Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7422
Har laget en Quiz med Python.
Både tekst og lyd.

Men når jeg konverterer Python-prosjektet til exe-fil.
Så tror Windows/antivirus at det er skadelig programvare.
Beste metode når jeg deler Quizen med andre, er å be dem laste ned Python først. Så kjøre py filen.

Det virker som C# er ganske lik Python.
Burde jeg prøve C# for å lage et program/exe-fil?
Noen andre språk jeg burde prøve?
Bruker du pyinstaller? Har innimellom opplevd at programmer konvertert til exe med pyinstaller blir rapportert som virus, har ikke hatt det problemet med cx_freeze foreløpig (denne kan også konvertere python til exe)
https://cx-freeze.readthedocs.io/en/latest/
Sist endret av Putresopp; 23. mai 2021 kl. 15:42.
Takk. Skal teste.
Kjør på. C# er svært godt støttet for å lage grensesnitt med.

Pyinstaller osv er faktisk litt mer kronglete sånn sett.

Men c# og python har noen forskjeller, der c# har eksplisitte og statiske datatyper, men python er litt mer dynamisk i syntaxen.

Begge er strongly typed, og deler likheter sånn sett.
Forresten.
Kan man kjøre C# program/kode på en webside?
Slik at jeg kan gi folk enkel tilgang til programmet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Forresten.
Kan man kjøre C# program/kode på en webside?
Slik at jeg kan gi folk enkel tilgang til programmet.
Vis hele sitatet...
Ja, men ikkje på den måten du trur.

Du må lage eit program som spytter ut HTML som nettleseren kan vise. Det kan du forøvrig gjere med Python og. Eller eit vilkårleg anna programmeringsspråk.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Teknologien man bruker for web med .NET heter ASP.NET. Det er ikke noe du trenger for å dele programmet, det er det naturlig at folk laster ned fra siden din. Du får ikke det samme programmet til å kjøre "på en webside", desktop er en helt annen verden enn frontend webutvikling.
Sist endret av robhol; 23. mai 2021 kl. 19:30.
Takk.
Enda et spørsmål.
Har tittet litt på Javascript på nettet.
Javascript bruker The While Loop, The Break Statement, The Continue Statement, og Functions.
Det virker ganske likt Python.

Er det mye enklere å gå fra Python til Javascript, en fra Python til C#?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Er det mye enklere å gå fra Python til Javascript, en fra Python til C#?
Vis hele sitatet...
Nei. Alle moderne høgnivåspråk har dei elementa du nemner i ei eller anna form.

Det beste rådet er strengt tatt å fortsette med python til du har meir kontroll på det. Lag ein flaskapp som gjer det du vil.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Javascript er noe jeg personlig styrer unna på grunn av det totale fraværet av et fornuftig typesystem.

Et sterkt, statisk typesystem er en fordel fordi du kan legge opp ting så kompilatoren gjør mye av jobben med å sørge for at ting går riktig for seg - men mange er av motsatt oppfatning fordi de tydeligvis liker at ting knekker når de kjøres, heller enn når de kompileres.

For øyeblikket bør du ikke egentlig la noe av dette stoppe deg.

Javascript er selvfølgelig dominant på web, men er ikke en god løsning for desktop.
.NET (C#) og Python har begge støtte for GUI, men Python er lite attraktivt på dette punktet - om ikke annet ser Tkinter (GUI-rammeverket som visstnok er vanligst) ut som diaré.

Med .NET får du verktøy til å bygge opp grensesnittet mens det ser ut som Tkinter blir skrevet manuelt. Hverken .NET eller Python kjøres i en nettleser i utgangspunktet.

1) Finn ut hva du skal lage, og bestem deg for web eller desktop
2) Bestem deg for språk og rammeverk
3) Lær det du trenger, og skriv programmet (også kjent som "the rest of the fucking owl" )
For å svare på det opprinnelige spørsmålet: Har du signert koden din? Windows vil av naturlige grunner gi folk advarsler når de prøver å kjøre usignerte exe-filer.

Å forholde seg til sikkerhetsmekanismer i OS-et man kjører på er viktigere enn hvilket språk eller rammeverk man har utviklet noe i
Sist endret av liasis; 24. mai 2021 kl. 14:04.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Forresten.
Kan man kjøre C# program/kode på en webside?
Slik at jeg kan gi folk enkel tilgang til programmet.
Vis hele sitatet...
Hei,

Ja, du kan fint kjøre C# kode i nettleseren ved hjelp av Blazor WebAssembly

https://dotnet.microsoft.com/apps/as...eb-apps/blazor
Ok.
Hvis har jeg Python-funksjoner som spiller av en bestemt lydfil.
Klarer Flask det?
Noen vei å jobbe rundt det?
Nei altså. Flask er et rammeverk for å lage backend til websider i python. Du må kombinere det med html/css og gjerne javascript
OK.
Hvis jeg bruker C# sammen med Blazor WebAssembly.
Så lager et program med funksjoner som spiller av bestemte lydfiler.
Kan man høre lyden i nettleseren?
Vil påstå det er feil vei å gå for deg om du ikke allerede kan C# og ønsker bruke det. Ville enten bare fortsatt å lage ting i python og laget exe-filer slik du gjør i dag.

Ellers ville jeg sett på å lære webutvikling, og laget quizen som en webapp. Hvor du bruker HTML+CSS+javascript i frontend og python (med f.eks. flask som backend).
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, men ikkje på den måten du trur.

Du må lage eit program som spytter ut HTML som nettleseren kan vise. Det kan du forøvrig gjere med Python og. Eller eit vilkårleg anna programmeringsspråk.
Vis hele sitatet...
Er ikke det tilfelle med alle språk? Det er bare en samling nøkkelord, datatyper og regler? Som i Python så er det rammeverk som lar deg "spytte ut html" i en ordnet måte. I dotnet-verden heter den mest brukte ASP.NET (core). http://asp.net/

https://dotnet.microsoft.com/learn/a...tutorial/intro Man gjør seg selv en tjeneste ved å klikke "Let's get started" her for så å klikke seg igjennom de neste 5-6 korte sidene for å se hvor enkelt det er å komme igang. Funker forresten like bra på linsux som winblows.

Forøvrig kan man som overnevnt nå bruke WebAssembly og Blazor til å krosskompilere
Sist endret av nso; 24. mai 2021 kl. 18:32.