Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2470
Jeg hadde i sommer sommerjobb ved et bofelleskap i Oslo,som var underlagt psykriatrien dem var for friske til å være på sykehus men for sjuke til å bo alene uten tilsyn,Jeg har verken skole eller utdanning innen dette og har heller ikke planer om å ta det,Det jeg ble overrasket over var å lett det var å få jobb,det jeg trengte å gjøre var å gå å søke som hvilken som helst jobb uten noe som helst erfaring eller fag innen dette.Jeg fikk innblikk i svært private og sensitiv infomasjon om brukerne på huset,jeg mener igrunn at dette er hårreisende og et hån mot syke brukere som har behov for stabilitet,seriøsitet og trygghet! Jeg tok aldri dette opp men det forundrer meg ikke om det var andre som mer en gjerne kunne utnyttet denne infomasjon,vi var 4 sommervikarer,alle de andre var yngre en meg å de kunne fortelle om det samme,ingen av dem hadde jobbet før.Jeg mener terskelen for å få jobb innen slike yrker er for lav,det skal være litt andre kriterier til grunn her en det burde være i parkvesenet
Som med de felste andre jobber så har vi noe som heter: Taushetspliktavtalen
Sitat av Istra Vis innlegg
Som med de felste andre jobber så har vi noe som heter: Taushetspliktavtalen
Vis hele sitatet...
Den betyr i realitieten nada,hvilken som helst useriøs person kan dra hjem til kompisene sine og spytte ut om hva som skjedde på jobb å ingen vil noensinne få greie på det.Det blir for lettvint å henvise til taushetsplikten.Dette er de svakeste i vårt samfunn å jeg mener det er hån mot disse å la gud å vær mann slippe til dems liv og hverdag.
Sist endret av Enesheen; 1. desember 2010 kl. 15:39.
ganske enig i at det er alt for lite fokus på dette, men hva skal man gjøre, man kan ikke kreve høyere utdanning, høyere lønn, det er ingen som er villige til å betale for dette, folk klager alt på skatt... og de med høyere utdanning får man ofte ikke til å jobbe i en jobb som handler om å dusje, spise, gi ut noen tabeletter, vaske klær, osv, slike ting en på nettopp en ufaglært/ en på 19 som har sommerjobb gjør like greit.

men noe jeg mener å ha merket meg litt er etter en del slike jobber selv i sommere osv, er at selv om de ikke er alt for smarte mange som jobber der, og ganske useriøse, så skjønner til og med disse personene at de andre er svakere og at man ikke "sparker de som ligger nede" på en måte.. Om man så vil dra å fortelle alt som skjer på jobb til kompiser, så regner jeg med at kompisene er oppegående nok til å si i fra..
Sist endret av seven_up; 1. desember 2010 kl. 16:26.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Den betyr i realitieten nada,hvilken som helst useriøs person kan dra hjem til kompisene sine og spytte ut om hva som skjedde på jobb å ingen vil noensinne få greie på det.Det blir for lettvint å henvise til taushetsplikten.Dette er de svakeste i vårt samfunn å jeg mener det er hån mot disse å la gud å vær mann slippe til dems liv og hverdag.
Vis hele sitatet...
hvordan mener du at de skal bedre dette da?
taushetplikten er likegyldig like mye for deg eller en overlege. straffen er den samme for dere begge.

det samme problemet ligger også hos NAV også der en utlending som har fått "desk" jobb der kan lese ganske mye om hvem som helst uten at de trenger å være utdannet eller noe slik + at de kan spionere på deg uten å måtte spørre om lov, noe som ikke politet kan engang.
Sist endret av Alden; 1. desember 2010 kl. 17:11.
Sitat av Alden Vis innlegg
hvordan mener du at de skal bedre dette da?
taushetplikten er likegyldig like mye for deg eller en overlege. straffen er den samme for dere begge.

