Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3500
Greit, nå har jeg halvveis korka over, så tankene er litt stillestående.

Hvilken nytteverdi ser dere i fengselsstraff?
Er det bare en symbolsk greie for å vise at "du har gjort noe galt, men ikke så galt at det er behov for behandling"?

Om så; hva mener du hadde vært en mer nyttig reaksjon på mindre lovbrudd som ikke krever behandling/rehabilitering?
Er vel derfor mange dommer gjøres betinget og mindre lovbrudd blir behandlet ved forelegg?
Sist endret av bullshit..; 11. juni 2019 kl. 22:07.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Og er ikke bare du som får en pause fra samfunnet, samfunnet får en pause fra deg
Mener fengsel har meget høy nytteverdi. Først og fremst forebyggende, da de fleste velger å ikke være kriminelle.
Forutan at fengsel er ei straff, skal det òg vera individual- og allmennpreventivt. Om fengsel faktisk fungerer preventivt, er ei anna sak.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg har sonet 3 ganger og siste turen i Oslo fengslet var så jævlig at jeg vil aldri tilbake. Man sitter bare sulten, innelåst og alene i stram varm luft hele tiden.

De 2 første gangene var i "trivelige " fengsel, hof og Skien. De skremte meg ikke fra noe som helst.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Jeg har sonet 3 ganger og siste turen i Oslo fengslet var så jævlig at jeg vil aldri tilbake. Man sitter bare sulten, innelåst og alene i stram varm luft hele tiden.

De 2 første gangene var i "trivelige " fengsel, hof og Skien. De skremte meg ikke fra noe som helst.
Vis hele sitatet...
Blir man plassert på kjipere steder ved gjentatt soning, eller det andre faktorer som spiller inn? Kan jo nesten virke sånn.
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Mener fengsel har meget høy nytteverdi. Først og fremst forebyggende, da de fleste velger å ikke være kriminelle.
Vis hele sitatet...
Du kan gjøre bra mye kriminelt før de vurderer å sette deg i fengsel.
Type kriminalitet og hvor grovt har jo mye å si, iløpet av min karriere så holdt jeg meg alltid under grov kriminalitet slik at hvis jeg ble tatt så vanket det ikke mer enn bot eller en måned fengsel, det ble aldri fengsel på meg, 10år i miljøet og x antall dommer.

Nå når jeg er litt mer voksen så velger jeg å være Ola Nordmann, med normal jobb og levestil fordi livet er blitt enklere slik.
Men når jeg var yngre var det faktisk gøy å drive på, en snartur i fengsel virket ikke veldig skremmende og jeg vil tro det fleste ungdommer med små kriminelle tendenser tenker det samme.

Handler nok mer om å bli voksen.
Sist endret av Kjelldriver; 12. juni 2019 kl. 00:40.
Kjelldrived: men så har du de som tar livsstilen din ett steg lenger, og vipps så er du inn og ut av fengsel i flere år. Sett mer enn nok av det. «Kule guttestreker» for noen, men det kan ta over livet ditt.
Så sitter du der som 40-50åring i en kjip celle med enda kjipere medinssatte og tenker «faen jeg har kasta bort de beste åra mine».

Mener ikke være krass men en liten motpol til den «små glorifiseringen din» av å være «ung og dum».
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Du kan gjøre bra mye kriminelt før de vurderer å sette deg i fengsel.
Type kriminalitet og hvor grovt har jo mye å si, iløpet av min karriere så holdt jeg meg alltid under grov kriminalitet slik at hvis jeg ble tatt så vanket det ikke mer enn bot eller en måned fengsel, det ble aldri fengsel på meg, 10år i miljøet og x antall dommer.

Nå når jeg er litt mer voksen så velger jeg å være Ola Nordmann, med normal jobb og levestil fordi livet er blitt enklere slik.
Men når jeg var yngre var det faktisk gøy å drive på, en snartur i fengsel virket ikke veldig skremmende og jeg vil tro det fleste ungdommer med små kriminelle tendenser tenker det samme.

Handler nok mer om å bli voksen.
Vis hele sitatet...
Veldig enig med deg, doktor.

Småkriminalitet har også en stor begrenset skadeomfang.

Selv om forskning viser at de som havner i fengsel som regel kommer tilbake, så er det i mine øyne fortsatt en stor nytteverdi. Orker ikke å ha alle psykopatene ute og ragle som de vil.
Sitat av Hourihane Vis innlegg
Kjelldrived: men så har du de som tar livsstilen din ett steg lenger, og vipps så er du inn og ut av fengsel i flere år. Sett mer enn nok av det. «Kule guttestreker» for noen, men det kan ta over livet ditt.
Så sitter du der som 40-50åring i en kjip celle med enda kjipere medinssatte og tenker «faen jeg har kasta bort de beste åra mine».

Mener ikke være krass men en liten motpol til den «små glorifiseringen din» av å være «ung og dum».
Vis hele sitatet...
Mange som har det fett som kriminelle. Starter tidelig og blir god i faget sitt slik at dommene blir små i forhold til utbytte. Å ha tjent 20-30 mill i løpet av 30 år og sona 2-3 år er en god deal og spenningen med adrenalin kick er ubeskrivelig.
Flesteparten av de som soner er amatører og det er derfor de soner.
De beste er ute og nyter livet.
Og du tror det er mange av disse «flinke» kriminelle? Det er ett fåtall gitt. I Norge blir du «alltid» tatt og straffet. Poenget mitt var å avglorifisere det litt. Det du sier mener jeg er svært urealistisk.
Fengsel er ofte der man først virkelig blir kriminell. Er du rett type, kan du få mange kontakter der inne. Og rette kontaker er som oftest starten på en lukrativ kriminell karriere.
Fengsel har som mål å både rehabilitere og virke preventivt. Skal det siste fungere så kan det jo ikke være et spaopphold, skal det første fungere kan det heller ikke være tortur.

Så er det mye som kan sies om hvordan det fungerer i praksis. Noen mener det er altfor bra i norske fengsler (mange av dem som mener det har aldri hatt en fot innenfor et fengsel, men er opptatt av å bruke det som sammenlikning i kampen for bedre eldreomsorg). Fengsel er definitivt almennpreventivt, de fleste av oss vil ha store motforestillinger mot å bli dømt til fengsel med det det medfører av stigma, selv om man ikke har det direkte vondt der. Det er også en påkjenning for de fleste å være isolert og mangle kontroll over egen hverdag. Den psykiske påkjenningen av isolasjon tror jeg er litt undervurdert hos folk flest.

Hvorvidt det faktisk funker som rehabilitering varierer sikkert. Ikke alle kategorier lovbrytere er like lette å rehabilitere. Å sette 17-18-åringer i fengsel sammen med hardbarka yrkeskriminelle tror jeg heller ikke fungerer særlig rehabiliterende. Mulighet for utdanning og jobb er kjempeviktig, og jeg skulle ønske det var bedre tilgang på psykiatrisk behandling også. Tvangsmidler er ofte alternativet.

I tillegg er straff normgivende. Hvor streng straff du får sier gjerningspersonen og oss andre noe om hvor alvorlig handlingen er. Vi internaliserer i stor grad disse normene og det vil dermed sitte lengre inne å utføre en handling vi har lært at er moralsk veldig gal, selv om man skulle slippe unna med det.

Ikke minst sier det offeret noe om hvor alvorlig samfunnet tar det man har blitt utsatt for, noe som kan være ganske viktig i deres vei videre.
Sist endret av *pi; 15. juni 2019 kl. 17:23.