Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1643
Det har seg slik at til neste år skal jeg begynne på vg. Og jeg vil egentlig komme inn på en linje hvor man jobber med pc.

1: Skal man gå på elektrofag da?

2: går man 2 eller 3 år på vg, før lærlingplass da?

3: Hva gjør man der?

4: Er det greit betalt siden?

Valget står mellom det her og bilmekaniker, så jeg vil vite litt hvordan det er å jobbe med pc.
Vil du ha en skikkelig IT-jobb tar du allmenfag med høyeste mattefag og en universitet eller høyskoleutdannelse etter det.

Går du på IKT-linja den videregående skole tilbyr ender du stort sett opp med drift i det offentlige og får særdeles lav lønn.
Hva kan man forvente seg i lønn hvis man tar IKT- linja? Egentlig så er jeg litt lei å sitte på skolen. Men sånn som IKT- linja, hva gjør man der?
Etter lærlingtiden kan du forvente deg en startlønn på 280000-350000
Sist endret av Mith; 10. oktober 2008 kl. 08:55.
Sitat av Mith
Etter lærlingtiden kan du forvente deg en startlønn på 280000-350000
Vis hele sitatet...
Tror kanskje du kan forvente deg mere vist du:

1: går første året elektrofag
2: Andre og tredje året Dataelektronikk og -systemer.

Så er det etterpå en fin mulighet med påbygging å høyre utdannelse.
Det er litt PC på TIP ja.
Vi hadde ivertfal solid edge.

Ellers er jo IKT veien og gå på vg2 for PC.
Lærlingløn er aldri bra
VanXo:
Om det er gamle VK2 Serviceelektroniker så ligger det noe høyere ja, men mye avhenger av hvor du har lærlingtiden din og hva du lærer der.
Sist endret av Mith; 10. oktober 2008 kl. 09:05.
Sitat av VanXo
Tror kanskje du kan forvente deg mere vist du:

1: går første året elektrofag
2: Andre og tredje året Dataelektronikk og -systemer.

Så er det etterpå en fin mulighet med påbygging å høyre utdannelse.
Vis hele sitatet...

vist dette er det samme som gamle service elektro vil jeg tørre påstå at du skyter de selv i foten.
Er ikke like mange som selv mekker på dataen lengre i firma.
De fleste feil blir lett feilsøkt så sendt i retur til butikk/produsent.
Ivertfall dette de jeg kjenner som har service el sier


Når det gjelder lønn kan den starte sålangt ned som 235K som er fagarbeider lønn for en ikt arbeider i det offentlige ?
Men de fleste havner vel som tidligere nevnt mellom det å 380 000 uten overtid

Jobb får man stortsett via kontakter, men problemet med IKT i dag er at fagbrevet er så utvannet at det mister sin verdi. For mange har fått det som ikke kan oppned på en pc etterpå.
Litt går igjenn på informatikk studiene. men da har man stort sett fått med seg en mere grunding base og bygge videre på.

summert: Høgskole is the way to go,.
Sist endret av Psych|Com; 10. oktober 2008 kl. 09:11.
Psych|Com: Da jeg gikk Serviceelektroniker så var det fint lite hardware. Vi lærte selvfølgelig feilsøking og hvordan det hele henger sammen, men vi skrudde aldri pc. Vi hadde derimot timer med drifting og oppsett av domener, både windows og linux. HTML, SQL og PHP og annen scripting. Sikkerhet og nettverk. Og en del annet.
Du må gå ett år ekstra i forhold til ikt, men igjen så slipper du allmennfag siste året.
Har også erfart at det er lettere å få seg lærlingeplass som Serviceelektroniker enn ikt-kar.
Har du ikke planer om å gå høyskole så anbefaler jeg å gå Serviceelektroniker i stedet for IKT.
Trikset er uansett å få seg jobb asap og få jobben til å betale kursing. Da går det ikke lenge før du passerer høyskoleutdannede i lønn.
Sist endret av Mith; 10. oktober 2008 kl. 09:21.
hei,

du kan jo ta en sjekk her og lese litt selv om linjer det er mulig å gå på: http://vilbli.no/4daction/WA_Kursbes...38&TP=10-10-08

mvh.
Christer 91'
Fredrikstad
Sitat av Mith
Psych|Com: Da jeg gikk Serviceelektroniker så var det fint lite hardware. Vi lærte selvfølgelig feilsøking og hvordan det hele henger sammen, men vi skrudde aldri pc. Vi hadde derimot timer med drifting og oppsett av domener, både windows og linux. HTML, SQL og PHP og annen scripting. Sikkerhet og nettverk. Og en del annet.
Du må gå ett år ekstra i forhold til ikt, men igjen så slipper du allmennfag siste året.
Har også erfart at det er lettere å få seg lærlingeplass som Serviceelektroniker enn ikt-kar.
Har du ikke planer om å gå høyskole så anbefaler jeg å gå Serviceelektroniker i stedet for IKT.
Trikset er uansett å få seg jobb asap og få jobben til å betale kursing. Da går det ikke lenge før du passerer høyskoleutdannede i lønn.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk også serviceelektroniker.