det samme problemet ligger også hos NAV også der en utlending som har fått "desk" jobb der kan lese ganske mye om hvem som helst uten at de trenger å være utdannet eller noe slik
Vis hele sitatet...
Jeg mener det skal være strengere krav til utdannelse og kompetanse i slike virker! Det er tross alt endel krevende brukere vi snakker om her,som trenger,klare og faste rammer,trygghet etc etc,det kan ikke en ulært sommervikar ike gi på samme måte som en faglært.En som viser usikkerhet ovenfor en bruker vil automatisk stresse brukeren enda mer,det er her vi ser forksjellen på et lært og en ulært vernepleier.Brukerene blir stresset når personene de skal forholde seg til er usikker.Destod lengre tid vil det gå for en eventuell vellykett rehabilitiering,ergo enda mer utgifter for staten.Det vil lønne seg i det store å det hele å heller disponere penger til hva en det måtte koste Vi vil tjene på det.Psykisk syke er ikke prøvekaniner for studenter..
Sist endret av Enesheen; 1. desember 2010 kl. 17:17.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Jeg mener det skal være strengere krav til utdannelse og kompitanse i slike virker! Det er tross alt endel krevende brukere vi snakker om her.En som viser usikkerhet ovenfor en bruker vil automatisk stresse brukeren enda mer,det er her vi ser forksjellen på et lært og en ulært vernepleier.Brukerene blir stresset når personene de skal forholde seg til er usikker.Destod lengre tid vil det gå for en eventuell vellykett rehabilitiering,ergo enda mer utgifter for staten.Det vil lønne seg i det store å det hele å heller disponere penger til hva en det måtte koste Vi vil tjene på det.Psykisk syke er ikke prøvekaniner for studenter..
Vis hele sitatet...
jeg er enig i det. Jeg trodde ikke at ufaglærte gikk rundt alene å gjør jobben til faglærte. men at de ufaglærte gjør som alle andre i en "koste gulvet" stilling at man gjør drit arbeidet i bakgrunnen og kan får være med å lære å prøve seg som en helsefag/omsorgsarbeider sammen med en som er autorisert. Det at du har tilgang til personalia er en tillitsak mellom deg og arbeidsgiver og at du er opplyst om taushetsloven ect.
Jeg er faktisk helt enig med deg Admiralj. Det er noen regler som bare eksisterer på ett papir for syns skyld og i realiteten blir man stadig satt i situasjoner der man selv eller andre er fritt hva eksponering av sensetive opplysninger gjelder. Når det gjelder svakerstillte grupper så er rett og slett samfunnet våres og politikerene ikke innstilt på å ta regningen, og det ser man både når det gjelder syke eldre, rusmisbrukere funksjonshemmede osv osv. Det eneste håp man klandre seg til er at de enkeltpersoner man til enhver tid omgåes er personer som respekter seg selv og andre nok til å vise varsomhet i forhold til de opplysninger og personalia de omgåes.
Admiralj: absolutt enig, det bør brukes masse penger på forebyggende tiltak og rehablitering og alt som evt kan hindre noen fra rus, fengsel osv. Men det koster veldig nå med en gang, og resultatene vil kanskje ikke komme før om la oss si 10-20 år, når disse barna osv som får masse støtte er voksene og unngår fengsel, trygd, osv..

Men vi mennesker er korttenkte å tenker stort sett på seg selv og å ha det best mulig selv, derfor vil ingen gå med på slike forslag om økning av skatt for ett bedre samfunn om 10-20 år, folk driter i det. På samme måte som man vet at jorden en gang får nok klimagasser osv, så greier vi ikke å redusere oss, selv om vi vet det ville vært smart i det lange løp..

Ett annet stort problem i norge ang langtidseffekter er at vi har en regjering som blir valgt for 4 og 4 år.. med en gang det ikke ville blitt resultater av økte skatter ville oposisjonen vært der med en gang og krevd avgang og folket hører jo på det virker det som, frp har vel opp i mot 40% i dette landet..
Det er en alt for dårlig ledelseskultur i disse bofellesskapene. De kan ikke personalpolitikk, og vet ikke hvor enkelt det kunne vært for dem å lyse ut stillinger og få flere på intervju. De preges i stedet av sykemeldinger (som følge av overbelastning pga underbemanning), underbemanning (som følge av sykemelding) og dårlig arbeidsmiljø (pga de 2 første punkt).

Til slutt sitter vi igjen med ledere som aller helst vil stikke hodet i sanden og håpe det kommer noen ringevikarer som er villige til å stå på en liste uten å få noe fast kontrakt. En hver som dukker opp og viser initiativ er da en god kandidat for dem.

Ledelse er problemet.

