Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3262
Har hørt mange tips opp igjennom om hvordan ‘en skal’ rulle en god jay.

Alt fra å brenne tobakken før du ruller med den til å brenne hasjen (ikke som ‘oppvarming) før du ruller med den. Den sistnevnte kan du bare drite i, det er bullshit, så med andre ord enkelt å få dum informasjon.

Som leder meg til spm. mitt: hvordan ruller du en god jay? mtp. små tips eller triks som kan bedre opplevelsen?

Mitt bidrag i første omgan er å anbefale å kjøpe ordentlig papir og god tobakk, som ett godt utgangspunkt.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spar alt fra halvparten til en tredjedel av tobakken om du mekker med hasj og bland den inn rett før du ruller for mer luftig trekk.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mitt tips etter flerne tusen rullte jays er at filteret du benytter deg er optimalt etter din egen "standard", dette er noe du må finne selv.

Når du har papiret klar legger jeg filteret i foretrukken ende og påser at det er bra med mekk/tobakk ved filteret, før jeg heller weed/mekk i papiret.

Når den er rulla liker jeg å twiste tuppen og riste den og gjerne slippe jonasen fra en grei høyde med slik at filteret treffer en hard overflate gjerne 10 ganger.

Er det snakk om rulletobakk liker jeg av og til å brenne den slik den blir tørr og smuldrer opp, fjerne ører og dritt. Ferdigrøyk brenner jeg kun om det er pipemekk.
Klipper til tider rulletobakken godt med saks.

Det å brenne hasjen inn gjør jeg av og til, synes personlig det setter en bedre smak. Kommer an på konsistens på produktet.

Håper dette er noe til hjelp, longpapes er ikke et must men er å foretrekke.
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
longpapes er ikke et must men er å foretrekke.
Vis hele sitatet...
Med rød Rizla føler jeg en tredjedel av varene brenner opp som røyk. Big Ben er marginalt bedre, men fortsatt sløs og vond smak. Blå Rizla er mitt personlige minstekrav, ellers lager jeg en vannbong.
Har også hørt en gang av en loka fyr at hvis man trekker og holder det nede så taes ikke mer THC opp ergo du bli ikke fjernere. Han mente flere korte trekk var bedre, kan hende han bare ville jeg sku sende den fortere, vet ikke?
Sitat av motgift Vis innlegg
Har også hørt en gang av en loka fyr at hvis man trekker og holder det nede så taes ikke mer THC opp ergo du bli ikke fjernere. Han mente flere korte trekk var bedre, kan hende han bare ville jeg sku sende den fortere, vet ikke?
Vis hele sitatet...
Etter egen erfaring, både og. Enkelte typer har jeg hatt en opplevelse av fungerer bedre hvis du holder nede litt, istedenfor å blåse ut alt nesten med engang. Andre ganger ikke.

Jeg holder nede til jeg kjenner effekt. Så slipper jeg ut. Men de som holder det nede til de begynner å bli blå rundt kjeften har misforstått totalt.
Sitat av 420master Vis innlegg
Etter egen erfaring, både og. Enkelte typer har jeg hatt en opplevelse av fungerer bedre hvis du holder nede litt, istedenfor å blåse ut alt nesten med engang. Andre ganger ikke.

Jeg holder nede til jeg kjenner effekt. Så slipper jeg ut. Men de som holder det nede til de begynner å bli blå rundt kjeften har misforstått totalt.
Vis hele sitatet...
Interessant! Holder selv nede ett lite øyeblikk før jeg blåser ut, men hvor fort kjenner du en evt. effekt etter ett drag? Hvordan?
Ruller mer som en vanlig sigarett, sånn at den er som regel bare litt tjukkere på enden enn det en typisk Jay er. Fersk rulletobakk som jeg grinder sammen med weeden, så blir det mest mulig jevnt fordelt. Ikke grind for heftig, ingen liker å røyke pulver.
Sitat av motgift Vis innlegg
Har også hørt en gang av en loka fyr at hvis man trekker og holder det nede så taes ikke mer THC opp ergo du bli ikke fjernere. Han mente flere korte trekk var bedre, kan hende han bare ville jeg sku sende den fortere, vet ikke?
Vis hele sitatet...
Er null poeng å holde inne lenge. Stoffer går veldig fort inn i blodet via lungene.

