Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1599
Har en kompis som solgte en kostbar elsykkel for ca 1,5 år siden. Nå har han fått det for seg at han skal melde den stjålet og få forsikringspenger.. Denne solgte han via finn.no og da er det vel slik at forsikringsselskapet kan finne ut at han solgte denne tidligere? De har vel tilgang til finn.no sine annonser selv om de er slettet? Stemmer ikke det?
Han har forøvrig kopi av kvitteringen fra da han selv kjøpte den som ny.
Da risikerer vel den nye eieren å bli arrestert for tyveri? Men han har kanskje også bevis for kjøpet? Da er det good bye penger.
Forsikringen har vel ikke mer tilgang til finn.no enn Kreti og Pleti...
Ikke at det gjør saken noe bedre men.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Hvis kompisen din hadde forsikret sykkelen så måtte han ha hatt oppgit rammenummeret til forsikringsselskapet. Hvis den nye eieren tegner ny forsikring eller registrerer sykkelen sin i et eller annet sykkelregister eller lignende, så må han også oppgi rammenummeret. så kan det jo potensielt bety problemer for kjøperen, men også for kompisen din.
Sist endret av Barte-Sam; 5. mai 2025 kl. 15:01. Grunn: Detaljer
Trådstarter
6 0
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Hvis kompisen din hadde forsikret sykkelen så måtte han ha hatt oppgit rammenummeret til forsikringsselskapet. Hvis den nye eieren forsikrer eller registrerer sykkelen sin i et eller annet sykkelregister eller lignende, så må han også oppgi rammenummeret. så kan det jo potensielt bety problemer for kjøperen, men også for kompisen din.
Vis hele sitatet...
Tror ikke han har egen forsikring på sykkelen, men har innboforsikring.
Sitat av Dough Vis innlegg
Forsikringen har vel ikke mer tilgang til finn.no enn Kreti og Pleti...
Ikke at det gjør saken noe bedre men.
Vis hele sitatet...
Der tar du veldig feil. Forsikringsselskapene har tilgang til et system som lagrer samtlige Finn-annonser. På den måte kan man enkelt se feks kilometerstand på biler som er lagt ut, man kan se om man har forsøkt selge sykkelen sin osv. men, med mindre man mistenker svindel er ikke dette alltid steg man tar. Men muligheten er der.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Der tar du veldig feil. Forsikringsselskapene har tilgang til et system som lagrer samtlige Finn-annonser.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at dette systemet finnes? Sånn som personvernerklæringen til Finn er skrevet virker det som et brudd.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Har du noen kilder på at dette systemet finnes? Sånn som personvernerklæringen til Finn er skrevet virker det som et brudd.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke Finn som gjør dette men griske tredjepart aktører.

Men ja uansett et paradoks oppi alt mas og kjas om personvern.
Tydeligvis ikke Finn som gjør dette men griske tredjepart aktører.

Men ja uansett et paradoks oppi alt mas og kjas om personvern.
Vis hele sitatet...
Hva har dette med personvern å gjøre? Man legger ut en annonse på en markedsplass som er åpen for alle. Noen lagrer annonsen. På hvilken måte mener du dette er et brudd på personvernet?
Hva har dette med personvern å gjøre? Man legger ut en annonse på en markedsplass som er åpen for alle. Noen lagrer annonsen. På hvilken måte mener du dette er et brudd på personvernet?
Vis hele sitatet...
Jeg har hverken sagt, skrevet eller mener det er et brudd.

Jeg skrev at det er et paradoks. Når jeg ellers må godta alt om meg og lagring av mitt i hue og ræva så kan tydeligvis tredjeparts aktører fritt lagre dette for kommersiell inntjening uten mitt samtykke.

Vh
Jeg har hverken sagt, skrevet eller mener det er et brudd.

Jeg skrev at det er et paradoks. Når jeg ellers må godta alt om meg og lagring av mitt i hue og ræva så kan tydeligvis tredjeparts aktører fritt lagre dette for kommersiell inntjening uten mitt samtykke.

Vh
Vis hele sitatet...
Det er overhodet ikke et paradoks, og hvordan du i det hele tatt klarer å knytte dette til debatten rundt personopplysninger skjønner jeg ikke.
Det er overhodet ikke et paradoks, og hvordan du i det hele tatt klarer å knytte dette til debatten rundt personopplysninger skjønner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Nå var det vel jeg som dro inn personopplysninger opprinnelig her. Og med tanke på hvor streng Finn er rundt crawling og eierskap tviler jeg på at de ville tillatt systematisk crawling av alle annonser.

Derfor spurte jeg om mer info om dette systemet du nevner.
Vis hele sitatet...
Nei men da kan heller ikke jeg hjelpe deg hvis du ikke ser hvor shady dette er. Er du i forsikringsbransjen?
Anonnsene blir hvertfall ikke slettet. Jeg har flere annonser i favoritter som er fra 2016-2018 som jeg fint kan gå inn på enda, de står merket med inaktiv.
Kan man identifisere person ut fra finn annonse ?
Kanskje tidligere hvis navn var vist i annonsen, men finn holder jo på å gjøre dette vanskeligere for å bekjempe svindel.
Nei men da kan heller ikke jeg hjelpe deg hvis du ikke ser hvor shady dette er. Er du i forsikringsbransjen?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke bedt om noe hjelp fra deg, så det går helt fint. Jeg poengterer kun fakta i denne tråden, intet annet. Jeg ser ikke hvorfor det skal være shady å lagre annonser som ligger ute på en åpen og offentlig markedsplass.
Jeg har ikke bedt om noe hjelp fra deg, så det går helt fint. Jeg poengterer kun fakta i denne tråden, intet annet. Jeg ser ikke hvorfor det skal være shady å lagre annonser som ligger ute på en åpen og offentlig markedsplass.
Vis hele sitatet...
Der er en vesentlig forskjell på Ola frimerkesamler og en kommersiell virksomhet som gjør dette i næring for å videreselge informasjon som inkluderer personopplysninger.
Der er en vesentlig forskjell på Ola frimerkesamler og en kommersiell virksomhet som gjør dette i næring for å videreselge informasjon som inkluderer personopplysninger.
Vis hele sitatet...
Opphavsrett og personvern er to hindringar. Det skal ikkje mykje til før ei annonse inneheld personopplysningar, og t.d. brukarnamn på finn er personopplysning.