(har erfaring fra 3 forskjellige bofellesskap)

Sitat av seven_up Vis innlegg
frp har vel opp i mot 40% i dette landet..
Vis hele sitatet...
Alvorlig talt.. Følg med.
hehe, mye hadde de da? jeg husker ærlig talt ikke fra sist valg Men mente å huske opposisjonspartiene lå omkring der eller? men ja, dette er jo ikke en debatt om det, sorry ot

hva mener egentlig folket kan gjøres annerledes, noen sikter til ledere, andre til dårlig utdanningsnivå osv, er vi villige til å ansette de beste lederne til disse jobbene? hva med andre sektorer som da mister sine gode ledere, olje, energi, privat sektor, skal vi konkurere de ut på lønn? skal vi importere ledere, faglærte? kan bli dyrt.. ? vil vi betale for denne økningen?

Det er mange problemer i samfunnet, og lett å peke på mange av de, men hvordan vi skal løse dem er jo også en spennende diskusjon!
Det du kritiserer er ufaglærtes mulighet til å få innsyn i journaler o.l. til brukerene ved en slik instutisjon?

For det er en balanse her som er vanskelig og man må passe på å ikke gjøre alt for svart-hvitt. Hva man faktisk trenger av informasjon for å kunne yte en god jobb for brukeren er veldig individuelt og må i stor grad være en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle.

Ikke meningen å spore av debatten med en kommentar om taushetsplikten, men den er såpass vikig og ligger så nære hovedtemaet. Å si at "Taushetspliktavtalen betyr i realiteten nada", blir tullete. Man må på et nivå uansett gi såpass med tillit til de ansatte at en så viktig pilar i helsevesenet vårt blir fulgt skikkelig. Man kan ikke bare fnyse av denne, og skal man diskutere taushetspliktavtalen må man gjøre dette adskillig mer nyansert. For dette er utvilsomt vanskelige tema.
Sitat av seven_up Vis innlegg
hehe, mye hadde de da? jeg husker ærlig talt ikke fra sist valg Men mente å huske opposisjonspartiene lå omkring der eller? men ja, dette er jo ikke en debatt om det, sorry ot

hva mener egentlig folket kan gjøres annerledes, noen sikter til ledere, andre til dårlig utdanningsnivå osv, er vi villige til å ansette de beste lederne til disse jobbene? hva med andre sektorer som da mister sine gode ledere, olje, energi, privat sektor, skal vi konkurere de ut på lønn? skal vi importere ledere, faglærte? kan bli dyrt.. ? vil vi betale for denne økningen?

Det er mange problemer i samfunnet, og lett å peke på mange av de, men hvordan vi skal løse dem er jo også en spennende diskusjon!
Vis hele sitatet...
Mennesker som får en psykisk sykdom kastet fra oven uten forvarsel skal få behandlingen de trenger,penger skal ikke,bør ikke være tema her.Det går på vanlig normal kjærlighet for sine medmennesker! staten er også mennesker,til en vis grad.En narkoman som selv velger å dytte i seg halve apoteket stiller litt i andre rekke for meg.En psykisk syk er ikke synonymt med rusmisbruker,Jeg har vært vitne til historier om en bruker som jobbet håret av seg,forsørget kone og barn,som plutslig våknet opp en dag å trodde han var appelsin.Han ble etterhvert innlagt og han ble vettskremt vær gang personalet kom med kniv og gaffler,han trodde de skulle kutte han opp.Det dør noe inni meg når jeg hører slike historier,det er rystende! Disse skal få behandlingen de trenger,til enhver pris! det fortjener de.Psykisk syke skal ikke bli valgflesk!

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Det du kritiserer er ufaglærtes mulighet til å få innsyn i journaler o.l. til brukerene ved en slik instutisjon?

For det er en balanse her som er vanskelig og man må passe på å ikke gjøre alt for svart-hvitt. Hva man faktisk trenger av informasjon for å kunne yte en god jobb for brukeren er veldig individuelt og må i stor grad være en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle.