Eneste vi gjort var og spille CSM,surfe, høre på musikk,ta morsomme bilder og spise baggis. Missunner faktisk folk som lærte noe det året.

ps: men jeg ble servicetekniker
Sist endret av frgz; 10. oktober 2008 kl. 11:19.
Jeg har mye PC-erfaring fra før, har drevet med PC i _MANGE, MANGE, MANGE_ år. Jeg kan veldig mye, og nå går jeg service og samferdsel første året. Neste år går jeg IKT-Servicefag, men leverer ikke fagbrevet med en eventuell jobbsøknad..
NovaDecker: Tror egentlig du skyter deg selv litt i foten med å påstå at du kan veldig mye og har holdt på i mange mange år. Nå kjenner jeg deg selvfølgelig ikke, så skal ikke nødvendigvis forhåndsdømme deg, men erfaringsmessig er det ofte folk som går rundt og er veldig breial av seg og utbasunerer at de kan noe - som kan lite. Ofte går de rundt i ville desillusjoner og fantasier om hvordan ting fungerer, som er riv ruskende gal og som blir spredt videre til andre som gjør nøyaktig det samme.

Men som sagt, jeg kjenner ikke deg - men den posten din fikk meg til å tenke på akkurat dét.

Trådstarter: Hadde jeg vært deg, og skulle gått skolen om igjen ville jeg gått almennfag og konsentrert meg om å gjøre det best mulig i samtlige realfag. Disse fagene får du god bruk for hvis du skal videre i utdanning innenfor noen av de tyngre emnene innen det som har med data å gjøre. Teoretisk tungt.

Etter min erfaring med andre som har gått IKT så har de kun en overfladisk oversikt over hvordan enkle driftsting fungerer, og ikke kan komme med noen gode løsninger til mer avanserte scenario enn det som går utenfor standard installasjon og oppsett av nettverk og systemer. Det vil si at de vet ofte hvordan noe småting skal settes opp, men de vet ikke noe mer dyptgående innenfor teorien for de tingene som skal gjøres. Ingen forklaring på protokoller eller lignende. Har sett en del folk som har kommet ut av IKT som passer nøyaktig denne beskrivelsen, og det skal noen år til i arbeidslivet før de faktisk er brukende til noe mer en å være i veien. (Dog, er vel akkurat derfor man har lærlingetid)

No offence, jeg bare sier det slik jeg har oppfattet IKT-linja fra VGS. Hadde jeg vært deg, ville jeg nok gått almenn og tatt realfag.

Det kommer selvfølgelig noe ann på hvilket felt innen IT du faktisk ønsker å jobbe innen. Skal du gjøre noe som er mer heftig enn vanlig drift.
|d13m0b, det du sier om folk rett ut av vgs stemmer nok. Men igjen så er det ikke alle som gidder gå allmenn. Jeg er/var av den typen. Så i stedet valgte jeg Serviceelektronikker og lærlingtid for så å jobbe til jeg blir hvertfall 25 og kan evt. begynne på videre utdanning da.
Og for å gjenta meg selv, hvor du er lærling og hva du lærer på de 2årene har mye mer å si enn hva du lærte på skolen.
Oki, har et spørsmål til slutt; for å bli serviceelektronikker, hva må jeg søke på i år da(egentlig neste år)Elektrofag?

Takk for alle svar!
Gk elektro, mener jeg. Ta en prat med rådgiver/studieveileder .-
...eller gå på vilbli.no å ta en titt.
vg1 elektro heter det, det som var grunnkurs før
Mora mi er dataingeniør. Det er en veldig tung jobb med lite takknemlighet. Men selvfølgelig, er man intressert i det, så bare sats høyt.
Sitat av Psych|Com
Men de fleste havner vel som tidligere nevnt mellom det å 380 000 uten overtid
Vis hele sitatet...
Er ikke 380 000 litt drøyt som start lønn? Vil tru det ikke er problem å komme opp i det etter hvert (og mer), men startlønn? Det er jo nesten det samme som en siv. ing.
Noen som har no peiling på om man kan ta noen kul utdannelse innenfor data, med GK og VK1 elektro (sterkstrøm) samt allmen påbygg?
Sitat av macgyver1958
Oki, har et spørsmål til slutt; for å bli serviceelektronikker, hva må jeg søke på i år da(egentlig neste år)Elektrofag?

Takk for alle svar!
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk Service-elektroniker, gikk jeg GK Elektro, VK1 Elektronikk, VK2 Service-elektroniker.
Med den nye reformen tror jeg det blir: VG1 Elektrofag, VG2 Data og Elektronikk, VG3 Data-elektroniker.
Btw: Det er fler typer Service-eletroniker. Jeg gikk data og kopi, så har du også lyd og bilde som jeg vet om.

Så går jeg Allmenn påbygging nå, får å gå høyskole senere.