Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4112
Hei! Når noen ringer meg når jeg er hjemme så går 3Gen vekk til EDGE og så til GPRS-nettverk. Kan dette tyde på at jeg blir koblet opp mot en IMSI-catcher? Får også random forstyrrelser og har problemer med å høre litt hva den andre sier etc.

Dette har pågått en stund, noen måneder. Og for en tid tilbake hadde jeg besøk av to politibetjenter i sivil, som banket på og ville slå av en prat.

Bor veldig nær en politistasjon, kan det være at politiet avlytter telefontrafikk i nærområdet?
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Hei! Når noen ringer meg når jeg er hjemme så går 3Gen vekk til EDGE og så til GPRS-nettverk. Kan dette tyde på at jeg blir koblet opp mot en IMSI-catcher? Får også random forstyrrelser og har problemer med å høre litt hva den andre sier etc.

Dette har pågått en stund, noen måneder. Og for en tid tilbake hadde jeg besøk av to politibetjenter i sivil, som banket på og ville slå av en prat.

Bor veldig nær en politistasjon, kan det være at politiet avlytter telefontrafikk i nærområdet?
Vis hele sitatet...
Spør deg selv: Er det skjellig grunn til mistanke at du gjør noe kriminelt? Reglene i Norge er ganske strenge på avlytting og generell "interference" i privatlivet til enkeltstående.
Prøv å "Tvinge" Mobilen til å kun bruke 3G eller 4G.
Eller så kan man jo sjekke ut https://github.com/SecUpwN/Android-I...-Detector/wiki
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Hei! Når noen ringer meg når jeg er hjemme så går 3Gen vekk til EDGE og så til GPRS-nettverk. Kan dette tyde på at jeg blir koblet opp mot en IMSI-catcher? Får også random forstyrrelser og har problemer med å høre litt hva den andre sier etc.

Dette har pågått en stund, noen måneder. Og for en tid tilbake hadde jeg besøk av to politibetjenter i sivil, som banket på og ville slå av en prat.

Bor veldig nær en politistasjon, kan det være at politiet avlytter telefontrafikk i nærområdet?
Vis hele sitatet...
Hva ville disse politibetjentene snakke med deg om? Hvis det er 3G dekning i alle områder du beveger deg normalt i, så ville jeg ha tvingt mobilen til å bruke 3G som HwT foreslår, da 3G bruker en mye sterke kryptering enn GSM.

Sitat av HwT Vis innlegg
Prøv å "Tvinge" Mobilen til å kun bruke 3G eller 4G.
Eller så kan man jo sjekke ut https://github.com/SecUpwN/Android-I...-Detector/wiki
Vis hele sitatet...
Ellers så har du VoIP apper som krypterer telefonsamtalene dine hardt før dem forlater telefonen. F.eks RedPhone, Silent Phone, vel å merke så trenger mottakeren av samtalen også samme appen for å kunne motta samtalen. Men hvis det er samtaler som du ønsker å utføre privat, så kan du be mottakeren installere samme appen.

EDIT: RedPhone og Silent Phone bruker ende-til-ende kryptering i motsetning til GSM, 3G og 4G som bare krypterer trafikken mellom mobilen din og basestasjonen.
Sist endret av 0xFF; 22. juli 2015 kl. 13:50.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Så vidt jeg vet kan samtaler kun gjennomføres på GSM nettet, og ikke UMTS eller LTE og derfor bytter telefonen nett.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Så vidt jeg vet kan samtaler kun gjennomføres på GSM nettet, og ikke UMTS eller LTE og derfor bytter telefonen nett.
Vis hele sitatet...
Den tid er forbi. 3G/UMTS støtter i dag tale, men foreløpig er det ikke støttet via 4G/LTE.
Politiet bruker ikke sånne metoder for å avlytte. De har dypere tilgang til både gsm og 3g nettene. Så om du misstenker avlytting må det være ulovlig avlytting.
Er flere grunner til at du du blir kastet ut av 3G nettet. Er det både 2G og 3G kan det være at telefonen velger 2G for det gir deg best dekkning. Eller at det ikke er nok carier for tale på 3G, rett og slett for mange som surfer eller snakker på 3G på basestasjonen til at det er plass til deg. Så ta det helt med ro, kan umulig tenke meg at du driver med noe som gjør at noen gidder å avlytte telfonen din.