Ikke meningen å spore av debatten med en kommentar om taushetsplikten, men den er såpass vikig og ligger så nære hovedtemaet. Å si at "Taushetspliktavtalen betyr i realiteten nada", blir tullete. Man må på et nivå uansett gi såpass med tillit til de ansatte at en så viktig pilar i helsevesenet vårt blir fulgt skikkelig. Man kan ikke bare fnyse av denne, og skal man diskutere taushetspliktavtalen må man gjøre dette adskillig mer nyansert. For dette er utvilsomt vanskelige tema.
Vis hele sitatet...
Korrekt! en ufaglært har ingenting å gjøre med slike papirer og infomasjon.Feil ! å dette var flere oss enige i,det var flere som ikke ville lese miljørapporter FORDI vi ville bli kjent med brukerne på vår egen måte.Dette hadde en effekt,og brukerne ble trygge på oss,vi viste dem respekt! Nå skal det sies at vi ble anbefalt å lese disse rapportene noe som gjorde at vi gjorde det til slutt,men vi handlet ikke utover disse rapportene,vi behandlet disse med blankt ark og fargestæfter tæll!
Sist endret av Enesheen; 1. desember 2010 kl. 18:02.
penger er alltid ett tema innenfor alle sektorer, vi kan ikke sette alle våre leger til å gå som assistenter for psykisk syke( selv om de mest sannsynlig ville gjort en utmerket assistent jobb også), hva skjer med andre områder av samfunnet da.. Men jeg er helt enig i at det i en ideel verden ikke burde være tema.. men vi er ikke der enda..

"Korrekt! en ufaglært har ingenting å gjøre med slike papirer og infomasjon.Feil ! å dette var flere oss enige i,det var flere som ikke ville lese miljørapporter FORDI vi ville bli kjent med brukerne på vår egen måte. "


Jeg ser ikke helt poenget med at ufaglærte arbeidere skal nekte å lese rapportere som leger osv har utredet om en pasient hvis dette kan hjelpe de til å forstå diagnosen. om det er gradert skal man selvsagt holde seg unna. Først klage på at man er ufaglært, men nekte å ta til seg info fra faglærte er meget tåplig i mine øyne, det er nettopp derfor man gjør utredninger hos spesialister, også skal de som omgås personene daglig få info om hva ekspertene sier om temaet, å lære av deres tips. Siden vi ikke kan ha råd/ressurser til å ha eksperter i alle ledd..Blir rart å være ufaglært til å starte med, men ikke ville lese rapporterene som de faglærte har laget om personen..? eller bommer jeg helt her? Jeg har bare jobbet på 2-3 slike steder, og der var det vanlig sunn fornuft som folk brukte stort sett..
Sist endret av seven_up; 1. desember 2010 kl. 18:12.
Bare for å komme med ett innspill hva narkomane og psykisk syke angår. For de av dere som ikke vet dette så er det faktisk psykisk syke som blir narkomane. Vanlige sunne og lykkelige mennesker begynner ikke å ruse seg på heltid. Det gjør der i mot de psykisk syke. En av tre rusmisbrukere har ADHD ( rusdiagnose nr 1) og de resterende 2 av 3 kan fordeles på angst og depresjonslidelser, schizofreni, bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelser, PSST, AS, tourette osv osv. vanskelig oppvekst ligger under PSST.

Dette er ikke en personlig mening jeg har. Det er fakta. Greit å vite før man dømmer
Sitat av seven_up Vis innlegg
penger er alltid ett tema innenfor alle sektorer, vi kan ikke sette alle våre leger til å gå som assistenter for psykisk syke( selv om de mest sannsynlig ville gjort en utmerket assistent jobb også), hva skjer med andre områder av samfunnet da.. Men jeg er helt enig i at det i en ideel verden ikke burde være tema.. men vi er ikke der enda..

"Korrekt! en ufaglært har ingenting å gjøre med slike papirer og infomasjon.Feil ! å dette var flere oss enige i,det var flere som ikke ville lese miljørapporter FORDI vi ville bli kjent med brukerne på vår egen måte. "