Fun fact: Grunnen til at du føler deg høyere når du holder røyken inne er fordi kroppen ikke får tilgang til oksygen og du føler deg kanskje litt svimmel.
Sist endret av Ung og dum; 9. september 2020 kl. 17:35. Grunn: Typo
Sitat av Ung og dum Vis innlegg
Er null poeng å holde inne lenge. Stoffer går veldig fort inn i blodet via lungene.

Fun fact: Grunnen til at du føler deg høyere når du holder røyken inne er fordi kroppen ikke får tilgang til oksygen og du føler deg kanskje litt svimmel.
Vis hele sitatet...
Fult mulig, men hvor er kildene på dette? Vil vite litt mer om mekanismen hvis konklusjonen er endelig..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av motgift Vis innlegg
Fult mulig, men hvor er kildene på dette? Vil vite litt mer om mekanismen hvis konklusjonen er endelig..
Vis hele sitatet...
Eneste skikkelige studien er fra 89, den fant ikke noe sammenheng mellom THC nivå og hvor lenge man holder røyken på lungene.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2554344/

Dette er en enkel studie der man bare henter data, det å forklare mekanismen bak hva som skjer blir noe helt annet: Vi har lenge visst om gravitasjon og kan lage formler om hvordan det oppfører seg, akkurat mekanismen bak vet vi ikke. Vi har selvfølgelig begynt å skrape overflaten med oppdagelsen av higgs-bosonet.
Sist endret av Dodecha; 9. september 2020 kl. 18:54.
Jeg bruker ca 1 sig uavhengig av mengde i jointen. Holder ikke spess lenge inn på lungene mm det er bøttetrekk. Føler at det er såppass mye røyk at lungene blir "mett" fortere og derfor må ha lenger tid i lungene, men om det faktisk er fakta vet jeg ikke. Placebo er effekt det også?
1.5-1.75 sigg, 0.5-0.75 hasj.
Lys hasj = smuldre i tobakken uten varming.
Mørkere typer = varm før gnues inn i tobakk, dette gir bedre smak synes jeg.
Viktigste er GOD trekk og optimalt filter.
Alltid svart OCB eller Grå Rizla papir, røyka ikke på noe annet i mine røykedager.
Brune rullepapir smaker dritt.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rent rett i pipa og flammelighter.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har faktisk aldri rullet en joint i mitt liv, og jeg begynte å røyke for flere år siden. Har røykt ut av bokspiper, bøtter og bongs for det meste. Og de gangene jeg faktisk har røyket joint så har det alltid vært en venninne eller kompis som har rullet for resten av gjengen :P
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har faktisk aldri rullet en joint i mitt liv, og jeg begynte å røyke for flere år siden. Har røykt ut av bokspiper, bøtter og bongs for det meste. Og de gangene jeg faktisk har røyket joint så har det alltid vært en venninne eller kompis som har rullet for resten av gjengen :P
Vis hele sitatet...
Er best med joint syns jeg. Er noe med kosen.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Er best med joint syns jeg. Er noe med kosen.
Vis hele sitatet...
Bruker ca en god pinch med rulletobakk og ca 0,3 i j, noe mer gidder jeg ikke, er kos det, dog syntes det er like mye kos å sitte med kompiser, hver sin bong og mekke evt en på deling, dog har egt bare bonget gjennom tidene, mer økonomisk i mine øyne og like koselig
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Er best med joint syns jeg. Er noe med kosen.
Vis hele sitatet...
Foretrekker joint jeg også, men er dessverre ikke noe jeg har lært meg (enda)
Sitat av 420master Vis innlegg

Jeg holder nede til jeg kjenner effekt. Så slipper jeg ut. Men de som holder det nede til de begynner å bli blå rundt kjeften har misforstått totalt.
Vis hele sitatet...

