Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6745
Heisann!
Har litt trøbbel med nettet i huset her, grunnet dårlig wifi dekning i kjeller så prøvde vi å koble til en ruter nr 2 til et uttak i kjelleren.
får da en wifi til med annen ssid.
Etter dette har det blitt store problemer med alt av internett, får dns error på alt av enheter, og ps4 detter ut hele tiden. Hvordan setter jeg opp dette kjapt og greit? Jeg regner med at det er noe som må settes/skrues av i ruter nr 2?

Hovedruter:Zyxel P870n v2
Sekundærruter: Zyxel P8702N
Sist endret av UncleAndy; 29. oktober 2018 kl. 13:33.
Slå av DHCP server på sekundærruter, endre IP på den til å være i samme nettverk som hovedruter og koble den til uttaket via en LAN port, IKKE via WAN / "internett" porten. Da skal ting funke.
Ja, ett oppfølgingsspm, hvordan komme inn på ruter nr 2 for å gjøre dette?
Når jeg skriver default ip i nettleser kommer jeg bare til primærruter.
Ikke min sterkeste side dette, men jeg vil få det til å virke
Koble til sekundær med kabel om mulig eller sett opp primær til ip til .2 fex. Jeg anntar begge bruker samme default IP, og det er det som skaper problemer.
Du må konfigurere routeren før du kobler den til nettverket. Må korrigere @neurotor sitt svar litt:

1. Koble deg til routeren med kabel til LAN porten.
2. Deaktiver DHCP server/NAT o.l.
3. Sett routeren i Access Point mode.
4. Koble routeren til nettverket (Via WAN-porten, ikke via LAN som @neurotor sier).
5. Profitt
Hei igjen og takk for svar!
Det endte med at vi ga opp dette her.
Telenor har lagt sitt eget elendige grensesnitt over zyxel sitt og derfor nærmest umuliggjort endring av vesentlige innstillinger.
modemruter nr 2 kom vi ikke inn på engang, når vi var tilkoplet med kabel. Fikk bare beskjed om at man måtte være tilkoplet inet når vi prøvde default ip'en som er 10.0.0.138 på disse her. På modemruter 1 kom vi rett inn i Telenor sitt fantastiske grensesnitt uten problemer.
De sa jo selv at det kunne bli trøbbel med to modemrutere på samme nett.
Løsningen blir vel å kjøpe en 3.parts trådløs ruter og få satt opp denne i kjelleren.

Syns forøvrig det er oppsiktsvekkende at Telenor har gjort modemene sine så "dumme".
Sist endret av UncleAndy; 30. oktober 2018 kl. 10:45.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Kjøp heller et dedikert tilgangspunkt enn enda en router
Ubiquiti AP AC Lite f.eks gir strålende dekning og hastighet for under tusenlappen.
Det blir nok noe sånt som blir løsningen ja! Takk for gode tips.
Hvorfor ikke koble router 2 til Internett mens dere konfigurerer den?
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvorfor ikke koble router 2 til Internett mens dere konfigurerer den?
Vis hele sitatet...
For begge routerne er konfigurert til å operere innenfor samme subnet, antagelig 192.168.1.0/24 eller 192.168.0.0/24, og begge routere har aktiv DHCP server, så det blir bare kluss.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
For begge routerne er konfigurert til å operere innenfor samme subnet, antagelig 192.168.1.0/24 eller 192.168.0.0/24, og begge routere har aktiv DHCP server, så det blir bare kluss.
Vis hele sitatet...
Koble fra router 1, koble til router 2, konfigurer, koble tilbake.
Jeg har 2stk ZyXEL fra Telenor og jeg fikk til å endre innstillingene som nevnt ovenfor.