? Men å slå av en kjerne höres da litt sprött ut, da bare en jobber vil jo temperaturen bli höyere en hvis begge jobbet på 50% elns..
Er ikke sikkerhetsmodus sånn at den slår seg av etter en viss temperatur? Ellers kan du prøve å sjekke i BIOS om det er noen innstillinger der du må fikse på.

Senilo: Cool'n'Quiet kalles det hos AMD.