True storry så lenge det ikke er en changa Jay

Jeg sverger også til mindre og flere trekk.
Om man gjør dette riktig er det lettere å ungå varmrøyking.
Mange som varmrøyker, mye waist. I hvertfall da vi var yngre. Er utrolig hvor mye mer man kan få ut av en J om man ikke chuger for harde livet hehe
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Røykskada meg selv fra 17-34, vil tipse den yngre generasjon og andre søkere om at et filter aldri kan bli for stort. For å oppsummere: stort filter, stor bil, stor konto, store baller..
Stor stor.

0.35 er den perfekte mengden for 1-3 pers

Jays er classy Bong er Harry 1 love

Ikke røyk tørrbong i campingvogn
Sist endret av meaculpaUIO; 10. september 2020 kl. 00:04.
Go-to metoden før var alltid 1 blå camel jeg toaster, 05 mekk jeg smelter og gnir i tobakken, også ruller jeg opp med brun OCB.

Nå for tiden røyker jeg svært sjeldent, så trenger ikke mer enn 01. Jeg bruker en metode jeg lærte i Marokko. Ruller en 01 piece til en liten pølse, tar 1/3 av en sigg i papiret, så legger jeg pølsa oppå tobakken og strør 1/3 av siggen oppå der igjen. Bruker blå OCB som er tilsvarende grå rizla.
Sist endret av Fofi; 10. september 2020 kl. 00:57.
Sitat av motgift Vis innlegg
hvordan ruller du en god jay?
Vis hele sitatet...
Det å rulle en god joint ser veldig lett ut. Men er i virkeligheten ganske vanskelig, og mange fucker det opp. Først og fremst, grindes weeden skikkelig med en grinder og blandes godt med tobakk. Er det ujevnt blandet eller weeden for grovt kvernet så legger du merke til det med én gang ettersom at jointen begynner og brenne skeivt. Ikke bruk hjemmelagd filter, tykkelsen blir da nesten alltid feil avhengig av hvilket materiale du lager det av.

Det andre problemet som ødelegger mange joints er dårlig trekk. Du skal virkelig slippe å trekke hardt for å få noe røyk ut. For å forhindre dette må du bruke skikkelige long papes og ikke minst ha et bra, stort filter. Kjøper du OCB så får du begge deler. Deretter så må denne rulles tight. Den optimale jointen har ingen rynker i papiert og er straight som en pil. Har som regel 0.2g med grønning per person og 0,5-1 stk sigg. Jeg synes ikke det er godt å røyke på brunt i en joint ettersom at det river mer i lungene og du må bruke mer tobakk. Da foretrekker jeg heller å vape det.
Sist endret av Juicekongen; 10. september 2020 kl. 02:28.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er jeg den eneste som foretrekker rizla/big ben? Føler heller at langpapir og tynnpapir brenner fortere en standard rizla pga tykkelsen på papiret. Mekker som regel 0.1 med grønt, ca like mye tobakk og en del endetobakk.

Med brunt tar jeg mindre, piller av i små biter i en snusboks, adder tobakk, lukker snusboks og rister for å få jevn blanding. Så mekker jeg filter og rizla L, med endetobakk, dumper snusboksen oppi og ruller jevnt opp. Tapper tre ganger, stapper sluttstykket en gang, twister enden og klipper twisten. Jointene mine blir alltid avlange, jevne og pene. Ser ut som sigg og brenner fint hver gang. Har ikke røyka en skeivbrent siden 2014
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er jeg den eneste som foretrekker rizla/big ben? Føler heller at langpapir og tynnpapir brenner fortere en standard rizla pga tykkelsen på papiret. Mekker som regel 0.1 med grønt, ca like mye tobakk og en del endetobakk.