HD voice er feks tale på 3G så at 3G er ren data er noe år siden. VoLTE (voice over LTE) er noe som kommer.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Politiet bruker ikke sånne metoder for å avlytte. De har dypere tilgang til både gsm og 3g nettene. Så om du misstenker avlytting må det være ulovlig avlytting.
Vis hele sitatet...
Oslo-politiet bruker falske basestasjoner én gang i uken
Etter sigende skal det være en svakhet i 3G protokollet som gir mulighet å sende ett uautensifiert signal til mobiler på ett 3G nett som får de til å falle tilbake til 2G. Snakker ikke her om å jamme 3G-frekvensen.

Uansett har vel politiet nå tilgang til 3G-imsicatchere så da skal det vel ikke være nødvendig å få en mobil over på 2G for å "fange" den.

Ellers bruker vel politiet imsicatchere mest til å få en rask oversikt over vilke mobiler som befinner seg på et visst sted til ett visst tidspunkt(opptøyer/gisselsituasjoner osv). Planlagt avlytting kan de jo pålegge operatørene å bistå med.
Er du terrorist, potensiell terrorist? Hvis ikke; nei, du blir ikke avlyttet.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Er du terrorist, potensiell terrorist? Hvis ikke; nei, du blir ikke avlyttet.
Vis hele sitatet...
Feil, jeg ble avlyttet i to måneder noen år tilbake pga noe relatert til narkotika.
Alt kom opp i avhør og rettsak, noe big-shot var jeg ikke
Sist endret av eyecandy654; 23. juli 2015 kl. 01:01.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
http://www.ovs0.com/6/2014/06/WCDMA%20GSM.html

Tenkte jeg skulle slenge sammen det jeg har last om disse imsi fangerne:

Sånn jeg har forstått det, så kan de avlytte alle typer nettverk, men man kan IKKE spore GPS via GSM nettet, så jeg tror man er "tryggere" på GSM hvis man er flink til å prate vekk det dere egentlig prater om
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Sånn jeg har forstått det, så kan de avlytte alle typer nettverk, men man kan IKKE spore GPS via GSM nettet, så jeg tror man er "tryggere" på GSM hvis man er flink til å prate vekk det dere egentlig prater om
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje spore GPS-innhenta posisjon med mindre dingsen gir det frå seg. Alle telefoner kan skru av GPS. Du kan imidlertid triangulere, uavhengig av IMSI-catcher og GSM/LTE.

I tillegg har GSM shitty kryptering, så i praksis er LTE langt tryggare. I tillegg er sterk krypto trivielt tilgjengeleg på dagens smartmobiler, så det er idiotisk å ikkje bruke sterk krypto om du mistenker at du vert overvaka. T.d. redphone vil føre til at forsøk på nettverksnivå-avlytting ikkje er gjennomførbart.

Og for å gjenta det poenget: skal du diskutere lyssky ting finst det ingen grunner til å ikkje bruke sterk kryptografi! Ikkje drøym opp eigne sikkerhetsopplegg, kodeord og alt mulig anna bullshit. Bruk kryptografi!!!
An unusual girl
Mahlahala's Avatar
20 1
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kan ikkje spore GPS-innhenta posisjon med mindre dingsen gir det frå seg. Alle telefoner kan skru av GPS. Du kan imidlertid triangulere, uavhengig av IMSI-catcher og GSM/LTE.

I tillegg har GSM shitty kryptering, så i praksis er LTE langt tryggare. I tillegg er sterk krypto trivielt tilgjengeleg på dagens smartmobiler, så det er idiotisk å ikkje bruke sterk krypto om du mistenker at du vert overvaka. T.d. redphone vil føre til at forsøk på nettverksnivå-avlytting ikkje er gjennomførbart.

Og for å gjenta det poenget: skal du diskutere lyssky ting finst det ingen grunner til å ikkje bruke sterk kryptografi! Ikkje drøym opp eigne sikkerhetsopplegg, kodeord og alt mulig anna bullshit. Bruk kryptografi!!!
Vis hele sitatet...
Kryptografi per telefonsamtale? Hvordan foregår det om jeg kan spørre?
Mulig jeg er dum som en stokk...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mahlahala Vis innlegg
Kryptografi per telefonsamtale? Hvordan foregår det om jeg kan spørre?
Mulig jeg er dum som en stokk...
Vis hele sitatet...
I teorien finst det mange alternativ. I praksis er det realistiske VoIP med t.d. redphone, eller andre tilsvarande apper. Digitaliser lyden, krypter, send over internett.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Chim Vis innlegg
Spør deg selv: Er det skjellig grunn til mistanke at du gjør noe kriminelt? Reglene i Norge er ganske strenge på avlytting og generell "interference" i privatlivet til enkeltstående.
Vis hele sitatet...
Med en gang du åpner døra så kan politiet bruke alt mulig for skjellig grunn til ransakelse.