Jeg ser ikke helt poenget med at ufaglærte arbeidere skal nekte å lese rapportere som leger osv har utredet om en pasient hvis dette kan hjelpe de til å forstå diagnosen. om det er gradert skal man selvsagt holde seg unna. Først klage på at man er ufaglært, men nekte å ta til seg info fra faglærte er meget tåplig i mine øyne, det er nettopp derfor man gjør utredninger hos spesialister, også skal de som omgås personene daglig få info om hva ekspertene sier om temaet, å lære av deres tips. Siden vi ikke kan ha råd/ressurser til å ha eksperter i alle ledd..Blir rart å være ufaglært til å starte med, men ikke ville lese rapporterene som de faglærte har laget om personen..? eller bommer jeg helt her? Jeg har bare jobbet på 2-3 slike steder, og der var det vanlig sunn fornuft som folk brukte stort sett..
Vis hele sitatet...
Ikke alle velger å følge boka,mister! Å bli kjent brukerene på sin egen måte har 1000 ganger mer effekt en noe som helst rapport.Man kan ikke utdanne seg på mennesker gjennom noen år på skolen,det blir kunstig og falskt! noe som brukerne faktisk gjennomskuer ganske tidlig,og derfor blir det aldri ett opptimalt forhold mellom primærkontakt/verge og bruker,dessverre er det slik at dette er kriteriene for å få betydelige roller innenfor disse yrkene.Men nå skal det sies at mange faktisk bryr seg,men mange av disse har kjent på livet litt selv og de vet hva ting innebærer.Jeg lå for 5-6 år siden hjemme men en vanvittig angst,den hadde vart i 2-3 år,jeg hadde avskjedsbrevet klart og tauet ferdig hengt opp på det verste.Med slike erfaringer kan jeg yte ting innenfor slike yrker som en hvilken som helst faglært bare kunne fantasert om,MEN inntill jeg er det så skal ikke jeg ha tilgang til papirer som er strengt taushetsbelagt og konfidensielt! Er det så vanskelig for deg å se?
Sist endret av Enesheen; 1. desember 2010 kl. 18:28.
ja det er vanskelig for meg å se at det er 1000 ganger mer effektivt å ikke følge lærebøker i psykriatri osv ang psykiske lidelser. Men heller oppsøke "mannen i gata" når man har problemer siden han ikke følger "boka"..

Du vil altså ikke ha flere faglærte inn i yrkene som du skrev i starten, du vil heller ha inn fler tidligere psykisk syke i omsorgsboligene?
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Korrekt! en ufaglært har ingenting å gjøre med slike papirer og infomasjon.Feil ! å dette var flere oss enige i,det var flere som ikke ville lese miljørapporter FORDI vi ville bli kjent med brukerne på vår egen måte.Dette hadde en effekt,og brukerne ble trygge på oss,vi viste dem respekt! Nå skal det sies at vi ble anbefalt å lese disse rapportene noe som gjorde at vi gjorde det til slutt,men vi handlet ikke utover disse rapportene,vi behandlet disse med blankt ark og fargestæfter tæll!
Vis hele sitatet...
Først; jeg har ikke jobbet på en psykiatrisk instutisjon, men har jobbet med rehabilitering for mennesker med flere forskjellige, vanskelige diagnoser, så det blir min erfaring om emnet.

Jeg mener at en ufaglært absolutt i mange, faktisk de fleste tilfeller, burde få innsyn i div. journaler om brukerene. Dette for å faktisk kunne yte den beste for sin bruker. Det er ikke alle man kan gjøre det beste for om man ikke vet noen ting om omstendighetene, diagnoser osv. Det finnes selvsagt unntak, men jeg tror det er en god ting å vite. Om dette gjør det vanskelig for arbeiderene å bli kjent med brukerene, så får det (noen ganger) så være. Om dere som pleiere (eller hva tittelen er) vil bli kjent med brukerene på deres egen måte, uten rapportene, så får så være! Trolig er dere ikke de best egnede til å vurdere faglig hva som er det beste for brukerne uansett.

Man kan vel starte med "blanke ark" med en bruker, til tross for at man har lest journaler?
Sist endret av httpwhat; 1. desember 2010 kl. 18:41.
Sitat av seven_up Vis innlegg
ja det er vanskelig for meg å se at det er 1000 ganger mer effektivt å ikke følge lærebøker i psykriatri osv ang psykiske lidelser. Men heller oppsøke "mannen i gata" når man har problemer siden han ikke følger "boka"..