Med brunt tar jeg mindre, piller av i små biter i en snusboks, adder tobakk, lukker snusboks og rister for å få jevn blanding. Så mekker jeg filter og rizla L, med endetobakk, dumper snusboksen oppi og ruller jevnt opp. Tapper tre ganger, stapper sluttstykket en gang, twister enden og klipper twisten. Jointene mine blir alltid avlange, jevne og pene. Ser ut som sigg og brenner fint hver gang. Har ikke røyka en skeivbrent siden 2014
Vis hele sitatet...
Synes rizla/big ben brenner så myee fortere enn normale longpapes
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Metylfenidat Vis innlegg
Synes rizla/big ben brenner så myee fortere enn normale longpapes
Vis hele sitatet...
De gjør det, så jeg aner ikke hva han anonyme brukeren babler om, kanskje litt for mye godsaker i jointen?

Problemet med rød rizla/big ben er at det brenner så ujevnt og fortere enn innholdet i jointen og man sløser godsakene.
Nå som jeg har 0 toleranse pleier jeg å mekke 0,25-0,3 jays med brunt. Litt mer om jeg skal ha grønt. Men om jeg er innrøyka en periode går det lett en 0,6 med brunt i jayen, og da hadde jeg ikke hatt noe imot å smoke mer heller. Trikset er å ikke bli innrøyka. Prøv å la det bli en greie til et par kvelder i uken heller.
Sitat av motgift Vis innlegg
Interessant! Holder selv nede ett lite øyeblikk før jeg blåser ut, men hvor fort kjenner du en evt. effekt etter ett drag? Hvordan?
Vis hele sitatet...
... du merker jo gjerne effekten selv? Det kan avhenge veldig av type og kvalitet som sagt. Noen ganger kommer det med engang andre ganger 10-15 sekunder
Det finnes mange beskrivelser, YouTube-videoer osv som er ment å illustrere hvor enkelt det er å rulle den perfekte jointen. Når noen spør meg hvordan jeg ruller så fine svarer jeg alltid med å minne om at jeg er over 40 år gammel og har gjort det før...

Mitt tips til TS er å finne en måte du synes fungerer og så holde deg til den. Etter hvert vil du utvikle rullingen til å bli akkurat slik du selv liker det.
Jeg vil påstå at alle som har rullet nok jointer i egne øyne ruller de beste selv.

Mao: Øvelse gjør mester
Tok meg noen år å få til å rulle skikkelig bra. Den store gamechangern for meg var konsistensen på tobakken! Pleide bare å toaste en halv/kvart sigg fra lucky strike pakka når jeg skulle puffe, og gni den inn med hasjen. Men med lange "tobakks deler" ble mekket for luftig i jointpapiret til å klare å rulle det kompakt og ordentlig så det ble alltid noen halvslappe litt deformerte joints haha fordi papiret var vanskelig å rulle rett og lukke når innholdet ikke var mer kompakt. Etter at jeg begynte å bruke knusktørr tobakk som smuldra i smått når jeg gnei den (og jeg slapp de lange tobakks"håra") så ble jayen mye lettere å rulle, få kompakt og ordentlig og hasjen blanda seg bedre med tobakken i trekkene når jeg røyka istedet for å "forsvinne blandt luftig tobakk og aske". Når jeg kjøper en pakke sigg tar jeg ut fem sigg å legger løst i stæsj-skuffen min, så er tobakken "tørr" når jeg skal bruke de som mekkesigg senere. Jointen ruller seg flott sammen nesten av seg selv rundt filteret da

Filter: Må være akuratt passe størrelse. Pleier å dra av de to ytterste hakkene på OCB filter for at det ikke skal bli for tjukt eller for tett.
Sist endret av celtseus; 11. september 2020 kl. 03:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.