Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1919
Jeg mistenker jeg er laktoseintolerant (har ikke vært hos legen enda). Men det viser seg at jeg ikke tåler melkeprodukter.
Jeg er veldig glad i melk og generelt andre melkeprodukter, så det er veldig trist at jeg ikke tåler den typen mat og drikke. Finnes det noen produkter som erstatter melk og andre typer produkter som ikke koster skjorta per liter for en student?

Savner det å spise frokostblanding, eller å ta et stort glass melk før jeg drar på skolen, til middag, eller når jeg legger meg. Melk var som et glass cola for meg, en nytelsesdrikk. Det gikk også veldig mye melk til blanding av kosttilskudd, så man kan si jeg er smått avhengig av det.
Sist endret av Neutralizer; 16. desember 2010 kl. 12:41.
usertitle import
bleh's Avatar
Hei, har du forsøkt å spørre i din lokale dagligvarebutikk, evt google? Det finnes endel alternativer, bla laktosereduserte produkter. Du må nok regne med å betale "litt ekstra" for disse varene, men har selv smakt en lavlaktose melk og den var ypperlig.
Sitat av bleh Vis innlegg
Hei, har du forsøkt å spørre i din lokale dagligvarebutikk, evt google? Det finnes endel alternativer, bla laktosereduserte produkter. Du må nok regne med å betale "litt ekstra" for disse varene, men har selv smakt en lavlaktose melk og den var ypperlig.
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt en titt hos min lokale dagligvarebutikk, og det koster over det dobbelt per liter enn for vanlig melk. Jeg har også jobbet i en barnehage, hvor et barn var allergisk mot melk, og der fikk jeg vite at den melka de brukte der kosta over 30 kroner per liter. Det er uaktuelt for min del, siden jeg er fattig student.
her står det en del fornuftige ting omLaktoseIntoleranse ... der ser du litt av hvilken produkter man bør unngå om man har LaktoseIntoleranse.

En liste for div. Substitutter av div. varer med laktose finner du her : Substituttliste
Sist endret av Mantuz; 16. desember 2010 kl. 12:51.
usertitle import
bleh's Avatar
Hvis jeg var deg ville jeg i alle fall tatt en tur til legen og fått testet om du er laktoseintolerant. Spesielt siden du er såpass glad i melk, trist å kutte helt ut en matvare man er glad i, også viser det seg muligens i etterkant at det ikke var nødvendig.

Hvis du faktisk er laktoseintolerant er det egentlig anbefalt å unngå produkter som inneholder laktose, av åpenbare grunner. Det er dog ikke direkte farlig å innta laktose, men ubehagelig, det kan jeg forestille meg at det kan være.
Det finnes også tilskudd som man får kjøpt uten resept på apotek, som gjør at laktose kan inntaes uten store problemer. Dette er sikkert ikke noe å holde på med i lengden, men if you feel the need for milk, you know what to do

edit: Linken Mantuz kommer med utdyper litt av det jeg er inne på her. Håper du finner en løsning!
Sist endret av bleh; 16. desember 2010 kl. 12:54.
Fant mye bra i linkene, og meget gode og lærererike svar. KP til dere begge : )
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Fant mye bra i linkene, og meget gode og lærererike svar. KP til dere begge : )
Vis hele sitatet...
Thx Thx ^^,)

Bra noe av den "unyttige" infoen jeg fyller hode mitt med kommer til nytte
Anbefaler å ikke kutte ut laktose før du faktisk har vært og testa deg (tolka det som om du hadde planer om det), da det visstnok er lettere å få et skikkelig resultat på prøven om du har spist normal kost før den ble tatt.
Du har jo laktoseredusert melk, rismelk og soyablant..Du får bare sette i gang med å eksprimentere
det selges jo laktosefri lettmelk og laktosefri kaffefløte på de fleste matbutikker nå, prøv rismelk om de ikke har laktosefri melk. Jeg har selv laktoseintåleranse, men jeg er dum nok til å spise en is i blant og hyle i timesvis etterpå av magesmerter.

Det finnes masse forskjellige ting, du burde finne ut hvor din "grense" går. Jeg tåler å spise ei brødskive med noen tynne skiver gulost, men ikke noe mer egentlig, før jeg får smerter. Det finnes smør uten laktose også, i blå soft flora forpakning om jeg ikke husker feil. Du må egentlig bare prøve deg frem. Les på laktoseintåleranse-forum også, det finnes på nett.
Du har jo f. eks rismelk, men personlig synes jeg at det smaker ganske dritt, så bruker det bare til matlagning i sauser osv, drikker det aldri rent.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Revebjelle Vis innlegg
det selges jo laktosefri lettmelk og laktosefri kaffefløte på de fleste matbutikker nå, prøv rismelk om de ikke har laktosefri melk. Jeg har selv laktoseintåleranse, men jeg er dum nok til å spise en is i blant og hyle i timesvis etterpå av magesmerter.