Du vil altså ikke ha flere faglærte inn i yrkene som du skrev i starten, du vil heller ha inn fler tidligere psykisk syke i omsorgsboligene?
Vis hele sitatet...
Selfølgelig vil jeg det,fæglært arbeidskraft er god arbeidskraft,men jeg mener også at de so måtte finne på å vikariere i tid å utide tenker litt igjennom før dem søker,har vi noe å bidra med eller gjør vi kun dette som en jobb og ikke noe mer,eller man tenker jeg har jo kjent på dette selv,nå vil jeg gi noe tilbake til andre som sliter å har det vondt!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Lilje Vis innlegg
Bare for å komme med ett innspill hva narkomane og psykisk syke angår. For de av dere som ikke vet dette så er det faktisk psykisk syke som blir narkomane. Vanlige sunne og lykkelige mennesker begynner ikke å ruse seg på heltid. Det gjør der i mot de psykisk syke. En av tre rusmisbrukere har ADHD ( rusdiagnose nr 1) og de resterende 2 av 3 kan fordeles på angst og depresjonslidelser, schizofreni, bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelser, PSST, AS, tourette osv osv. vanskelig oppvekst ligger under PSST.

Dette er ikke en personlig mening jeg har. Det er fakta. Greit å vite før man dømmer
Vis hele sitatet...
Kilde???

Dette blir en litt for billig konklusjon. Det er vel ikke ukjent at psykisk sykdom kan predisponere for rusmisbruk, men rusmisbruk kan også øke risikoen for psykisk sykdom.

Du har et litt for avslappet forhold til kausaliteten her.

Å si at ingen som er psykisk friske kan bli rusavhengige vil jeg si er en ganske sterk påstand, som du burde dokumentere. Jeg vil da ikke se en studie på prevalens av psykisk sykdom hos rusmisbrukere, men en studie på prevalens av psykisk sykdom hos rusmisbrukere før de begynte med rusmisbruk. Tviler på at denne ligger på 100%.

Du har en tendens til å komme med ganske bastante påstander, dra ting ut i det ekstreme, og putte folk inn i rammer du har lært. Kan du ikke oppgi litt mer kildemateriale, eller bare roe litt ned på skråsikkerheten her?
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Hvor gammel er du egentlig?
Hvis dere var fire og de andre er yngre enn deg mener jeg...
Om det var fire uutdanna 19ish-åringer hørtes dette useriøst ut.
Men det finnes så klart ansvarsfulle uutdanna unge og jeg tror de fleste tar taushetsplikt seriøst.
Sitat av Lilje Vis innlegg
Bare for å komme med ett innspill hva narkomane og psykisk syke angår. For de av dere som ikke vet dette så er det faktisk psykisk syke som blir narkomane. Vanlige sunne og lykkelige mennesker begynner ikke å ruse seg på heltid. Det gjør der i mot de psykisk syke. En av tre rusmisbrukere har ADHD ( rusdiagnose nr 1) og de resterende 2 av 3 kan fordeles på angst og depresjonslidelser, schizofreni, bipolar lidelse, personlighetsforstyrrelser, PSST, AS, tourette osv osv. vanskelig oppvekst ligger under PSST.

Dette er ikke en personlig mening jeg har. Det er fakta. Greit å vite før man dømmer
Vis hele sitatet...


Sitat av Drachir Vis innlegg
Kilde???
Vis hele sitatet...
Jeg kan tydelig se et mønster hos rusmisbrukerne i forhold til det Lilje sier, men det virker en smule generaliserende å påstå det såpass bastant.
Derfor kunne også jeg tenkt meg noen kilder.
Sist endret av Knask; 16. desember 2010 kl. 08:23.
jeg har selv erfaring om at folk kommer for lett inn i helseyrket. I sommer var jeg en av de få som var kjent på HELE sykehjemmet. De fleste andre var uutdannet, ingen erfaring forhold til skjønn med eldre, eller hva de skulle gjøre. Jeg fikk ennå mer hakeslep når jeg så at den som var ansvarlig for medisin-utdeling, heiv alle medisinene nedi en sånn liten medisinkopp, telte dem "1-2-3-4", telte hvor mange det stod i kardexen og gav det ut til noen som var uutdannet, som videre skulle gi det til rett pasient.
For det første, har man ansvar for medisin, SKAL man vite hva man gir, for alt man vet, har noen dosert det feil, og plutselig ligger det 3 valium i dosetten i stedet for 1. For det andre skal man levere medisinen personlig til pasienten, og ikke la ansvaret gå på en ufaglært personell som får trøbbel,dersom noe skulle skje med pasienten.
Jeg syns det er kjempeskummelt at slikt skjer.