Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2595
Jeg elsker lions mane. Det er fantastisk for ADHD'en min og jeg har bestilt markedets beste fra reachgenius i Sverige over 100 ganger, men siste gangen tok det 3 uker og så fikk jeg beskjed om å fortolle en pakke (som allerede er dyr) så plutselig ble det dobbelt så dyrt .... ! Haha wtf?? Hva skjer med det? Sendt mail til tolletaten, men de svarer ikke. Er dette nye regler så nå kan man ikke lenger bestille fra Lions mane fra Sverige ..?
Kosttilskudd går under næringsmidler, og næringsmidler er tollbelagt. 350-kronersgrensen ble avviklet i fjor, selv om det fortsatt eksisterer en noe forvirrende unntaksregel.

Du kan lese om det her:
https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/
Sist endret av mentalmelt; 7. august 2021 kl. 15:10.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kosttilskudd går under næringsmidler, og næringsmidler er tollbelagt. 350-kronersgrensen ble avviklet i fjor, selv om det fortsatt eksisterer en noe forvirrende unntaksregel.

Du kan lese om det her:
https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/
Vis hele sitatet...
Ser det er tydeligvis nye regler fra april... Så hva gjør man hvis man skal ha høy kvalitet lions mane i kapsler nå da? Må jeg bestille til Post restantr i Sverige og kjøre over og hente da?

Finner ingenting i kapsler på det norske markedet som er bra ...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Dyrk selv, den er lovlig og rødlistet i Norge. På den måten får man topp produkt og er med å bevare arten.
Fikk LM i posten i dag sjæl, sikkert ferdig om 4-5mnd om ingen andre prosjekter kommer i veien
Sist endret av meaculpaUIO; 7. august 2021 kl. 18:04.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Ser det er tydeligvis nye regler fra april... Så hva gjør man hvis man skal ha høy kvalitet lions mane i kapsler nå da? Må jeg bestille til Post restantr i Sverige og kjøre over og hente da?

Finner ingenting i kapsler på det norske markedet som er bra ...
Vis hele sitatet...
Det er ett alternativ. Et annet er å bare betale det det koster. Du får jo fortsatt kjøpt det, det er bare veldig mye dyrere.

Utover det har jeg ingen gode råd annet enn å rett og slett dyrke det selv. Det er ikke spesielt vanskelig, men krever en liten innsats i starten hvis man ikke har noe erfaring fra før. Lion's Mane gror på sagflis, så det er en forholdsvis enkel sopp å kultivere.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Ser det er tydeligvis nye regler fra april... Så hva gjør man hvis man skal ha høy kvalitet lions mane i kapsler nå da? Må jeg bestille til Post restantr i Sverige og kjøre over og hente da?

Finner ingenting i kapsler på det norske markedet som er bra ...
Vis hele sitatet...
Reglene om innførsel av næringsmidler har faktisk vært gjeldende i over et år, men jeg har selv opplevd å ikke bli avkrevd utleggsgebyr og moms, selv om avgiftskoden på faktura faktisk sier at pakken inneholder næringsmidler.

Utover næringsmidler består 350-kroners grensen til videre. Det er ikke satt noen dato for når den avvikles fullstendig.
Sitat av Judaz Vis innlegg
Reglene om innførsel av næringsmidler har faktisk vært gjeldende i over et år, men jeg har selv opplevd å ikke bli avkrevd utleggsgebyr og moms, selv om avgiftskoden på faktura faktisk sier at pakken inneholder næringsmidler.

Utover næringsmidler består 350-kroners grensen til videre. Det er ikke satt noen dato for når den avvikles fullstendig.
Vis hele sitatet...
Hva skjer om jeg bestiller til post restante i Sverige og henter 10 bokser med lions mane og kjører det gjennom tollen? Skal de ha 350,- per boks hvis de tar meg??
Meningen er at du skal stoppe på tollstasjonen og betale moms og toll der. Blir du tatt (altså bare kjørte forbi) kan det bli mye dyrere og kanskje anmeldelse også. Moms og toll skal være det samme uansett hvordan det transporteres, men fraktselskaper (feks Posten) skal ha betalt for fortollingen, og Posten er spesielt dyr på det. Så må du også regne med kjøreutgifter når du kjører selv, iallefall hvis du bor et stykke fra grensa.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Meningen er at du skal stoppe på tollstasjonen og betale moms og toll der. Blir du tatt (altså bare kjørte forbi) kan det bli mye dyrere og kanskje anmeldelse også. Moms og toll skal være det samme uansett hvordan det transporteres, men fraktselskaper (feks Posten) skal ha betalt for fortollingen, og Posten er spesielt dyr på det. Så må du også regne med kjøreutgifter når du kjører selv, iallefall hvis du bor et stykke fra grensa.
Vis hele sitatet...
Henger med på alt bortsett fra at man blir jo ikke tatt om man kjører forbi tollen. Enten så er det toll eller så er det ikke. De kommer jo ikke etter deg i politibil og stopper deg akkurat