Det finnes masse forskjellige ting, du burde finne ut hvor din "grense" går. Jeg tåler å spise ei brødskive med noen tynne skiver gulost, men ikke noe mer egentlig, før jeg får smerter. Det finnes smør uten laktose også, i blå soft flora forpakning om jeg ikke husker feil. Du må egentlig bare prøve deg frem. Les på laktoseintåleranse-forum også, det finnes på nett.
Vis hele sitatet...
Vel, nå vet jeg ikke om jeg sliter like mye med intoleranse som deg. Det eneste som skjer med meg er at magen blir ubehagelig, og luftig av å spise f.eks. Brunost, drikker melk, spise is, potetgull, sjokolade etc etc. Magen rumler mye og lager mye ulyder som både er ubehagelig og pinlig i det offentlige. Jeg har i grunn ikke særlig til smerter.
Som et tips til både TS og alle andre smaker Alpros soya-sjokolademelk helt fantastisk. Selges på Ica Maxi (og sikkert andre steder) til ca 22kr for 1 liter. Ikke noen hverdagsdrikk altså, men utmerket som kosedrikke av og til.

http://www.distantbrits.co.uk/catalog/images/alprosoyachocolate.jpg
Eg har mild laktoseintoleranse (signe same-DNAet!). Jau, du kan bli promput og dårleg i magen av laktose. Det kjem av at laktosen ikkje blir broten ned, som vidare kjem frå at du manglar laktase. Mange produkt set derfor til laktase og spaltar laktosen for deg. Dette gjeld til dømes laktoseredusert mjølk og fløyte.

— Du kan få ein grunnstønad frå NAV om du kan syna a) at du er laktoseintolerant; og b) at eit laktoseintolerant kosthald i minsto er fordyrande med sats 1 (585 kr/mnd). Det er høveleg lett om du samlar på kvitteringar.

— Det er skil på laktoseredusert og laktosefri. Du let ikkje til å ha ein aggressiv intoleranse, og du er derfor godt nøgd med laktoseredusert. Laktosefrie produkt er dyrare enn laktosereduserte — av di dei må møte endå strengare krav til fråvær av laktose.

— Du treng ikkje kutte alle mjølkeprodukti. Mange av dei har næringsstoff 'n shit, som vitamin D3, kalsium og protein med høg kvalitet. Smør finst det så å seia ikkje laktose i, dei fleste ostar likeså — men ikkje brunost og gomme. Rjome (rømme) og jogurt er gjæra og inneheld derfor mindre laktose.

Nokre gode einskildprodukt er:
  • Laktosereduserte mjølki og fløyta åt Tine.
  • Litago Lettere sjokolademjølk — berre ho er laga til med laktoseredusert mjølk. Jogurten til Litago er også laktoseredusert.
  • Ymse hippieprodukt, til dømes Biola på flaske, kokosmjølk eller havremjølk. No er riktignok kokosmjølk ganske digg til heimelaga curry, og heller billig på dei fleste innvandrarsjappar.
  • Bocca og dei fleste myrke sjokoladar, serleg Lindt og Freia. Går overraskande godt i lag med nøtter. Vanleg mjølkesjokolade inneheld ei ålvorleg mengd laktose.
Og for all del: Ikkje byt ut den nydelege smørsmaken med jarnsmaken til margarin. Vil du ha det reint for laktose, lag klarert smør eller ghee, som dessutan smakar fantastisk. Berre smelt smør på lågaste varme og la det boble til boblingi stoggar. Når det er nøttebrunt, tømer du det heile gjennom ei tesil og over i eit reint syltetøyglas. Det brune «pulveret» som blir att i tesili er svidd mjølkestoff, altså laktosen og ostestoffet i smøret.

Sånn jamt over er det ein fordel å finne ut kvar asiatarane kjøper maten sin, for dei fleste er laktoseintolerante. Derfor er au mesteparten av maten på t. d. vietnamesiske innvandrarsjappar trygg for dei med laktoseintoleranse.
Tine har laktosefri melk. Smaker akkurat det samme som lett melk
http://4.bp.blogspot.com/_pEfW4fFiZcw/SqaOb13QJnI/AAAAAAAAAik/6WHZqrxkMMw/s400/tine_laktosefri_let_330780g.jpg