Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3092
Hei!

Som mange sikkert har merket, har pollen-sesongen kommet, spesielt for meg!
Våknet opp i dag med rennende nese, og har brukt så og si hele dagen på å nyse/snyte meg. Blir ekstremt sliten og irritert/sur av dette
Skal på jobb imorgen hvor kundebehandling er en stor del av jobben.


Er det godkjent å si seg syk da, eller er det vanlig å gå på jobb?
Hør med sjefen. Men jeg kan tenke meg det blir fryktelig mye fridager, dersom du skal være hjemme hver gang nesa renner.
Sist endret av Relevant; 24. juni 2015 kl. 01:42.
Da må du vel benytte egenmelding eller gå til fastlege å få en sykemelding?

Antar dere ikke bare kan si dere syk i tide og utide?
Spørs på hvor tydelige mål du har i livet. Hvor mye betyr jobben for deg? Kan du pine deg igjennom dagen i bytte mot en sikker framtid? Vil det gjør arbeidslivet ditt mer utrivelig, såpass utrivelig at du kanskje vil mislike jobb så mye at du kanskje presser deg så hardt, møter veggen og blir uføretrygdet før eller siden? Eller er det kanskje mer riktig å ta en liten sykemelding nå, gi deg selv ro når du er syk (kan jo hende det finnes allergimedisiner fra fastlegen) - og opprettholde krefter nok til å fortsette å møte på jobben?

Hadde du tatt ut sykemelding om du ble tilbudt 5 ganger lønn? Er det nok andre jobber å søke i nærheten på hvis sjefen gjør det han eller hun kan for å sparke deg, eller gjør miljøet surt for deg, hvis du sykemelder deg? Eller er det en drømmejobb du ikke vil miste og er villig til å strekke deg langt for - hvor langt, i så fall?

Hvis du har en permanent allergi, ville jeg vært åpen med arbeidsgiver og fastlegen om dette fra tidlig av, sånn at alle kan samarbeide og legge opp arbeidslivet best mulig for deg, sånn at du ikke plutselig føler deg knivstukket i ryggen hvis sjefen må prioritere sikrere arbeidskraft fordi du har en allergi og kanskje -må- sykemelde deg.

Håper det ordner seg.
Sist endret av Oro; 24. juni 2015 kl. 01:53.
Sitat av Interjection Vis innlegg
Hei!

Som mange sikkert har merket, har pollen-sesongen kommet, spesielt for meg!
Våknet opp i dag med rennende nese, og har brukt så og si hele dagen på å nyse/snyte meg. Blir ekstremt sliten og irritert/sur av dette
Skal på jobb imorgen hvor kundebehandling er en stor del av jobben.

Er det godkjent å si seg syk da, eller er det vanlig å gå på jobb?
Vis hele sitatet...
Ikke tenk paa jobben, tenk paa deg selv.
It's not what your body can do for you, it's what you can do for your body.
Det er ikke sikkert du er allergisk, det kan hende du bare er overfoelsom, hvor mye vann drikker du pr dag? Det aa kutte ut raffinert sukker i dietten samtidig som du oeker vanninntaket kan vaere nok. Vil du virkelig sjekke dette ut, neste februar kutt ut alt i din diett du ikke kan se hva er fra naturen, oek vannintaket og se om du opplever en allergifri sommer. Med andre ord spis kun kjoett, groennsaker og frukt. Pass paa at du drikker 2-3 liter vann pr doegn.
Hvilken sesong er det nå? Merka det plutselig igår!

Sitat av gulsaft Vis innlegg
Hvilken sesong er det nå? Merka det plutselig igår!
Vis hele sitatet...
Det er grass.
Sist endret av gulsaft; 24. juni 2015 kl. 07:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Interjection Vis innlegg
Hei!

Som mange sikkert har merket, har pollen-sesongen kommet, spesielt for meg!
Våknet opp i dag med rennende nese, og har brukt så og si hele dagen på å nyse/snyte meg. Blir ekstremt sliten og irritert/sur av dette
Skal på jobb imorgen hvor kundebehandling er en stor del av jobben.


Er det godkjent å si seg syk da, eller er det vanlig å gå på jobb?
Vis hele sitatet...
det sier seg vel selv at du ikke kan være borte fra jobb hver sommer, nei ta allergi medisin og kom deg på jobb, smil glis og gjør jobben din!
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Kortisonsprøyte hjelper for min pollenallergi. Den varer i ca. 3 måneder, men på den tiden er jeg helt symptomfri. Ellers er det en god del allergipiller du kan ta. Nasonex for nesen, telfast/ceterisin/zyrtec++. Jeg kan ikke ta zyrtec da denne virker på meg som sovemedisin.
Aerus virker bra og man blir ikke trøtt. Kortisonsprøyte er også et godt alternativ.
Om du er helt på felgen og nesa rød pga all snufsinga så kan du jo ta egenmelding noen dager, men du må jo få kontroll på allergien. Det går ikke verken for deg eller sjefen at du skal være borte hver gang det blir masse pollen. Er du helt på felgen så er det klart det er legit å ta egenmelding. Men da bør du også være så ansvarlig at du kommer deg til legen og får skrevet ut allergimedisiner. Sjekk med legen om du kan få sprøyte, det varer hele sommeren. Så kan du ta tabletter og nesespray midlertidig.
Jeg bruker Cetirizin i tablettform (1 tablett daglig) og nesespray av typen Livostin (1 sprøyt daglig) i samråd med lege. Funker knall - er helt uten symptomer på både bjørk-, gress-, og diverse andre pollentyper. Kan være verdt å prøve ut!
Hvis man må være borte fra jobb grunnet allergi, noe som faktisk kommer og går mange ganger i løpet av sommerhalvåret, så anser jeg det som et særdeles stort problem for din arbeidsgiver - og også kanskje for dine kolleger. Jeg har særs stort terskel fra å droppe jobben, så mulig dere ikke kan høre på meg her. Men tenk deg om to ganger før du lager arbeidsmiljøet surt. Det finnes vel faktisk medisiner mot dette?